View Full Version : SAS fjerner lounge fra PLUS - refund
Hei og hå
Noen av dere kan forhåpentligvis mer enn meg om kjøpsrett.
SAS har jo nå fjernet lounge access fra flere plasser. Jeg har kjøpt PLUS billetter fra hhv AMS og LPA før vi fikk vite om dette.
Spurte SAS om de tilbød noe refund på dette. Det er jo en ganske stor endring av produktet de har solgt.
De svarte at "selv om de har endret produktet åpner ikke det for noe refund".
Har de anledning til å mene det? Nå driver jeg med flisespikking her, altså. Jeg vet det. Men det er litt prinsippsak.
Om jeg solgte noen en 28" TV, men trakk på skuldrene og gav dem en 26" når de skulle hente den. Det ville jo ikke vært ok?
Det kan kanskje koste mer tid enn det smaker, men om du orker mener jeg du absolutt har en sak. SAS har solgt deg noe du ikke får fullt og helt. Hadde de vært mer profesjonelle hadde de kommunisert bedre med kundene og tilbudt dem som allerede hadde kjøpt Plus billett en kompensasjon, i form av voucher til en lounge eller et prisavslag tilsvarende det det koster å bruke loungen. Send meg PM så kan jeg si litt mer.
Tror det er en del synsing, tolking og skjønn involvert i slike saker.
Forbrukerrettslig så kan vel dette sammenlignes med at du kjøper en 28" TV og så viser det seg at den ikke kan ta imot Barne-TV på NRK. Du kan derimot kjøpe en boks hos tredjepart som løser dette problemet. Primærverdien av det du kjøpte har du fått, men den mangler en feature som for noen er viktig og for andre uviktig.
Hvis Barne-TV ikke er viktig for deg så er det ikke sikkert at du oppdager at det mangler og alle er happy. Du også selv om du faktisk er litt snytt.
Hvis Barne-TV er viktig så kan du velge mellom å bite i minste motstands vei-eplet og kjøpe tredjepartsboksen selv, eller sette i gang og klage. Og dersom du kan påstå at det å kunne motta Barne-TV var en viktig grunn til at du kjøpte nettopp den TVen har du enn bedre sak enn om du tilfeldigvis oppdaget at det manglet.
Rent objektivt er produktet du har kjøpt forringet i verdi når lounge-tilgang utgår. Men primærproduktet som er flyreisen er uendret. Så noen rettigheter har du nok.
Hvis SK skulle opptre helt korrekt burde de tilby deg å heve kjøpet uten kostnad for deg slik at du kan kjøpe produktet hos noen andre som tilbyr lounge. Hvis de var smart ville de gitt deg, fordi du kontaktet dem, voucher som slapp deg inn i en lounge for SK sin regning. PR stunt hadde vært å kontakte alle i samme situasjon som deg og tilby en slik voucher siden det på tidspunkt billetten ble kjøpt var opplyst adgang til tredjepartslounge som inkludert i PLUS.
Jeg ser eksempelet med Barne TV, men sliter med å se relevansen. Lounge var jo en heftig markedsført del av PLUS. Litt som om de sa at "kjøper du denne TV'en får du også Barne TV". Det er jo på en måte det de har sagt.
Jeg synes forøvrig også at tilbud om refusjon uten kostnad ville vært det rette, for å dempe støy. Kanskje ikke proaktivt... det skjønner jeg at ingen vil.
For å være djevelens advokat. Du får jo fortsatt lounge der SK har egne og de er jo superfine. Så det var de vi markedsførte i kampanjen. Tredjepartsloungene tenkte vi ikke på en gang i den kampanjen.
Send inn en formell klage og se hva som skjer.
For å være djevelens advokat. Du får jo fortsatt lounge der SK har egne og de er jo superfine. Så det var de vi markedsførte i kampanjen. Tredjepartsloungene tenkte vi ikke på en gang i den kampanjen.
Send inn en formell klage og se hva som skjer.
Nå får jeg ikke håpe du er djevelens advokat siden du advokaterer for egne handlinger ;)
Chriscross
12-01-2017, 12:43
Var det ikke noen her inne som skrev de fikk kompensasjon. De aktuelle loungene gir vel tilgang med PP som du har via ordentlig amex platinum som vel gir gratis adgang for deg pluss en pers?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hørte rykter om noen som fikk 5000 EB poeng i kompensajon etter klage. Må da klages etter utført reise. Vet ikke hvorvidt det stemmer, men synes helt klart at man burde refundert de som klager i forkant om så ønskelig. Såpass kundevennlig burde SAS vært, men de tidene er visst over der i gården.
Hva med GO billett og *G ?
Sundet81
12-01-2017, 17:15
Hva med GO billett og *G ?
Ingen adgang til tredjepartslounger de heller. Gjelder alle reisende på SAS-metal.
Forbrukerrettslig så kan vel dette sammenlignes med at du kjøper en 28" TV og så viser det seg at den ikke kan ta imot Barne-TV på NRK.
...
Og dersom du kan påstå at det å kunne motta Barne-TV var en viktig grunn til at du kjøpte nettopp den TVen har du enn bedre sak enn om du tilfeldigvis oppdaget at det manglet.
