PDA

View Full Version : SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Fnate
28-11-2016, 10:14
Nu begynder SAS at tage kampen op modstor og tunghåndbage i flyene. Der indføres stikprøvekontrol ved afgangsgaten i Københavns Lufthavn. Og hvis bagagen vejer for meget eller er større end tilladt, skal den chekkes ind og hentes på bagagebåndet i ankomst-lufthavnen. Er dette også en nybesparelse i SAS?

https://insideflyer.dk/sas-vil-begraense-haandbagagen/

Jeg regner med de fleste her inne jubler. ;)

Jeg jubler ikke fullt så mye.
- Innsjekk av bagasje betyr lang og uendelig kjedelig venting ved bagasjebånd.
- Skikkelig kjipt når man skal litt på kryss og tvers med ulike selskap og bookinger som blir til underveis, og du plutselig må ut av security, vente på bags, sjekke inn på nytt og igjennom security igjen
- Når du har sjekket inn på en lang connection og planene plutselig endrer seg og du booker på nytt. Men nå må styre med bagasje.

Fly med oss
28-11-2016, 10:22

- Innsjekk av bagasje betyr lange og uendelig kjedelig venting ved bagasjebånd.
- Skikkelig kjipt når man skal litt på kryss og tvers med ulike selskap og bookinger som blir til underveis, og du plutselig må ut av security, vente på bags, sjekke inn på nytt og igjennom security igjen
- Når du har sjekket inn på en lang connection og planene plutselig endrer jeg og du booker på nytt. Men nå må styre med bagasje.

På tide! På fredagens flyvning fra Oslo til Stockholm med SK tok boarding så lang tid grunnet mye håndbagasje at mannskapet begynte å dra jakker og sekker ut av hyllene og dele de ut til respektive eiere for oppbevaring under seter. Det tok en evighet. Jeg har aldri sett lignende før.

Blubird
28-11-2016, 10:39
Om dette tiltaket reduserer mengden bagasje i kabinen er vel ikke nødvendigvis gitt. Synes selv det har tatt litt av gjennom de siste årene. Uheldig at man må gå rundt i kabinen for å lete etter plass om man ikke er "førstemann" inn.

Generelt et selvskapt problem for bransjen fra det øyeblikk man begynte å ta direkte betalt for å plassere klær og sko i buken.

Fnate
28-11-2016, 10:57
Om dette tiltaket reduserer mengden bagasje i kabinen er vel ikke nødvendigvis gitt. Synes selv det har tatt litt av gjennom de siste årene. Uheldig at man må gå rundt i kabinen for å lete etter plass om man ikke er "førstemann" inn.

Jeg har alltid tenkt at om man skal ha med seg en trillekoffert inn i balja, så må man "betale" i form av å stå i kø og komme tidlig om bord.

Når jeg bare har med en liten sekk eller bag, kan jeg tillate meg å sitte og slappe av til køen er ferdig.

Man kan ikke få i pose og sekk. Selv jeg (som er håndbagasjeentusiast) blir nokså irritert når jeg ser businessfolk komme sist om bord med stor trillekoffert, håndveske og et par poser fra tax-free. Det er jo de som skaper kaos.

Tjab
28-11-2016, 11:07
Håndbaggasje er jo helt innafør det. Men du store allpakka så mye folk absolutt skal ha med seg inn. Det er helt latterlig. Håper de håndhever dette rigid!

Følger folk reglene så er saken biff og bærnes saus....

HBSbgo
28-11-2016, 11:52
Jeg tror også flyselskaberne kan vinde en del ved, at gøre endnu bedre opmærksom på at man kan placere ting under sædet foran en. Jeg ligger konsekvent jakke og mindre taske der, og placerer min kabinekuffert i første ledige rum på vej gennem flyet.
Kaos bliver så når man ender op med at skulle 5 rækker længere bagud for at få plads, og så fremover i flyet igen :(

Er jo dem som ABSOLUT VIL have sin kuffert i samme hylde som de selv sidder, der kan skabe kaos!

Fnate
28-11-2016, 12:00
Jeg tror også flyselskaberne kan vinde en del ved, at gøre endnu bedre opmærksom på at man kan placere ting under sædet foran en. Jeg ligger konsekvent jakke og mindre taske der, og placerer min kabinekuffert i første ledige rum på vej gennem flyet.

Det er jo faktisk ekstremt uhøflig mot dem som sitter der foran... som så må gå bakover i flyet for å få satt fra seg bags. Og deretter brøyte seg fremover igjen til setet. Og det samme ved landing.

