View Full Version : LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt
LOT har annonsert innfasing av 737-800 NG (4 stykker gjennom lease fra AerCap i april 2017) og 737MAX8 (6 stykker + 5 i opsjon, gjennom lease fra AirLeaseCorp., første to maskiner med leveringsdato allerede i november 2017).
737-800/MAX8 skal brukes først og fremst på ruter til Heathrow, Amsterdam, Paris, Madrid, Barcelona og Tel Aviv, samt på planlegte nye ruter til Tehran og Astana.
Slik blir LOT en av verdens første 737MAX operatorer.
Polsk kilde:
http://www.pasazer.com/news/31921/lot,zamawia,10,boeingow,737,w,tym,max,8.html
Er vel ikke umulig man ser flere ordre her, når man ser på LOTs vekstplaner og hva de har i flåten nå
Slik blir LOT en av verdens første 737MAX operatorer.
Blant de første. Boeing leverer første MAX i Q2 2017, trolig til Southwest ;)
Boeing_fan
13-10-2016, 14:07
Skal LOT fase ut sine 737CL (-400) samtidig som NG (-800) fases inn eller skal de beholdes inntil videre?
Blant de første. Boeing leverer første MAX i Q2 2017, trolig til Southwest ;)
Hört rykten om att det kanske till och med blir Norwegian som launch då MAX ligger före schedule.
Sent from my X5max_PRO using Tapatalk
Skal LOT fase ut sine 737CL (-400) samtidig som NG (-800) fases inn eller skal de beholdes inntil videre?
LOT har 3 734 som skal beholdes inntil 2020-2021.
734 har en retrofit (LLF og LLG allerede ferdig, LLE om par uker), kabin ser ut ganske flott ;)
Wysane z mojego HTC Desire 620 przy uyciu Tapatalka
Offisiell datategning av flyet
https://imagr.eu/up/mG83b_CuqEJdPXgAArO4I.jpg
LOT har annonsert innfasing av 737-800 NG (4 stykker gjennom lease fra AerCap i april 2017)
Ser ut som disse 4 -800 maskinene har alle vært hos China Eastern og er omtrent 12 år gamle
Boeing 737 -89P 30682 1673 SP-LWA LOT Polish Airlines air-test at SHA 04apr17, B-reg prior delivery (+ 32800/1681 SP-LWB 02apr17 ex B-5086) ex B-5101
Boeing 737 -89P 30691 1702 SP-LWC LOT Polish Airlines for delivery may17 ex SHA (+ 32802/1725 SP-LWD jul17) ex B-5085
Jepp. Og den første Max kommer i slut av Oktober
Wysane z mojego HTC Desire 620 przy uyciu Tapatalka
Første -800 i LOT farger, men fortsatt på kinesisk register
https://cdn.jetphotos.com/full/5/61982_1491342921.jpg
De to første 737-800 som kom fra Kina er nå satt i drift
https://cdn.jetphotos.com/full/5/26879_1494766600.jpg
Første -8MAX observert ute i friluft
Fra Flickr
https://pbs.twimg.com/card_img/927663120775921666/TSsQeDIU?format=jpg&name=600x314
Og LHR blir første ruten på MAXen
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/275627/lot-polish-airlines-outlines-737-max-8-routes-in-w17/
eff 07DEC17 Warsaw – London Heathrow (all service operated by 737 MAX 8 by 31DEC17)
eff 01JAN18 Warsaw – Larnaca
eff 01JAN18 Warsaw – Madrid
Forstår jeg det rett skal også LOT ha bestilt ytterligere 6 E195 maskiner, men litt usikker på om dette er en firm ordre eller snakk om nye eller brukte fly?
