View Full Version : Nytt flyselskap: Air Belgium
jameson82
01-02-2017, 21:10
Det nye flyselskapet Air Belgium presenterte i dag hvordan flyene skal dekoreres, og lettet litt mer på sløret rundt oppstarten av de første flyvningene.
Med kinesisk investor i Hong Kong skal flyselskapet lanseres offisielt i månedskiftet mars, april i år. Første flyvningen er planlagt å gå i juni i år.
Administrerende direktør for selskapet er Niky Terzakis, en mann som er kjent fra sin direktørstilling i TNT med utgangspunkt i Belgia. Nå skal det nye flyselskapet bare vente på å få tildelt sin AOC-lisens, før fire Airbus A340 skal inn i flåten og settes i trafikk.
Planen er å fly til Europa, USA og Asia fra Belgia.
http://www.hangar.no/nytt-flyselskap-i-europa-presenterte-grafisk-profil-pa-flyene-i-dag/
http://www.hangar.no/nytt-flyselskap-i-europa-presenterte-grafisk-profil-pa-flyene-i-dag/
Er det ikke risikabelt og fly kun interkontinentalt?
raider66
01-02-2017, 21:24
Nytt selskap, men gammelt navn. Mange av oss "godt voksne" her inne husker godt Air Belgium som et charterselskap på 70- og 80-tallet. Tidligere Abelag Airways. Men dette er vel noe nytt tenker/håper jeg. Både Abelag og Air Belgium hadde dog AB-logo...
Espen
Både nettside og Facebookprofil er i gang ..
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/16422511_1721680444828234_2742206305544574147_o.jp g?oh=3990fe812f87255b82b0378135b3975d&oe=59137113
http://airbelgium.com/
Både nettside og Facebookprofil er i gang ..
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/16422511_1721680444828234_2742206305544574147_o.jp g?oh=3990fe812f87255b82b0378135b3975d&oe=59137113
http://airbelgium.com/
Det så jo ganske stilig ut. Lit sånn retro new :)
raider66
01-02-2017, 21:37
Det er iallefall nok av brukte A340 på markedet.
Espen
Den profilen lukter det Lila Design av lang vei. Har foreløpig ikke klart å bekrefte eller avkrefte. Fin, og litt staselig i mine øyne. Tommel opp.
Her i gammel tapning
http://www.aerotelegraph.com/wp-content/uploads/2016/08/Air-Belgium-Boeing-757.jpg
I følge ymse forum og nyhetssider så skal de visstnok overta sine A340ene fra Finnair
Flott å se at noen viderefører bruken av A340. Liveryet var og veldig flott syntes eg :) Håper de får det til, er ikke lett å starte noe nytt i disse dager.
Den profilen lukter det Lila Design av lang vei. Har foreløpig ikke klart å bekrefte eller avkrefte. Fin, og litt staselig i mine øyne. Tommel opp.
Enig, både "swoopen" på halen og "masken" rundt cockpitvinduene skriker Lila.
Masken stammer fra Suid-Afrikaanse Lugdiens' (SAL innimellom kjent som SAA) fargeskjema som kom med 747SP. Dritkult fargeskjema for øvrig. Sannsynligvis det beste noen sinne.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå gjenstår det å se om de kommer seg i luften, eventuelt hvor lenge de overlever, men første rute er planlagt som Brussel-Hong Kong med oppstart i oktober. 3 klasser ombord, så heller ingen tradisjonell lowcost
http://www.luchtzak.be/airlines/air-belgium/will-start-flying-from-brussels-airport-from-october-2017-and-unveils-travel-classes-economy-premium-class-and-business-class/
AIR BELGIUM WILL START FLYING FROM BRUSSELS AIRPORT FROM OCTOBER 2017 AND UNVEILS TRAVEL CLASSES: ECONOMY, PREMIUM CLASS AND BUSINESS CLASS
Ser jo rimelig greit ut i kabinen med standard seteavstand og servicenivåer. Web-siden virker også ganske proff, men såvidt jeg kan se er det ingen mulighet for bestilling og/eller priser ennå.
http://airbelgium.com/en
Rane Viking
01-06-2017, 12:29
Er det ikke litt rart å gjøre så mye ut av bokstavene AB, når dette er IATA-koden til Air Berlin, og rutenummeret til Air Belgium blir noe annet?
Forøvrig et litt for retro skjema i mine øyne, men smaken er jo som kjent som baken.
I følge ymse forum og nyhetssider så skal de visstnok overta sine A340ene fra Finnair
C/n 835, 844, 921 og 938.
FlightDeck
16-11-2017, 11:43
Blir det nytt interiør om bord?
Første fly skal komme i februar. Første flyvning er planlagt i slutten av mars til Hong Kong. Høres optimistisk ut med tanke på at AOC ennå ikke er i boks ...
Og nevnte jeg at de skal fly fra Charleroi ...?
http://airbelgium.com/en/press/brussels-south-airport-will-connect-airbelgium-passengers-to-greater-china
Oppstarten er vel utsatt noen ganger...er slett ikke sikker på at dette selskapet noen gang kommer i luften. Men stilig design skal de ha for.
Klarer ikke å se for meg at dette blir en suksess. Charleroi har vel heller ikke lang nok rullebane for langdistanse flyvninger med full last på en A340 eller?
Litt forskjellig TODA/TORA på 07 og 25, men det lengste er såvidt jeg kan se 2610 meter TODA på 25. Non-stop til Hong Kong med en 340 derfra krever nok JATO-flasker opptil flere steder... :cool:
Litt forskjellig TODA/TORA på 07 og 25, men det lengste er såvidt jeg kan se 2610 meter TODA på 25. Non-stop til Hong Kong med en 340 derfra krever nok JATO-flasker opptil flere steder... :cool:
Nå er det vel en liten myte at en A340 er den som trenger mest rullebane, selv om den ikke er den beste klatreren.
