PDA

View Full Version : Forslag ønskes til 'must sees' i SVG, BGO og TRD.


oy-viv
21-09-2016, 19:54
Jeg håber, at nogen vil hjælpe mig!

På grund af mit forbaskede talent for jetlag er helgeture til den
amerikanske vestkyst og Hong Kong - og slikt -udelukket! Jeg
skal have mindst 4 - 5 fridage efter en New York tur, før jeg kan
fungere så nogenlunde!

Nuvel: Min plan er nogle småture til SVG, BGO og TRD i løbet af
det næste år.

Hvad skal man se i disse tre byer?? Hvad plejer turister at bruge
tid på af det, som indbyggerne synes, at man skal se!
Kom gerne med 3 - 4 forslag!

Mine egne planer indtil videre:

SVG:
En cruise på Lysefjorden.
(og nej, jeg skal hverken op på Preikestolen eller Kjeragbolten! Jeg
bliver svimmel bare jeg står på en køkkenstol ^_^)

BGO:
En tur på Bryggen

TRD:
Nidarosdomen

På forhånd tak for gode forslag!

:fly

kimpe
21-09-2016, 21:02
Hei oy-viv!

I TRD er det masse å gjøre og se, kommer litt an på når på året.

I tillegg til Nidarosdomen må du gå over Den Gamle Bybro (Lykkens Portal), se nedover Nidelven og ta turen til det gamle kvarter, Bakklandet.

Her kan du spise en bedre middag på Baklandet Skydsstasjon, før du rusler nedover mot Solsiden (Trondheims svar på Nyhavn). Ta deg noen kalde øl, og nyt den trønderske gjestfriheten.

Dagen etter kan du ta båten ut til Munkholmen og se den gamle fangeøya, båtene går mange ganger om dagen fra fisketorvet Ravnkloa. Her kan du også kjøpe og spise god sjømat og få en kold bajer.

Ta så trikken (trolley) opp til Lian, der du kan vandre litt i den vakre Bymarka som ligger nært sentrum og se litt bjerge og fiskevann før du avslutter med litt gourmetmat på Lian Restaurant. (Ikke åpent hver dag, så sjekk åpningstider på hotellet ditt, de bør vite det).

Er du heldig og det er fotballsesong kan du også se Norges beste fotballlag Rosenborg spille hjemmekamp på lerkendal Stadion.

Vil du bo sentralt og rimelig kan Comfort Hotel Trondheim og Radisson Blu Royal Garden anbefales.

Til lufthavnen går det flybuss hvert 10 minutt, og turen tar ca 30 min. (Koster 130kr tror jeg)

Så har du litt tips fra Trondheim.

Concorde98
21-09-2016, 22:08
Jeg vil anbefale å ta en kort båttur, ferge, fra Stavanger til en liten "sydhavsøy" med utrolig mange tropiske blomster, planter og palmer utenfor byen. Søk på Flor og Fjære. Det er også en restaurant der ute. Var der for noen år siden og stedet kan anbefales.

Mjolnir
21-09-2016, 22:45
Trondheim er ganske godt dekket over, men skal jeg legge til noe må det være å nyte utsikten mot Trondheimsfjorden fra toppen av Høgskolebakken, foran hovedbygget på Gløshaugen (ingenting i veien med å ta en kikk på innsiden for den saks skyld), en spasertur på Ila (skal du til Lian passerer trikken forbi Ila, men det er også kun 5-10 minutter å gå fra Torvet), og ølen på Mikrobryggeriet. Siden Trondheim er en universitetsby er det relativt dødt der i perioden midten av mai til midten av august, samt desember, når studentene reiser hjem eller er opptatt med eksamen. Den beste tiden er nok slutten av august eller begynnelsen av mai.

I Stavanger kan det være verdt å koordinere turen med noen av festivalene som stort sett går sommerstid, f.eks. Gladmatfestivalen. Ellers er det jo de vanlige turisttingene stort sett i sentrum: vågen, domkirken, fargegaten, Gamle Stavanger etc, samt oljemuseet om det er av interesse. Sverd i Stein trekker en del turister, men det er noe omdiskutert om de er verdt å reise 6 km fra sentrum for. Tar du den flybussen som går via Madla/Forum kjører du uansett rett forbi. Personlig syns jeg utsikten fra Ullandhaug på en pen dag er utrolig flott, men det er litt krøkkete å komme seg der uten bil eller sykkel.