Da var første -8MAX til LOT levert
https://mobile.twitter.com/BoeingAirplanes/status/936746623677341696
LOT skal visstnok lease ytterligere 6 737-MAX 8 maskiner, denne gangen fra ALAFCO, hvilket øker deres totale ordre til 12 maskiner
I forbindelse med LOT lanserte en ny rute WAW-LCY, så er det også kjent de skal fly 4 E190 maskiner inn i flåten, og disse kommer rundt årsskiftet. LOT vil da ha samtlige E-jets E1 i flåten, E170, E175, E190 og E195
Visstnok blir LCY deres 100. destinasjon
De mottar i disse dager 4 E195 fra Azul, samt to Q400, sistnevnte skal være i flåten frem til nyttår (?).
De første 2 av 4 E190, nå være levert til LOT Polish Airlines.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/48080907_2216885285198415_4341342621990387712_n.pn g?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=f7393ad6172a96c6cf8877c23f05f968&oe=5CA228BB
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/48374913_2216885585198385_2805817957412765696_o.jp g?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=6e7b75c80e4453d5ef7a498a61c37a41&oe=5CD7F5D5
https://www.facebook.com/media/set/?set=ms.c.eJw9jdsNwEAMwjaqEvKi~_y9W9aLj1zIG8CYLdHY Z8WBBTfnLYF~_Qa7SMtAPGLgj~_k7QSyDXUqN7oyPAzcUUDC1w v8VsToYYfAL1kr2Eff78pWA~-~-.bps.a.2216885275198416&type=1&__xts__
LOT Polish Airlines skal nå starte å fly Boeing B737-700.
LOT Polish Airlines skal nå starte å fly Boeing B737-700.
Wetlease for MAX eller er dette på fast basis?
LOT Polish Airlines skal nå starte å fly Boeing B737-700.
Kilde for dette ?
Kilde for dette ?
Ch-Aviation.ch: LOT Polish Airlines to add maiden B737-700
+++
Ser ut som LOT har det travelt med å få inn nye fly i flåten, har ikke rukket å sende de på lakkering før de går inn i produksjon. Kan jo hende det ikke er ledige ¨lakkeringstimer¨ å få tak i...
SP-LNO, ex-Saratov Airlines:
https://www.jetphotos.com/photo/9361126
SP-LNN, ex-Azul:
https://www.jetphotos.com/photo/9363936
SP-LUA, ex-Blue Air:
https://www.jetphotos.com/photo/9348450
De har også en 737-300 fra GetJet som bl.a. skal gå på OSL ..
De har også en 737-300 fra GetJet som bl.a. skal gå på OSL ..
Men det er jo kun innleie, der har jo LOT flere fly som flyr for dem.
Ser ut som LOT har det travelt med å få inn nye fly i flåten, har ikke rukket å sende de på lakkering før de går inn i produksjon. Kan jo hende det ikke er ledige ¨lakkeringstimer¨ å få tak i...
SP-LNO, ex-Saratov Airlines:
https://www.jetphotos.com/photo/9361126
SP-LNN, ex-Azul:
https://www.jetphotos.com/photo/9363936
SP-LUA, ex-Blue Air:
https://www.jetphotos.com/photo/9348450
Det der kan jo knapt nok kalles hybridfarger. De har jo ikke engang gjort noe med halelogoen til forrige operatør
Ch-Aviation.ch: LOT Polish Airlines to add maiden B737-700
+++
Ble det med den ene fra Blue Air, som fortsatt vel er i Blue Air sine farger?
Uansett, har de nå en 2011 modell 737-800 på vei inn i flåten so mleies fra Pembroke, som kommer fra Jet Airways. Så gjenstår det å se hvordan farger denne står
Boeing 737 -86N 36827 3836 SP- LOT Polish Airlines air-test 05sep19 at TLL, 2 reg prior delivery
Ellers er det vel ikke helt usannsynlig at det er LOT som Nordica skal fly E195 for, selv om kunden ennå ikke er røpet?
Ble det med den ene fra Blue Air, som fortsatt vel er i Blue Air sine farger?
