PDA

View Full Version : Hawaiian vurderer Honolulu - Europa


Trdfly
23-09-2016, 18:44
Hawaiian Airlines (HA, Honolulu) Is studying the possibility of introducing nonstop flights to Europe with some of the six A330-800neo aircraft it has on order. Speaking to the Wall Street Journal, President and Chief Executive Officer (CEO) Mark Dunkerley said that while the carrier is interested in potential flights from Honolulu to London, it is yet to look into whether the aircraft could provide the required range to operate the service.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/49543-hawaiian-airlines-considering-europe-flights-with-a330neos

Herlov
23-09-2016, 20:44
Det er ganske spesielt å bestille en ny flytype uten å sjekke om potensielle destinasjoner er innen flyets rekkevidde.

LN-RTP
23-09-2016, 21:32
Bra dem satser og prøver med nye ruter og nye fly.
Skulle ikke være vanskelig å finne ut om flyet kan ta den turen, ca 15 timer Westover og i motvind, kanskje 13.5 timer andre veien.
Skulle tro en 787 var ideel for den ruta, lange bein og lav kabinhøyde.
For de som ikke har vært på Hawaii: Kan anbefales. Nydelig vær, god mat men også ganske dyrt. Sjøtempen er kaldere enn i Caribia, men etter en et par minutter er det godt.
Bølgene på stranda kan også komme inn høye som hus.
Egen stemning på stillehavsøyene, må prøves.
Honolulu er en storby med masse fastfood, Japanske turister og Amerikanske horer.
Klager dog ikke, hadde mange fine nattstopp på Waikiki Beach på Sheraton Outigger hotel.
(Annethvert hotel er vel Outrigger ett eller annet)
Mange som liker seg bedre på andre øyer, hadde en honeymoon på en mindre øy i 1984
og en annen honeymoon på Ohau North Shore 7-8 år senere.
(For å holde oss til FlyPrat: Den første honeyen var flygerske, traff henne når vi jobbet sammen i Alaska. Etter en stund ble vi samboere og bestemte oss for giftermål. Skrev brev til Norge og sa jeg skulle gifte meg med en flyger i Alaska.
Fikk flere bekymrete svar som lurte på om flygeren var mannlig og Eskimo?:))

Hawaii kan anbefales, mange søte minner derfra, huttetu..

Trety
23-09-2016, 21:41
Spennende, nå er neppe OSL det mest aktuelle for Hawaiian, men Jasper Spruit har jo også tenkt høyt og "snakket med" noen selskaper om akkurat det. Norsk media konkluderte per definisjon ar det måtte være Norwegian, men det kan jo like gjerne være Hawaiian (eller SAS for den saks skyld) han plantet ideen hos.

jameson82
23-09-2016, 21:45
Spennende, nå er neppe OSL det mest aktuelle for Hawaiian, men Jasper Spruit har jo også tenkt høyt og "snakket med" noen selskaper om akkurat det. Norsk media konkluderte per definisjon ar det måtte være Norwegian, men det kan jo like gjerne være Hawaiian (eller SAS for den saks skyld) han plantet ideen hos.
OSL er vel den mest gunstige hovedstads plasserte flyplassen etter Keflavik i Europa, da det gjelder en direkte rute til HNL over Nordpolen,så helt utenkelig er det vel ikke

Trety
23-09-2016, 21:49
OSL er vel den mest gunstige hovedstads plasserte flyplassen etter Keflavik i Europa, da det gjelder en direkte rute til HNL over Nordpolen,så helt utenkelig er det vel ikke

Rent operasjonelt ja, men om Hawaiian skulle gjort noe sånt så ville de vært veldig avhengige av feed mtp passasjergrunnlaget. Går det an å ønske seg Hawaiian inn i *A? :colgate:

mcduck
23-09-2016, 23:17
Syntes Hawaii burde være et stort potensial for både Norwegian og SAS. Egentlig er jeg overrasket over at Norwegian ikke flyr dit enda. Og tenk all feed til/fra europa...

LN-RTP
24-09-2016, 00:19
Syntes Hawaii burde være et stort potensial for både Norwegian og SAS. Egentlig er jeg overrasket over at
Norwegian ikke flyr dit enda. Og tenk all feed til/fra europa...


