View Full Version : Verste du har opplevd på reise
På tide med en ny og kanskje dårlig spørretråd - hva er det verste du har opplevd på reise? Kan starte med meg - foruten en gang jeg fikk omgangssyke(hender jeg blir litt groggy og uvel på langtur - men sjeldent så ille) på fjelltur i Norge (kom meg heldigvis veldig kjapt da) - så er det verste jeg har opplevd på reise den gangen jeg ble rana på Maui, Hawaii klokken 09 om morgenen mens man venta på bussen. Turistforeningshytta gav meg nå Cola på husets regning og holdt meg unna folk så godt jeg kunne. Dagen etterpå var alt fint og slukte i meg masse mat på frokosten for jeg hadde ikke fått i meg noe næring bortsett fra noe potetgull de siste 24 timene da.
Fikk hele politiet på øya til å rykke ut da. Var visstnok i et dårlig nabolag jeg bodde da (og Hawaii generelt er kjent for å være mye tryggere enn fastlandet). Maui er enda tryggere enn Oahu igjen. Av alle steder i verden så skjedde det der.
Ellers utenom sykdom og kriminelle handlinger så betalte jeg altfor mange dram til en taxisjåfør i Yerevan fra flyplassen til hotellet. Da var det greit å få det opplyst av hotellet riktig beløp som gjaldt og selv de mest utspekulerte fikk ikke en dram mer enn det som var vanlig pris. En sjåfør ville ha mye mer for å kjøre meg ned fra minnesmerket til sentrum , men jeg gav han pengene og løp ut. Heldigvis skjedde det ikke noe mer, så virka ikke som han gadd å risikere noe. Ellers var jeg på et Radisson Edwardian hotell en gang og fikk et knøttlite hotellrom, selv med Concierge status. Madrassen var knallhard og det var rett og slett vondt å sove. Klaga i etterkant og fikk en gratis oppgraderiing på en av Radisson Edwardian om jeg skulle dit igjen da.
Har ellers opplevd en taxisjåfør i Bangkok som sniffa noe greier - men fikk vite i etterkant av noen forumister her at det var relativt ufarlige saker og visstnok vanlig der borte. Hm kan ikke glemme den gangen jeg ble stuck over natta i JFK pga uvær... Men det regna jo bare kraftig. Heldigvis var det et par hotellsenger ledige i området så fikk et hotell ikke altfor langt unna med egen shuttleservice. Det ble redninga mi fremfor å henge rundt på flyplassen. Paradoksalt nok fikk jeg 737en dagen etterpå JFK-BOS for meg selv omtrent og det var klarvær over østkysten så hadde fin utsikt på2A... rakk flere øl av fyren med tralla.
Nei ingen ting som utmerker seg - men ran på reise er kjipt. Fryktelig kjipt så jeg tror jeg lar den stå som det - var rimelig utslått i noen dager etterpå med fryktelig skallebank (slag mot hode så mulig hjernrystele også) - ja jeg ble sjekket opp av medisinsk personell på stedet. De kom ihvertfall frem til at om jeg følte meg dårligere så måtte jeg oppsøke emergency room ganske fort for da kan jo noe ha gått galt. Men heldigvis trengte jeg ikke det. Jeg trodde jeg måtte betale for den tjenesten de gjorde for meg på stedet (og begynte å fomle med forsikringskortet mitt og sånt hehe). Man tenker som regel ikke klart umiddelbart etterpå... :p
Dette med mat er sikkert en fellesnevner for mange. Skulle på jobb i Alaska. Byttet fly i Salt Lake City og kjøpte en burrito. Halvvveis til Anchorage tok den hevn. Var temmelig gåen da jeg kom frem, men fikk hentet ut leiebil og kommet meg til hotellet for jeg eksploderte. Igjen. Kjapp tur til Safeway for immodium, saltiner og sitronbrus. Fortsatt i dårlig tilstand da jeg skulle kløre på jobb på Elmendorf. Klarte meg helt til Base Ops med kun en liten pitstop hos vakta ved innkjørselen.
Doen på 757'en ble også benyttet - satt der inne og skrev lastepapirene mens svetten rant. Ironisk nok begynte jeg å føle meg bedre da kjerra var klar til å gå og jeg klarte meg helt tilbake til hotellet før det sprengte på igjen.
Etter en god natts søvn var jeg heldigvis tilbake i form igjen, og hjemreisen gikk problemfritt. Men det er neimen ikke noe stas å bli syk når man er på oppdrag og det ikke er noen som kan overta. Men dagens ungdom skjønner vel ikke slikt. ;)
Man har aldrig hatt magesjau hvis man ikke har vært i India:
Overlevde slikt i flere år med bare mildere utslag av Delhi Belly, helt til en vakker dag, da kom den i full vigør.
Man ligger da på dørken i dassen og det kommer ut begge veier, ganske så ukontrollert og gjerne i 24 timer.
Tror det var min værste opplevelse på reise. Aldrig blitt robbet, eller mistet pass/penger.
Mye annet rart har skjedd, som regel er det da brennevin og kvinnfolk inkludert, mye som ikke tåler dagens lys :lol:
Jeg fikk kalde nøtter en gang.
Heisannn!
Verste opplevelsen som huskes (har sikkert noe i ræl ungdomsårene som er godt glemt...) startet også på Hawaii faktisk.
Hadde noen år tidligere fått en ganske stygg streptokokk-infeksjon i det ene benet mitt, men etter et par uker på sykehus ble jeg helt frisk, men fikk beskjed om at bakterien "ligger latent" i kroppen.
Var på Honolulu Zoo med fruen, da jeg kjenner jeg blir bitt av et insekt i benet. Morgenen etter hovnet benet opp, og jeg gikk til lege. Dr.hawaiiskjorte trodde ikke noe på at jeg sa det kunne være streptokokkker, og ga meg bare ei sprøyte mot insektsallergi.
