PDA

View Full Version : Tyske vektere skal forhindre mer kaos


LN-BRK
01-08-2006, 09:25
Lange køer er ikke noe nytt fenomen på Gardermoen. Nå hyres det inn 50 tyske vektere til sikkerhetskontrollen for å forhindre køkaos.

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2217291.ece

Someone
01-08-2006, 09:37
Når jeg dro ut lørdag var det både Adecco og Securitas vektere på jobb i sikkerhetskontrollen.

LN-BRK
01-08-2006, 09:38
Og i Bodø har jeg sett Widerøe-vektere sammen med Securitas. Det samme skjer vel også på OSL fra tid til annen.

zico77
01-08-2006, 10:21
Det som forundrer meg mest, er at noko det ALDRI blir mindre behov for, må jo vera bemanning i sikkerhetskontrollen, så då er det jo merkelig at OSL ikkje sjølv har eigne vektere, og her, i overflod, i staden for å leige inn frå veldig hardt pressa vekterselskap med ekstreme budsjetter og pint bemannìng? Går OSL såååå dårlig at dei ikkje har råd til å tilsette det som er nødvendig? For no kommer det eine oppslaget etter det andre med dårlig publisitet pga den forbaska sikkerhetskontrollen.

Hurum
01-08-2006, 10:41
Blir alltid overrasket over hvor mange vektere det er på jobb på de andre flyplassene sammenliknet med OSL.
Har reist endel fra både Flesland og Sola, der er det ofte 3-4 som bemanner en sluse, men 4-5 stk som står i bakkant og ikke gjør noe, men mer opptatt av å snakke sammen...det ser en nesten aldri på Gardermoen.
(Dette er IKKE ment som kritikk, men en kommentar på at det virker som tingene gjøres ulikt på flyplassene)
Virker som det er for dårlig grunnbemmaning på OSL.

The Ticketor
01-08-2006, 10:57
Ikke så veldig imponerende at et vekterselskap som drives av et bemanningsselskap ikke klarer det bedre enn dette... At vekterne ikke snakker språket som benyttes her i landet synes jeg er veldig dårlig. Tommelen ned for Adecco.

zico77
01-08-2006, 11:18
Originally posted by The Ticketor

Ikke så veldig imponerende at et vekterselskap som drives av et bemanningsselskap ikke klarer det bedre enn dette... At vekterne ikke snakker språket som benyttes her i landet synes jeg er veldig dårlig. Tommelen ned for Adecco.

Enig! Ser for meg gamle tante Olga;
-"Sie kønnen nicht diese mitbringen."
-"Hva sier De sa De?"

Hurum
01-08-2006, 14:32
Originally posted by The Ticketor

Ikke så veldig imponerende at et vekterselskap som drives av et bemanningsselskap ikke klarer det bedre enn dette... At vekterne ikke snakker språket som benyttes her i landet synes jeg er veldig dårlig. Tommelen ned for Adecco.

Må vel snart erkjenne at vi er en del av en større verden.....vi klarer oss jo fint med snekkere som ikke snakker norsk. Vil jo anta at en IKKE setter tyskspråklige i "fremste rekke"...men til å se på monitorer (trenger ikke snakke da)...evt ta til side dem som "piper" ved gjennomgang av slusa.
Nordmenn klarer seg jo fint i utlandet når vi reiser...og der snakker jo ingen norsk :D
Dette er en storm i ett vannglass.
Men antar at tyske passasjerer som reiser over Gardermoen blir mektig imponert...og etter tallene fra Lufthansa så blir det visst bare flere og flere av dem. :D


Men enig i at Adecco ikke har gjort jobben sin godt nok når dem må hente inn arbeidskraft utenlands. Hvorfor klarer vi aldri slikt selv i dette landet kan en undres. Godt vi har utenlandske arbeidstakere som kan reddes oss gang på gang.

The Ticketor
01-08-2006, 15:03
Jeg synes det er en selvfølge at vektere i Norge snakker norsk, uansett om de jobber på OSL, Oslo S, T-banen eller hvilket som helst annet sted.

Dårlig.

