View Full Version : Ny Norwegian-base: Stewart Int. (SWF) Newburgh, NY
OSM er på jakt for Norwegian etter kabinansatte for en base på Stewart int. Airport (ca 97 km nord for Manhattan) for bruk på interkontinentale 737MAX-ruter. Det har vel også blitt nevnt de siste dagene at Cork, Shannon og Edinburgh er det første vi kan kunne se av destinasjoner.
OSM Aviation is seeking flight attendants to be based in Orange County, New York (SWF) to work onboard Norwegian’s 737-MAX fleet for its transatlantic routes.
https://osmaviation.com/job/want-to-join-the-worlds-fastest-growing-global-airline-pvd/
Glean EBG
13-12-2016, 15:17
Merkelig valg av flyplass
Plassen heter forøvrig Stewart International Airport .. og de er klare.
Stewart International’s terminal features an expansive lobby with 37 check-in stations, several check-in kiosks, shared-use terminal equipment, an additional checkpoint lane, two Explosive Detection Systems (EDS) baggage screening systems, and a new Federal Inspection Service facility to efficiently process international arrivals.
http://www.panynj.gov/airports/swf-facts-info.html
Plassen heter forøvrig Stewart International Airport .. og de er klare.
Det ser jo også ut til å være fasiliteter der som kan takle, tja..., betydelig med vekst.
"Stewart International’s terminal features an expansive lobby with 37 check-in stations" Som til sammen betjener 5 avganger daglig?
"seven passenger gates and jet-boarding bridges" I tilfelle alle avgangene er samtidig, så er det fortsatt rom for vekst.
"3602 meter" Holder jo for selv tungt lastet 737.
"WiFi" Det må jo være bra, for her er det vel neppe trafikk til at det er så mange andre servicetilbud som klarer å overleve?
Det ser forøvrig ut til at flere amerikanske medier meldte om dette allerede 5. desember, uten at forumet plukket det opp:
http://www.recordonline.com/news/20161205/norwegian-air-plans-flights-between-stewart-airport-and-europe
STEWART AIRPORT - A new subsidiary of Norwegian Air Shuttle will begin offering low-cost flights between Stewart International Airport and Europe as early as next year.
Destinasjoner som nevnes er "England, Scotland, Ireland and Norway", men vi får se da...
Det finnes vel minst to tråder om 'konseptet' .. Kjos har jo snakket om dette flere ganger.
Personlig passet det meg perfekt, siden jeg har venner up state, som bor veldig nært.
Men transport fra SWF til NYC, så må det ryke minimum en time inn til NYC.
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
Personlig passet det meg perfekt, siden jeg har venner up state, som bor veldig nært.
Men transport fra SWF til NYC, så må det ryke minimum en time inn til NYC.
Litt kronglete, men du vet ..er det billig nok .. ;)
http://www.panynj.gov/airports/swf-public-transportation.html
Sparer vel kanskje tid inn igjen når du skal gjennom passkontrollen..
Sist gang jeg tok taxi til JFK fra et fancy hotell på Manhattan syntes jeg det gikk veldig mye i gangfart... Tok over en time...
SAS-Steward
13-12-2016, 21:06
Merkelig valg av flyplass
Med den type operasjoner som Norwegian holder på med er vel heller dette et ganske smart valg. Null kö, null slot, Manhattan på litt over en time.
Når man kun flyr punkt til punkt er jo dette midt i blinken.
Ser vi B787-flygningene komme etter?
Ser vi B787-flygningene komme etter?
Neppe. Men det er heller et supplement.
Norwegian sliter jo med slots (eller gater) på JFK og skal de vokse like mye de ønsker må de se på andre alternativer. De vil nok få en merkbart lavere yield her kontra JFK, man samtidig vesentlig lavere kostnader
Hmm OSl-Newburgh som fremtidig rute? Mindre kø i passkontrollen hadde ikke gjort noe :D
Med den type operasjoner som Norwegian holder på med er vel heller dette et ganske smart valg. Null kö, null slot, Manhattan på litt over en time.
Når man kun flyr punkt til punkt er jo dette midt i blinken.
Og et godt utgangspunkt om man skal hente ut en leiebil og har et annet mål en Manhattan. Jeg er enig, dette kan gi god mening for Norwegian.