"Hvis du kjøper denne superduper-TVen på 55" så får du en iPad mini på kjøpet"....."beklageligvis så ble det for dyrt med iPad mini, og TVen virker fint uten. Du kan få kjøpe en iPad mini ved siden av hvis du ønsker..."
Ref. det Fnate sier, de har reklamert tungt med loungene, og det har jo vært en av fordelene ifht. Go. Jeg synes ofte selskapene komme litt lett unna med at reisen er hovedproduktet, resten er bare (dyr) dressing som du kanskje ikke får. (eks. som når man kjøper en business-billett og havner på economy tvers over USA)
SAS (og andre) har tidligere hatt tradisjon for å kompensere for reduksjoner, eks. "har du kjøpt billett før x/y-zz så slipper du å betale for setereservasjon/bagasje/cola..."
Norwegian tapte vel også "IFE-saken" siden de så tydelig pushet det i kjøps-dialogen?
Jeg har vært i kontakt med noen bekjente som er i samme situasjon som deg Fnate. Da de tok kontakt med SAS, og fremla saken sin, fikk de loungevouchere av SAS. Dette gjaldt for en reise til Milano nå til våren.
Så sist flere LH reisende der... AMS tur med sving via FRA MUC. Elsker AMS og har aldri reist i jobb ....KL gulltiden forlengst over... Kos i Senator som et avbrekk er topp og flere poeng. Vel SK ut nå..:stir . Står bare LHR igjen med UA connection.
London tar vi FR som dagsturen til STN til mandagen. Blir sikkert flere..
Jeg har vært i kontakt med noen bekjente som er i samme situasjon som deg Fnate. Da de tok kontakt med SAS, og fremla saken sin, fikk de loungevouchere av SAS. Dette gjaldt for en reise til Milano nå til våren.
Ja, jeg trodde også man ville fått noe sånt. Men fikk som sagt klart nei.
Ja, jeg trodde også man ville fått noe sånt. Men fikk som sagt klart nei.
Tror du heller burde skrive en klage til support/mail, vente 8 uker og se hva som skjer, enn å forsøke Facebook. Som vel ikke kan gi noe som helst
Bizflyer
12-01-2017, 19:10
Det største problemet er jo måten de la det frem på.
Fikk det til å stå frem som en fordel. Det reagerte jeg mest på.
Da gikk tankene til selveste Komiske Ali. Han kunne vel også sagt det på den måten....
Tror de vi er idioter alle sammen?
Alternativt kjøre chargeback via kredittkortet hvis ønskelig å kansellere?
Det største problemet er jo måten de la det frem på.
Fikk det til å stå frem som en fordel.
Det er vi passasjerer som er idioter, fordi vi ikke forstår hvor deilig det er å kunne slappe av i en City Lounge fremfor i en lounge på flyplassen. Ved å fjerne Fast Track tar de også bort mye av dødtiden, slik at oppholdet på flyplassen føles kortest mulig - og savnet av lounge minimalt.
Norwegian tapte vel også "IFE-saken" siden de så tydelig pushet det i kjøps-dialogen?
De tapte i flyklagenemnda, men vant i ting/lagmansretten.
VirreVapp
12-01-2017, 21:09
Send de en mail, klage.... så ordner de nok opp. Har vært innom lignende før, det ordnet seg.
Basse-HAU
12-01-2017, 21:54
Om man skal følge forbrukerkjøpsloven så er det jo hensikten med kjøpet som er uttellende, om flybilletter følger "egne lover" er jeg litt usikker på. Har du kjøpt en gjenstand/produkt i den forstand/ hensikt til bruke den til en ting, men det ikke er tilfellet, så kan man heve kjøpet eller kreve avslag i prisen.
Om forbrukerkjøpsloven gjelder og du har kjøpt Plus billett i hensikt å bruke lounge + mat, så er jo har du ikke fått produktet du har betalt for, og du skal ha rett til avslag/heving, siden du nå kanskje må betale for maten du ellers ville hatt gratis så kan man jo påberope seg erstatning pga økonomisk tap.
Sent from my iPad using Tapatalk
Vegasbaby
12-01-2017, 23:29
Hvordan sender man klage før reisen er gjennomført?
Om man skal følge forbrukerkjøpsloven så er det jo hensikten med kjøpet som er uttellende, om flybilletter følger "egne lover" er jeg litt usikker på. Har du kjøpt en gjenstand/produkt i den forstand/ hensikt til bruke den til en ting, men det ikke er tilfellet, så kan man heve kjøpet eller kreve avslag i prisen.
Om forbrukerkjøpsloven gjelder og du har kjøpt Plus billett i hensikt å bruke lounge + mat, så er jo har du ikke fått produktet du har betalt for, og du skal ha rett til avslag/heving, siden du nå kanskje må betale for maten du ellers ville hatt gratis så kan man jo påberope seg erstatning pga økonomisk tap.
§2 lyder bl.a.
Loven gjelder ikke for
(...)
d) avtale som pålegger den part som skal levere tingen, også å utføre et arbeid eller annen tjeneste, dersom dette utgjør den overveiende del av hans eller hennes forpliktelser.
Jeg forstår det slik at forbrukerkjøpsloven da ikke gjelder for flybilletter, siden en flyreise vel langt på vei er en tjeneste.