Flyprat >
Flyforum > Norwegian: Pause på Las Vegas-rutene i sommerprogrammet
View Full Version : Norwegian: Pause på Las Vegas-rutene i sommerprogrammet
sirpjalle
24-10-2016, 09:18
Didn't see that coming, på en måte!
http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2016/10/24/0740/Norwegian/norwegian-setter-samtlige-las-vegas-ruter-pa-pause-fra-mars
-Våre slot-tider (tildelte takeoff og landings-tider) i Las Vegas skaper noen operasjonelle utfordringer for oss i sommerperioden på grunn av den ekstreme varmen, sier informasjonssjef Daniel Kirchhoff i Norwegian.
Norwegian setter Las Vegas rutene på pause. Det er ikke svikt i passasjerer, men faktisk det varme været/dårlige slottider som er utfordringen.
http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2016/10/24/0740/Norwegian/norwegian-setter-samtlige-las-vegas-ruter-pa-pause-fra-mars
Dårlige slot-tider, vil det si de lander på dagtid og da blir det problemer med å få nok drivstoff med tilbake til Norge som er utfordringen?
Hvor varmt blir det der på dagtid om sommeren?
Hva gjorde de i sommer? Fløy de ikke til ARN/CPH da?
Dårlige slot-tider, vil det si de lander på dagtid og da blir det problemer med å få nok drivstoff med tilbake til Norge som er utfordringen?
Hvor varmt blir det der på dagtid om sommeren?
Ca. 40 Celsius
Heisann!
Om sommeren i Las Vegas blir det nok svært ofte mer enn 40c som KHANSEN skriver.
Jeg har selv vært i Las Vegas hver sommer (Juli/aug) de siste 7 årene, og på formiddag og ettermiddag blir det fort opp mot 44-45 grader, i skyggen.
Kim
Hvordan løser sandkasseselskapene dette med varmen? Qatar bruker samme fly som Norwegian, og så vidt jeg vet så har de ikke problemer med høye temperaturer.
http://acukwik.com/airportinfo/klas
Slotrestriksjoner i LAS? Nytt for meg ...
http://acukwik.com/airportinfo/klas
Slotrestriksjoner i LAS? Nytt for meg ...
Samme tanker her også, det eneste jeg kan tenke meg er adgang til Immigrations and Customs - og eller adgang til Internationale Gates, kan ha en betydning og bli omskrevet I pressemelding modus (Det er ikke negativt og I hvertfall ikke vår skyld :p )
FIS i Vegas er tilgjengelig 24/7 så lenge man er forhåndsinnmeldt.
Vi hadde temperatur problemer i midt-østen også: Boeing flyene hadde Max temprature limitasjoner for avgang og når tempen steg utover dagen rapporterte tårnet gradene opp til Max, så stoppet det der og gikk ikke høyere. Dermed gikk trafikken som normalt...
Har ikke flydd langruter fra Las Vegas, men banelengde kan være en faktor hvis det blir varmt og godt.
Det går fortsatt gjetord om Champion Air's takeoffs etter russisk mønster. Bånn gass og liftoff på trekkspillet i enden av banen.
PointMergeArrival
24-10-2016, 18:19
Hvordan løser sandkasseselskapene dette med varmen? Qatar bruker samme fly som Norwegian, og så vidt jeg vet så har de ikke problemer med høye temperaturer.
Det er litt annen konfigurasjon på DY og QR sine B787, antar stinn brakke hos DY veier mer enn hos QR.
Her i sandkassa er det mange som sliter når nåla nærmer seg 50 grader. Da holder det ikke med 4300m, de MÅ HA 4350m for avgang.
haakonks
24-10-2016, 20:28
Er det en egen option på Dreamliner med "Hot & High"? Slik som det har vært på tidligere fly?
Virgin har avgang ca. kl. 15, BA ca. kl. 17 og kl. 21, alle med 747. Vil tro de to første treffer varmeste tiden på dagen. De stiger ikke veldig godt, men kreker seg i lufta og hjem til LHR/LGW. Er firemotors bedre enn tomotors i denne varmen (i tilfelle motorkutt el.l.)?
Edelweiss har jo avganger kl 17.30 med 330 som har brukbart med seter ombord. ZRH er jo i tillegg ca 10% lengre unna enn OSL .(5713 vs 5135 miles)
Virgin har avgang ca. kl. 15, BA ca. kl. 17 og kl. 21, alle med 747. Vil tro de to første treffer varmeste tiden på dagen. De stiger ikke veldig godt, men kreker seg i lufta og hjem til LHR/LGW. Er firemotors bedre enn tomotors i denne varmen (i tilfelle motorkutt el.l.)?
4-motors fly mister jo bare 25% ved motorkutt, men totalt sett har et 2-motors fly mere krefter for det skal kunne miste 50% på V1 og likevel fortsette.
Hvis et 4-motors fly mister 2 på samme side på V1 så går det i grøfta, i beste fall.
Man kan kanskje sammenligne 330/340 på same bane eller 747-200 og 777-300.
(De to siste har sammen avgangsvekt 775,000 pund, skjønt de nyeste 747-200 kan ligge litt over hvis de har store motorer, R og Q motorer)
Da har Norwegian vært ute å forsøkt å oppklare:
http://www.dagbladet.no/nyheter/too-hot-for-norwegian---hit-vil-ikke-kjos-fly-om-sommeren/64027497
Ser ut som varme og tett konfigurerte fly i kombinasjon er grunnen. (Som mange her allerede har sluttet seg til)
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Dag Viking
25-10-2016, 09:05
LAS ligger også litt høyere enn flyplassene i Midtøsten.
FlightDeck
25-10-2016, 12:36
Har ikke flydd langruter fra Las Vegas, men banelengde kan være en faktor hvis det blir varmt og godt.
Ifølge Wikipedia har de en rullebane på 4423 meter.
1944vintage
25-10-2016, 12:52
Airport Diagram KLAS:
https://www.faa.gov/aero_docs/dtpp/1611/00662AD.PDF#search=LAS
Men kan en i ruteplanlegging basere seg på at lengste rullebane alltid er åpen ?
Banelengde er en ting, men hinder i utflygingen må vel også tas med i betraktningen her. Er den del terreng og stente områder rundt LAS også .
Banelengde er en ting, men hinder i utflygingen må vel også tas med i betraktningen her. Er den del terreng og stente områder rundt LAS også .
Joda, men med lengre bane kan man få større fart før avgang og dermed klatre bedre over fjellheimen. Boeing kaller det "Imporved Climb" og er et eget kapittel i performance boka.
I følge en artikkel i DN så planlegger Norwegian å kunne fly til Las Vegas sommeren 2018. Enten ved å bruke kraftigere motorer eller endre avgangstider til kaldere tider på døgnet
Sent from my iPhone using Tapatalk