View Full Version : MJF-BKK-SIN-MJF
Da var sommerferien over og pliktene kaller igjen. Starter direkte med en ny langtur for noen dager med møter og Workshop på et nytt prosjekt i Asia.
Endelig godvær hjemme etter en meget fuktig og kald juli så langt. Heldigvis ikke avreise med første fly i dag. Avreise kl 1108 er ikke så blodig egentlig, og det ble tid til en lang bondefrokost med kone og barn.
Det å bo ute i distriktet er jo på både godt og vondt.. mest godt.. og det med å komme seg på flyplassen er jo en enkel og rask sak. Ingen køer og ingen problem med å parkere 3 meter fra inngangsdøra.
Innsjekk og setevalg for første del av turen var gjort online så den delen gikk jo greit.
WF759/29jul DH1 LN-WII
Det skulle ha vært god plass i dag i følge bookingtallene, men vi tok av med nesten fullt fly. Tåke i Sandnessjøen hadde medført at mange hadde blitt sendt med buss derfra og inn til mer sentrale strøk av Helgeland.
Vi tok av mot sør noen minutter før rute og fikk raskt informasjon fra Styrhuset at vi måtte påregne en del turbulens pga det varme været og en del skydannelser med store cumulus skyer. De skulle nå styre unne de verste slik at det ikke ble for ille.
Merket ikke noe til turbulens, så de holdt seg vel unna da :cool:
Serveringen på Kortbanerutene er jo ikke det store, og jeg nøyde meg med en flaske vann til 40 kroner literen.
Vi landet silkemykt på Værnes ca 15 minutter før rutetid, noe som passet meg utmerket da jeg egentlig hadde bare 20 minutter forbindelse til neste fly til CPH.
WF354/29jul DH4 LN-WDA Sete 3C
Fikk bedre tid på Værnes enn jeg hadde ventet, og flyet tok av i rute etter litt plunder med en stor italiensk gruppe som ikke hadde hadde hverken køkultur eller folkeskikk. Makan til hønseflokk skal man lete lenge etter.. Men alle kom seg da ombord til slutt.
Fin flytur i flott sommervær. Holdt meg på den asketiske linjen fortsatt med en kopp kaffe og en flaske vann her også. Trekantsandwichene fristet ikke i det hele tatt i sommervarmen. Ganske fullt fly og mye å gjøre for de 2 flotte representantene av unge flyvertinner med godt humør og glimt i øyet.
Vi landet ca 5 minutter etter rute etter å ha hatt en uvanlig lang innflyging hvor vi passerte langt øst for Malmø, fortsatte sydover i en god stund for vi vendte nesen mot nord igjen og landet fra sør.
Bussing inn fra flyet, noe som egentlig er helt greit på Kastrup. Kommer da rett inn ved pir C, hvor bare en rulletrapp og 20 meter skiller en fra SAS loungen hvor kaffen alltide er fortreffelig. Rakk en kjapp kopp før jeg måtte gå til neste avgang som jeg hadde knapt en havtime på å rekke.
SK505/29jul MD81 OY-KHG Sete 3A
Etter en labyrintaktig vandring gjennom passkontroll, opp trapper, langs balustrade, ned trapper kom jeg til gate D102 hvor køen var laang. Plukket med meg en haug aviser og ventet og gikk ombord som en av de siste. Vi ble forsinket ca 15 minutter pga problemer med fueling.. ble det sagt.
Vel ombord i MD81 på første gang på lenge ble jeg møtt av en hyggelig kvinnelig dansk purser i godt voksen alder og en purung dansk flyvertinne. Trillebagen ble omhendertatt og satt i garderobeskapet slik at jeg fikk plass til PC-ryggsekken under stolen foran meg. Ja, jeg reiser med 2 kolli handbagasje da jeg ikke tør å gi fra meg bagasjen til fremmedfolk .. vet jo ladri hvor den havner da:p
Vel i lufta vanket det Hot towels, cashew nøtter og en iskald Tuborg. Etter en kort stund kom maten, som smakte helt utsøkt. Frisk salat med marinert og stekt kyllingfilet. Alt dette ble skylt ned med en rødvin, før kaffe med konjakk ble nytt i lange drag.
Etter hva jeg kunne se var de 3 radene i Business fylt bra opp, mens det var bedre plass lenger bak i bussen. Vi landet noen minutter sen, akkurat slik at vi fikk en horde passasjerer fra Air India foran oss i passkøen. Men jeg snek meg på Eu-køen og det gikk jo glatt som bare det. Nå har jeg hatt meg en runde og kikket litt rundt på fly og andre ting, fått meg en kopp Latte og nå er det vel på tide å gå og se om innsjekkingen til TG har åpnet for kveldens siste flytur.
sail4fun
29-07-2006, 19:56
Originally posted by Farmer
Etter hva jeg kunne se var de 3 radene i Business fylt bra opp, mens det var bedre plass lenger bak i bussen. ...
Buss...., allo allo, vi snakker vel MD81 her ...
Flott med nye reiseskildringer fra den herren . :)
Hyggelig rapport - TG er jo ofte trivelig selv om man ikke er online.