Dagen etter ble benet bare vondere og vondere, og klarte nesten ikke gå på det. Vi skulle reise hjem sent den kvelden, og på flyet var det bare helt forjævlig.. På vei ned i SFO møtte vi en stor storm som hadde lamslått hele vestkysten i flere dager, og alt av fly var kansellert eller meget forsinket.
Klarte nå nesten ikke gå på benet, og fikk beskjed om at neste ledige fly til Europa var 11 dager senere... Etter manisk Fnate-vifting med div gullkort og henvisning til infesjonsfare etc, så fikk vi plass på et KLM-fly til AMS sent dagen etter, heldigvis kun ledig i Business. Ikke at jeg var i form til å nyte den turen.....
Over ett døgn forsinket og med streptokokker brusende i blodet kom vi hjem til Trondheim, og bare et par timer etterpå var jeg lagt inn på sykehuset. Ble liggende i noen dager, hadde flaks som ikke hadde blitt blodforgiftet sa de der..
Kim
Man fikk alltid det på SAS EuroClass før. Bare de amerikanske som derverte dem varme.
Ull-underbukser kan vel hjelpe på slikt, varme dame hender også.:cool:
Ikke bland sammen 'få' og 'ha' da .. Big difference. Men nå er vi på viddene.
Ikke bland sammen 'få' og 'ha' da .. Big difference. Men nå er vi på viddene.
Tja, man kan jo både ha og få forkjølelse, og kalde føtter, og nøtter. :colgate:
Skjønt det oversetter vel ikke så godt direkte fra Engelsk: "Feezing my Nuts off".
Uh, litt på viddene ja, verste som har skjedd på en reise? Paxe til Jeddah med en jævlig bakrus. :(
(Gærn nok å ankomme ditt edru, enda være med hangover. Uffda:drunk:)
Man har aldrig hatt magesjau hvis man ikke har
vært i India.
Jeg kom engang til at sluge lidt vand, da jeg børstede tænder på
et hotelværelse i Beirut! Resultatet burde kvalificere mig
til at skrive en afhandling om vandklosettets udvikling i det
mellemste østen! Overlevede resten af turen på Immodium,
men i temmelig bad shape! . Miseren fortsatte efter
hjemkomsten, og jeg måtte til lægen! Da jeg fortalte historien lo
han, så han var ved at falde ned af stolen^_^!
Man bliver klog af skade! Har siden været på et 24-timers pit-stop
i Delhi uden at få Delhi-belly og jeg har også opholdt i
Cairo i en hel uge uden at få the Cairo two step. Jeg har heller ikke
haft Montezuma, men det er nok fordi jeg aldrig har været i
Mexico!;)
Man har jo vært med på litt av hvert gjennom årene, fra matforgiftning til enorme forsinkelser hvor flyselskapet gav f. Jeg har oppholdt meg mye i Afrika og der har det skjedd litt av hvert fra evakuering til malaria. Men det verste skjedde i San Diego og var en skikkelig matforgiftning etter å ha spist en kyllingburger. Jeg hygget meg på badet i et drøyt døgn hvorfra jeg skal spare dere for detaljene. Hver gang man kjente seg litt bedre gikk det straks over i en jævelsk spysyke. Jeg kjente meg som en ting uten verdi. Jeg priset meg uansett lykkelig over å ha reiseforsikringen i orden, selv om jeg slapp legehjelp.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Concorde98
21-11-2016, 07:28
Magesjuke i India er absolutt ikke gøy. Var der en på en ukes rundreise med buss for en del år siden. Buss uten toalett naturligvis. Husker en del ganger hvor utrolig godt det var å ankomme et hotellrom på slutten av dagen. En annen gang var det do stopp ved et toalett langs veien. Lang kø der, men må man så må man. Fant en grøft ved et jorde like ved og lot det stå til. Bortenfor sto det en ku og en indisk jente og glante. Men men, jeg kunne ikke vente...
Ikke noe hyggelig tema dette her!
Magesjuke i India er absolutt ikke gøy. Var der en på en ukes rundreise med buss for en del år siden.
Fy fader... en ukes rundreise med buss i India????? Det er søren i meg for viderekomne.
Husker ikke spesielt hva som har vært så fryktelig ille på reise. Har så klart vært forkjølet noen ganger og hatt effekten av en dårlig rekemiddag. Sistnevnte under arbeidsstyremøte i Spania. Kjipt når man måtte jobbe og lede budsjettarbeided underveis. Men man glemmer det jo fort. Vi budsjetterte uansett alltid med gigantoverskudd og løp ut og feiret det i Marbella før resultatene rakk å begynne å komme inn.
Husker en gang at BA kortet mitt ikke lå inne i en booking. KRISE. Null popstjernebehandling. Det er kanskje det verste.
Da Aeroflot ville sende meg på buss for fly til Moskva under askekrisen kunne jeg nok lett få noe som toppet alt, men sa så klart nei og ble hjemme.
Magesjau i India. Tilfeldigvis samme dag som vi skulle ut og reise med fly. Det var helt jævlig.
hehehe. Jeg håper du ikke tok en "Korean air" p.g.a. dette.
Lett snøfall i Istanbul. Forsinket fra Bangkok og mistet flyet til Oslo. Det komplette kaos. Begynte etter hvert å lure på om vi i det hele tatt kom oss derifra. Ille!! Andre og siste gang med Turkish.
Hmmm værste på reise ? :) I Indonesia en gang ble jeg så syk at jeg gikk ned 10 kg på en uke å måtte bli kjørt til sykehus i rullestol... Sikkert derfor jeg har unngått Indonesia siden selv om landet ellers var veldig kult. :)
I Uzbekistan i fjor sommer fikk jeg Geardia og Oxirius på samme gang. Oxirius fant man ikke før ett år etter på :( Så Borat har rett angående Uzbekistan :D
Delhi belly kan bare gå å legge seg LOL :)
Ellers har jeg opplevd lommetyveri på metroen i Kiev. De stjal GPS og kredittkort fra pappa. Jeg hadde heldigvis alt etter den turen.
