PDA

View Full Version : Spikeren i kista for Citywing


RJon
11-03-2017, 08:19
Det virtuelle flyselskapet Citywing, basert på Isle of Man slo seg konkurs i går som en følge av CAA suspenderte lisensen til Van air Europe (https://www.aviationwales.com/caa-suspends-van-air-europe-czech-authorities-investigate/)

The UK’s Civil Aviation Authority (CAA) has confirmed it has suspended the air operators certificate (AOC) for Van Air Europe but the airline will be investigated by Czech Authorities following an incident last week.

Van Air Europe operate for Isle of Man based “Virtual” Airline Citywing however flights have been suspended since the Isle of Man to Belfast flight was ordered to stop and shutdown on the runway last week.


http://www.three.fm/news/isle-of-man-news/citywing-goes-into-liquidation/

Citywing has announced it's gone into liquidation – with no more flights to and from the Isle of Man.

The company says it’s as a result of Van Air losing its route licences on February 24th following an incident at Ronaldsway Airport during Storm Doris.

Ser at Sprint Air har operert Citywing's flighter til Glasgow med Saab 340B den siste uka.

Blir ikke overrasket om det dukker opp et nytt selskap snart...

KnutW
11-03-2017, 12:29
Dæng! Hvor får man flydd LET-410 nå da?

RJon
11-03-2017, 13:01
Angrer på at jeg ikke tok meg en tur med dem mens jeg hadde sjansen

Trdfly
11-03-2017, 13:11
Kan vi se North Flying hoppe inn?

raider66
11-03-2017, 13:51
Flyr BenAir kun frakt med sin(e) Let410?

Espen

TriStar
11-03-2017, 18:00
Dæng! Hvor får man flydd LET-410 nå da?


Jeg har flydd L-410 med SEAIR på Filippinene, mellom Clark og Caticlan. Men mulig de er ute av flåten nå?


Sent from my iPad using Tapatalk

MountainDew
11-03-2017, 18:18
Like greitt!! Virtuelle selskaper er helt unødvendig og kan holde seg til flightsim...

https://bits.blogs.nytimes.com/2014/02/07/a-virtual-airline-a-real-crash/?_r=0

LN-KOG
12-03-2017, 13:38
Det ser ut til å være vanskelig å holde liv i noe som helst fra Isle of Man. Kanskje på tide med en liten kavalkade.

Vi begynner med Isle of Man Air Services fra 1938. Her sett på Ringway som flyplassen i Manchester het den gangen. Etter krigen gikk alle småselskaper i Storbritannia med i dragsuget som ble kalt BEA.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/DH.89_Dragon_Rapide_G-AEBW_IoMAS_RWY_26.09.38_edited-2.jpg

Manx Airlines har eksistert i to varianter. Den første var mellom 1953 og 1958 og nummer to - og den vi kjenner best i dag - oppsto i 1982 som en joint-venture mellom Air UK og British Midland. De hadde en svært variert flåte i de 20 årene selskapet besto. Det var Viscount, One-Eleven, Bandeirante, Friendship, Piper av forskjellig slag, Shorts 330 & 360, Saab 340 og disse tre her; Jetstream, ATP og Bae 146. G-MIMA skulle flydd den siste Manx-flighten før selskapet ble slått sammen med Brymon til British Airways CitiExpress i 2002, men det ble en ATP G-MANB som gjorde det.

https://abpic.co.uk/pictures/full_size_0253/1380507-large.jpg

http://www.fornebuarkivet.no/IOM/G-MAJA.jpg

http://www.fornebuarkivet.no/IOM/G-MANA.jpg

http://www.fornebuarkivet.no/IOM/G-MIMA.jpg

Flykeen Airways hadde den rimelig kule ICAO-koden JFK og fløy fra Blackpool og Belfast tidlig på 2000-tallet. Nå er den ene av deres to Bandeiranter på museum ved flyplassen i Ronaldsway.