Smekk på rompa fra Fnate

HBSbgo
28-11-2016, 12:04
Hvis du tænker at jeg er én af de som står først i køen - JA, enig med dig!

Men nu er jeg sjældent det, og venter som oftest længe med at gå ombord af akkurat samme grund som det du skriver!

RescueMe
28-11-2016, 13:09
For effektivitetens skyld synes jeg at kontroll av størrelse og antall er helt innafor. Vekt er litt mer styr (vanskelig å ta på øyemål) og jeg synes egentlig at grensen bør være at man klarer å løfte den opp selv.

Mistenker at litt bedre håndhevelse av reglene for antall kolli hadde vært mer enn nok for å unngå de mest kaotiske episodene. Og som nevnt, dersom en var strengere på at mindre vesker og jakker skal under setet foran så begynner det faktisk å gå ganske greit. Har forøvrig observert at personalet har tatt ned dette og bedt folk ta det under setet, både hos SAS og Lufthansa nå i høst. Dog litt kjedelig for noen som ikke fikk med seg dette pga hodetelefoner, og ved landing oppdaget at bagasjen hadde havnet helt bakerst i flyet...

WF789
28-11-2016, 15:06
Så jeg som tar med en mindre veske og i tillegg betaler for innsjekket bagasje skal bli straffet med mindre beinplass? Jeg får skaffe meg en større da.

jameson82
28-11-2016, 15:37
Reiser endel med tungt kamerautstyr som er verdt endel kroner. De må da kunne se igjennom fingrene at dette veier mere en de 8 kilo som står som maks?
Er ikke aktuelt å slippe det av syne å la en bagasjehandler håndtere det

MCO-WDW
28-11-2016, 16:25
United innførte nylig INGEN hånbagasje tillatt på de billigste billettene de selger (tror Delta har det samme), så den veien går det nok nå.

oy-viv
28-11-2016, 17:24
Jeg kan godt se Fnates problem, især hvis han er en disciplineret
håndbagagepassager - og det er han vel!?^_^
Men ellers hører jeg til de jublende, for jeg korser mig
27 gange over alt det ragelse som folk tager med i kabinen!
Overhead racks bliver fyldt til bristepunktet, og cabin crew skal bruge
tid på at ' møblere om' inden de kan lukkes!
Jeg tænker ofte på, hvad der vil ske, hvis maskinen kommer ud
i så heftig en turbulens, at skidtet rasler ned i hovedet på
folk! Og jeg tør næsten ikke tænke på en eventuel evakuering, hvor
sidste mode er at tage sit habengut med ud på slidsken!
I værste fald kan der også blive tale om et weight-and-balance problem,
selv om sikkerhedsmargin normalt er rimelig stor!
Jeg pudser min glorie, for jeg har kun haft min lille Samsonite Spinner
med i kabinen en gang, da jeg landede sent i CPH og skulle nå/række
det sidste tog mod Fyn!
Det er ærgerligt for de pax, som kender deres begrænsninger, men
ellers skal der lyde et 'hurra' herfra!

Discus
28-11-2016, 18:17
Ikke overraskende at dette skjer - SAS har jo som andre begynt å selge billetter uten innsjekket bagasje. Har de ikke sett hva som har skjedd hos andre selskaper?

Det som tar ekstremt med plass er jo alle de odde tingene folk skal ha med, samt alle plastposene og pelskåpene.

I USA er det jo stort en effektiv måte å løse dette på. På et punkt under boarding er det fullt i hyllene - da blr resten sjekket inn - ferdig med det.

Det som er uttrolig irriterende er hvertfall når de på gate kommer rundt, skuler på deg og sier "den der må du sende", bare fordi du står nærme utgangen. Spiller ingen rolle om du er innenfor grensen. Mens de med 12 plastposer, to malerier og tre hattekofferter bak deg slipper unna.

jalig
28-11-2016, 20:51

- Innsjekk av bagasje betyr lang og uendelig kjedelig venting ved bagasjebånd.
- Når du har sjekket inn på en lang connection og planene plutselig endrer seg og du booker på nytt. Men nå må styre med bagasje.

Hvor mange unntak skal man bevilge før det blir fullt da? Alle må spleise på plassen eller sjekke inn.

Kaos bliver så når man ender op med at skulle 5 rækker længere bagud for at få plads, og så fremover i flyet igen :(

Er jo dem som ABSOLUT VIL have sin kuffert i samme hylde som de selv sidder, der kan skabe kaos!

