PDA

View Full Version : 2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene.

sail4fun
24-07-2006, 08:56
Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1397174.ece)

Hurum
24-07-2006, 09:04
1 person.....vil det si at når han/hun har lunsjpause så besvares ikke telefoner...:lol:

Mener jeg leste forrige uke at Servisair sa dem gjorde alt for å besvare telefonene....men mulig jeg husker feil.

Utflyttet
24-07-2006, 09:51
Dette er vel ikke noe anderledes fra SAS da jeg kom hjem fra SEA for noen uker siden og alt lå i en haug i Køben. Da var beskjeden fra SAS klar: vi tar ikke telefonen og jobber heller med saken, og ankomst service på Flesland sa ikke en pip om det når vi leverte papirarbeidet og ba oss ringe opp dagen etterpå...

-A

zico77
24-07-2006, 10:00
Fantastisk!

FBU
24-07-2006, 10:19
som ellers i bransjen, hvor handling kostnader tynes så er dette resultatet. Blir det kaos, så er det ikke mennesker til å ta seg av problemene.
Folk vil ha billigst mulig biletter, og da blir dette resultatet.. Tål det:angry:

laurenz
24-07-2006, 11:28
Originally posted by Hurum

1 person.....vil det si at når han/hun har lunsjpause så besvares ikke telefoner...:lol:

Mener jeg leste forrige uke at Servisair sa dem gjorde alt for å besvare telefonene....men mulig jeg husker feil.

Du husker riktig, det ble sagt. Men det som ble sagt var feil. Jeg har sist uke snakket med ganske mange fortvilte folk som ikke får svar.

Hilsen,
Laurenz

storg
24-07-2006, 11:45
Men det er vel viktigere at man faktisk får bagasjen, enn å få noen å snakke med. Skal de ha flere til å ta telefonen må de tas fra et sted.

laurenz
24-07-2006, 16:04
Helt klart. Et annet problem er at disse telefonsamtaler ofte pleier å ta forholdsvis langt tid, 5-15 minuter. Da sier det seg sjøl at selv med 10 til å svare på telefon så vil det være mange som ikke kommer gjennom. Men som jeg sier til alle som ringer inn til oss (Operations), de ringer så fort bagasjen er klar til å kjøres ut!

Hilsen,
Laurenz

rampen
24-07-2006, 17:51
Nå har vel Serviceair fått mye "pepper" den siste tiden for forsvunnet baggasje som de de egentlig ikke kan så mye for egentlig. Det er ikke Serviceair som holder igjen baggasjen, eller forsinker den som noen vil ha det til. Baggasjeanlegget står ofte, eller kjøres med redusert kapasitet. Ofte mangler over halvparten av baggasjen som er sjekket inn en halvtime før avgang, og pilotene nekter å vente på baggasjen da flyene se så presset at det ikke tåles delayer. Pilotene og Norwegian vil bevist komme seg avgårde på rutetid, uansett om baggasje mangler eller ei. Og til syvende og sist er det Serviceair som får kjeften. Det blir nok "mye" bedre fra 1.oktober når Northport OY tar over, for da starter jo også Norwegian med 20 min turnarounder som er vesentlig mindre enn i dag. De skal få slite, det er jeg sikker på. Jeg hadde ikke kjøpt billetter med Norwegian den første tiden etter 1.oktober, det blir spennende å se om de får avgårde flyene i det hele tatt.

ANX
24-07-2006, 18:23
Enig med FBU!!! ;)

Men terminalen har jo vunnet priser for arkitektur, så da er vel brukervennligheten av mindre interesse. Som at det er masse ubrukelige kubikkmeter luft under det lekre taket i avgangshallen, mens gulvarealet er så sparsomt og overutnyttet at man må være slangemenneske for å få handlet etc.

Brukerne får stå som sild i tønne under det lave taket i ankomsthallen, som attpåtil er "dekorert" som et ufullført fengsel av betong og stål. For ikke å nevne de sinnsvake innlagte glassflisene i gulvet der en stakkar med flyskrekk som endelig er kommet på jorda igjen plutselig "tråkker på" på en firfisle eller andre ekle kryp.