Jeg ble lettere "truet" for 150 kr i Kamerun det var ekkelt men håndterbart.
Kingstone på Jamaica føltes veldig ubehagelig, drar helst ikke igjen. Følte de lokale hadde lyst til å lynche meg så fort de fikk sjansen.(fordi jeg var hvit) :O Det skjedde ikke men jeg gikk ikke ut av hotellet for å si det sånn....
Flyrelatert må det være Air China fra PEK-MNL. Fy for ett drittselskap det er!!! Aldri igjen. Aeroflot har ikke helt rent mel i posen heller men det gikk meget bedre en AC.
Man har aldrig hatt magesjau hvis man ikke har vært i India:
Copy that..
Klarte meg bra, helt inntil jeg og brodern, som bor i Mumbai, en sen natt på tur hjem fra en fest fikk det for oss at vi skulle ha nattmat.
Som sagt så gjort, friterte eggeplommer ble bestilt og skylt ned med "Cola"..
Har litt dårlig med lyd og bilde på backupen fra den hendelsen, men erindrer at det var smilende eggeplommer, men gode var de og dårlig ble jeg..
Ellers har jeg fryktelig dårlig karma på SSJ, har hatt billett dit et utall ganger, men har bare landet der to ganger.. Tatt mye taxi fra BNN og MJF...
AirbusTrond
21-11-2016, 11:30
Første gang til Hellas - skulle være så utrolig trygt der - gikk ikke mange timene før en fyr hadde fjernet Visa-kortet fra skjortelomma mi - ja, var (relativt) og og dum, dog - og enda dummere at jeg bare hadde ett kort den gang og jeg ble stuck uten penger halve ferien.
Pga ekstremt dårlig håndtering av Ving nektet plutselig Europeiske å betale ut penger til meg også, så måtte vente på overføring fra egen konto. Det tok et par dager den gangen. Fikk til nød spise på en restaurant mot å betale senere. Første gang alene på tur også. En middelaldrende dame synes fryktelig synd på meg og sa at jeg burde høre med "oss andre" om lån av penger. Men for sent. Fikk selvsagt pengene fra Europeiske når jeg kom hjem. Angrer på at jeg ikke tok en skikkelig filleristing i etterkant av de lokale Ving-folka (en omfangsrik svensk dame) for deres elendige håndtering - det verste var at jeg også ble mistenkeliggjort fordi "det hadde aldri skjedd før" på Egina. :old
Det med brennevin og damer er greit å ikke kommentere...:drink Når det gjelder mat har jeg blitt forgiftet rå sverdfisk på Kos og østers i Thailand. Rå sjømat spises nå bare på steder som jeg anser som svært trygge, som f.eks KaDeWe i Berlin og sjømatrestauranter med god omsetning i f.eks. Paris. Utenom sushi da, som spises overalt.:fly
Jordskjelv på 6.4 i Den dominikanske republikk, da jeg lå i senga og leste Mankell, temmelig kort fra episenteret, og alt ble svart og alt rista var ikke spesielt hyggelig der og da, men absolutt interessant å ha fått med seg. "Bare" tre døde, men mye skade på gamle bygninger.
SudCaravelle
21-11-2016, 11:31
He he.. verste er jo ofte gode minner i seg selv.. Mine topp fire (som ikke er så ille) er:
• Evakuering fra Cancun på grunn av orkanen Emily i 2005 (var på evakueringstidpunktet kategori 5 direkte mot Cancun). Fullt kaos og vi måte løpe sikk sakk mellom hotellansatte/Security for å unngå å være med på evakueringsbussene. Vi var fem gutter og fire av oss snek seg unna på tre forskjellige fly. En av gutta ble igjen og våknet opp til et Cancun delvis under vann og stamstedene våre blåst bort. Jeg våknet med en kompis i Miami etter da å ha kranglet oss på det tredje siste flyet ut av Cancun.
• Askefast i Akureyri med spedbarn i 2010 på vei fra Florida. Masse mas, men alt i alt et hyggelig minne…
• Askefast i Hong Kong i fjor med tre barn. Barna måtte bo to dager på firestjerners flyplasshotell..:drunk:
• Sterk matforgiftning dagen før flight DPS-BKK-ARN-OSL i 1997. 12 timer var i fosterstilling med høy feber på en herlig Thai DC-10 – det at man ikke er noe begeistret for offentlige toaletter gjorde ikke turen bedre. Var slått ut i 2 uker og gikk ned nesten 10 kilo.
Det mest "interessante" var vel i Peru, på Inca Trail til Machu Picchu. Startet første dagen, går lett og fint, strålende vær, nydelig mat og flott natur. Behagelig trøtt og sliten kryper man i teltet og soveposen. Våkner utpå natten av at det brumler. Fasilitetene består av samme type som Forsvaret bruker i felt... Oppe med jevne mellomrom i løpet av natten og varierer hvilken vei ting går ut. Dag 2 består av 11 km og 1100 høydemeter opp til 4200. Heldigvis vet de fastboende langs ruten råd så fikk kjøpt meg to cola, en gatorade og en pakke saltkjeks så kom meg frem. Dag 3 frisk som en fisk og nærmest løper avgårde.
