PDA

View Full Version : Reise til Hviterussland (nå visumfritt i 5 dager)

Fnate
11-01-2017, 23:24
Da har den store lederen Lukashenko innvilget 5 dagers besøk uten visumkrav for 80 nye land:

http://www.belarus.by/en/press-center/press-release/belarus-introduces-five-day-visa-free-regime-for-citizens-of-80-countries_i_0000051199.html

Er jo rimelig usikkert hvor lenge dette varer, så det frister grusomt med en helgetur neste helg. Lufthansa og Austrian har Business billetter for ca 3500,- tur/retur

EDIT: Det skal settes i verk en måned etter kunngjøring. Ingen helgetur m.a.o

LN-KOG
12-01-2017, 07:33
Men vil du virkelig til Hviterussland? Det er spørsmåletd, eller som Lukashenko ville sagt: Eto vopros.

Fellowplane
12-01-2017, 07:45
Heiv meg på en tur til Minsk i April med Austrian. Reiser fra CPH og business var ikke fullt så billig derfra, mrn fant ut at Austrian har et ganske så bra Catering-konsept i Y. Kan bestille ulike DO&CO-retter under booking som så fristende ut. Dessuten en bonus at de flyr Fokker 100 mellom VIE og Minsk. Ser også at det åpnet et nytt Doubletree i Minsk for fire uker siden som ser ganske så trivelig ut.

Får bare håpe at visumfritaket ikke var en spøk og at det varer frem til April...

Fnate
12-01-2017, 08:48
Men vil du virkelig til Hviterussland? Det er spørsmåletd, eller som Lukashenko ville sagt: Eto vopros.

Tjah... Si det. Du mener sikkert det med å mate penger inn i et gjennomkorrupt og undertrykkende system, sant?

Ser den. Men det er også noe med at om man ser stedene som er helt annerledes enn vårt eget, så får man en bredere verdensforståelse også. Ikke bare det vi blir matet med her hjemme.

En del av det man mente er forkastelig er det kanskje ikke. En del av det er verre enn man trodde. Enkelte ting setter tilværelsen i et nytt lys all together.

reisene mine har gjort det med meg, og jeg er selvopptatt nok til å tro at diskusjonene mine med venner, i etterkant, har tvunget noen til å tenke seg om et par ganger ekstra selv.

GFL
12-01-2017, 09:58

Minsk er en litt trist by, men har sin sjarm. Veldig glad i barer inspirert fra Tyskland. Jeg hadde bra helg der, men tror det blir en stund til jeg reiser dit igjen.

Sjarmen er jo å reise dit ikke alle har vært heller. Og passkontroll/visumkontroll er en opplevelse i seg selv, med ventetid og østblokk-stil.

KnutW
13-01-2017, 12:46
Å si at Minsk/Hviterussland virkelig kan anbefales er kanskje å ta hardt i, men det er et sted som er verdt å få med seg om man er litt interessert i Øst-Europa. Jeg var der i mai 2016, og kjenner meg defininitivt ikke igjen i GFLs østeuropeiske ventetid. Totaltid fra flytrapp (CRJ-200 fra HEL) via busstur til terminalen og pass/toll til buss-stoppen utenfor var på ca 10 minutter. Mulig jeg hadde flaks med "min" passkontrollør, men det gikk utrolig fort igjennom. Smilte gjorde hun også.

Minsk er billig, ren og ganske effektiv etter øst-målestokk. Ikke de helt store arkitektoniske perlene, men krigsmuseet (nyåpnet) og parken oppover langs elven er verdt en tur. Det samme er flysamlingen (utendørs) ved Boravaya flyplassen ca 10 km nordøst for sentrum. Her kan man i tillegg også få seg turer med AN-2, Mi-2 og Yak-52. Et firma ved navn Merlintours arrangerer også regelmessig enthusiast-turer der AN-12, Yak-40, AN-26 og AN-72 star på programmet. Kan være verdt å sjekke om man er interessert i denslags.

GFL har et poeng i at de er noe tysk-inspirerte i restaurant/bar-stilen, men de har en særdeles god vodka som må prøves om man tar turen. Vær dog obs på at man fort kan gå i surr med hvor mange vodka-shots man har tatt, og plutselig befinner seg på dansegulvet med en overvektig russisk dame..!

Nuvel, et par-tre netter i Minsk burde holde, for de som er interessert i gamle slott/borger har man i tillegg Mir og Nesviz ca 100 km sydvest for Minsk.

God tur, husk rapport!