Uansett er det vel mer å rutte med enn på f.eks St. Martin, hvor blant annet AF bruker/brukte A340
Joda, det er 300 meter lengre TODA og 250 meter mer asfalt, men fra St Martin skal AF ikke lenger enn til Martinique. (KLM 747 gikk til Curacao) Kommer selvsagt an på motorvarianter og power setting, men skal de bruke 100% på hver take-off fra Charleroi "brenner" de fort opp vedlikeholdskostnader. SAS 343 ser ut til å bruke rundt 2400-2700 meter bare på ground roll når de skal på langtur, og tviler på om AB vil kunne kutte dette vesentlig uten å måtte bruke mye motor eller redusere payload.
Joda, det er 300 meter lengre TODA og 250 meter mer asfalt, men fra St Martin skal AF ikke lenger enn til Martinique.
De flyr rett til Paris nå ...
1 AF 525 6 SXM CDG2E 1855 0815+1 0 10FEB18 17MAR18 343 8:20
Går forøvrig med en A345 fra Hi-Fly i dag .. ;)
Dærschken. Det blir jo som Fornebu - Chicago med 343!
De flyr rett til Paris nå ...
Det gjorde de allerede da jeg var der i 2012. KLM går derimot videre til Curaçao(?).
Det gjorde de allerede da jeg var der i 2012. KLM går derimot videre til Curaçao(?).KLM går også direkte til Europa, AMS.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Nå er det vel en liten myte at en A340 er den som trenger mest rullebane, selv om den ikke er den beste klatreren.
Uansett er det vel mer å rutte med enn på f.eks St. Martin, hvor blant annet AF bruker/brukte A340
Fremdeles skeptisk til Charleroi - Hong Kong direkte med en 343. En bekjent som flyr 343 i SAS prøvde å legge inn ruten, men fikk ikke en gang "lov" av systemet å begynne å regne på det. Noen 340 piloter her som kan bekrefte/avbekrefte dette?
AOC i boks ..
https://scontent.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/28700958_1926515747678035_2681353307384741882_o.jp g?_nc_eui2=v1%3AAeFkyTCh3AxLlyg7cHVwYdihtIlyf7TYpK DC_sGelflaHRILYoGdjI9UpbDk2-CCWTT56I7S-7_Cz_pBIT1WDyfMMQIvyEwjT7u7IlGWSOYsxw&oh=152b4a6645f5df1ac5e58f7d401672fa&oe=5B3C9D48
Første maskin er ferdigmalt
https://preview.ibb.co/n5CaUc/29260941_10155489296144389_318783094163243008_n.jp g
Bedre i fullsize ..
https://scontent.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/29064152_1927960684200208_8270508201895135798_o.jp g?oh=a747e460d5025639f0a2d5284733ed82&oe=5B2F8B68
Snerten vri bak cockpitvinduene! Lenge siden jeg har sett noe tilsvarende.
Snerten vri bak cockpitvinduene! Lenge siden jeg har sett noe tilsvarende.
Er vel omtrent slik Air Canada også gjør det. Synes dette minner om trikset med å «sminke» utgående bilmodeller... Fronten og utformingen av vinduene er det som ofte skiller de ulike flytypene fra hverandre, så jeg synes slike triks fjerner litt av flyenes identitet.
Tviler på at det er et ønske om å få A340en til å fremstå som en A350 som ligger bak de sorte "bandittbrillene". Uansett en fargerik dekor som skiller seg positivt ut blant mye minimalisme andre steder.
Snart klare til å fly til Belgia, står det i teksten. Bilde: Air belgium
https://scontent.fatl1-2.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/29354544_1933471480315795_7835359976152124435_o.jp g?_nc_cat=0&oh=a03306bd6d5fe4c02affcddc0d52b2dc&oe=5B2F30A7
Allerede kommet lenger enn jeg hadde trodd - men kommer de i luften med pax?
jameson82
29-03-2018, 09:23
Allerede kommet lenger enn jeg hadde trodd - men kommer de i luften med pax?
Both Flightradar24 and Amsterdam Airport Schiphol mention on their websites that the Surinam Airways flight PY993 from Amsterdam to Paramaribo will be operated by Air Belgium’s Airbus A340-313 registered OO-ABA on 29 March 2018
https://www.google.no/amp/www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgiums-first-commercial-flight-on-29-march-amsterdam-paramaribo-on-behalf-of-surinam-airways/amp
jameson82
29-03-2018, 18:52
I luften nå
PY993 from Amsterdam to Paramaribo https://fr24.com/SLM993/10dea2de
Relativ kort tid mellom salgsstart og første flight. Men ser også ut som det er både kinesiske og russiske eier-interesser involvert her, blant annet kinesiske turoperatører, så mulig det skaffer endel trafikk?
http://m.atwonline.com/airlines/air-belgium-launch-first-service-april-16
New Belgian airline, Air Belgium, will begin ticket sales April 3 for flights set to launch April 16. Initial flights will serve Hong Kong from the carrier’s base at Brussels South Charleroi Airport. Later Air Belgium will fly to mainland China.
Air Belgium is 49.995% owned by a company called Aviation Investment Holding NV., which is likely held by Chinese and Russian interests previously known to be involved in the project.