En tur foran i MD er jo heller ikke å forakte.
Hvorfor via London forresten? Lengre reisetid, alle billettyper er vel ikke kompatible den veien heller, men du har vel noen krumspring rundt denslags hindringer...
TG917/29jul LHR-BKK B744 HS-TGM Sete 2K
Da var innsjekk gjennomført. Sannelig en liten luksus å inneha EBG kort. Kjempelange køer ved siden av en helt tom skranke som tydeligvis bare ventet at jeg skulle komme. Der satt en hyggelig SGS dame som lurte på om det kunne passe å reise i First Class i dag, da flyet var såpass overbooket. For å si det enkelt så var det ikke den lengste protesttalen jeg har gjennomført selv om jeg mistet mitt sete på Upper Deck:colgate:
Etter innsjekk med et lekkert Boardingkort i hånden gikk jeg opp fra det lettere kaotiske innsjekkingsområdet på T3. ( Snakk om at Gardermoen er flere ganger mer innbydende og velordnet ) Egen Fasttrack for sikkerhetskontroll gjorde at også DEN delen gikk som en drøm. Etter å ha ruslet litt rundt i kjøpesenteret fant jeg ut at jeg heller skal tilbringe litt tid i SAS sin London Lounge, som vel må være en av de bedre som SAS har rundt om i verden.
Nå har jeg kløpt et par interressante bøker og ser fram til en feiende flott reise i horisontalen. Skal tydeligvis fly en av de nyoppussede 747-400 hvor det bare er ett sete på hver side av midtgangen helt foran. Skal jo bli spennende å prøve dette produktet.
Originally posted by TG923
Hyggelig rapport - TG er jo ofte trivelig selv om man ikke er online.
En tur foran i MD er jo heller ikke å forakte.
Hvorfor via London forresten? Lengre reisetid, alle billettyper er vel ikke kompatible den veien heller, men du har vel noen krumspring rundt denslags hindringer...
Det passet seg slik denne gangen. SAS var full fra CPH og med stopp i SIN på veien var det faktisk denne reiseruten som ble mest gunstig målt opp mot reisetid og pris.
Kommer det bilder fra First Class????
forts..
JA, EB .. her kommer bilder.
Etter en god time i SAS loungen var det på tide å spasere ut til gaten som var langt avgårde. Det ble bare mer og mer folk jo nærmere jeg kom, og det viste seg at TG hadde avgang omtrent samtidig som Air India, Pakistan Air og Saudi , alle med 747-er fra gatene ved siden av hverandre. Da kan man snakke om fargerikt og støyende fellesskap og nær det komplette kaos. Selv LHR er ikke bygget for slike sammenstimlinger kan jeg love.
Men, jeg kom meg da vel ombord i god tid før avgang. Det er en fryd å komme ombord og bli møtt med et stort smil og deretter bli geleidet til venstre og lengst fram:colgate:
HS-TGM begynner vel å få noen år på baken, men du verden så flott det er når fly blir pusset opp innvendig på denne måten. Luktet "nyfly" så det kan ikke være lenge siden denne jobben ble gjort.
Etter hva jeg kan huske var det tidligere 18 seter i F på TG. Nå er dette redusert til kun 10 stoler. 3 single langs sidene og 4 i midtes plassert ved siden av hverandre.
Og hvilken benplass det er! Her må man løse opp setebeltet og ta et par skritt fram for å nå tak i seteryggen på stolen foran.
Meget god stol, med en fotskammel som kan beveges fram og tilbake når stolen er gjort om til seng, og som kan brukes til sitteplass om man ønsker å spise sammen med en medpassasjer.
Endelig godt plassert i godstolen hvor en av de 2 kabinansatte som skulle stå for servicen underveis hadde gitt meg valget mellom Cold Towel eller Hot Towel kjente jeg på meg at dette ville bli en helt flott reise.Fikk en ekstra pute, et glass kald champagne og sikkerhetsvideoen ble vist på skjermen som kom opp fra sidepanelet. Avgangen gikk i rute som det seg hør og bør, og hele kabinen var fullsatt. Ikke at DET føltes så trykkende der jeg min bondetamp satt og storkoste meg.
Etter takeoff var det påfyll av forfriskninger samt litt snacks. Jeg valgte Cashew Nøtter og en alldeles utsøkt Chicken Satay med peanøttsaus. De av dere som har vært i Thailand vet hvor godt det er. Og, det beste er at her var det ikke noe problem å be om påfyll hverken en eller 3 ganger. :lol:
Purseren kom og gav en rask innføring i den nye stolens fasiliteter, og det jeg likte best var massasjefunksjonen, som faktisk var meget behagelig og som kunne stilles inn i flere varianter. Om jeg skal klage på noe, så var det at nakkestøtten ikke kunne kjøres lengre opp. Mulig at den er tiltenkt kortere rygger enn min. Men det får nå være måte på å klage da!
