PDA

View Full Version : Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift


LN-AFG
26-01-2017, 22:38
SAS og Norwegian rapporteres å være svært lite fornøyd med dette forslaget. Den norske avgiften har i følge dem blitt absorbert av flyselskapene.

http://e24.no/naeringsliv/sas/svenskene-vil-kopiere-norsk-flyskatt-norwegian-og-sas-slakter-forslaget/23908647

Den svenske regjeringen la torsdag frem en ny flystrategi som skal sikre aktivitet og vekst i bransjen i årene fremover.

Hovedsatsingen i strategien innebærer en utbygging av Arlanda og sannsynligvis utbyggingen av en fjerde rullebane. Målet er å holde Sverige konkurransedyktig, både med tanke på konkurransen mot Gardermoen og Kastrup, men også for å sikre vekst i svensk økonomi.

Fremtiden til den mindre flyplassen i Stockholm, Bromma, er imidlertid ikke avklart i planen.

Medaljen til satsingen har imidlertid en bakside. For mens flybransjen kan glede seg over en ny satsing på infrastruktur kommer det også en regning fra den svenske regjeringen.

Infrastrukturminister Anna Johansson gjorde det nemlig klart torsdag at regjeringen vil gå videre med forslaget om å innføre en flyskatt. Denne skal ha blitt drevet frem av det svenske Miljöpartiet, skriver Dagens Industri.

Fredrik74
26-01-2017, 23:26
Det har varit på gång ett tag tyvärr. Så blir det med de gröna i regeringen.

Skillnaden mot Norge(?) är att regeringen inte har majoritet i riksdagen så förslaget kan mycket väl röstas ned. Ett förslag att könskvotera styrelser röstades ned nyligen så det kan hända.

Mjolnir
27-01-2017, 00:16
Skillnaden mot Norge(?) är att regeringen inte har majoritet i riksdagen så förslaget kan mycket väl röstas ned.

Dagens norske regjering er en mindretallsregjering, og spesielt Frp pleier å være sterk motstander av slike avgifter. Som mindretallsregjering må de dessverre "kjøpe" støtte gjennom å innføre en del politikk som dikteres av de mindre støttepartiene.

Fredrik74
27-01-2017, 08:17
Dagens norske regjering er en mindretallsregjering, og spesielt Frp pleier å være sterk motstander av slike avgifter. Som mindretallsregjering må de dessverre "kjøpe" støtte gjennom å innføre en del politikk som dikteres av de mindre støttepartiene.

Ok, jag tittade faktiskt på Wikipedia först men jag måste ha läst fel. I Sverige är det dock regeringspartierna som vill ha avgiften men oppositionen är mot.

anders320
27-02-2017, 19:36
http://www.hangar.no/ny-flyskatt-i-sverige-gjor-at-bra-utsetter-leveransen-av-bombardier-jetfly/
(http://www.hangar.no/ny-flyskatt-i-sverige-gjor-at-bra-utsetter-leveransen-av-bombardier-jetfly/)
En ny flyskatt i Sverige på 80 kroner per enkeltreise innlands gjør at selskapet BRA (Braathens Regional) nå legger leveransen av de helt nye CS100 og CS300 jetflyene fra Bombardier på is.

Ingen kilde her. Noen med mer info? Og kan dette bety at Ryanair trekker seg ut her også?

Someone
27-02-2017, 19:37
http://www.hangar.no/ny-flyskatt-i-sverige-gjor-at-bra-utsetter-leveransen-av-bombardier-jetfly/
(http://www.hangar.no/ny-flyskatt-i-sverige-gjor-at-bra-utsetter-leveransen-av-bombardier-jetfly/)


Ingen kilde her. Noen med mer info? Og kan dette bety at Ryanair trekker seg ut her også?



De trakk seg ikke ut av Norge, så hvorfor skal de gjøre det fra Sverige?

anders320
27-02-2017, 19:48
Vi kan godt flisespikke, men svært mange ruter ble lagt ned, som igjen medførte drastiske rutekutt. Hilsen tidligere Rygge-pilot

Tjab
27-02-2017, 19:50
Miljøvernere som tror dette er medisin har stilt feil dignose.
Medisinerer derfor feil.
Har muligens en diagnose selv.
Og det er nærliggende å tro at de også behandler med feil medisinering på hjemmebane også.

