View Full Version : Til Muscat og Mumbai i div narrowbodies, hjem igjen i EY A380 F
Bakgrunnen for dette var en tur med BA til San Fransisco i fjor høst, i anledning deres supersalg i C. Det var gøy nok i seg selv, men jeg fikk også en hel haug med miles for det (krediterte til AA).
I tillegg til de poengene jeg fikk for å fly, kom AA en måneds tid før avreise med en fint timet promo som ga 25000 ekstra miles pr t/r i business over Atlanteren. Totalt endte jeg på litt over 40000 miles.
Og 40000 miles er altså det det koster å fly en vei i F fra/til Europa/Midtøsten og India hos AA. Eller rettere sagt det det kostet, nå har de skrudd opp prisen.
Planen var å fly lengst mulig på kulest mulig måte, og etter litt om og men falt valget på følgende rute: BOM-AUH-LHR i EY F og påfølgende LHR-OSL i BA C. Måtte jo ta det på returen, beste til slutt. Etihad hadde fra mai satt opp A380 til Mumbai, så her lå det altså an til 2x Apartments! I tillegg åpnet Etihads nye F lounge i mai, så jeg fikk gleden av å teste den og.
Jeg ringte AA, og etter 40000 miles, 90 euro og 10 minutt var billettene bestilt.
Oppsummert kostet altså BA C OSL-SFO t/r + EY F BOM-AUH-LHR under 6000kr totalt. Greit mye bang for the buck, og helt innenfor studentbudsjettet mitt :cool:
Så var det å komme seg til Mumbai, da. Jeg tenkte det var like greit å ta det som en tur, så da jeg oppdaget at det ikke var kjempedyrt å fly via Oman, som jeg lenge har hatt lyst å besøke, ble følgende rute lagt opp og bestilt:
TRD-OSL SAS Y
OSL-SVO-DXB SU Y
DXB-MCT LX Y
MCT-BOM 9W C
Kanskje en eller to fler legs enn jeg kunne tenke jeg i dette tilfellet, men det var det som var billigst.
Fullstendig rute:
http://i44.photobucket.com/albums/f15/knutfin/map_zpsuqwxsehx.gif (http://s44.photobucket.com/user/knutfin/media/map_zpsuqwxsehx.gif.html)
Så, here we go:
SAS 351
TRD - OSL
12. september
Flytype: Boeing 737-700
Sete: 11A
Ikke mye å melde her. Drakk en kaffe, leste flymagasinet og hørte på musikk. Her er det eneste bildet jeg tok:
http://oi66.tinypic.com/2u57vpw.jpg Evil \m/
Vel ankommet Gardermoen stakk jeg rett på utenlands, og fant meg noe å spise. Valget falt på noe mexikansk-ish på O'Learys. Helt ok. Ble mett, da.
Ingen kø i passkontrollen denne dagen, til tross for dommedagsprofetiene dagene før. Det var ikke lenge til boarding, så jeg fant meg en stol og venta på min aller først Aeroflot-flight.
Aeroflot 2175
OSL - SVO
12. september
Flytype: A320
Sete: 11A
Boardingen var i klassisk "press alle sammen inn i brua, men ikke inn i flyet"-stil. Så jeg fikk tid til å ta bilde av det jeg synes er et av de kuleste flylivery'ene.
http://i68.tinypic.com/18yfy0.jpg
Vel inne i flyet var det første jeg la merke til det freshe fargeskjemaet Aeroflot bruker, blå og signalorange. Sammen med crewets knallrøde uniform var det mye mer fargerikt enn det jeg forbinder med Russland (kun fordommer, aldri vært i Russland). Jeg fant plassen min, 11A. Hadde håpet dette var nødutgang, men Aeroflot kaller disse for Space+ seter og tar ekstra betalt for dem.
Etterhvert begynte jeg å legge merke til at passasjerene her er noe helt annet enn det jeg er vant med. Sidemannen, en gammel kaill, surra rundt og bytta sete etter pushback. Folk sto og hang i midtgangen litt som det passa dem. Men det aller verst var han foran meg, som hadde en nødutgangrad for seg selv. Han brukte raden som sofa, seff uten sokker. I tillegg hadde han flere kolli liggende strødd nede på gulvet. Uten at crewet sa noe på det.
http://i68.tinypic.com/evcsw5.jpg
:drunk:
Ellers gikk turen uten de store begivenhetene, og vi var i Moskva ca 2 timer etter adgang.
http://i68.tinypic.com/a9mlu0.jpg
tbc!!
Flott start, dette ser lovende ut :)
Dette var min første gang på russisk "jord". Flyet parkerte ved Terminal E, som blir benyttet av SkyTeam. På vei dit fikk jeg et godt glimt av Terminal F, åpnet i 1980 i anledning Sommer-OL.
Old school sovjetisk arkitektur her altså.
http://i66.tinypic.com/21n1qib.jpg
(Bilde lånt fra internett)
Så var det å komme seg igjennom sikkerhet og passkontroll, noe som gikk helt greit. Bortsett fra litt språkproblem, men det ordnet seg.
Sheremetyevo er en fin nok flyplass, passe med mat og passe med drikke. Rent er det og. Fant en bar med lademuligheter og øl mens jeg ventet på neste fly til Dubai.
Det er også en bra plass for flyspotting. Store vinduer rett mot tarmac i hele terminalen.
Hainan A330-343, 2010-modell:
http://i64.tinypic.com/wissm.jpg
Air China 777-200, omringet av Aeroflot:
http://i68.tinypic.com/2ngd5dc.jpg
Det var tid for boarding, og det var tydelig at denne delen av flyplassen er fra gamledager. Køen tok opp mesteparten av plassen i den trange gangen, og folk måtte bane vei for å komme seg forbi.
Aeroflot 524
SVO - DXB
12. september
Avgang: 18.40
Ankomst: 01:15
Flytype: B737
Sete: 10C
Aeroflot bruker en B737 til Dubai, uten IFE og med denne beinplassen:
http://i63.tinypic.com/264ngxt.jpg (Det snudde seg sjøl, sorry)
Jeg hadde kanskje ikke forventet mye mer, men hadde hvertfall håpet på IFE. De er et 4-stjerners flyselskap hos Skytrax, hva nå det enn skal bety. I tillegg var flymagasinet deres på russisk, og med en kort engelsk oppsummering til slutt.
Det var mange dresskledde business-folk på denne flighten, mange av de framme i C-kabinen, men også noen bak sammen med meg.
Det gikk litt i samme merkelige oppførsel her og.
Her har vi en på fremste rad:
http://i66.tinypic.com/2s19kw3.jpg
I tillegg satt det en bak meg som, i tillegg til å være ganske brautende og høylytt, brukte stolen min som armlene når han lente seg fremover. Det var mildt sagt irriterende, men han roet seg etter at han fikk et bryskt blikk fra det som tilsynelatende var sjefen hans.
Resten av turen prøvde jeg å sove litt, selv om det var heller vanskelig i disse setene. Flyet nærmet seg etterhvert Dubai, og vi landet litt før planlagt ankomst.
Alt i alt var det helt ok turer med Aeroflot, men kundene deres trekker ned. Var det tilfeldig, eller er det sånn på Aeroflot-tur? Aldri opplevd så mye merkelig oppførsel på fly før.
Flott start, dette ser lovende ut :)
Takk for det!
Planen nå var i utgangspunktet å fly Swiss til Muscat kl 21. Jeg hadde ikke booket noe hotell og tenkte å få noen timer søvn på flyplassen, før jeg skulle inn til byen en tur. Men jeg begynte å kjenne at det ikke var så interessant å reke rundt i Dubai, for så å dra tilbake til DXB og fly til Muscat på kvelden. Pluss at det var helt sjukt varmt. Det sto at det var 27 grader, men luftfuktigheten gjorde at det føltes som 500. Midt på natten var det og, og det var meldt 38 grader neste dag. Jeg hadde et hotell ved stranden i Muscat, og det fristet helt vanvittig mye mer.
Jeg sjekket hvilke muligheter jeg hadde.
- Buss. Da var jeg fremme i Muscat rundt 14. Kostet rundt 200kr.
- Fly. Fant en billett med Oman Air, fremme rundt 7. 900kr.
Jeg valgte fly, da jeg bare ville komme frem. Leste også at det varierte hvor fjonge bussene var. Tanken på 7 timer i en buss i 50 effektive varmegrader uten aircondition fristet ikke.
Her er et bilde fra utenfor flyplassen:
http://i68.tinypic.com/208wac1.jpg
Jeg fikk ikke sjekket inn online, så jeg måtte vente på at check-in åpnet. Heldigvis er det flere restauranter og plasser å slappe av før sikkerhet på DXB.
Fikk til slutte sjekket inn og gått igjennom security. Så var jeg inne i nye Concourse D. Det er en rimelig fresh terminal, masse restauranter og butikker. Jeg fant en Krispy Kreme og kjøpte noen doughnuts.
Rent og pent:
http://i68.tinypic.com/2j5mkh2.jpg
Jeg må si jeg er imponert over denne flyplassen. Det er god plass, til tross for masse folk, det er oversiktlig og det er strømuttak overalt.
Jeg fant til slutt gaten min, og satt meg ned for å lade telefonen en stund.
Mens jeg satt der ringte jeg Swiss for å høre om jeg kunne få refundert i hvertfall deler av billetten. Agenten sa at det kunne jeg nok ikke, men det var gratis å endre den, så hun foreslo at jeg flyttet den frem i tid. Det synes jeg var en god idé, og flyttet den til en tilfeldig dato neste år. Så da får vi se hva det blir til.
Så var det tid for boarding.
Oman Air 602
DXB - MCT
13. september
Avgang: 06:15
Ankomst: 07:25
Flytype: B737
Sete: 10C
Oman Air er helt nytt for meg, og jeg visste ikke noe særlig om dem annet enn det jeg hadde sett i noen Youtube-videoer her og der.
Boarding gikk kontrollert for seg, og jeg var ombord i løpet av kort tid.
Her er kabinen:
http://i64.tinypic.com/hvb868.jpg
Lyst og fint, de hadde til og med lagt opp alle setebeltene likt:
http://i68.tinypic.com/29z206c.jpg
Beinplass (litt trangt, men funket fint for en time):
http://i63.tinypic.com/2r2t2z9.jpg
De hadde også en knakende god IFE. Touchskjermen var responsiv, godt utvalg, god bildekvalitet og standard minijack-utgang.
http://i67.tinypic.com/miccqu.jpg
De rakk også en kjapp matservering bestående av en sandwich og drikke. Smakte som vanlig flymat. Crewet var også veldig bra. Blide, hjelpsomme, snakket flytende engelsk og var bestemte når noen passasjerer begynte å sulle rundt når de ikke skulle.
Kunne gjerne tenkt meg å fly Oman Air lounghaul.
Og så landet vi.
MCT har ingen luftbroer, så her er det busstransfer for alle som en. Vi ble kjørt til døren på ankomst og derifra var det få meter til passkontroll. De driver og bygger ny flyplass her som skal være ferdig neste år, så det er antagelig ikke slik som dette mye lenger. Jeg likte det, jeg. Det føltes nesten som en middels stor togstasjon.
Så noen fly på vei til ankomst:
Shaheen A330-200 med den nye flyplassen i bakgrunnen:
http://i64.tinypic.com/30wnty1.jpg
Oman Air A787:
http://i68.tinypic.com/6iu06g.jpg
Nice rapport. Helt enig i at Oman er riktig bra. Jeg har kun reist med dem på korte ruter, men at var virkelig på stell.
Strålende rapport så langt knutfin!
Og velkommen til forumet. :)
Gleder meg til å se DXB selv søndag morgen, flyr selv via IST med Turkish.
Kim
Strålende rapport så langt knutfin!
Og velkommen til forumet. :)
Gleder meg til å se DXB selv søndag morgen, flyr selv via IST med Turkish.
Kim
Takk! Har lest her en stund, men oppdaget at dette var første innlegg.
Skulle ønske jeg og var der på dagtid. Kjempeplass for spotting, når det ikke er mørkt.
Knall rapport så langt (selv om noen av bildene er litt på en snurr :D )
Knall rapport så langt (selv om noen av bildene er litt på en snurr :D )
Takk for det. Er det flere enn det ene som har snudd seg til deg? Ser på mobilen her og nå er alt rett vei. Kanskje Tinypic tuller det til litt.