Og fem dager før åpningen har de funnet ut at de ikke vil fly før tidligst i juni .. 'Lucky' - som skulle vært med åpningsturen - har gjort seg noen betraktninger.
https://onemileatatime.boardingarea.com/2018/04/25/air-belgium-cancels-flights/?utm_sourcemedium=BA+Facebook
Og soga går videre ....
https://onemileatatime.boardingarea.com/2018/04/26/air-belgium-contact/?utm_sourcemedium=BA+Facebook
Men kanskje de har funnet ut at de kan tjene mer pemnger på wetlease og at det er derfor de har kansellert? En maskin har gått for Air Surinam og den andre har heller ikke bare sittet stille. Kanskje de har et par fete kontrakter linet opp for mai? ;)
Da prøver de igjen ...
https://onemileatatime.boardingarea.com/2018/05/18/air-belgium-update/?utm_sourcemedium=BA+Facebook
“Now that we have all the green lights, we can’t wait to welcome our first passengers between Brussels Charleroi Airport and Hong Kong. Meanwhile, we’re working hard to have the third plane ready by the end of June and are preparing the first flights to Mainland China, which are expected to launch in the coming months.”
De to første 340'ene har vært brukbart utnyttet hittil i mai med wetlease for andre selskaper. Trolig langt mer innbringende enn å fly til Kina med tomme fly, som artikkelen antyder .. ;)
Ser ut som de skal fly wetlease for Air France også
https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/278914/air-france-schedules-leased-air-belgium-a340-service-in-june-2018/
Air France during the month of June 2018 is leasing Air Belgium A340-300 aircraft to support its operation, as the airline’s daily Paris CDG – Libreville service sees the latter’s A340 operating. Air Belgium A340 is scheduled to serve this route from 01JUN18 to 30JUN18.
AF926 CDG1335 – 1930LBV 343 D
AF977 LBV2220 – 0630+1CDG 343 D
Det rapporteres om 15 pax på jomfruturen til HKG. Ikke noe å bli feit av ..
Det rapporteres om 15 pax på jomfruturen til HKG. Ikke noe å bli feit av ..
Hvorfor er det egentlig, at de vil flyve fra CRL og ikke BRU?
Trafikrettigheder? Landing fees?
Riktignok bare 3 turer, men Air Belgium skal fly London Heathrow - Cairo for BA 3-5 september
https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/280318/british-airways-sep-2018-london-heathrow-long-haul-adjustments/
London Heathrow – Cairo 03SEP18 – 05SEP18 Service operated by Air Belgium A340, replacing 787-8/-9
Selskapet skal nå ha fått tillatelse til å fly gjennom Sibir-korridoren, hvilket åpner flere muligheter i Asia
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-has-secured-access-to-all-trans-siberian-routes-for-more-destinations/
Air Belgium has secured access to all Trans-Siberian routes for more destinations
Selskapet skal nå ha fått tillatelse til å fly gjennom Sibir-korridoren, hvilket åpner flere muligheter i Asia
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-has-secured-access-to-all-trans-siberian-routes-for-more-destinations/
Er dette mulig fordi Brussels Airlines ikke har en slik tillatelse og Air Belgium blir da det eneste belgiske selskapet med slik adgang? Uansett, uten at jeg har god kunnskap, virker det som dette selskapet er serioest. De er i luften og andre selskaper kjoeper tjenester av dem.
jameson82
10-09-2018, 20:12
Riktignok bare 3 turer, men Air Belgium skal fly London Heathrow - Cairo for BA 3-5 september
https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/280318/british-airways-sep-2018-london-heathrow-long-haul-adjustments/
Blir også endel til Abu Dhabi
15 September till 4 Oktober 2018.
---FLIGHTS:---
BA73 LHR – AUH 12:45 – 22:55 1 2 3 4 5 6 7
BA72 AUH – LHR 01:50 – 06:30 1 2 3 4 - 6 7
BA72 AUH – LHR 01:45 – 06:25 - - - - 5 - -
Og da gir de seg med ruteflyving og konsentrerer seg om charter og wetlease isteden. Sikkert ikke dumt.
https://onemileatatime.com/report-air-belgium-ending-scheduled-flights/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
Neste ut etter Cobalt og Primera?
https://onemileatatime.com/report-air-belgium-on-the-brink-of-liquidation/
Report: Air Belgium On The Brink Of Liquidation
Bad things seem to happen in threes. Primera Air went out of business a couple of weeks ago, Cobalt Air went out of business yesterday, and it looks like we may now see a third European airline go out of business.
Hadde det ikke vært for wetlease til andre selskaper, hadde de vært konk for lenge siden ..
De har nå ett fly i trafikk for BA, men de tre andre ser ikke ut til å finne arbeide. Så da tikker nok klokken ....
Hadde det ikke vært for wetlease til andre selskaper, hadde de vært konk for lenge siden ..
De har nå ett fly i trafikk for BA, men de tre andre ser ikke ut til å finne arbeide. Så da tikker nok klokken ....Både SAS og DY trenger vel litt hjelp de kommende dagene;)
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Fanget på LHR forleden:
45854
Styret ved eiere ønsket fortsatt drift så da fikk de litt pusterom...men for hvor lenge?
Status per i dag. En maskin i drift for BA. En som er parkert etter å ha blitt byttet med tidligere nevnte. En som har gått for Air France noen dager til og fra Lagos.. Og den siste går for Surinam Airways. Så det går nok rundt, vil jeg tro. Ihvertfall så lenge selskapene har leveringsforsinkelser.
Da starter de opp igjen med Brüssel Charleroi - Hong Kong 31. Mars. Flys 3 ganger i uka. Billetter ligger ute til 19. September.
