View Full Version : Norwegian 737MAX - statustråd
Har sett en del steder den siste tiden at det ryktes om at norwegian blir lanseringskunde på 737max, noen som kan bekrefte dette på noe vis?
Virker jo litt rart, da det står en del maskiner til southwest rundt omkring Boeing-fabrikken som vel bare mangler motorer (og litt annet stæsj kanskje), i tilegg så var det vel southwest som skulle ha MAX først.
Antar det følger noen "goder" med å være lanseringskunde? Man tar jo en kalkulert risk (jfr B787) med å være først ute. Får man billigere fly, eller for å bruke bilspråket, følger det med utvidede serviceavtaler og garanti? Norwegian vil jo få mye gratis pr ved å være lanseringskunde.
Det er vel snakk om europeisk lanseringskunde ;)
Det er vel snakk om europeisk lanseringskunde ;)
Leste noe om at Southwest ikke fikk på plass avtale for sine piloter for B737MAX før B737CL var ut av flåten.... derfor Norwegian som global lanseringskunde.
Yupp, skal vi tro Wikipedia er Norwegian satt opp som første mottaker av 737 MAX i mai
DY's første er linjenummer 6360, så det kan nok stemme sånn circa. Mulig Lion er før - de har allerede fire maskiner som er klare for testflyvninger.
Southwest har planlagt å fase inn typen i tredje kvartal - da maskinen opprinnelig var planlagt sertifisert. Nå ligger imidlertid Boeing flere måneder foran skjemaet, noe som kan gjøre det mulig å levere de første maskinene allerede i mai. Derfor blir trolig Lion eller Norwegian første kommersielle operatør.
Det har jo vært kjent en stund at 6 maskiner vil bli levert i 2017, og nå er det også ute at de planlegger å få levert 10 737-8Max i 2018
DY's første er linjenummer 6360, så det kan nok stemme sånn circa. Mulig Lion er før - de har allerede fire maskiner som er klare for testflyvninger.
Southwest har planlagt å fase inn typen i tredje kvartal - da maskinen opprinnelig var planlagt sertifisert. Nå ligger imidlertid Boeing flere måneder foran skjemaet, noe som kan gjøre det mulig å levere de første maskinene allerede i mai. Derfor blir trolig Lion eller Norwegian første kommersielle operatør.
Første levering til Southwest i juli i følge dem selv i dag, men de kaller seg fremdeles launch customer, selv om Norwegian da blir først ute med levering i mai, som de da kaller launch operator
Første levering til Southwest i juli i følge dem selv i dag, men de kaller seg fremdeles launch customer, selv om Norwegian da blir først ute med levering i mai, som de da kaller launch operator
Kommer denne pressetalsmannen til Trump fra Southwest? Alternative fakta.....
Det var jo Lion air som var først med å bestille Max. South west var vel ikke nummer 2 heller. I ettertid er det vel de som først får levert en ny modell som blir stående som launch oparator. I de fleste tilfeller har launch operator også vært første selskap til å sette typen i kommersiell drift. Et av få tilfeller av det motsatte er 787-9, der Air New Zealand var launch customer og første som fikk levert modellen, men ANA satt den i drift 2 dager før.
Med launch customer, så menes vel det selskap som plasserer den ordre som gjør at prosjektet når den minimumsgrensen i ordre man har satt for å sette prosjektet ut i livet. Trenger vel derfor ikke være den første ordren,
eller den første levering, men ofte en en stor ordre som drar opp volumet nok til at det blir levedyktig... (men kan ta feil)
http://money.cnn.com/2017/01/26/news/companies/norwegian-jumps-southwest-737-max/
W
E24 skriver i dag at Norwegian blir første flyselskap med 737-MAX:
http://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/norwegian-blir-foerst-paa-vingene-med-737-max/23908816
Det blir spennende å se hvor disse blir satt inn...
Med launch customer, så menes vel det selskap som plasserer den ordre som gjør at prosjektet når den minimumsgrensen i ordre man har satt for å sette prosjektet ut i livet. Trenger vel derfor ikke være den første ordren,
eller den første levering, men ofte en en stor ordre som drar opp volumet nok til at det blir levedyktig... (men kan ta feil)
http://money.cnn.com/2017/01/26/news/companies/norwegian-jumps-southwest-737-max/
W
Nja ikke helt enig. Dersom Boeing trengte 200 ordre for å sette 787 i live, så ville det vært rart om det var f.esk det 8ende selskap som bestilte, som ble launch customer, bare forde det var de som gjorde at 200 ble passert.
Lion air bestilte ikke mindre en 201 737max9 og 29 739ng det skulle jo uansett være nok.
http://www.boeing.com/commercial/customers/lion-air/orders-lions-share-737-max.page
Hvis jeg husker rett, ble de store amerikanske (Southwest, United, American) spurt om de ville vente på 737's avtager, men ingen var villige til å vente til 2020 and beyond på nye fly. Derfor ble MAX fullført som et kompromiss.
Kan vi håpe på at første maskin kommer med en egen design (ikke en logojet fra Pepsi Max men et design som viser at dette er den første Max'n)
jameson82
29-01-2017, 11:39
Vistnok blir disse brukt på OSL-BGO i starten.
Får disse maskinene, Norwegian sine da, montert noe underholdningssystem ?
DY's første er linjenummer 6360,
Og de neste virker være 6370 og 6396
petter380
13-03-2017, 16:08
Noen som kjenner til om det er/blir underholdningssystem på 737MAX-ene til DY?
Starling
13-03-2017, 16:12
Noen som kjenner til om det er/blir underholdningssystem på 737MAX-ene til DY?
Det blir tilsvarende som på dagsens 737, WiFi og ingen IFE.
haakonks
13-03-2017, 16:36
Til å begynne med vil de så vidt jeg har forstått heller ikke få WiFi, da dette utstyret foreløpig ikke er sertifisert for 737 MAX
Det har jo vært kjent en stund at 6 maskiner vil bli levert i 2017, og nå er det også ute at de planlegger å få levert 10 737-8Max i 2018
Basert på årsrapporten for 2016 er planen motta 16 737-8MAX i 2019. Slik at de har da 32 maskiner i slutten av 2019
Er det kommer noen dato for leveringen av første maskinen til NAX? Syns det er stille, eneste jeg har hørt er Mai.
Finansiering for de seks -8MAX flyene de skal motta i år skal være på plass
Er det kommer noen dato for leveringen av første maskinen til NAX? Syns det er stille, eneste jeg har hørt er Mai.
Slutet av maj tror jag.
Sent from my YD201 using Tapatalk
30/5 går den første over dammen
Sent from my iPhone using Tapatalk
I følge Tyke´s blog, så er Norwegians kommende 7M8:
Nr1.: EI-FYA - LN6360
Nr2.: EI-FYB - LN6372
Nr3.: EI-FYC - LN6396
Nr4.: EI-FYD - LN6408
Nr5.: EI-FYE - LN6420
Alle unntatt EI-FYA/-FYB er ¨Final Assembly¨
Norwegian regner med å få flyene som planlagt, selv etter det ble kjent det er noen produksjonsutfordringer med motorene, men har en plan B i bakhånd
https://www.dn.no/nyheter/2017/05/15/0911/Luftfart/-var-plan-er-a-starte-pa-tid
Norwegian Air Shuttle har ikke fått indikasjoner fra Boeing om at de ikke kan starte flyvninger som normalt, men selskapet har tatt noen skritt for å åpne flyvningene i midten av juni uansett.