Jack
01-08-2006, 15:07
Tyskere i uniform bør ikke få komme i nærheten av landet en gang til…. :old

Someone
01-08-2006, 15:17
Vel selsagt er det er fordel at vekterene kan norsk, men det er ikke noe must og dessuten har vi mangel på folk i dette landet og begynner få for lav arbeidledighet. Jobber selv i en bedrift hvor vi rett og slett ikke får tak i så mange ansatte som vi vil og derfor stanger i kapasitetstaken og det er ikke bare sånn at OSL kan gå inn i en butikk og gå til hyllen merket "Norske vektere" og plukke med seg en 50 stykker, betale i kassen også så gå

Hurum
01-08-2006, 15:22
Originally posted by The Ticketor

Jeg synes det er en selvfølge at vektere i Norge snakker norsk, uansett om de jobber på OSL, Oslo S, T-banen eller hvilket som helst annet sted.

Dårlig.

De trenger ikke snakke norsk for å se på en monitor vel.....

The Ticketor
01-08-2006, 15:23
Neida, det vet jeg også. Men denne situasjonen burde ikke ha oppstått. Nå har den det, og da må man løse den, det skjønner jeg også. Men da Adecco Security driftes av, ja Adecco, som burde ha en del erfaring på dette med personellplanlegging. Så jeg synes fortsatt det er dårlig.

GFL
01-08-2006, 15:23
Var selv hos Securitas her om dagen, og etterhvert kan dere se meg der. Men er det så lurt å si høyt her kanskje...?:rolleyes:

Saken er vel den at Adecco har gått på en kjempesmell, og de er desperate etter nye folk. Og at de er tyskere der, må da være bra. Da slipper dere å stø i kø gjenneom hele terminalen


Jack: Tipper det er flere militære tyskere i Norge, enn vektere...Enig med Hurum nedenfor også...

Hurum
01-08-2006, 15:25
Originally posted by Jack



Tyskere i uniform bør ikke få komme i nærheten av landet en gang til…. :old

Smakløs sammenlikning

The Ticketor
01-08-2006, 15:25
Du skal jobbe i Securitas på OSL, er det du sier?

Someone
01-08-2006, 15:32
Vel nå var det vel tyskerne som grunnla Gardermoen eller ihvertfall byggde ut store deler av flyplassen før de stakk så synes det faktisk er på tide at de hjelper litt til med driften også:p :lol:

GFL
01-08-2006, 15:37
Originally posted by The Ticketor

Du skal jobbe i Securitas på OSL, er det du sier?

Ser sånn ut. De skal ansette 70 stykker. Opplærling starter i midten av august, deretter praksis. Er deltid da, men de ville ha meg på heltid...

Jack
01-08-2006, 15:37
Originally posted by Hurum

Originally posted by Jack



Tyskere i uniform bør ikke få komme i nærheten av landet en gang til…. :old

Smakløs sammenlikning

Ja… burde kanskje ha gitt beskjed til sarte sjeler at det kan stå noe der som kan ødelegge nattesøvnen… huttetu……
Men for å være litt alvorlig……Ser ikke problem… importer tyskere, svensker og polakker til de jobbene… billig arbeidskraft fra land som sliter litt…..

:wink :cool:

The Ticketor
01-08-2006, 15:39
GFL,

Så Securitas Norge skal ta over fra Adecco, eller blir det både Adecco og Securitas eller hva? Lykke til med ny jobb!

Jack
01-08-2006, 15:41
Originally posted by Someone

Vel nå var det vel tyskerne som grunnla Gardermoen eller ihvertfall byggde ut store deler av flyplassen før de stakk så synes det faktisk er på tide at de hjelper litt til med driften også:p :lol:

Du er inne på noe der.... det er ikke politikerne som skal ha skylden for OSL... det er tyskerne som skal få skylden for dette også..... :colgate: :cool:

GFL
01-08-2006, 15:42
Adecco har spurt Securitas om hjelp, så det blir både Adecco og Securitas-vektere. Adecco sin kontrakt går ut i 2007.


Takk for det, en grei studentjobb, håper jeg...

Hurum
01-08-2006, 15:43
Originally posted by Jack

Originally posted by Hurum

Originally posted by Jack



Tyskere i uniform bør ikke få komme i nærheten av landet en gang til…. :old

Smakløs sammenlikning

Ja… burde kanskje ha gitt beskjed til sarte sjeler at det kan stå noe der som kan ødelegge nattesøvnen… huttetu……
Men for å være litt alvorlig……Ser ikke problem… importer tyskere, svensker og polakker til de jobbene… billig arbeidskraft fra land som sliter litt…..