Ellers så var det mulig jeg ble litt stresset da jeg våknet etter et solid sjøslag i Ft Lauderdale 4th of July weekend og ikke finner passet mitt. Det dukket opp hos en kioskeier 1 km lenger ned på stranda nesten en uke senere. Mulig muttern ble litt mer stressa av telefonen hun fikk av UD da de ikke fikk tak i meg. Var jo på stranda... :D
Mulig vi den kvelden bestilte det sprøeste vi fant av cocktails på menyen og vasket ned med tequila. Noe uklart her
Dette høres ut som en bagatell og har ennå ikke skjedd, men jeg har bestilt CT-tur (pluss to kjøpte ordinære C-biletter som ikke kan avbestilles) til Singapore i julen. I forrige uke fikk jeg vite at de har innført totalforbud mot snus fra 1. august 2016. Har snust hver dag siden jeg var 13, hva skal jeg gjøre? Funker nikotinplaster mot snusabstinens? Andre råd?
He he.. verste er jo ofte gode minner i seg selv.. Mine topp fire (som ikke er så ille) er:
• Evakuering fra Cancun på grunn av orkanen Emily i 2005 (var på evakueringstidpunktet kategori 5 direkte mot Cancun). Fullt kaos og vi måte løpe sikk sakk mellom hotellansatte/Security for å unngå å være med på evakueringsbussene. Vi var fem gutter og fire av oss snek seg unna på tre forskjellige fly. En av gutta ble igjen og våknet opp til et Cancun delvis under vann og stamstedene våre blåst bort. Jeg våknet med en kompis i Miami etter da å ha kranglet oss på det tredje siste flyet ut av Cancun.
• Askefast i Akureyri med spedbarn i 2010 på vei fra Florida. Masse mas, men alt i alt et hyggelig minne…
• Askefast i Hong Kong i fjor med tre barn. Barna måtte bo to dager på firestjerners flyplasshotell..:drunk:
• Sterk matforgiftning dagen før flight DPS-BKK-ARN-OSL i 1997. 12 timer var i fosterstilling med høy feber på en herlig Thai DC-10 – det at man ikke er noe begeistret for offentlige toaletter gjorde ikke turen bedre. Var slått ut i 2 uker og gikk ned nesten 10 kilo.
Hva er det med Indonesia å slankeferie? :)
robertaas
21-11-2016, 12:53
Det jeg får med meg er gode historier, ikke dårlige opplevelser.
-Låste nøklene inne i en terrergbil på vei til det indre i Venezuela. En lokal luring kunne vise meg 2 måter å komme inn i den bilmodellen uten å sette merker. Tipset ham godt. Bare moro.
-På vei ut til flyplassen på New Orleans onsdag morgen etter Mardi Gras oppdaget jeg at jeg hadde bestilt returen feil dato og det helt klart den dagen med flest reisende ut av byen. Gikk over i overlevelsesmodus, bruke alle knep og kom med raskt ut uten å bli ribbet.
-Litt mer seriøse greier var reise gjennom Elfenbenkysten mens det var borgerkrig. Både politi og militære satte opp veisperringer overalt får å presse penger ut av folk, men de hadde fått beskjed av sine ledere om å la biler med CD-skilt passere. Lederne trengte goodwill fra andre land om de trengte stikke fra landet. Lokalbefolkningen lærte jo at dette var måten å få inn penger, men de hadde selvsagt ikke fått med seg noe om CD-skilt og en kveld langt ute i bushen kom vi til et tre som var lagt på tvers av veien. Et par rusede personer var der og det var helt mørkt rundt så det var usikkert hvem som var rundt og hvilke våpen de hadde. Klarte snakke meg ut av situasjonen og komme meg videre, men det kunne blitt skikkelig stygt.
-Har hatt politi- eller militær eskorte i flere land hvor det har vært trefninger. Bare moro, men fikk alltid beskjed om å ikke ta bilder av dem.
-Har hatt nyttårsaftener med forbud med fyrverkeri, men man hørte likevel like mange smell. Det var bare at det var skarpt det ble skutt med.
-Har også hørt historier om hvor lite man i fredelige Europa skjønner hva som pågår rundt om i verden. Ved et militærkupp i Caracas var det skytninger ved flyplassen som ligger helt inne i sentrum. Østerrike hadde ambassade like i nærheten og de fikk skutt bort deler av en yttervegg. En av de ansatte ringte til Wien for å rapportere om det som skjedde mens de fortsatt skjøt rundt bygningen og fikk beskjeden "Vi skal ha lunchpause nå, kan du ringe tilbake om en time?"
Ved et militærkupp i Caracas var det skytninger ved flyplassen som ligger helt inne i sentrum.
Venezuela ja.
Var litt spennnde der den siste gangen Chavez stilte for valg. Vi hadde akkurat landet i Maricaibo og ble møtt på fly plassen med 2 body guards hver.
Alvorlige ansikter og ble eskortert til flere biler og til hotellet.
Der ble det forklart at hvis Chavez tapte valget kunne det bli massse opptøyer og hotellet kunne bli stormet. Våre liv vakter skulle være på hotellet hele natta i rom ved siden av. De ansatte på hotellet var også bekymret for sin egen sikkerhet: like ved Crown Plaza er det et stort slum område og luksus hotel er jo hvor fienden holder til, Chavez var popular i slummen.
Det ble spennende utpå kvelden, men valg resultatet ble kjent rundt 22:00. Da ble det feiring over hele byen og folk fyrte av våpen og fyrverkeri en stund før det ble stille. Spennende kveld men kunne ha blitt atskillig mere spennende. En god stund senere var jeg tilfeldigvis tilbake i Maricaibo den dagen Chavez ble begravet, stor sorg i slummen og ikke noe fyrverkeri. :(
Det jeg får med meg er gode historier, ikke dårlige opplevelser.
-Låste nøklene inne i en terrergbil på vei til det indre i Venezuela. En lokal luring kunne vise meg 2 måter å komme inn i den bilmodellen uten å sette merker. Tipset ham godt. Bare moro.
-På vei ut til flyplassen på New Orleans onsdag morgen etter Mardi Gras oppdaget jeg at jeg hadde bestilt returen feil dato og det helt klart den dagen med flest reisende ut av byen. Gikk over i overlevelsesmodus, bruke alle knep og kom med raskt ut uten å bli ribbet.