Det sier IR-kontakt Tore Østby i Norwegian Air Shuttle til TDN Finans mandag.
Østby sier at han ikke kan bekrefte tidspunkt for leveringen av de nye Boeing 737 Max-flyene ennå, men han sier at selskapet må ha en «plan B » i bakhånd
Norwegian regner med å få flyene som planlagt, selv etter det ble kjent det er noen produksjonsutfordringer med motorene, men har en plan B i bakhånd
https://www.dn.no/nyheter/2017/05/15/0911/Luftfart/-var-plan-er-a-starte-pa-tid
Uh huh ... 'redusert kapasitet' ... kan noen si NG .. ? ;)
Både fly og kabin burde være tilgjengelige (fly, siden de ikke engang har crew til vanlig drift) og cockpit kan vel fly begge typer?
– Vår plan er å starte på tid. Vi har ikke leid inn andre fly ennå, men vi undersøker alle muligheter. Ved å eventuelt «downsize», ikke fylle flyvningene helt, så vil vi kunne fly med andre flytyper, sier Østby.
Ser OSL-Edinburgh med MAX er skjøvet tilbake til 16/6. Den var opprinnelig satt opp fra 1/6. DY's første MAX er fortsatt ikke overlatt DY for customer acceptance flights - trolig pga FAA-testing av nytt utstyr ombord.
MountainDew
26-05-2017, 19:01
Det blir 737-800 noen uker på Atlanteren, forsinkelsen skyldes CFM vistnok.
raider66
26-05-2017, 19:18
Det blir 737-800 noen uker på Atlanteren, forsinkelsen skyldes CFM vistnok.
Slik er det dessverre når man står langt fremme i køen....
Nonstop eller via KEF eller andre steder?
Espen
Starling
26-05-2017, 19:27
Det blir 737-800 noen uker på Atlanteren, forsinkelsen skyldes CFM vistnok.
Kilde? Interne systemer sier fortsatt 7M8..
MD vet nok hva han snakker om. Blir nok blanding av nonstop og fuelstop etter hvor tung maskinen er, tenker jeg.
Basse-HAU
26-05-2017, 22:41
Slik er det dessverre når man står langt fremme i køen....
Nonstop eller via KEF eller andre steder?
Espen
De vet vel alt om hvordan å løse slikt[emoji849].
Sent from my iPhone using Tapatalk
Da ser man at levering av første MAX er satt til 13. juni ... og vil du være med er det bare å sette igang med å by.
https://megado.com/norwegian-boeing-737-max-delivery/
Yupp, lander i Norge på morgenen den 14.
http://www.hangar.no/na-er-dato-satt-for-forste-norwegian-737-max-til-norge/
I tillegg til at første maskin er litt sen, så ser det ut som de andre de skulle motta i sommer er det samme, så Norwegian må sette inn 737-800 på transatlantisk på endel ruter i sommer, hvor -8MAX var planlagt
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/273062/norwegian-737max-8-s17-service-entry-changes-as-of-29may17/
Norwegian in recent schedule update revised planned Boeing 737MAX 8 (operated by Norwegian Air International; D8 7M8) operations, previously scheduled to enter service on 01JUN17. Due to the delay of aircraft delivery, selected routes will be operated by Norwegian Air Shuttle 737-800 (DY 73H) instead
Trenger disse MAX maskinene en periode med innflygning eller kan de settes direkte inn på ruter. Flyet de får levert 14. juni kan det settes inn på Edinburgh-New York 15. juni?
Og hvor problematisk blir det å bruke 737-800 en periode? Hvor ofte må de mellomlande? Er det snakk om hver gang eller går det bra 80-90% av gangene?
Trenger disse MAX maskinene en periode med innflygning eller kan de settes direkte inn på ruter. Flyet de får levert 14. juni kan det settes inn på Edinburgh-New York 15. juni?
Og hvor problematisk blir det å bruke 737-800 en periode? Hvor ofte må de mellomlande? Er det snakk om hver gang eller går det bra 80-90% av gangene?
Tipper de blokkerer midtsetene på 738 for å lett evekten og kunne ha med ekstra fuel, litt som på DXB-rutene... (Som jo allikevel stoppet i BUD relativt ofte for refuel)...
Tipper de blokkerer midtsetene på 738 for å lett evekten og kunne ha med ekstra fuel, litt som på DXB-rutene... (Som jo allikevel stoppet i BUD relativt ofte for refuel)...
Kan de da med færre passasjerer ha med mer fuel enn om flyet var helt fullt?
Er tanken full så er den vel full?
Med mindre last, er flyet lettere. Når flyet er lettere, øker rekkevidden.
Starling
02-06-2017, 14:14
Jeg hørte snakk om max 90pax per avgang, men det må tas med en stor klype salt.
Jeg hørte snakk om max 90pax per avgang, men det må tas med en stor klype salt.
90 Pax var ikke mye nei. Vil jo tro de til en del av avgangene har solgt mer enn 90 billetter. Men her velger de sannsynligvis å sette inn 737-800 flyene for en periode med de destinasjonene med kortest avstand. Fra Bergen til New York er det f.eks 5600 km, Men fra Cork til Boston er det 4700 km. Sånn sett smartest å ha MAX på Bergen-New York og 737-800 på Cork-Boston. Cork-Boston er jo kortere enn Oslo-Dubai som de i flere år fløy med 737-800.
Kan de da med færre passasjerer ha med mer fuel enn om flyet var helt fullt?
Er tanken full så er den vel full?
Du kan ikke ha fulle tanker og full last. Det går ikke vektmessig.
Du kan ikke ha fulle tanker og full last. Det går ikke vektmessig.
Så det betyr at man faktisk kan fylle tanken fullere ved færre passasjerer?
Så det betyr at man faktisk kan fylle tanken fullere ved færre passasjerer?
Ja, du kan bli begrenset av MTOW hvis du har my last. Dvs at flyet er så tungt at du ikke kan fylle tanken helt opp. Dersom du har mindre last har du mulighet til å ta med mer fuel istedenfor last.
Men det finnes et volummessig maksimum også.
737-800 har maks startvekt (MTOW) 78245. Maksvekt fly/last (MZFW) er 61689. Fuelkapasitet er 20.894 kg. Tom veier maskinen 41430.
Så med fulle tanker kan man ha en nyttelast (deadload) på 78245 (MTWOW) minus 20894 (fuel) minus 41430 (empty weight) = 15921kg. Noe som tilsvarer 150-160 pax med bagasje.
Tallene er fra Boeings dokumentasjon og kan varierere noe hos operatøren.. De forutsetter også at man kan bruke maks startvekt. Banelengde og værforhold kan redusere denne.
Jeg hørte snakk om max 90pax per avgang, men det må tas med en stor klype salt.
90 pax, det betyr stor sjanse for lieflat da (aka 3-seter) :D
Ifølge Airways på FB skal leveransen av de første maskinene ha blitt utsatt et par uker til.
REAKING: Norwegian Boeing 737 MAX entry into service and June 13th delivery has been delayed for an additional time. This statement from Norwegian: “Boeing has informed us that the delivery of our first 737 MAX is postponed until the end of June. This will not affect our operation or our passengers, as the upcoming launch of transatlantic routes between the U.S. East Coast and Ireland, Northern Ireland, Scotland and Norway will be operated by another aircraft type.”
Jeg hørte snakk om max 90pax per avgang, men det må tas med en stor klype salt.
