PDA

View Full Version : Oslo-Munchen-Oslo

EB
22-07-2006, 14:33
Tilbake etter 14 dager i mellom og syd Europa... Startet for 14 dager siden fra OSL hvor vi kunne benytte automat innsjekk hos SAS selv om vi fløy med Lufthansa... Raskt og fort sjekket inn og gjennom sikkerhetskontrollen...(...det var lenger kø hos Tanum!!!)

Ingen shopping - men vi delte en flaske chablis med noen venner som skulle til Malta på Seafood Bar midt i utenriks piren. Hadde fått bra seter på Airbus`n som skulle gå 14:15 til Munchen.

I gate 42 ble det raskt tidlig klart at det skulle bli en full flight og ganske riktig kom oppfordringen om å få frivillige pax til å vente på neste avgang. Dette tilbudet ble gitt til pax som kun skulle til MUC og ikke hadde videre forbindelse. Det var ikke veldig mange dette gjaldt og det var kun jeg og min mann som meldte oss... Så tok de 6 andre også hvor av en voksen dame virkelig lagde skikkelig faenskap i gaten... Hun skrek og bar seg om at Lufthansa skulle hun aldri fly mer... Tror gatepersonalet fikk nok og de fikk dama med og var på den måten kvitt et problem i Oslo...

Da var vi 5 pax som alle fikk 500 Euro i kompensasjon, matkuponger og nye seter på flighten som skulle gå 18:10. Tatt i betrakting at billettene kostet oss under 4000 NOk for 2 personer var dette en bra bonus/start på reisen... NOK 8000 kommer godt med på neste USA reise...:D

Ganske raskt ble det meldt at siste flight til Munchen denne dagen ville bli 35-40 minutter forsinket - altså avgang 18:40... Dette gjorde heller ikke så mye da vi kunne skulle kjøre vekk fra flyplassen på lørdag for å sove for så søndag kjøre til Italia og Gardasjøen.

18:25 satt vi alle ombord i en B737-300 (litt skuffende i starten) og vi hadde fått en tre-seter for oss selv... Raskt i gang med servering av sandwich og drikkevarer...gratis! Grei nok sandwich med ost/skinke, mineralvann, vin og alt hva man måtte ønske seg. Crewet kom flere ganger igjennom kabinen med helflasker med vin og champis... Veldig bra!!!! Landet 5 minutter etter rutetid i Munchen som må være en av de flotteste og reneste flyplassene i Europa...

Så til en skikkelig gla`hendelse... Egentlig noe som kun var til irritasjon- vi fikk ikke bagasjen vår med flyet. Det vil si at vi stod i Munchen klar for å kjøre sydover på kvelden (riktignok kun i området rundt flyplassen) men planlagt videre tidlige neste morgen. Her så jeg for meg at vi måtte bli Munchen til første fly fra oslo søndag hadde kommet... Men nei da...:D Etter 5 minutter i skranken var rapport skrevet og Lufthansa lovet å frakte bagasjen til hotellet vårt i Italia neste dag... Noe de også gjorde... Så da fikk vi handle for x-antall tusen kroner på forsikringen til Diners Club som billeten var betalt med. Kommer ikke bagasjen på båndet til din flight kan man med denne forsikringen handle med en gang...

Europcar hadde også gjort jobben sin - så vi fikk en splitterny Alfa 159 med samme motor som den vi har bestilt og som kommer til Norge i slutten av måneden... 2500 kilometer har det blitt med skikkelig prøvekjøring...

Hjem igjen i dag hadde jeg fått mannen min med på å komme tidlig til flyplassen for å se på fly... Sjekket inn på automat innsjekk denen gangen også - men her lyste varselklokkene... 12 kilo overvekt og "bot" på 120 Euro... Men i løpet av noen minutter kom Lufthansa representanten og lurte på om vi ville slippe "boten" og heller fly 2 timer tidligere... Siden vi hadde sjekket inn såpass tidlig og formiddagsflighten nok ville bli overbooket var det til alles beste at vi slapp "boten", vi fikk en ny flytype CRJ700 og Lufthansa fikk to ekstra plasser på den oversolgte formiddagsflighten til Oslo...

Rask handlig i tax-free butikken og så rett ombord i bussen ut til CRJ700 i Star Alliance design... En herlig rakett...med igjen bra service. Sandwich også her, kaffe, mineralvann og juice - pluss at de kom et par ganger ekstra med drikkevognen...

Det var absolutt to fornøyde nordmenn som gikk av flyet i Oslo (samtidig som vår egentlige flight skulle gå fra MUC)

I tillegg til alt har vi også samlet bonuspoeng...så nå er det bare å planlegge neste USA reise - som gjerne går med Lufthansa.