Hmm OSl-Newburgh som fremtidig rute? Mindre kø i passkontrollen hadde ikke gjort noe :D
Ikke med det første. OSL er såpass langt unna at 737-8MAX som denne operasjonen er tiltenkt kan klare dette økonomisk
Da Raynair startet på Torp var det omtrent bare en rullebane og noen brakker, og så har flyplassen vokst i takt med Ryanair. Til å begynne med ble det opperert en gammel 30 seters buss som gikk til Oslo og rett før de flyttet mesteparten til Rygge, var det ca 8 stk nyere 64 seters busser som var fuldt opptat med å kjøre folk frem og tilbake. Dersom Norwegian virkelig satser på Stewart, med en rekke avganger hver dag, vil nok busstilbud og annet tilpasse seg trafikken ganske umiddelbart.
De annonserte 737-8max rutene fra Stewart:
Edinburgh: daglig
Belfast: 3x ukentlig
Shannon: 2x ukentlig
Dublin: daglig
Såvidt jeg ser er Edinburgh fra 15. juni, og de andre fra 1. juli
Overnatting i NYC er jo blitt helt uhørt dyrt nå. Derfor vil det være begrenset hvor mange ganger folk vil velge Manhattan som reisemål. Tipper disse nye rutene vil skape et eget marked for de som vil starte sin "roadtrip" med leiebil fra østkysten.
Og et godt utgangspunkt om man skal hente ut en leiebil og har et annet mål en Manhattan. Jeg er enig, dette kan gi god mening for Norwegian.
Litt som forventet settes det nå opp buss fra Manhattan tilpasset Norwegian sine rutetider. Så da har de jo delvis løst utfordringen med kollektivtrafikk mot New York derfra
https://web.coachusa.com/info/shortline/ss.stewartairportexpress.asp?nt=1
Starting June 15, 2017 Coach USA's Stewart Airport Express will offer fast, convenient transfers between Stewart International Airport and New York City! Timed to your Norwegian Air flight, the Stewart Airport Express is the only direct transit link between New York City and Stewart International Airport
Hvilke andre selskap flyr på denne flyplassen? Kan man komme seg videre innenriks - eller må man bytte flyplass?
Hvilke andre selskap flyr på denne flyplassen? Kan man komme seg videre innenriks - eller må man bytte flyplass?
Allegiant: St.Petersburg/Clearwater og Myrtle Beach (sesongrute)
Delta: Detroit
American: Philadelphia
JetBlue: Fort Lauderdale og Orlando
MountainDew
11-04-2017, 10:13
Mye mer trafikk på PVD/Rhode Island om en vil fly videre innenriks (eller til Kapp Verde;) )
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/273074/norwegian-expands-planned-newburgh-stewart-schedule-in-w17/
Bergen – Newburgh Stewart 2 weekly service converted from summer seasonal to year-round
D81771 BGO1700 – 1905SWF 7M8 15
D81770 SWF2100 – 0950+1BGO 7M8 47
Dublin – Newburgh Stewart Service operates 6 weekly in winter season, instead of previously planned 3
D81763 DUB1625 – 1835SWF 7M8 x6
D81762 SWF2125 – 0850+1DUB 7M8 x5
Klart for første avgang fra EDI til SWF senere i dag. EDI kaller destinasjoner Newburgh, som jo er korrekt
Første fly landet på SWF for 15 min siden, 30 min før tiden, og 7 timer flytid.
Ser flyet er på vei tilbake nå og lander om ikke så veldig lang tid i Edinburgh. Ser ut som alt har gått "smertefritt" på jomfruturen.
Ser flyet er på vei tilbake nå og lander om ikke så veldig lang tid i Edinburgh. Ser ut som alt har gått "smertefritt" på jomfruturen.
Er det sånn å forstå at med 150 passasjerer, så går denne ruten for det meste non-stop, sålenge værgudene spiller på lag?! Eller var de nedom KEF en tur?
Gikk direkte. Sol, sommer og optimale forhold. :)
De kunne vel nesten brukt fullt fly? Brukte jo ikke lenger tid enn jeg har opplevd til kanariøyene i kraftig motvind.
Airways-reportasje fra første turen.
https://airwaysmag.com/special-flights/norwegian-swf-inaugural/
Desk pilot
16-06-2017, 22:21
Transatlantisk i en 737 er ikke bare komfortabelt, og han var ikke helt fornøyd:
The lack of in-flight entertainment was another disappointment. Yes, it’s an ultra low-cost carrier, but I feel like Norwegian should have waited to start service until the MAX is delivered, and after Wi-Fi is installed.
