PDA

View Full Version : Russland med comeback for Ilyushin IL-114


Someone
08-03-2017, 22:15
Nylig var det snakk om her inne et planlagt comeback for il-96, mens ser også ut som Russland planlegger bevilge penger til å gjennoppstarte produksjonen av il-114. Et relativt eksotisk fly det jo bare ble bygget en håndfull av. 64 seter og minner litt om ATPen

http://m.atwonline.com/airframes/russian-government-invest-ilyushin-aircraft
The Russian government plans to invest RUB20.4 billion ($350 million) in Ilyushin Il-114-300 aircraft

KnutW
08-03-2017, 23:40
Er det noen av disse som fremdeles flyr passasjerruter?

Stone
08-03-2017, 23:49
Uzbekistan Airways påstår i hvert fall på sine nettsider at de gjør det, men jeg tror de er alene om å gjøre det. Se nederst på siden:

https://www.uzairways.com/en/services/our-fleet-and-seat-configuration

KnutW
09-03-2017, 00:01
Jaggu! Sjekket rutetabelen deres også, ser ut til at de sviver og går noen dager i uka. Tashkent - Urgench anyone?

Someone
29-08-2019, 12:01
Polar Airlines skal tentativt ha bestilt 3 maskiner og satser på å bli launch operator i 2023

https://www.flightglobal.com/news/articles/maks-polar-airlines-seeks-to-be-il-114-300-launch-o-460555/

Siberian operator Polar Airlines has provisionally signed to acquire three Ilyushin Il-114-300 turboprops, for delivery starting in 2023.

Someone
05-09-2019, 07:52
Ny kunde da KrasAvia skal ha 3 maskiner

https://www.flightglobal.com/news/articles/krasavia-becomes-latest-to-sign-for-il-114-300s-460674/

KrasAvia becomes latest to sign for Il-114-300s

jameson82
01-01-2020, 10:17
Da er første rullet ut.

Someone
01-01-2020, 16:59
Uvant å se et «nytt» fly, med lav vinge og propell

kekker
01-01-2020, 22:26
Uvant å se et «nytt» fly, med lav vinge og propellFikk litt sånn Saab-wibber..

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk

Trdfly
01-01-2020, 22:28
Fikk litt sånn Saab-wibber..

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk

Nja, eller BAe ATP ;)

Someone
21-05-2020, 15:28
Det nærmer seg monteringsstart for den første Il-114-300 prototypen

https://www.flightglobal.com/air-transport/final-assembly-nears-for-initial-mig-built-il-114-300/138476.article

United Aircraft is preparing to transfer primary structures for an initial Ilyushin Il-114-300 to the final assembly line at RSK MiG’s Lukhovistsky plant near Moscow.

https://d3lcr32v2pp4l1.cloudfront.net/Pictures/780xany/2/2/6/70226_fuselageil114300_796419.jpg

Someone
16-12-2020, 15:28
First flight gjennomført i dag

https://www.flightglobal.com/air-transport/il-114-300s-first-lift-off-marks-second-russian-maiden-flight-in-two-days/141636.article

Il-114-300’s first lift-off marks second Russian maiden flight in two days


https://d3lcr32v2pp4l1.cloudfront.net/Pictures/380x253/6/4/3/75643_il114300ffcrostec_753770.jpg

T J Johansen
21-12-2020, 14:26
Må innrømme at når jeg først leste headingen trodde jeg det var snakk om TU-114. Men sånn flaks har man jo ikke!

https://i.pinimg.com/originals/0d/ba/38/0dba3817d4f5de20139b105acc2fd6ca.jpg

Skulle ikke ha vært oppe så sent i går!


Trygve

IL-2
21-12-2020, 22:41
Det er alltid hyggelig med en IL-XXX!

Someone
20-07-2021, 10:59
Aurora er annonsert som kunde av nye Il-114

https://www.flightglobal.com/airlines/far-eastern-russian-carrier-aurora-emerges-as-il-114-300-customer/144656.article

Far eastern Russian carrier Aurora emerges as Il-114-300 customer

Someone
21-09-2021, 14:33
Varsles forsinkelse her på grunn av motorproblemer, som kan være linket til Il-112V ulykken nå i sommer, da de vel har samme motor, bare i en sivil utgave

Il-114-300 regional aircraft will be delayed due to engine problem

Il-114-300 regional aircraft will be delayed due to engine problem

DCHalvorsen
01-04-2022, 09:25
Russisk media siterer i dag visestatsminister Jurij Borisov som sier at man nå skal forsere produksjonen av Il 114. Dette inngår i en plan om å gjøre seg uavhengig av vestlige flyprodusenter.