I Bergen kan du legge en tur med Fløibanen til lista. Den starter rett ved Bryggen. Har du tid kan dessuten taubanen til Ulriken være et alternativ, men den starter et lite stykke utenfor sentrum. Unngå ferie/høysesong, Bergen er en turistfelle i sommerferien. Finn et annet sted å spise lunch enn fiskemarkedet innerst i vågen, det er bare til for å lure turister.

magnusant
22-09-2016, 00:42
bonustips til trondheim; hent ned app for at betale sporvognen, så sparer du et par kroner i forhold til kontakt afregning.
Men dog, har du tænkt tre ture til Norge, har du vel allerede begyndt at spare, haha.

Mjolnir
22-09-2016, 01:31
bonustips til trondheim; hent ned app for at betale sporvognen, så sparer du et par kroner i forhold til kontakt afregning.
Men dog, har du tænkt tre ture til Norge, har du vel allerede begyndt at spare, haha.

Dette gjelder for offentlig transport i de fleste norske byer, inkludert de ovennevnte. Billett kjøpt på automat koster det samme som i app, men antallet billettautomater er rimelig begrenset i alle tre byene, med unntak av traseen til bybanen i Bergen.
Enkeltbillettene i Trondheim er forøvrig ganske stivt priset om man ikke bruker en forhåndsbetalt konto hos AtB (men kjøp ombord er ennå dyrere).

toftos
22-09-2016, 12:39
Er mye flott å se på i Bergen. Man kan begynne med bryggen som er både spennende å utforske og flott å se på. Så har man de 7 fjellene som er rund Bergen, mange flotte turer hvis man vil ut å gå. Ellers kan man ta Fløybanen eller Ulriksbanen opp og få fantastisk utsikt over Bergen. Fisketorget er verdt en tur. Ellers er det flere museum man kan besøke. Her er en link til de mest vanlige tingene i Bergen
https://no.tripadvisor.com/Attractions-g190502-Activities-Bergen_Hordaland_Western_Norway.html

LN-FHU
22-09-2016, 18:43
Hei oy-viv Ta gjerne kontakt dersom du ev. trenger hjelp til noe når du er i Trondheim. Bor der med familien og kan være behjelpelig dersom du ønsker. PM meg :)

Sykkelthor
23-09-2016, 08:00
Er mye flott å se på i Bergen. .... Fisketorget er verdt en tur.

Jeg burde sikkert vært patriotisk bergenser, men Fisketorget er et høl og en turistfelle ved mindre du klarer å treffe en helg hvor det er Bondens Marked (bare husk på at Norge er et høykostland..).

Hvis budsjett er viktig finnes det 24-timersbillet via appen til Skyss. Nå finnes det også rutebuss/bane til og fra flyplassen til en brøkdel av prisen til flybussen som igjen er ca 1/5 av prisen til Taxi.

Jeg ville tatt en tur på Fløyen, eventuelt banen opp og gåtur ned igjen. Rusletur over Bryggen og ut til Håkonshallen og festningsanlegget er også fint. I tillegg trenger du sikkert kaffe i løpet av dagen og det får du enten på Kaffemisjonen (et par kvartaler fra Fløibanen) eller på Blom (på Nygårdshøyden). Ulriken kan være veldig fint å besøke via taubanen og det er ikke værre enn at du tar en rutebuss fra sentrum opp til Haukeland sykehus og så går de siste par hundre meterne til taubanestasjonen.

Du trenger sikkert mat og drikke underveis også. Fancy lunsj får du på Lysverket eller litt mindre fancy på Colonialen Literaturhuset. Middag får du på Bare Vestland, BoHa eller Naboen (også med en hyggelig bar /m mat i kjelleren).

LN-RTP
23-09-2016, 08:54
Var lommekjent i Trondheim i mange år da jeg var drosjekusk der, men det begynner å bli litt siden.
Kan jo dog ikke dy meg for å komme med råd: Alt kommer an på været. Det kan være en sur og kald vind som kommer inn fra sjøen med regnbyger og sludd hvis det blir sent på høsten. Da er det ikke trivelig å gå i gatene eller leke turist på solsiden, selv om det er varmelamper og ulltepper tilgjengelig.
Plan B for dårlig vær er gjerne museer, Nidarosdomen og hyggelig selskap innendørs med drosje eller Uber mellom severdighetene. En tur på Britannia Hotel med besøk i pianobaren eller palmehaven hører med, men luter på at det hotellet pusses opp for tiden og er stengt?
Smiler solgudene kan det være så trivelig å rusle i bygatene og smake seg gjennom sjappene på Solsiden at man koser seg glugg ihjel.
Har vært på besøk der i byen hvert år i det siste og har fått smake på lavtrykkene når de kommer drivende inn fra Island utpå høsten og da er det utrivelig å være Trønder, huttetu.

kimpe
23-09-2016, 14:46
Britannia Hotel er stengt for ombygging ja.