150 i følge Norwegian
https://www.flightglobal.com/news/articles/first-norwegian-737-max-delivery-delayed-to-end-june-437848/
Norwegian was set to launch new transatlantic flights to Hartford, Newburgh Stewart and Providence with the 737 Max on 15 June. It plans to launch those flights with 737-800s restricted to just 150 seats instead of their 189-seat capacity, said chief commercial officer Thomas Ramdahl in an interview earlier this week.
150 i følge Norwegian
https://www.flightglobal.com/news/articles/first-norwegian-737-max-delivery-delayed-to-end-june-437848/
Vil det da si at de vil klare "altlanterhavsflygning" uten mellomlanding?
Men her er det litt forskjeller. Noen ruter er over 5500 km og andre ruter er under 5000 km. Det er gjennomgående omtrent 300 km kortere til Boston enn New York. Så de bør sette de første Max flyene inn på New York rutene. Antar at det kan være av ganske stor betydning om ruten er 4800 km eller 5600 km. Mitt inntrykk er også at det er mer populært å dra til New York enn Boston. Altså lettere å fylle flyene til en god pris.
Men har de nok 737-800 fly og sette inn? Regner med de fleste er i full aktivitet nå i sommersesongen.
Om de klarer det uten mellomlanding vil avhenge både av vær- og baneforholdene ved avgang samt vind og vær underveis. Ref også posten fra MOW tidligere. En -800 brenner rundt 2,1 - 2,3 tonn i timen på cruise, i tillegg kommer 2-300 kg taxifuel, ekstra for take-off og climb samt diversion til alternate og reserve. Nå på sommeren burde det normalt gå greit. Vinterstid er det selvsagt verre, men MAX'ene burde være på plass innen den tid.
Jeg synes dog det er litt vel kort bane både på Providence og Cork, begge to har under 2200 meter, stuttere enn Fornebu..! Blir nok mye full-thrust avganger derfra vil jeg tro. Om -800'en kommer seg fra Cork til New York non-stop, selv med "bare" 150 passasjerer vil nok være marginalt og gjenstand for en god del finregning.
Om de klarer det uten mellomlanding vil avhenge både av vær- og baneforholdene ved avgang samt vind og vær underveis. Ref også posten fra MOW tidligere. En -800 brenner rundt 2,1 - 2,3 tonn i timen på cruise, i tillegg kommer 2-300 kg taxifuel, ekstra for take-off og climb samt diversion til alternate og reserve. Nå på sommeren burde det normalt gå greit. Vinterstid er det selvsagt verre, men MAX'ene burde være på plass innen den tid.
Jeg synes dog det er litt vel kort bane både på Providence og Cork, begge to har under 2200 meter, stuttere enn Fornebu..! Blir nok mye full-thrust avganger derfra vil jeg tro. Om -800'en kommer seg fra Cork til New York non-stop, selv med "bare" 150 passasjerer vil nok være marginalt og gjenstand for en god del finregning.
Blir spennende å se. Men det er bestemt at de flyr med 737-800 til de får MAX og ikke leier inn andre fly?
Vil jo tro at ved bruk av 737-800 på disse rutene må det leies inn fly på andre ruter. Regner ikke med Norwegian har 4-5 stk 737-800 stående parkert i garasjen klare til bruk.
jameson82
04-06-2017, 11:46
Blir spennende å se. Men det er bestemt at de flyr med 737-800 til de får MAX og ikke leier inn andre fly?
Vil jo tro at ved bruk av 737-800 på disse rutene må det leies inn fly på andre ruter. Regner ikke med Norwegian har 4-5 stk 737-800 stående parkert i garasjen klare til bruk.
Snarere tvertimot så er det vel nettopp det de har. Er ferietid og de mangler piloter og crew. Regner med at crewet tiltenkt MAX fint kan fly NG?
Blir spennende å se. Men det er bestemt at de flyr med 737-800 til de får MAX og ikke leier inn andre fly?
Vil jo tro at ved bruk av 737-800 på disse rutene må det leies inn fly på andre ruter. Regner ikke med Norwegian har 4-5 stk 737-800 stående parkert i garasjen klare til bruk.
Eller har de hatt en mistanke om dette en stund, så en del av de innleide flyene for Europa operasjonene denne sommeren er for å ha fly i bakhånd til en ev. forsinkelse i Max leveransene.
Snarere tvertimot så er det vel nettopp det de har. Er ferietid og de mangler piloter og crew. Regner med at crewet tiltenkt MAX fint kan fly NG?
Ja, etter hva jeg forstår vil man wetlease DY-fly samt crewet som allerede var skedulert og bare utsette konvertering til D8 (og MAX) for disse.
Ja, etter hva jeg forstår vil man wetlease DY-fly samt crewet som allerede var skedulert og bare utsette konvertering til D8 (og MAX) for disse.
Ser ut til å være 2 stk IBK-maskiner..., ligger inne som opb IBK i bookingsystemene også.
LItt mer forsinkelse, da første avgang nå ligger inne med 15 juli. I tillegg er det ikke bare første som er forsinket, men virker som en følgefeil på de neste maskinene også
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/273220/norwegian-moves-737max-8-inaugural-to-mid-july-2017/
eff 15JUL17 Edinburgh – Oslo 1 daily (Inaugural 737MAX 8 flight; Previously scheduled from 21JUN17)
eff 15JUL17 Belfast International – Newburgh Stewart 3 weekly
eff 15JUL17 Edinburgh – Hartford 3 weekly
eff 16JUL17 Dublin – Newburgh Stewart 4 of 7 weekly (All 7 weekly by 737MAX 8 from 01SEP17)
eff 16JUL17 Edinburgh – Newburgh Stewart 4 of 7 weekly (All 7 weekly by 737MAX 8 from 01SEP17)
eff 01SEP17 Dublin – Providence 5 weekly
eff 01SEP17 Bergen – Newburgh Stewart 2 weekly
eff 01SEP17 Edinburgh – Providence 4 weekly
eff 01SEP17 Shannon – Providence 2 weekly
eff 02SEP17 Belfast International – Providence 2 weekly (summer seasonal service)
eff 02SEP17 Bergen – Providence 2 weekly
eff 02SEP17 Cork – Providence 3 weekly
eff 02SEP17 Shannon – Newburgh Stewart 2 weekly
I morgen kl. 17.15 lokal tid går første fly fra Edinburgh til New York. Med retur fra New York kl. 21.25 lokal tid. Kun 1 time og 25 minutter på bakken.
Er det bestemt at de bruker 737-800 i påvente av MAX flyene. Distansen er omtrent 5200 km. Hvilke grep har de gjort for at flyet skal komme seg over atlanteren uten fuelstopp underveis?
Antar at jetstrømmen hjelper de den ene veien, men da blir det jo verre den andre veien.
Er det bestemt at de bruker 737-800 i påvente av MAX flyene. Distansen er omtrent 5200 km. Hvilke grep har de gjort for at flyet skal komme seg over atlanteren uten fuelstopp underveis?
150 pax. Ellers kan du lese hva som allerede står på de siste sidene .....
Norwegian benytter seg av opsjoner og bestiller ytterligere 2 737Max maskiner gjennom AAA
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=429616
AAA has also exercised existing options, ordering two new
Boeing 737 MAX aircraft to be delivered in 2018. Following
this, AAA has firm orders for 110 737 MAX aircraft and 90
remaining options.