Uansett, har de nå en 2011 modell 737-800 på vei inn i flåten so mleies fra Pembroke, som kommer fra Jet Airways. Så gjenstår det å se hvordan farger denne står
Ellers er det vel ikke helt usannsynlig at det er LOT som Nordica skal fly E195 for, selv om kunden ennå ikke er røpet?
Både ex-Jet Airways VT-JBU og JBV kommer inn i flåten neste uke.
Både ex-Jet Airways VT-JBU og JBV kommer inn i flåten neste uke.
Da var JBV levert LOT. Så er spørsmålet om de tar seg til til å male den før den skal i trafikk? Og hva med interiør? Rekker de mer enn å ta en runde med insektsspray?
Boeing 737 -86N 36827 3836 SP-LWG LOT Polish Airlines delivery 19sep19 TLL-WAW, basic Jet Airways cs
Da var JBV levert LOT. Så er spørsmålet om de tar seg til til å male den før den skal i trafikk? Og hva med interiør? Rekker de mer enn å ta en runde med insektsspray?
De kan vel følge i god Polsk tradisjon og la være å male. Bare til å ta en titt på lastebiler og busser i Polen, så ser det ikke ut som maling står høyt på utgiftssiden:o
Neste maskin fra Jet ble levert LOT denne uken. Noen som vet i hvilke farger?
Boeing 737 -86N 36825 3763 SP-LWF LOT Polish Airlines delivery 22oct19 TLL-WAW
Siste bilde jeg fant er fra Juni - da sto den i Tallinn i fulle Jet-farger.
Neste maskin fra Jet ble levert LOT denne uken. Noen som vet i hvilke farger?
Fulle LOT farger :wow:
https://www.jetphotos.com/photo/9480052
Fulle LOT farger :wow:
https://www.jetphotos.com/photo/9480052
Ikke verst, da det i det siste jo har kommet fly i alle mulige varianter :)
Ikke verst, da det i det siste jo har kommet fly i alle mulige varianter :)
Det sies at disse hybrider skål fa ny lakk under vinter. Noen E95 skål overføres til Nordica. Jeg håper vi får se den ene 700 i LOT farger :)
Personlig ville jeg ikke være overrasked dersom det dukker opp enda flere nye/brukte fly i LOT sin flåte. Økonomisk vekst i Polen er solid og utsiktene er bra. Pluss at det står en langt rekke 737MAX i USA og LUZ
LOT må lease inn 4 A320 fra Avion Express fra Jan/Feb og til mai
https://www.flightglobal.com/lot-wet-leases-four-a320s-from-avion-express/135887.article
LOT wet-leases four A320s from Avion Express
LOT må lease inn 4 A320 fra Avion Express fra Jan/Feb og til mai
https://www.flightglobal.com/lot-wet-leases-four-a320s-from-avion-express/135887.article
Legg merke til faktum at LOT ikke forventer MAX å fly rund påske. LOT har vært konservative og sikret seg i god tid tilgjenglig ACMI kapasitæt da MAX fiasko begynte. So20 blir det enda utfordrende med ACMI kapasitæter. Enda flere MAX som ble planlagt i produksjon ...
Det ryktes også at flere brukte fly skål inn i LOT flåten.
jameson82
04-01-2020, 17:08
Ryktes om 777 inn
Med 3 års lease er det jo litt mer enn bare back-up for 787, som vel de fleste problemer vel bør være løst om et års tid. Og man kan jo nesten allerede spekulere hva det skal erstattes med, selv om det vel trolig er flere 787-9
Hvis konfigurasjonen stemmer ser det ut som de har beholdt Singapore Airlines sine seter
LOT hadde da følgene flåte ved starten av 2020 - som må merkes inkluderer parkerte fly som 787 og MAX, men er uten ymse wetlease som A340 og A320
737-400: 3
737-700: 1
737-800: 7
737-MAX 8: 5
787-8: 8
787-9: 7
Q400: 12
E-170: 6
E-175: 10
E-190: 4
E-195: 15
Totalt: 78
RF-4E_348_MTA
15-01-2020, 20:02
LOT is growing quickly. 78 planes, not bad!