Bagasjebåndets utforming er også merkelig. Har som før nevnt aldri sett et bånd der bagasjen som ikke er plukket opp på første runde går inn på utgangspunktet og lager kork med den nye bagasjen som kommer opp fra kjelleren.

Nordmenn må for all del finne opp kruttet på nytt - hver gang! :cry: :cry: :cry:

Thomas
24-07-2006, 19:13
Det blir nok "mye" bedre fra 1.oktober når Northport OY tar over, for da starter jo også Norwegian med 20 min turnarounder som er vesentlig mindre enn i dag. De skal få slite, det er jeg sikker på. Jeg hadde ikke kjøpt billetter med Norwegian den første tiden etter 1.oktober, det blir spennende å se om de får avgårde flyene i det hele tatt.

At 20minutter er så vesentlig mye mindre enn 25 er vel litt feil? ;)

Men at NorthPort får det tøft er det vel ingen tvil om..

LN-MOW
24-07-2006, 19:17
Originally posted by rampen

Det blir nok "mye" bedre fra 1.oktober når Northport OY tar over, for da starter jo også Norwegian med 20 min turnarounder som er vesentlig mindre enn i dag.

20 minutter er toeft og forskjellen paa 20 og 25 minutter er stor. Det krever et velsmurt maskineri til aa faa dette til aa gaa. Det KAN gjoeres, men aa legge inn en slik reduksjon samtidig med at de bytter handlingagent synes jeg er dristig ....

FBU
24-07-2006, 19:25
Når den nye handlingagenten i tillegg er nyfødt er det ekstra dristig!
Er det mange mon tro med bransjeerfaring som kommer til å begynne å jobbe for luselønna til Nortport?
Så på www.finn.no at de søkte etter 80 trafikkonsulenter...

KennethGS
24-07-2006, 19:25
Originally posted by Thomas

En reduksjon av turnaround fra 25 til 20 minutter er ganske vesentlig jo.. Hele 20% faktisk...

Om Ryanair hadde gjort det samme, så ville de gått på rute en gang i blant, ikke omvendt som idag...:old

Thomas
24-07-2006, 19:31
Okey :rolleyes:

rampen
24-07-2006, 19:32

Det blir nok "mye" bedre fra 1.oktober når Northport OY tar over, for da starter jo også Norwegian med 20 min turnarounder som er vesentlig mindre enn i dag. De skal få slite, det er jeg sikker på. Jeg hadde ikke kjøpt billetter med Norwegian den første tiden etter 1.oktober, det blir spennende å se om de får avgårde flyene i det hele tatt.

Men at NorthPort får det tøft er det vel ingen tvil om..

Ikke mye feil, det er som skrevet 20% forskjell. Dvs ca 40 kofferter i tid å stue på et fly, noe som kan bli et problem hvis man vil unngå forsinkelser. Det kan nevnes at det nye selskapet som rekrutterer personell gjennom Proffice, tilbyr ca 120,00 kr i timeslønn + et dårlig skifttillegg. Hvem vil jobbe der når man tjener mer ved å sitte i en bomstasjon å kreve inn penger istedet, noe som er faktisk bedre betalt? Regner med at fornuftige folk vil ha litt bedre betalt for å ødelegge helsen sin, så lykke til for de som vil jobbe der.

LCH
24-07-2006, 19:36
Rykter (understreker ordet rykter) vil ha det til at Servisair på ankomst allerede er godt i gang med å sabotere for Norwegian. Hva sabotasjen evt. går ut på vet jeg ikke, men det er ihvertfall hva jeg har hørt.

LN-MOW
24-07-2006, 19:37
Naa dobler iallefall Servisair bemanningen paa telefonen.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123925

Ja. Fra en til to. ^_^

sail4fun
24-07-2006, 19:39
Har Northport OY kapret noen andre kunder på OSL ?
Hvilke kunder sitter ServiceAir igjen med (ja jeg vet det er endel) , hvor mange flybevegelser pr dag har de etter 1.10.

/ ?

Thomas
24-07-2006, 19:52
5 minutter virker ikke mye på papiret, men jeg sender DY fly stort sett hver dag og jeg vet hvor fort tida går - spesielt når vi fikk 25minutter i stedet for 30..