Someone
22-07-2006, 14:38
Fin rapport og virker som en veldig fin tur. :D

Lufthansa er av min erfaring stort sett bra, eneste minuset må være Frankfurt som på en middels god dag kan snu opp ned på de fleste reiseplaner

Tommy777
22-07-2006, 17:27
Bra rapport! Hvor ved Gardasjøen ferierte dere? Har selv feriert i Sirmione de siste 11 årene. Liker (åpenbart) området kjempegodt!

Har aldri sett helflasker med champis på korte LH flygninger, satt dere på business class?

Hurum
22-07-2006, 17:28
München ble vel i denne uken rangert som beste flyplass i Europa av Aftenposten.

Lufthansa synes jeg alltid er bra. :D

EB
22-07-2006, 17:30
Tommy777! Vi var i den nordøstre delen og byen Torbole... Familien med DC-8-63 i spsissen har vel snart feriert der i 25 år!!! Satt alngt bak på 737`n til MUC og også der var det helflasker!!!

GFL
22-07-2006, 17:47
Flere på bilferie ja... Jeg fløy til Wien, og leide bil der. Var innom alle nabolandene til Østerrike, og hadde noen fine turer på fjellene mellom Italia-Østerrike. Nede i Bolzano var det sikkelig varmt også, mens på grossglockner var det 8 grader...

Artig at dere fikk vouchere :) Flott rapport..

Tommy777
22-07-2006, 17:51
Ah, det er nesten helt opp med Riva. Jeg var i Sirmione sist gang i slutten av mai og vi tok turen oppover til Torri del Benaco (oppe i fjellene) der vi spiste lunsj. Vi kjørte deretter helt opp til Prada og kom ned til innsjøen igjen langt nord.
Jeg bruker å fly til MXP, i år ble det siste gangen til MXP, vi ble sittende i kø på den nordlige ringveien rundt Milano i to timer så sent som kl 1900. Vi var der i september i fjor, samme kø da :(

Neste tur blir nok i slutten av mai til neste år, men da flyr vi med LH helt inn til Verona...

Jeg reiser ikke så ofte med LH, men var på første 320en om morgenen FRA-OSL for et par uker siden. Den gikk så tidlig på dagen at jeg regner med det var derfor jeg kun så store vinflasker men ikke sjampis

akira
22-07-2006, 19:28
Veldig bra rapport, EB. Fløy samme rute i februar og helt enig med deg at servicen var utrolig bra. :D

EB
23-07-2006, 10:17
Erfaringene mine er vel at det alltid er best å komme til Garda fra Nord... Tror også Verona kan funke bra... Slipper jeg Milano er jeg bare glad...

AirbusTrond
23-07-2006, 18:07
Du snakker vel om "sekt" altså tysk sjampis, ikke Champagne? I så fall må det jo nesten være grunn nok til seg selv år ta en tur til Munchen. Men best å sikre seg at det er LH som kjører ikke SAS. Litt traurigere med 737 enn 319/320, men med slik servering glemmer man jo selv at man flyr med gris. Svarte 159 til forventningene, eller har den blitt for "tysk"?

EB
24-07-2006, 07:35
Ja! Alfa`n svarte absolutt til forventningene... Utrolig godt skrudd sammen...koste seg i 160-170 km/t på mototrveiene - utrolig lite støy selv med diesel. Ble stoppet av en italiener i Mercedes i en fergekø som mente at BMW, Audi og Mercedes var topp biler på motorveiene - men kom man på veier med mye svinger og bakker var det ingen ting som kunne måle seg med Alfa... I tillegg til designen som vekket oppsikt også i Italia... :D Men snart har vi vår egen her hjemme også...

FBU 4EVER
24-07-2006, 10:57
Originally posted by Tommy777

Bra rapport! Hvor ved Gardasjøen ferierte dere? Har selv feriert i Sirmione de siste 11 årene. Liker (åpenbart) området kjempegodt!

Har aldri sett helflasker med champis på korte LH flygninger, satt dere på business class?

Hvor i Sirmione pleier du å bo? Selv har jeg vært i Sirmione i april hvert år siden 1996 og bor alltid på Hotell Ideal.Flott hotell i meget stille omgivelser!

