PDA

View Full Version : Skandinaviske trafikktall august 2016


jikswoboB
07-09-2016, 09:13
ARN har släppt sina passagerarsiffror för augusti

Totalt 2 299 676, +6,02%
Utrikes 1 884 171, +6,36%
Inrikes 415 505, +4,48%

I augusti passerade flygplatsen för första gången 24 miljoner under de senaste 12 månaderna.

Someone
12-09-2016, 11:34
OSL: 2.390.158 +5,0%
Innenriks: 960.331 +3,4%
Utenriks: 1.428.724 +6,1%


Andre norske
Bergen: 556.038 -1,7%
Stavanger: 375.065 -6,7%
Trondheim: 385.212 -1,1%
Bodø: 165.682 +6,2%
Kristiansand: 86.826 -2,9%
Tromsø: 180.826 +8,8%
Ålesund: 95.634 -0,6%

Kort fortalt, Østlandet og Nord-Norge går så det suser, mens resten har fallende passasjer antall. totalt for Avinor er trafikken opp 1,9%. Stavanger har forresten en vekst i innenrikspassasjerer, men det stuper på utland

RIBRO
12-09-2016, 11:43
Det skiller kun 90.000 pax mellom ARN og OSL i august. Hva er prognosen for ARN / OSL i 2016?

EBGflyer
12-09-2016, 15:22
CPH:
Total: +6,7% (2.749.404)
Indenrigs: +5,6% (139.076)
Europa: +6,7% (2.313.524)
Intercon: +7,8% (296.804)

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/2016/9/flere-flyver-langt/

EvakCPH
12-09-2016, 15:43
CPH er ved at være nede i et væksttempo, som ligner OSL og ARN. Det kan selvfølgelig godt være, at august er en enlig svale, men vækstraterne på +10% kunne jo heller ikke blive ved. Det ville jo kræver yderligere oprustning og jeg har for såvidt ikke hørt om nogen nævneværdig kapacitetsforøgelse, når vi skifter til vinterprogrammet.

CPH's tal er langt mere specifikke end konkurrenternes tal, men man kan næsten lige så godt undlade at læse de medfølgende pressemeddelelser. De er netop blot pressemeddelelser uden reel substans.

"Væksten i de lange ruter styrker Københavns Lufthavns position som knudepunkt."
-Ikke nødvendigvis. Og vi har jo netop set nye tal, som viser det stik modsatte i perioden 2006-2016.

"De lange ruter bruges ikke blot af danskere til at komme ud i verden på ferie og forretningsrejser, men er i høj grad også med til at bringe eksempelvis amerikanske forretningsfolk og turister her til"
-CPH glemmer ofte, at en stor minoritet af deres passagerer er lokale rejsende fra Skåne og omegn. Med andre ord ikke blot danskere. Vil man være en lufthavn for hele området må man også overveje sin sprogbrug. Man ville jo hurtigt komme over dette problem ved at skrive skandinaviske rejsende konsekvent.

"Det er både indenrigs- og udenrigstrafikken, der vokser, hvilket understreger, at væksten er jævnt fordelt – både i forhold til ruter og flyselskaber”
-Øh? Nej? Væksten er jævnt fordelt på både indenrigs og udenrigs, ja, men det betyder da på ingen måde, at væksten også er jævnt fordelt på flyselskaber! Nok nærmere det modsatte.

Propagandaen længe leve! :D

Someone
12-09-2016, 15:52
CPH er ved at være nede i et væksttempo, som ligner OSL og ARN. Det kan selvfølgelig godt være, at august er en enlig svale, men vækstraterne på +10% kunne jo heller ikke blive ved. Det ville jo kræver yderligere oprustning og jeg har for såvidt ikke hørt om nogen nævneværdig kapacitetsforøgelse, når vi skifter til vinterprogrammet.


Et problem for CPH er jo at kapasiteten er opp mye mer enn veksten, slik at i prinsippet er bare omtrent halvparten av de nye setene kjøpt. Og de drar jo fortsatt veldig bra vekst av Ryanair sin kraftige vekst i fjor høst. Det spennende blir og se når denne økningen ikke er der (og mulig også man ser kutt fra dem)

For OSL er det jo heller motsatt, her vokser faktisk passasjertallene mer enn hva kapasiteten gjør. Og snart stenger Rygge....

SQ321
12-09-2016, 16:20
Et problem for CPH er jo at kapasiteten er opp mye mer enn veksten, slik at i prinsippet er bare omtrent halvparten av de nye setene kjøpt. Og de drar jo fortsatt veldig bra vekst av Ryanair sin kraftige vekst i fjor høst. Det spennende blir og se når denne økningen ikke er der (og mulig også man ser kutt fra dem)

For OSL er det jo heller motsatt, her vokser faktisk passasjertallene mer enn hva kapasiteten gjør. Og snart stenger Rygge....

Det var en enorm økning i antatt seter og rutenyheter i 2015 på CPH med FR sin inntreden i tillegg til at både SAS, QR, EK, Vueling og EZY økte relativt mye. Det har blitt veldig stille på rutenyhetsfronten i samme periode i år samtidig som FR justerer ned kapasiteten på en del ruter og andre har kuttet (SAS, Alitatlia) så det er som Someone sier spennende å se hvordan tallene blir fremover. Jeg tror det kan komme flere kutt da innsatt kapasitet ikke fylles og prisene er ekstremt lave. Det er ikke bærekraftig på sikt.

Giama3
12-09-2016, 18:25
Det jeg ikke sjønner er at Emirates skjærer ned på OSL. Men samtidig beholder en daglig rute fra CPH med en halvfull 380. Er det noen supsidier med i bildet?

SQ321
12-09-2016, 19:50
Det jeg ikke sjønner er at Emirates skjærer ned på OSL. Men samtidig beholder en daglig rute fra CPH med en halvfull 380. Er det noen supsidier med i bildet?

Lettere å sende nordmenn via CPH enn omvendt. Dessuten er nok maskinmangel og litt prestisje inne i bildet.