-Litt mer seriøse greier var reise gjennom Elfenbenkysten mens det var borgerkrig. Både politi og militære satte opp veisperringer overalt får å presse penger ut av folk, men de hadde fått beskjed av sine ledere om å la biler med CD-skilt passere. Lederne trengte goodwill fra andre land om de trengte stikke fra landet. Lokalbefolkningen lærte jo at dette var måten å få inn penger, men de hadde selvsagt ikke fått med seg noe om CD-skilt og en kveld langt ute i bushen kom vi til et tre som var lagt på tvers av veien. Et par rusede personer var der og det var helt mørkt rundt så det var usikkert hvem som var rundt og hvilke våpen de hadde. Klarte snakke meg ut av situasjonen og komme meg videre, men det kunne blitt skikkelig stygt.
-Har hatt politi- eller militær eskorte i flere land hvor det har vært trefninger. Bare moro, men fikk alltid beskjed om å ikke ta bilder av dem.
-Har hatt nyttårsaftener med forbud med fyrverkeri, men man hørte likevel like mange smell. Det var bare at det var skarpt det ble skutt med.
-Har også hørt historier om hvor lite man i fredelige Europa skjønner hva som pågår rundt om i verden. Ved et militærkupp i Caracas var det skytninger ved flyplassen som ligger helt inne i sentrum. Østerrike hadde ambassade like i nærheten og de fikk skutt bort deler av en yttervegg. En av de ansatte ringte til Wien for å rapportere om det som skjedde mens de fortsatt skjøt rundt bygningen og fikk beskjeden "Vi skal ha lunchpause nå, kan du ringe tilbake om en time?"
Reiser du til krigsområde frivillig eller med jobb?
Har igrunnen vært borti forsvinnende lite tull på tur... med unntak av siste dag i Bangkok i fjor.
For å gjøre en lang historie kort, spiste både jeg og frua kylling (med ulik saus/krydring) på Siam Center noen få timer før vi skulle fly hjem med QR C. Sånn 3/4 ut i måltidet ble jeg enormt trøtt, og følte meg noe klein og begynte å gjespe som besatt. Rakk akkurat tilbake til Anantara på BTS og det ble ca. 5 omganger med full fres i begge ender før jeg endelig følte meg noenlunde grei nok til å sette meg i en taxi.
140km/t i en sånn Corolla som det stinket brent olje i... rakk akkurat frem til Suvarnabhumi og fikk åpnet døra før jeg måtte spy igjen. 3 ganger til før innsjekk, passkontroll, sikkerhetssjekk, all in full public view. Nice.
I loungen ble det bare å slappe av og prøve å få i seg litt væske, men det eneste som gikk å drikke var club soda. Og så var det tid for boarding. Men da måtte jeg jammen løpe enda en tur på do. De lurte nok en hel del de som sto utenfor, rare lyder og en fyr som var ganske rød i øya når han kom ut derfra.
Inn på flyet, bare å legge seg rett ned og sove hele veien til Doha. Det gikk heldigvis fint, men kun med et glass club soda hele veien. Følte jo at jeg gikk glipp av noe, der frua koste seg med god mat og drikke.. uansett, hadde jeg måttet sitte rett opp og ned på vei hjem hadde det ikke blitt noen tur hjem. Gikk relativt greit i loungen i Doha hvor jeg fikk ned en liten matbit, og det samme på turen til Oslo. Var ikke helt 100 før noen dager etter hjemkomst.
Jo.. vi har jo hatt en aborted take-off med Air Iceland på vei fra Reykjavik til Akureyri - men det var mest spennende bare.
Concorde98
21-11-2016, 17:56
Så mange historier! Høres ikke behagelig ut nei. Jeg har noen til hvor jeg ble litt nervøs.
Forbikjøring av buss med buss i Egypt. Vi seg så vidt forbi så kommer en lastebil i mot. Det gikk akkurat med tre tunge kjøretøyer i bredden. Et under... Noen uker senere leste jeg om mange døde i bussulykke i samme område.
Moderat jordskjelv i Tokyo i et høyhus. Litt skummelt da man ikke vet hvor sterkt det blir. Les man føler seg hjelpeløs.
Mange år siden i en taxi i California. Taxisjåfør fylte bensin med motor i gang, mens han satt i førersetet og røyket.
Bensindamp er litt brennbart...
. Moderat jordskjelv i Tokyo i et høyhus. Litt skummelt da man ikke vet hvor sterkt det blir. Les man føler seg hjelpeløs.
Aye, det miner med på en annen episode: Var i stort og høyt hotel i Tokyo. (Shin Takinawa Prince Hotel)
Var i heisen på ved ned, 2 av oss og 3 smekre Quantas vertinner som skulle på jobb med koffertene sine. Så kom jorskjelvet.
Det skranglet noe jævlig i heisen siden den slang frem og tibake på skinnene og litt opp og ned i wiren. De er programmert til å stoppe ved nærmeste etasje i tilfelle jordskjelv og vi stoppet på 15. eller 18. Eller noe sånt høyt oppe.
Vi kom oss ut og damene jamret litt om å bærer koffertene hele veien ned, mon galante kompis og meg tilbød oss og bar alle koffertene ned til resepsjonen og crew bussen.
Vertinnene var så takknemlig at hadde flyet demses blitt kanselert så er jeg sikker på man ville hatt en meget trivelig aften, og natt...(jeg bad til Gud, men Neida, flyet gikk i rute)
Ah hadde jo helt glemt den gangen jeg mista passet i Malaysia... Brukte jo nesten hele tia der til å ordne nødpass. Immigrasjon ut var det mest stressende men da jeg slo på tråden til ambassaden kom jeg meg ut.
Mista passet like etter passkontrollen på vei inn - verste var jo at jeg fikk sjekka inn på Hilton ved å vise bankkort da jeg forklarte hele situasjonen. Leita overalt, sjekka hittegods på flyplassen etc. Flytoget.