I frykt for å virke noe syrlig så skaper du jo denne situasjonen ved å ikke bruke hyllen i ditt nærområde. Ved å fylle opp langt frem må man jo trekke langt bak også kjempe seg fremover igjen.

Reiser endel med tungt kamerautstyr som er verdt endel kroner. De må da kunne se igjennom fingrene at dette veier mere en de 8 kilo som står som maks?
Er ikke aktuelt å slippe det av syne å la en bagasjehandler håndtere det

Har aldri sett noe problem med at folk har for tung håndbagasje. Eneste må vel være at folk må klare å løfte den selv, om man pakker 40 kg cabin bag så kan man ikke forvente at crew skal løfte den over hodet og kanskje gjøre det flere ganger om dagen. Men når det er sagt så kan man vel ikke forvente å få i pose og sekk. Har du kamerabag kan du ikke også ha med deg cabin bag med klær.

Fnate
28-11-2016, 20:58
Har aldri sett noe problem med at folk har for tung håndbagasje. Eneste må vel være at folk må klare å løfte den selv, om man pakker 40 kg cabin bag så kan man ikke forvente at crew skal løfte den over hodet og kanskje gjøre det flere ganger om dagen. Men når det er sagt så kan man vel ikke forvente å få i pose og sekk. Har du kamerabag kan du ikke også ha med deg cabin bag med klær.

SAS har maks vekt på 8kg

Dette er vel først og fremst det som skaper problemer for egen del. Trillekofferten veier som oftest 11-12kg. Iblant litt mer. Lufthansa har jogget rundt med vekt noen ganger.

(Skjønner det med vekt limit på overhead bins, men når andre respekterte flyselskap sier det er "ok så lenge du kan legge den opp selv", så kjøper jeg ikke helt argumentet.)

Om de lempet på dette skal jeg alltid klare å få bag #2 under setet foran meg :)

jameson82
28-11-2016, 21:33
SAS har maks vekt på 8kg

Dette er vel først og fremst det som skaper problemer for egen del. Trillekofferten veier som oftest 11-12kg. Iblant litt mer. Lufthansa har jogget rundt med vekt noen ganger.

(Skjønner det med vekt limit på overhead bins, men når andre respekterte flyselskap sier det er "ok så lenge du kan legge den opp selv", så kjøper jeg ikke helt argumentet.)

Om de lempet på dette skal jeg alltid klare å få bag #2 under setet foran meg :)

BA har jo 23kg på akkuratt de samme overhead bins så..

SQ 777
29-11-2016, 11:31
UA har ingen vekt, kun mål for bag plus "personal item" .

Trdfly
30-11-2016, 16:32
For ikke mange dager siden ble flyt mitt mange minutter forsinket fordi at ca. 30 bagasjer måtte få manuelltagger oppe i flyet og sendes ned i lasterommet, fordi hattehyllen var stappfulle av bagasje, flyvertinnene gikk over alle hattehyllene å tok ned jakker og små håndbagasje som passasjerene måtte ta under setet. Dette til tross for at det ble informert om at man måtte ta små håndbagasje og jakker under setet, både i gaten og når man gikk ombord i flyet.

Om man så på liv og død må ha med seg mer i håndbagasjen en det det er lov til, så får man da se til å sende bagasjen sin!

Cecilie
30-11-2016, 17:02
*sitter sykt stille i båten og gruer meg fælt til flyttelasset mitt (ja, bokstavelig talt) senere i måneden* :(

kekker
01-12-2016, 10:38
*sitter sykt stille i båten og gruer meg fælt til flyttelasset mitt (ja, bokstavelig talt) senere i måneden* :(

OT

Nå aner ikke jeg hvor du skal flytte, men om vi antar at det er innenriks i kongeriket Norge, så kan du komme langt med "selvpakkede" esker og posten.

Har sendt mye rart til meg selv i posten.

Om du bestiller på nett, så kan du sende inntil 35 kilo, 120x60x60 cm for 360 kroner.

Cecilie
01-12-2016, 10:50
OT

Nå aner ikke jeg hvor du skal flytte, men om vi antar at det er innenriks i kongeriket Norge, så kan du komme langt med "selvpakkede" esker og posten.

Har sendt mye rart til meg selv i posten.

Om du bestiller på nett, så kan du sende inntil 35 kilo, 120x60x60 cm for 360 kroner.