Skal fly for BA til EWR i en periode i vår:
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-start-flights-to-newark-for-british-airways-on-1-april-2019/
From 1 April 2019 until 8 June 2019, Air Belgium will fly from London Heathrow to New York Newark for British Airways (flights BA185/BA184)
By operating these flights, the airline will set foot on United States soil for the very first time. Air Belgium will operate as follows:
BA185 LHR – EWR 10:50 – 13:40 1234567 A343
BA184 EWR – LHR 18:05 – 06:15+1 1234567 A343
De har ikke gitt opp Hong Kong - de setter igang igjen 31. mars.
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium-will-resume-flights-from-brussels-south-charleroi-to-hong-kong-on-31-march/
Air Belgium intends to resume scheduled operations on 31 March 2019 with a thrice-weekly service between Brussels South Charleroi and Hong Kong. Tickets are readily available on its website.
Air Belgium suspended its flights to Hong Kong on 1 October 2018, after its Chinese tour operator partner U-tour failed to fulfil its obligations.
U-tour, det er navnet sitt som drar kunder!
U-tour, det er navnet sitt som drar kunder!
Funker sikkert fjell i Kina. Like bra som TUI. :D
http://www.utourchina.com/images/default/logo.png https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTIfaEpgSezmijlVRbS1I3bua1ARKkCX c8EApiYv_x8GmHEbHP4
De skal fly Warzava-JFK for LOT daglig unntatt tirsdag ut vinterprogrammet.
De har ikke gitt opp Hong Kong - de setter igang igjen 31. mars.
Eller ikke .......
https://onemileatatime.com/air-belgium-ends-hong-kong-flights/?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook
Air Belgium was scheduled to resume 3x weekly flights between Brussels Charleroi and Hong Kong as of March 31, 2019. Air Belgium has today announced that they won’t in fact resume service to Hong Kong. The carrier says that this was a “painful decision, but reasonable given the current market conditions.”
Derimot skal de fortsette å fly for British Airways, i hvertfall til midten av august. Først til EWR til starten av juni som tidligere annonsert, men så til Toronto etter det
https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/283419/british-airways-extends-air-belgium-a340-operations-into-mid-august-2019/
De skal fly Warzava-JFK for LOT daglig unntatt tirsdag ut vinterprogrammet.
De skal nå fly for LOT ut september
https://twitter.com/Airlineroute/status/1121940280469413888
De skal nå fly for LOT ut september
https://twitter.com/Airlineroute/status/1121940280469413888
Stemmer nok bra, jeg så et Air Belgium-fly på WAW igår.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Trent600
29-04-2019, 00:48
Noen som har testet de? SAS har av en eller annen grunn booket meg om til de isteden for f.eks Lufthansa hjem fra New York.
Sent from my iPad using Tapatalk
Scandinavien_Airlines
29-04-2019, 07:57
Noen som har testet de? SAS har av en eller annen grunn booket meg om til de isteden for f.eks Lufthansa hjem fra New York.
Sent from my iPad using Tapatalk
Det er fordi det er en LOT rute du flyver på og LOT har et ligedan samarbejde med SAS som Lufthansa også har, Lige for tiden er det dog Air Belgium der beflyver ruten for LOT.
Trent600
29-04-2019, 12:33
Det er fordi det er en LOT rute du flyver på og LOT har et ligedan samarbejde med SAS som Lufthansa også har, Lige for tiden er det dog Air Belgium der beflyver ruten for LOT.
Ja, hadde det vært LOT så hadde jeg skjønt det, men det er British Airways flight 148 via Heathrow jeg er booket om til og Air Belgium flyr som nevnt over også for BA.
Er visst gamle Finnair maskiner og de har etter hva jeg kan se beholdt setene, så overlever vel.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Air Belgium skal fly mer for British Airways: London-Cairo daglig fra 18 august til 31 oktober
Air Belgium har lansert Guadeloupe og Martinique fra Charleroi kommende vinter. Begge 2x ukentlig. Antar de kanskje har et eller annet samarbeid med noen turoperatører?
I tillegg snakker de om mulige flighter til Miami og Kinshasa
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-launches-flights-from-charleroi-to-fort-de-france-martinique/
Air Belgium will fly from Brussels South Charleroi Airport to Fort-de-France, Martinique, and Pointe-à-Pitre, Guadeloupe, twice per week as from 7 December 2019.
Air Belgium har fått kontrakt for 4 charter flyvninger mellom CDG og Grønland neste sommer. Så de finner stadig små oppdrag til sin flåte
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-to-operate-charter-flights-to-greenland/
Air Belgium to operate charter flights to Greenland
Noen som vet om OO-BBE også skal lakkeres? Den er tilsynelatende fremdeles albino-hvit.
Noen som vet om OO-ABE også skal lakkeres? Den er tilsynelatende fremdeles albino-hvit.
Mener å ha lest at de ikke skal lakkeres med det første, da de ønsker å bruke disse mest på ACMI-flyvninger først og fremst. Noe som innleietaker sikkert synes er greit.
Ikke ‘de’, men ‘den’. De tre andre er malt.
De har økt tapene sine, 2018 fikk de totalt ett tap på €18.2 millioner.
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/reports-a-loss-of-e18-2-million-in-2018/
Air Belgium reports a loss of €18.2 million in 2018
In 2018, Air Belgium suffered a loss of €18.2M compared to a loss of only €840,000 in 2017, Aviation24.be determined from the annual figures that were published on the website of the National Bank of Belgium.
De har økt tapene sine, 2018 fikk de totalt ett tap på €18.2 millioner.