Jaja - fikk nå også byråkrati i Malaysia å kjenne. Måtte levere inn masse skjema etc. Det frister uansett ikke til gjentagelse så nå tar jeg mye bede vare på det.
Så har jeg også opplevd jordskjelv i Tokyo, 1 nyttårsdag 2012... Bakfull som pokker da hele greia begynte å riste og lurte på om jeg hadde tatt NOEN øl for mye for det der hadde jeg ikke opplevd før...
Vi valgte å la en kompis som sover med ullsokker og pysj hele året, til å booke Hellasturen en sommer. Han er ikke så opptat av aircondition.
Fy fader... en ukes rundreise med buss i India????? Det er søren i meg for viderekomne.
Barnemat[emoji3] Har gjort det 3 ganger + spedd på med noen togturer inkl overnatting. Men bank i bordet; har aldri blitt skikkelig sjuk i India. Noe som faktisk har forundret meg...
Verste reiseminne er nok når jeg endte opp med kompresjonsbrudd i ryggen etter en litt for heftig båttur i Thailand. Ble sendt hjem med korsett og full av valium i business class på Europeiske sin regning. Men stort sett har det gått bra da...
Sent from my iPad using Tapatalk
. Ble sendt hjem med korsett og full av valium i business class på Europeiske sin regning. Men stort sett har det gått bra da...
Aye, det minte meg på da jeg brakk foten i Milan, eller snarere en småby ved en innsjø utafor Milan. Vært ute på lunch med crewet og vandret hjem langs fortauet, så meg ikke for, men gikk og skravlet. Tråkket forkjært på en kant ramlet ut i hovedveien, de andre dro meg opp i full fart før jeg ble overkjørt. (Skjønt annenflygeren kunne ha rykket opp et nummer der og da, så han nølte litt og lot naturen ta sin gang:)
Kunne ikke stå på foten. Neste dag på en liten sjukestue med røntgen. Doktoren sa bare: broken..) ble sendt på en annen litt større sykestue for gips.
(Ikke noe papir arbeid, ikke noe forsikrings surr, bare Have a Nice Day)
Ble sendt hjem 2 dager senere på Alitalia i J class, MD-11 Nonstop fra Milan til Miami med krykker og mødt med rullestol ved gaten, ble trillet gjennom alt av en hyggelig neger og hadde ikke noe tips å gi han, ingen cash. Blodig synd, han måtte trille en kilometer på 100 kg med trønder og bagasje..
Vi valgte å la en kompis som sover med ullsokker og pysj hele året, til å booke Hellasturen en sommer. Han er ikke så opptat av aircondition.
Ha ha ha... dagens
Husker ikke spesielt hva som har vært så fryktelig ille på reise.
Hmmm .... snøstorm i Denver ..? Og Tokyo? Reiser uten velferdsoffiser ... Just sayin' ....
kosvines
22-11-2016, 07:22
Trodde jeg ikke hadde noe (kanskje fortrengt det), men det verste var vel det som skjedde i februar i år.
Vi var i Oman og etter noen dager skulle vi fly til Dubai for noen dager. Jobben hadde chartret en buss til flyplassen og ting startet greit.
Men jeg ble fort dårlig og ba om å stoppe. Nei, det ville ingen. Vi var jo snart fremme jo.
Jeg satte meg på klappsete helt fremme og fikk litt vann. De ville fremdeles ikke stoppe og jeg kastet opp i den lille vannkoppen min.
Noen minutter senere ble det svart og jeg våknet på gata i Muscat med to jenter som prøvde å trykke i meg en banan... Hvor koppen med oppkastet ble av i farten, fant jeg aldri ut av.
Gikk bedre etterpå (var møkkdårlig, men ved bevissthet ihvertfall), men den lille flyturen var ikke særlig behagelig nei.
Konklusjonen etterpå var at det sannsynligvis var matforgiftning. Jeg blir normalt aldri syk, men det var røft (og flaut). Hadde ikke den samme selvtilliten når det kom til å flørte med noen av mine utenlandske kolleger etter det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Husker forsatt første gang jeg dro til New York. Gjennom immigrasjon og toll, ute av JFK T1 klokken 22ish. Siden vi var 6 stk og 6 kofferter, gikk vi i fella med alle taxi toutene, (ingen av oss hadde vært i NYC før). Kom oss til Manhatten og hotellet, regningen kom på 160$ som var håndskrevet av sjåføren. Mr. driver prøvde seg på å bytte ut en Franklin med en Washington, men vi var jo 6 mot 1 så "han lot oss gå", ga han tilslutt kun 100 USD. Aldri mer pirattaxi hvor enn jeg er på ferie. Dette var på en tid før det fantes Uber. Flaut å tenke på det den dag i dag.
Her var det mange spennende historier! Tenkte jeg hadde vært på en heftig tur eller to tidligere, men ingenting som kan sammenlignes med dette. Til tross for historiene får jeg virkelig lyst til å reise på tur snart igjen.
Noen minutter senere ble det svart og jeg våknet på gata i Muscat med to jenter som prøvde å trykke i meg en banan...
Et øyeblikk trodde jeg du var i ferd med å kuppe hele tråden her med god margin!
robertaas
24-11-2016, 22:46
Familiebesøk, noen som har har tradisjon med å bli utstasjonert i verdens urolige strøk. Blir mange gode historier ut av det...
.
Originally Posted by Sondbjo View Post
Kjenner meg igjen der, men bare vært i krigsområder på jobb.
Gikk å vandret rundt i Angola på natta som 17 åring når det var borgerkrig der.
Visste ikke bedre, var førstereisgutt på kjemikal tanker i 1974.
Mange kriger senere, ikke noe som frister igjen.
Nå vil jeg ha kjedelig liv fremover, kjedelig er bra.