The B734 are mostly being used for summer charter flights.
LOT hadde da følgene flåte ved starten av 2020 - som må merkes inkluderer parkerte fly som 787 og MAX, men er uten ymse wetlease som A340 og A320
737-400: 3
737-700: 1
737-800: 7
737-MAX 8: 5
787-8: 8
787-9: 7
Q400: 12
E-170: 6
E-175: 10
E-190: 4
E-195: 15
Totalt: 78
Man bör vel inkludere de 8 Nordica CRJ flyene også. De flyr jo nesten eksklusiv for LOT nå. Ellers kan man nevne at planen for 2019 ble 90 fly til slutt.
As we speak så ankommer de første tre Avion flyene til WAW for å fly wetlease med LOT frem til Mai.
Man bör vel inkludere de 8 Nordica CRJ flyene også. De flyr jo nesten eksklusiv for LOT nå. Ellers kan man nevne at planen for 2019 ble 90 fly til slutt.
As we speak så ankommer de første tre Avion flyene til WAW for å fly wetlease med LOT frem til Mai.
Nja, den ene dagen flyr CRJ900 for LOT, dagen etter for SAS, samt at flere av Nordica sine CRJ har fått fjernet LOT sticker, så er kun hvit med Nordica logo. Flyene opereres av Nordica Regional Jet OÜ, ikke LOT.
The B734 are mostly being used for summer charter flights.
Forstår jeg det rett er disse nå ute av flåten, og skal konverteres til fraktere, uvisst for hvem?
LOT har en LOI om å leie 18 E195 fra Azul, Plus 14 opsjoner. Om alt dette er vekst eller om noen av de i flåten er inkludert i disse 18 er jeg usikker på
https://www.ch-aviation.com/portal/news/85744-azul-to-sublease-outgoing-e195s-to-lot-breeze-aviation
Thus far, LOT has signed a Letter of Intent (LOI) for the sublease of eighteen E195s with options for a further 14. The Polish flag carrier already operates fifteen aircraft of the type, including seven taken over from Azul (all of them owned by Nordic Aviation Capital). The transaction remains subject to LOT corporate approvals.
Planlegger Azul å kvitte seg med hele E195-flåten? Med tanke på Moxy-dealen i tillegg til dette, blir det vel ikke mange igjen. Kan ikke se at de har ordre på noen direkte erstattere heller, med mindre det er noen leasing-avtaler som har gått meg hus forbi.
Planlegger Azul å kvitte seg med hele E195-flåten? Med tanke på Moxy-dealen i tillegg til dette, blir det vel ikke mange igjen. Kan ikke se at de har ordre på noen direkte erstattere heller, med mindre det er noen leasing-avtaler som har gått meg hus forbi.
Joda, Azul skal ta inn en haug med Embraer E195-E2 (295).
Planlegger Azul å kvitte seg med hele E195-flåten? Med tanke på Moxy-dealen i tillegg til dette, blir det vel ikke mange igjen. Kan ikke se at de har ordre på noen direkte erstattere heller, med mindre det er noen leasing-avtaler som har gått meg hus forbi.
Sett på den norske wikisiden, som er totalt utdatert?
Azul har 75 E195-E2 i bestilling, hvor de fire første er levert. Så da forsvinner E1 maskinene ut, blant annet til LOT
Da ble det offisielt. Ryktene har svirret en visst tid alrede.
Denne deal gir LOT mulighet å øke feed inn i sitt hub significant og kompensere litt for MAX bortfallet som har skapt en del problemer. Egentlig ble det planlagt å ha 18 MAX i drift nå som skulle gi betydelig feed også.