GFL
13-01-2017, 19:35
Å si at Minsk/Hviterussland virkelig kan anbefales er kanskje å ta hardt i, men det er et sted som er verdt å få med seg om man er litt interessert i Øst-Europa. Jeg var der i mai 2016, og kjenner meg defininitivt ikke igjen i GFLs østeuropeiske ventetid. Totaltid fra flytrapp (CRJ-200 fra HEL) via busstur til terminalen og pass/toll til buss-stoppen utenfor var på ca 10 minutter. Mulig jeg hadde flaks med "min" passkontrollør, men det gikk utrolig fort igjennom. Smilte gjorde hun også.

Tja, var på et gruppevisum med en gjeng på 8 stykker. Så vi sparte litt i visumkostnader, men alt papirarbeid som må sjekkes nøye samt at vi landet etter Qatar A320, som også har mye forskjellig nasjonalitet ombord. Så jeg tviler ikke på at det kan gå raskt også.

Bergern
13-01-2017, 19:45

Vil noen virkelig til Kanariøyene?

Sondbjo
14-01-2017, 15:05
Jeg fikk inntrykk av at Minsk ikke er like østblokk som det har vært før. Flere moderne butikker har åpnet og de har til og med mcdonalds. ;) Jeg fikk sjokk når de tok penger for pose på mcdonalds det har jeg ikke opplevd før. Det er dog veldig grått rundt omkring så man kan bli litt deprimert av det.

FBU
16-01-2017, 08:14
Timatic er ikke oppdatert. Når skal dette være gjeldene fra?

Sondbjo
16-01-2017, 19:10
Timatic er ikke oppdatert. Når skal dette være gjeldene fra?

Det står nederst i artikkelen at den vil taes i bruk en mnd etter kungjøringen som var 9 januar. DVS. at det gjelder fra 9 februar. :)

Hypern
21-06-2017, 10:36
Noen som har vært der med disse 5 dagersreglene? Litt kjipt å booke en tur for så å vite at visum må man ha.

Barskog
21-06-2017, 10:46
Jeg forholder meg alltid til UD sin informasjon når jeg skal besøke et land. Her står det info om Hviterussland og blant annet innreise:
https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/hviterussland_reiseinformasjon/id2429135/

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Hypern
21-06-2017, 11:28
Jeg forholder meg alltid til UD sin informasjon når jeg skal besøke et land. Her står det info om Hviterussland og blant annet innreise:
https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/hviterussland_reiseinformasjon/id2429135/

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Ser at det er oppdatert der ja. Ypperlig anledning til å dra til Minsk - spørsmålet er om flyselskapene godtar det. Var litt frem og tilbake om Armenia var visumfritt (det har det vært en god stund) da jeg var der i oktober i fjor... Men jeg kom med flyet.

eql1zr
21-06-2017, 12:02
Ser at det er oppdatert der ja. Ypperlig anledning til å dra til Minsk - spørsmålet er om flyselskapene godtar det. Var litt frem og tilbake om Armenia var visumfritt (det har det vært en god stund) da jeg var der i oktober i fjor... Men jeg kom med flyet.
Jeg pleier å printe ut TIMATIC, og vise til det om de begynner å diskutere, når jeg drar til land med litt kompliserte regler og unntak av regler.

Edvard
21-06-2017, 14:45
Har dere en anbefalt side for TIMATIC, som ikke trenger brukerkonto?

Er klar over UDs reiseinformasjon og har noen ganger sjekket hos Emirates (https://www.emirates.com/hk/english/plan_book/find_visa_requirements/find_visa_requirements.aspx) og IATA (http://www.iatatravelcentre.com/travelinformation.php).
Men noen utenlandske sider kan mangle viktige detaljer relatert til innreisebestemmelser.

F.eks. Sør-Afrika (https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_sorafrika/id2424513/#innreise), med krav til blanke sider i pass og fødselsattest for barn.

eql1zr
21-06-2017, 19:33
Har dere en anbefalt side for TIMATIC, som ikke trenger brukerkonto?
KLM har inntil nylig hatt TIMATIC på websidene sine, men det ser ut til at den har blitt erstattet av traveldoc.aero. Jeg bruker Expertflyer.

econ
22-06-2017, 09:02
Noen som har vært der med disse 5 dagersreglene? Litt kjipt å booke en tur for så å vite at visum må man ha.

Var der en helg i Mai, slapp ikke gjennom passkontrollen på første forsøk siden det ikke stod navn og fnr på mitt Europeiske reiseforsikringskort. Ingen av de andre jeg reiste med kom gjennom heller, flere hadde elktroniske reiseforsikringsbevis, det var ikke godt nok.