http://www.fornebuarkivet.no/IOM/Keen.jpg

EuroManx tok over i 2002 og holdt det gående i 6 år, men måtte gi seg bl.a. pga. konkurransen fra Manx2. Dette bildet ble tatt i Manchester ca halvannen uke før selskapet gikk konkurs.

http://www.fornebuarkivet.no/IOM/Euromanx.jpg

Manx2.com com på banen i 2006. De er blitt beskrevet som et virtuelt selskap, men det kan sies om så mange - f.eks. halve svensk innenriks. De leide inn bl.a. disse tre:

http://www.fornebuarkivet.no/IOM/D-CMNX.jpg

http://www.fornebuarkivet.no/IOM/D-IFLM.jpg

http://www.fornebuarkivet.no/IOM/OK-RDA.jpg

CityWing oppsto som en management buy-out av Manx2.com.

Det skulle ikke forundre meg om det kommer et nytt selskap om ikke lenge...

LN-KOG
12-03-2017, 13:48
Like greitt!! Virtuelle selskaper er helt unødvendig og kan holde seg til flightsim...

https://bits.blogs.nytimes.com/2014/02/07/a-virtual-airline-a-real-crash/?_r=0

Omtrent som KLM (https://en.wikipedia.org/wiki/Tenerife_airport_disaster), SAS (https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_System_Flight_933), British Airways (https://en.wikipedia.org/wiki/1976_Zagreb_mid-air_collision), Air France (https://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_358), Lufthansa (https://en.wikipedia.org/wiki/Lufthansa_Flight_540) osv...

Perspektiv er greit å ha innimellom, tenker jeg.

Polaris
12-03-2017, 13:56
Omtrent som KLM (https://en.wikipedia.org/wiki/Tenerife_airport_disaster), SAS (https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_System_Flight_933), British Airways (https://en.wikipedia.org/wiki/1976_Zagreb_mid-air_collision), Air France (https://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_358), Lufthansa (https://en.wikipedia.org/wiki/Lufthansa_Flight_540) osv...

Perspektiv er greit å ha innimellom, tenker jeg.

Hårreisende kunnskapsløst å sammenlikne Tenerife-krasjen + en rekke andre ATC-relaterte og/eller utdaterte (60-70tallet) flyulykker med en ulykke som skjedde i et selskap uten sidestykke i 2011. Perspektiv, ja du...

LN-KOG
12-03-2017, 14:12
Du bommer nok på poenget, Polaris. Ulykker skjer uansett selskapsform - og det er perspektivet.

Polaris
12-03-2017, 14:48
Jeg tenker vi lar offisielle havarikommisjoner avgjøre hva som er årsaken til en ulykke. I dette tilfellet, AAIU (havkom Irland): http://www.iaemo.ie/majorAccidentReports/AAIU-REPORT-2014-001.pdf

"Systemic deficiencies at the operational, organizational, and regulatory levels - were all contributing to the accident"

Det er det MountainDew nevner, og det er akkurat det AAIU også konkluderer med. At en tilfeldig herremann på flyprat mener noe annet er somsådan ganske irrelevant når en samling høyst kompentente fagfolk har konkludert med akkurat disse fakta.

LN-KOG
12-03-2017, 14:59
Fortsatt er selskapsform i utgangspunktet irrelevant - og det er mitt poeng. Selskapet har heller ikke ansvaret for regulatory levels. Det er så vidt jeg vet myndighetene.

Polaris
12-03-2017, 15:20
Det står tvert i mot at selskapsformen var relevant for ulykken.
Som ytterligere er relevant for regulatory levels - siden det er vanskelig for myndighetene å følge opp selskaper som har deler av operasjonen der, en annen del der, en annen del der og førti andre spredt overalt i verden. Det er uoversiktlig og skaper unødvendige - farlige - hull i sveitserosten som passer på oss alle i lufta.