En annen morsom ting er at jeg fikk meg en ny fin toalettmappe med masse skikkelige saker i av merket Hermes. I tillegg til dette ble jeg også den stolte eier av en myk og fin pyjamas av merket Guy Laroche. Kan jo ikke sove med vanlige klær på må vite. Heldigvis fant de størrelse XL slik at den satt rimelig bra den.
Her et lite bilde av bordet, utslått i halv størrelse. Tror nesten at det er like stort som enkelte kjøkkenbord rundt om. Det lille fatet og glasset følte seg nok litt ensomt der ..
Ja, Odd - det er et hardt liv du lever....:D Det ser veldig fornøyelig ut der på fyrste klasse!
Ja TOS.
Hardt er det, men livet må jo leves.
Et lite bilde til av serveringsvogna som var overfylt av all verdens godsaker.
Jeg drikker svært lite alkohol på slike lange reiser, så det holdt med en diet coke for å skylle bort champagnesmaken før mer mat kom.
Men, her er det ikke hverken plastflasker eller miniatyrflasker.
Etter at drikke og snacks var servert første gang, kom etter min mening turens høydepunkt når det gjelder godsaker. KAVIAREN ! mmmmm det er stas og det er godt og man får påfyll ^_^
Matserveringen forøvrig er i toppklasse med hele 6 forskjellige retter å velge på, sammen med 8 forskjellige viner til. Jeg valgte denne gangen en indrefilet med en mild peppersaus, som jeg fikk stekt akkurat slik jeg ønsket det. Ekstra grønnsaker ba jeg også om, og fikk det. Jeg må si at F-produktet til TG virkelig har tatt seg opp, og dette er vel den beste turen jeg har hatt med TG noen gang ( 4 gang i F)
De nye stolene er fantastisk gode å sitte i, det er bra filmutvalg (on demand) bra hodetelefoner og en oppmerksomhet fra de kabinansatte som man skal lete lenge etter! BRA TG!
Etter det meget gode måltidet var det tid for å slappe av litt. Jeg fikk på meg pysjen og fikk benket med til med et par ekstra puter og slumret hen til en film. Nå var det jo allerede langt på natt norsk tid, så det passet godt å sove litt når jeg nå var så heldig med seteplasseringen. Søvnen var helt utmerket og jeg fikk god plass til mine 190 cm.
Jeg valgte å hoppe over frokost og ba om å bli vekket 20 minutter før landing i BKK, noe som også skjedde.
Alt i alt en meget behagelig nattflygning, med et skikkelig gourmetmåltid som var god ballast til å sove tungt av.
Og det rare er at jeg savnet ikke online tilgangen i det hele tatt på denne turen!
Vel framme i BKK ble vi parkert langt ute på fjernparkering. Nede ved flytrappen stod det en bakkeansatt og dirigerte oss 10 i F inn i en ventende buss som tok oss direkte til passkontrollen hvor det heller ikke var kø. Ved siden av var det passkontroll for almuen tydeligvis, og DER var det kø.
Etter passkontrollen stod en ny herremann og ventet og skulle geleide meg videre ut via bagasjebåndet og toll, samt at TG spanderte transport in til hotellet. Jeg tror jeg satte ny rekord i BKK, ved at jeg satt i bilen inn til hotellet mindre enn 15 minutter etter at flyet stoppet opp på Tarmac. Fantastisk.
Lurer på hva jeg egentlig skal gjøre med all den tiden jeg sparte der gitt.. :rolleyes:
Oppsummert så var hele denne turen en stor opptur. Fikk bedre sete og service enn jeg hadde forventet, og ikke minst fått opp øynene for at TG er på gang igjen ved den oppgradering de er i ferd med både når det gjelder seter og service foran i flyet.
Kan anbefales !
Så får jeg håpe at jeg kan bruke noen poeng på UG hos SQ når jeg drar videre til Singapore. Det skulle jo være mulig innen STAR. Noen som vet hvordan?
Og et lite bilde av en smakfull og enkel dessert til slutt.
Bizflyer
01-08-2006, 16:10
Menyen, Odd! Menyen!!
BF:cool2
Originally posted by Bizflyer
Menyen, Odd! Menyen!!
BF:cool2
Ahh BF .. livet er jo ikke bare mat :p
Jeg tok den dessverre ikke med meg..
Men det var 6 forskjellige hovedretter å velge på. 2 fisk, 2 kjøtt og 2 orientalske med ulike garnityrer. Absolutt gourmetstandard. Også vinutvalget var bra, med 8 valg. 4 hvite og 4 røde .. og så portvin da til ostefatet som kom sammen med kaffe og konjakk til slutt da.
Jeg LOVER å skjerpe meg og få en mer utførlig beskrivelse på de neste to hoppene med SQ :posty:
Bizflyer
01-08-2006, 17:20
Her må vi be om skjerpings!! Lov nå at du ALDRI skal glemme en meny på et fly igjen!!:p
BF:wink
SQ995/03aug BKK-SIN B777-200 9V-SQJ Sete 1A.
Da var nok en flytur unnagjort og en lang dag over.