Norwegian benytter seg av opsjoner og bestiller ytterligere 2 737Max maskiner gjennom AAA
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=429616
Hvordan funker en opsjon egentlig?
Er det en rett til å kjøpe til en gitt pris, evt. en gitt plass i køa?
Det må jo være en fordel ute å gå?!
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
Ny leveringsdato for de to første er satt til 29/6.
Hvordan funker en opsjon egentlig?
Er det en rett til å kjøpe til en gitt pris, evt. en gitt plass i køa?
Det må jo være en fordel ute å gå?!
Ja, det er en rett til å kjøpe en avtalt pris på et avtalt spørsmål, gitt det bekreftes innen en viss dato. Sånn forenklet forklart
Ja, det er en fordel og har dermed en verdi.
Det finnes også såkalte kjøpsrettigheter og andre mer eller mindre bindene avtaler, som også bare gir deg en plass i køen
eriwe737
15-06-2017, 22:20
Ny leveringsdato for de to første er satt til 29/6.
Nice, sett bort fra Rosenborg kamper og et par andre små ting har jeg veldig lite å gjøre i tiden framover. Lyst til å kjøre sørover for å ta bilder når den første MAXn lander på OSL :) Eller ikke bare av den grunn da, også for litt vanlig spotting på OSL. Hvis overlevering og ferry flight blir 29.-30. juni så passer det meg veldig bra.
ChrisForgets
23-06-2017, 16:22
Var det slik at Norwegian planlegger å fly Max'en internt i Europa (OSL-EDI) før den settes inn på de vanlige rutene over dammen?
Nei, samtidig. Det er ikke så langt over til SWF, så de har tid til en ekstra liten rotasjon mellom 0925 og 1715.
Begge skal over i natt? Vet noen hva de flyr som?
jameson82
29-06-2017, 11:09
Begge skal over i natt? Vet noen hva de flyr som?
Seattle Boeing Field Norwegian Air International D88903 07:30
Seattle Boeing Field Norwegian Air International D88904 08:00
Da var de overlevert. Airways skal være med ombord i den ene, så det kommer sikkert mer fra dem i morgen.
https://airwaysmag.com/events/norwegian-air-takes-dual-delivery-737-max-8-becomes-2nd-max-operator/
Bilde av Tommy777 og Kjoser'n også .. ;)
EI-FYA har tatt av. EI-FYB taxer.
EDIT: Da er begge på vei.
Er de satt på OSL-BGO i nær fremtid?
Er de satt på OSL-BGO i nær fremtid?
Nei, det var kun et rykte at den skulle fly OSL-BGO. Men hvem hvet kanskje kjører de på med en MAX-flyvning fra OSL før de er planlagt satt i service 15. juli...
De seks første skal baseres i Usa (4) og Edinburgh (2). Alle disse vil fly USA-ruter. Frem til 15/7 vil de to som er levert bli satt inn på tilfeldige D8-ruter i Europa for pilottrening. Dette iflg Airways i dag.
Sir Freddie Laker skal på halen av -FYA og på FYB(?) kommer Freddie Mercury ...
http://prognytt.no/2017/06/30/norwegian-putter-freddie-mercury-pa-halevingen/
Sir Freddie Laker skal på halen av -FYA og på FYB(?) kommer Freddie Mercury ...
http://prognytt.no/2017/06/30/norwegian-putter-freddie-mercury-pa-halevingen/
Hmmm det står at to av flyene som stasjoneres i London skal få Freddie på halen...
Da var de overlevert. Airways skal være med ombord i den ene, så det kommer sikkert mer fra dem i morgen.
https://airwaysmag.com/events/norwegian-air-takes-dual-delivery-737-max-8-becomes-2nd-max-operator/
Bilde av Tommy777 og Kjoser'n også .. ;)
Og da var del 2 kommet. Verdt å nevne er at internet, USB-porter og IFE blir installert 'i løpet av et år'.
https://airwaysmag.com/special-flights/flight-review-onboard-the-norwegian-737-max-delivery-flight-2/
Nice catering on board!
og Mr. Tommy Donaldson :)
En av presidentens ukjente sønner da kanskje...
FlightDeck
01-07-2017, 06:10
Og da var del 2 kommet. Verdt å nevne er at internet, USB-porter og IFE blir installert 'i løpet av et år'.
https://airwaysmag.com/special-flights/flight-review-onboard-the-norwegian-737-max-delivery-flight-2/
Så man skal etterinstallere personlige TV-skjermer?
Vil det bli noen innenriks/europa- turer med disse på intro, eller går de rett inn på transatlanisk?
Det har vel vært sagt at de skal gå inne i Europa ei stund, men nå åpner jo Norwegian neste runde med ruter fra SWF/PVD så der blir det totalt å forsvinne 6 737er.
jameson82
01-07-2017, 12:25
Vil det bli noen innenriks/europa- turer med disse på intro, eller går de rett inn på transatlanisk?
Går endel turer EDI-OSL fra 15/7
jameson82
03-07-2017, 22:15
Sir Freddie Laker skal på halen av -FYA og på FYB(?) kommer Freddie Mercury ...
http://prognytt.no/2017/06/30/norwegian-putter-freddie-mercury-pa-halevingen/
FYB har Tom Crean på halen
ENGM 911
04-07-2017, 00:25
https://farm5.staticflickr.com/4278/35661605756_231629b468_b.jpg (https://flic.kr/p/Wki3XE)EI-FYB Norwegian Air International Boeing 737 MAX 8 (https://flic.kr/p/Wki3XE) by Cato Lien (https://www.flickr.com/photos/catolien/), on Flickr
What? Har de ombestemt seg plutselig? :o
Freddie kommer nok lenger ned i rekka ..
Irsk polfarer?! Rota seg bort i fylla?
Freddie kommer nok lenger ned i rekka ..
Freddie Mercury har uansett fått seg en 787
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=143157
jameson82
13-07-2017, 19:14
Norwegian B737-MAX8 avgang fredag
EI-FYA OSL-BFS 12.30
EI-FYB OSL-EDI 15.30
Da er Norwegian sin 737MAX operasjoner i gang. EI-FYB er først ut på BFS-SWF, mens EI-FYA skal etter planen gå senere i dag fra EDI over dammen såvidt jeg vet
Oppdatert leveringsplan:
2017: 6
2018: 12
2019: 16
2020: 24
2021: 28
2022: 24
EI-FYA litt sent avgårde, men ligger sør av Grønnland nå. Ligger an til 30min forsinkelse, som selvsagt ikke er noe stort problem.
EI-FYB ligger an til landing før tid, passerer over Labrador nå.
jameson82
15-07-2017, 23:45
EI-FYA flyr EDI-OSL imorgen. Ankomst OSL 14.10
_volcom_
17-07-2017, 19:57
Noen som vet om det planlagt noe 737 max til Oslo resten av denne uken a?
jameson82
17-07-2017, 20:17
Noen som vet om det planlagt noe 737 max til Oslo resten av denne uken a?
FYA kommer 18 juli og hver annen dag fremover kl 12.10 fra EDI. Onsdag 19 kommer vist FYC og FYD som delivery flight mellom 07.00 og 08.00.
HenrikL92
06-08-2017, 22:48
Enligt FR24 så är inte -FYC & -FYD i trafik ännu, varför?
Enligt FR24 så är inte -FYC & -FYD i trafik ännu, varför?
Nevnt i en annen tråd så skal de ikke i trafikk før september. Og mulig årsak pilotmangel. De trengs i produksjon nå i sommer før kursing på max.