Vel, da får jeg dra fram min skrekkopplevelse nr. 1… Håper den aldri vil skje igjen.
Noen på forumet husker vel at i mars i fjor at en som lurte på om UA 39 som gikk ned i Goose Bay , gikk for å fylle fuel—Vel ikke den gangen, men grunnet meg…
Fruen og jeg var på vei til EWR og videre til SFO. Lite belegg så vi hver tok en treseter på rad 20-21. Jeg på 20.
La meg ned for å sove/hvile litt . Hadde airshow på for å se hvor vi var til enhver tid. Våknet opp da vi nærmet oss Labrador at noe kaldt kom ned kinnet på høyre side,
Helt opp til høyre for øyet. Tok hånden ditt og der strirant blod. Fruen kom og hjalp til. Så cabincrew med kluter fra C klasse og senere mye papir. En lege 4 rader foran kom for å hjelpe til. Fabelaktig mann . Som også var kirurg fra USA.
Plastret meg opp, men det hjalp ikke. Mer papir etc. Så fikk han førstehjelpsskrin . Om bord er det to slike. En for «globoid og plaster». Men han fikk et stort som måtte ha kapteinens tillatelse for å åpne. Fant ei sprøyte og satte inn ( han fortalte senere hva det var i den, men husker ikke ).
Så stoppet det etter en stund og ny bandasje.
For de som lurer på hva det var, så var hemangioma ( Google it ), blodansamling innenfor huden som spesielt barn får .
Ferdig, alt ok, så kom kapteinen inn og sa : «Fasten your seatbelts, we are going to Goose Bay due to medical emergency».
Legen og jeg løp foran for å fortelle kapteinen om a dra videre til EWR.
Nei, dette var bestemt procedure , vi måtte ned.
Auda, lite lyst på å måtte gå av der. Hadde for et par uker idligere også landet i isødet der ( med -30 grunnet ) refuel pga av dårlig vær i NYC. ( RobertAas var da med ).
Ved landing kom ambulansen med personell med finlandshette og kom om bord og sjekket blodtrykk og alt annet. Alt ok og friskmeldt av dem og min doktor.
Kapteinen måtte snakke med HQ i Chicago og ble hentet av bil. Tok lang tid ( følte jeg ). Så kom han tilbake med et smil. Fikk lov til å være med videre.
Så glad jeg ble. I ettertid tenker jeg på hva som hadde skjedd om jeg ble tatt med til sykehus og friskmeldt ?? Fra Goose går det bare fly til nærliggende øde plasser. Hva med booking, overnatting, forsikring etc. etc.
Tok fortsatt lang tid før alt papirarbeid var ferdig. Nærmere tre timer. Syntes synd på alle som mistet forbindelse etc. Gikk slukøret av flyet på EWR, men alle smilte og ønsket meg lykke til og lot meg og fruen gå først.
Takket crewet og kaptein så mye. Forstår godt hvorfor de må måtte ned.
På EWR møtte vi legen utenfor med bagasjen. Han hadde ordentlig bandasje i kofferten. Tok den ikke av før jeg var hjemme hos min doktor.
Der ble jeg helt friskmeldt, intet mer blod som min doktor fra Pittsburgh var sikker på.
Han ringte meg senere og sa han hadde vært i kontakt med toppledelse i UA og bedt om «sysaker» i det store skrinet. Han sa at de hadde lovet det.
Var heldig, var opprinelig oppgradert til Domestic F til SFO. Men i United Club greide de å gjøre det likevel ( 1K ). Trengte å sove..:)
Tja trekker frem denne tråden litt jeg. Det er kanskje ikke det verste jeg har opplevd, men på Nord Korea turen min i fjor var kjøretøyet en 7 seter. Uten sikkerhetsbelter... Satt litt med hjerte i halsen der, hva om det ble kræsj midt på den Nord Koreanske landsbygda? Man blir vel kanskje borte da? :wow: Heldigvis så er det relativt lite man kan kræsje i på veiene i Nord Korea - trafikken utenfor Pyongyang var minimal.
hva om det ble kræsj midt på den Nord Koreanske landsbygda?
Og hva i all verden skal du kræsje med der? Det er jo ingen andre kjøretøy på veien!
Men, jeg skjønner godt hva du mener. Utenfor vesten er det lite bilbelter, spesielt i baksetet på taxier. Filosoferte selv over at det absolutt eneste faremomentet i Nord-Korea må være å komme i en trafikkulykke og bli stygt skadet. Småskader tar de nok på FN- eller diplo sykehuset i Ptongyang, men er man ordentlig stygt skadet vet jeg ikke hva de finner på. Sender deg sannsynligvis veldig anonymt til Beijing med fly for behandling der.
Dog må det sies at dersom dette er det verste du, som jaggu har reist mer enn gjennomsnittet, har vært borti, så har du igrunnen hatt det greit på reise.
Personlig må den verste opplevelsen jeg har hatt være at vi drakk skuta tom for champagne på en av Concorde-turene og måtte ta til takke med hvitvin den siste timen. Makan!
Bongo-Anders
11-03-2018, 23:10
Det bliver en kedelig historie vurderet på de andre jeg har læst. :colgate:
Vi skulle se Hertha Berlin spille mod Schalke 04 en fredag aften.
Vi ankommer uden problemer med toget fra København og har fundet ud til hotellet i Moabit i god tid inden kampen, men af en eller anden årsag er vores booking på 2 dobbeltværelser helt forsvundet i deres system.
Efter lidt snak frem og tilbage så finder de 2 værelser til os på et andet hotel tættere på byen med udsigt til sejrssøjlen.
Efter lidt ventetid der de ikke kender til vores situation og skal ringe lidt frem og tilbage får vi endelig vores værelset, men nu har de givet os 2 enkelt værelser. :D
Nå, vi må ned i receptionen igen og få nøglerne til 2 dobbeltværelser i stedet.