Dagen startet med de siste møtene i Bangkok før jeg satte meg i taxien for å komme meg ut til Don Muang. Akkurat idet jeg satte meg i bilen åpnet himmelen seg og det bøttet ned. Dette hadde en dårlig effekt på framkommeligheten og for å gjøre en lang bilturhistorie kort mistet jeg flyet mitt som skulle gå kl 1310. Svarte og, satt jeg der og bannet for meg selv, da jeg hadde booket inn en arbeidsmiddag kl 1900 i Singapore. Der røk vel den tenkte jeg etter å ha kommet bare noen hundre meter på den første timen i bilen.
Men, da jeg endelig kom fram til flyplassen, kl1330 så jeg en SQ maskin som landet. Kunne jeg ha slik flaks at flyet også var forsinket ?
Kom meg raskeste vei til innsjekk og oppdaget der at det faktisk var en avgang kl 1435 også.
Dama på innsjekk var hjelpsomheten selv, og jeg fikk uten problemer endret billetten
til neste avgang, fikk et lite kart over loungene og tuslet glad og fornøyd inn gjennom passkontrollen. En rask hoderegning klargjorde at møtet i Singapore kl 1900 skulle kunne nås .. med minste mulige margin.
Flyet skulle gå nesten lengst bort på Terminal 2, utgang 53 slik at jeg siktet med inn på Thai sin First Class Lounge som lå nesten helt borte ved sikkerhetskontrollen.
Det ble ikke tid til mye mer enn en cappucino og et rekesmørbrød, samt nedlasting av mailer. Meget bra lounge, gratis og passordfritt WLAN og faktisk ingen andre enn meg selv der de minuttene jeg tok meg tid til der.
Et lite bilde som viser hvordan den ser ut
http://www.langvatn.no/03%20aug%20TG%20First%20Lounge%20BKK.jpg
Etter å ha inntatt kaffen var det Final Call og jeg gikk til utgangen hvor det ikke var noen kø slik at jeg kunne gå rett ombord.
Flyet, en B777-200 var som vanlig hos SQ i en meget presentabel tilstand. Både på innsiden og utsiden.
Her et bilde tatt gjennom doble vinduer fra terminalen.
http://www.langvatn.no/SQ%20995%2003aug%209V-SQJ.jpg
Jeg hadde fått sete 1A i F, og ble geleidet rett på plass av de to som stod i døra. Jakke og handbagasje ble tatt hånd om før jeg fikk sukk for meg, og så snart jeg hadde satt meg stod The Singapore Girl der med et glass champagne, tiltalte meg med navn og lurte på om ikke dette skulle smake i varmen:colgate:
Omtrent idet jeg skulle ta imot glasset kom en av de andre flyvertinnene med Hot towel slik at jeg fikk tørket av meg før jeg begynte å innta de edle dråper. Og edel vare var det jo..Moet Chandon, Dom Perignon 1988 er vel ikke den som står på nederste hylle hjemme på polet.
På denne flygningen var det 4 passasjerer helt foran, og slik ser stolene ut:
http://www.langvatn.no/03%20%20august%20Sete%201A.jpg
Helt OK for en liten flytur på litt over 2 timer.
Men, i dag var det ikke dagen min når det gjaldt punktlighet. Purseren kom bort og sa at det hadde oppstått et teknisk problem. Nå var det 5 minutter til vi skulle ha startet .. De ventet på mekanikere og anslo at det nok kunne ta 30-45 minutter å få dette ordnet. Computerfeil .. Jaja, ny telefon til Singapore for å meddele at jeg nok ikke ville nå fram likevel.
Da var det bare å lene seg tilbake og forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen, noe som besetningen i alle fall gjorde sitt til.
Til leskedrikken kom de med nøtter. Ikke uvanlig det da hos de fleste selskap, men her skiller SQ seg ut .. igjen. Nøttene var helt varme. Nyristede rett fra ovnen. En fin liten overraskelse som gjør et enkelt produkt ennå bedre.
http://www.langvatn.no/03august%20noetter%20mm.jpg
Vi satt nå der da og ventet, og etter bare 15 minutter kom kapteinen opp på PA anlegget og meddelte at feilen var lokalisert og at all strøm ville bli slått av et lite minutt, og etter det regnet han med at vi var klare til avgang. Mon tro om det var det gode gamle tyvtrikset med Ctr.Alt.Delete som de foretok ?
Vel 25 minutter etter rutetid rullet vi fra gate slik at dette ble jo ikke så ille likevel. Vi skulle ta av rett sydover og med litt ekstra fres på motorene regnet skipperen med at vi skulle lande bare 10 minutter sen i Singapore. Pyttsan, DET er jo ikke å regne som forsinkelse en gang !
Tok noen bilder ut av flyvinduet, derfor ikke helt god kvalitet.