Endte opp med at vi måtte kjøpe en fosrikring på flyplassen før vi kom inn. Fryktet det værste men det var kun snakk om 2 eur så det gikk helt fint :)

Fikk tips om å kontakte forsikringsselskapet ditt og be om en spesifikk erklæring med summer osv.

KnutW
22-06-2017, 12:18
Vil det si at man må ha med en utskrift eller bekreftelse på papir om at man har gyldig reiseforsikring?

Hypern
28-10-2017, 11:05
Ok da ser det ut som jeg har en slot til å dra dit i desember og ser jo jaggu at de har en del vestlige hotell. Men var det greit å komme seg fra flyplassen og inn? Ser at det går en buss men det å surre rundt i ukjente byer i ex Sovjet er noe jeg ikke ønsker sånn egentlig. Var det greit å kjøpe forsikring for den symbolske summen? Tenker det er greiere enn å ordne med erklæring, hvis det er en grei måte å betale seg ut av byråkratiet på.

Edvard
28-10-2017, 12:58
https://www.uber.com/en-NO/cities/minsk/

http://thegate.boardingarea.com/getting-from-minsk-national-airport-into-the-city-centre/

https://wikitravel.org/en/Minsk

Lonely Planet sin Øst-Europa eBook/PDF ble oppdatert Oktober 2017 og har et kapittel for Belarus.
De har Halloween-tilbud med ca. halv pris på nedlastninger fram til 31. oktober.

http://shop.lonelyplanet.com/europe/eastern-europe-travel-guide-14/eastern-europe-belarus-14/

Hypern
28-10-2017, 14:46
https://www.uber.com/en-NO/cities/minsk/

http://thegate.boardingarea.com/getting-from-minsk-national-airport-into-the-city-centre/

https://wikitravel.org/en/Minsk

Lonely Planet sin Øst-Europa eBook/PDF ble oppdatert Oktober 2017 og har et kapittel for Belarus.
De har Halloween-tilbud med ca. halv pris på nedlastninger fram til 31. oktober.

http://shop.lonelyplanet.com/europe/eastern-europe-travel-guide-14/eastern-europe-belarus-14/

Hmm Über i Minsk høres bra ut. Da er man i det minste sikker på at det ikke er noe lureri som ofte jo er tilfellet i en del slike land.

mathiasfe
29-10-2017, 01:34
Jeg var i Minsk i sommer og det gikk helt fint med 5-dagers visum uten å søke noe på forhånd.

Hadde med meg en bekreftelse fra mitt norske forsikringsselskap, hvor det sto hva min forsikring dekker. Jeg sendte bare en mail til forsikringsselskapet, hvor jeg forklarte situasjonen og 2 minutter senere hadde jeg en bekreftelse.

Husk at man må fylle ut landingskort. Dette blir ikke utdelt på flyet, så man må være snar å fylle det ut før man stiller seg i køen til passkontrollen.

Uber i Minsk fungerte bra! Jeg betalte ca 120 NOK fra flyplassen og inn til Doubletree by Hilton. Litt mer på vei tilbake. Det største problemet var at jeg ikke fikk koblet meg på WiFi på flyplassen, så jeg måtte bruke data. Hos Telia kostet det 40 kr per MB.

Doubletree anbefales forøvrig. Ligger ganske sentralt og hadde god standard. Grei recognition som Hilton Gold.

Har skrevet ett reisebrev fra turen som ligger på naboforumet, om det skulle være av interesse.

Hypern
29-10-2017, 15:50
Jeg var i Minsk i sommer og det gikk helt fint med 5-dagers visum uten å søke noe på forhånd.

Hadde med meg en bekreftelse fra mitt norske forsikringsselskap, hvor det sto hva min forsikring dekker. Jeg sendte bare en mail til forsikringsselskapet, hvor jeg forklarte situasjonen og 2 minutter senere hadde jeg en bekreftelse.

Husk at man må fylle ut landingskort. Dette blir ikke utdelt på flyet, så man må være snar å fylle det ut før man stiller seg i køen til passkontrollen.

Uber i Minsk fungerte bra! Jeg betalte ca 120 NOK fra flyplassen og inn til Doubletree by Hilton. Litt mer på vei tilbake. Det største problemet var at jeg ikke fikk koblet meg på WiFi på flyplassen, så jeg måtte bruke data. Hos Telia kostet det 40 kr per MB.