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/reports-a-loss-of-e18-2-million-in-2018/
I 2017 var de vel inne i drift, mens 2018 kjennetegnes vel av både oppstartskostnader og å fly tomme fly til Hong Kong. Før de ble nærmest et rent ACMI selskap
Et fransk reisebyrå har leid en maskin i 3 uker for å dra på "fly cruise" jorden rundt, ser det blant annet skal innom både Påskeøya og Bora Bora
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/operate-world-tour-air-cruise-2019-for-french-travel-agency-safrans-du-monde/
At the end of October, Air Belgium is going to operate the “World Tour – Air Cruise 2019” for French travel agency Safrans Du Monde. This three week trip will bring passengers from Paris to Paris in not less than twelve flights, Belgian travel website Pagtour revealed.
petter380
28-08-2019, 05:45
Mandalay - Bagan blir en snodig kort tur, mon tro om sistnevnte klarer å ta ned flyet? Tar ca. 4t i buss, 2-3 i taxi/bil uten flom :)
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
espenlok
28-08-2019, 19:14
Mandalay - Bagan blir en snodig kort tur, mon tro om sistnevnte klarer å ta ned flyet? Tar ca. 4t i buss, 2-3 i taxi/bil uten flom :)
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
De har nok ikke tenkt å fly det strekket, men turistene skal få besøke begge steder! De har imidlertid glemt å skrive i programmet hvordan de skal rekke både å besøke Bagan og reise fram og tilbake dit på en dag, så det virker litt urimelig... Men det er vel en travel tur, der mest mulig skal gjøres på kortest mulig tid, så de får det vel til.
Dersom du ser litt lengre ned på siden, så ligger flyrutene der, og de angir at de flyr HAN-MDL, og videre MDL-AGR.
Air Belgium har lansert Guadeloupe og Martinique fra Charleroi kommende vinter. Begge 2x ukentlig. Antar de kanskje har et eller annet samarbeid med noen turoperatører?
Antar de ser brukbare bookingtall nå de nå har utvidet flightene her med 4 måneder, til september 2020
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-extends-flights-to-french-antilles-by-4-additional-months/
Air Belgium extends flights to French Antilles by 4 additional months
Og LOT skal bruke 1 A340-300 fra dem ut året (minst)
https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/286690/lot-polish-airlines-extends-air-belgium-a340-service-to-late-dec-2019/
Antar de ser brukbare bookingtall nå de nå har utvidet flightene her med 4 måneder, til september 2020
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-extends-flights-to-french-antilles-by-4-additional-months/
Disse oeyene er jo svaert kjent i den fransktalende verden, saa sikkert mange belgiere som liker aa fly direkte fra Charleroi og slipper reisen via Paris.
Air Belgium kommer med spesialfarger på en av maskinene når de nå starter ruter til Guadaloupe og Martinique.
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-launches-its-scheduled-flights-relaxing-antilles-wit-new-livery/
https://wwwaviation24be-q41r3jh.stackpathdns.com/wp-content/uploads/2019/12/AIRBE00185_A340_MartiniqueGuadeloupe_02_Droit-1.jpg
https://wwwaviation24be-q41r3jh.stackpathdns.com/wp-content/uploads/2019/12/AIRBE00185_A340_MartiniqueGuadeloupe_02_Gauche-1.jpg
raider66
07-12-2019, 09:09
Kanskje albinomaskinen som fløy over her i går (for LOT)?
Espen
Kanskje albinomaskinen som fløy over her i går (for LOT)?
Espen
Skal ikke den går for LOT en stund til?
Er vel bare at de setter på klistremerker på en eksisterende maskin i deres vanlige farger?
OO-ABB som tar første tur ... (foto fra Air Belgiums FB-side) De har forøvrig overtatt Blue1's kode KF.
https://scontent.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/79311104_2377097135953225_2027273625123422208_o.jp g?_nc_cat=106&_nc_ohc=zVAddFzpjtAAQn_QkJNrvkKDJ8WFa4Vlk3FPB0qDoU x6PExGGLvfHtYaA&_nc_ht=scontent.fsvg1-1.fna&oh=066e85358cfe8fee2c297f6ab46b6c9a&oe=5E77B45B
Air Belgium konverterer noe gjeld til egenkapital og får litt friske penger
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/sogepa-invests-e1-9-million-more-in-air-belgium/
Sogepa invests €1.9 million more in Air Belgium
Nå dobler de kapasiteten til Karibia ved fra neste høst fra Guadaloupe og Martinique, som to separate flighter og ikke trekantrute. Og interline med Air Caraibes for lokal feed er på trappene
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-doubles-antilles-routes-mulls-new-destination-eyes-new-aircraft/
On 21 November 2020, Air Belgium will abandon the triangular route to the French Antilles to offer two direct weekly flights for both destinations, Pointe-à-Pitre on Tuesdays and Fridays and Fort-de-France on Wednesdays and Saturdays. Bookings are to opened soon for Winter season 2020-2021, from 31 October until 2 or 3 February 2021.
Dessuten snakkes det om flere fly fra 2022
For 2022, Air Belgium mulls the acquisition of two new aircraft, probably Airbus A330s, to develop its growing network.
livinspeed
03-02-2020, 14:11
Nesten litt synd det diskuteres A330E (selv om det jo er et åpenbart økonomisk valg) - tror det liveryet hadde vært skikkelig frekt på en 346!
