PDA

View Full Version : Et lite juleevangelium fra Fornebu

LN-MOW
16-12-2016, 16:33
Det var tøffe tak på nittitallet. Selv om FBU var en glimrende arbeidsplass, var det jo mye som snagget - både flyplass- og arbeidsgivermessig. Småfrustrert skrev jeg dette juleevangeliet etter en slitsom desembervakt ....Noen av dere kjenner seg kanskje igjen?

ET JULEEVANGELIUM - FRA 'EN TRAFIKKASSISTENTS KRØNIKER'

Det er julaften. Allerede på vei opp fra parkeringsplassen merker han hvordan den gode stemningen ligger som et teppe over flyplassen. Selv de vanlige morgentrette fjesene virker glade, selv om klokken ikke viser mer enn 0550.

Inne i terminalen er allerede de første passasjerene på plass og presis klokken 0600 toger trafikkassistentene ut av oppholdsrommet og over på sjekkinn-skrankene. Det er forventet stor trafikk og bemanningen er selvfølgelig deretter. Køene går greit unna, og der det oppstår problemer er det alltid en floorwalker i nærheten tiI å overta så det ikke hoper seg opp på ett sted. Alle smiler og er glade, og ved rulletrappen står stasjonssjefen og hans stab og deler ut julegløgg og pepperkaker til alle som vil ha.

Kort sagt, julestemningen er til å ta og føle pål

Han tar seg en liten julerunde på plassen for å ønske kollegene god jul. På Satelitt B er det fullt kjør med ekstrafly og stor trafikk, men man har selvfølgelig passet på å bemanne deretter. Trafikken går greit, og der det er problemer er det alltid en Servicemanager i nærheten.. Gater og skranker er festlig pyntet, alle smiler og er glade og ved Servicesenteret er det satt opp et stort juletre hvor SAS Janitsjar står og blåser julesanger mens nissebarna danser rundt med julegløgg og pepperkaker til alle som vil ha.

Kort sagt, julestemningen er til å ta og føle på!

Oppe på Pir C er det selvfølgelig også hektisk aktivitet. Norske og utenlandske flyselskaper kommer og går fullstappet med glade mennesker som skal hjem til sine kjære og feire jul. Aktiviteten er høy, men man har naturligvis avpasset bemanningen til trafikken. Trafikken går greit, og der det er problemer er det alltid en Servicemanager i nærheten. Gater og skranker er festlig pyntet, alle smiler og er glade, og ved Taxfree-butikken står de utenlandske stasjonssjefene og deler ut julegløgg og pepperkaker til alle som vil ha.

Kort sagt, julestemningen er til å ta og føle pål

RRRRRRRRRRRRIIINNNGGGIII!III

Jeg farer opp i sittende stilling, famler i mørket mot den iltert kimende vekkerklokken mens jeg prøver å få orden på tankegangen. Drømte jeg?? Jo visst... Jeg vet jo altfor godt hva som venter meg når jeg kommer på jobb. Lange køer forsinkede fly, sure passasjerer, bagasje i gaten, ingen frokostpause, stressede kolleger, lange køer, grinete unger, overbookinger, flere forsinkede fly, masete standby-pax, mikrofoner som ikke virker, kortlesere som bare lyser rødt, ingen lunsjpause, lange køer, heiser som ikke går, bagasjebånd som står... og så videre.. Så jeg får på meg uniformen, spiser frokost, kjører til FBU, kommer meg i arbeid og håper at jeg orker å sette pris på julematen når vakten endelig er slutt og julen ringes inn.

For det måltidet får ikke SAS ta fra meg!! GOD JUL ALLE SAMMEN!

LN-RTP
16-12-2016, 17:10
Så julegløgg og pepperkaker var bare i drømmen?
Bummer..