Kan ikke politikere bare være ærlige. Vi infører en fiskal avgift, ettersom at vi trenger litt mer cash inn i statsbudsjettet.

view
27-02-2017, 21:32
BRA utsetter nye Bombardier fly med begrunnelse flyavgift og forlenger heller levetid på gamle props med 30-40% høyere forbruk Bra miljøpolitikk?

Fikk også med meg i en avis at SAS truet å kutte longhaul fra ARN, virker som de har sett på en annen avgiftsmodell som blir betydelig mye høyere på longhaul. HKG og LAX til CPH da f.eks?

Alle sider har sin agenda naturligvis i en slik sak, men problemet for min del ligger i at man skal kalle det noe så besynderlig som en miljøavgift. Det er bare en skatteøkning, enkelt og greit.

anders320
27-02-2017, 22:49
Finansminister Siv Jensen har innrømmet at det er en fiskalavgift for å saldere statsbudsjettet

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/2015-2016/160530/11


Hvor har SAS truet med å kutte LH fra ARN?

Jeg er igjen spent på hva Ryanair foretar seg her. Kommer de til å kutte ruter/flytte fly ut av landet?

Trdfly
28-02-2017, 01:19
Check-in.dk melder at BRA kansellerer ordren, er det de som feiltolket - eller har BRA virkelig gjort det?

view
28-02-2017, 11:31
"Fryser" bestilling er beskrivelses i svensk media: https://www.svd.se/regeringens-flygskatt-far-bolag-att-riva-miljardkontrakt/om/bombardier


Mulig flytting av LAX og HKG til CPH stod tidligere på trykk her:
https://www.svd.se/tuff-kritik-mot-flygskatt--men-ministern-slar-tillbaka/om/forslaget-om-flygskatt

Som sagt, alle interesenter har sin egen agenda i saken, så ta det for det det er verdt.

Mekum
28-02-2017, 11:51
I en annen diskusjon så truer vel SAS med å flytte ruter vekk fra CPH fordi flyplassen har så høye avgifter målt mot OSL og ARN, så SAS og andre selskaper har forskjellige hatter på seg avhengig av hvilken sak de taler.

LN-MOW
28-02-2017, 13:51
Da havner vel alt på Hauan, da ...... :stir:

view
28-02-2017, 14:05
Da havner vel alt på Hauan, da ...... :stir:

hahaha... ja, da hadde den kanskje blitt bygget da :spin

Theaviator
28-02-2017, 21:04
Fikk også med meg i en avis at SAS truet å kutte longhaul fra ARN, virker som de har sett på en annen avgiftsmodell som blir betydelig mye høyere på longhaul. HKG og LAX til CPH da f.eks?



https://www.dn.no/nyheter/2017/02/28/1226/Luftfart/sas-truer-med-a-droppe-langruter-fra-stockholm

HenrikL92
04-03-2017, 12:47
Bjørn Kjos har skrivit en debattartikel hos DI där han framför sina åsikter kring den svenska regeringens planer på en eventuell flygskatt.

http://www.di.se/opinion/bjorn-kjos-flygskatt-hotar-arlanda/

RIBRO
15-03-2017, 12:35
Den flygskatt som utreddes i slutet av förra året kommer att bli verklighet. Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) säger till SVT att planen är att skatten ska införas från och med första januari 2018.

För resa inom Europa ska skatten vara 80 kronor, för resor utanför Europa inom 600 mil 280 kronor samt för längre resor än så 430 kronor. Barn under två år ska inte skatt betalas för. Det är flygföretaget som ska betala skatten.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-haller-presstraff-om-nytt-skatteforslag

Blir vanskelig å få gjennomført dette da opposisjonen inkl. Sverigedemokraterna er mot dette. Heldigvis!

Landkrabbe
15-03-2017, 14:11
Jeg har full forståelse for at skandinaviske regjeringer ønsker å innføre grønne avgifter som er ment å korrigere for tredjeparts-kostnader som følge av utslipp av klimagasser, men problemet og selve årsaken til at dette ikke er en god avgift, er at det å ha gode luftfartsforbindelser til Europa og verden i seg selv har en rekke positive ringvirkninger for turisme og næringsliv.

Det er mange muligheter for å innføre grønne avgifter som ikke vil ha slike negative ringvirkninger og en burde begynne der.