Air Belgium har vært ute å hentet mer penger, da heller ikke de slipper unna Korona. €6,3 millioner er hentet i ny egenkapital. Ser ut som det er en god blanding av lokale investorer, wallonske myndigheter, ledelse og mer
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-gets-a-e6-3-million-capital-increase-from-belgian-shareholders/
Air Belgium gets a €6.3 million capital increase from Belgian shareholders
Air Belgium meldes om å ha 3 av 4 fly i drift. Et har fått fjernet passasjersetene og mens to andre opererer rene cargoflighter mellom med kabinen inntakt, mellom Belgia og Kina
https://www.ch-aviation.com/portal/news/91093-air-belgium-deploys-makeshift-a340-freighter
Air Belgium deploys makeshift A340 freighter
Air Belgium restarter rutene fra Brussel South Charleroin til Guadaloupe og Martinique fra midten av juli. Samtidig har de annonsert sin første rute fra Brussel Airport, hvor planen er å fly 2x ukentlige til Mauritius fra midten av desember
Samtidig så ser de på destinasjoner i både USA og de Nederlandske Antiller.
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/opens-new-destination-in-december-eyes-new-markets-in-2021/
Air Belgium launches Mauritius in December; eyes new markets (US, Dutch Antilles) in 2021
Ellers så gikk faktisk selskapet med overskudd i 2019
For 2019, the airline posted an adjusted EBIT of €5.6 million for total revenues of €62.5 million. “A remarkable reversal after the catastrophic financial year 2018,” added Terzakis.
Air Belgium parkerer 2 av sine A340 maskiner i påvente av bedre tider. I mens er de opptatt med å fly for Air Surinam som sliter med ETOPS på sin nye 777 maskin, samt ymse charter, blant annet jevnlig BGO-CPT for Odfjell
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-flies-two-airbus-a340s-to-tarbes-lourdes-for-long-term-storage/
Air Belgium flies two Airbus A340s to Tarbes-Lourdes for long-term storage
Air Belgium har pensjonert en av sine A340-300, OO-ABE, som var den ene helhvite de hadde
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-retires-one-of-its-four-airbus-a340-300-aircraft/
After the drop in activities due to the coronavirus crisis, Air Belgium has decided to retire one of its Airbus A340-300 aircraft, formerly registered OO-ABE, the only one which was not painted in the airline’s colours and sports an all-white livery.
Air Belgium planlegger utvide business ved å skaffe seg egne fraktere. 4 maskiner er planlagt inn i flåten med base i Liege. Dog først fra 2022
https://www.aviation24.be/airports/liege/air-belgium-to-launch-full-cargo-flights-with-four-freighter-planes-based-at-liege-airport/
Air Belgium to launch full-cargo flights with four freighter planes based at Liège Airport
Air Belgium planlegger utvide business ved å skaffe seg egne fraktere. 4 maskiner er planlagt inn i flåten med base i Liege. Dog først fra 2022
https://www.aviation24.be/airports/liege/air-belgium-to-launch-full-cargo-flights-with-four-freighter-planes-based-at-liege-airport/
Ikke bekreftet, men ting tyder på det er snakk om 4 A330-200F, som Qatar holder på å kvitte seg meg
Air Belgium planlegger utvide tilbudet til Karibia. I tillegg til Guadeloupe og Martinique, planlegges også en rute til Curaçao, så snart belgierne får lov å reise igjen
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-announces-new-destination-from-brussels-south-charleroi-airport-curacao-dutch-caribbean/
Air Belgium announces new destination from Brussels South Charleroi Airport: Curaçao (Dutch Caribbean)
Da var den 3. av 4 A330 fraktere til å fly for CMA-CGM malt og levert
Airbus A330 -243F 1584 OO-CGM Air Belgium ferried 16apr21 DUB-BRU after paint into CMA-CGM cs ex A7-AFG
Ryktene sier Air Belgium skal overta en splitter ny A330-900, som egentlig skulle til RwandAir
Ryktene sier Air Belgium skal overta en splitter ny A330-900, som egentlig skulle til RwandAir
Ser ut som det kan bekreftet. Flyet er ennå hvitmalt, men logoen på motorene viser liten tvil
https://www.flickr.com/photos/8509543@N03/51234688479/
Air Belgium har bekreftet de skal få 2 A330-900, samt starte en rute fra Brussels (BRU og ikke CRL) til Mauritius
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-modernises-its-fleet-with-two-new-airbus-a330-900-aircraft-and-will-fly-brussels-airport-for-mauritius-from-15-october-15th/
Air Belgium announces an agreement with Airbus for the delivery of two new A330-900 aircraft (MSN 1844 & 1861) starting this autumn 2021. These new aircraft will gradually replace two Air Belgium A340s. The first A330neo will fly every Tuesday and Friday from Brussels Airport to Mauritius as of 15 October 2021.
Da var deres første A330-900 malt
https://www.jetphotos.com/photo/10249410
Deres første A330-900 er levert. 286 seter - 30 business, 21 premium economy og 235 economy
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-takes-delivery-of-its-first-airbus-a330neo/
Air Belgium takes delivery of its first Airbus A330neo
Samtidig som deres 2. A330-900 nylig ble levert, ser det nå ut som de har fått tak i en 747-8 frakter
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-launches-boeing-747-8-freighter-services-as-from-2022/
Beginning 2022, Air Belgium will launch Boeing 747-8 freighter operations. Aviation24.be learned from the airline’s LinkedIn page.
....., ser det nå ut som de har fått tak i en 747-8 frakter
.