Ja, er klar over det. Det er helst iMacen min som skaper utfordringer og jeg vet ikke helt hvor lurt det er å sende den i posten. Den gikk som håndbagasje opp hit til Bodø, men det var i september måned, og ikke rett før julestria.

kekker
01-12-2016, 11:10
Ja, er klar over det. Det er helst iMacen min som skaper utfordringer og jeg vet ikke helt hvor lurt det er å sende den i posten. Den gikk som håndbagasje opp hit til Bodø, men det var i september måned, og ikke rett før julestria.

Hmm, litt som de evinnelige gitarene til gitarkameratene!

For å være djevelens advokat, så får du kjøpe et sete til eplet ditt! Jeg tror jeg hadde blitt litt putt om jeg ikke fikk plass til stæsjet mitt, for at du skulle dra med den en iMac, som helt klart er utafor håndbagasjemålene... :72:

Særlig ikke i juletida, da det generelt er fullt overalt..

magnusant
03-12-2016, 10:36
+1 til Fnate fra meg.

Ser iblant den praksisen (går tidlig ombord hvis jeg har med meg mer enn PC-veska), med at noen lemper kofferten sin opp over rad 5 og jogger rolig bakover til rad 15. Det er jo akkurat en sånn praksis som skaper kaos.

Det er jo faktisk ekstremt uhøflig mot dem som sitter der foran... som så må gå bakover i flyet for å få satt fra seg bags. Og deretter brøyte seg fremover igjen til setet. Og det samme ved landing.

Smekk på rompa fra Fnate

RescueMe
03-12-2016, 14:52
Det som provoserer meg mest er at erfarne reisende ikke ser ut til å tenke igjennom hva de lemper opp i hyllene. Så senest dette i går på en ettermiddagstur ut fra OSL. Plenty av businessnisser og mye flashy bagtags, også noen kjente politikere som sikkert reiste for mine skattepenger (de burde brukt sykkel). Men det ble stappet jakker, bæreposer og håndvesker til de store gullmedaljer opp i hyllene i hele plus-seksjonen på 8-9 rader. Toppet seg vel med en som mente at boblejakka trengte å ligge flatt og ha en hylle for seg selv, tilfeldigvis samme karen som viftet fryktelig med et gullkort i gaten. Det er tydelig at mengden reising ikke korrelerer med evnen til å ta hensyn til andre reisende...

Millemor
12-12-2016, 20:35
Kom over denne artikkelen på Aftenposten.no i dag:
http://www.aftenposten.no/reise/Matte-ut-med-400-kroner-for-to-kilo-overvekt-9470b.html

Sånn som jeg ser det er det vel et større behov for å begrense antall kolli folk har med ombord enn det er for å hindre at den tillatte kabinkofferten ikke veier en kilo eller tre for mye (selv om jeg forstår at vekt også betyr noe og at regler er regler). Det er jo helt utrolig hvor mye enkelte synes er innafor å drasse med seg ombord og om alle passasjerene har med seg to-tre ekstra kolli i tillegg til kabinkoffert og veske blir det fort fullt i hyllene.

Må innrømme at kabinkofferten min stort sett alltid er noen kilo tyngre enn tillatt vekt siden jeg pleier å ha laptop og kamerautstyr (speilrefleks med div objektiver) med meg på tur og ingen av delene har jeg spesielt lyst til å sende i innsjekket bagasje. Men jeg sørger for å holde meg innafor på antall kolli (koffert og veske) og pleier å sørge for å ha litt ledig plass i kofferten om jeg vet jeg skal handle med noe fra taxfreen så jeg får pakket det ned før jeg går ombord (noe som gjør at den blir enda litt tyngre...).

Cecilie
12-12-2016, 21:23
(...) Men jeg sørger for å holde meg innafor på antall kolli (koffert og veske) og pleier å sørge for å ha litt ledig plass i kofferten om jeg vet jeg skal handle med noe fra taxfreen så jeg får pakket det ned før jeg går ombord (noe som gjør at den blir enda litt tyngre...).

Akkurat det er jo et ganske viktig poeng da. Jeg er for tyngre kofferter, om det betyr at man slipper taxfreeposer rullende rundt i kabinen og hattehyllene!

bgo-flyer
30-07-2017, 13:12
Har noen noensinne opplevd å få veid håndbagasjen hos SK?