Someone
01-04-2022, 13:19
Russisk media siterer i dag visestatsminister Jurij Borisov som sier at man nå skal forsere produksjonen av Il 114. Dette inngår i en plan om å gjøre seg uavhengig av vestlige flyprodusenter.

Men er det troverdig eller vil de slite med å få endel komponenter?

DCHalvorsen
01-04-2022, 18:44
Men er det troverdig eller vil de slite med å få endel komponenter?

Ikke godt å si, men gjenstander som er skapt av menneskehånd kan også kopieres av menneskehånd.

Ser ellers at man i EU og USA nå gjør seg sorger rundt India, og at det landet muligens kan utvikle seg til en hub for reeksport av forskjellige saker til Russland.

Someone
02-04-2022, 08:07
Ikke godt å si, men gjenstander som er skapt av menneskehånd kan også kopieres av menneskehånd.


Det skal fremdeles settes sammen. Og nå har jo russerne (også) slitt med tidsplanene med de nye flyene de har under utvikling, inkludert som her hvor det jo er snakk om å forbedre noe gammelt.

Legg til kompleksiteten i å øke produksjonen, og man ser jo hvordan selv de vestlige produsentene sliter her i blant, og hvordan russerne slet alt før de siste sanksjonene.

Så kan man jo diskutere i hvilken grad informasjonen som kommer fra den russiske regjeringen her inneholder elementer av propaganda og urealistiske forhåpninger. Og hva som er ren løgn

DCHalvorsen
02-04-2022, 09:45
Så kan man jo diskutere i hvilken grad informasjonen som kommer fra den russiske regjeringen her inneholder elementer av propaganda og urealistiske forhåpninger. Og hva som er ren løgn

Det er en ganske gammel debatt i Russland hvorfor man etter Sovjetunionens fall ikke fortsatte å utvikle sivile flytyper all den tid man fortsatte med militære fly og romfarts- og raketteknologi.

Etter de første sanksjonene mot landet i 2014 og ikke minst nå, hvor Vesten virkelig rammet den sivile luftfarten gjennom sanksjoner, så er det ikke lenger en debatt, men et satsningsområde.

Så kan man jo alltid undre seg over om de får til noe. På plussiden teller jo at landet har stor kompetanse på luftfartsteknologi. Vi skal heller ikke undervurdere at det er generell stor realfaglig kompetanse i Russland fordi dette helt siden sovjettiden har vært et betydelig satsningsområde i skolen.

(Ta til sammenligning en tur ned i en gjengs norsk videregående skole og sjekk de generelle mattekunnskapene hos elevene).

På minussiden har vi et tidvis absurd byråkrati, statlig tvang, korrupsjon og likegyldige holdninger.

Men hvis vi holder oss til Il-114, så er jo ikke dette akkurat framtidsforskning, men videreutvikling av veldig kjente teknologiske løsninger.

Wahoo
02-04-2022, 11:34
Interfax:

Western sanctions against the Russian aviation industry led the Russian authorities to decide on mass production of Tu-214, which is currently produced in limited numbers. The authorities are also considering launching the production of the Soviet-era Il-96 aircraft.

https://interfax.com/newsroom/top-stories/77731/

TriStar
02-04-2022, 19:48
Interfax:



https://interfax.com/newsroom/top-stories/77731/


Under normale omstendigheter ville jeg ha trykket «Like» på dette innlegget, men ikke nå…

LN-MOW
02-04-2022, 20:33
Under normale omstendigheter ville jeg ha trykket «Like» på dette innlegget, men ikke nå…


Blir jo litt tragikomisk ....

gustavf
02-04-2022, 22:13
Men er det troverdig eller vil de slite med å få endel komponenter?

Skrog, vinger, motor, propeller og avionikk er vel produsert i Russland, så da blir spørsmålet om det i så fall produksjonsutstyr eller mindre komponenter som blir problemet. Jeg heller mot at det er realistisk at Il-114 kan produseres også med dagens sanksjoner, for Russland har ganske gode muligheter for å produsere relativt avanserte komponenter. I hvert fall i begrenset volum.

Christian V
05-04-2022, 07:30
Russland er på vei tilbake til 1946.

Someone
23-01-2023, 14:37
Motoren skal i hvertfall være sertifisert, der borte i Russland

https://www.flightglobal.com/aerospace/il-114-300-engine-certified-as-derivative-for-tvrs-44-takes-shape/151744.article

Il-114-300 engine certified