MountainDew
06-08-2017, 23:27
Det har ingenting med pilotmangel å gjøre. Pilotene er ferdig trenet og bare venter på at MAX skal erstatte -800 på Atlanterhavet. Er dokumenter og diverse myndighetsrelaterte årsaker til at 3 MAXfly står ubrukt på bakken i Oslo. (De skal være operert av NAS)
Airbus 330
07-08-2017, 00:02
Det har ingenting med pilotmangel å gjøre. Pilotene er ferdig trenet og bare venter på at MAX skal erstatte -800 på Atlanterhavet. Er dokumenter og diverse myndighetsrelaterte årsaker til at 3 MAXfly står ubrukt på bakken i Oslo. (De skal være operert av NAS)
Kan det være ETOPS det står på?
Ser FYA og FYB stort sett alltid flyr rimelig nære Island, mens -800 som har ETOPS flyr "langt" til havs....
Basse-HAU
07-08-2017, 00:55
Kan det være ETOPS det står på?
Ser FYA og FYB stort sett alltid flyr rimelig nære Island, mens -800 som har ETOPS flyr "langt" til havs....
Hadde det vært ETOPS så kunne de vel ha brukt de på andre ruter ?
grindstein
07-08-2017, 01:30
ETOPS er kun påkrevd når man er mere en 1 time ifra nermeste alternative flyplass.
Det har ingenting med pilotmangel å gjøre. Pilotene er ferdig trenet og bare venter på at MAX skal erstatte -800 på Atlanterhavet. Er dokumenter og diverse myndighetsrelaterte årsaker til at 3 MAXfly står ubrukt på bakken i Oslo. (De skal være operert av NAS)Las vel for litt sia at det var ferie hos div myndigheiter både her og i usa, så det tok lenger tid enn planen å komme gjennom papirbunken.
Anders95
07-08-2017, 23:51
Ser på radaren at -FYC og -FYD tok en bitteliten tur i dag fra Gardermoen med cirka en times mellomrom.
Tok av fra 19R og landet tilbake, -FYC gikk rundt og gjorde ny approach.
Bare nysgjerrig, noen spesiell grunn til det? :)
Twin Otter
08-08-2017, 01:47
Ser på radaren at -FYC og -FYD tok en bitteliten tur i dag fra Gardermoen med cirka en times mellomrom.
Tok av fra 19R og landet tilbake, -FYC gikk rundt og gjorde ny approach.
Bare nysgjerrig, noen spesiell grunn til det? :)
Kan det ha vært noen kjappe treningsturer?
MountainDew
08-08-2017, 03:04
Bare få litt luft under vingene. Skal snart i produksjon, og de har stått på bakken lenge. Greitt å sjekke at alt fungerer.
Når begynner de første MAX flyene å krysse atlanterhavet og hvilke ruter settes de inn på først?
Har alle flyvningene med 737-800 over Atlanterhavet gått greit eller har det blitt noen mellomlandinger på f.eks Island?
De går allerede to maskiner mellom Skottland/Irland og USA på de lengste rutene. Det har de gjort siden 16/7.
Ser ut som det hele går nærmest plettfritt.
Glean EBG
08-08-2017, 17:43
De går allerede to maskiner mellom Skottland/Irland og USA på de lengste rutene. Det har de gjort siden 16/7.
Ser ut som det hele går nærmest plettfritt.
Er det blokkerte seter eller andre vekt restriksjoner på flygningene over atlanteren?
Starling
08-08-2017, 17:50
Er det blokkerte seter eller andre vekt restriksjoner på flygningene over atlanteren?
Ikke med maxene, der selges det 189 seter:)
Ser ut som MAXene vil bli benyttet på de lengste 737 rutene ut fra ARN til vinteren, samt et par turer til HEL
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/274480/norwegian-outlines-boeing-737max-routes-from-stockholm-in-w17/
Norwegian in last week’s schedule update filed planned Boeing 737MAX 8 service from Stockholm Arlanda, currently scheduled to commence from the week of 29OCT17. Planned 737MAX operation as follow.
Stockholm Arlanda – Dubai eff 31OCT17 6 weekly
Stockholm Arlanda – Gran Canaria/Las Palmas eff 31OCT17 7 weekly
Stockholm Arlanda – Helsinki eff 01NOV17 2 weekly
Starling
28-08-2017, 10:57
EIFYC skal fly OSL-TRD samt 2x OSL-BGO på fredag
HenrikL92
28-08-2017, 12:25
Ser ut som MAXene vil bli benyttet på de lengste 737 rutene ut fra ARN til vinteren, samt et par turer til HEL
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/274480/norwegian-outlines-boeing-737max-routes-from-stockholm-in-w17/
Blir en 737MAX som får ARN som bas då?
EIFYC skal fly OSL-TRD samt 2x OSL-BGO på fredag
Flightnumbers please? :D
jameson82
28-08-2017, 18:51
Flightnumbers please? :D
756/757,626,629 og 636,637
Ingen Sola besøk for 8Max snart ?
EIFYC skal fly OSL-TRD samt 2x OSL-BGO på fredag
Jeg skal reise med 737-MAX fra Værnes på fredag. Gleder meg masse til det. Har den fått halehelt?
MountainDew
28-08-2017, 22:01
Som passasjer eller kabinpersonale merker en ingen forskjell bortsett fra redusert motorstøy og krympet do bak.
Seter, sky-kabin, vindstøy og generell opplevelse er samme som -800.
Jeg skal reise med 737-MAX fra Værnes på fredag. Gleder meg masse til det. Har den fått halehelt?
EI-FYC har halehelten Jonathan Swift
Som passasjer eller kabinpersonale merker en ingen forskjell bortsett fra redusert motorstøy og krympet do bak.
Seter, sky-kabin, vindstøy og generell opplevelse er samme som -800.
Og 3 seter mer enn størsteparten av 800-flåten til Norwegian.
Airbus 330
28-08-2017, 22:29
Jeg skal reise med 737-MAX fra Værnes på fredag. Gleder meg masse til det. Har den fått halehelt?
Det har den, Jonathan Swift er på halen.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155622490727059&set=gm.1866495256711825&type=3&theater
Tror det er en liten trykkfeil i rutenumrene i post 117, returflygingen fra Trondheim skal nok være DY 767, avgang TRD1635 ankomst OSL1730. Og så OSL1830 -BGO1925 som DY 626.
jameson82
28-08-2017, 23:39
Tror det er en liten trykkfeil i rutenumrene i post 117, returflygingen fra Trondheim skal nok være DY 767, avgang TRD1635 ankomst OSL1730. Og så OSL1830 -BGO1925 som DY 626.
Ja gikk litt fort da jeg var på jobb :)
Ja gikk litt fort da jeg var på jobb :)
Godt å høre at jobben har prioriteten, da;)
Er det kun nå på fredag 1. sep at MAX'en går innaskjærs, eller kommer det flere innenriks- eller skandinaviaturer med det første?
Starling
29-08-2017, 22:17
Godt å høre at jobben har prioriteten, da;)
Er det kun nå på fredag 1. sep at MAX'en går innaskjærs, eller kommer det flere innenriks- eller skandinaviaturer med det første?
Ser ut som FYC'en skal fly litt ut fra OSL den første uken hvertfall. Blant annet satt opp til TRD, BGO, LIS, PRN og DUB fram til 06SEP.