To ex-Saudia fraktere, som flys i samarbeid med kinesiske Hongyuan Group. Som samtidig også går inn med penger i Air Belgium
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-is-expanding-in-cargo-aircraft-with-fresh-money-from-hongyuan-group-of-china/
Air Belgium is expanding in cargo aircraft with fresh money from Hongyuan Group of China
https://wwwaviation24be-q41r3jh.stackpathdns.com/wp-content/uploads/2022/01/Air-Belgium-748F-1068x712.jpg
Planen er å ha 11 fly ved utgangen av 2022. De nevner 4 A330neo passasjerfly, så antar det da betyr å øke dagens A330-900 flåte fra 2 til 4 maskiner. Resten er fraktere ymse kaliber. De flyr jo 2 747-8F for deres nye deleier Hongyuan. Og forstår planen er å fly A330F maskiner for dem, når dagens kontrakt med CHM CMA går ut ved årsslutt, og hvor de vel i dag flyr 4 A330F for
Av nye ruter nevnes både Sør Afrika og USA
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-to-south-africa-in-september-and-aiming-for-the-us-in-2023/
In an interview with Belga press agency, Air Belgium CEO Niky Terzakis reveals his ambitions for the company. After disclosing why he selected Chinese logistics giant Hongyuan as a shareholder, he announced that Air Belgium would have 11 aeroplanes at the end of 2022, four A330neo for passenger traffic, enabling the launch of new routes to South Africa, and seven mixed-fleet aircraft for freight.
Da var de ferdige med å fly A340
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/the-last-air-belgium-airbus-a340-flight-landed-at-brussel-south-charleroi-this-morning/
This Saturday morning, the last commercial Air Belgium flight operated by an Airbus A340-300 landed at Charleroi airport, coming from Fort-de-France, Martinique, and Pointe-à-Pitre, Guadeloupe, French Antilles. Future flights will be operated by the airline’s newly acquired A330neo aircraft.
Ferdig konvertert ex-Etihad A330P2F i Air Belgium/Hongyuan-drakt:
https://www.planespotters.net/photo/1310512/oe-lal-hongyuan-group-airbus-a330-243p2f
Air Belgium har også inngått samarbeid med sør afrikanske Airlink, for å skaffe lokalt feed til deres BRU-JNB/CPT rute, som starter i dag
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-connects-belgium-and-south-africa-and-thirty-eight-other-destinations-on-the-african-continent/
Air Belgium connects Belgium and South Africa and thirty-eight other destinations on the African continent
De har enda en A330-200 på vei(ex Etihad maskin) men såvidt jeg ser er denne ennå i passasjerkonfigurasjon og ikke en frakter. men mulig den skal konverteres?
Airbus A330 -243 1486 OE-LAC Altitude Aircraft regd 21sep22, ferried 23sep22 LETL-WOE, for Air Belgium ex A6-EYT
Ja,de har allerede en konvertert EY-kjerre.
De har enda en A330-200 på vei(ex Etihad maskin) men såvidt jeg ser er denne ennå i passasjerkonfigurasjon og ikke en frakter. men mulig den skal konverteres?
Ja,de har allerede en konvertert EY-kjerre.
Ser ikke ut som det er snakk om konverteing, men at de skal fly 2 A330-200 i passasjertrafikk, blant annet til Karibia
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-welcomes-two-airbus-a330-200-aircraft-for-its-passenger-fleet/
Air Belgium welcomes two Airbus A330-200 aircraft for its passenger fleet
https://f7n8s6y8.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2022/10/Air-Belgium-A330-200.jpg
Ja, ser det. De har allerede en konvertert EY-maskin, så jeg antok denne også skulle konverteres. Den andre pax-maskinen er ikke identifisert ennå, men er muligens også ex-EY.
Nå trengs det påfyll av penger, minst €10 mill
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/by-the-end-of-this-year-air-belgium-needs-at-least-e10-million-to-recapitalize-the-airline/
By the end of this year, Air Belgium needs at least €10 million to recapitalise
Nå skal de også fly frakt for Emirates: DWC-CGK-AKL
https://www.ch-aviation.com/portal/news/121776-emirates-to-wet-lease-an-a330-freighter
Emirates (EK, Dubai Int'l) will wet-lease an A330-200F from Air Belgium (KF, Brussels Charleroi) to operate its new cargo-only service from Dubai World Central to Auckland Int'l via Jakarta Soekarno-Hatta, AeroRoutes.com has reported.
Air Belgium har overtatt en ex Air Bridge 747-8F, msn 60118/1502 ex VQ-BFE fra AirBridge, som har stått parkert siden Vlad & Co. gikk til angrep ..
Fløyet Pinal-Bangor-Brussel i natt.
Da er en av ex-Etihad A330-200 maskinene ferdig konvertert til frakter og levert Air Belgium
Airbus A330 -243(F) 717 OE-LAJ Air Belgium delivery 28jan23 SIN-BRU ex A6-EYF
Nytt tap i 2022, og igjen er det på jakt etter friske penger
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-incurs-a-loss-of-e44-6-million-in-2022-looks-for-new-investor/
Air Belgium incurs a loss of €44.6 million in 2022, looks for new investor
Air Belgium skal fra oktober og det neste året fly en A330-900 for LOT mellom Warszawa og New York
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-to-opetarte-flights-for-lot-polish-airlines-with-airbus-a330-900/
elgian airline Air Belgium will operate LOT Polish Airlines’ connections from Warsaw to New York using the latest Airbus A330-900 aircraft starting in October, according to Polish aviation news portal Pasazer.com. The wet-lease agreement between the two carriers will last for 12 months.
Da skal det reorganiseres. Gjeld kuttes, egen passasjertrafikk dumpes og de skal kun drive med ACMI og cargo
https://newsroom.aviator.aero/air-belgiums-board-of-directors-decides-to-focus-its-development-exclusively-on-cargo-and-acmi-and-files-for-judicial-reorganisation-by-way-of-amicable-agreement-to-ensure-its-long-term/
Air Belgium’s Board of Directors decides to focus its development exclusively on cargo and ACMI and files for judicial reorganisation by way of amicable agreement to ensure its long-term viability and growth
Da skal det reorganiseres.