LH B747-400 ved nabogaten. Flotteste flymaskin som flyr i dag !
http://www.langvatn.no/03aug%20LH747-400.jpg
På andre siden rullet EL AL inn. Da de taxet inn var det 2 politibiler foran og 2 bak .. Er vel ikke helt trygge om dagen de gutta der.
http://www.langvatn.no/03aug%20EL%20AL.jpg
EVA Air med en livery jeg aldri har sett før på sin 777-300ER
http://www.langvatn.no/03%20august%20EVA%20AIR%20i%20nytt%20livery.jpg
Ved nordenden stod disse 3 gamle L-1011. Thai Sky Cargo .. Noen som har hørt om det bolaget noen gang? De stod på samme plass også på søndag, så det virker ikke som de er i noe travel drift.
http://www.langvatn.no/03august%203%20x%20Thai%20Sk%20Cargo%20L1011.jpg
Og et litt kuriøst bilde tatt rett etter takeoff. Hvor mange flyplasser i verden som er i full kommersiell drift har en 18 hulls golfbane mellom 2 paralelle rullebaner?
http://www.langvatn.no/03august%20Hole%20in%20one.jpg
Og her et bilde av Suvarnabhumi Intl Airport, som etter sigende skal åpne i slutten av september .... 2006 .. ( den ble jo åpnet av Statsminister Thaksin i sept 2005 også ..)
http://www.langvatn.no/03aug%20BKK%20NY%20APT.jpg
Yepp, det var det det jeg orker å poste i dag. Skal tidlig opp i morgen og da BIZ, skal du få menyen :lol:
Tommy777
03-08-2006, 21:13
Kanonrapport!
Er du sikker på at det ikke var en DP 1998, ikke 1988?? De har ikke solgt 1988 på mange år nå.
Var billetten din i C eller F? La merke til at du også reiste i F BKK-SIN. Var det også en op up? Isåfall har du hatt kanonflaks!
Eller var det kanskje bare 2 klasser på den avgangen?
Tommy777
03-08-2006, 21:20
Når jeg tenker meg om mener jeg å huske at 2 klasse flyene på SQ som ikke har F starter med rad 11.
Og DP får du ikke i Raffles, så det var garantert en 3 klasser du var på
Originally posted by Tommy777
Kanonrapport!
Er du sikker på at det ikke var en DP 1998, ikke 1988?? De har ikke solgt 1988 på mange år nå.
Lurte også på det med DP 1988. Men helt umulig er det ikke å få tak i den
http://www.wine-searcher.com/find/Dom+Perignon/1988/-/USD/A/-/0
Bizflyer
03-08-2006, 21:30
Det er bra Odd! Visste jeg kunne stole på deg!!!:D
Var det oppgradering denne gangen også, eller vil flybillettene på www.wideroe.no bli dyrere i tiden som kommer??
Trodde forresten at man på First Class i SQ kunne velge mellom Dom P eller Krug Grand Cuvee! De pleier visst å gå gjennom kabinen med begge flasker og spørre gjestene hvilken de ønsker!
Skal du ha SQ hjem igjen også?
Misunner deg litt må jeg jo si!:p
BF:D (som gleder seg til menyen i morgen!!)
Är golfbanan vid Don Muang fortfarande aktiv? Sista jag hörde var att den har varit stängd en tid. Kommer väl ihåg ett par turer på den golbanan som 6-8 åring med röda blinkande ljus som förbjöd utslag varenda gång det kom en flygmaskin.
Annars en MEGET fin rapport!
Tommy777
03-08-2006, 22:21
Originally posted by Bizflyer
Trodde forresten at man på First Class i SQ kunne velge mellom Dom P eller Krug Grand Cuvee! De pleier visst å gå gjennom kabinen med begge flasker og spørre gjestene hvilken de ønsker!
Tror du har rett. Har aldri flydd SQ F, men LH F har ihvertfall både DP og Krug samt Laurent Perrier Rose Vintage (96 nå)
Tommy777
03-08-2006, 22:23
Originally posted by Someone
Kanonrapport!
Lurte også på det med DP 1988. Men helt umulig er det ikke å få tak i den
http://www.wine-searcher.com/find/Dom+Perignon/1988/-/USD/A/-/0
He he, du bruker den websiden du også??
Det er DP 98 som er på salg på tax-free/polet/supermarkedet akkurat nå, naturlig at det er den. Tror ikke SQ har tid til å lete etter fiin gammel årgang, men hvem vet?
Hallo. Jeg hadde C-klasse nedover med TG og fikk UG. Returen via SIN med SQ er ordnet fra BKK, og der har de fått til noen form for spesial slik at her er det faktisk F hele veien tilbake til LON. Skal bli spennende på returen i dag og se hvordan DET produktet er. Så det blir nok ikke dyrere billetter BIZ.. :p.
Bizflyer
04-08-2006, 09:32
Er det SQ F SIN-LHR da?
Ser frem til den rapporten! Husk mange bilder og menyer! hehe!
BF:p
Tommy777
04-08-2006, 14:58
Woah! SQ F SIN-LHR! Genialt! Er det lov¨å spørre hva det kostet totalt??
Woah! SQ F SIN-LHR! Genialt! Er det lov¨å spørre hva det kostet totalt??
Nei ;-) ,men nok ikke så ille ettersom den billetten er kjøpt i BKK som BKK-LON via SIN med SQ. Der er det mange rare priser. Kan bl.a nevne at du får billetter EN vei til Europa for ned mot 10.000 THB ( 1600 NOK) en vei i økonomi. Om man vil kjøpe seg oppover i klassene er ikke forskjellen så veldig stor om du bruker rette agent der nede. Man kan vel kalle dette en avansert form for restplassalg:lol:
SQ995/03aug BKK-SIN B777-200 9V-SQJ Sete 1A. forts ...