Denne ordre er nok å erstatte alle Q400, E70/75 og de fire eller fem CRJ som flyr for LOT. Jeg foreser en E95 flåte i topp av 50 maskiner. Dette vil supplementeres med ca 50 737NG/MAX dersom MAX'en kommer å fly igjen pluss ca 24-30 787.
Noen vil si at dette er for ambisjonelt. Men vi bør huske en ting: Polen har en økonomisk vekst som ligger stabilt på 5% i flere år nå. Og LOT sitt flåte er så små pga av EU bot som selskap fikk noen år tilbake. Uten dette vil LOT våære alrede idag en selskap på 120 fly.
Sett på den norske wikisiden, som er totalt utdatert?
Planespotters.net.
Planespotters.net.
Ah, de fanger ikke opp bestillinger. Kun fly som snarlig blir levert
Denne ordre er nok å erstatte alle Q400, E70/75 og de fire eller fem CRJ som flyr for LOT. Jeg foreser en E95 flåte i topp av 50 maskiner. Dette vil supplementeres med ca 50 737NG/MAX dersom MAX'en kommer å fly igjen pluss ca 24-30 787.
.
Vet du om de tre Azul-maskinene som har stått i Macon det siste året skal til LOT?
Vet du om de tre Azul-maskinene som har stått i Macon det siste året skal til LOT?
Dessverre kan jeg ikke svare på. Jeg rett og slett vet ikke om eksakt disse 3 skal være aktuelt. Men jeg vil forsøke å høre litt inn i rykte-børsen ;)
Ah, de fanger ikke opp bestillinger. Kun fly som snarlig blir levert
Det er noget tid siden de gjorde opmærksom på at, de kun ville sætte fly på lige før levering..tror det var grundet den store usikkerhed med -8MAX
Hilsen Ole
LOT seiler opp som en meget spennende europeisk aktør. Denne leasingavtalen av 32 Embraer maskiner kombinert med kjøp av Condor, indikerer at LOT ønsker å vokse i Europa.
https://check-in.dk/lot-vil-lease-op-til-32-fly-fra-brasiliansk-flyselskab/
Også litt bra å få inn en aktør fra Øst-Europa med vekst-ambisjoner. Tror det er et sundhetstegn for regionen;)
Også litt bra å få inn en aktør fra Øst-Europa med vekst-ambisjoner. Tror det er et sundhetstegn for regionen;)
Wizzair for eksempel? Hvorvidt veksten er sunn skal jeg ikke uttale meg om.
LOT må lease inn 4 A320 fra Avion Express fra Jan/Feb og til mai
https://www.flightglobal.com/lot-wet-leases-four-a320s-from-avion-express/135887.article
Ser ut som minst et av flyene har "vokst" til en A321 (ex Spanair og Sri Lankan maskin)
Airbus A321 -231 1946 LY-NVQ Avion Express posn 31jan20 CHR-WAW on wet-lease to LOT Polish Airlines ex 4R-MRD
Neste A320 er også på plass fra Avion. Tidligere Monarch maskin Avion plukket opp på billigsalg
Airbus A320 -214 1571 LY-VEB Avion Express posn 01feb20 CHR-WAW on wwt-lease to LOT Polish Airlines ex G-OZBW
Da var SP-LLG ferdig for godt hos LOT, og eieren har sendt den avgårde for å bygge dem om til frakter
Boeing 737 -45D 28753 2895 SP-LLG LOT Polish Airlines ferried 03jun20 WAW-SNN, for VX Capital Partners, for freighter conversion at YLW
LOT Polish Airlines skal nå starte å fly Boeing B737-700.
Det varte bare 1 års tid, for den ene -700 rapporterer Skyliner at er sendt tilbake til utleier
Boeing 737 -79P 30651 1267 SP-LUA LOT Polish Airlines ferried 12-13aug20 WAW-KEF-YYZ-TUS on retun to lessor
LOT gjør som Great Dane: Maler 2 E195 i Bamboo-farger og sender dem til Vietnam på wetlease
https://tekdeeps.com/lot-embraers-to-fly-to-vietnam-aviation/?fbclid=IwAR0SyDyv_dixDcNMvcxqbZ3SpPs7WQR1oavTeW1I yvdsDQC2eZkHijoSADo
The first of LOT’s planes, SP-LNI in the Bamboo Airways livery, was transported to the Hanoi airport on October 28.