Hele siste posten er det 90 eller 180 grader offset :) (Mobilen vil ofte kompensere for retningen på bildet automatisk)
Hele siste posten er det 90 eller 180 grader offset :) (Mobilen vil ofte kompensere for retningen på bildet automatisk)
Auda! Lar det seg fikse med noe koding her, eller må jeg legge inn på nytt? Bildene er tatt rett vei, så rart.
Fin rapport! Bildene kommer riktig vei i Tapatalk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
NorFlight
09-10-2016, 12:57
Fin rapport! Virker som en fin tur!
Sent from my iPad using Tapatalk
Svært forfriskende rapport!
Har lurt litt på Oman, og hvis det er så enkelt, blir det nok i forbindelse med neste østentur.
Gleder meg til neste etappe og tusen takk for a du deler :)
Svært forfriskende rapport!
Har lurt litt på Oman, og hvis det er så enkelt, blir det nok i forbindelse med neste østentur.
Gleder meg til neste etappe og tusen takk for a du deler :)
Takk for det! Visum-messig er det lettere enn f.eks USA. Og folk flest snakket godt engelsk, så det var heller ikke noe problem.
(Legger ut innlegget på nytt med bilder rett vei)
Det var ingen andre fly som hadde landet, så det var bare oss der. Før jeg kunne gå igjennom passkontrollen måtte jeg ordne meg visum. Siden de fleste passasjerene enten skulle videre eller var Omanbygg, var det bare meg og en amerikansk familie ved visumdesken.
Oman gir Visa on arrival til oss med norsk pass. Det koster 5 rial (ca 100kr). Hele prosessen tok et par minutt. Så var det bare å lunte bort til passkontrollen ti meter bortenfor, smile pent, få stempel og fortsette ut til ankomst.
Vel ute i ankomsthallen fant jeg en minibank og tok ut litt kontanter. Så var det å komme seg til hotellet.
Det er ikke noe særlig kollektivtransport å snakke om i Muscat, det går i buss eller såkalte baiza-busser (1 rial = 1000 baiza). Jeg skulle få testet det senere, men nå gjorde jeg det enkelt og fant en taxi.
Jeg ga sjåføren navnet på hotellet, og vi var på vei.
Taxisjåføren, en trivelig kar.
http://i68.tinypic.com/29upzpe.jpg
Han kalte meg konsekvent 'boss', småvitset og fortalte om byen sin. Jeg satt lutter øre i baksetet mens jeg så mine første glimt av Muscat.
Det bygges en del her, men ikke på samme viset som hos naboene i Dubai og Abu Dhabi. Her er alt hvitt, og det er ingen skyskrapere i sikte. I bakgrunnen er Hajarfjellene, en massiv fjellkjede som strekker seg på tvers av det nordøstlige Oman og over grensen til Emiratene. Et skikkelig stilig skue.
Fjell og hvite bygg:
https://s10.postimg.org/n2jctg52h/IMG_2755.jpg (https://postimg.org/image/mpryn9msl/)
Så var vi kommet fram til hotellet. Her oppsto det et lite problem. Jeg hadde ikke tatt ut nok kontanter til å betale taxien, og han tok ikke kort. Skjønner ikke hvor jeg ikke tok ut masse med en gang, men anyway. Det var en minibank like ved hotellet, så jeg gikk for å ta ut mer. Den ville selvfølgelig ikke ta noen av kortene mine, og jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre.
Men så kom det er annen kar bort og lurte på om han kunne hjelpe. Da jeg forklarte situasjonen tok han meg med inn til resepsjonen, med sjåføren på slep. De utvekslet noen arabiske ord, før resepsjonisten henvendte seg til meg og tilba meg å låne penger fra hennes egen lomme. "Wow", tenkte jeg høyt og takket for det. Taxisjåføren fikk pengene sine, tok meg i hånda og ønsket meg en god dag. Dette var før jeg hadde sjekket inn, tipp topp service.
Hotellet heter Beach Bay Hotel. Det ligger i et område som heter Shatti Al-Qurum, like ved sjøen og Grand Hyatt. I motsetning til Grand Hyatt er det budsjettvennlig, og rommet mitt kostet ca 500kr natten.
Det var et ganske fint hotell. Her er trappa og litt glasskunst i lobbyen:
http://i66.tinypic.com/10d5wds.jpg
Jeg sjekket inn og spiste litt frokost før jeg endelig kunne få kvilt meg på ei seng
Rommet (beklager rotet):
http://i66.tinypic.com/2ag20bc.jpg
Etter noen timers søvn var det på tide og ut å se seg om. Jeg tok meg en runde på måfå i nærområdet. Dette var ikke sentralt i byen, selv om det var litt vanskelig å skjønne hvor bykjernen lå. Det er en spredt og oppdelt by, sammensatt av flere små byer, så sentrum var litt her og der. I denne delen av byen var det en del ambassader, noen restauranter og ellers hus, kontorbygg og moskéer.
Sånn så det ut:
Grand Hyatt til venstre, Beach Bay Hotel til høyre og sjøen rett frem.
https://s9.postimg.org/z6ney6l7j/IMG_2729.jpg (https://postimg.org/image/lcz294sm3/)
Palme
https://s9.postimg.org/xsvs2vly7/IMG_2730.jpg (https://postimage.org)
Diverse ambassader
https://s9.postimg.org/lsac25ejj/IMG_2749.jpg (https://postimage.org)
En lokal moské
https://s9.postimg.org/ve3wig5pb/IMG_2785.jpg (https://postimage.org)
Fant meg etterhvert en restaurant, der jeg spiste lammekebab. Det smakte godt.
Det var varmt ute, dog ikke like varmt som i Dubai, så et bad var på sin plass. Ikke at jeg ble så veldig kjølt ned, da vannet holdt 27 grader. Forfriskende likevel.
Det var Eid mens jeg var der. Litt usikker på hva som feires, men det var i hvertfall familietid. Når det nærmet seg ettermiddag ble parken ved stranden fylt opp av unge og gamle som grillet, spilte fotball og badet sammen med venner og familie.
https://s16.postimg.org/oamyxfgr9/IMG_2950.jpg (https://postimg.org/image/ru8wn8jgx/)
Det gikk mot kveld og jeg begynte å bli sulten igjen. Jeg fant en café ved sjøen der jeg spiste kveldsmat, før jeg gikk tilbake til hotellet og tok kveld.
Jeg våknet fresk og uthvilt etter en lang natts søvn. Det var andre og siste dag i Muscat og i dag var hovedplanen å dra til Muttrah, den eldste delen av byen.
Men jeg hadde god tid, så jeg spiste litt frokost og tok en gåtur i området lenger vest først. Der ligger blant annet operaen, som ble nevnt blant det en burde se i Muscat. Det var først stopp, og på vei dit innså jeg at det var praktisk talt ingen andre her. Et par biler langs veiene, men ellers var det ingen mennesker å se. Mange er sikkert på jobb, men dette er jo en by på over 700000 innbyggere, så det synes jeg var merkelig. Ikke for det, det var ganske behagelig og da.
Operaen er et flott bygg både på ut- og innsiden. Det var dessverre stengt for besøkende pga Eid, så bare kjøpesenterdelen var åpen.
Operaen i Muscat er av den moderne sorten. Det er interaktive skjermer i alle seter, og man kan også fjernstyre utformingen av konsertsalen, så en kan tilpasse akustikken til både symfoniorkester og jazzkvartett. Ganske kult.
https://s14.postimg.org/j64a37de9/IMG_2792.jpg (https://postimg.org/image/q9c5ititp/)
Over gata var det et svært palass, som var strengt bevoktet. Har ikke klart å finne ut hva det er for noe, men det er vel noe statlige greier.
Tok noen spion-bilder, med dramatisk skråeffekt.
https://s11.postimg.org/vuqfqu2c3/IMG_2813.jpg (https://postimg.org/image/59nwv9zyn/)
Lyktestolper, opera og fjell
https://s10.postimg.org/xudm5vnjt/IMG_2824.jpg (https://postimage.org)
Ødemark med rikmannsområdet Qurm i bakgrunnen
https://s10.postimg.org/xiw5t473t/IMG_2827.jpg (https://postimage.org)
Livredningsbøyer ved sjøen
https://s10.postimg.org/7omd3c73t/IMG_2840.jpg (https://postimage.org)
Stranden
https://s10.postimg.org/p36lbm48p/IMG_2843.jpg (https://postimage.org)
Så var jeg tilbake til hotellet. Jeg stakk på rommet for å kjøle meg ned før jeg dro til Muttrah. Det var nemlig en sjukt varm dag, og heldigvis var de gode på aircondition.
Muttrah ligger adskilt fra resten av byen, og det er et stykke å kjøre. 15 km fra hotellet i følge Google Maps. Jeg droppet taxi og tenkte heller å teste ut disse baiza-bussene. Navnet kommer av at de koster 200-300 +/- baiza, avhengig av distanse. De følger ingen busstider, men kjører runder og plukker opp folk her og der. For å lettest finne dem ble jeg anbefalt å dra opp til hovedveien, Sultan Qaboos street.
Sultan Qaboos street
https://s3.postimg.org/h3z1jd2yb/IMG_2851.jpg (https://postimg.org/image/adik9xfsf/)
Det tok ikke lang tid før det kom en kjørende, en eldre Toyota HiAce med klistremerker og taxi-skilt. Jeg sa at jeg skulle til Muttrah, men han kjørte ikke dit. Han kjørte derimot til Ruwi, businesstrøket lenger oppi fjellene og derfra gikk det rutebusser ned til Muttrah. Vel og bra det, tenkte jeg, og ble med til Ruwi. Sjåføren snakket ikke så godt engelsk, så en medpassasjer hjalp meg med å ordne med betaling og sånn. Jeg fikk beskjed om å betale 300 baiza (6kr), så baiza-bussene levde opp til navnet. En vanlig taxi ville sikkert ha kostet 10 rial (ca 200kr), så jeg synes det var en god deal.
Etter et kvarters tid kom vi til Ruwi. Vi stoppet like ved rutebussene, som forøvrig var vanlige busser.
Ruwi har et tydelig businesspreg. Her var byggene større, gråere og hadde masse skilt og reklame på seg. En er også nærmere på fjellene, og små fjelltopper og klipper omringer hele området.
Ruwi
https://s15.postimg.org/mesxh8hmj/IMG_2865.jpg (https://postimg.org/image/ytfphk94n/)
Etter en kjapp busstur ned fra Ruwi, var vi framme i Muttrah. Her var det en helt annen stemning enn i de andre bydelene, med et yrende folkeliv og butikker overalt. Dette var tydelig et populært turistområde, og det også det som dukker opp når en googler 'Muscat'.
Muttrah
https://s10.postimg.org/hcj6i7ht5/IMG_2908.jpg (https://postimg.org/image/6cxz6lrdx/)
Midt i Muttrah er det en souk, en basar, som er et stort område med masse små og trange gater med butikker og boder som selger alt mulig rart. Litt som martna'n her hjemme, bare at det er hver dag året rundt. Jeg var her litt for tidlig på dagen så alt hadde ikke åpnet enda, men her var mer enn nok å se på. Stort sett suvenirer og klær.
Den ene inngangen til Muttrah souk
https://s12.postimg.org/yzah16jkd/IMG_2916.jpg (https://postimg.org/image/w57bnqhe1/)
Kjernen i området, masse greier til go'pris
https://s16.postimg.org/af0qs6b45/IMG_2896.jpg (https://postimg.org/image/n6ewyokw1/)
Etter en matbit gikk jeg for å utforske resten av Muttrah. En skulle ikke langt unna vannkanten før butikkene og folkene ble færre og det ble mer nabolag enn by jo lenger opp man kom.
De trange gatene besto, da.
https://s17.postimg.org/fg95daucf/IMG_2905.jpg (https://postimg.org/image/9s2umepzv/)
Jeg gikk opp på en høyde med utsikt over hele den indre delen av byen.
https://s22.postimg.org/72fpbo3rl/IMG_2923.jpg (https://postimg.org/image/3vl5s1jbh/)
Jeg måtte begynne å tenke på tilbaketuren pga utsjekk, og begynte å lete etter en baiza-buss. Etter et par minutt dukket det opp en, og jeg ble med. Denne var helt tom, og jeg sa hvor jeg skulle og han sa han kunne kjøre rett dit uten at vi avtalte pris.