Er det samme støynivå på 738MAX som A321neo? Fløy med en tre uker gammel Neo og det var nesten skummelt hvor lite lyd den lager.
Ser at både FYF og FYE ikke har noe planlagt program etter 20SEP
Og de er jo overført til NAS også fra NAI, så skal disse over på Norsk reg?
HenrikL92
18-09-2017, 17:07
Ser at både FYF og FYE ikke har noe planlagt program etter 20SEP
Og de er jo overført til NAS også fra NAI, så skal disse over på Norsk reg?
Kanske dessa som ska flyga ut från ARN från oktober?
Kanske dessa som ska flyga ut från ARN från oktober?
De har ingen planlagte flighter noen steder etter idag 20SEP17 hverken EIFYF eller EIFYE har dette planlagt så langt frem jeg kan se...
Så tydeligvis var idag siste flighter med MAX8 innenriks i Norge og på Europarutene, da de ikke er planlagt ut noe mer på hvertfall 1 måned..
Mulig de blir brukt som ekstrafly, men pr nå har de ingen planlagte flighter 1 måned frem..
Hadde de skulle gått til ARN så hadde jeg sett det i planleggingen av flyene.
Derfor jeg synes det er merkelig, å mistenker muligens at de skal bli norskregistrerte siden de ikke ligger inne noen planlagte flighter for de pr nå fram til 20OCT
Når i 2018 er det planlagt neste -8MAX skal leveres?
Fellowship
02-10-2017, 13:43
De har ingen planlagte flighter noen steder etter idag 20SEP17 hverken EIFYF eller EIFYE har dette planlagt så langt frem jeg kan se...
Så tydeligvis var idag siste flighter med MAX8 innenriks i Norge og på Europarutene, da de ikke er planlagt ut noe mer på hvertfall 1 måned..
Mulig de blir brukt som ekstrafly, men pr nå har de ingen planlagte flighter 1 måned frem..
Hadde de skulle gått til ARN så hadde jeg sett det i planleggingen av flyene.
Derfor jeg synes det er merkelig, å mistenker muligens at de skal bli norskregistrerte siden de ikke ligger inne noen planlagte flighter for de pr nå fram til 20OCT
Det er vanskelig å forstå, sett fra utsiden, hvorfor EI-FYE og EI-FYF ikke blir satt inn i fast trafikk slik de første 4 nå gjør. Er det bedre å fly med 2x 738 slik de fortsatt gjør på langrutene utfra Edinburg/Belfast/Dublin/Cork og Shannon? Innfrir ikke 737MAX8 etter forventingen?
Står de langtidslaget i hangar eller utendørs?
Mulig utsjekksforsinkelser?
raider66
02-10-2017, 18:53
Skolering av piloter ble jeg fortalt her om dagen, som svar på likelydende spørsmål.
Espen
Skolering av piloter ble jeg fortalt her om dagen, som svar på likelydende spørsmål.
Espen
Som i skolering til B737, å forstå? Har via ymse kanaler fått inntrykk av at MAX-sertifisering begrenser seg til nettbasert?
raider66
02-10-2017, 20:52
Det ble dessverre ikke spesifisert. Det ble kun referert til omskolering ifm overgang til 737MAX8. Dette var i samtale med SAFETY-office i Oslo. Jeg har ingen kjennskap til hvordan denne omskoleringen er organisert eller lagt opp.
Espen
MountainDew
02-10-2017, 21:48
I NAS er det kun et nettbasert kurs, muligens andre krav i NAI.
Er det noe ETOPS-saker inne i bildet her også?
MountainDew
03-10-2017, 04:08
ETOPS er klasseromsundervisning + Sim + Line training (NAI)
Har NAS lagt opp til noen nye ruter med MAX flyene våren/sommeren 2018?
Ser ut som 5 av 6 737-8MAX er nå i trafikk, men FYF står parkert på OSL etter den fløy et par ruter innen Europa for en måned siden
Ser ut som 5 av 6 737-8MAX er nå i trafikk, men FYF står parkert på OSL etter den fløy et par ruter innen Europa for en måned siden
FYF är på väg ut i trafik igen nästa vecka lagom innan FYC och FYD flyttas till ARN-basen den 30/10.
FYF är på väg ut i trafik igen nästa vecka lagom innan FYC och FYD flyttas till ARN-basen den 30/10.
Skal 737MAX fra ARN brukes på lengre ruter da, som Dubai ol??
Skal 737MAX fra ARN brukes på lengre ruter da, som Dubai ol??
Ja, satt opp på Dubai fra neste helg.
Airbus 330
21-10-2017, 13:10
Skal vel også brukes til LPA mener jeg å ha sett.
Norwegian in last week’s schedule update filed its planned Boeing 737MAX 8 service from Stockholm Arlanda, currently scheduled to commence from the week of 29OCT17. The planned 737MAX operation is as follows.
Stockholm Arlanda – Dubai eff 31OCT17 6 weekly
Stockholm Arlanda – Gran Canaria/Las Palmas eff 31OCT17 7 weekly
Stockholm Arlanda – Helsinki eff 01NOV17 2 weekly
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/274480/norwegian-outlines-boeing-737max-routes-from-stockholm-in-w17/
Når i 2018 er det planlagt neste -8MAX skal leveres?
Dette lurer jeg også på. Noen som vet?
Ser ut som et par MAX-maskiner vil bli basert i HEL fra midten av januar
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/275590/norwegian-outlines-737-max-8-helsinki-network-in-1q18/
orwegian in last week’s schedule update filed planned Boeing 737 MAX 8 network at Helsinki, which sees the new 737 variant operating on selected markets. Selected markets from Copenhagen will also see brief 737 MAX service in late-January 2018.
Neste maskin, trolig EI-FYG, blir LN6920.
jameson82
25-03-2018, 12:47
Ser EI-FYC flyr HEL-OSL-BUD-OSL-HEL idag og tilsvarende imorgen
Ser ut som at EI-FYG har en ny type seter, ser ut som armlenene har blitt smalere og det har blitt spissere hjørner på seteryggen. Ikke tilsynelatende pent i mine øyne.45110 bildet er tatt fra norwegian sin fjesbok.
L/N 7000 blir EI-FYH. Deretter kommer LN-BKA (l/n 7040), -BKB, BKC og så EI-FYI.
Hvor mange MAX har de fått levert nå, og hvilke ruter har DY nå startet med disse ?
Får vi snart noe spennende fra SVG tro ?
Hvor mange MAX har de fått levert nå, og hvilke ruter har DY nå startet med disse ?
Får vi snart noe spennende fra SVG tro ?
7 fly pr. i dag. Nummer 8, EI-FYH er planlagt å ankomme Shannon den 27/6.
Litt om deres nye seter som MAXene fremover vil bli levert med
http://atwonline.com/aircraft-interiors/norwegian-installs-new-slimline-seats-its-boeing-737-maxs
LCC Norwegian has introduced its first Boeing 737 MAX with a cabin featuring new slimline seats that the airline says are designed for more comfort on longer routes and will give taller passengers more personal space.
Mere utdypende om de nye setene: https://media.norwegian.com/uk/#/pressreleases/norwegian-introduces-new-slimline-seats-to-transatlantic-flights-on-737-max-2559637
Intresannt at setene på de 6 første maxene også skal byttes ut til disse nye, så da må det da være noen litt større endringer, men USB eller strømuttak står det ikke noe om :(
Runway Girl Network hadde også en intresannt artikkel om de nye setene hvis man vil ha mar info
eriwe737
30-06-2018, 17:20
Hipp hipp hurra, i dag er det et år siden EI-FYA og EI-FYB landet på Gardermoen :) Sånn for morro skyld noen som vet hvor mange flytimer og flyvninger Norwegian sin MAX flåte har til nå?
