View Full Version : SAS DC-7C Flight manual selges!
Jeg har en innbundet kopi av den originale Aeroplane Flight Manual for SAS DC-7C datert 1. januar 1956 som jeg selger til høystbydende over 500 NOK.
Send en PM hvis du er interessert. Noen smakebiter:
Det ser spennende ut, hvor mange sider er den? (Ellen hvor mange kg veier den?:))
Jeg kjente en som fløy de der som Navigatør: Einar Sverre Pederesen.
Kjernekar, døde for noen år siden i Alaska.
Jeg fløy som unge på DC-7c med SAS tror jeg. Ble de brukt innenlands i Norge på 60 tallet?
Det ser spennende ut, hvor mange sider er den? (Ellen hvor mange kg veier den?:))
Jeg kjente en som fløy de der som Navigatør: Einar Sverre Pederesen.
Kjernekar, døde for noen år siden i Alaska.
Jeg fløy som unge på DC-7c med SAS tror jeg. Ble de brukt innenlands i Norge på 60 tallet?
Ja de ble brukt innenlands Norge på 60 tallet. Fløy sammen med Einar Sverre Pedersen på 10 års Jubileums flighten for ruten over Nordpolen CPH-ANC-HND I 1967.
Det ser spennende ut, hvor mange sider er den? (Eller hvor mange kg veier den?:))
Husker ikke nøyaktig, men ca 800 sider og rundt kiloen vil jeg tippe. Kan leveres gratis på døra mot Biz-klasse billett t/r OSL-MIA eller FLL og en kald en eller to på terrassen før budet returnerer til OSL..:p
DC-7C (også kalt verdens største tre-motors propellfly, de var ikke akkurat kjent for sin fantastiske driftstabilitet de motorene) fikk jo en litt vel kort karriere som "queen of the long haul" og ble fort offer for DC-8 og 707. SAS brukte sine mye på innenriks i Norge og også intra-skandiavisk utover på -60 tallet. Unge KnutW fikk sin aller første flytur med en SAS DC-7C fra Fornebu via Torslanda (gamleflyplassen i Gøteborg for yngre forumister) til Kastrup i november 1966. Evig takknemlig for at fattern dro med kone og barn på forretningsreise til Køben med akkurat den flighten. Vi fløy Caravelle direkte tilbake, og SAS pensjonerte DC-7C i februar 1967.
. Husker ikke nøyaktig, men ca 800 sider og rundt kiloen vil jeg tippe. Kan leveres gratis på døra mot Biz-klasse billett t/r OSL-MIA eller FLL og en kald en eller to på terrassen før budet returnerer til OSL..
Jada, riktig pris med gratis levering, takk og takk, men har ikke lenger gratis biletter i en skoeske, så du må nok svømme over. Kanskje litt kjipt i begynellsen men lover at vannet blir varmere jo nærmere Florida. Er jeg i godlunet så kommer jeg med båten de siste sjømilene og da blir det margarita på akterdekket og klem for svømme turen:)
Vi fløy Caravelle direkte tilbake, og SAS pensjonerte DC-7C i februar 1967.
Det var vel en stor oplevelse for unge KnutW at fly Caravelle;)?
Nogle år senere begyndte en ung Viv at arbejde på CPH. Da var DC9eren
ankommet, og Caravellen virkede håbløst gammeldags til sammenligning!
DC-7C (også kalt verdens største tre-motors propellfly, de var ikke akkurat kjent for sin fantastiske driftstabilitet de motorene) fikk jo en litt vel kort karriere som "queen of the long haul" og ble fort offer for DC-8 og 707. SAS brukte sine mye på innenriks i Norge og også intra-skandiavisk utover på -60 tallet. Unge KnutW fikk sin aller første flytur med en SAS DC-7C fra Fornebu via Torslanda (gamleflyplassen i Gøteborg for yngre forumister) til Kastrup i november 1966. Evig takknemlig for at fattern dro med kone og barn på forretningsreise til Køben med akkurat den flighten. Vi fløy Caravelle direkte tilbake, og SAS pensjonerte DC-7C i februar 1967.
Husker også mange flighter med DC-7 på 60 tallet og vi var noen ganger via Torslanda, med mor som flyvertinne I SAS (57-67) ble det endel DC-7, Metrolpolitan (også noen ganger via Torslanda på vei til CPH og Caravelle. Mor jobbet langruter og selvom det ble DC-8 som brakte henne nesten jorda rundt, jobbet hun på DC-7 til USA (via Prestwick) noen ganger og minst entur via Anchorage til Tokyo med DC-7 (det tok tid!).
Selv husker gløden (les flammene) under takeoff med DC-7 etter mørkets frembrudd, det er jo helt korrekt at DC-7 konkurrerte med Constallation om å være verdens raskeste 3 motors fly (det var omtrent samme motorene) så opplevde aldri mor at de måtte stoppe en motor på DC-7.
SAS hadde jo en spesiell form for Codeshare med United på DC-7'ens tid. SAS fløy CPH-YUL-CHI så overtok UA Cockpit og besetning maskinen I Chicago og fløy den CHI - MSP - CHI ! (fant en brosjyre på SAS kontoret I Chicago fra den tiden på tidlig 90 tallet)
Det var vel en stor oplevelse for unge KnutW at fly Caravelle;)?
Nogle år senere begyndte en ung Viv at arbejde på CPH. Da var DC9eren
ankommet, og Caravellen virkede håbløst gammeldags til sammenligning!
Joda, begge de to flyturene var jo en stor opplevelse, og siden det gikk flere år til neste flytur så jeg levde lenge på de minnene. Jeg var lykkelig uvitende om hele København-turen frem til den dagen vi reiste, mor og far mente -sikkert med rette- at jeg ikke ville fått sove på en uke i forveien om de hadde fortalt at jeg skulle ut å fly..! Husker faktisk oppstarten på Fornebu med all røyken og at jeg nesten litt motvillig ble tatt med inn i cockpit på DC-7'en av en velmenende flyvertinne. Kanskje dc-8-63's mor..? Caravelle-turen hjem var på kvelden, husker jeg satt og så på månen gjennom det trekantede vinduet. Siden har det blitt innpå 2000 flyturer, men disse to første vil nok bestandig sitte i minnet.
Fellowship
05-03-2017, 21:03
Unge KnutW fikk sin aller første flytur med en SAS DC-7C fra Fornebu via Torslanda (gamleflyplassen i Gøteborg for yngre forumister) til Kastrup i november 1966. Evig takknemlig for at fattern dro med kone og barn på forretningsreise til Køben med akkurat den flighten. Vi fløy Caravelle direkte tilbake, og SAS pensjonerte DC-7C i februar 1967.
Flott du fikk denne turen. Min første flytur var noen år seinere, i 1970 med SAS CV-440. Moro det også :)
Men DC-7C holdt ut i SAS helt til desember 1967, i hvertfall fra CPH.
Men DC-7C holdt ut i SAS helt til desember 1967, i hvertfall fra CPH.
OK, mener bestemt jeg har sett feb.-67 et sted, men mulig det var fra FBU?
Nuvel, er det noen som er interessert i manualen?
Skulle gjerne hatt den i samlingen på Fornebu. Snakker med kassereren og melder tilbake, Knut.
Kristian