Da vi kom fram spurte jeg hvor mye han skulle ha, i god tro om at det kostet mye det samme som sist.
- "Oooh, I don't know. You didn't ask me before", sier han
- "What about 500?"
- "No no no, I was thinking more like 5 rials"
- "Øøh, allright then", sa jeg siden jeg hadde pengene klare og fordi jeg lurte på om han gikk i taxi-mode eller noe. Burde vel ha avtalt på forhånd.
Jeg dro til hotellet og pakket, før jeg tok en tur ut og duppet i sjøen en liten stund. Det var fremdeles et par timer til jeg måtte dra til flyplassen, så etter jeg hadde sjekket ut dro jeg ned til stranda igjen.
Fant en plass som het Candle Café og drakk appelsinjus og te på terrassen der. Man kunne også leie en vannpipe, noe flere hadde gjort.
https://s9.postimg.org/6xfo67hgv/IMG_2936.jpg (https://postimg.org/image/xii71rju3/)
Det var fremdeles Eid og masse folk var ute i dag og
https://s11.postimg.org/5n8uly4yb/IMG_2951.jpg (https://postimg.org/image/wl2rnoplb/)
Solnedgang over Omangulfen
https://s15.postimg.org/hia1n84ez/IMG_2962.jpg (https://postimg.org/image/ja30i4nrr/)
Så gikk sola ned, og det var på tide å dra til flyplassen.
Veldig flott TR så langt, bra detaljert. Gleder meg til å lese resten!
Over gata var det et svært palass, som var strengt bevoktet. Har ikke klart å finne ut hva det er for noe, men det er vel noe statlige greier.
Tok noen spion-bilder, med dramatisk skråeffekt.
https://s11.postimg.org/vuqfqu2c3/IMG_2813.jpg (https://postimg.org/image/59nwv9zyn/)
Det er utenriksdepartementet som ligger der.
Synd du ikke besøkte noen av de flotte museene som ligger i Muscat. Spesielt Sultan's Armed Forces Museum er ett veldig bra museum.
Veldig flott TR så langt, bra detaljert. Gleder meg til å lese resten!
Det er utenriksdepartementet som ligger der.
Synd du ikke besøkte noen av de flotte museene som ligger i Muscat. Spesielt Sultan's Armed Forces Museum er ett veldig bra museum.
Takk!
Ah, det var det ja.
Ja, rakk dessverre ikke noen av museene. Neste gang skal jeg ha bedre tid:)
Hvordan med fy fy alkohol ?:drunk:
Hvordan med fy fy alkohol ?:drunk:
Oman er et liberalt land i forhold til de andre i området. Jeg så ikke noe øl i butikken, men det selges alkohol på barer og restauranter.
På hotellet jeg bodde på var det bl.a. en irsk pub, men den besøkte jeg ikke.
Forøvrig får man også kjøpt bl.a brett med øl på flyplassen, på samme måte som i Dubai.
Så var jeg tilbake på MCT etter to bra dager i Muscat. Hit skal jeg tilbake, og da på et lengre opphold slik at jeg kan dra rundt i landet. Taxisjåføren anbefalte meg å dra til Salalah, og etter et kjapt google-søk ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det. Og jeg har jo fremdeles billetten fra Swiss enda, og den kan jeg jo ikke kaste bort.
Men nå skulle jeg til Mumbai, og jeg skulle fly Jet Airways. Nok et nytt bekjentskap, og nok en 737. Jeg fant en rimelig billett i C, og slo til på den. Det var en tretimers nattflight, så det skulle bli godt med ekstra beinplass.
Jeg valgte kanskje ikke den aller best tiden å besøke Mumbai på. Det var fremdeles monsun-sesong, men den var helt på tampen. I følge YR skulle det hvertfall bli en våt fornøyelse.
https://s22.postimg.org/orae3a47l/fullsizeoutput_2bf.jpg (https://postimage.org)
Men den tid, den sorg. Først måtte jeg komme meg på innsiden her.
MCT virket større på ankomstsiden, og nå føltes det mer som en flyplass. En ganske tungvint flyplass. For å komme inn til avgangshallen måtte jeg igjennom seks ledd:
- Pre-security: Det første som møtte meg etter jeg gikk inn døra. Her fikk jeg fast track, men billetten min ble ikke sjekket. Vakta spurte om jeg fløy business eller first, og jeg sa bare ja. "Please proceed".
- Check-in: OLCI og elektronisk boardingkort har ingen verdi her, i likhet med de andre flyplassene på vei hit. Her må det fysisk billett til. Felles disk for alle reisende i business.
- Billettsjekk #1: En vakt sjekket billetten min, og jeg ble videre henvist til -
- Billettsjekk #2: En annen vakt sjekket billetten min. Her var det én kø for alle passasjerer, så den var ganske lang.
- Passkontroll: Mange som skulle ut å fly, så dette tok den tiden det tok.
- Security: Fikk scanna veska mi enda en gang. Maskina her var større enn den i starten.
Men jeg kom meg igjennom! Det var ikke et veldig effektivt opplegg, men de er da hvertfall på den sikre siden eller noe. Jeg hadde ikke noe problem med det, men jeg lurer på hvordan det er å være ukependler herfra. Oman Air hadde en dedikert fast track, så der går det forhåpentligvis fortere unna.
Neste stopp var loungen. Jet Airways har ingen egen lounge her, men bruker Plaza Premium-loungen sammen med de fleste andre selskapene som flyr herfra.
Den lå praktisk plassert like ved gatene, så jeg trengte ikke å beregne noe særlig tid.
Plaza Premium lounge MCT
https://s22.postimg.org/e751yfp3l/IMG_2972.jpg (https://postimage.org)
Det var en ganske liten lounge, men hadde bra med sitteplasser. Stolene sto tett og var ikke særlig private. Det var derimot strømuttak ved hver stol, bare synd jeg trengte adapter noe hverken jeg eller de ansatte der hadde.
Før jeg gjorde noe som helst ville jeg ta en dusj. Det var to av dem, og begge var ledig. Dusjen var helt ordinær, men vann, såpe og et håndkle er nok for meg.
Etter dusjen var det tid for mat. Matutvalget, som jeg ikke har tatt bilde av, var helt ok med et par varmretter, diverse brødmat, snacks og søtsaker. Jeg ordna meg en tallerken med noe kyllinggreier, som smakte godt nok. Etterpå belønnet jeg meg selv med to doughnuts fordi jeg var flink å spise opp.
Glimt av matbuffeten
https://s22.postimg.org/f80p9tgpd/IMG_2971.jpg (https://postimage.org)
Don't mind if I do
https://s22.postimg.org/gczcsxsk1/IMG_2973.jpg (https://postimage.org)
Jeg gikk så i baren og ba om en øl. De hadde ikke så mange sorter, men de hadde Corona og limebåter og det var det jeg hadde lyst på. De hadde også en del sprit, men det fristet ikke akkurat nå.
I tillegg til stoler og dusj var det tre rom der en kunne ta en blund. Dette er første loungen jeg har vært i som har dette tilbudet, så det er pluss i margen. De var dessverre opptatt hele tiden mens jeg var der, så fikk ikke sett hvordan de så ut inni.
Her er hvordan de så ut utenfra, hvertfall.
https://s22.postimg.org/mj0szomhd/IMG_2979.jpg (https://postimage.org)
Det var en egen røykebås og. Det luktet ikke røyk fra den, imponerende nok.
https://s22.postimg.org/n79niml75/IMG_2976.jpg (https://postimage.org)
Boarding ble annonsert, så jeg gikk over gangen for å gå ombord. Trodde jeg.
https://s22.postimg.org/69amwsbtd/IMG_2980.jpg (https://postimage.org)
Køen gikk i sneglefart, og det var uansett bare noen meter til loungen med en halvtime til last call. Så jeg gikk tilbake og drakk mer øl.
https://s22.postimg.org/u1jy8bdu9/IMG_2981.jpg (https://postimage.org)
Men til slutt ble det klart for å forlate stedet for godt. Køen var borte og jeg fikk bippet billetten. Det var bussgate, så vi ble henvist til til et venteområde til bussen kom tilbake for å hente oss. Etterhvert var vi på bussen, og endte opp på siden av flyet.
Jet Airways 539
MCT - BOM
15. september
Avgang: 00:20
Ankomst: 04:25
Flytype: B737
Sete: 2F
https://s22.postimg.org/6buijmfgx/IMG_2986.jpg (https://postimage.org)
Jeg gikk av bussen, ombord i flyet og fant setet mitt. Seatingen var en typisk 2+2. Jeg hadde vindussete og det satt opprinnelig en i nabosetet, men da boardingen var ferdig var bare halve C-kabinen fylt opp og han flyttet seg til en ledig stolrad.
Flyet var ikke så nytt og setene hadde sett bedre dager, men de var romslige og behagelig å sitte i. God nok recline og fotstøtte var det også.
God beinplass
https://s22.postimg.org/72n8pehu9/IMG_2987.jpg (https://postimage.org)
Velkomstdrink, eplejus
https://s22.postimg.org/5diqv2rip/IMG_2989.jpg (https://postimage.org)
Det var to cabin crew som opererte C-kabinen. Begge var oppmerksomme og dyktige gjennom hele flighten. De startet med å ta i mot matbestillinger, og jeg valgte en lammebiryani. Mens jeg ventet fikk jeg tilbudet om en whiskey, hvilket jeg takket ja til. Glemte hvilket merke det var, men jeg klarte å velte den så det gjorde i hvert fall susen. Jeg fikk påfyll og, så her led ingen nød.
Nøtter og whiskey, pre-velt
https://s22.postimg.org/aha0ja2mp/IMG_2999.jpg (https://postimage.org)
Det var ikke noe IFE, noe som var litt skuffende da jeg hadde lyst å se film. Men da dette fungerte som hotell for natten, var det like lurt å prøve å sove. Noe som gikk til en viss grad. Selv om det ikke ble mye søvn, var stolen komfortabel nok til at jeg følte meg vel etter endt tur.
Vi hadde landet i Mumbai. Her regnet det, men for øyeblikket ikke mer enn en gjennomsnittlig regnværsdag på OSL.
Tredjemann av flyet, men jeg tok igjen dem før immigrasjon #winning
https://s22.postimg.org/dd4gpvr4h/IMG_3014.jpg (https://postimg.org/image/kgcc5hwjx/)
Etter ikke så lang tid i immigrasjonen som jeg hadde trodd, fikk jeg slippe inn i India. Jeg hadde lagt mye innsats i utfyllingen av visum-søknaden (adressen til min fars arbeidsgiver og alt mulig rart), så det syns jeg var på sin plass. Fornøyd med nytt stempel i passet gikk jeg for å finne en taxi som kunne ta meg til hotellet mitt.
Fin fortelling og gamle minner kommer tilbake.
Jobbet der i Bombay og i midt østen og flydd mye frem og tilbake.
Før i tiden på lounge i Bombay måtte man skrive søknad med pass nummer og adresser i mange eksemplarer med godt gammelt blåpapir før man fikk en gin og tonic men det gakk bra til slutt.
Det var jævlig utafor terminalen i Bombay med tiggere. Små unger som var helt krøplet med skjeve armer og bein som dro seg frem på hender og knær. Foreldrene hadde knekt alle bein i kroppen på dem så de skulle ble bedre tiggere.
Enda være, hvis det er mulig, i Calcutta. Hadde en flyvertinne som hadde jobbet med Mother Theresa, hun fortalte noe om var jævlig det var, men hun smilte aldri, for mye svineri.
Vi som var crew og eller turister så bare 5 stjerne hoteller og fin service men man trenger ikke grave dypt i overflaten for å se hvordan det var.
Jobbet for 3 bolag som fløy på India og hver gang jeg fikk ny jobb havnet jeg tilbake dit.
Fikk en pussig følelse av å komme hjem når jeg var tilbake i Bombay, Delhi, Madras, Calcutta eller Bangalore samt andre byer.