Da vi var vel oppe i luften, nøttene og boblevannet var fortært kom de med hot towel som hadde en nydelig lukt. Kan ikke helt beskrive den, men en blanding mellom rose og mint var det vel.
Med tanke på at dette er en relativt kort flight er det en fyldig meny.
2 forretter å velge på...
Enten suppe , Sum tum Koong , eller "Thai green papaya salad with Tiger Prawns".
Jeg valgte den siste jeg, med kun ett stykke helt nydelig hvitløksbrød ettersom jeg fortsatt er på en slags diett med mest mulig protein og redusert mengde karbohydrater:D
Slik så den tallerkenen ut:
http://www.langvatn.no/03august%202006%20forrett.jpg
Til hovedrett var det 3 valg.
* Braised short rib of beef with vegetables and celerial pear puree
* Fried red snapper in garlic tomato sauce with vegetables and steamed rice
* Chicken breast in mushroom sauce, seasonable vegetables and olive oil flavoured mashed potatoes.
Også her valgte jeg den siste
http://www.langvatn.no/03%20august%20hovedrett.jpg
Til drikke valgte jeg isvann og et lite glass Chateu cos d`etournel 1000 saint-estephe, en nydelig rødvin forresten, som jeg må forsøke å få tak i til hjemmebruk.
Desserten bestod i eplekake med is, og den hoppet jeg over denne gangen, da jeg skulle rett i et møte med ny middag når jeg landet.
Men kaffe med en bitteliten Hennesy XO tok jeg da :lol:
Vi landet kun 10 minutter forsinket, og med fasttrack på passkontroll, kun håndbagasje og ingen kø ved taxiene var jeg faktisk inne i sentrum kl 1850 og nådde møtet som var booket kl 1900. Ikke dårlig det egentlig.
Kan bl.a nevne at du får billetter EN vei til Europa for ned mot 10.000 THB ( 1600 NOK) en vei i økonomi. Om man vil kjøpe seg oppover i klassene er ikke forskjellen så veldig stor om du bruker rette agent der nede. Man kan vel kalle dette en avansert form for restplassalg:lol:
Har du tenkt paa hva du kunne tejnt paa aa faa disse bucket-shop'ene online? Men flyselskapene hadde kanskje ikke vaert like begeistret .. ^_^
ps.. www.bucketshop.biz er ledig ...
Originally posted by LN-MOW
Kan bl.a nevne at du får billetter EN vei til Europa for ned mot 10.000 THB ( 1600 NOK) en vei i økonomi. Om man vil kjøpe seg oppover i klassene er ikke forskjellen så veldig stor om du bruker rette agent der nede. Man kan vel kalle dette en avansert form for restplassalg:lol:
Har du tenkt paa hva du kunne tejnt paa aa faa disse bucket-shop'ene online? Men flyselskapene hadde kanskje ikke vaert like begeistret .. ^_^
ps.. www.bucketshop.biz er ledig ...
hehe, ja kanskje det ..:p
Men nå begynner faktisk Gulf selskapene å legge ut lave enveispriser "public " også.
Gjorde et kjapt søk BKK-FRA 16oct etter beste pris i business på wideroe.no, og der kommer Etidhad opp med en enveis business klasse på litt over kr 5000. Økonomi på kr 2700 akkurat nå. Så jeg tror at denne utviklingen kommer av seg selv, noe som de tradisjonelle selskapene kommer til å merke. Denne prisen med EY er egentlig et kupp, da servicenivået de har der faktisk er utrolig bra med skikkelig Flatbed, bra servering mm.
Dag Viking
08-08-2006, 01:43
Fin-fin rapport, som vanlig.
Får du ofte rare blikk eller spørsmål når du tar så mange bilder? Det hender jeg får det...
Kan ikke helt beskrive den, men en blanding mellom rose og mint var det vel.
Jasmin...?
Kjekt å lese rapportene dine, Odd! Veldig bra at du akkompagnerer med bilder.
Knall rapport som vanlig:smile2
Originally posted by Dag Viking
Fin-fin rapport, som vanlig.
Får du ofte rare blikk eller spørsmål når du tar så mange bilder? Det hender jeg får det...
Ikke så mange spørsmål, men noen kikker litt rart.. Men DET er da ikke mitt problem. Det som er interessant er at besetningen tydeligvis strekker seg ennå lenger mht servicenivå:p . De lurer vel fælt på hva det er for en nisse som sitter der og tar bilder av mye rundt servicekoseptet..
Bizflyer
10-08-2006, 14:27
Når får vi beskrivelsen av SIN - LHR?
