View Full Version : SAS trafikktall januar 2017
Passasjerer: 1.929 +9,8%
ASK: +11,3%
RPK: +20,5%
Belegg: 69,0% +5,3%
Yield: -6%
PASK: +2%
http://mb.cision.com/Main/290/2181610/624715.pdf
Størst vekst på IC med 33%, og generelt sett langt fullere fly, men til dårligere inntjening. Dollarkurs og den norske passasjeravgiften er det som drar ned inntjeningen betraktlig
Og vips var SAS lillebror. Norwegian fraktet flere passasjerer både i januar og i 2016.
Og vips var SAS lillebror. Norwegian fraktet flere passasjerer både i januar og i 2016.
Hvor være stor når man er (u)lykkelig som liten:8:
Tror selskaper med rød snute er betydelig mer lykkelig enn konkurrentene. SAS har det vel sånn ca middels minus pr nå, de er i hovedsak ute av stormen, for denne gangen..
Kan også være verd å få med seg at Norwegian flyttet disse passasjerene med langt færre maksiner enn SAS.
Kan også være verd å få med seg at Norwegian flyttet disse passasjerene med langt færre maksiner enn SAS.
Norwegian og SAS har to ganske forskjellige bedriftskonsepter. På noen ruter konkurrerer de om de samme passasjerene, på mange andre ruter ikke. Norwegian som lavprisselskap er avhengig av veldig høyt belegg for å tjene penger, SAS ikke SÅ mye. På mange ruter flyr SAS med høye frekvenser. Det er det den best betalende kundegruppen til SAS krever. DY flyr først og fremst på tidspunkt og frekvenser som passer selskapet, ikke så mye passasjerene.
Nå er ikke jeg noen ekspert på hvor mange fly de forskjellige selskapene opererer akkurat i dag, men SAS har vel rundt 125 fly og DY har 122? Hvis du teller med wet lease så har begge selskapene regelmessige wet lease-avtaler med flere operatører.
Jeg vil nesten si at selvfølgelig er nå Norwegian større enn SAS. Noe annet ville bety Norwegian har feilet med å bli et europeisk selskap.
Og antall fly er jo litt uvesentlig, selv om det stemmer Norwegian utnytter sine bedre, så er det lite 70, 90, 123 og 141 deres fly som fly for Norwegian [emoji6]
DY flyr først og fremst på tidspunkt og frekvenser som passer selskapet, ikke så mye passasjerene.
Og SAS flyr først og fremst pax via, mens DY flyr de direkte..
Det er mange forskjeller mellom SAS og Norwegian.
Ser man på gjennomsnittlig flydd distanse pr flight så flydde SAS de siste 12 måneder på en slik flight 1293 km, mens Norwegian 1745 km på en slik flight - med andre ord har Norwegian en segmentlengde som 35% lengre enn SAS.
På RPK skiller enda litt mer mellom selskapene, SAS hadde en RPK på 38 189 million passasjer km, mens Norwegian 51 756 million passasjer km hvilket gir 36% forskjell.
Der SAS skiller seg vesentlig fra Norwegian er passasjervekst siste 12 måneder, og SAS fikk 1,26 millioner flere passasjerer, mens Norwegian hadde 3,76 millioner flere passasjerer noe som er all time high for selskaper.
Med en slik vekst spørs det om ikke Norwegian kommer til å bryte streken for 30 million passasjerer siste 12 måneder i løpet av denne måneden (februar 2017).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Graphs/SK_vs_DY_2017-01.jpg
Bare for å vise at veksten til Norwegian er mye mer kontrollert og kan også utrykkes matematisk hvilket ikke kan sies om berg og dalbanen SAS sitt 12 måneders passasjertall.
Og SAS flyr først og fremst pax via, mens DY flyr de direkte..
Nåja, flertallet er SAS sine passasjerer er jo faktisk direkte. Og begynner bli endel transfer hos DY etterhvert.
Selv om ja, SAS har en langt større andel. Men markedet trenger jo begge tilbudene for å både kunne tilby høy frekvens via og lavere frekvens direkte. Og et mulig mellom disse ytterpunktene
SAS som lillebror er vel ikke overraskende, med NAS' voldsomme ekspansjon. Men man kan leve godt som lillebror, så lenge man infinner seg med situasjonen, benytter de huller som byr seg og tar vare på sine (lojale) kunder.