Håper det er bedre nå enn for 25 år siden, har visst vært opprykk i middel klassen's økonomi og forhåpentligvis færre tigger og krøplinger på fortauene.
Skjønt det er sikkert ikke bra enda. :(
Fin fortelling og gamle minner kommer tilbake.
Jobbet der i Bombay og i midt østen og flydd mye frem og tilbake.
Før i tiden på lounge i Bombay måtte man skrive søknad med pass nummer og adresser i mange eksemplarer med godt gammelt blåpapir før man fikk en gin og tonic men det gakk bra til slutt.
Det var jævlig utafor terminalen i Bombay med tiggere. Små unger som var helt krøplet med skjeve armer og bein som dro seg frem på hender og knær. Foreldrene hadde knekt alle bein i kroppen på dem så de skulle ble bedre tiggere.
Enda være, hvis det er mulig, i Calcutta. Hadde en flyvertinne som hadde jobbet med Mother Theresa, hun fortalte noe om var jævlig det var, men hun smilte aldri, for mye svineri.
Vi som var crew og eller turister så bare 5 stjerne hoteller og fin service men man trenger ikke grave dypt i overflaten for å se hvordan det var.
Jobbet for 3 bolag som fløy på India og hver gang jeg fikk ny jobb havnet jeg tilbake dit.
Fikk en pussig følelse av å komme hjem når jeg var tilbake i Bombay, Delhi, Madras, Calcutta eller Bangalore samt andre byer.
Håper det er bedre nå enn for 25 år siden, har visst vært opprykk i middel klassen's økonomi og forhåpentligvis færre tigger og krøplinger på fortauene.
Skjønt det er sikkert ikke bra enda. :(
Jeg så en del fattigdom og sykdom ja, men mistenker at det er lite der jeg var i forhold til andre steder i byen. På flyplassen var det ingenting og det var rent og ryddig i området der, men som du sier kan det godt hende det var på overflaten.
Jeg så en del fattigdom og sykdom ja, men mistenker at det er lite der jeg var i forhold til andre steder i byen. På flyplassen var det ingenting og det var rent og ryddig i området der, men som du sier kan det godt hende det var på overflaten.
Ja, det går vel utover turismen så tiggere og krøplinger blir vel bokstavelig talt kjeppjaget til bakgatene hvor de er mere usynlig.
Anbefaler alle å se filmen som heter Slumdog Millionaire, den virket ganske realistisk, skjønt lokal befolkningen kan ha andre meninger. :(
Ja, det går vel utover turismen så tiggere og krøplinger blir vel bokstavelig talt kjeppjaget til bakgatene hvor de er mere usynlig.
Anbefaler alle å se filmen som heter Slumdog Millionaire, den virket ganske realistisk, skjønt lokal befolkningen kan ha andre meninger. :(
Har ikke sett den selv, men er vel på tide snart. Kjørte forbi Dharavi og det er et syn for seg selv på mange måter, og da så jeg bare utkanten.
Mumbai, ja. Jeg har i utgangspunktet aldri hatt noen plan om å dra hit, og grunnen til at jeg likevel var her var for å fly et fly. God nok grunn for min del, og det er jo spennende med en ny by og da.
Klokka var omtrent 06.00 når jeg kom meg ut til ankomst. Jeg hadde jo ikke sovet stort siden natta før, så jeg var ganske sliten og gledet meg til å komme til hotellet. Men før jeg begynte å lete etter en taxi tenkte jeg det var greit å ta ut kontanter, og sannelig var det ikke en minibank like ved.
Jeg hadde gjort pinlig lite forarbeid, og ble nødt å spørre ei om hvor mye en rupi var verdt. Hun kunne fortelle meg at 1000 rupi = ca 15 USD. Jeg lærte tydeligvis ingenting om da jeg tok ut for lite i Muscat to dager før, så jeg tok ut 1000 rupi.
Anyway, hun som kjente valutakursen kunne også tilby forhåndsbetalt taxi. Det var jeg interessert i, og slo til. Og med det var jeg tom for kontanter igjen.
Jeg ble forklart hvor taxien sto, og gikk ut for å finne den. Det var ikke så varmt, men ganske fuktig. Regnet hadde begynt å ta seg opp og.
https://s16.postimg.org/66ss1k7jp/IMG_3016.jpg (https://postimg.org/image/jnpqkfhv5/)
Jeg fant ikke frem til taxien med en gang, men heldigvis kom det noen som visste hvor disse taxiene sto.
Det viste seg derimot at de prøvde å få meg med i en annen taxi som jeg måtte betale mer for, med forklaringen at det jeg hadde betalt på forhånd var parkeringsavgift eller noe. Jeg takket høflig nei, og gikk tilbake og fant til slutt min taxi.
India er kjent for trafikken sin, og det skjønner jeg godt. I likhet med de fleste andre på veien, ga sjåføren bånn gass og pressa seg frem. Helt crazy. I 2015 var det i følge en statlig rapport over 140000 trafikkrelaterte dødsfall i India. Det er nesten hele Trondheim, hvert år.
Men vi kom fram til slutt.
Hotellet mitt var Residency Hotel og ligger i Fort-området sør i Mumbai. Rimelig og basic hotell, funket fint for en natt.
Få vettuge bilder fra hotellet, men her er inngangen fra innsiden
https://s18.postimg.org/e24nf9wgp/IMG_3025.jpg (https://postimg.org/image/cn32qjvdh/)
Klokken var nå litt over 07, og innsjekk startet 12. Det hadde ikke jeg tenkt på, men de var greie og ga meg rommet allerede før kl 08. Yeah!
Tok en dupp, før jeg dro ut for å se meg rundt og finne noe mat.
Taxier og regn
https://s16.postimg.org/pfpurkrp1/IMG_3038.jpg (https://postimg.org/image/vtexutwkx/)
Det regnet for mye for å gå rundt og jeg hadde ikke skaffet meg paraply enda. Jeg begynte å bli sulten og tenkte at jeg kunne benytte muligheten til å besøke Leopold Cafe. Det lå ikke langt unna, men langt nok til at jeg tok taxi.
Leopold Cafe ble åpnet i 1871 og var et av åstedene for terrorangrepet i 2008. Det kan vel kalles en turistattraksjon i dag, og det var bra med folk der.
Spiste en vegetarbiryani, den var god og jeg ble mett.
Det var fremdeles merker etter skytingen
https://s17.postimg.org/jbq9xaa7z/IMG_3050.jpg (https://postimage.org)
https://s17.postimg.org/ylq54h5q7/IMG_3052.jpg (https://postimage.org)
De solgte også kopper med bilde av kulehull på. En heller merkelig markedsføring, må jeg si.
https://s17.postimg.org/vswxkg5dr/IMG_3053.jpg (https://postimage.org)
Og når jeg først var i turist-mode, tok jeg like godt en runde. Gateway of India og Taj Mahal Palace var nemlig noen få hundre meter unna, så jeg dro dit for å se.
Det var som forventet masse folk der, så jeg fikk tatt et bilde av Gateway of India før jeg dro inn på Taj Mahal for å se meg om.
Taj Mahal ble også angrepet i 2008 og sikkerheten var streng. Samme opplegg som på flyplass med scanner og metalldetektor og det hele, men jeg ble ansett som harmløs og fikk komme inn.
Det er et svært hotell, med mange barer og restauranter, og jeg fikk følelsen av å gå inn i en rikamannsboble. Der inne var det ingen sammenheng med byen ellers, men det er vel også meningen vil jeg tro.
Gateway of India
https://s15.postimg.org/9op7tald7/IMG_3075.jpg (https://postimage.org)
Taj Mahal Palace
https://s15.postimg.org/weocma4kr/IMG_3076.jpg (https://postimage.org)
Utsikt oppi etasjene
https://s15.postimg.org/5w5pdk5uz/IMG_3099.jpg (https://postimage.org)
Jeg fant en bar der jeg kunne sitte å drikke øl i ro og mak, og der ble jeg sittende en stund. Det regnet fremdeles ganske heftig ute, heldigvis ikke så ille som værmeldingen sa, men nok til at det ikke var om å gjøre å være ute (hadde kjøpt paraply nå, altså).
Smått om sen begynte regnet å roe seg, og jeg dro tilbake til hotellet.
Det var fest i Mumbai i dag. Hinduistene var på siste dag i Ganesh Visarjan, en festival til ære for Ganesha (guden med elefanthode). Den ene resepsjonisten fortalte meg at folk gikk i små tog med Ganesha-statuer rundt i byen, for så å møtes på Chowpatty (en strand midt i byen) der de bærer alle Ganesha'ene ut i vannet. Småtogene var på dette tidspunktet godt i gang og en kunne høre konstant tromming i det fjerne. Han anbefalte meg å dra til Chowpatty for å se, og det gjorde jeg.
Trafikken og folkemengden hadde tatt seg opp nå og det var ikke like lett å få tak i en taxi, men det gikk til slutt. Chowpatty ligger langs Marine Drive, og der var det full trafikkork. Vi var etterhvert nært nok stranden, så jeg gikk ut for å gå siste biten. Jeg nærmet meg kjernen, og folk strømmet på fra alle kanter.
https://www.youtube.com/watch?v=ng6OWKG1P90&feature=youtu.be
Nede på stranden var de godt i gang med å sende statuene ut i vannet.
https://s22.postimg.org/6wewypnpt/IMG_3140.jpg (https://postimage.org)
En familie tilber Ganesha
https://s22.postimg.org/mj66c31ht/IMG_3147.jpg (https://postimage.org)
Jeg ble litt til og så på alt som skjedde rundt meg, men kjente etterhvert at det var på tide å dra tilbake. Det hadde vært en lang dag og jeg ville sove. Turen tilbake til hotellet tok sikkert halvparten av tiden som turen fra. Det var praktisk talt ingen som skulle den retningen, mens trafikken sto bom fast andre veien.
Med lite trafikk tok turen ca 10 minutt, og kostet 100 rupi (12kr). Jeg ble også her anbefalt å avtale pris på forhånd og omtrent uansett hvor jeg skulle kostet det ikke mer enn 200 rupi, så taxi er et helt allright for å komme seg rundt.
Takker for flott rapport. Var der selv under Ganesh festival. Tross alt elefantgud
Gleder meg til fortsettelsen
Det var jævlig utafor terminalen i Bombay med tiggere. Små unger som var helt krøplet med skjeve armer og bein som dro seg frem på hender og knær. Foreldrene hadde knekt alle bein i kroppen på dem så de skulle ble bedre tiggere.(
I Burma er det slik fremdeles. Helt forferdelig opplevelse. :(
Det er ofte flest krøplete tigger der det er endel turister.....rart det gitt ;)
Det er ofte flest krøplete tigger der det er endel turister.....rart det gitt ;)
Ikke rart det er tiggere der det er turister, det som sjokkerte var at tiggerene ble krøplet med vilje, for å ha en fremtid som tiggere. Slikt er ufatlig der vi kommer fra og det en lang tid før jeg ble "vant" med det..:(
Veldig bra rapport så langt, Oman virker som et interessant land. Når reiser/reiste du med EY? Selv sitter jeg i F-loungen på AUH akkurat nå og venter på EY11.
Veldig bra rapport så langt, Oman virker som et interessant land. Når reiser/reiste du med EY? Selv sitter jeg i F-loungen på AUH akkurat nå og venter på EY11.
Takk for det:) Oman var veldig bra, ja.
Fløy dem hjem igjen fra Mumbai via AUH til LHR. EY203 og EY19. Høres bra ut, synes F-loungen var veldig bra!
Så var det siste dagen i Mumbai, og ikke så lenge til jeg skulle ut å fly apartments! Utsjekk var kl 12 og jeg hadde bestilt sjåfør til 16.30, så det var litt tid å slå ihjel. Hotellet var ikke så langt unna Victoria-stasjonen, nærmere bestemt 10 minutt til fots, og siden det var på UNESCO-lista og alt tenkte jeg jeg måtte ta en titt.
Dette var kanskje den lengste jeg hadde gått i Mumbai til nå, og jeg fikk kjenne på det salige kaoset som dominerer denne byen. Eller 'the hustle and bustle in the vibrant scene of eclectic Mumbai' som reiselivsbransjen liker å kalle det.
