PDA

View Full Version : Stygg sak


LN-FHU
26-07-2006, 09:46
Non som vet noe mer om denne. Det er vel ikke den som havarerte i Sibir for noen uker siden.........:(

http://www.bladet.no/article2196909.ece

Hurum
26-07-2006, 10:02
Jøss...syntes ikke kommentarene stemte helt med hva som skjedde. "En fugl i motoren gjorde at flyet måtte lande igjen"....flyet var jo aldri over bakken.

dimmaua
26-07-2006, 10:26
Her er hele filmen:
http://www.ogrish.com/archives/russian_plane_crashes_in_ukraine_Jul_17_2006.html
en må trykke på "Video: Download russian plane crashes in Ukraine" nederst. Da kan dere se at flyet var i lufta men kun for et par sekunder. Ellers er det også mulig å se fuglen og røyk fra motoren.
Og dette har ingenting å gjøre med Airbus som krashet i Irkutsk for et par uker siden. Her ser vi Tupolev-134 og dette skjedde på Krim-halvøya i Sør-Ukraina, på en militær flyplass "Gvardeiskoe" rett ved siden av hovedflyplassen på Krim - Simferopol.

LN-BRK
26-07-2006, 10:54
Uten å kjenne til årsaken, flytype og performance, russiske særegenheter, eller hva pilotene har blitt opplært til, så skal man ikke avbryte avgangen i en slik situasjon. Etter V1 har man ikke igjen nok rullebane til å stoppe på, så da skal man komme seg i luften uansett om en motor stopper.

LN-KOG
26-07-2006, 15:07
Originally posted by LN-BRK
Etter V1 har man ikke igjen nok rullebane til å stoppe på, så da skal man komme seg i luften uansett om en motor stopper.

Det kommer vel helt an paa hvor lang rullebanen er det, da. Og det sier historien ingenting om.

LN-BRK
26-07-2006, 15:23
Originally posted by LN-KOG

Originally posted by LN-BRK
Etter V1 har man ikke igjen nok rullebane til å stoppe på, så da skal man komme seg i luften uansett om en motor stopper.

Det kommer vel helt an paa hvor lang rullebanen er det, da. Og det sier historien ingenting om.

Det er jo ikke det. V1 beregnes ut ifra rullebanelengde, flyets ytelser (vekt, motorkraft, flaps setting), temperatur, vind, runway conditions (wet, slippery, dry osv). Ved optimale forhold kan da V1 være helt opptil Vr, men aldri høyere. All statistikk viser at de aller fleste som forsøker å stoppe etter å ha passert V1 ender opp utenfor rullebanen og i en ulykke. V1 forteller jo at dersom man avbryter etter denne hastigheten, så har man ikke nok rullebane igjen å stoppe på. Derfor finnes det ikke nok rullebanen når man passerer V1 uansett hvor lang banen måtte være.

Jo, selvfølgelig er det mulig å klare å stoppe etter V1, men det vet man aldri før man prøver fordi det ikke finnes beregningsmodeller for det. Flyets manualer gir en V1-speed, og den forholder man seg til. Gjør man ikke det, så er man testpilot med livet som innsats.