Du må ikke tro vi lar deg slippe unna!:lol:
BF:old
OK da :cool:
SQ320 / 04aug SIN BKK B747-400 sete 2a
Jeg hadde fått til å starte møtet jeg skulle ha tidlig, og var klar allerede kl 1130. Jeg fikk booket om kveldsavgangen til en avgang kl 1240, slik at jeg på det viset skulle kunne lande i London kl 1910, og med en porsjon flaks og raske ben rekke siste flyet til Oslo kl 1930 .. Om jeg nådde den skulle jeg kunne komme meg helt fram til MJF med fly på lørdag morgen. Og om det nå ikke gikk var det jo ikke verre enn at jeg måtte ta en natt på Heathrow …og reise med det flyet som jeg egentlig skulle ha hatt.
Trafikken i Singapore er bare en lek i forhold til andre store byer.. i alle fall midt på dagen. Det tok knappe 25 minutter med Taxi, og innsjekking var unnagjort på et par minutter. Innsjekkingen var som en liten resepsjon, hvor atmosfæren var ytterst rolig og behersket. Og er har de så visst et skikkelig Fasttrack for passkontroll. Ikke snakk om å vente ett minutt en gang denne gangen gitt. Etter at innsjekk og passkontroll var unnagjort var klokken så mye at det blinket Boarding på skjermene, men jeg fant ut at jeg skulle innom F-Loungen om ikke annet for å se den. Rakk en kopp kaffe før det virkelig var på tide å gå til utgangen. Vel framme der var det fortsatt en bitteliten kø på sikkerhetskontrollen, som er ved hver gate. Knappe 5 minutter før avgang var jeg om bord, og ble geleidet fram til mitt sete, 2A som jeg skulle benytte meg av de neste 13,5 timer.
Fin fuggel det her !
http://www.langvatn.no/04aug%20SQ920%20B747%20400.jpg
Store dimensjoner på viftene.
http://www.langvatn.no/04aug%20SQ920%20engines.jpg
Kun 2 passasjerer foran i dag, så her skulle alt ligge til rette for en flott reise, med god stol, god mat og full service på alle måter.
Ettersom det var dagflygning hadde jeg planer om å få unna en del jobb som jeg ikke hadde fått gjort tidligere i uka, med bl.a en del mailer som fortsatt var røde.
Her ved den ene av dem:p
http://www.langvatn.no/04aug%20SQ920%20sete%202a.jpg
Det var 3 kabinansatte som skulle ta seg av denne kabinen, og meny ble utdelt sammen med diverse pysj, toalettsaker med mer.
Jeg måtte bare si fra om det var noe jeg ønsket, og matservering ville komme når det passet best for meg.
Også her vanket det Champagne , hot towel, varmen nøtter mm.
Lunch
Apetititsers
Oven-baked warm escargots with bacon, shoots and cafe de paris butter.
Salad of lobster with baby spinach and seaweed.
Garlic bread
Oven fresh rolls
Valgte Escargots med hvitløksbrød.
http://www.langvatn.no/04aug%20SQ920%20lunsj%20forrett.jpg
Soup
Clear Oriental broth with bamboo piths and Yunnan ham.
Cream of mushroom served with sautéed pigeon and chanterelle mushrooms
Her valgte jeg den siste suppen, som var meget god.
Salad
Fine field greens
Singapore dressing infused in shallot oil with sambal, lime and honey
Main Courses
Seared Chilean bass with white bean-lobster stew in fish veloute and asparagus.
Braised beef cheeks with fish tripe, emperor greens and fried rice.
Chicken with ceps mushrooms and port wine jus, seasonal vegetables and potatoes.
Kashmiri style lamb curry with vegetables “Jalfrezi” and steamed rice
Salad of roasted fingerling potatoes, Kenyan beans, Swiss brown mushroom, semi-dried tomato with lamb lettuce, walnut oil dressing.
Her valgte jeg faktisk 3 retter. Hele den første og en liten smak av nr 2 og 4. Fisken var best !
http://www.langvatn.no/04aug%20SQ920%20lunsj%20hovedrett.jpg
Cheese
Selection of cheese with garnishes
Fresh fruit
Selection of fresh fruit
Dessert
Warm apple tart with macadamia ice cream and berries salad
mmmmm
http://www.langvatn.no/04aug%20SQ920%20lunsj%20dessert.jpg
Hot beverages
Freshly brewed coffee
Espresso to cappuccino
Selection of tea
Pralines
Etter dette gode måltidet var det tid for litt online jobbing.. trodde jeg.
Men nei, Wifi fungerte rett og slett ikke, og de plundret fælt for å få det opp uten resultat. Purseren var skikkelig lei seg, og som en liten kompensasjon fikk vi begge her foran en sjekk på USD150 som vi kunne handle for av inflight butikken.
Det klaffet akkurat med et sett Sennheiser Travel Headphones PXC 250, med aktiv støyreduksjon. Et godt plaster på såret tross alt, og jeg fikk da unna alle mailer og en hel masse annet selv om jeg var offline.
I tillegg fikk jeg sett 4 filmer som jeg ellers ikke ville ha hatt tid til å se på.
Og med en meget god stol som kunne legges helt ned samt ekstra puter hadde jeg det slett ikke ille der jeg lå og så film.