Åpner vel ikke før i 2019...

Ellers; Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. :)

Kim

LN-RTP
23-09-2016, 15:55
Britannia Hotel er stengt for ombygging ja.

Åpner vel ikke før i 2019...

Ellers; Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. :)

Kim

2019, det var ikke bra. Bodde der tidligere i April i år for noen dager. Tror jeg var eneste mennesket byen, alle var på påskeferie.
Joda det finnes dårlig vær og jeg har smakt på det hele livet, noe av det i Trondheim. Man kan vel kamskje si at hvis sommerværet i Trondheim slår til i full blomst, så gjør det opp for det sure høstværet. Kanskje.
Hørte for noen år siden en Trønder si at sommeren var på en Fredag iår. :angry:
Etter å ha bodd i Florida i 17 år, Caribia 4 år, Texas 8 år or midt østen 2 år er man bortskjemt med sol og varme og blodet er tynt som vann. Finnes ikke nok klær i verden til å overleve en Norsk vinter lenger. Skjønt jeg kunne vel blitt kjøpt med pene blondiner, ulveskinnspels, store mengder Dahls Pils samt en suite på Britannia. :colgate:

AirbusTrond
23-09-2016, 18:32
Mye fint om Bergen men noe av det jeg savner mest etter noen marine- og studieår i byen er fiskekakene fra Søstrene Hagelin. Disse er jo så gode at Kong Olav i sin tid bestilte disse hjem til Oslo... Ser ut som ny butikk, men om fiskekakene er like gode - vel en varm fiskekake i hånden er lykke!

http://www.sostrenehagelin.no/

Hickok
23-09-2016, 18:37
De har til og med nattåpent i helgene så du kan få fiskekaker som nattmat!

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

kimpe
23-09-2016, 18:39
2019, det var ikke bra. Bodde der tidligere i April i år for noen dager. Tror jeg var eneste mennesket byen, alle var på påskeferie.
Joda det finnes dårlig vær og jeg har smakt på det hele livet, noe av det i Trondheim. Man kan vel kamskje si at hvis sommerværet i Trondheim slår til i full blomst, så gjør det opp for det sure høstværet. Kanskje.
Hørte for noen år siden en Trønder si at sommeren var på en Fredag iår. :angry:
Etter å ha bodd i Florida i 17 år, Caribia 4 år, Texas 8 år or midt østen 2 år er man bortskjemt med sol og varme og blodet er tynt som vann. Finnes ikke nok klær i verden til å overleve en Norsk vinter lenger. Skjønt jeg kunne vel blitt kjøpt med pene blondiner, ulveskinnspels, store mengder Dahls Pils samt en suite på Britannia. :colgate:

Når det gjelder sommeren har du helt rett! Den var på en fredag for 2 år siden, etter det har den vært fraværende. Reiser nok ikke hit for strandhygge og badeferie nei... :)

Fint å høre du hygget deg på Britannia, har sett noen planer for oppussingen og gleder meg allerede til det åpner igjen!!

Kim

oy-viv
23-09-2016, 18:47
Reiser nok ikke hit for strandhygge og badeferie
.

Badeferie? Uffda, nei! Been there, done that! Det var på Seychellerne for
maaaange år siden, og de eneste souvenirs man kunne købe dengang
var hajgebisser og hajtænder, de sidstnævnte til at hænge om halsen.........:lol:

LN-RTP
23-09-2016, 20:31
[QUOTE=kimpe;1064555]Når det gjelder sommeren har du helt rett! Den var på en fredag for 2 år siden, etter det har den vært fraværende. Reiser nok ikke hit for strandhygge og badeferie nei... :)

Fint å høre du hygget deg på Britannia, har sett noen planer for oppussingen og gleder meg allerede til det åpner igjen!!

Kim[/QUOTE

Strandhygge ja.
Husker I min pure ungdom så var det stas å dra på badestrender rundt TRD området: Vikhammerløkka, Storvika, Munkholmen med flere.
Man hadde moped og senere lettvekter og kjørte alt reimer og tøy kunne holde med billig telt og et ølnett spent fast for nå skulle man på badestranda og sjekke dame, og dem var det mange av, nybadet og nyfiken med bitteliten bikini.
Du verden hvor spennende den tiden var, det bruste i kroppen og sommeren ble feiret til langt på natt både innafor og utafor teltet. Søte minner og virker som det var i går, men en titt i speilet sladrer at det er nok lenge siden ja, hele 44 år siden badestrendene i sommersolen.
Skulle tro det blir varmere med global oppvarming og at gulltiden kommer tilbake, da er både jeg og mopeden klar og håper bikinidamene er like spretten som før.:p

LN-FHU
24-09-2016, 17:40
.

