View Full Version : Flykaos på Gardermoen
Med overskriften i krigstyper skulle man tro det virkelig var skjedd noe stort på landets hovedflyplass. Men når jeg klikket videre fikk man følgende historie:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/07/23/472048.html
Kanskje hadde det vært en idè å nevnt hvilket flyselskap det dreide seg om, hvilken flytype, og hvor mange som skulle med...
IMM
Ser ut som det er TUIFly's (BLX) SE-DUO (757) som er rammet
Det blir sjelden flykaos ved at 1 fly står på bakken :)
Originally posted by LN-BRK
Det blir sjelden flykaos ved at 1 fly står på bakken :)
I følge VG, Dagbladet og NØTTEAVISEN + TV2 er det da det blir KAOS.....:angry:
Merkelig, VG har ikke noe om dette ...
For noe agurknytt! Har de ikke en eller annen krig de kan skrive om eller en sau med 6 bein? Flykaos liksom.... :drunk:
Den var jo artig: "Det er vanlig å kjøre ut flybroen automatisk, men at denne flytypen, Boeing 757, har annerledes dører som gjør at flybroen må kjøres ut manuelt."
Lurer på hva slags spesielle dører Brit.. TUIFly har på sin 757. Det går greit å kjøre automatisk på FI, CO og BA sine 757.
Hilsen,
Laurenz
Eneste forskjellen med TUIfly og de andre som benytter 757 på Gardermoen, er at TUIfly ønsker å benytte dør 2 og ikke 1. Etter sigende for å lette lasting/lossing og få ned turnaround tiden... Ved brotilkjøring til dør 2 på 757 ligger det ikke inne software/stopp-punkt i broen, så derfor må den kjøres manuelt. At 757'n til TUI har andre dører betviler jeg imidlertid :)
Flyet , som skulle til Samos i Hellas med rundt 200 chartergjester klokken 06.00 søndag morgen, blir nå reparert ved STS på Gardermoen. Passasjerene er fraktet til hotell, mens de venter på at flyet skal bli klart - og de kan dra avgårde.
Det aktuelle flyet skal - ifølge velinformerte Scanair.no, være en Boeing 757 fra selskapet TUIFly.
http://www.boarding.no/art.asp?id=22474
Skjønner imidlertid at de rammede passasjerene oppfatter dette som kaos.
og noen på flightsim.no forumet konkluderte med at dette var et SAS-fly siden det var nå til reperasjon hos STS :)
Stor forsinkelse på Torp i dag:
DK 0908 Rhodos 15:55 Beregnet ankomst 22:30
DK 0907 Rhodos 17:25 Beregnet avgang 23:30 RA
Har flyet som skulle vært brukt her, blitt brukt til å erstatte 757,en som ble skadet på OSL?
Originally posted by GF1
Stor forsinkelse på Torp i dag:
DK 0908 Rhodos 15:55 Beregnet ankomst 22:30
DK 0907 Rhodos 17:25 Beregnet avgang 23:30 RA
Har flyet som skulle vært brukt her, blitt brukt til å erstatte 757,en som ble skadet på OSL?
Den som er skadet er en BLX maskin.......Og dette er jo DK/WhyTravel Airways
Originally posted by pb300polar
Eneste forskjellen med TUIfly og de andre som benytter 757 på Gardermoen, er at TUIfly ønsker å benytte dør 2 og ikke 1. Etter sigende for å lette lasting/lossing og få ned turnaround tiden... Ved brotilkjøring til dør 2 på 757 ligger det ikke inne software/stopp-punkt i broen, så derfor må den kjøres manuelt. At 757'n til TUI har andre dører betviler jeg imidlertid :)
Det kommer jo an på hvilken gate man bruker. På 53 ligger "dør 2" inne, de andre gater er jeg usikker på.
Hilsen,
Laurenz
Bruker ikke FI dør 2 på OSL? Mener å huske at vi brukte den da jeg fløy dem til OSL tidligere i år, men mulig jeg husker feil.
Noen som vet hvorfor det er så stor forsinkelse på DK maskinen fra Torp da?
Så vidt jeg vet er dette en A321.
Og mens vi er inne på det: Mytravel hadde en hendelse i vinter der en 321 gikk sidelengs 250-300 meter og smalt inn i en betongkloss i enden av rullebanen. Havarikommisjonen skulle se på det, Har det noen gang kommet en konklusjon på om rullebanen var for glatt eller hva som egentlig skjedde?
IMM
www.maao.no
Har det noen gang kommet en konklusjon på om rullebanen var for glatt eller hva som egentlig skjedde?
Nei, SHT bruker som oftest 1 år på endelig rapport i slike saker.
Når det er sagt, så ryktes det fra kolleger at Lufthavnsjefens ønske om å spare penger på vintervedlikehold kanksje kan ha fått konsekvenser.