Men vi nåede ud til Olympiastadion i tide og fik en Schalke sejr ud af besværlighederne.
En anden gang og sjovt nok også efter en Schalke kamp skulle vi hjem via Amsterdam der tog og flybillet var langt billigere en at flyve direkte fra Düsseldorf.
Der vi købte togbilletten online kunne vi ikke bestille pladsbilletterne og det viste sig at der var en god grund.
Toget var aflyst pga sporarbejde og det finder vi ud af samme morgen som toget skulle køre.
Så i stedet for et direkte ICE tog skulle vi i stedet med regionaltog til Venlo for at skifte til endnu et regionaltog til Nijmegen.
Herfra kunne et intercity tog bringe os resten af vejen til Amsterdam selv om et sporarbejde gjorde at vi måtte tage en bus det sidste stykke ind til Centraal.
Der vi om aftenen endelig skulle hjem blev vores Norwegian fly til København over 2 timer forsinket, bare lige for at slutte en god dag af.
Millemor
12-03-2018, 05:03
Min verste opplevelse på reise var uten tvil turen hjem til Norge etter å ha tilbrakt 11 måneder i Aztec, New Mexico som utvekslingselev. "Dramaet" skjedde i slutten av juni i 1999. Jeg var 18 og ganske "grønn" når det gjeldt å reise med fly (bortsett fra et par turer til Køben og noen charterturer til Gran Canaria med familien der pappa tok seg av alt). Det var min andre internasjonale langtur - den første var turen dit høsten før - så jeg var ganske usikker.
Turen var i utgangspunktet tredelt: 1) Farmington, NM - Denver, CO 2) Denver, CO - Newark, NJ 3) Newark, NJ - Oslo
Del 1 gikk smertefritt, jeg fikk sjekket inn hele veien hjem (de i skranken var veldig fascinert over at jeg skulle fly internasjonalt og helt til Noooooorway, det var tydelig sjelden vare på en liten regional flyplass i New Mexico). Flyet som tok oss fra Farmington til Denver var et lite propellfly med 1-1 konfigurasjon fra United Express.
I Denver begynte problemene. I det boarding skulle starte fikk vi beskjed om at det var tekniske problemer med flyet og måtte sjekkes av teknikere. Estimert forsinkelse var en time, kanskje to. Null stress tenkte jeg, jeg hadde en åtte timers layover på EWR, så mer ventetid i Denver betød jo bare mindre ventetid i Newark.
Etter nesten to timers venting ved gate i Denver fikk vi beskjed om at flyet som var satt opp ikke kunne repareres raskt og de måtte få inn et nytt fly. Det var på vei fra Minneapolis (tror jeg). På det tidspunktet estimerte de fire til fem timers forsinkelse. Jeg stresset fortsatt ikke, hadde jo enda god margin mellom ankomst og avgang på EWR, tre til fire timer.
Snaut fem timer forsinket kom jeg til Newark. Begynte å bli sliten og drittlei av å være på reise. Var glad for at det ikke var så lenge å vente til flyet til Oslo hadde avgang. Da kom beskjeden; flyet til Oslo er KANSELLERT og vennligst kontakt SAS skranken for detaljer om ombooking. Jeg var del av en gruppe med utvekslingselever og flere før meg i køen fikk ganske "spenstige" hjemreiser (f.eks. via MUC og CPH før OSL eller via HEL og ARN før OSL). Jeg skulle kun via CPH, men det var åtte timer til avgang dit. Og en tre timers layover i CPH.
Jeg var ganske utmattet da jeg omsider ankom OSL flere timer etter planen og det ble ikke bedre av at bagasjen min ikke dukket opp. Ny kø for å melde den savnet før jeg endelig kunne gå gjennom tollen og finne foreldrene mine.
Bagasjen min dukket opp 48 timer senere, levert på døra av en varebil med SAS logo på sidene, etter diverse telefoner til kundeservice med motstridende svar fra de i motsatt ende. Bagasjen var tapt pga fuel lekkasje på flyet som opprinnelig skulle flydd oss fra Denver til Newark var første beskjed. Så visste de ikke hvor den var. Så trodde de den var i Denver igjen. Og så dukket den opp i en varebil hjemme. Jeg hadde bra panikk for at mange minner fra utvekslingsåret som befant seg i de to kolliene skulle være tapt en stund. Men det hendte heldigvis bra.
I nyere tid havner hjemreisen min fra Sør-Afrika i fjor høyt på lista. Hadde betalt en god slump penger for å oppgradere til Business og gledet meg til å gjenta den gode opplevelsen jeg hadde på turen sørover. Det startet bra med et hyggelig opphold i Emirates loungen på JNB og selve flighten startet også bra. Tok et par øl i baren ombord og småsnakket med hyggelige medpassasjerer og crew.
Mens jeg spiste middag fikk jeg veldig hodepine, på grensa til migrene. Fikk i meg maten og så fort crewet hadde fjernet matbrettet la jeg setet flatt, redde opp og la meg til å sove. Følte meg ikke mye bedre da vi landet på DXB. Takket være at jeg reiste i business kom jeg raskt gjennom sikkerhetskontrollen ved ankomst og kom meg til Concourse B. Kjapp svipp innom et apotek for å kjøpe smertestillende (av typen som er reseptbelagt hjemme, men er hyllevare i Dubai) og rett opp i loungen. En dusj, et par flasker Cola og et måltid hjalp betraktelig på formen, men jeg var langt fra i toppform.
Jeg sov meg gjennom mye av flighten til OSL, fikk i meg mat, men null bobler eller annen "moro". Veldig irriterende å være nødt til å "holde igjen" og ikke kunne nyte champis og annen moro i Business, men samtidig innser jeg at det sannsynligvis hadde vært en langt verre opplevelse i Economy. Trangere, null lounge osv.