LOT planlegger fornye/utvide kortdistanse flåten og har bedt om tilbud på både større fly som A321neo/A320neo, 737-MAX 9 etc, men også mindre på E-jets og A220
Eller fikk de nettopp levert sin 6. E190 (bruktmaskin), så per slutten av mai 2022 er da flåten, inkludert parkert kapasitet følgene i følge planespotters.net
E170: 6
E175: 10
E190: 6
E195: 15
Q400: 12
737-800: 6
737-MAX 8: 5
787-8: 8
787-9: 7
LOT planlegger fornye/utvide kortdistanse flåten og har bedt om tilbud på både større fly som A321neo/A320neo, 737-MAX 9 etc, men også mindre på E-jets og A220
Eller fikk de nettopp levert sin 6. E190 (bruktmaskin), så per slutten av mai 2022 er da flåten, inkludert parkert kapasitet følgene i følge planespotters.net
E170: 6
E175: 10
E190: 6
E195: 15
Q400: 12
737-800: 6
737-MAX 8: 5
787-8: 8
787-9: 7
Du kan legge +2 E190 som vil komme i löpet av året.
Ryktene sier at de förste Q400 forsvinner snart.
LOT vil overta 6 -MAX 8 fra Blue Air på leasing fra ALC. De fleste har vært i drift hos dem, men 1 står nybygd hos Boeing
https://newsroom.aviator.aero/lots-fleet-on-the-increase/
Six Boeing 737-8 aircraft enter PLL LOT's fleet to operate short- and medium-haul flights. All the aircrafts will be picked up by the carrier as early as in October. One of them will be delivered from the Seattle factory.
Ser du også har lagt til en E175, deres 11. i flåten. Dette er en ex-Alitalia maskin, og nesten overaskende den ikke havnet hos en US regional
Embraer 175 STD 170.00334 SP-LIP LOT Polish Airlines regd 04oct22, delivery 05oct22 BZG-WAW ex EI-RDD
Ser du også har lagt til en E175, deres 11. i flåten. Dette er en ex-Alitalia maskin, og nesten overaskende den ikke havnet hos en US regional
Leste et sted at med pilot mangel og høyere pilotlønninger i USA så er det ikke særlig lønnsomt å fly de små maskinene…
Leste et sted at med pilot mangel og høyere pilotlønninger i USA så er det ikke særlig lønnsomt å fly de små maskinene…
Er vel litt derfor de stadig bytter ut de små 50 og 40 seterne, med disse større 70/76 seters maskinene ;)
I følge ch-aviation skal siste Q400 pensjoneres ved utgangen av 2022
Bak betalingsmur:
https://www.ch-aviation.com/portal/news/122436-polands-lot-to-retire-its-q400s-by-ye22
Poland's LOT to retire its Q400s by YE22
Scandinavien_Airlines
03-01-2023, 19:30
Sidste Dash 8 fløj igår, og LOT har nu ikke længere Turbopropfly.
https://simpleflying.com/lot-polish-airlines-retires-last-propeller-plane-94-years/?fbclid=IwAR052mQYZsiVcXIfbqtm0-HyWgrfJv_RSX4qWf37kQbNAd6InrxjLSskhZk
Og det gir da en flåte ved starten av 2023, inkluderte parkerte og maskiner under klargjøring. Samt i litt ymse forskjellige fargeskjemaer
737-800: 6
737-8 MAX: 8
787-8: 9
787-9: 7
E170: 6
E175: 12
E190: 8
E195: 15
Sidste Dash 8 fløj igår, og LOT har nu ikke længere Turbopropfly.
https://simpleflying.com/lot-polish-airlines-retires-last-propeller-plane-94-years/?fbclid=IwAR052mQYZsiVcXIfbqtm0-HyWgrfJv_RSX4qWf37kQbNAd6InrxjLSskhZk
Rakk en siste tur i desember. Det verste (for meg) med Q400 hos LOT var at du umiddelbart _visste_ du ble parkert langt pokkerivoll i Warsawa med en bussreise som var døden om du hadde en kort connection.