Det var jo ikke den eneste saken Torp har hatt i vinter. Såvidt jeg vet har 3 tilfeller av glatt føre blitt meldt inn til SHT. :angry:
Fly high
23-07-2006, 20:25
Originally posted by laurenz
For noe agurknytt!
Hmm. Spørs om de rammede passasjerene oppfatter dette som "agurknytt" ...
Originally posted by LCH
Bruker ikke FI dør 2 på OSL? Mener å huske at vi brukte den da jeg fløy dem til OSL tidligere i år, men mulig jeg husker feil.
Vi har liksom hatt som vane å kjøre på dør 1 men det er fult mulig å bruke dør 2. Skal gjøre det neste gang ;) Jeg vet det er enkelte som gjør det.
Hilsen,
Laurenz
Airbus 330
23-07-2006, 21:21
Ser det kommer en maskin fra Manchester som BLX 9001 kl 21.15.
Ekstrafly på gang for å hjelpe til?
Airbus 330.
Manchester BLX9001 2115 Innstilt TUIfly Nordic
:question:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123828
Og OSL og SGS krangler om hvem som har skylden
fra vg.no:
"- Nå i kveld har vi fått tak i en jumbojet med plass til 582 passasjerer fra vårt franske datterselskap CorsAir. I tillegg har vi leid inn en Lockheed TriStar fra portugisiske European Atlantic. Dermed kommer våre passasjerer seg av gårde, om enn litt forsinket, lover Gårdö."
Originally posted by Hurum
fra vg.no:
"- Nå i kveld har vi fått tak i en jumbojet med plass til 582 passasjerer fra vårt franske datterselskap CorsAir. I tillegg har vi leid inn en Lockheed TriStar fra portugisiske European Atlantic. Dermed kommer våre passasjerer seg av gårde, om enn litt forsinket, lover Gårdö."
Lucky bastards! :cool:
Er det forresten ingen som skal skrike over seg over at TUIfly bruker evakueringen av Libanon som begrunnelse for at de slet med å skaffe erstatningsfly? Det var tydeligvis fullstendig uakseptabelt av Norwegian å gjøre det...
Så, er det Jumboen eller Tristaren som får æren av å fly til Samos?:p
PS: fikk Denne meldingen når jeg skulle svare her (bruker Firefox, men er i Explorer nå): hjalp ikke å slette cookies heller!
The system has detected a cookie based hack attempt and your username and IP has been recommended for immediate banning. Delete your cookies, login, and beg for mercy from the administrators.
fra vg.no:
Åi åi åi, er ikke dette samme fly som Norwegian leide for litt siden. Gammal flytype, livsfarlig osv.? Eller er det greit for VG nå? :p
Hilsen,
Laurenz
Nestemann som snakker dritt om Kongen skal faa med meg aa gjoere!!! :angry:
fry: Send en PM til BU662
Superhai
24-07-2006, 03:50
Det er nytt at dør 2 er programmert på 48, iflg mail vi fikk fra osl nylig. Nettopp fordi BLX ville ha dør to i bruk. Vi brukte aldri dør to på FI sine 757 og ser ingen grunn til at servisair skulle bruke det heller (Men FI var jo også som regel på 36/46 og ikke på 48 som de er oftere nå pga vinglets) . Jeg vet ikke med CO, men broen på 53 (og 51,50) er helt annerledes enn 48 (og til viss grad 49). På de andre broene er ikke vinkelen i forhold til lengden på broen så ekstrem. Jeg har kjørt borer på OSL og jeg synes at de forhåndsvalgte programmene avviker ofte for hver gang man kjører bro, og broene på 48/49 er det ofte problemer på. Men hva som har skjedd nå vet jeg ikke.
Originally posted by laurenz
fra vg.no:
Åi åi åi, er ikke dette samme fly som Norwegian leide for litt siden. Gammal flytype, livsfarlig osv.? Eller er det greit for VG nå? :p
Hilsen,
Laurenz
Selvsagt er det greit nå.....dette er jo ikke Norwegian :lol:
Kanskje OSL burde hatt et reservefly for utleie til flyselskapene når dem ødelegger dem...prisen er høy, men det kan settes inn i produksjon på 30 min. :p
Originally posted by LN-MOW
Nestemann som snakker dritt om Kongen skal faa med meg aa gjoere!!! :angry:
Å nei du, jeg hadde gjerne vært med ombord på en TriStar. Men det er journalistene som avslører seg selv når de den ene dagen nesten stempler et fly som gammal skrap men de noen dager senere ikke reagerer i det hele tatt.
Noen som vet om disse to maskiner blir å se på OSL i mårra ettermiddag? Kamera står på lading!
Hilsen,
Laurenz
Det er ikke uvanlig at L2 oenskes brukt paa 757. Vi har det som policy, nettopp fordi boardingen gaar raskere. Det ville forbause meg om ikke CO ogsaa bruker L2 - for aa skjerme Business First ..
