Log in

View Full Version : Swiss CS100


KnutW
24-10-2016, 01:41
Da jeg i slutten av august skulle en tur til Zürich og selvsagt hadde fått med meg at Swiss i sommer begynte å fly CS100, var ikke veien til litt kreativ ruteføring lang. Rutetilbudet bar dessverre preg av at det bare var et fåtall maskiner i flåten på den tiden, nærmere bestemt to. Ingen av rutene/tidene disse fløy var spesielt enkle å kombinere med en grei retur ZRH-OSL.
Nuvel, med litt ekstra innsats på swiss.ch viste det seg at et par dager i uken gikk det en CS100 på ettermiddagen ZRH-PRG. Rutetiden passet dessuten perfekt med tid til middag og øl (man er jo tross alt i Tsjekkia) på flyplassen i Praha før Norwegians kveldsfly til OSL! Som en kuriositet bør det her nevnes at de dagene ruten ikke gikk med CS100 var det B777-300ER som fløy! Tydeligvis crew training, og et artig alternativ.

CS100 er det siste tilskuddet i flåten til Swiss. Det er det første flyselskapet i verden som operer typen, og den hadde premiere 15 juli 2016 på ruten Zürich-Paris. Da jeg fløy med den 29 august hadde Swiss fått to stykk i flåten, HB-JBA og HB-JBB. De skal etterhvert få 28 flere, både CS100 som har 125 seter og CS300 som får 145 seter. (CS300 får forøvrig premiere hos Air Baltic nå i høst.) Oslo blir sannsynligvis også en CS100 destinasjon når Swiss får flere maskiner av typen. Den vil da erstatte Helvetics Embraer 190.

I størrelse er CS100 omtrent som en B737-700, 35 meter både på langs og på tvers, men med litt smalere skrog og dermed også kabin.
Førsteinntrykket er bra, kabinen er lys og fremstår romslig, det er god takhøyde og setene er til tross for «slimline» ganske komfortable. Men ikke veldig komfortable. De står tettpakket, men designeren har ofret setelommen til fordel for litt mer benplass og det hele er sånn passe greit nok.

Bombardier og Swiss skryter på seg at den skal være svært stillegående. Det er nok i så fall mest på utsiden. Jeg satt til å begynne med på rad 14, midt over vingen. Det er mye rare lyder under push og start, mye av det samme som på A320, med summing, hviiiining, brrrrrrumming og klonking. Pluss et og annet pling. Selve motorene er relativt stillegående, de har store vifter og brummer derfor litt, men mesteparten av støyen kommer fra aircon og systemer inne i kabinen. I rettferdighetens navn skal det sies at støyarealet på bakken under og rundt flyet er mer enn halvert ift. f.eks. B737. Jeg oppholdt meg inni flyet under hele turen og kan ikke uttale meg om det...

Den var fresk i frasparket, betraktelig kjappere akselerasjon enn en B737. Dette kan nok bero på at vi var ganske lette, men take-off og utklatring gikk i hvertfall radig. I følge Flightradar24 passerte vi 3500 fot etter ett minutt og 11.000 fot etter fire. Det tok 18 minutter til FL330 der vi lå i drøye 10 minutter før vi gikk ned til FL270 i tre minutter og deretter startet descend inn mot Praha. Det var nok en del medvind, bakkefarten lå på over 900 km/t store deler av cruise-fasen. Normal marsjfart er M 0.78, ca 830. Den tidligere omtalte støyen avtok ikke merkbart, og opplevd støy i kabinen var vel så høy som i en B737, kanskje til og med hakket over. Ikke direkte plagsomt, men skuffende på en helt ny maskin. Jeg hadde vel sett (hørt?) for meg noe mer alá A380/A340/B787. Nå skal det sies at en god del av støyen kom fra hovedhjulene, eller rettere sagt mellomrommet mellom dem og skroget. Hjulene felles ikke inn i skroget men ligger «flush» som på B737. Mellomrommet mellom hjul og skrog skal normalt dekkes/tettes av noen børsteliknende lameller. Pga. at disse på bare seks uker har rukket å bli så skitne at de ikke lenger kan brukes (en ørliten designfeil her, Bombardier?), har Swiss demontert dem. Dette skaper en åpen glippe mellom skroget og hjulet som jo genererer en del rumlende støy når farten øker.