Likevel litt merkelig at artikkelen nevner vekst som en grunn til ådra tilbake Q400 -- i og med at E170 vel ikke har flere seter? Domestic er ikke all verden i passasjertall, med til tider lav frekvens, vil tro "små" fly i seg selv er nødvendig en god stund videre?
Scandinavien_Airlines
04-01-2023, 10:32
Rakk en siste tur i desember. Det verste (for meg) med Q400 hos LOT var at du umiddelbart _visste_ du ble parkert langt pokkerivoll i Warsawa med en bussreise som var døden om du hadde en kort connection.
Likevel litt merkelig at artikkelen nevner vekst som en grunn til ådra tilbake Q400 -- i og med at E170 vel ikke har flere seter? Domestic er ikke all verden i passasjertall, med til tider lav frekvens, vil tro "små" fly i seg selv er nødvendig en god stund videre?
Jeg tror LOT tænker på at Embraerne kan spare et par minutter på en flyvning kontra en turboprop. Hvis du eksempelvis også kigger på en flyvning som f.eks København - Aalborg, så er der i fartplanen ved SAS lagt 5minutter ekstra ind i fartplanen når der flyves med ATR fremfor med "jet". Personligt vil jeg da også langt hellere med en "Jet" som passager end en skide "prop".
Jeg er ikke klog på indenrigs i Polen, men når jeg ser på LOTs fartplaner så det cirka 3 timedrift til Krakow, og til Gdansk er det 5-6 afgange om dagen. Øvrige ruter kender jeg ikke meget til.
Jeg tror LOT tænker på at Embraerne kan spare et par minutter på en flyvning kontra en turboprop. Hvis du eksempelvis også kigger på en flyvning som f.eks København - Aalborg, så er der i fartplanen ved SAS lagt 5minutter ekstra ind i fartplanen når der flyves med ATR fremfor med "jet". Personligt vil jeg da også langt hellere med en "Jet" som passager end en skide "prop".
Jeg er ikke klog på indenrigs i Polen, men når jeg ser på LOTs fartplaner så det cirka 3 timedrift til Krakow, og til Gdansk er det 5-6 afgange om dagen. Øvrige ruter kender jeg ikke meget til.
Innenriks Polen -- har måttet fly noen ganger pga jobb og det er ikke rare greiene. Når Krakow-Warsawa har 6 avganger med diverse E-jets per dag så betyr det at mellom Polens største byer er mindre total kapasitet på en hel dag enn det Norwegian alene flyr mellom Aalborg og CPH (eller evt. BGO og OSL) kl. 6-9 om morgenen.
Innenriks Polen -- har måttet fly noen ganger pga jobb og det er ikke rare greiene. Når Krakow-Warsawa har 6 avganger med diverse E-jets per dag så betyr det at mellom Polens største byer er mindre total kapasitet på en hel dag enn det Norwegian alene flyr mellom Aalborg og CPH (eller evt. BGO og OSL) kl. 6-9 om morgenen.