Står fire maskiner og tvinner tommeltotter på Renton nå .. EI-FYI samt LN-BKC/D/E ...
Står fire maskiner og tvinner tommeltotter på Renton nå .. EI-FYI samt LN-BKC/D/E ...
BKC er planlagt i trafikk fra 10/9. De andre ligger ikke i systemene ennå.
Tre maskiner står nå på Renton og avventer first flight.
64993 7100 LN-BKD
63970 7110 LN-BKE
63971 7168 LN-BKF
EI-FYI står på Boeing Field og har vel ennå ikke hatt Customer Acceptance flights.
Da er det slutt på transatlantiske ruter fra Skottland, Belfast ... strategien var kanskje ikke så vellykket?
Da er det slutt på transatlantiske ruter fra Skottland, Belfast ... strategien var kanskje ikke så vellykket?
I hvertfall ikke valg av ruter, for ser ut som det går langt bedre fra Dublin
https://www.aviation24.be/airlines/norwegian-air-shuttle/norwegian-carried-250000-passengers-from-dublin-airport-to-the-usa/
Airline’s popular transatlantic flights reach the quarter of a million milestone in just 14 months
AlexanderDGL
25-09-2018, 18:55
"Kanskje" mer irer i Nord-øst USA enn skotter.
Plenty irer i Belfast. ;)
Ser ut som at det ikke er planer om å omplassere MAX’ene på Nord-Atlanteren.
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-dropper-usa-ruter-fra-skottland-og-nord-irland-mange-av-superflyene-vender-snuten-hjem/24449673
På spørsmål av hva Norwegian nå skal gjøre med Max-flyene som bli ledige fra de nedlagte USA-rutene svarer Norwegian at:
– Max'ene settes inn i rutenettet vårt som i dag består av over 500 ruter. De vil erstatte eldre 737'er som vi faser ut i tråd med strategien, sier pressekontakt Tonje Næss i Norwegian til E24.
Da er det slutt på transatlantiske ruter fra Skottland, Belfast ... strategien var kanskje ikke så vellykket?
Var ikke hovedproblemet at det ble innført en betydlig avgift?
Var ikke hovedproblemet at det ble innført en betydlig avgift?
Avgiften var der når de begynte, og var jo den britiske flyskatten som har vært der en årrekke. Men ser ut som det går bedre fra Irland. De har vel økt ganske kraftig bra Dublin blant annet
Avgiften var der når de begynte, og var jo den britiske flyskatten som har vært der en årrekke.
Så enkelt var det vel ikke....
https://www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-41509650
The Scottish government wants to cut the new tax by 50%, before eventually scrapping it completely. It argues the move will boost the economy by increasing the number of flights to and from the country.
Hvor mange B737 MAX maskiner har DY mottatt nå?? Og finnes det oversikt over alle flyene som kommer + haleheltene på?? og hvor disse flyene blir stasjonert??
EspenLia
07-11-2018, 20:41
Norwegian Air Shuttle har fått 5 stk: LN-BKA, BKB, BKC, BKD, BKE
Norwegian Air International har fått 9stk: EI-FYA, FYB, FYC, FYD, FYE, FYF, FYG, FYH, FYI
Sjekk Norwegian på Wikipedia eller planespotters.net
Norwegian Air Shuttle har fått 5 stk: LN-BKA, BKB, BKC, BKD, BKE
Norwegian Air International har fått 9stk: EI-FYA, FYB, FYC, FYD, FYE, FYF, FYG, FYH, FYI
Sjekk Norwegian på Wikipedia eller planespotters.net
Norwegian Air Norway (NAN) har fått 2 stk : LN-BKD og -BKE, og de får -BKF etterhvert.....
HenrikL92
08-11-2018, 13:24
Hvor mange B737 MAX maskiner har DY mottatt nå?? Og finnes det oversikt over alle flyene som kommer + haleheltene på?? og hvor disse flyene blir stasjonert??
LN-BKA och LN-BKB är baserad på ARN allafall.
<mod>
Egne erfaringer med flytypen hos Norwegian har fått egen tråd:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=147389
</mod>
Kan se ut som at Norwegian har begynt å montere samme WiFi som på deres B787, nå på deres MAX8, da på noen av LN- og SE-flyene. Da er de iallfall klare til ... (?), da!
Kan se ut som at Norwegian har begynt å montere samme WiFi som på deres B787, nå på deres MAX8, da på noen av LN- og SE-flyene. Da er de iallfall klare til ... (?), da!
Det er bra. Det vil være for dumt om de må taes ut av trafikk, rett etter at de har kommet i trafikk for å montere WiFi.
Så nå som MAX tidligst blir sertifisert til sommeren, er det vel trolig først etter sommerferien Norwegian får den tilbake i trafikk. Så hvor mye vil det påvirke sommerprogrammet?
Det vil bli krise. Norwegian må støvsuge wetlease-markedet. Bare nå om dagen er det minst 4 maskiner som flyr for DY, så to hvite 320 på OSL her om dagen, og jettime har også to maskiner inne for D8, i tilegg til DAT sin 321. Og vi snakker januar!
Ja, de har tjent bra på å selge NG-maskiner til rett tidspunkt, men jeg tror nok inntektene på det salget fort blir spist opp når regningene fra Smartlynx og gjengen kommer i postkassa.
Mulig de får frigjort noen 787 som kan brukes på tunge ferieruter som de har gjort tidligere år mtp kutt spesielt i Norden. Nå som Max drøyer er nok eventuelt salg av også 787-8 satt på is (maskiner de nok heller ikke vil får stort for). Tenker nok de begynner å angre mer og mer på at de har droppet og utsatt Neo gang på gang, hadde vært perfekt å få inn 321LR maskinene nå i høst som vel var planen og bruke de på sikre europaruter og heller åpne spenstige ruter til øst og vest når det finansielle bedrer seg.
Så nå som MAX tidligst blir sertifisert til sommeren, er det vel trolig først etter sommerferien Norwegian får den tilbake i trafikk. Så hvor mye vil det påvirke sommerprogrammet?
Mener jeg leste et sted at de hadde holdt tilbake en del av sommerprogrammet i tilfelle ytterligere delay. Vil tro det er under kontroll. En del wetlease blir det nok sikkert uansett.
Mener jeg leste et sted at de hadde holdt tilbake en del av sommerprogrammet i tilfelle ytterligere delay. Vil tro det er under kontroll. En del wetlease blir det nok sikkert uansett.Det ville jo i så fall være fornuftig. Men det vil jo da påvirke inntektene i 'gode måneder'. Og det er vel ikke bare å lempe innpå med kapasitet i siste liten, om best case scenario finner sted?
Da skal de ha fjernet Max fra sommer-programmet. https://aksjelive.e24.no/article/XgBd2m
raider66
22-01-2020, 17:20
Lurer på om selskapet noen gang har vurdert å skrote hele MAX-ordren og heller beholde det de har igjen av Airbusordren?
Espen
Større artikkel på DN.no .. kan leses gratis så lenge ikke kvoten er brukt opp. Egentlig ikke noe nytt ..