Jeg kom til slutt fram, det gikk helt fint det.
Folk og Victoria Station i bakgrunnen.
https://s9.postimg.org/brrenukwv/IMG_3165.jpg (https://postimg.org/image/ntmshzu57/)
Inne var det masse folk og helt vilt klamt, så jeg ble ikke der så lenge. Lurer på hvordan det er ombord på togene, de blir pakka helt stapp fulle og folk henger ut av dører og vindu. Leste forøvrig at den indiske statsbanen er landets største arbeidsgiver med 1,4 mill ansatte.
Innsiden av stasjonen og to skeptiske karer
https://s3.postimg.org/6di1lh6qr/IMG_3170.jpg (https://postimg.org/image/cr74oqbmn/)
Det ble tydeligvis ikke noe av den syndefloden Yr hadde meldt, heldigvis. Det gikk dermed an å gå rundt uten å bli søkkvåt og det var befriende. Jeg hadde ikke mange timene igjen før bilen min kom, og siden jeg hadde bestilt den til hotellet holdt jeg meg i nærområdet. Spiste litt mat og kjøpte en suvenir, og plutselig var det på tide og gå tilbake.
Etterhvert kom bilen min, en Mercedes something 2015-modell (er ikke kjempe-bilinteressert, så fikk ikke så mye detaljer, eller gode bilder for den del)
Det å bli hentet i en fjong, svart Mercedes med hvitkledd sjåfør er i hvert fall ikke dagligdags for meg, men ganske kult må jeg innrømme.
Bilen...
https://s15.postimg.org/7mu1retx7/IMG_3195.jpg (https://postimage.org)
og sjåføren
https://s15.postimg.org/8ewpqly4b/IMG_3196.jpg (https://postimage.org)
Jeg husker ikke navnet på sjåføren, men det var en trivelig type som jobbet eksklusivt for Etihad. Jeg trodde de jobbet for (i dette tilfellet) Avis, som igjen leide ut bilene til diverse flyselskaper. Det var godt med beinplass i denne bilen, noen vannflasker og litt indiske kjendisblader. Mye sladder om folk jeg aldri hadde hørt om, men som var ultrastjerner på denne kanten.
https://s15.postimg.org/edx9ncty3/IMG_3208.jpg (https://postimg.org/image/4tdn0h4lz/)
På turen fra flyplassen var det mørkt så da var det ingenting å se. Nå var det lyst og ok vær, slik at jeg fikk sett mer av byen. Det var masse å se på, det skal Mumbai virkelig ha. Det er ingen begivenhetsløs by.
Her er noen som kjører moped. Åpenbart bare føreren som trenger hjelm
https://s3.postimg.org/nowezp4oj/IMG_3202.jpg (https://postimage.org)
Litt av slummen, omringet av høyblokker
https://s3.postimg.org/q7i40dqer/IMG_3206.jpg (https://postimage.org)
Så var vi etterhvert framme på BOM. Bilturen tok nesten to timer, pga all trafikken, men det var en veldig behagelig tur.
Fikk ikke tatt noen bilder av utsiden av nye Terminal 2, men det så ut som et romskip.
Her er drop-off ved avgang
https://s3.postimg.org/jig5y3ugj/IMG_3214.jpg (https://postimage.org)
Etter å ha forsikret to vakter med maskingevær om at jeg skulle fly (fikk ikke lastet inn reisebekreftelse pga manglende nett), fant jeg frem til innsjekk.
Innsiden av terminalen, ganske freshe saker må jeg si.
https://s12.postimg.org/i9h73tip9/IMG_3215.jpg (https://postimg.org/image/79vzs7sa1/)
Vel fremme med ved first-skranken var det null kø, og jeg gikk rett frem til agenten. Meeeeeeen så ble det problemer.
"Oh, yeah it's you" sa agenten. "We have a small problem here"
"You do?"
"We're overbooked, and have to downgrade you to business"
":( :( :("
Selvfølgelig måtte noe sånt skje. Resten av passasjerene i first var familier og de ville ikke splitte dem, noe som er helt forståelig. Jeg var den eneste som reiste alene og det var lite annet å gjøre enn å godta, med en voucher hos Etihad på 250€ og en beklagelse fra de ansatte. Dette gjaldt bare BOM-AUH da, en litt over to timers flight, så det var ikke helt krise selv om dette skulle være min første flight i Apartments. Jeg fikk sjekket inn hele vegen til LHR, så den flighten skulle være safe. Jeg begynte såklart å anta et flybytte til A340 eller noe, men satset på at de holdt seg til A380.
Jeg fikk fremdeles adgang til first-delen av GVK-loungen på BOM, som jeg hadde sett fram til. Så da var det å komme seg dit. Jeg måtte bare forsere en seig passkontroll, som tok sin tid.
Etter en kjapp gange gjennom Tax Free, kom jeg fram til loungen. Den hadde en stilig pynt ved inngangen.
https://s21.postimg.org/3scsnhlif/IMG_3223.jpg (https://postimg.org/image/d05146skj/)
GVK er et svært firma som bl.a. eier BOM. Loungen deres huser status/biz/firstpassasjerer hos de fleste selskapene som flyr herfra.
Jeg viste boardingpass og loungeinvitasjon til de bak skranken og ble fulgt til first-delen av loungen. Det var ikke et eget rom, men et avgrenset område som var lite, men privat. Tror jeg telte rundt 15 sitteplasser, men det ble aldri fullt. Jeg ble umiddelbart tatt hånd om av en servitør som ga meg en meny og lurte på om jeg ville ha noe å drikke. Jeg ba om et glass champagne og jammen fikk jeg ikke det.
Fikk Moët. Er ingen champagne-kjenner, men mener det var mer bobler i denne enn andre. Kanskje.
https://s13.postimg.org/jhtemjs93/IMG_3235.jpg (https://postimg.org/image/k7c6ywssj/)
Etterpå bestilte jeg noe ost, lam med tilhørende rødvin og til slutt en sjokoladekake. Alt var godt. Og til dem som liker matbilder må jeg bare beklage, da jeg ikke tenker på å ta bilde før jeg spiser opp. Det var ikke noe out of this world uansett, da. Men det var godt, helt sant.
Jeg var nå ganske mett, og hadde drukket opp rødvinen min. Det var flott å sitte her, men litt kjedelig (det var mørkt, så utsikten mot tarmac hjalp ikke), så da var det på sin plass å se på resten av loungen.
Her er et utvalg bilder
https://s18.postimg.org/ls3o2g655/IMG_3239.jpg (https://postimage.org) https://s18.postimg.org/6knoi3eah/IMG_3241.jpg (https://postimage.org) https://s18.postimg.org/b7tqjv1nd/IMG_3242.jpg (https://postimage.org) https://s18.postimg.org/hmsrgj8d5/IMG_3243.jpg (https://postimage.org)https://s18.postimg.org/5yyplzj89/IMG_3247.jpg (https://postimage.org)
En fin lounge. Romslig og med nok sitteplasser. Det var også mange rom slik at en kunne gjemme seg litt bort om en ville. I tillegg var det et godt matutvalg, spa, dusj og en egen håndleser! (bilde nr 4)
Boarding hadde nå startet, men jeg gadd ikke stresse med å være tidlig på flyet og labbet nedover mot gaten etter en stund. Det var et stykke å gå, dette er en stor flyplass, men kom fram til slutt. Det krydde av folk ved gaten, og det så ut som det skulle bli fullt i flere kabiner.
https://s10.postimg.org/rkgc3o58p/IMG_3266.jpg (https://postimg.org/image/egarqzd6t/)
Jeg hadde heldigvis priority boarding, og fløt igjennom massene. Så var det tid for å se hvordan EY C var. Følg med!!
Bra rapport, gleder meg til fortsettelsen!
Ref AFL: Jeg har fløyet over 30 turer med Aeroflot, men igrunnen aldri hatt noen spesielt negative opplevelser, snarere tvert imot. Det skal vel innrømmes at forventningene heller ikke har vært de høyeste, og dermed er det jo adskillig lettere å få en positiv opplevelse. Har også prøvd businessklasse hos dem endel ganger, slett ikke verst, men dog ikke fullt på høyde med vestlige mainline selskap. Men, som så ofte ellers, du får det du betaler for, og setekomforten på biz er helt ok. Nå er det riktignok et par år siden sist, dengang var SVO ganske forj..lig, godt å høre at den har blitt bedre. Hvis jeg husker riktig ble terminalen for OL-1980 bygget av et tysk firma,(Frankfurt Flughafen Gruppe eller noe sånt?) men meget mulig designet er Sovjetisk. Temmelig "streng" arkitektur uansett. Som et malapropos helt utenfor "scope" ble også motorveien fra Moskva til Domodedovo flyplassen syd for byen bygget av et tysk firma på -80 tallet. Den beste veien i Sovjetunionen...
Bra rapport, gleder meg til fortsettelsen!
Ref AFL: Jeg har fløyet over 30 turer med Aeroflot, men igrunnen aldri hatt noen spesielt negative opplevelser, snarere tvert imot. Det skal vel innrømmes at forventningene heller ikke har vært de høyeste, og dermed er det jo adskillig lettere å få en positiv opplevelse. Har også prøvd businessklasse hos dem endel ganger, slett ikke verst, men dog ikke fullt på høyde med vestlige mainline selskap. Men, som så ofte ellers, du får det du betaler for, og setekomforten på biz er helt ok. Nå er det riktignok et par år siden sist, dengang var SVO ganske forj..lig, godt å høre at den har blitt bedre. Hvis jeg husker riktig ble terminalen for OL-1980 bygget av et tysk firma,(Frankfurt Flughafen Gruppe eller noe sånt?) men meget mulig designet er Sovjetisk. Temmelig "streng" arkitektur uansett. Som et malapropos helt utenfor "scope" ble også motorveien fra Moskva til Domodedovo flyplassen syd for byen bygget av et tysk firma på -80 tallet. Den beste veien i Sovjetunionen...
Kunne godt tenkt meg å prøve business hos Aeroflot selv, og om man sammenligner produktet deres på short haul med andre europeiske selskap er de jo et godt stykke foran med deres 2+2 konfigurasjon. Aeroflot i seg selv synes jeg var helt decent, men det var altså en del forskjellig blant passasjerene. Det er det jo også i alle andre selskap, det var bare så påfallende. Ser de ofte er priset ganske snilt, så skal ikke utelukke at jeg flyr dem igjen. Men da kanskje fremst.
Ja, tysk og sovjetisk arkitektur fra 80-tallet er kanskje ikke det mest fargerike som finnes :spin Interessante fakta!
Etihad 203
BOM - AUH
16. september
Avgang: 21:35
Ankomst: 23:25
Flytype: A380
Sete: 8A
Etter å ha gått den relativt lange luftbroa var jeg til slutt inne i 2.etg i A380'en til Etihad. Førsteinntrykket er veldig bra. Det ser ut som en hotellobby (lobbyen ombord er forsåvidt rett ved døra) med trefarget interiør og blomster her og der. Jeg viser billetten min og blir henvist til sete 8A.
8A. Det gule henviser til at det er nært lobbyen.
https://s12.postimg.org/puvdowist/Etihad_Airways_Airbus_A380.jpg
Og slik ser det ut
https://s13.postimg.org/vc3312vxj/IMG_3269.jpg
Jeg liker godt hvor privat det er, og disse bulkheadsetene er blandt de mest private da området man har beina er "forbi" veggen (om det ga mening). Gir uansett den følelsen av å gjemme seg litt bort, som jeg liker. Stolen og midtgangen er adskilt med to bord en kan ha ting på, og for å komme til setet går man mellom dette. Dere skjønner sikkert, jeg bare liker å bruke masse ord. Ellers er det som andreetasjer i A380'er flest, godt med albueplass og lagring langsmed vinduene.
Benplass, mer enn nok for en på 180cm. Og så var skjermen stor og av god kvalitet.
https://s13.postimg.org/91f813ynb/IMG_3270.jpg
F&B-manager Alex kommer etterhvert bort til meg og beklager at jeg ble flyttet til business, og sier jeg kan bestille mat fra first-menyen som et plaster på såret. Dette synes jeg er helt topp, og takker ja til det.
