PDA

View Full Version : Kredittkort / DNB / Hvitvaskingslov og rapportering av bruk...

Fnate
22-10-2016, 18:03
Mods må så klart flytte til NoFly eller hekte på en generell kredittkorttråd, men jeg finner ikke noe som passer... OG jeg bruker ofte kredittkortet på å kjøpe flyreiser.

Fly er ting som f.eks dette:

http://i1182.photobucket.com/albums/x452/fnate/20161020_205235.jpg (http://s1182.photobucket.com/user/fnate/media/20161020_205235.jpg.html)

Anyway... logget inn i nettbanken i dag (dnb) og de sier de må ha meg til å fylle ut informasjon om forventet kortbruk i utlandet. Evt overføringer til utlandet. Reiser man til Syden i vinterferien og sånt så er det jo lett. Spørsmålene var heller ikke så vanskelige. Type

- Hvor mye penger vil du bruke månedlig på kredittkortbetaling eller overføring til utlandet?
A: 0-50.000
B: 50k - 1,5mill
C: Over 1,5 mill

Stuff som det. Greit nok. Men så må man fylle ut hvilke land man planlegger å bruke penger i... da blir det verre. Man må velge fra rullgardin og når man har kommet til 10 land så er det stopp.

Ouch

Jeg hadde kommet til C i alfabetet. Altså, det er jo ikke sånn at jeg vet jeg skal til Bermuda i morgen, men plutselig kjeder jeg meg og gjør det allikevel. Så da må man krysse av da. Vil jo ikke at kredittkortene skal slutte å virke.

Eller er det ikke det de mener? Skal så klart ringe dem over helgen, men er det flere som har vært borti dette? Og hva gjorde dere?

Jeg har vært i 20 land hittil i år og skal legge til en 5-6 før jul. Rimelig annoying om du krysser grensen til Paraguay og plutselig er uten penger. Da må man jo begynne å reise rundt med tusenvis av USD som back up (noe som gir helt egne problemer i enkelte land).

Og man kan bare logge inn i nettbanken maksimalt 4 ganger før man blir utestengt til man har fyllt ut skjemaet. Jeg har brukt opp en gang nå. Og ser jeg bruker opp en gang til bare for å finne tlf til kundekontakten min.

Grompf

RedLine
22-10-2016, 18:18
Nå skjønner jeg ikke hva DNB tenker med, dette er da utrolig tungvint. Når jeg jobbet med dette så var vi veldig tydelige på å lage rutiner på kunden selv skulle velge verdensdeler der kortet skulle være aktivt. Dessuten så tillot vi blokkering av enkelt land dersom der var store problemer.

Å kreve at kunden velger land for land må jo være å gå baklengs inn i fremtiden og med et ønske om at kundene deaktiverer alt av sperrer...

Fredrik74
22-10-2016, 19:33
Bakgrunden till det här är ju Fnates favoritland. Det här handlar om terroristjakt och svarta pengar. Jag, som såklart bor i Sverige, har fyllt i samma sak hos Nordea. Jag vet också från firman jag jobbar på att KYC(know your customer) blir mer och mer viktigt.

Jag är övertygad om att det inte handlar om ifall Fnate ska åka till Paraguay utan om han ska föra över pengar till talibanerna eller The Donald.

JoeW
23-10-2016, 20:42
Nå skjønner jeg ikke hva DNB tenker med, dette er da utrolig tungvint. Når jeg jobbet med dette så var vi veldig tydelige på å lage rutiner på kunden selv skulle velge verdensdeler der kortet skulle være aktivt. Dessuten så tillot vi blokkering av enkelt land dersom der var store problemer.

Å kreve at kunden velger land for land må jo være å gå baklengs inn i fremtiden og med et ønske om at kundene deaktiverer alt av sperrer...
Dette må ikke forveksles med regionsperrer, men handler jo om lovpålagt risikoanalyse.

RedLine
23-10-2016, 20:46
Dette må ikke forveksles med regionsperrer, men handler jo om lovpålagt risikoanalyse.

Jeg har ikke full innsikt i gamet lengre og skrev bare ut i fra Fnates post. Poenget mitt var at hvis DnB lager sperrer ut fra den analysen så blir det utrolig tungvint og lite brukervennlig for dem som reiser mye.

LN-MOW
23-10-2016, 21:01
Bakgrunden till det här är ju Fnates favoritland. Det här handlar om terroristjakt och svarta pengar..

Tja ... Jeg som bor i Fnates favorittland har ingen slike sperrer. Imidlertid får jeg innimellom en SMS eller email fra Chase når de ikke helt er med på reisemønsteret mitt. Imidlertid har de endelig begynt å skjønne at jeg har en viss tilknytning til Norge.

Men noen ganger er de på ballen også - slik som da noen prøvde å kjøpe røyk med kortnummeret mitt i en quicki-mart i Virginia ... Nytt kort kom med den lokale fedex-mannen to dager etterpå.

sabergum
23-10-2016, 21:29
DNB opererer ikke med regionsperre, så dette må være noe annet. Har heller ikke fått noen slik forespørsel når jeg lgger inn i nettbanken.

JoeW
23-10-2016, 21:58
Se dokument om "AML Compliance" her,

https://www.dnb.no/en/corporate-and-institutions/industries/financial-institutions.html

Eirik
25-10-2016, 14:19
Jeg endte opp med å gå for alternativ A ...

Fnate
26-10-2016, 19:42
Fikk snakket med DNB og det er kun er kartlegging (sier de), og ingen sperre på kort.

Om dette stemmer finner jeg ut til onsdag når jeg skal betale for hotellet mitt i Moskva :)