Originally posted by LN-MOW
Det er ikke uvanlig at L2 oenskes brukt paa 757. Vi har det som policy, nettopp fordi boardingen gaar raskere. Det ville forbause meg om ikke CO ogsaa bruker L2 - for aa skjerme Business First ..
Når jeg fløy CO i Juni brukte de L2 på OSL, men L1 på EWR
Originally posted by Someone
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123828
Og OSL og SGS krangler om hvem som har skylden
Jeg blir altså så forbanna irritert... OSL forhåndsdømmer så til de grader. Kanskje var det operatøren sin feil, kanskje var det ikke -det er utidig å komme med slike kommentarer som Kobro her gjør. Og like flåsete var han/OSL da ansatte prøvde å klage på temperaturen i broene!
Nuvel, jeg har selv kjørt broen på 48 i kveld, på dør 2, på en 757. Det var ikke spesielt gøy. Først skjener broa sidelengs, uten at den ser ut til å bevege seg i henhold til flytype i det hele tatt. Etterhvert retter den seg opp, og fortsetter nedover langs flyet. Av seg selv. Det går ganske fort nedover, og etterhvert begynner man å komme lovlig nær motoren, så hva gjør man? Jeg trykket 'STOPP'. Mulig jeg er feig, men jeg hadde IKKE lyst til å havne i avisa.... Og stole på utstyret? Særlig...! Nuvel, jeg trykket nå på stopp, og da har man to valg; Preposisjonere broa igjen, eller gå over til manuell. Det sier seg selv at man går over til manuell og får kjørt til, så folk kommer seg av, og man får begynt med tømmingen. Det gikk bra, men jeg var veeeldig forsiktig mot slutten...
Snakket med en TUI-tekniker etterpå, og han mente man måtte feilmelde dævelskapen igjen og igjen, til OSL gidder å ta affære og justere broene.
Hørtes ut som en naturlig reaksjon slik TUC beskriver. OSL bør kanskje gå over en ekstra gang for å sjekk at alt er i orden på de gatene som er mest brukt til spesielle flytyper/dører (altså ikke B737 på OSL)
Ang temperaturene i gangbroene så virket Kobro helt "fjern". Hva er det med disse broene...har man glemt at glass gjør rommene/broene steinvarme om sommeren..og isklade om vintrene? Her må det jo være noen som har glemt å bestille noe i 1998.
Ang temperaturene i gangbroene så virket Kobro helt "fjern". Hva er det med disse broene...har man glemt at glass gjør rommene/broene steinvarme om sommeren..og isklade om vintrene? Her må det jo være noen som har glemt å bestille noe i 1998.
Broene har blitt ombygget etter 1998. Da flyplassen åpnet var broene visstnok åpne i underkant, noe som medførte at snø blåste opp på gulvet om vinteren. Broene ble derfor "hermetisk lukket" i stedet og fungere nå som steikeovner. Vil tippe det er bedre at det er for varmt enn at det er for glatt.
Originally posted by LN-BRK
Broene har blitt ombygget etter 1998. Da flyplassen åpnet var broene visstnok åpne i underkant, noe som medførte at snø blåste opp på gulvet om vinteren. Broene ble derfor "hermetisk lukket" i stedet og fungere nå som steikeovner. Vil tippe det er bedre at det er for varmt enn at det er for glatt.
OK - kan aldri huske at dem var åpne i underkant, men alltid knallvarme om sommeren og isklade om vinteren....så kanskje ikke innbygningen i underkant hjalp noe særlig...ventilasjonsystem hadde jo løst alle disse problemene, men sikkert kostet et par kroner mer enn å bygge dem inn....og en vet jo da alltid hva en velger i Norge....den billigste nødløsningen som ofte blir permanent.
Kan ikke huske om de var åpne i underkant eller ikke. Men glassplatene broene er kledd med har en glippe på en liten centimeter mellom seg, og DER har det kommet inn snø, gitt! Dette ble "fikset" ved at man la en H-fomet gummilist mellom glassplatene. Dette hjelper selvfølgelig ikke på glassets drivhusegenskaper om sommer'n, eller den totalt fraværende evnen til å isolere mot kulde om vinteren... Hva angår ventilasjonssystem, tror jeg ikke det hadde hjulpet stort, det ville vært å fyre for kråkene. De kunne dog ha sørget for varme i brohodet, som tross alt er en del av min ARBEIDSPLASS (hører du, Kobro?)
Den var den lille sprekken som skulle sørge for ventilasjon. Den fungerte dårlig på sommeren og helt elendig på vinteren. Når OSL ikke ser på temperaturen i brua som et problem så betyr det bare at de ikke tar de ansatte alvorlig....eller arbeidsmiljøloven. Det er sinsykt varm der nede og skal du opp og ned 4-5 ganger så er du helt utslitt og svetter være en stuerne.
Brua på 48 husker også jeg hadde problemer med en gang. Den går litt i alle retninger, brukte manuell kjøring der jeg også.
Hilsen,
Laurenz