Gunnar
30-07-2017, 13:21
Vekt er vel i grunnen ikke den vanligste formen for kontroll. Men for de av oss som er vant med å sjekke håndbagasje, så får vi etterhvert et omentrentlig øyemål for hva som er OK, og hva som bør sjekkes nærmere. Noe er jo også opplagt for stort.

vegardg
30-07-2017, 21:50
Har noen noensinne opplevd å få veid håndbagasjen hos SK?
De veide håndbagasjen til alle i prio-køa ved boardring fra LHR da jeg fløy LHR-OSL i mai. Selv om min Rimowa var innenfor målene, men 2-3 kg for tung, var den "for stor" og måtte sendes i buken. Smått provoserende at de bare sjekka oss i prio-køa, mens de i Go med et par-3 taxfreeposer i tillegg til langt større koffert enn meg slapp kontroll. Men det er vel sånn man skal ta vare på en EBD som flyr Plus.

VC-10
30-07-2017, 22:05
De veide håndbagasjen til alle i prio-køa ved boardring fra LHR da jeg fløy LHR-OSL i mai. Selv om min Rimowa var innenfor målene, men 2-3 kg for tung, var den "for stor" og måtte sendes i buken. Smått provoserende at de bare sjekka oss i prio-køa, mens de i Go med et par-3 taxfreeposer i tillegg til langt større koffert enn meg slapp kontroll. Men det er vel sånn man skal ta vare på en EBD som flyr Plus.

Kjipt, men reglene er vel de samme uansett hvilket sete du sitter på. Stikkprøver er stikkprøver og det skal treffe tilfeldig!

RescueMe
30-07-2017, 22:45
Synes det er merkelig at SAS ikke har differensiert vektgrense for ulike klasser. Til og med Norwegian har det....

Og jeg vil heller at man jevnlig slår ned på grove overtramp enn at man av og til har kontroller der det minste avvik blir slått ned på.

view
30-07-2017, 22:52
Tullete å slå ned på en trillekoffert som er 2 kg over. Siden SAS Plus har 2 x håndbagasje på 8 kg hver + pc bag/veske, så kunne man vel brukt litt fornuft her.

tdb
30-07-2017, 23:25
Tullete å slå ned på en trillekoffert som er 2 kg over. Siden SAS Plus har 2 x håndbagasje på 8 kg hver + pc bag/veske, så kunne man vel brukt litt fornuft her.

På SAS Plus i Europa er det kun 1 * 8 kg i håndbagasje. 2 pieces gjelder kun på Businnes Class som kun er på long haul.

https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/

view
30-07-2017, 23:45
Jeg blandet med Plus longhaul ja, som har har 2 x 8 kg, men uansett tøysete oppførsel.

vegardg
30-07-2017, 23:49
2 pieces gjelder kun på Businnes Class som kun er på long haul.

Kommer dette kun de som reiser fra OSL, ARN eller CPH tilgode, eller kan vi som har tilknytning fra f.eks. TRD også nyte godt av dette?

TG923
30-07-2017, 23:52
Når du reiser til eller fra USA eller Asia med SAS Business eller SAS Plus, kan du ta med to stk. håndbagasje om bord (maks 8 kg, 55 x 40 x 23 cm hver). Dette gjelder også ved mellomlandinger.

vegardg
31-07-2017, 00:03
Når du reiser til eller fra USA eller Asia med SAS Business eller SAS Plus, kan du ta med to stk. håndbagasje om bord (maks 8 kg, 55 x 40 x 23 cm hver). Dette gjelder også ved mellomlandinger.

Takk. Høyner med en litt vanskeligere kombinasjon. Hva om man flyr SIN-LHR (SQ) og LHR-OSL (SK). Da er det bagasjereglene til SQ som gjelder hele veien, eller? SQ tillater 2x7 kg i business, men de bruker selvsagt fornuft og synes at 1x11 kg isteden er innafor. Slik jeg forstår det kunne jeg hatt med 2x7 kg hos SAS, men der ble jeg avvist med 1X11kg pga at bagasjen var "for stor" - noe den ikke var. Ja, jeg kunne fordelt bagsjen min i to trillekofferter, men jeg ser ikke helt at det gir mer mening å oppta to plasser i hattehylla når jeg kan klare meg med en. Men det er mye jeg ikke forstår.

mann78
31-07-2017, 10:03
De fleste bryter vel vekt/størrelse. Men hvordan skal man sjekke slike ting effektivt? Alle må veies og sjekkes på mål ved å putte den ned i en kasse.

Hvordan sjekker Rayanir? Blir de veid?

En gang jeg flydde fra wien med austrian måtte alle veie den etter sikkerhetskontrollen, men selv om de var 2-5kg OVER skjedde ingenting. Vekterne ble usikkre på hva de skulle gjøre...så det bare ble sluppet videre.