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/boeing/boeing-737-max/norwegian-risikerer-ny-smell-for-leie-av-reservefly-i-sommer/2-1-743507?fbclid=IwAR2rLTwsyrFfIubiYTqaM1GXa1cKZ32i91 JgC_uPKo-BiQfeTG--QfbZJXE
Norwegian har sagt at 737 Max-flyet strykes fra sommerens rutetabell fra slutten av mars til oktober. Planene om å få 34 fly i drift i løpet av året, må skyves på. I stedet må Norwegian antagelig leie mindre drivstoffeffektive erstatningsfly og eget mannskap – såkalt «wet lease» – for å få passasjerene frem.
Norwegian ser over ruteprogrammet på nytt.
– Våre kolleger som jobber med ruteplanlegging startet dette arbeidet så fort nyheten fra Boeing kom, sier Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen.
Basse-HAU
23-01-2020, 20:45
DY hadde nok hatt noe mer klingende mynt i kassa om de hadde investert i Airbus både på LH og SH. Synd de ikke har benyttet seg av A320neo kjøpet
Det er jo ikke bare fryd og glede hos Airbus heller da ...
https://simpleflying.com/jetblue-older-aircraft/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
Airbus has racked up quite a waiting list when it comes to A320neo aircraft production. GoAir, Avianca, and American Airlines are just some carriers facing aircraft delays alongside JetBlue. And it’s all due to the volume of orders mixed with delays at the Hamburg plant and engine shortages. It’s meant that delays from 2018 and 2019 will continue to be felt in 2020.
Basse-HAU
26-01-2020, 17:29
Det er jo ikke bare fryd og glede hos Airbus heller da ...
https://simpleflying.com/jetblue-older-aircraft/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
Med så tette teoretiske/finansielle leveringstakt som de fleste operer med i dag så er det nødt til å gå galt av og til (eller hele tiden).
Det vil aldri kunne gå 100% etter tidsplan på ett slikt kompleks produkt hver eneste gang.
Uansett er 11 av 14 bra i forhold til konkurrenten pr d.d. !!!
raider66
26-01-2020, 17:45
Problemstillingene er på ingen måte sammenliknbare.....
Espen
Basse-HAU
12-12-2020, 08:44
Har DY kommunisert noe om oppstart av MAX eller vil de prøve å levere tilbake iforbindelse med søksmålet?
Har DY kommunisert noe om oppstart av MAX eller vil de prøve å levere tilbake iforbindelse med søksmålet?
Jeg håper virkelig de beholder MAX flyene, som bruker 15% mindre fuel enn NG'ene. De har 18 stk som tidligere har vært i drift. Hvor mange som står lagret i Seattle vet jeg ikke, men det er vel noen. Dette er en fin stamme å bygge den fremtidige flåten på. Selger de dem, må de bare bestille nye og håpe på snarlig leveranse.
Jeg tror veldig mange er veldig klare for å dra ut å reise, spesielt når de store massene av befolkningen begynner å bli vaksinert, frem mot sommeren. Alle de som har besøkt slekt og venner i utlandet 1,2,3,4 ganger i året, kommer til å reise. De som pleier å besøke slekta i Australia annen hver jul, eller hver jul, alle de kommer til å reise neste jul. Jeg er redd flyselskapene har redusert kapasiteten til langt under etterspørselen, spesielt på longhaul, så det knapt blir et ledig sete neste jul.
Kanskje er det noen som ser at Norge er ett fantastisk ferieland, men antallet som flyr utenlands med fly i sommerferien 2022 blir nok omtrent som det var i 2019.
Det er nok ikke bare vi på forumet som ønsker å kaste oss på et fly så fort vi har fått satt vaksinen i armen.
jeg tror vi må vente oss litt før vi vet skebne til DY sine 737MAX.
Rett nå står disse fly parkert i mange måneder. Og DY har ca 30 egne 737NG som kan brukes, som ikke trenger fersk sjekk etter langtigs-parkering. Jeg kan ikke forestille meg at en MRO leverandør vil gjøre slik en jobb for DY uten forhands-betaling. Dermed blir spørsmålet om "nå kommer MAX*en tilbake fort en cash-out spørsmål"
Og la oss være ærlig. Rett nå, så lenge som DY flyger bare innenlands i Norge, så trenger man MAX ikke nødvendigvis. NG klarer seg fint på alle disse ruter og den ekstra fuel som man brenner opp er god kompensert med mindre MTOW og resulterende avgifter.
Norwegians MAX som står på Arlanda ser övergivna ut. Ingen aktivitet runt kärrorna alls på snart 1 år.
TUI Nordic däremot håller igång sina två MAX med aktivt tekniskt underhåll, regelbundna motorkörningar, hydralikkörningar.
Har inte Norwegian fortfarande ganska många A320/321NEO på firm order?
Norwegian kanske gör som bla EasyJet och SAS och byter från 737NG till Airbus på 2020-talet.
Airbus 330
12-12-2020, 13:18
Norwegians MAX som står på Arlanda ser övergivna ut. Ingen aktivitet runt kärrorna alls på snart 1 år.
TUI Nordic däremot håller igång sina två MAX med aktivt tekniskt underhåll, regelbundna motorkörningar, hydralikkörningar.
Alle 5 MAX flyene de har stående ved OSL, kjøres ukentlig igjennom disse testene. Så disse trengs vel kanskje bare software oppgraderingen og en testflight, før de er klare for flight?
Alle 5 MAX flyene de har stående ved OSL, kjøres ukentlig igjennom disse testene.
De tre på ARN gör också det. Senast igår stod en av de 3 inne i hangaren.
HenrikL92
12-12-2020, 19:42
Enligt airfleets.net står 13 st MAX (SE-RTD - RTP) byggda och målade i DY´färger hos Boeing. Är väl kanske ingen av dessa 13 som kommer till DY någon gång nu?
Enligt airfleets.net står 13 st MAX (SE-RTD - RTP) byggda och målade i DY´färger hos Boeing. Är väl kanske ingen av dessa 13 som kommer till DY någon gång nu?
Ytterst tvilsomt.
Da er to nygamle MAX'er i Norwich for preparering.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220910/243856d46fa43ad18a7999a13a426bd2.jpg
HenrikL92
10-09-2022, 17:45
Ska alla kommande MAX in enbart på SE-reg?
Ska alla kommande MAX in enbart på SE-reg?
Kun det svenske AOC'et som har MAX inkludert. Ihvertfall så langt ..
Når kommer 737 Max til de norske basene til Norwegian, og hvor mange fly er det snakk om denne sommer ?
Hva kreves av piloter for og kunne fly disse nye 737 Max maskinene ( kurs / simulator trening mm ) ?
Såvidt jeg vet er det kun CPH som får Max i nærmeste fremtid.
Fikk svar på hva som kreves for og gå over fra 737 NG til 737 Max , som er simulator trening i en Boeing 737 Max simulator , samt mer teoretisk kunnskap om maskinen.
HenrikL92
01-06-2023, 18:55
LN-FGI & FGJ byter bas från CPH till en annan D8 bas, nämligen ALC.
LN-FGI & FGJ byter bas från CPH till en annan D8 bas, nämligen ALC.
Og LN-FGH går til ALC i kveld, dermed er det 3 MAX'er på ALC. Individene vil nok rimeligvis kunne rullere litt med CPH.
joandreas
02-06-2023, 13:08
ln-fgj er ihvertfall planlagt SVG 19:30 (3 års dagen til ln-sub)
En annen satt opp haugesund imorgen.