Innredningen er svært tiltalende og bagasjehyllene over setene er veldig store. Setene er arrangert 2+3, selv på business. (Når skal europeiske flyselskap få ordentlige business-seter..?!)
CS100 er også først ute med en litt artig nyvinning som faktisk har noe for seg; det midterste setet i 3-raderen er et par centimeter bredere enn vindu- og midtgangsetet! Ikke mye, men håpet er at dette skal gjøre det litt mer attraktivt å sitte der. Jeg prøvde det på siste halvdel av turen, den helt bakerste seteraden var ledig, så jeg kunne teste litt. Det er faktisk en liten forskjell. Nå satt det riktignok ikke noen ved siden av meg, men man har litt mer armslag på midtsetet enn de ved siden av. En annen fin detalj er at det over hver seterad er en infoskjerm i taket. Litt liten, men den gjør nytten. I mangel av skjerm i seteryggen foran blir denne skjermen benyttet til å vise kart og flight-info på turen. Dog er skjermen ikke stort større enn på en telefon. Vinduene er derimot veldig store og gir nesten litt assosiasjoner til B787.
Toalettet bakerst var særdeles stort og romslig, selv jeg på 1,95 hadde ganske godt med plass. Basert på ren subjektiv synsing virket det omtrent dobbelt så stort som de hæslige nye slimline doene på B737.

Cockpiten var også stor og romslig. Bombardier har stablet om litt på det tradisjonelle konseptet slik at bl. annet transponder og radio/nav sitter oppe på glareshield. Dermed slipper man å bøye seg ned og bakover hver gang man skal stille om freq/koder. I tillegg har den HUD for begge pilotene, ikke bare kapteinen.
Jeg skal her få skyte inn et tips, noe som Swiss garantert ikke kommer til å informere dere om: CS100 er foreløpig bare godkjent for CAT I landinger. Selvsagt vil den etterhvert få både CAT II og III, men dette er en laaang prosess. Vinteren 2016-2017 har den derfor bare CAT I og vil nok få noen diversions på tåkebefengte sentraleuropeiske flyplasser. Så til de av dere som tenker på en "prøvetur" med CS100 nå i vinter; sjekk værutsiktene først og velg en annen flytype hvis tåken ligger tett.

Drivstofforbruket per passasjer er på linje med B737. 1,6 tonn i timen med 125 seter er jo ikke så halvgærent, og dersom CS300 holder seg på omtrent samme forbruk blir den hakket bedre enn B737.

Summa summarum: Et artig tilskudd i en verden av A320 og B737, grei nok som passasjer og ganske så stilig å se på. Litt trang seteplassering (men det er jo ikke flytypens feil) og litt vel mye støy inni til å være nykommer.
I Knuts verden, klassen for middelstore jetfly, havner den dermed på tredjeplass bak EMB-190/195 og Sukhoi SSJ, men foran B737, A320, Fokkere og CRJ-900.

PS: Kan en eller annen her på forumet forklare meg hvordan jeg legger bilder inn på rett sted i teksten? Trøbler fremdeles med å få plassert de inn der de skal, derfor kommer de her:

LN-RTP
24-10-2016, 04:47
Fin rapport.
Har heiet på C flyene skulle komme i drift og bli solgt, det trenges splitter nye fly, ikke bare oppvarmete 737 og 320 typer.
Regner med at det er ganske avansert i cockpiten, ikke bare med dobbel HUD, men også annet snadder: Moving taxi way map anybody? Cat III C kommer vel etter innkjøringen ?

CFM
24-10-2016, 10:30
[QUOTE=LN-RTP;1068288Cat III C kommer vel etter innkjøringen ?[/QUOTE]

Har mine tvil om at det blir CAT III C med det første.... ;)

LN-KOG
24-10-2016, 10:53
Har mine tvil om at det blir CAT III C med det første.... ;)

Noen spesielle årsaker til slik uttalt tvil? Bortsett fra at det er sveitsere og der tar ting tid...

CFM
24-10-2016, 11:01
Noen spesielle årsaker til slik uttalt tvil? Bortsett fra at det er sveitsere og der tar ting tid...