Nå kan det jo bli til at Norge fjerner denne avgiften samtidig som at Sverige innfører den. Som igjen kan føre til at OSL får et konkurransefortrinn vis-a-vis ARN på intercont. Well played, Erna.

jikswoboB
15-03-2017, 14:57
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-haller-presstraff-om-nytt-skatteforslag

Blir vanskelig å få gjennomført dette da opposisjonen inkl. Sverigedemokraterna er mot dette. Heldigvis!

Beror väl lite på hur man väljer att försöka få igenom förslaget i riksdagen. Bakas det in i budgeten blir det knepigare för oppositionen att fälla skatten.

EvakCPH
15-03-2017, 15:02
Beror väl lite på hur man väljer att försöka få igenom förslaget i riksdagen. Bakas det in i budgeten blir det knepigare för oppositionen att fälla skatten.

Præcis. En bruger på airliners.net skriver følgende:

"The current arrangement between the center-left government, which is many seats away from an actual majority in parliament, and the main opposition bloc (the center-right so called "Alliance for Sweden") stipulates that any piece of legislation that is part of the budget will pass parliament unchallenged. This means that unless the center-right decides to topple the government altogether (which they can do at any time, but has so far refused to do) the tax will pass parliament as part of the budget for next year."

jikswoboB
15-03-2017, 16:46
Det låter lite som man syftar till DÖ men den överenskommelsen gäller inte längre och det finns möjligheter för oppositionen att begära att delar av budgeten ska röstas igenom separat vad jag förstår. Vet inte hur ofta det har utnyttjats i praktiken. Om det är en viktig fråga för oppositionen (och det verkar det vara) och man har majoriteten på sin sida så kan den tänkas användas.

Mjolnir
15-03-2017, 21:24
Det er vel fullt mulig for opposisjonen å nekte å godkjenne budsjettet hvis de ikke er enige i avgiftssatsene regjeringen legger opp til? Her i Norge holdt regjeringskoalisjonen nylig på å ryke ifbm. et statsbudsjett som støttepartiene ikke var villige til å godkjenne i Stortinget. Ironisk nok handlet striden om manglende miljøavgifter i forslaget fra regjeringen.

ESSA_TWR
16-03-2017, 00:42
Det er vel fullt mulig for opposisjonen å nekte å godkjenne budsjettet hvis de ikke er enige i avgiftssatsene regjeringen legger opp til? Her i Norge holdt regjeringskoalisjonen nylig på å ryke ifbm. et statsbudsjett som støttepartiene ikke var villige til å godkjenne i Stortinget. Ironisk nok handlet striden om manglende miljøavgifter i forslaget fra regjeringen.
Du behöver icke rejecta hela budgeten, det är fullt möjligt för oppositionen att bryta ut delar av budgeten och "köra över" regeringen i enskilda budgetposter. Det är inte kutym att göra så, men som sagt fullt möjligt. Förhoppningsvis gör oppositionen så i detta fall...

vbirk
16-03-2017, 11:26
Jeg har full forståelse for at skandinaviske regjeringer ønsker å innføre grønne avgifter som er ment å korrigere for tredjeparts-kostnader som følge av utslipp av klimagasser, men problemet og selve årsaken til at dette ikke er en god avgift, er at det å ha gode luftfartsforbindelser til Europa og verden i seg selv har en rekke positive ringvirkninger for turisme og næringsliv.


Dersom vi legger til grunn at Sveriges regjering (i motsetning til den norske) faktisk har som mål med avgiftene å få ned CO2-utslippene, så tror jeg en slik forståelse er feil. Resonnementet er ikke at de skal bruke avgiften til å "korrigere for kostnader"-- de vil at utslippene ikke skal finne sted.

At gode luftfartsforbindelser har positive ringvirkninger for turisme og næringsliv er vel de fleste skjønt enige i.

C130
23-04-2018, 21:06
Den svenske flypassasjeravgiften ble altså innført fra nyttår eller ?
Sverige – Avgift på 80 kroner for reiser innenfor Europa, 280 kroner utenfor Europa inntil 600 mil, og 460 kroner for reiser lengre enn dette. Innført 2018.
Den er i alle fall nå mal for det som antakelig blir innført i Norge etter hvert....
https://www.nrk.no/ostfold/flypassasjeravgiften-kan-oke-mye-1.14012104

Radiv
23-04-2018, 21:50
Noen som vet hvor mye som er kommet inn til staten på passasjeravgiften?
Skal den brukes til noe spesifikt, eller går den inn i trakta til Han Staten?