2 timer før landing fant jeg ut at det var tid for mat igjen:D
Dinner
Canapes
Satay with onions,cucumber and spicy peanut sauce
http://www.langvatn.no/04%20aug%20SQ920%20middag%20forrett.jpg
Appetisers
Chilled malossol caviar
With melba cheese and condiments
Jeg ba om påfyll på denne retten.. og fikk det !
http://www.langvatn.no/04aug%20SQ920%20middag%20kaviar.jpg
Pave of Balik Salmon
Slab of classic Russian style cold smoked salmon with mesclum salad and herb sauce
Soup
Cream of Jerusalen atrtichoke with shimeji mushrooms
Cantonese style lotus soup with peanuts and pork
Salad
Oriental salad with dressing
Main courses
Thai style stirfried lobster with basil and chilli, seasonal vegetables and steamed rice.
Oriental imperial chicken with seasonal vegetables and fragrant rice
Lamb chank braised in red wine with peperonata and gratin potatoes
Venison in chanterelle mushroom cream sauce with tomato-linguini in olive oil.
Mushroom lasagne with roasted vegetables.
Og her var det ikke noen tvil. Hummer ble det !
http://www.langvatn.no/04aug%20SQ920%20middag%20%20hummer.jpg
Cheese
Selection of cheese with garnishes
Fresh fruit
Selection of fresh fruit
Dessert
Warm seasonal berries gratin
Hot beverages
Freshly brewed coffee
Espresso to cappuccino
Selection of tea
Pralines
Yepp LN-BIZ .. Dette var kortversjonen. Skal avlutte denne trip-report senere.. med de siste hendelsene og flightene
Dette slaar peanoettene paa USAirways langt ned i stoevlene .... ^_^
Tommy777
11-08-2006, 18:36
Set ut som du hadde det meget trivelig :P
Menyen så glimrende ut, minner litt om LH F, dog kanskje bedre. Venter i spenning på vin utvalget og champisen !
Venter spent på LHR-OSL-TRD-MJF nå Odd!!!!
tosfreight
12-09-2006, 16:35
dæven, det må jeg si....
Si ifra dersom du skal ansette en assistent... det er drømmen å kunne reise sånn der..... :)
MountainDew
18-09-2006, 23:55
Thai Sky Airlines is a charter passenger and cargo airline based in Thailand.
History
Plans for purchasing of aircraft and setting up of airport operations started in 2002 and the airline was officially established on January 30, 2004. The first flight to Hong Kong was launched on May 19, 2005. Flights to Kuala Lumpur were launched on May 21, 2005. It is a joint venture with Thai, Hong Kong and Taiwan interests, and was set up primarily to operate charter flights for tour groups travelling from Hong Kong to Thailand.
Incidents
January 2, 2006 - Thai Sky flight 9I287 from Bangkok, blew a front tire on landing at Incheon. There were no injuries. There were no spares for the Lockheed L-1011 Tristar, so one had to be brought from Bangkok, causing a day's delay. [1]
February 1, 2006 - a Thai Sky Lockheed L-1011 Tristar filled with Hong Kong tour groups aborted take-off at Hong Kong International airport. The Lockheed was grounded due to technical reasons, leaving angry and terrified tourists stranded. They started negotiating with Thai Sky Airlines for a refund of their paid tour. At the same time, returning Hong Kong tourists at Bangkok International Airport refused to board a plane from the same airline to take them back to Hong Kong, as they were worried about their own safety. In the end, some tourists agreed to board the plane. This plane landed at Hong Kong on February 2 at 6:10am, which made it possible for the group waiting in Hong Kong to finally depart for Bangkok on that same day at 8:19am. The incident resulted in both flights suffering a 12-hour delay.
Fleet
Thai Sky is one of the few airlines in the world still flying the Lockheed L-1011 Tristar. It has two L-1011s for passenger service and one for cargo. It also has one Boeing 747-200SUD.
THAI SKY AIRLINES (9I)
HS-AXA Lockheed Tristar 1; c/n 1147; ex N722DA; exported to Thailand 25-Feb-05; regd 28-Feb-05 to Thai Sky Airlines Co. Ltd [Don Muang]; operated first service 19-Mar-05; current
HS-AXE Lockheed Tristar 1; c/n 1097; ex N718DA; f/n at Don Muang (as N718DA) 15-Apr-05; exported to Thailand 13-Jun-05; regd 16-Jun-05 to Thai Sky Airlines Co. Ltd [Don Muang]; current
HS-AXF Lockheed Tristar 1F; c/n 1012; ex N311EA, HS-SEB; regd 29-Apr-05 to Thai Sky Airlines Co. Ltd [Don Muang]; ‘Thai Sky Cargo’ titles; parked at Sharjah Oct-05; current
HS-AXJ Boeing 747-206M/EUD; c/n 21659; ex N1792B, PH-BUM, HS-VAV; f/n 30-Oct-05; regd 16-Nov-05 to Thai Sky Airlines Co. Ltd [Don Muang]; canx 14-Mar-06; reverted to HS-VAV
Homepage: http://www.thaiskyairlines.com/main.html
Photo gallery: http://www.thaiskyairlines.com/gallery.htm