Badeferie? Uffda, nei! Been there, done that! Det var på Seychellerne for
maaaange år siden, og de eneste souvenirs man kunne købe dengang
var hajgebisser og hajtænder, de sidstnævnte til at hænge om halsen.........:lol:

Hvilken periode tenker du ev. å reise på....?

oy-viv
24-09-2016, 19:31
Det bliver sandsynligvis i perioden maj -september

:fly

LN-RTP
24-09-2016, 21:36
Det bliver sandsynligvis i perioden maj -september

:fly

Ta med badebukse, OG regnfrakk/gummistøvler/paraply.
Fin by men været kan være begge deler skjønt jeg husker mye sol og blå himmel i Mai og Juni fra oppveksten min, det var dog før jeg hadde bodd i eller besøkt sydlige land, så bare en solstråle var imponerende etter en lang og mørk vinter..:rolleyes:

kimpe
24-09-2016, 22:01
Om du har muligheten oy-viv vil jeg anbefale deg å komme til Trondheim så du er her den 17 Mai!

Da får du med deg nasjonaldagsfeiringen som i Norge er veldig stor.

Kim

oy-viv
25-09-2016, 00:21
Ta med badebukse, OG regnfrakk/gummistøvler/paraply.
Fin by men været kan være begge deler skjønt jeg husker mye sol og blå himmel i
Mai og Juni fra oppveksten min, det var dog før jeg hadde bodd i eller besøkt sydlige land,
så bare en solstråle var imponerende etter en lang og mørk vinter..:rolleyes:

Haha.. min tid som (dansk!) bikini-babe er overstået for længe siden,
desværre, så det vil jeg ikke udsætte trondhjemmerne for :)!
Jeg har derimod en svinedyr norsk regnfrakke, som jeg nok skal
huske at tage med!
Du må ikke glemme, at jeg vejrmæssigt også er vant til
lidt af hvert her i Danmark! Vi får ofte 'Atlantic lows' second-hand fra
UK, det kan være slemt, selv om briterne som regel har fået det
meste af regnen, inden den når hertil!
Men altså, jeg er klar over, at det kan gå voldsommere for sig i Norge!

:fly

krølle
27-09-2016, 23:40
Jeg håber, at nogen vil hjælpe mig!

På grund af mit forbaskede talent for jetlag er helgeture til den
amerikanske vestkyst og Hong Kong - og slikt -udelukket! Jeg
skal have mindst 4 - 5 fridage efter en New York tur, før jeg kan
fungere så nogenlunde!

Nuvel: Min plan er nogle småture til SVG, BGO og TRD i løbet af
det næste år.

Hvad skal man se i disse tre byer?? Hvad plejer turister at bruge
tid på af det, som indbyggerne synes, at man skal se!
Kom gerne med 3 - 4 forslag!

Mine egne planer indtil videre:

SVG:
En cruise på Lysefjorden.
(og nej, jeg skal hverken op på Preikestolen eller Kjeragbolten! Jeg
bliver svimmel bare jeg står på en køkkenstol ^_^)

BGO:
En tur på Bryggen

TRD:
Nidarosdomen

På forhånd tak for gode forslag!

:fly

Hei,
du kan ta båttur på Lysefjorden, fra-til Stavanger.
Eller du kan ta buss ene veien og båten den andre veien.
Alternativt kan du titte paa www.kolumbus.no
https://www.kolumbus.no/globalassets/ruter/baatruter/stavanger-hjelmeland-hurtigbat.pdf
Den ruten som ligger i ruteplanen nu, med avgang lørdag kl1400, er tilbake i stavanger 1720 og gir deg det beste ( ifølge en av skipperne på Norled ) av Ryfylke

LN-RTP
27-09-2016, 23:44
Haha.. min tid som (dansk!) bikini-babe er overstået for længe siden,
desværre, så det vil jeg ikke udsætte trondhjemmerne for :)!
Jeg har derimod en svinedyr norsk regnfrakke, som jeg nok skal
huske at tage med!
Du må ikke glemme, at jeg vejrmæssigt også er vant til
lidt af hvert her i Danmark! Vi får ofte 'Atlantic lows' second-hand fra
UK, det kan være slemt, selv om briterne som regel har fået det
meste af regnen, inden den når hertil!
Men altså, jeg er klar over, at det kan gå voldsommere for sig i Norge!

:fly

Tiden som bikini babe er overstått?
Ha, Trønderne er ikke så nøye på det. Finner du en solstråle så bare tre på deg bikinien, det blir nok mange takknemlige blikk siden slikt er sjelden i Trøndelag:)