CAT III C er såvidt jeg vet ikke i bruk noen steder i verden. Den høyeste kategorien er CAT III B. Ved C skulle flyet funnet veien til gaten selv, men før slikt kommer i bruk vil det nok ta en stund ennå.

LN-KOG
24-10-2016, 11:09
Det er jo en veldig god grunn :)

KnutW
24-10-2016, 11:15
Takk for det LN-RTP, godt å høre at det er flere som ønsker seg noe annet enn 737! CS100 er nok i minste laget til å ta noe særlig av 737/320 markedet, men CS300 som kommer ganske snart vil begynne å spise litt av det nederste segmentet. Med 145 seter blir den en bra erstatter for -300 og -500 serien, nettopp disse som bl.a. AirBaltic bytter ut. Det vurderes en CS500 som vil konkurrere direkte med 737/320, men jeg vil tro Bombardier ser an salget av 100/300 veldig nøye før de går i direkte konkurranse med Boeing og Airbus.
Cockpiten var helt tipp topp, pilotene var meget godt fornøyd. Det var taxiway og parking/docking chart på skjermen, men litt usikker på hvordan funksjonaliteten her var. Det er sertifiseringsprosessene for CAT II/III som tar lang tid. Utsyrsnivået (CAT IIIa, b, eller c) er opp til det enkelte flyselskap å velge, men Swiss (Lufthansa Group) vil jeg tro legger seg på minst IIIa. Skal prøve å få lagt inn et bilde av cockpit, men hittil får jeg bare "upload failed". Jobber med saken!

Edvard
24-10-2016, 11:32
CAT III C er såvidt jeg vet ikke i bruk noen steder i verden. Den høyeste kategorien er CAT III B.
Ved C skulle flyet funnet veien til gaten selv, men før slikt kommer i bruk vil det nok ta en stund ennå.

Vi setter Elon Musk på saken.

KnutW
25-10-2016, 17:17
Og endelig fikk jeg bildet fra cockpiten på plass! Dessverre litt uskarpt, bare å beklage.

LN-RTP
25-10-2016, 18:14
Mye skjermer og der ser jeg flyplass diagrammet. Da er det sikkert Moving Map fra WAAS forsterket GPS.
Antar 787 og 350 har det samme, men ikke sikker.
Runway incursions har forårsaket masse alvorlige ulykker før så dette kan være et godt hjelpemiddel.

Bergern
29-10-2016, 12:13
Superdupert!
Har en booking AMS-RIX siste halvdel av november. Den står oppført med 733, men jeg har et ørlite håp etter at jeg i en annen tråd leste de skal sette den i drift på den ruta i november (eller neste måned, som det sto).

MountainDew
30-10-2016, 12:25
I tillegg har den HUD for begge pilotene, ikke bare kapteinen

Legg merke til at HUD er ekstrautstyr, ganske kostbart også! Mange operatører velger nok dette bort.

FlightDeck
05-06-2017, 09:44
Takk for flott rapport! Skal fly samme flytype med SWISS om noen uker, og ser frem til det.



CS100 er også først ute med en litt artig nyvinning som faktisk har noe for seg; det midterste setet i 3-raderen er et par centimeter bredere enn vindu- og midtgangsetet! Ikke mye, men håpet er at dette skal gjøre det litt mer attraktivt å sitte der. Jeg prøvde det på siste halvdel av turen, den helt bakerste seteraden var ledig, så jeg kunne teste litt. Det er faktisk en liten forskjell.

:


Kanskje ikke først ute med bredere midtsete - jeg fløy Spannairs A320 for noen år siden og denne hadde bredere midtsete enn øvrige seter.

KnutW
11-06-2017, 23:39
Kanskje ikke først ute med bredere midtsete - jeg fløy Spannairs A320 for noen år siden og denne hadde bredere midtsete enn øvrige seter.

Jøss, det visste jeg ikke, takk for oppdatering! Man skal alltid være veldig forsiktig med begrepet "verdens første/største/lengste/tyngste osv", men dette ble tatt fra Bombardiers reklame. Det er mulig de har sine ord i behold mtp. flytypen som sådan. Noen enkelte selskap har kanskje hatt dette konseptet på enkelte typer til enkelte tider, men det Bombardier sier er at dette er første gang der flytypen som sådan blir levert med denne løsningen uansett selskap.