FBU 4EVER
24-07-2006, 11:07
Originally posted by EB

Ja! Alfa`n svarte absolutt til forventningene... Utrolig godt skrudd sammen...koste seg i 160-170 km/t på mototrveiene - utrolig lite støy selv med diesel. Ble stoppet av en italiener i Mercedes i en fergekø som mente at BMW, Audi og Mercedes var topp biler på motorveiene - men kom man på veier med mye svinger og bakker var det ingen ting som kunne måle seg med Alfa... I tillegg til designen som vekket oppsikt også i Italia... :D Men snart har vi vår egen her hjemme også...

Europcar ordnet en sort 159 JTD Berlina til meg.Bilen svarte til forventningene,men noen irritasjonsmomenter var det:Ingen oppbevaringsmuligheter for noe større enn mynter,solbrillene måtte ligge i stolen ved siden av når jeg ikke brukte dem.Det var lavt undet takbuen ved inn- og utstigning,jeg,og flere andre etter merkene å dømme,dunket ofte hodet i kanten.Ingen flaske-,krusholder.Diesel er heller ikke tingen for meg.Dårlig seigdraging under 1700-1800 omdr. betydde mye nedgiring ved bykjøring og inn i rundkjøringer.Under 1500 omdr. i 3.gir sa det bare "klonk",og så måtte man starte på nytt.Veldig lett å treffe 3.gir når man skulle legge inn 1.gir."Klonk" igjen.Litt trangt mellom gass- og bremsepedal,spesielt med sandaler på.
Jeg synes bilen ble litt vel tung på rattet ved hastigheter over 140-150 km/t,men 200+ på flata gjorde den! Bilen aksellerte flott ved 4000 omdr. og mer takket være turboen.Svingradius ved lukeparkering er blitt noe bedre enn 156,men kan bli mye bedre.
Venter nok et par år med bestilling ennå.

Tommy777
24-07-2006, 17:59
Originally posted by FBU 4EVER

Hvor i Sirmione pleier du å bo? Selv har jeg vært i Sirmione i april hvert år siden 1996 og bor alltid på Hotell Ideal.Flott hotell i meget stille omgivelser!

Hei, bor alltid på Hotel Sirmione, rom 52 :)

Skulle gjerne lastet opp et par bilder, fikk det ikke til :-(

Noen som har et tips eller 2?

LN-MOW
24-07-2006, 18:58
Originally posted by Tommy777

Noen som har et tips eller 2?

Reduser stoerrelse/komprimer .... de fleste bildebehandlinsprogrammer kan utfoere dette.

Tommy777
24-07-2006, 21:42
Utsikt fra balkongen, Hotel Sirmione.

LN-MOW
24-07-2006, 22:32
Really..?? ^_^

Max file upload size: 220000 bytes

Proev ogsaa aa holde bredden under 1024 . det er fortsatt mange som bruker skjermopploesninger paa 1024x768 eller mindre ... 800 fungerer bra hos de fleste.

Tommy777
24-07-2006, 23:37
Der kom den ja! Takk for hjelpen

EB
25-07-2006, 06:09
FBU4 EVER! Solbrillene har eget rom i taket på 159SW - vet ikke hvorfor den ikke har det på Berlina`n... Flaskeholder har den mellom setene - både Berlina og SW. Dielsel merkes når man kjører dobbelt så langt på en tank som man i dag gjør med bensinutgaven... Ellers har jeg faktisk større problemer/utfordringer) med plasseringen av styrken på AC`n rett bak girstangen...

FBU 4EVER
25-07-2006, 10:48
Ingen ting i taket på "min" Berlina.Prøvde faktisk å feste brillene på et sett og vis på solskjermer og speil.Mellom setene var det bare et askebeger.Der satte jeg mobilen nedi.Hadde du en "Distinctive"-utgave tro?Jeg hadde ikke.

SQ 777
26-07-2006, 21:59
Joda, kom i går fra MUC med LH. Selskapet imponerer mer og mer og vil være nr. 1 hvis jeg har valget til de fleste destinasjoner sammne med KL.

Flyplassen i MUC er bare praktfull. I terminal 2 har LH satt ut kaffe og te automater, gratis . I tillegg stort utvalg av gratis aviser. Mye forskjellige spise/drikkesteder med mye godt øl :wink

Hurum
28-07-2006, 00:54
Har vært på nye München luftahvn 2 ganger og er veldig imponert - anbefales! :D

EB
28-07-2006, 12:38
Kaffe/te og avis serveringen til Lufthansa burde jo f.eks Norwegian også begynne med. tross alt var de like dyre/billige som LH til Munchen...^_^

EB
28-07-2006, 12:39
FBU 4EVER! Ja vi hadde Distinctive... Med koppholder, solbrilleholder og mye, mye mer. Kjølemulighet i hanskerom og midtkonsoll var det også...