It’s best for airlines to show their best when making a first impression, and although it’s inexpensive for passengers, I can’t imagine anyone running back for this experience again.
The lack of in-flight entertainment was another disappointment. Yes, it’s an ultra low-cost carrier, but I feel like Norwegian should have waited to start service until the MAX is delivered, and after Wi-Fi is installed.
Tja... Forståelse av at det blir en litt kjedelig flight. De hadde kanskje litt tett skjema, men når de først ble forsinket så er det mulig at de passasjerene som faktisk hadde et annet ærend enn å skrive en artikkel synes at et fly i nogenlunde rute var et greit alternativ.
MountainDew
17-06-2017, 00:38
Sålenge det er lov å ta med seg Ipad med f.eks Netflix er det jo greitt. Blir dørgende kjedelig om blir forbud.
I gamle dager pleide jeg å ha med noe som ble kalt en 'bok'. Ganske snedig oppfinnelse egentlig. ;)
Seven hours is a very long time to sit in an economy seat on a 737.Greit at IFE ikke er på topp i 738-ene til DY, men forskjellen ellers på en 757 og 737 er jo ikke stor, og 757ene er jo TATL-travere. Ikke er det stor forskjell på setene i 747, 767, 777, 787, A330.... heller. Høres jo ut som det var som å fly TATL før "video i setet foran" var funnet opp. Dvs. helt greit nok osv....for de som liker det
Ikke Wifi? Trodde alle deres -800 hadde dette?
Eller som nevnt, så er det jo noe som heter bok, samt det er mye annet man kan ta med.
Ikke Wifi? Trodde alle deres -800 hadde dette?
Eller som nevnt, så er det jo noe som heter bok, samt det er mye annet man kan ta med.
Går ruta for langt nord til at WiFi fungerer kansje? Evt i eit område DY ikkje har avtale om bruk?
Ikke Wifi? Trodde alle deres -800 hadde dette?
Eller som nevnt, så er det jo noe som heter bok, samt det er mye annet man kan ta med.
Tech. Det var ute av drift.
I gamle dager pleide jeg å ha med noe som ble kalt en 'bok'. Ganske snedig oppfinnelse egentlig. ;)
En bok ja MOW:colgate: Du husker kanskje denne? https://www.youtube.com/watch?v=KiOxZ5uJyyE
Kanskje litt for avansert for dagens unge?;)
Cloudius
18-06-2017, 20:14
Den der er fantastisk bra. Såpass bra at den faktisk har hatt suksess også utenfor landegrensene :-D
Ser ut som Norwegian neste sommer planlegger øke DUB-SWF fra 5 ukentlig til daglig og SNN-SWF fra 2 til 3 ukentlig
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/274468/norwegian-air-international-boosts-us-service-in-s18/
Så forresten to busser til Stewart Int på Port Authority 42nd St. på sist mandag ettermiddag, samme plass i tunellen gjennom bygget hvor også Newark Express går fra...
Tydeligvis fulle...
Ser ut som ruten fra DUB går bra, så DUB-SWF økes fra 1x daglig til 2x daglig fra 26 april
https://media.norwegian.com/uk/#/pressreleases/norwegian-continues-ireland-expansion-with-double-daily-dublin-new-york-flights-2406663
From 26 April, Norwegian’s daily nonstop flights from Dublin to New York, will increase to a twice-daily service. The new early morning departure at 8:10 am will offer passengers the earliest flight from Dublin to New York, which lands at 10:30am local time.
Ser ut som rutene til SWF går bedre enn PVD, og Norwegian derfor øker her til vinteren.
DUB-SWF: Øker til 2x daglig
SNN-SWF: Øker fra 2x ukentlig til 1x daglig
EDI-SWF: Øker fra 3x ukentlig til 1x daglig
I tillegg blir også DUB-PVD øket til 1x daglig
Men ORK og BFS til SWF kuttes, og det samme med en rekke PVD ruter, så den totale transatlantisk kapasiteten blir vel tilnærmet likt
I praksis ser det ut som sommerprogrammet på disse rutene som beholdes inn i vintersesongen også
https://media.norwegian.com/uk/#/pressreleases/norwegian-to-increase-usa-flights-from-ireland-and-scotland-this-winter-2476720