:wink :cool:
Anser meg overhodet ikke som en sart sjel, men foretrekker å behandle folk med respekt.

zico77
01-08-2006, 15:43
Originally posted by Someone

Vel nå var det vel tyskerne som grunnla Gardermoen eller ihvertfall byggde ut store deler av flyplassen før de stakk så synes det faktisk er på tide at de hjelper litt til med driften også:p :lol:

Trur ikkje me ska opna den boksen der. Det er sikkert mange ting me ikkje vil huske sjefen for det der for, samtidig kan me muligens strekke oss til å takke han for infrastruktur utbygging, men drift skal me vel pokker meg klare sjølv!

The Ticketor
01-08-2006, 15:44
La oss legge "skyld på tyskerne" bak oss, og hold oss til temaet.

zico77
01-08-2006, 15:46
Originally posted by The Ticketor

La oss legge "skyld på tyskerne" bak oss, og hold oss til temaet.

Enig! La OSL ta ansvaret, og få driften på rett kjøl!

Range Rover
01-08-2006, 16:48
Hva med å sparke alle og sette inn militæret?

RR

Hurum
01-08-2006, 18:14
Hva med å ansette nok folk i utgangspunktet? Evt heller gjøre en bedre utredning i forkant.

LN-BIZ
01-08-2006, 18:19
Hvor er OSL informasjonsansvarlig Jo Kobro? ...Som lover GULL og GRØNNE skoger hver gang han er i media? Mannen er blitt en eneste stor tegneseriefigur. Håper flyselskapene på OSL for engangs skyld kunne sammarbeide om å bringe hele OSL og gjerne AVIOR til rettsalen. Det er det eneste sted de hører hjemme. Nå er vel kanskje grensen nådd!!! :angry:

Savipix
01-08-2006, 18:20
Med risk för att glida off topic. Har SK på OSL anställt/hyrt in dansk arbetskraft? I lördags var jag i kontakt med 5 SAS anställda och 3 var danskar

Hurum
01-08-2006, 18:35
Originally posted by Savipix

Med risk för att glida off topic. Har SK på OSL anställt/hyrt in dansk arbetskraft? I lördags var jag i kontakt med 5 SAS anställda och 3 var danskar


Synes det er mange svensker generelt på OSL. At man i SAS har danske og svensk ansatte er nok ikke så merkelig, men du har kanskje vært "uheldig" siden du ikke fant så mange nordmenn. Mon tro om det er like mange nordmenn som jobber på Arlanda og Kastrup...

LCH78
01-08-2006, 18:39
så det var derfor vekteren snakka engelsk til meg på søndagen :) Men han var kledd i Securitasklær da :)

Savipix
01-08-2006, 18:41
Originally posted by Hurum

Originally posted by Savipix

Med risk för att glida off topic. Har SK på OSL anställt/hyrt in dansk arbetskraft? I lördags var jag i kontakt med 5 SAS anställda och 3 var danskar


Synes det er mange svensker generelt på OSL. At man i SAS har danske og svensk ansatte er nok ikke så merkelig, men du har kanskje vært "uheldig" siden du ikke fant så mange nordmenn. Mon tro om det er like mange nordmenn som jobber på Arlanda og Kastrup...


Det var överhuvudtaget inget problem i att träffa på danska anställda på OSL. Jag reflekterade bara över att det var mer än jag har stött på tidigare. Svenska stöter jag på varje gång. Andelen danska anställda på SGS Arlanda är liten (enligt en god vän som är anställd där) Antalet svenska på Kastrup (lyssna på högtalarutropen) är dock enormt.

Someone
01-08-2006, 19:25
Originally posted by Hurum

Originally posted by Savipix

Med risk för att glida off topic. Har SK på OSL anställt/hyrt in dansk arbetskraft? I lördags var jag i kontakt med 5 SAS anställda och 3 var danskar


Synes det er mange svensker generelt på OSL. At man i SAS har danske og svensk ansatte er nok ikke så merkelig, men du har kanskje vært "uheldig" siden du ikke fant så mange nordmenn. Mon tro om det er like mange nordmenn som jobber på Arlanda og Kastrup...