I mens han skulle ordne det med crewet tok jeg en titt på business-menyen, som ser slik ut.
https://s13.postimg.org/obf38au5f/IMG_3275.jpg (https://postimg.org/image/obf38au5f/) https://s13.postimg.org/57lrryhb7/IMG_3276.jpg (https://postimg.org/image/57lrryhb7/)
https://s13.postimg.org/cc3l0zokj/IMG_3277.jpg (https://postimg.org/image/cc3l0zokj/)
https://s13.postimg.org/tqnt99lpf/IMG_3278.jpg (https://postimg.org/image/tqnt99lpf/)
I tillegg til first-kabinen består andreetasjen utelukkende av businessklasse, fordelt på to kabiner. Dette var den største, og den var mer eller mindre full. Som det sikkert vises på bildene var det en ganske varm mood lightning, og det matchet jo bra med det meste egentlig. Jeg satt og drakk appelsinjuicen min, ingen champagne til velkomst. Kanskje er det noe avgifter/alkohol-reglement som gjør det, ikke vet jeg. Skulle jo ønske de kunne servere det da, men er jo vant til appelsinjuice som PD-beverage fra gammelt av, med løvematen til Braathens SAFE.
Businesskabinen, før de fleste hadde satt seg
https://s13.postimg.org/49a03etd3/IMG_3279.jpg
Funksjoner og ting ved setet
https://s17.postimg.org/5heg4jcz3/IMG_3272.jpg (https://postimage.org) https://s17.postimg.org/bjm2v11f3/IMG_3273.jpg (https://postimage.org) https://s17.postimg.org/9t31tjjvz/IMG_3280.jpg (https://postimage.org) https://s17.postimg.org/ipdtxhai7/IMG_3284.jpg (https://postimage.org) https://s17.postimg.org/hodl8ctin/IMG_3285.jpg (https://postimage.org) https://s17.postimg.org/t204jk41b/IMG_3286.jpg (https://postimage.org)
Det tok ikke lang tid før jeg kunne konkludere med at Etihads business-sete er bra greier. Det er privat, komfortabelt, god beinplass og masse lagringsplass. I tillegg er skjermen og kontrolleren klar og responsiv. Jeg merket jo at dette setet var nærme crew-området, for praten der ute hørtes godt og det var ikke vanskelig å høre hva som ble sagt. Jeg tunet automatisk inn på dem og kom inn midt i en samtale.
"Have you told him?"
"No, not yet."
Det var Alex som pratet med et annet crewmedlem.
Hva var det noen ikke hadde blitt fortalt? Vi var forøvrig litt over tiden nå. I mitt stille sinn lekte jeg med tanken på at det var meg som ikke hadde blitt fortalt at jeg kunne flytte frem til first, men det måtte vel forbli en glad tanke. Dessuten var det ikke så verst der jeg satt heller.
Men så kommer Alex bort til meg.
"So, I have some good and bad news for you. Which do want first?"
Jeg har aldri fått det spørsmålet før, og har alltid tenkt at jeg vil ha gode nyheter til slutt. Så;
"The bad news!"
"It's going to take a while. You see, there has been a family situation in first class and they had to leave the plane. We have a seat ready for you, if you want to?"
":o"
Etter å ha tenkt meg grundig om takket jeg ja, og Alex ga meg tommel opp. Jeg fikk beskjed om at de kom og hentet meg når de hadde fått gjort klart setet, så jeg pakket sammen sakene mine og drakk opp appelsinjuicen i mens. Har aldri blitt hverken ned- eller oppgradert før, og nå får jeg prøve begge deler på en og samme flight.
Før jeg ble hentet, kom det en annen og spurte pent om han kunne få voucheren min. Hadde rent glemt den, men jeg var ikke vanskelig å be. Bak han sto Alex og venta på å ta meg med frem. Jeg fulgte etter ham, og ble så overlevert til en kollega som jobbet i first. Hun ønsket meg velkommen og fulgte meg til det nye setet mitt.
https://s17.postimg.org/xifiyzqgf/IMG_3293.jpg[/url]
Nice, ned- og oppgradering er like langt. God tur i apts.
Har også prøvd businessklasse hos dem endel ganger, slett ikke verst, men dog ikke fullt på høyde med vestlige mainline selskap. Men, som så ofte ellers, du får det du betaler for, og setekomforten på biz er helt ok. Nå er det riktignok et par år siden sist, dengang var SVO ganske forj..lig, godt å høre at den har blitt bedre. .
Hvilke "vestlige" selskaper snakker du om? Jeg har reist med mange selskaper i C østover, og jeg må si at russerne ikke står tilbake for de andre. Dårligste jeg har fløyet med er BA, men det er en helt annen diskusjon.
Så da satt jeg der likevel, i EY Apartments. Jeg hadde egentlig 4A, men 5C går helt fint. Det er ganske stor forskjell på setene her, som dere kan se på setekartet. Rad 3 og 4 er de mest private, og nærmest vinduet. Rad 1, 2 og 5 er like inntil døren og en sitter et stykke unna vinduet. Per def er vel alle vindusseter da. 1A er forøvrig The Residence, og det var noen der på denne flighten. På oddetallsradene sitter man i tillegg baklengs. På flighten til LHR hadde jeg sete 4K, så nå fikk jeg en mulighet til å sammenligne de to mest forskjellige setene.
https://s14.postimg.org/fziifd0qp/Etihad_Airways_Airbus_A380_2.jpg
Førsteinntrykket er et det ikke minner om et flysete i det hele tatt. Jeg har jo sett en del bilder, filmer etc, men det er virkelig god plass her. Det er nesten som at det er for mye plass, for når sofaen ikke er gjort om til seng er halve området uten funksjon. Hvertfall ikke for meg som ikke har med noe annet enn en skulderveske. Stolen er dritstor og, kan breie meg alt jeg vil.
Sofa sett fra stolen
https://s4.postimg.org/exikpstfx/IMG_3300.jpg
Vi begynte pushback nesten med en gang etter jeg hadde satt meg, men crewet rakk å komme med velkomstbrettet sitt. Her var det vann, klut, velkomstbrev og dadler. Har litt blandede følelser ang dadler i grunn. Det er så søtt, og så smaker det ikke så mye annet enn søtt. Men jeg spiste dem likevel, jeg.
https://s4.postimg.org/4gxv9q51p/IMG_3291.jpg
Det tok ikke lang tid før vi var i luften, etter en lang og smooth take-off. Dette er noe av det jeg liker med A380'ene. De er stille og man kjenner ikke bevegelsene til flyet like godt, så jeg merker det nesten ikke når vi har tar av. Og selv om jeg satt motsatt vei ble jeg ikke dyttet fremover, men satt stødig og kunne utforske alle knappene setet mitt var utstyrt med. Tok ikke noe bilder av dem på denne flighten, men det kommer i runde to.
Etter et par minutt stigning kom cabin crew rundt med velkomstdrink, som var champagne, sammen med nøtter og oliven. Hun presenterte seg, men husker ikke navn eller rolle. Hun var svensk og kjente igjen aksenten min, men bortsett fra et par setninger gikk praten på engelsk. Min erfaring er at svensker sør for Sundsvall har vansker med å forstå trøndersk/norsk, så det var helt ok. Hun kunne fortelle at hun bodde i Abu Dhabi, men reiste hjem på ferie en gang i året.
Samtidig ble menyer delt ut, og selv om beregnet flytid lå på 2t20min var det full spiker med tre retter samt div snacks.
Menyer. Jeg valgte hummer til forrett, lam til hovedrett og "textures" til dessert. Glemte å ta bilde av vinkart, men de hadde både røde og hvite.
https://s4.postimg.org/tcrax7rpl/IMG_3294.jpg (https://postimg.org/image/tcrax7rpl/) https://s4.postimg.org/rm89vqa6h/IMG_3295.jpg (https://postimg.org/image/rm89vqa6h/)
Det var ruskevær på vei ut fra Mumbai. Etter maten var bestilt fløy vi rett inni noen hissge regnbyger og fest-setebelte-lysene ble skrudd på. Regnbygene viste seg etterhvert å være tordenbyger og vi var nå omringet av et heftig lysshow. Jeg har aldri flydd i slikt vær før, så dette var spennende. Jeg skrudde på halerorkameraet for å se det på skjermen og. Etter et minutt med blinking hørtes et smell og et dunk. Høyre vinge ble truffet av et lyn, men en kunne ikke merke det noe på oppførselen til flyet, som dro stabilt videre.
Jeg filmet heldigvis skjermen mens dette skjedde, og fikk med når lynet traff:
https://www.youtube.com/watch?v=ex9VPAI43aw
Vi kom oss til slutt ut av bygene, og det begynte etter litt å lukte mat.
De var effektive med maten og det var ikke mange minuttene mellom den ene retten og den neste. De hadde jo ikke all verdens tid. Glasset mitt ble fylt opp ved enhver anledning, både det med rødvin og det med champagne. Og det med vann og da. Jeg så noen episoder Family Guy jeg ikke hadde sett før mens jeg spiste.
Maten, som generelt var god, manglet til tider litt på smak. Lammet var i tillegg noe tørt, men ellers var det veldig bra. En må ikke glemme at det er på et fly, selv om det er lett i disse omgivelsene.
https://s17.postimg.org/4149l79vf/IMG_3311.jpg (https://postimg.org/image/4149l79vf/) https://s17.postimg.org/yju265z23/IMG_3312.jpg (https://postimg.org/image/yju265z23/) https://s4.postimg.org/kcraqrkzt/IMG_3313.jpg (https://postimg.org/image/kcraqrkzt/)
Etter maten var jeg stappmett og var klar for å bruke de resterende 1-2 timene på å døse med vin og TV. Dette er den klart beste skjermen jeg har sett på et fly. Den er stor og har god oppløsning, noe som kommer godt med siden setet er ca 1,5m unna. Utvalget er derimot ikke det beste. De få TV-seriene som er representert har bare et par episoder, filmene er det heller ikke mange av. Et par blockbustere, en eller to klassikere. Dette gjelder vestlig innhold da. Arabisk og indisk sjekket jeg ikke, men det kan hende det var bedre der.
Men det var ikke noe vits i å sitte mer i stolen. Jeg måtte jo benytte meg av sofaen når jeg først hadde en. Det var en egen knapp en måtte holde ned for å legge den ned. Jeg tok med meg en pute (og vinglasset) og la meg til på veggenden. TVen kunne vris ved å holde inn en annen knapp.
https://s4.postimg.org/iaqtcin0t/IMG_3316.jpg
Det slo meg at dette er noe en bruker å gjøre hjemme i egen stue, og det er ganske kult å gjøre det samme på et fly. Bortsett fra at det var litt bedre her, pga en beleilig plassert minibar med brus og vann.
https://s4.postimg.org/6o6pbdzpp/IMG_3325.jpg
Resten av flighten gikk med på å se på serier og drikke vin. Tok en liten runde for å se resten av kabinen, men stresset ikke med å sjekke ut resten av flyet da jeg hadde god tid på neste flight.
Vi landet på AUH etter ca 2t30min og jeg kan trygt si at dette var den beste og mest innholdsrike flyturen jeg har hatt på dette tidspunktet. Crewet var veldig bra, maten bra+/- og setet/leiligheten var virkelig noe for seg selv. Nå var det på tide å sjekke ut den nye First-loungen.
sirpjalle
26-10-2016, 08:27
Kjør på! Venter i spenning på neste episode! ;)
Hvilke "vestlige" selskaper snakker du om? Jeg har reist med mange selskaper i C østover, og jeg må si at russerne ikke står tilbake for de andre. Dårligste jeg har fløyet med er BA, men det er en helt annen diskusjon.
Skal ikke skryte på meg all verdens reising på business, men har fløyet SAS, KLM, BA, Lufthansa, Finnair og Swiss av de europeiske. Samt Norwegian premium og Icelandair Saga hvis det egentlig teller som business. Det skal jo sies at totalopplevelsen kommer endel an på dagsformen og crewet. På en god dag er Aeroflot fullt på høyde, men på en dårlig dag er det hakk i både serviset og service. Har også opplevd en kombinasjon, der var det hakk i serviset, men dette ble til de grader kompensert med service og drikke! Jeg har riktignok ikke fløyet B777 business med Aeroflot, men vet at setene der absolutt ikke står tilbake for noe annet. Riktignok har de fremdeles "to-rader" konfigurasjon hvor du må klatre over naboen, men det har også Lufthansa fortsatt med (pussig nok) etter oppgraderingen og til en viss grad KLM fremdeles, selv om de har fått nye enkeltseter på 787.