Someone
11-12-2018, 19:13
Nå vet man jo aldri med svensk politikk i disse dager, men det ser nå ut til at avgiften kan forsvinner fra 1 januar 2019 allikevel

https://e24.no/makro-og-politikk/luftfart/flyavgiften-i-sverige-kan-forsvinne-fra-nyttaar/24515434

Det politiske kaoset i Sverige ser ut til å få en litt uventet bieffekt, nemlig at den svenske versjonen av flypassasjeravgiften forsvinner fra nyttår. Dermed kan Norge bli stående igjen som det eneste landet i Norden med en slik avgift.

HenrikL92
13-12-2018, 12:24
Nå vet man jo aldri med svensk politikk i disse dager, men det ser nå ut til at avgiften kan forsvinner fra 1 januar 2019 allikevel

https://e24.no/makro-og-politikk/luftfart/flyavgiften-i-sverige-kan-forsvinne-fra-nyttaar/24515434

Den 1/7-2019 tas flygskatten bort i Sverige, sen övergångsregeringens budget inte blivit godkänd.

Detta öppnar för en expansion av t.ex det "nya" Norwegian Air Sweden.

jikswoboB
13-12-2018, 21:02
Den 1/7-2019 tas flygskatten bort i Sverige, sen övergångsregeringens budget inte blivit godkänd.

Detta öppnar för en expansion av t.ex det "nya" Norwegian Air Sweden.

Budgeten kan ju komma att ändras av en tillträdande regering, så det återstår att se om flygskatten verkligen försvinner.

WF789
11-01-2019, 11:24
Budgeten kan ju komma att ändras av en tillträdande regering, så det återstår att se om flygskatten verkligen försvinner.

Ser ut som du hadde et poeng:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/oRov40/aftonbladet-erfar-uppgorelse-mellan-s-mp-c-och-l

MP har enligt källan fått igenom att flygskatten återinförs

jikswoboB
11-01-2019, 17:39
Ser ut som du hadde et poeng:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/oRov40/aftonbladet-erfar-uppgorelse-mellan-s-mp-c-och-l

Föga förvånad. Tror inte frågan om flygskatt har varit speciellt viktig hos någon av partierna som förhandlat om en s-regering förutom hos just MP. Det är klart att den då kommer tillbaka.

Someone
14-01-2019, 16:58
Nå som svenskene allikevel ikke klarte få til en regjering, gjelder da budsjettet uten passasjeravgiften frem til de ombestemmer seg igjen?

jikswoboB
14-01-2019, 17:32
Ja, det är budgeten som röstades igenom i slutet av förra året som gäller. Först när en ny regering lägger en ändringsbudget är det annat som gäller. Först ska riksdagen rösta fram en statsminister, sen presenteras en regering och därefter kan en ändringsbudget komma tillstånd. Så nån gång på vårkanten kan vi väl vänta oss en sådan (om det är Löfven som blir statsminister).

Someone
23-03-2021, 09:37
Sverige vurderer endre avgiftssystemet på flyreiser, slik at det bedre korresponderer til utslippene. Slik at nyere fly og de som f.eks bruker delvis biodrivstoff, vil få lavere avgifter

https://www.reuters.com/article/us-sweden-environment-airlines/sweden-plans-climate-adjusted-airline-take-off-and-landing-fees-idUSKBN2BE2CE

Sweden plans to rejig take-off and landing fees for aircraft so that they correspond to the amount of greenhouse gas emissions from different types of plane and fuel, the government said on Monday.

The plan would mean lower fees for newer, more efficient aircraft or those using bio-fuels and would cover both passenger and freight flights to and from Arlanda airport in Stockholm and Landvetter in Gothenburg, the government said, adding the move would be a world’s first.

Someone
12-01-2022, 20:11
Belgia kommer også med flyavgift, men litt annerledes enn den norske, ved at korte flighter er dyrest.

€10 på flighter til EU/EØS under 500km, €2 på flighter over. Mens alle utenfor EU/EØS får €4

https://www.ch-aviation.com/portal/news/111484-belgium-to-tax-all-passenger-flight-departures

Belgium to tax all passenger flight departures