Vi får se hvor lenge det blir tillat med WCHR, UM, AVIH, MEDA, MAAS osv.. for skal man fly ett DY fly på 20min, så skal som sagt over her ting gå på skinner.

F.eks T/A TOS-OSL-KKN | 150 bag og 148 pax inn, 148 og 170 bag ut - slikt tar tid.. og tar jeg ikke feil så vet kanskje "rampen" nok om det?

LN-MOW
24-07-2006, 19:56

F.eks T/A TOS-OSL-KKN | 150 bag og 148 pax inn, 148 og 170 bag ut - slikt tar tid.. og tar jeg ikke feil så vet kanskje "rampen" nok om det?

Det er 16 bags i munuttet .. delt paa to hull .. ikke inkludert appning/lukking/nett opp&ned og posisjonering av band og traller ....

Den er toeff. :exclamati

Thomas
24-07-2006, 20:01
+ at det som regel er 2 AVIH, 8 sykkler og 10 barnevogner.. hvorav 2 helst skal leveres opp til flydøra, for det er de lovet der de dro fra.. :angry:

LCH78
24-07-2006, 20:47
og WF har jo en snutid på 15min da :)

ANX
24-07-2006, 20:57
5 minutter virker ikke mye på papiret, men jeg sender DY fly stort sett hver dag og jeg vet hvor fort tida går - spesielt da vi fikk 25 minutter i stedet for 30...

Du kan så si! Menneskekroppen har sine begrensninger mht hvor raskt fysiske oppgaver kan utføres. De gamle av oss som husker "fugledansen" fra 80-tallets diskoteker, vet at når musikken oversteg et gitt tempo, måtte folk gi opp.

Greitt at alt kan være mulig i cyberspace og på "beancounter's tegnebrett", men i real-time må man dessverre forholde seg til dagens "hardware"!!!

Lurer på når vi skal nå grensen for hvor langt mennesker kan klare å henge med og gjøre jobben som 2-3 personer gjorde tidligere? Er det bare å sette turnaround til 15 min for å tjene inn enda mer til aksjeeierne? Øyh, beancounters reiser vel også med fly av og til, men de lærer vel ittno av problemene...

Eventuelt er vi inne i en overgangsperiode mellom menneskelig handling og data-handling. Men inntil teknikken er god nok til å ta over blir det tydeligvis icky å reise med fly! Eh, det ER jo mennesker som programmerer...

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

KennethGS
24-07-2006, 21:45
Originally posted by LN-MOW

Det er 16 bags i munuttet .. delt paa to hull .. ikke inkludert appning/lukking/nett opp&ned og posisjonering av band og traller ....

Luksus... Ryanair bruker stort sett bare ett hull... 160 bag foran, og resten bak... :rolleyes:

To mann i belly og to ute under lossing, og to mann i belly og én ute under lasting, mens sistemann kjører inn med bagasjen....

I praksis så skjer lasting/lossing på ca. 20 min, mens de resterende 5 minutter går til til og frakjøring av trapper, bagasjebånd, pushback, walkaround, åpning og lukking av dører og luker, osv...

CK kan sikkert fortelle om det etterhvert... ^_^

LN-MOW
24-07-2006, 22:20
Du sprekker nok paa volumet paa en 733 ... dessuten vil jeg tro at du faar problemer med balansen ..

160 bags foran paa en 738???? jeg tror du er gal! Saann ser det ut paa vaar 738 ...

Thomas
24-07-2006, 22:22
Den lastinga høres helt kokko ut.. Sterling har 30/70 (%) på sine 737-800.

KennethGS
24-07-2006, 23:20

jeg tror du er gal!

Den lastinga høres helt kokko ut..

Hehe... Er heldigvis ikke jeg som er gal...

Standard lasting på FR sin B738 er 160 bag i Cpt 2 og rest i Cpt 3, og det har vært praktisert i lang tid. Tidligere var det 140 bag i Cpt 2 som var grensen, men de justerte den opp til 160 for en god stund siden.