Dette ser ut som noe man må få prøvd én gang i livet! Gleder meg til AUH-LHR rapporten!
Fin rapport. Har aldri prøvd det der meg egen lugar på super jumbo før.
Ser knall ut, skjønt kanskje noe enslig uten en luksus dame på sofaen?
Ser knall ut, skjønt kanskje noe enslig uten en luksus dame på sofaen?
Men da blir det jo så trangt når jeg skal slange meg og se på TV:cry:
Men da blir det jo så trangt når jeg skal slange meg og se på TV:cry:
Det kan nok være et problem men alle problemer har en løsning:
Lås døra, av med TVn, skjenk champagne i luksusdama og meld deg inn i Mile High Club. :lol:
Det var veldig gøy å fly A380, og nå hadde jeg åtte timer på AUH før neste runde. De åtte timene skulle tilbringes i den da 4 mnd gamle First-loungen til Etihad. Før det hadde first-passasjerer måtte ta til takke med en egen innhegning i business-loungen deres. Jeg hadde lest litt om den nye loungen og gledet meg til å teste den, men først måtte jeg forsere sikkerhetssjekken. Det gikk unna på et par minutt og etter det var det ikke lange veien.
http://s17.postimg.org/axr1nwskv/IMG_3333.jpg
Inn ei dør,...
http://s22.postimg.org/dof2h6io1/IMG_3334.jpg
opp en trapp og forbi en svær blomsetervase...
http://s11.postimg.org/e18od2s37/IMG_3354.jpg
så var jeg fremme!
http://s18.postimg.org/jsefdw83d/IMG_3359.jpg
Slik jeg har forstått det har de som flyr first med Etihad og de med høyeste status hos Etihad + partnere tilgang her. Klokken var snart midnatt, og det var nok ikke rushtid. Bortsett fra meg var det en familie som var med fra Mumbai, noen få som var der fra før, og så de som jobbet der da.
Jeg ble tatt godt i mot av en av de ansatte, som lurte på om jeg ville ha noe å spise og drikke. Ja gjerne det, sa jeg. Samtidig var jeg ganske sliten og kunne tenke meg å slappe av i ro og mak. Jeg hadde lest om disse private rommene (private rooms, hva blir det på norsk egentlig?), og spurte om noen av disse var ledige. Og det var det, gitt.
Han fulgte meg inn i rommet og gikk så for å hente en meny, samt et fat med ost og et glass rødvin slik at jeg hadde noe å gjøre mens jeg bestemte meg for hva jeg skulle spise.
http://s16.postimg.org/4pphcc75x/IMG_3339.jpg
Etter å ha sett litt i menyen bestemte jeg meg for å prøve lammekotelettene. Når jeg tenker tilbake skulle jeg egentlig ønske jeg prøvde noe av det andre, men i skrivende stund er jeg ganske sulten så jeg får la det gå. Servitøren, forøvrig den samme som tok i mot meg, var forresten helt utrolig bra. Han hadde alt på stell og oste erfaring. I tillegg var han ikke så formell av seg og pratet og vitset i vei.
Det var uansett skikkelig godt
http://s12.postimg.org/z5rmbiqct/IMG_3342.jpg
Etter å ha spist opp lammet og i tillegg en sjokoladedessert var jeg stappmett og sliten, og la meg ned på sofaen. Når servitøren kom innom for å plukke med seg fatet mitt mente han jeg burde hatt en teppe om jeg skulle hvile middag. Han syntes også jeg måtte ha en øl til før jeg sovnet. Han kom tilbake med dette etter noen minutt. På vei ut døra lurte han på om og når han skulle vekke meg. Et par timer skulle holde, så da holdt han rommet stengt frem til da. Fabelaktig, altså.
Her er forresten et litt mer oversiktlig bilde over rommet
http://s13.postimg.org/czahc3xmv/IMG_3341.jpg (http://postimg.org/image/7nvkrebk3/)
Etter noen timer ble jeg vekket. Nå var klokken rundt 04, og døgnrytmen var sønderknust. Det var på det roligste i loungen nå, og jeg bestemte meg derfor for å utforske resten av den. Det er ikke en veldig stor lounge, men på hele den tiden jeg var der føltes det aldri trangt og det var alltids en plass en kunne sitte i fred.
Div bilder
Private rooms til høyre
http://s22.postimg.org/pc6ou6atd/IMG_3358.jpg (http://postimage.org)
Reint bad
http://s22.postimg.org/3yp932p1d/IMG_3348.jpg (http://postimage.org)
Lekerom, her kan man plassere barnet mens man styrter rom&cola (neida.. joda)
http://s22.postimg.org/ea1lvqgqp/IMG_3350.jpg (http://postimage.org)
Cigarrom og barskapet
http://s22.postimg.org/ot1lkwjep/IMG_3374.jpg (http://postimage.org) http://s22.postimg.org/5clhc4doh/IMG_3376.jpg (http://postimage.org) http://s22.postimg.org/6g5lo2ybl/IMG_3377.jpg (http://postimage.org)
Det smått psykedeliske 'Relax & Recline'-området. Det var en del som sov her, så tok ikke bilde av hele området. Men det var gode stoler, nesten lie-flat.
http://s21.postimg.org/tq0xhu0ev/IMG_3393.jpg (http://postimg.org/image/z1fu2jmhf/)
TV-stue
http://s22.postimg.org/3uvfmtjk1/IMG_3369.jpg (http://postimage.org)
Utover dette var det en gym og spa, samt noen egne rom for The Residence-passasjerer. Dit fikk jeg ikke gå inn, men jeg antar det er sjokoladefontener og Oompa Loompa'er der inne.
Og en bar da, som jeg nå befant meg ved. Bartenderen, Dima, var fra Kiev og var den eneste på jobb akkurat nå. Det var kun jeg som var der akkurat nå, så han stresset ikke akkurat. Jeg tenkte jeg skulle teste en av disse signaturdrinkene til Etihad, og gikk for en Sydney. Det er en rombasert drink som kom i en sånt krus:
http://s16.postimg.org/xjfjqal39/IMG_3378.jpg (http://postimg.org/image/5w2uc6zwh/)
I bakgrunnen her driver Dima og ordner en ny drink til meg. Etter å ha spurt meg hva jeg syntes om Sydney'en, forklarte han at han synes signaturdrinkene deres var litt fantasiløse og manglet lokal forankring. Noe jeg kan være enig i, det er jo de samme i alle loungene deres verden over. Det han driver å lager på bildet der er hans egen versjon av rom fizz, og den var dødsgod
http://s21.postimg.org/5tpzq5zpz/IMG_3380.jpg (http://postimg.org/image/b54wavlsj/)
Dima hadde tidligere jobbet som bartender i Kiev, og var veldig dyktig i faget sitt. Han og noen kollegaer hadde blitt hentet av Etihad for å jobbe på AUH. Det ble et par-tre runder til, og det var gøy å se og høre på mens han improviserte frem drink etter drink som alle var top notch.
Jeg bynte å bli godt i kakken, så jeg måtte gå meg en runde. Jeg tok en tur ut for å se på resten av flyplassen. Den virket ganske liten, hvertfall i Terminal 3. Jeg kom meg aldri til Terminal 1, selv om jeg hadde en plan om å stikke innom Premium loungen. Vel, vel.
Solen var på vei opp nå, og jeg var tilbake fra runden min. Jeg ble tilbudt frokost, så jeg lurte på om de kunne ordne eggs benedict til meg. Det kunne de absolutt, og det var en av de bedre eggs benedict jeg har smakt. I tillegg kom de uoppfordret med mimosa, noe jeg ikke hadde bruk for, men det er jo gratis!!
Namnam (pre-mimosa, post-cocktail extravaganza)
http://s17.postimg.org/3t832ohm7/IMG_3389.jpg (http://postimg.org/image/rk7gksht7/)
Men nå nærmet klokka seg boarding. Jeg stresset heller ikke denne gangen med å boarde tidlig. Dessuten var jeg på dette tidspunktet enormt seig etter å ha spist og drukket mye og jevnt de siste 12 timene. Fikk spist opp frokosten min før jeg beveget meg mot gaten, som lå noen minutt unna. Nå var det selve hovedflighten i Etihad Apartments som sto for tur, AUH - LHR.
Oppsummert er first-loungen til Etihad råbra. Jeg fikk ikke testet like mye mat som planlagt, men jeg hadde ikke plass til mer. Det jeg spiste holdt høy kvalitet da. Ellers var servicenivået, komforten og generell trivsel på toppnivå.
http://s18.postimg.org/j9xv9snax/IMG_3400.jpg (http://postimg.org/image/782hfne2d/)
Etihad 19
AUH - LHR
17. september
Avgang: 08:00
Ankomst: 12:05
Flytype: A380
Sete: 4K
Jeg ble møtt i døra, viste billetten min og ble ført til setet mitt av et crewmedlem. Nå var det sete 4K. 4K er et vindussete og man sitter rett vei. Disse vindussetene har også flere vindu enn de andre, altså tre mot en.
https://s12.postimg.org/mllgkzd25/IMG_3410.jpg (https://postimg.org/image/6alcoo0k9/)
Hun som hadde vist meg til setet kom innom med menyer og pysjamas. Jeg skiftet med en gang, og den passet jo ganske bra. I tillegg er den veldig lite flashy. Andre pysjamaser jeg har sett har 'first' eller en svær logo på brystet eller noe, men denne var helt svart med Etihad-logoen på en liten lapp på siden.
https://s17.postimg.org/zcei60lzj/IMG_3404.jpg (https://postimg.org/image/kt7d4lsuj/)
Velkomstbrett, denne gangen med champagne og utsikt
https://s15.postimg.org/vpdq5eiu3/IMG_3405.jpg (https://postimg.org/image/dzc1kd593/)
Matbestillinger ble tatt, og her kunne jeg tatt bedre avgjørelser. Jeg var på dette tidspunktet sjeldent stappmett, og hadde vært det i mange timer. Så i stedet for å be om å få maten etter jeg hadde sovet noen timer, ba jeg om den rett etter takeoff. Jeg tror logikken var å spre maten mest mulig utover flighten, men jeg husker ikke helt. Jeg fikk også påfyll med champagne.
Her er menyene
https://s11.postimg.org/5davwp87z/IMG_3406.jpg (https://postimg.org/image/5davwp87z/) https://s11.postimg.org/knar3w3q7/IMG_3407.jpg (https://postimg.org/image/knar3w3q7/) https://s11.postimg.org/gs7d1bkkf/IMG_3408.jpg (https://postimg.org/image/gs7d1bkkf/) https://s11.postimg.org/lfdf337xb/IMG_3446.jpg (https://postimg.org/image/lfdf337xb/) https://s11.postimg.org/tywt0ug9r/IMG_3447.jpg (https://postimg.org/image/tywt0ug9r/)
Jeg gikk for mezze til forrett og kylling til hovedrett. Desserten klarte jeg ikke å bestemme meg for, så jeg lurte på om jeg kunne komme tilbake til den. Og det kunne jeg jo.
Noe med bagasjen gjorde at flyet ble noe forsinket. Det gjorde ikke meg noe, for jeg kunne sitte i stolen min å drikke champagne mens jeg så ut vinduet.
Dette var et mye mer privat sete, naturlignok siden man sitter halvveis bak en vegg. De tre vinduene er også å foretrekke. Det er også litt bedre albueplass pga området mellom veggen og stolen på høyre side. Ikke at jeg trenger mer plass, men more is more.
Vi var oppe i luften, og det begynte å lukte mat igjen. Maten, inkl amuse-bouche og ganerens. Maten på denne flighten synes jeg holdt et generelt bedre nivå enn ut fra BOM. Kyllingen var spesielt bra, saftig og masse smak.
https://s12.postimg.org/kyauh12ah/IMG_3424.jpg (https://postimg.org/image/kyauh12ah/) https://s12.postimg.org/nuxvhb849/IMG_3425.jpg (https://postimg.org/image/nuxvhb849/) https://s12.postimg.org/67g2j3y6x/IMG_3430.jpg (https://postimg.org/image/67g2j3y6x/)
Maten ble servert av et cabincrew fra Manchester og med en ekstrem britisk sjarm, og jeg ble jevnt titulert som 'love' og 'darling'. Crewet var generelt i et sprudlende humør og tok godt vare på meg.
