PDA

View Full Version : Bilde: Reverserer under flare

Blubird
25-07-2006, 21:06
En slags teknikk for å få mer gjennomsynk under flare, eller hva? Så et liknende bilde av en IL-62 for en stund tilbake. Vanlig praksis øst på?

http://www.planepictures.net/netshow.php?id=512132

Someone
25-07-2006, 21:39
Er det helt etter boka å kjøre i revers før man toucher?

Martin
25-07-2006, 21:45
Er det i det hele tatt mulig? Trodde det lå en sperre eller noe sånt mot reversering så lenge hjulene ikke er nedi.

Someone
25-07-2006, 21:52
Originally posted by Martin

Er det i det hele tatt mulig? Trodde det lå en sperre eller noe sånt mot reversering så lenge hjulene ikke er nedi.

Russere har jo alltid vært noe for seg selv;)

LN-BRK
25-07-2006, 22:24
Noen fly kan reversere i luften, andre kan ikke. Noen gjør det også som en normal prosedyre som vist på bildet.

Widerøe sine Dash'er blir etter en hendelse tidligere i år, modifisert slik at det blir fysisk umulig å reversere i lufta.

S61N
25-07-2006, 23:00
napp ut ein sikring, so går det sikkert å bruke thrustreverser i lufta

Lystige Laura
25-07-2006, 23:09
B737 kan man reversere 10 fot over bakken, men det gjøres ikke.

LCH78
26-07-2006, 00:02
Originally posted by LN-BRK

Noen fly kan reversere i luften, andre kan ikke. Noen gjør det også som en normal prosedyre som vist på bildet.

Widerøe sine Dash'er blir etter en hendelse tidligere i år, modifisert slik at det blir fysisk umulig å reversere i lufta.

Så det er ikke bare det klistremerket dem har satt på altså :)

LN-AFG
26-07-2006, 00:38
Er visst prosedyre for div. russiske fly. Vel og merke tror jeg ikke reverse thrust blir brukt før man tar bakken, det er bare reverser clamshell buckets som blir deployed og dette gir en viss luftmotstand som hjelper å bremse flyet i lufta.

Annet eksempel:

http://www.airliners.net/open.file/0148742/L/

brendas
26-07-2006, 10:39
Originally posted by LN-AFG
Er visst prosedyre for div. russiske fly. Vel og merke tror jeg ikke reverse thrust blir brukt før man tar bakken, det er bare reverser clamshell buckets som blir deployed og dette gir en viss luftmotstand som hjelper å bremse flyet i lufta.
Så fort reverserene slår ut vil det jo være reverese thrust til en viss grad (idle reverse.)
Etter det jeg kjenner til kan Tu-154, Il-62 og DC-8 bruke reverserene mens de er i lufta (de to sistnevnte kan det på to av fire motorer.)

ENKB
26-07-2006, 12:05
Ikke fullt så enkelt med en kjapp "go around" da.. :wow:

LN-SSL
26-07-2006, 15:42
Etter det jeg kjenner til kan Tu-154, Il-62 og DC-8 bruke reverserene mens de er i lufta (de to sistnevnte kan det på to av fire motorer.)

Akkurat...., på to av fire..... Tviler ikke, det er ikke det, men kan noen komme med et godt eksempel på praktisk bruk....?
(Tenker selv, men kommer ikke opp med noe fornuftig sånn på stående fot):rolleyes:

slowandsilly
26-07-2006, 20:49
Originally posted by LCH78 Originally posted by LN-BRK Noen fly kan reversere i luften, andre kan ikke. Noen gjør det også som en normal prosedyre som vist på bildet. Widerøe sine Dash'er blir etter en hendelse tidligere i år, modifisert slik at det blir fysisk umulig å reversere i lufta. Så det er ikke bare det klistremerket dem har satt på altså :)

He he...

Husker Cessna Skyhauk og diverse andre lighter med alle slags klistremerker som advarte mot at feil bruk av "flight controls" kunne resultere i både det ene og det andre!

FBU 4EVER
26-07-2006, 20:56
Vi hadde en kaptein på DC-9 (nå heldigvis pensjonert!) som brakk over i en 90-graders bank rett etter take-off på FBU 06,passerte mellom terminalbygget og parkeringshuset (virket i allefall slik på oss pax,noen gispet høylytt!),og landet på TOS bane 19 med thsust reverse fra ca. 50 fot.Vedkommende sto nesten hele sin karriere på sjefspilotenes "transferlist",men de fikk aldri tatt ham på fersken.Dessverre.Svært uprofft gjort.Shit hot in his own eyes,but not in mine!:wow:

brendas
26-07-2006, 21:23
Originally posted by LN-SSL

Akkurat...., på to av fire..... Tviler ikke, det er ikke det, men kan noen komme med et godt eksempel på praktisk bruk....?
(Tenker selv, men kommer ikke opp med noe fornuftig sånn på stående fot):rolleyes:

I tillegg kunne Tristar gjør det kom jeg på nå, den var jo beryktet for å praktisk talt kunne stupe.
Praktisk bruk? Raskere descent, bruke det til oppbremsing i steden for å bruke spoilere.

Falcon
26-07-2006, 22:25
Originally posted by slowandsilly

Originally posted by LCH78 Originally posted by LN-BRK Noen fly kan reversere i luften, andre kan ikke. Noen gjør det også som en normal prosedyre som vist på bildet. Widerøe sine Dash'er blir etter en hendelse tidligere i år, modifisert slik at det blir fysisk umulig å reversere i lufta. Så det er ikke bare det klistremerket dem har satt på altså :)

He he...

Husker Cessna Skyhauk og diverse andre lighter med alle slags klistremerker som advarte mot at feil bruk av "flight controls" kunne resultere i både det ene og det andre!

Klassiske eksempler på dårlig brukskvalitet, kjent fra human factors-faget (for oss som har holdt på med slikt): Like håndtak for gear og flaps. Det jævlige er at amerikanske kjernekraftverk i alle fall hadde samme type dårlig design på hendler og kontroller (ref. Three Mile Island).