Kan nok ikke skyve under en stol at jeg i perioder savner de gamle 200'ene, med 40+40 foran og rest bak.... DET var tider det...

Nei, ingenting er som å laste Dash 8 dagen lang.... ...og kanskje en og annen Fokker 100 med sliding... :rolleyes:

Jaggu godt jeg har ferie i 2,5 uker til... :D

LCH
24-07-2006, 23:35
Trodde ikke stuere likte F70/100 jeg, på grunn av det lav rommet. Hva er sliding forresten?

LN-MOW
24-07-2006, 23:38
Hos oss fyller vi 3er'n og fordeler resten 50/50 mellom 2 og 4 ...
Kan det vaere noe aalreit aa fly saa jaevlig nesetungt da?? Tailheavy saves fuel ...

LN-MOW
24-07-2006, 23:40
Originally posted by LCH
Hva er sliding forresten?

Sliding Carpet (http://www.telair.com/narrowBody_slidingCarpet.html)

http://www.telair.com/images/scarpet_in_b757.jpg

Da slipper han aa krype inn. Vi har carpet paa 753'ene vaare.

KennethGS
25-07-2006, 00:33
Da slipper han aa krype inn.

Bingo!

KLC har et fåtall Fokker 100 med sliding carpet, og på disse kan strengt tatt en stuer med lange armer losse og laste det fremre lasterommet alene, mens han står på utsiden...

Love it!! :colgate:

(...men jeg hater alle de andre Fokkerene da..) :rolleyes:

Egil
25-07-2006, 00:55
Originally posted by LCH78

Så har vi da max 39 pax (100-serien) å håndtere på disse 15 minuttene. Men tro meg, med kun 3 mann på jobb til å betjene alle funksjoner på flyplassen (billettkontor, trafikk, innsjekk, bagasje og gate) er det av og til knappt med tid...
Men det går som regel bra, bare man har rett rutine på turnaround!!

LCH78
25-07-2006, 01:45
Originally posted by Egil

Så har vi da max 39 pax (100-serien) å håndtere på disse 15 minuttene. Men tro meg, med kun 3 mann på jobb til å betjene alle funksjoner på flyplassen (billettkontor, trafikk, innsjekk, bagasje og gate) er det av og til knappt med tid...

hehe.. samme her igrunnen.. kan jo legge til sikkerhetstjenesten (security) til de funksjonene du nevner her :)

Egil
25-07-2006, 02:30

Originally posted by Egil

hehe.. samme her igrunnen.. kan jo legge til sikkerhetstjenesten (security) til de funksjonene du nevner her :)

OJ.... Det hadde jeg fortrengt :drunk:

svenk
26-07-2006, 05:54
Bare for å få klarhet i noe!

Hvor kommer 20 min. turnaround fra? Northport (Proffice Aviation) sier når man er på intervju at de skal ha 25. min. Samme svaret får du hvis du kontakter noen sentralt i DY-systemet.

Er nok mange rykter ute og flyr i forbindelse med at Northport skal ta over Norwegian (fra oss).

The Ticketor
26-07-2006, 09:02
Noen med førstehåndsinformasjon om lønn? Ikke "jeg hørte at", men noen som faktiskt vet?

svenk
26-07-2006, 11:36
Lønn i proffice, for en "ufaglært" trafikkassistent med null ansienitet er 116.- i grunnlønn. For timer arbeidet før kl. 0600 er det tillegg (husker ikke tillegget men ca. 40.-), samme er det for timer arbeidet etter kl. 1800. I helgene vil det være ett tillegg på ca. 70.- pr. time

Sammenlignet med tariffen, tror jeg grunnlønna er litt under, men det er noen år siden jeg var aktiv "pamp" - tror luftfartsoverenskomsten sier en grunnlønn på ca. 17.900.-

De utlyste Duty Manager stillingene vil havne på ca. 300.000.- i året (all included).

memphis_belle
26-07-2006, 22:29
Originally posted by svenk

Lønn i proffice, for en "ufaglært" trafikkassistent med null ansienitet er 116.- i grunnlønn. For timer arbeidet før kl. 0600 er det tillegg (husker ikke tillegget men ca. 40.-), samme er det for timer arbeidet etter kl. 1800. I helgene vil det være ett tillegg på ca. 70.- pr. time

