View Full Version : Mindreårige, reise alene fra Norge til UK?
sirpjalle
17-01-2017, 12:49
Vurderer og sende de to eldste alene til UK i vinterferien til sin tante som bor der.
Er det gjennomførbart lovlighetsmessig? Er usikker på om regelverket tilsier at det er OK eller ei. Eller rettere sagt, litt lat og spør de kloke hodet her inne.
Ser uproblematisk ut med SAS
https://www.sas.no/alt-om-reisen/reise-med-barn/barn-som-reiser-alene/
Reiste aleine til Irland og uk fra jeg var 16.
BA aksepterer over 12 år alene :)
Wishmaster
19-01-2017, 00:19
Hvor gamle er de?
Jeg har håndtert 'UM' mange ganger. De med skilte foreldre er vel de som er mest erfarne. Det ender med at jeg blir den som blir mobbeofferet... :-D
det lønner seg å forberede dem godt på forhånd, og gjøre alle slike familiære formaliteter på forhånd.
I de fleste tilfeller går det helt glatt. Men ikke gi dem masse sukker og godis på forhånd, de blir lett revet med...så, er det snakk om mellom 5-12år, må de gå som «reiser alene». Det går også an frem til 15 år om foreldrene selv ønsker det.
(Ut i fra de foreldrene jeg har snakket med, er det værst for foreldrene selv...). Barn(a) har det kjempebra i så og si alle tilfeller. De kan også være lei seg pga savn eller usikkerhet.
Tornerose
19-01-2017, 10:41
Hvis barnet er ungt så sjekk ut med flyselskapet hvordan de håndterer dersom det skulle oppstå noe utenom planen. Mitt barn var med på en "nødlanding"(feil på flyet) og vi hjemme fikk ingen annen beskjed enn det som tavla på OSL viste, som de forøvrig heller ikke klarte å oppdatere.