Mye lengere enn Thailand og endel dyrere.
Man skal være ganske hekta for å fly 16 timer og betale dobbelt for hotel.
Hadde jeg vært Nordmann med planer om Hawaii så hadde det gått i etapper.
Blitt drittlei av lange turer, mye jetlag og uttørket kropp og hud.
Oslo - New York (over natting) New York - Los Angeles (over natting) Los Angeles - Honolulu.
Da reiser man som før i tiden, sakte men sikkert og jetlag slår ikke fullt så galt.

(Min verste jetlag historie: Jobbet som kusk fra Bangkok til Kuwait. Heiv meg i bilvraket og dro til leilighet for å dra av uniform, dusje og gå sivilt. Full fart til flyplassen og på fligjt Kuwait til London som pax. 2 timer i LHR deretter JFK.
2- 3 timer i New York, så til Dallas (DFW).
Total reise tid uten overnatting: Over 30 timer men man var nygift og skulle hjem på død og liv.
Var hjemme i 3 dager før jeg måtte tilbake til sandkassa men var helt utslått, kunne hverken sove eller spise, som å ha influensa. Var helt ubrukelig.)
:cry:

LN-MOW
24-09-2016, 09:58
Det er ganske spesielt å bestille en ny flytype uten å sjekke om potensielle destinasjoner er innen flyets rekkevidde.

Syntes Hawaii burde være et stort potensial for både Norwegian og SAS. Egentlig er jeg overrasket over at Norwegian ikke flyr dit enda. Og tenk all feed til/fra europa...

Husk det drøyer seg om 'upløyd mark' og på dette stadiet er det nok mest at man tenker høyt. Man vil sikkert prøve å presse produsenten(e) litt også.

At DY ikke flyr dit har nok mest med kapasitet å gjøre. Det er foreløpig mest lønnsomt å ekspandere innen eksisterende rutenett. Bli ikke forbauset on noe skjer i 2018 eller -19.

Someone
27-09-2016, 14:28
Det er ganske spesielt å bestille en ny flytype uten å sjekke om potensielle destinasjoner er innen flyets rekkevidde.

Nja, det er vel heller slik at de når undersøker om flyet kanskje kan brukes til destinasjoner de kanskje ikke hadde sett for seg når de bestilte flyet. Hawaiian har jo bygget opp langdistanse flåten sin rundt A330-200, og når Airbus kansellerte A350-800 som de opprinnelig hadde bestilt var det da ikke så veldig overraskende de endte opp med A330-800neo istedet

mcduck
27-09-2016, 15:29
Mye lengere enn Thailand og endel dyrere.
Man skal være ganske hekta for å fly 16 timer og betale dobbelt for hotel.
Hadde jeg vært Nordmann med planer om Hawaii så hadde det gått i etapper.
Blitt drittlei av lange turer, mye jetlag og uttørket kropp og hud.
Oslo - New York (over natting) New York - Los Angeles (over natting) Los Angeles - Honolulu.


Er ikke uenig at det en flott tur å ta i etapper. 14-16 timer i fly er lenge! Men for mange som reiser til Hawaii fra Europa idag går turen enten via New York eller LAX/SFO, noen ganger begge. Tror nok det finnes en del blant disse som kunne tenke seg en kort tur til Oslo, før en lengre tur til Honolulu i et finere fly, f.eks A350 eller B787. Preclearance på OSL så blir det enda bedre.

Husk det drøyer seg om 'upløyd mark' og på dette stadiet er det nok mest at man tenker høyt. Man vil sikkert prøve å presse produsenten(e) litt også.

At DY ikke flyr dit har nok mest med kapasitet å gjøre. Det er foreløpig mest lønnsomt å ekspandere innen eksisterende rutenett. Bli ikke forbauset on noe skjer i 2018 eller -19.

Det er sant, men venter de for lenge så kan det fort bli noen andre som snapper opp dett potensielle markedet. Tenker dette en rute som ville satt OSL og eventuell operatør "på kartet". Og så vil jeg til Hawaii! ;)