Nå er det VELDIG mange svensker som jobber i Norge (da spesielt i serviceindustrien) og det ville vært rart om ikke endel av dem også jobbet på OSL. Har inntrykk at 50% av kelnere og bartendere i Oslo er svenske:SWE

Savipix
01-08-2006, 19:26
Billig arbetskraft från östeuropa :SWE

svenk
01-08-2006, 19:49
Originally posted by LCH78

så det var derfor vekteren snakka engelsk til meg på søndagen :) Men han var kledd i Securitasklær da :)

Han er engelsk, men ansatt i Securitas. Ikke rart han snakket engelsk til deg.

Hurum
01-08-2006, 19:50
Ja Norge hadde stoppet opp svensker og polakker....sorry to say.

EB
01-08-2006, 19:50
Velkommen sier jeg... Flott om vi kan få hjelp til noe vi selv tydligvis ikke klarer... Helt enig med Hurum at sammenlikningen med uniformer "nå og da" er og blir smakløs... Sart er vel det siste som passer på denne 100 kilos kroppen...^_^

Jack
01-08-2006, 20:00
Sart kan man, og ser ut til å kunne være uansett hvor mange kilo man drasser på… Tyskere i uniform i Norge er og blir kjipe greier… men nok om det, vi bør kanskje høre på moderatoren som anbefalte å holde diskusjonen på skinner…

Er ikke noe galt i å hente polakker, svensker og andre for å gjøre jobben for oss..… Og da hjelper vi jo våre naboer… dem blir kvitt arbeidsledige og vi får kaffekokere, tyttebærpoliti, innsjekkere, gatefeier, leger osv…. effektiv hjelp til våre naboer…
:lol: :cool:

Hurum
01-08-2006, 20:13
Originally posted by Jack


Sart kan man, og ser ut til å kunne være uansett hvor mange kilo man drasser på… Tyskere i uniform i Norge er og blir kjipe greier… men nok om det, vi bør kanskje høre på moderatoren som anbefalte å holde diskusjonen på skinner…

Noen skjønner visst aldri når dem har "driti på draget"...

Jack
01-08-2006, 20:29
Originally posted by Hurum

Originally posted by Jack


Sart kan man, og ser ut til å kunne være uansett hvor mange kilo man drasser på… Tyskere i uniform i Norge er og blir kjipe greier… men nok om det, vi bør kanskje høre på moderatoren som anbefalte å holde diskusjonen på skinner…

Noen skjønner visst aldri når dem har "driti på draget"...

"Driti på draget"? Så jeg har ikke lov å ha min egen mening?
Tenkte bare at man kunne rette seg etter hva moderatoren skrev… bryr meg veldig mye mindre hva to sarte sjeler mener om tyskere og uniformer marsjerende i Norge… jeg liker det ikke.. andre liker det… helt greit for meg….

Utflyttet
01-08-2006, 20:33
Om man ser på dette i et større sperspektiv så er det en del mer eller mindre skremmende ting med dette.

- Det første er at ser man dette over det siste året spesielt, så må kostnaden av de problemene som har vært på grunn av mangel av vektere snart kunne overstige det som er spart inn på å sette ut tjeneste til billiste anbyder kontra det å ha tjenesten under skikkelige vilkår selv.

- Det andre er at det faktisk finnes blåruss der ute som ser på sikkerhet som såpass lite viig at dette er en ting man er villig til å kaste ut døren til en ekstern levrandør til minste pris. Dette sier litt om fokus.

- Og sist, at den samme blårussen tror at noen som er i en innleid tjeneste på billigst mulig vilkår faktisk er de som per krone gjør en mer effektiv jobb.

-A:)

EB
01-08-2006, 21:38
Kan jo være at "Jack" opplevde krigen...

The Ticketor
02-08-2006, 10:18
Avslutt diskusjonen om "tyskere i uniform" knyttet til WWII. Det bare trekker fokus vekk fra det som diskuteres her, i en rettning som ikke er ønskelig.

Jeg har både en "delete" og en "edit"-knapp som funker veldig bra.