PDA

View Full Version : Lufthansa restaurerer L-1649A Starliner


RJon
31-08-2016, 20:36
Å fly i denne havna plutselig på bucketlista.

http://all.livestech.com/2016/08/31/lufthansa-brings-back-a-superstar-from-the-1950s/


Lufthansa Brings Back a Superstar From the 1950s

In 1983, a Lockheed L-1649A Starliner that had once flown for Trans World Airlines touched down at Maine’s Auburn-Lewiston Municipal Airport and parked on the tarmac. Its new owner had plans to restore it, but he eventually realized that he didn’t have the money. Over the next quarter of a century, the airliner, once known as Star of Tigris, sat outside and waited, its tires deflated and cracked, rain and snow infiltrating the mostly aluminum airframe.

KnutW
21-05-2017, 22:51
OH yes! Hele juni-lønninga uten skatt går nok med for en tur over Atlanteren, hvis de bestemmer seg for å selge billetter på den turen, men guuuu hvor artig det hadde vært!

Noen som har hørt noe mer om hvordan dette prosjektet ligger an for tiden?
Lenge siden det har vært en oppdatering på nettsiden deres.

CFM
22-05-2017, 12:13
De skal ihvertfall få montert understell og hun skal stå på egne lange ben i år, så det går framover.
Vet ikke hvilken side du refererer til, da det virker som om de har flere.

LN-RTP
22-05-2017, 12:28
Ikke noe liv I lenka ovenfor.
Er det snakk om å over Atlanteren i denne Super Connien?
Da må dem vel få spesial laget høyoktan bensin, slikt produseres ikke lenger.

CFM
22-05-2017, 12:38
Siden den skal flys regelmessig med passasjerer, regner jeg med at de gjør som andre og flyr med 100LL og lavere power setting.

LN-RTP
22-05-2017, 13:07
Siden den skal flys regelmessig med passasjerer, regner jeg med at de gjør som andre og flyr med 100LL og lavere power setting.

Skal de fly med betalende passasjer og med gyldig typesertifikat skulle man tro det kreves samme ytelse som i gamle dager, spesielt hvis man mister en motor og trenger alt av manifold trykk og turtall.
Det har visst vært noen tilfeller før med motor brann etter detonasjon hvis oktanen var for lav.
Kanskje finnes det noe oktan "booster" som er godkjent og dette har de vel tenkt på, men jeg stusset på at det skal flyes over Atlanteren med pax.

CFM
22-05-2017, 13:53
Det er ikke meningen å fly over Atlanteren med pax såvidt jeg vet. På kortere turer er det jo ikke noe problem å redusere. B29 osv uten bombelast klarer seg også fint med redusert kraft.

LN-RTP
22-05-2017, 14:07
Det er ikke meningen å fly over Atlanteren med pax såvidt jeg vet. På kortere turer er det jo ikke noe problem å redusere. B29 osv uten bombelast klarer seg også fint med redusert kraft.

Nei da så, fikk ikke åpnet lenken, men trodde det var snakk om å selge biletter over dammen:

OH yes! Hele juni-lønninga uten skatt går nok med for en tur over Atlanteren, hvis de bestemmer seg for å selge billetter på den turen, men guuuu hvor artig det hadde vært!

CFM
22-05-2017, 14:17
Vil tro det blir en ferry flight uten annet enn spesielt inviterte muligvis.
Det blir uansett gjort endel forandringer på maskinen. Cockpit blir f.eks. høyst moderne. Litt synd egentlig, men forståelig slik den skal brukes i dagens luftrom.
http://superstar.lufthansa.com/en/a-new-super-star.html

KnutW
23-05-2017, 00:33
Nei, det er vel kun snakk om en ferry-flight over og muligens en spesialcharter i ny og ne. Ellers blir den vel gående på diverse flyshow og spesielle anledninger rundt i Europa. (Noen som vet om Breitlings L-1049 flyr noen lengre turer?)

Det ville jo vært fantastisk hvis de kunne finne nok betalingsvillige til å fly den over til f.eks. Oshkosh eller andre stor-stevner i USA, men det spørs vel om det er a) nok nerder, og ikke minst b) om nevnte nerder har tjukk nok lommebok, -eller kanskje heller riktig fargenyanse på kredittkortet...

Godt spørsmål fra RTP om fuel, jeg aner ikke, men vil tro at de har tenkt nøye på det. Meget mulig at power blir ofret så den kan tanke 100LL -med noe tilsetning?- og derav følgende vektreduksjon = kortere rekkevidde.

Cockpitpanelet blir tilsvarende C-130J, (nyeste Hercules) ihvertfall foran pilotene. Det må til for å få den sertifisert til kommersiell pax ops etter nåværende regler. Hva de gjør med maskinistens instrumentpanel vet jeg ikke. Vil vel tro at endel av originalinstrumenteringen der kan beholdes med mindre modifiseringer, det er vel stort sett mest på NAV/COM at nyere krav slår inn for fullt.

Lenke som burde funke, men som nevnt ikke oppdatert siste året:
https://www.lufthansa-technik.com/super-star-news

CFM
25-05-2017, 23:20
Fikk tilfeldigvis litt inside info fra LH Teknisk idag av en som har vært involvert i prosjektet i mange år. Prosjektet har gått på sparebluss en stund siden det ikke passer så godt til spareprogrammene innad i konsernet.
Det har også vært foreslått å droppe prosjektet helt, men siden det har fått såpass oppmerksomhet vurderer man PR effekten som så stor, at man iallefall vil gjøre den luftdyktig. First flight er egentlig planlagt i første kvartal neste år, men ikke ble overrasket om den blir noe utsatt.

KnutW
26-05-2017, 14:00
Takk for oppdatering! Har skjønt at det er nedprioritert, men pga at det har kommet såpass langt som det har er det vel greit å fortsette med minimumsbemanning. Prosjektet blir sannsynligvis kraftig forsinket, men får håpe den kommer seg i luften til slutt.

T J Johansen
26-05-2017, 17:19
Prøv denne linken:
http://superstar.lufthansa.com/en/a-new-super-star.html

Trygve

CFM
26-05-2017, 17:23
Prøv denne linken:
http://superstar.lufthansa.com/en/a-new-super-star.html

Trygve

Se post #9 ;)

Someone
20-01-2025, 22:05
Den vil aldri bli flyvedyktig igjen, men er nå i hvertfall montert. Så skal den demonteres igjen og sendes til Münster/Osnabrück Airport for maling. Så ende opp tilbake i Frankfurt på utstilling.

https://vintageaviationnews.com/vintage-aviation/lufthansa-celebrates-the-roll-out-of-lockheed-l-1649a-super-star.html

Lufthansa Celebrates The Roll-Out of Lockheed L-1649A “Super Star”

Lufthansa Technik has achieved a significant milestone with the assembly of the iconic Lockheed L-1649A Starliner. Once painted in its classic livery, the aircraft will be transported to Frankfurt, where it will take center stage in celebrating Lufthansa's 100th anniversary in spring 2026.