Nå er vel KRK ganske bra med tanke på direkte flyvninger. At Intercity KRK-WAW unnagjøres på 2,30 så mister de muligens litt der og
Polsk innenriks er med noen unntak beregnet på transfer via Warszawa. Et unntak er f.eks Warszawa-Szczecin. Ryanair hadde en mislykket satsing for noen år siden. Det polske tognettet er bra mellom mange av de større byene som nevnt over. Du sparer ikke tid på å fly Warszawa-Krakow. Polens ganske kompakte form og flate landskap gjør det lett å reise på landjorden.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Og det gir da en flåte ved starten av 2023, inkluderte parkerte og maskiner under klargjøring. Samt i litt ymse forskjellige fargeskjemaer
737-800: 6
737-8 MAX: 8
787-8: 9
787-9: 7
E170: 6
E175: 12
E190: 8
E195: 15
I minst ett E175 kommer på tollen og skål bli SP-LIS (exAZ)
Ifølge atdb.aero kommer også ytterligere 8 stykker E195 til LOT.
Ifølge atdb.aero kommer også ytterligere 8 stykker E195 til LOT.
Er det disse ex-Azul maskinene det var snakk om for lenge siden?
Er det disse ex-Azul maskinene det var snakk om for lenge siden?
Ser nå første som kommer er ex-Air Europa
Embraer 195 LR 190.00437 EC-LKX Aeronova ferried 09jan23 PMI-WAW on delivery to LOT Polisih Airlines
Ny E175 lagt til flåten. Fløy tidligere for Alitalia
Embraer 175 STD 170.00340 SP-LIR LOT Polish Airlines delivery 23jan23 BZG-WAW ex EI-RDI
Oluf Air
25-01-2023, 10:40
https://www.youtube.com/watch?v=xJYLJ_B2ce0&ab_channel=LOTPolishAirlines
LOT har laget en video av siste flight med Q400.
Med SP-LVK sendt til maleren har de vel da bare igjen 1 MAX i Blue Air farger
Boeing 737 -8 43325 8115 SP-LVK LOT Polish Airlines ferried 30jun23 WAW-SNN for paint ex OE-IGQ
Ellers så starter de en rute med MAX til Tashkent i februar, og er vel deres eneste redeye rute med MAX?
https://www.aeroroutes.com/eng/230703-lofeb24tas
Planen er å øke flåten fra 75 i dag til 110 i 2028
https://newsroom.aviator.aero/lot-polish-airlines-unveils-strategy-for-2024-2028/
The national carrier’s strategy involves, among other things, expanding its aircraft fleet by around 50% (110 in 2028 vs. 75 today),
Ytterligere 5 737MAX skal komme som leasede fly innen neste sommer
Ytterligere 5 737MAX skal komme som leasede fly innen neste sommer
To av dem kommer tydeligvis fra ALC
https://newsroom.aviator.aero/air-lease-corporation-announces-lease-placement-of-two-new-boeing-737-8-aircraft-with-lot-polish-airlines/
Air Lease Corporation Announces Lease Placement of Two New Boeing 737-8 Aircraft with LOT Polish Airlines
Siste tilskudd er sponset av Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna:
https://www.skyliner-aviation.de/photos/SPLVG.jpg
Noe å tenke på for DNB eller Nordea? :p
Status inn i 2024
737-800: 6
737-8 MAX: 11 (+3)
787-8: 8
787-9: 7
A330-900: 1 (+1, wetlease fra Air Belgium)
E170: 5 (-1)
E175: 13 (+1)
E190: 8
E195: 15
Planen er å øke 737-MAX 8 flåten med ytterligere 11 maskiner inne sommeren 2025.
https://airwaysmag.com/lot-acquire-11-more-boeing-737-8s/
The CEO of LOT Airlines (LO), Michał Fijoł, announced last week that by mid-2025, the Polish airline would acquire 11 new narrow-body Boeing 737-8 jets, of which it already has 11.
LOT er i samtaler med både Embraer og Airbus om å fornye regionalflåten.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/polands-lot-choose-between-embraer-airbus-delivery-84-planes-2024-03-16/
Polish flag carrier LOT will choose between its current supplier Embraer (EMBR3.SA), opens new tab or rival Airbus (AIR.PA), opens new tab for the delivery of 84 new aircraft it plans to buy to service its regional routes, the State Assets Ministry said on Saturday.