Så dermed er ikke lønna så dårlig som ryktene skulle ha det til da?
Spørs bare hvor mye man får jobbe og hvordan det styres siden det er vikarbyrå.
Hvis man bare blir ansatt som vikar uten garanti for å få jobbe tilsvarende fulltid så er det alikevel en dårlig deal.
Man kan jo ende opp med korte skift med 7 dagers (jobb)uke og kanskje splittskift?
Tilleggene var jo også bra, har hørt om mye dårligere tillegg en det der.

rampen
26-07-2006, 23:27
Originally posted by memphis_belle

Hvis man bare blir ansatt som vikar uten garanti for å få jobbe tilsvarende fulltid så er det alikevel en dårlig deal.
Man kan jo ende opp med korte skift med 7 dagers (jobb)uke og kanskje splittskift?

Og du mener lønningen er bra? Hvis noen tror de får 100% stilling tar man grundig feil. Max 80% stilling med splittskift. Tror Proffice får grundig problem med å få oppdekking, og kvalifisert personell. Til og med pilotene i NAS gruer seg til det nye selskapet tar over. hadde vært fryktelig godt om NAS fikk seg en på "trynet" hvis dette går dårlig med det nye handlingselskapet.

TG923
27-07-2006, 03:21
Snart slutt på bagasjekaos

Et skikkelig skippertak skal få bagasjeutleveringen på Gardermoen i rute igjen.

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2210541.ece

svenk
27-07-2006, 06:08
Originally posted by rampen

Originally posted by memphis_belle

Og du mener lønningen er bra? Hvis noen tror de får 100% stilling tar man grundig feil. Max 80% stilling med splittskift. Tror Proffice får grundig problem med å få oppdekking, og kvalifisert personell. Til og med pilotene i NAS gruer seg til det nye selskapet tar over. hadde vært fryktelig godt om NAS fikk seg en på "trynet" hvis dette går dårlig med det nye handlingselskapet.

Skulle gjerne visst hvor rampen får informasjonen fra? Jeg har snakket med mange som har vært i intervju, og har vært i intervju selv - og jeg har ikke oppfattet (og de jeg har snakket med) at det er snakk om splittskift. Når det gjelder stillingsbrøker, så er vel ikke vi (servisair) verdensberømte for å gi høye stillingsbrøker? Det er jo ikke mange som begynner i Servisair på høyere % enn 50-60? Kan hende det er litt forskjell på ramp.

Å ønske seg at NAS får en på trynet, bare fordi de bytter handling til den leverandøren som kan tilby lavest pris, er en merkelig tankegang. Servisair la inn et alt for høyt anbud (basert på tradisjonell drift), og ble slått av Northport (som tenker utradisjonelt). Klart er det bittert å miste en så stor kunde som vi gjorde, men klarer man ikke å matche på pris, så må man nesten takke seg selv.

Når det gjelder ryddigheten rundt kontraktsforhandlingene, så er det en annen sak. Der spilte ikke NAS med åpne kort. Det var kjent i miljøet, før vi fikk beskjed om, at Northport skulle etablere seg på OSL. NAS valgte tilslutt Northport, etter å ha sjekket priser hos flere aktører (Swissport og Servisair bla.).

Heldigvis er det fortsatt sånn at det er lov å velge den leverandøren som skal ha minst betalt. Om det lønner seg for NAS, vil framtida vise. Jeg dømmer ikke Northport nord og ned. De kommer til å ha så stort fokus på drifta av NAS, at problemene kommer ikke med en gang. Problemene vil kanskje komme utover vinteren, når snøen laver ned og tåka ligger tett (og alle finner og svensker har reist hjem), men da bør jo de ansatte i Northport være såpass drevne at de bør klare å handle også ved uregelmessigheter.

laurenz
27-07-2006, 17:29

2 hull? Å neida, her går alt i ett hull. Noen untak finnes men det er da som regel barnevogner, rullestoler og annet div. Og med bare 3 stuere er det en utfordring.

Hilsen,
Laurenz