Doubletree anbefales forøvrig. Ligger ganske sentralt og hadde god standard. Grei recognition som Hilton Gold.

Har skrevet ett reisebrev fra turen som ligger på naboforumet, om det skulle være av interesse.

Rart at de ikke har migrasjonskortet på flyet - det er jo det samme som de bruker i Russland så om selskapet bruker flyene sin til og fra Russland så burde det være enkelt å stacke opp. (Ja jeg har alltid fått det utlevert når jeg har flydd til Russland)

Fint om du kan gi en link til tripreporten - da naboforumet kan være en del. Insideflyer, Businessclass.se etc etc :)

mathiasfe
29-10-2017, 16:09
Rart at de ikke har migrasjonskortet på flyet - det er jo det samme som de bruker i Russland så om selskapet bruker flyene sin til og fra Russland så burde det være enkelt å stacke opp. (Ja jeg har alltid fått det utlevert når jeg har flydd til Russland)

Fint om du kan gi en link til tripreporten - da naboforumet kan være en del. Insideflyer, Businessclass.se etc etc :)

Her har du en link. Siste del av reisebrevet omhandler Minsk

https://insideflyer.no/forums/threads/7-land-2-kontinenter-16-flyvninger-1-b%C3%A5ttur-8-overnattingsplasser-og-14-dager.8476/

robertaas
12-04-2018, 12:44
Ser av offentlig info fra Hviterussland at reiseforsikring må:
-eksplisitt si at den dekker Hviterussland. Om ikke navnet listes må det i alle fall si noe om regioner som dekkes. I vilkårene for min forsikring kan jeg ikke finne noe slikt.
-eksplisitt si at den medisinske forsikringen dekker minst 10.000 euro. I vilkårene for min forsikring kan jeg ikke se noe om beløp.

Noen med erfaring med hva de krever og sjekker i immigration?

Og sjekker de at man har nok kontanter på seg?

A-380
13-04-2018, 22:06
Ser av offentlig info fra Hviterussland at reiseforsikring må:
-eksplisitt si at den dekker Hviterussland. Om ikke navnet listes må det i alle fall si noe om regioner som dekkes. I vilkårene for min forsikring kan jeg ikke finne noe slikt.
-eksplisitt si at den medisinske forsikringen dekker minst 10.000 euro. I vilkårene for min forsikring kan jeg ikke se noe om beløp.

Noen med erfaring med hva de krever og sjekker i immigration?

Og sjekker de at man har nok kontanter på seg?

Dette stod det i papiret jeg fikk fra forsikringsselskapet mitt, og dette var godt nok til å få visum på forhånd via Helsinki ambassaden (jeg var i Minsk i 6 dager)

Travel insurance certificate for Customer No XXXXXXX

The travel insurance is valid from 01.10.16 until 01.10.17

This is to certify that "Ola Nordmann", born 01.01.1980 is insured with Storebrand Forsikring.

The travel insurance is valid worldwide and covers
- medical expenses, defined as the necessary, reasonable and customary costs of an
authorised physician, hospital treatment and medicines as well as travel expenses occured
in visiting the physician or hospital
- additional expenses pertaining to the insured’s return to Norway, if prescribed by the
physician in writing

If the insured traveller is unable to pay the cost of treatment himself, or in case of severe accident,
acute illness or death, you are requested to contact:

Storebrand Kontaktinfo.

Jeg gikk kjapt igjennom siden alle dokumentene "var i systemet" siden jeg hadde visum. De som søkte on-arrival ble sjekket nøyere.

De sjekket ikke at jeg hadde penger med meg. Men med norsk pass så forstår de vel at jeg ikke har planer om å bli der og jobbe.

jb1
20-07-2024, 10:38
I et forsøk på å forberede forholdet til Vesten blir det nå visumfri adgang til Belarus i 30 dager for borgere av 35 land, dvs mesteparten av Europa. Den store endringen er at dette nå gjelder grensepassering med bil og tog, ikke kun med fly til Minsk flyplass.

https://apnews.com/article/belarus-lukashenko-visa-free-travel-opposition-crackdown-e2d7b5a0e32abe5b6cd42979b5b23214

Dette er jo noe kuriøst i den nåværende situasjonen. Forholdet til Vesten er på nå frysepunktet. Situasjonen med migranter på grensen til Polen er fortsatt spent og en tysk borger er nylig dømt til døden i Belarus for å ha kjempet i en belarusisk militær enhet som kjemper på ukrainsk side i krigen mot Russland. Det blir neppe kø på grensen.

Sent from my iPhone using Tapatalk