Vi var nå over Irak et sted
https://s22.postimg.org/gbt4yan35/IMG_3426.jpg (https://postimg.org/image/wa1uofhb1/)
Etter maten ønsket jeg å sove litt, og senga ble gjort klar. Den varierer også fra sete til sete. På vindusseter legger de opp puta mot midtgangen, og på midtgangssete er det motsatt. Hvorfor vet jeg ikke helt. Jeg foretrekker nok å sove med hodet lengst unna midtgangen. Men det er jo bare å flytte puta på andre siden av senga da.
Senga sett fra setet
https://s17.postimg.org/foz6p5syn/IMG_3431.jpg (https://postimage.org)
Setet sett fra senga
https://s17.postimg.org/77zoe8o9r/IMG_3435.jpg (https://postimage.org)
Senga var komfortabel, og passe stor. Den heller bittelitt nedover, men ikke nok til at det gjør noe. Paddingen var myk, og det føltes i grunn som en helt vanlig seng. Det beste er egentlig at en har så mye plass rundt seg slik at det ikke blir klaustrofobisk. Jeg har helt på ordentlig bodd på hybler med mindre plass på soverommet.
Jeg fikk et par timer søvn, med litt over tre timer til LHR. Tiden flyr, hehehehe.
Hun fra Manchester kom innom og lurte på om jeg hadde sovet godt. Det hadde jeg, og samtidig bestilte jeg en Etihad steak sandwich. Senga ble så gjort om til sofa igjen. Steak sandwichen kom, og den var god. Litt tørt kjøtt, men det var bra på smak. Og så fulgte det med potetgull.
https://s17.postimg.org/802cdfsgv/IMG_3439.jpg (https://postimage.org)
Så komF&B-manageren innom og lurte på om jeg var interessert i litt is. Det hørtes jo godt ut det. Fikk både sjokolade- og jordbæris.
https://s17.postimg.org/iqpyz463j/IMG_3445.jpg (https://postimage.org)
Etter all denne maten var det på tide å gå seg en tur. Jeg hadde ikke sjekket ut hverken lobbyen eller resten av flyet, og det var nå planen.
Lobbyen først. Her var det plass til ca 6-7 personer rundt et bord. Det var en TV på veggen og et barskap en kunne forsyne seg selv. Jeg prøvde å finne noe å drikke, men ble stanset. Barskapet var ment for business, og de sa de hadde bedre ting i galleyen.
Det var en ok å sitte i lobbyen som en forandring fra setet. Jeg hadde opprinnelig spurt om å spise steak sandwichen der, men fikk ikke av sikkerhetshensyn (fatet kunne skli av bordet, eller noe). Jeg slo av en prat med hun som tidligere hadde tatt i mot meg osv. Hun var fra Etiopia og hadde noe kunnskap til Norge da hun fulgte en norsk fotograf på Instagram og hadde en tante som bodde i Kristiansand.
(et ærlig forsøk på et bilde av)Lobbyen
https://s17.postimg.org/7okw0oc0v/IMG_3442.jpg (https://postimage.org)
og baren
https://s17.postimg.org/tp18hauov/IMG_3443.jpg (https://postimage.org)
Jeg tenkte å se meg om i resten av flyet, og hun tilba seg å vise meg rundt. I A380en består hele andre etasje av first- og businessklasse, mens første etasje er kun economy. I economy er det en 3-4-3 konfig, med såkalte Smart Seats (http://www.etihad.com/en-us/experience-etihad/flying-reimagined/economy-class/). De så ganske behagelige ut, med sånne hodestøtter som så store nok ut til å ha noe for seg. Det var 415 seter i economy, fordelt på fire kabiner. I mellom disse var det forholdsvis store galleyer for crewet å jobbe i.
Etter å ha gått rundt var jeg tilbake på plass. Det var ca to timer til LHR og nå var det på tide å ta en dusj. Jeg fikk forklart hvordan den funket før jeg satte igang. Det var som en vanlig dusj, bare at det var en begrenset mengde vann. En har 5 minutt med vann, men man kan stoppe det underveis og dermed pause tiden. I tillegg er det fest setebeltene-lys ved turbulens etc, men jeg glemte å spørre hva en skulle gjøre om det lyste.
Det å dusje ombord i et fly er da altså ganske så kult, og det eneste som minte om at jeg faktisk var på et fly var en svak turbulens. I tillegg synes jeg det er en topp måte å bruke det området der i A380. Andre flyselskap har en slags kunstutstilling (Air France) eller svære toalett (BA). Å være nydusjet etter å ha sovet i en seng gjorde underverker for resten av dagen. Dette er perks ved Etihads førsteklasse som gjør at det virkelig har noe for seg, i tillegg til champagne og luksus.
På vei tilbake til setet gikk jeg forbi på The Residence, som var tom på denne flighten. Fikk lurt meg til noen bilder gjennom døråpningen
https://s17.postimg.org/l9bnzsrtr/IMG_3451.jpg (https://postimage.org)
Jeg var tilbake i setet, og satt på noen episoder New Girl mens jeg drakk rødvin. Vi var midt over Europa et sted nå, og det var ikke kjempelenge igjen til vi var fremme. Resten av flyturen gikk stort sett med til å sitte i stolen å se TV og drikke vin. Det er forresten ikke så mye recline i den stolen, omtrent som et eco-sete. Savnet mer recline, men det er vel det eneste det er å trekke.
Vi var etterhvert på vei ned mot LHR, og landet omtrent på rutetid. Jeg hadde gjerne ønsket at dette var en lengre flight, den føltes nesten kort til tross for at den var litt over 7 timer. Det hadde uansett vært en fantastisk flytur, og jeg håper det ikke blir siste gang.
Flyer var fremme ved gaten på Terminal 4, og jeg sa farvel til crew og fly.
https://s13.postimg.org/o32owxttj/IMG_3462.jpg (https://postimg.org/image/9jvjvj0oj/)
Men turen var ikke helt ferdig enda, nå skulle jeg spise chili con carne med ris i Galleries Lounge mens jeg ventet på å fly til Oslo i Club Europe.
Det ser jo mildt sagt levelig ut ombord der. Takk for titten, det blir vel Residence neste gang?
Hyggelig rapport, takk skal du ha :)
Haha, da fløy vi med samme etiopiske dame! Hun jeg snakket med nevnte nemlig også at hun hadde en tante i Kristiansand, og at de ikke hadde så mange nordmenn på første klasse, men at hun hadde møtt en for noen dager siden!
Grunnen til at de rer opp vindussetene med puten mot midtgangen, og midtgangssetene med puten mot vinduene, er at man skal kunne vippe ut TVen og se på den fra senga, og de er plassert ulikt for vindus- og midtgangsetene.
Haha, da fløy vi med samme etiopiske dame! Hun jeg snakket med nevnte nemlig også at hun hadde en tante i Kristiansand, og at de ikke hadde så mange nordmenn på første klasse, men at hun hadde møtt en for noen dager siden!
Grunnen til at de rer opp vindussetene med puten mot midtgangen, og midtgangssetene med puten mot vinduene, er at man skal kunne vippe ut TVen og se på den fra senga, og de er plassert ulikt for vindus- og midtgangsetene.
Ah, det er gøy da! Hun var veldig dyktig. Hvilken flight var det på?
Ja, det gir jo såklart mening. Burde hatt en lignende innretning hjemme egentlig.
Det ser jo mildt sagt levelig ut ombord der. Takk for titten, det blir vel Residence neste gang?
Det var 100% levelig ja. The Residence hadde vært gøy, men det spørs om jeg kan punge ut 100k+++ eller 2mill Etihad-miles med det første.
Hoveddelen av turen er jo egentlig ferdig, men jeg tar med kort om siste bit. Den var det BA som sto for, og deres Club Europe-produkt. Det er vel ikke noe nytt for dere her inne, og er jo blitt diskutert frem og tilbake. Jeg synes det er et godt produkt, og har alltid trivdes på CE/CW-flights.
Men først en tur i Galleries-loungen i Terminal 5A. Jeg hadde egentlig tenkt å teste noen av de andre Galleries-loungene, men jeg gadd rett og slett ikke. Mitt største problem med denne loungen er at det alltid er (nesten) fullt, og jeg tar meg sjøl i å lete etter en plass å sitte. Men utover det er det helt ålreit her, med et ok mat- og drikkeutvalg. Jeg holdt meg derimot til en pakke Kettle Chips og en Tiger, for jeg hadde spist nok for en stund nå.
Det beste er uansett utsikten, med svære vindu mot tarmac. Det letter fly hele tiden, og det er like mange widebodies som skal verden rundt som det er shorthaul A320s.
British Airways 768
LHR - OSL
17. september
Flytype: Airbus A320
Avgang: 17:30
Ankomst: 20:45
Sete: 3A
Det nærmet seg boarding, og jeg tenkte jeg liksågreit kunne gå mot gaten. Den lå omtrent rett ved trappa, så jeg hadde lett rukket noen Tiger til. Men jeg var rastløs og ville bevege på meg.
God utsikt ved gaten, óg.
https://s17.postimg.org/tij1h4uj3/IMG_3464.jpg (https://postimg.org/image/r17a9vamj/)
Så var det tid for boarding. Priority boarding ble annonsert, og som andre har nevnt synes jeg BA er gode på dette. De er konsekvente og strengere enn f.eks. SAS, der det varierer veldig hvordan de gjennomfører boarding.
Jeg fant setet mitt, 3A. Vi var bare tre stk i CE i dag, og i ET så det passe fullt ut. Kabinsjef James kom rundt og håndhilste på alle tre, og titulerte oss med etternavn. En detalj jeg setter pris på.
Fikk røykelaks til mat, og det smakte jo ikke så verst det. James var også flink til å pushe sprit. Jeg ba om en Gin&Tonic til maten, og endte opp med å fullføre fire.
"It's saturday after all, i'nnit?" påpekte han da jeg dro litt på det ved tilbudet om nr fire, ca halvtimen før landing. Godt poeng.
Solnedgang over sørlandet (eller deromkring)
https://s12.postimg.org/er0bw8cjh/IMG_3489.jpg (https://postimg.org/image/v20fsjp15/)
Vi landet til rett tid, og jeg sa farvel til James og BA for denne gang.
Dette er også slutten på dette reisebrevet. Det ble litt lengre enn jeg hadde sett for meg, men håper dere hang med.
Så for å oppsummere:
Det er gøy på tur, Oman er varmt, i Mumbai er det masse folk,
Etihad First Apt er tipp topp og hey hey my my rock'n'roll can never die.
Takker for en finfin rapport! :up:
Må si at jeg kunne godt tenkt meg en tur i Appartments med EY, det får bli med drømmen
Takker for en finfin rapport! :up:
Må si at jeg kunne godt tenkt meg en tur i Appartments med EY, det får bli med drømmen
Takk for det!
Award-billetter for AA-miles er vel fremdeles den mest økonomiske måten å fly EY F på. Nå skal de ha 65000 miles for samme tur som jeg tok. Mtp devalueringer i hist og pist er det vanskeligere, men det er noen gode tilbud på poengkjøp og milespromoer etc som gjør det mulig uten å bust the bank.
Award-billetter for AA-miles er vel fremdeles den mest økonomiske måten å fly EY F på. Nå skal de ha 65000 miles for samme tur som jeg tok. Mtp devalueringer i hist og pist er det vanskeligere, men det er noen gode tilbud på poengkjøp og milespromoer etc som gjør det mulig uten å bust the bank.
Flott rapport!
65k AA koster vel bortimot $1900, er dette for en enveis-billett?
Flott rapport!
65k AA koster vel bortimot $1900, er dette for en enveis-billett?
Ja, en vei ja. Så kan man få et billigere ved å utnytte div rabatter og promoer osv. Eler fly masse Oneworld:)
Herlig rapport, takker og bukker!
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk