PDA

View Full Version : Sør Afrika-tråden


Sondbjo
18-02-2017, 02:01
Hei,

jeg skal til Cape Town i April. Jeg sliter veldig med å velge hotell. Det er et utvalg men prisene der matcher ikke alltid kvalitet. Jeg har tenkt meg ut Waterkant eller VA waterfront som de beste områdene. Jeg ser dog at det er et Doubletree Hilton i Eastside. Dette er rimelig(550 natta) Er dette område trygt?

Eventuelt hvilket hotell ville dere ha valgt? :) Rundt 1000 kr +- natta.

Discus
18-02-2017, 11:18
Har du vurdert Bed&Breakfast? Veldig vanlig i Sør-Afrika, og etter min mening mye koseligere enn hotel. Mye B&B i Oranjezicht/Gardens og hele kystlinja fra Waterkant rundt til Camps Bay.

Noen år siden jeg var der nede nå, men V&A er vel det det eneste stedet jeg opplevde halvbra service og medium mat (les: den store turistfellen). Kloof st/Long st var et artigere sted å spise/drikke enn V&A, og opplevdes helt trygt den gang.

AirbusTrond
18-02-2017, 11:38
Vannkanten er vel bra om man har veldig mange penger og ønsker å omgås andre turister som enten har blått hår eller prater bredt på amerikansk om "my clients". :D Var innom en bra whiskybar der ned en kveld og opplevde dette. Greit der på dagtid, men skuffende lite "autentisk".

Ville valgt et hotell i gåavstand til Long Street eller i selve gata. Det er der det skjer om kvelden, og det er gåavstand til vannkanten også, og det er helt trygt å gå på dagtid. Taxi koster nesten ingenting - det betyr jo for så vidt at det hotellet du har sett på også virker greit, selv om det for meg ser ut til å ligge nokså langt fra der det skjer.

Urban Chic Boutique Hotel & Cafe var hotellet mitt. Ser at prisene har steget mye på tre år, og dette koster nå vel over 800 kr/døgn, jeg betalte vel bare 500 kr. Var i utgangspunktet skeptisk pga mulig "partystøy" fra gata, men dette merket jeg i praksis ingenting til. I alle fall ikke med ørepropper. Dog er det et enkelt hotell og det finnes bedre i nærheten.

Kort vei til Longs Street synes jeg er bra - det er flust med barer og restauranter der, også gode restauranter. Long Street Beer House rett over gata osv. Det er her mange lokale og turistene under 50 holder til. Mens de blåhårede holder til ved vannkanten. Ikke har de peiling på whisky heller. :drink

For øvrig opplevde jeg Cape Town for tre år siden som veldig lite utrygt. Ellers en fantastisk spennende by som jeg gjerne besøker igjen.

LN-KOG
18-02-2017, 11:58
Det hele kommer jo an på hva du har tenkt å gjøre. Jeg ville definitivt kjørt bed & breakfast og styrt unna kjedehoteller. De er like kjedelige der som i Tromsø. Jeg har vel aldri bodd på hotell i Sør-Afrika når jeg tenker meg om... Det nærmeste jeg har kommet er Dakota Lodge (http://www.dakotalodge.co.za) på Rand-flyplassen utenfor Johannesburg, men dit er det langt.

Prøv disse lenkene
http://bedandbreakfast-capetown.com
https://www.bedandbreakfast.com/western-cape.html
http://www.bedandbreakfast.co.za.
http://www.southafricanbedandbreakfast.info

Tripadvisor er også et godt utgangspunkt. Det er googlemaps.co.za også. I ZA er googlemaps svært bra og det samme gjelder street view. Jeg tar ofte utgangspunkt i hvor jeg skal, hva jeg ønsker å se og ser etter et sted i området. Overnatting er det siste jeg finner fram til - og jeg treffer i 99 av 100 tilfeller med den kombinasjonen.

April er på høsten så du kan få litt kjølig vær og vind. Ta med allværsjakke. Du er langt sør og neste stopp sørover er Antarktis.

jb1
18-02-2017, 14:31
Enig med tidligere talere, mange B&B er ofte meget bra i Syd-Afrika. Frokosten kan stille mange hoteller i skammekroken. Områder rundt Kloof Street (i Tamboerskloof) og Oranjezicht er hyggelige. Fra Kloof st kan du gå til mange steder i sentrum. Hele det såkalte City Bowl er stort sett bra. Taxi er billig, ellers er det ofte lett å parkere leiebil.

Sondbjo
18-02-2017, 18:23
Har du vurdert Bed&Breakfast? Veldig vanlig i Sør-Afrika, og etter min mening mye koseligere enn hotel. Mye B&B i Oranjezicht/Gardens og hele kystlinja fra Waterkant rundt til Camps Bay.

Noen år siden jeg var der nede nå, men V&A er vel det det eneste stedet jeg opplevde halvbra service og medium mat (les: den store turistfellen). Kloof st/Long st var et artigere sted å spise/drikke enn V&A, og opplevdes helt trygt den gang.

Lodge har jeg bestillt i Lesotho og Swaziland til meget hyggelige priser :) 950 for 3 netter er jo knall :D

Jeg fant endelig et hotell som jeg bestilte da jeg fikk en svært hyggelig pris. Det ble Park Inn Forshore. Pris 2 netter 1830 kr for business class room.

3cseat
23-02-2017, 11:48
Min erfaring er at de fleste steder er OK på dagtid i Cape Town, men ikke på kvelden. På kvelden ,ta taxi eller hotellets biler/busser, da mange har faste turer ned til for eks V&A. Selv bodde jeg på Westin, og de hadde busser fra ca 8 om morgenen til 23 på kvelden til og fra V&A, når jeg var der for ca 1 år siden. Jeg vil anbefale å bo så nærme Waterfront som mulig. V&A er et fint område å bruke litt tid, for eks en dag, og det er jo her du kan reise ut til Robben Island, som jeg også synes er et must

AirbusTrond
24-02-2017, 00:40
Selv med det veldige historiske suset, må jeg innrømme at Robben Island var en liten nedtur - kanskje for store forventninger. Utenom Mandelas celle, husker jeg best denne karen, som var guiden vår. Synes opplegget var litt tynt og skjematisk, litt umoderne...

https://www.youtube.com/watch?v=kBEEbtDr71w

trondove
08-05-2019, 15:33
Planlegger en tur i høstferien, mange bra tips på overnatting her i tråden for Cape Town. Er safariturene i nærheten av Cape Town noe bruke penger på? Har sett på Inverdoorn blant annet. Tenkte meg også en tur til Franschhoek, er det noe som anbefales? Leiebil er ok å ta? (tenker på trafikken)

Chr1st1an
08-05-2019, 15:54
Planlegger en tur i høstferien, mange bra tips på overnatting her i tråden for Cape Town. Er safariturene i nærheten av Cape Town noe bruke penger på? Har sett på Inverdoorn blant annet. Tenkte meg også en tur til Franschhoek, er det noe som anbefales? Leiebil er ok å ta? (tenker på trafikken)

Vi bodde på Capitol Mirage Hotel i CPT. Meget god beliggenhet med gangavstand til Waterfront.

Vi droppet safari i nærheten av CPT og sparer det til neste tur som sannsynligvis blir lenger nord.

Vi valgte Stellenbosch fremfor Franschhoek og angret ikke på det. Litt kortere avstand fra cpt. Vi tok et opphold på 4-5 dager der fremfor å farte frem og tilbake til cpt. Anbefaler på det sterkeste å booke en vintur. Da har du en privat sjåfør som kjører deg til anbefalte vingårder og venter på utsiden mens du nyter inne. Har et tlf nr et sted om du ønsker slikt. Tror faktisk 1-2 av vingårdene var i Franschhoek..

Uber er latterlig billig der så vi valgte det overalt. Det er så ufattelig mye god vin der nede at det var ingen av oss som ønsket å være sjåfør.. .hehe.

3cseat
09-05-2019, 13:34
Vi var veldig god fornøyd med Westin i CPT når vi var der for noen år siden. Ligger nærme havnen, gåavstand på dagtid. I tillegg en shuttlebuss på dagtid til V&A. Totalt sett ble dette optimalt med våre øyne. Om du har executive room, får du også tilgang til loungen med fantastisk utsikt over Cape Town.

Leiebil var uproblematisk synes jeg. Vi kjørete rundt i ca 2 uker, både i byer og langs Garden Route. Kan anbefales

Vil også anbefale Stellenbosch. Fin by. Vi bodde på Oude Werf hotel som kan anbefales. Mye bra spisesteder i byen, og billig er det også. Kan fint få 3 retters middag for 2 for rundt 500 kr på et bra sted.

Man kan godt kjøre om man drar på vinsmaking, dvs om man vil spytte. Skal man på smaking, synes jeg uansett det er det beste. Ellers kan de som ønsker å svelge velge en tur. Sikkert bra det også. Mange bra vingårder i området

KnutW
29-02-2024, 14:26
Noen som har vært i Cape Town i det siste og kan anbefale et hotell?

Jamesbond_ppk
29-02-2024, 23:10
Noen som har vært i Cape Town i det siste og kan anbefale et hotell?

Var der i December. Vi bodde på Radisson Blu Waterfront (betalte med både poeng + cash, så fikk grei pris, da den er egentlig ganske dyr). Er Radisson VIP, så vi fikk et flott rom med sjø utsikt. Svømmevasseng var bra, spa / gym studio ogå. Selv hotellet er litt gammelt, men lokaliseringen er fantastisk. Frokosten var utmerket (inkluderer osters og bubbles om det er din ting). Man kan gå rundt om dagen (vi gikk til en Stormers Rugby kamp på DHL Stadium rett ved siden, og på farmers market), men de har også en min van shuttle til Waterfront mall om man ikke ønsker å gå / for når det blir mørk.

Vi bodde også 2 netter på Pullman i sentrum, og der var det ingenting spesielt.

Så at Radisson Red la bra an, kanskje vi prøver den neste gang.

KnutW
01-03-2024, 15:58
Sjekket Radisson Blu, men med 0 EB-poeng blir 5600 kr natten litt mer enn jeg er villig til å betale. Men sjekker litt rundt i samme område, det er en del rimeligere alternativer.

FBI2012
01-03-2024, 16:47
Vi bodde på Park Inn by Radisson Cape Town Foreshore.
Ikke noe luksushotell dette, men bra standard og ganske sentralt plassert.

Hotellet ligger bare 8 minutter gange fra togstasjone, så vi spaserte kun bort da vi tok Rovos Rail videre til Pretoria.

https://rovos.com