PDA

View Full Version : Noen som vet om dette går an med KLM?


litt-amatør
27-07-2006, 13:46
Planlegger tur til Amsterdam med enten tur/retur på dagen eller med en overnatting. KLM's håpløse prissystem gjør at de kommer ut med en håpløs høy pris. De har jo fortsatt bare sine laveste priser tilgjengelige for dem som er borte mer enn tre netter eller natten lørdag/søndag.

Det jeg lurer på blir da; Går det an å bestille to t/r billetter til drøyt 1000 kr hver? På den ene vil man jo da ikke benytte seg av utreisebilletten. Vil returbilletten AMS-OSL fortsatt gjelde? Skal man følge reglene til KL vil jo en slik billett koste ca 4500 kr.

Blir nok til at jeg reiser i hvert fall en vei med KL. Det er nesten flaut å si det; men KLM blir et nytt selskap for meg. Derfor må jeg nesten benytte denne anledningen. Hjem igjen har jeg jo SK og NB som alternativer.

Desk pilot
27-07-2006, 14:00
Tror dette ikke blir så strengt overholdt, dvs. du blir ikke hengt om du kjøper to t/r-billetter der du bare benytter den ene leg'en på hver billett.

Selv praktiserte jeg dette noen ganger mens SAS hadde samme reglement på innenriks i Norge. :love

KLMNordic
27-07-2006, 16:30
Originally posted by litt-amatør

Planlegger tur til Amsterdam med enten tur/retur på dagen eller med en overnatting. KLM's håpløse prissystem gjør at de kommer ut med en håpløs høy pris. De har jo fortsatt bare sine laveste priser tilgjengelige for dem som er borte mer enn tre netter eller natten lørdag/søndag.

Det jeg lurer på blir da; Går det an å bestille to t/r billetter til drøyt 1000 kr hver? På den ene vil man jo da ikke benytte seg av utreisebilletten. Vil returbilletten AMS-OSL fortsatt gjelde? Skal man følge reglene til KL vil jo en slik billett koste ca 4500 kr.

Blir nok til at jeg reiser i hvert fall en vei med KL. Det er nesten flaut å si det; men KLM blir et nytt selskap for meg. Derfor må jeg nesten benytte denne anledningen. Hjem igjen har jeg jo SK og NB som alternativer.

Dette finner du på "Travel Conditions" på hjemmesiden.

If a passenger does not use a reservation and fails to advise Carrier, Carrier may cancel or request cancellation of any onward and/or return reservations. However, if the passenger advises Carrier in advance and provided the new fare as mentioned in article 3 paragraph 7(c) has been settled, Carrier will not cancel passenger’s subsequent flight reservation.

Someone
27-07-2006, 17:03
Egentlig litt håpløst at KLM ikke selger billige enveis billetter som de fleste andre

KLMNordic
27-07-2006, 18:58
Originally posted by Someone

Egentlig litt håpløst at KLM ikke selger billige enveis billetter som de fleste andre
Mulig det, med de fleste ombord skal videre. Ca 80%! Så da og selge unna billige enveis bill til AMS hadde kanskje ødelagt endel for ICA destinasjoner(Flyet fullt med AMS pax, men ledige ICA seter, og må si nei pga kapasiteten til AMS er sprengt) Europa-rutene tjener man lite på..men skal ikke se bort fra at det kommer etter hvert....forandringer skjer hele tiden.
Av de store i Europa, er det vel bare BA som har noe lignende som SK, men kun til LHR?

Someone
27-07-2006, 19:25
Originally posted by KLMNordic

Originally posted by Someone

Egentlig litt håpløst at KLM ikke selger billige enveis billetter som de fleste andre
Mulig det, med de fleste ombord skal videre. Ca 80%! Så da og selge unna billige enveis bill til AMS hadde kanskje ødelagt endel for ICA destinasjoner(Flyet fullt med AMS pax, men ledige ICA seter, og må si nei pga kapasiteten til AMS er sprengt) Europa-rutene tjener man lite på..men skal ikke se bort fra at det kommer etter hvert....forandringer skjer hele tiden.
Av de store i Europa, er det vel bare BA som har noe lignende som SK, men kun til LHR?

Vel som tidligere student i UK var det ofte litt håpløst med KLM siden jeg ikke kunne kjøpe enkel vei osl-ams-edi og når man studerer ute vet man ikke alltid når man har tenkt å dra hjem, ihvertfall syntes jeg det var fint å være fleksibel.

I mars reiste jeg edi-lhr-osl (kjøpt som en enkel billett) og betalte 1000kr. Så selv om man skal videre fra en destinasjon så bør det for det være mulig å kjøpe 2 enkeltturer som jeg gjorde med BA eller SAS hver gang jeg skulle reise fra Oslo til Edinburgh for da må man bytte fly enten i CPH, LHR, ARN (og AMS når man reiser med KLM)

Bengt
27-07-2006, 22:58
Kan du inte beställa två tur och retur, en OSL-AMS och den andra AMS-OSL. Då får du inget problem med outnyttjat 2-a leg..
Lägger du returresorna klokt kan du till och med göra två resor på biljetterna...

The Ticketor
28-07-2006, 10:16
En god gammel "saksing"...

Hurum
28-07-2006, 11:11
Eller velge Sterling eller SAS Braathens enkeltbilletter :D