Da har retten gitt med 4 måneder på seg
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-belgium-is-granted-judicial-reorganisation-for-a-4-month-period/
Air Belgium has been granted permission by the enterprise court of Walloon Brabant to undergo a judicial reorganisation procedure by amicable agreement, in order to address its financial difficulties and continue its Cargo and ACMI activities, for a 4-month period ending 22 January 2024.
I følge Skyliner har de dumpet en av A330Fene som har fløyet for dem
Airbus A330 -243F 1594 OO-SEA Air Belgium ferried 16oct23 BRU-CHR on return to lessor
I følge Skyliner har de dumpet en av A330Fene som har fløyet for dem
Det er jo det siste flyet de opererte for CMA CGM, så da er spørsmålet om CMA CGM overtar og flyr den videre sammen med de 3 andre A332F Air Belgium tidligere operert, eller om den er ferdig hos Air Belgium og. CMA CGM.
Da har de fått satt en A330-200 i arbeid hos SriLankan Airlines
Airbus A330 -243 1486 OE-LAC Air Belgium posn 24dec23 BRU-CMB for SriLankan Airlines wet-lease ops
joandreas
23-01-2024, 16:00
Da har retten gitt med 4 måneder på segytterligere forlenget i 4 måneder. https://www.ch-aviation.com/news/136316-air-belgium-judicial-restructuring-extended-to-mid-2q24
a330neo skal og fases ut. hvem som har skylda der er en sak for diskusjon.
https://simpleflying.com/air-belgium-retire-airbus-a330neo-engine-issues/
OO-ABF has been grounded in Brussels since an incident occurred back last summer. On August 21, 2023"
UPDATE: 2024/01/23 09:41 UTC
Rolls-Royce has shared a statement with Simple Flying.
The company says that it is not an engine issue...
Går det mot slutten?
https://www.airwaysmag.com/new-post/air-belgium-bankruptcy-without-lifeline
Air Belgium Faces Bankruptcy Without a Lifeline
Minner mest om en seiglivet katt dette selskapet…
Et lite håp igjen..
Ch-Avition: New investor offers to buy 100% of Air Belgium - report
Vel, det søker i hvertfall om konkursbeskyttelse. Så ikke over ennå.
https://www.ch-aviation.com/news/144968-air-belgium-files-for-bankruptcy-protection-axes-pax-ops
Air Belgium (KF, Brussels Charleroi) has filed for judicial reorganisation through an amicable agreement - a form of bankruptcy protection - to address its debts and restructure. It will end its "chronically" unprofitable scheduled passenger operations on October 3 and focus on more viable cargo and ACMI business, the airline said in a statement.
Ny deadline 5 desember
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/decision-on-air-belgium-takeover-set-for-5-december/
One investor has officially filed a takeover bid for Air Belgium, the airline announced on Wednesday. The proposal will now undergo analysis, with the court set to rule on 5 December
Siste nytt:
https://bsky.app/profile/tlspotting.bsky.social/post/3lbyiv7mpf22t
Another news in the Air Belgium saga: the only investor is a freight company active in air cargo with an important fleet. No word on who it is. The transaction has to be approved by the Court next week
Det nye Britiske fraktflyselskapet Air One ser ut til å være den ene potensielle kjøperen.
CH-Aviation:
UK’s Air One seeks Brussels base via Air Belgium purchase
Det nye Britiske fraktflyselskapet Air One ser ut til å være den ene potensielle kjøperen.
CH-Aviation:
Ja, ser ut som gjengen bak disse overtok, i hvertfall fraktdelen.
2 747-400F skal legges til, uten at det er helt klart for meg om det er nye fly inn eller om det overtas fra Air One?
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/air-one-belgium-expands-fleet-with-new-ownership/
Under its new ownership, Air (One) Belgium is set to expand its operations with the addition of two extra Boeing 747-400F aircraft. The airline, recently acquired by Dutch entrepreneur Peter Scholten of Peso Aviation Management and Indian businessman Guneet Mirchandani of Air One International Holdings Ltd, aims to strengthen its cargo services in the European and global markets.
Godkjent av retten
https://aerospaceglobalnews.com/news/sale-of-air-belgium-approved/
The US $844,000 sale of Air Belgium to Netherlands-based Peso Aviation Management and the UK’s Air One International Holdings has been approved by the Belgian bankruptcy court.
Following the sale, Air Belgium will continue with its freighter operations, rebranded as Air One Belgium.
Men blir vanskelig for passasjerene å få igjen pengene sine.
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/no-chance-10000-passengers-refund/
Almost no chance for 10,000 Air Belgium passengers to get a refund
Det nye Britiske fraktflyselskapet Air One ser ut til å være den ene potensielle kjøperen.
CH-Aviation:
Ser ut som dette kanskje ikke blir noe av allikevel.
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/faces-uncertain-future-as-takeover-deal-falls-through/
The long-awaited takeover of Air Belgium has collapsed after the Nivelles enterprise court revoked the acquisition process Thursday evening. The airline, which had been in talks with an Anglo-Dutch consortium named Erwan, now has until March 27 to secure a new investor or face liquidation.
Da skal CMA CGM by på fraktdelen.
https://www.aviation24.be/airlines/air-belgium/cma-cgm-files-takeover-bid-for-air-belgiums-cargo-operations/
French logistics and shipping giant CMA CGM has officially submitted a bid to acquire Air Belgium’s cargo operations, the airline announced Wednesday. The Walloon Brabant Business Court will review the proposal on March 27.