PDA

View Full Version : Norwegian fly skadet på Værnes

Someone
21-07-2006, 10:43
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123657

Ett fly fra Norwegain ble i morges skadet i en bakkeulykkke på Værnes

To busser er nå på vei til Oslo med 90 av passasjerene, opplyser Kristiansen

Auda, buss til Oslo er sikkert populært. Ser ut som Juli ikke akkurat til nå har vært veldig bra hos Norwegian

zico77
21-07-2006, 10:55
....ja det var jo disse bagasjelastarane.... :)

Hurum
21-07-2006, 10:57
Ja mye som går galt for Norwegian for tiden dessverre. Virker som dem bare skal bestille et par fly til med en gang og planlegge med 2 fly til vedlikehold til enhver tid.

krølle
21-07-2006, 11:22
:old var det denne fyren som kjørte mon tro:lol:

Tommy777
21-07-2006, 11:26
Hmm.. Nå må det vel snart være slutt på uflaksen.

Husker et annet flyselskap som fikk 2 A330 satt ut av spill på veldig kort tid grunnet uhell. Bare en liten stund etter, var det enda et uhell med en A340 i PVG...

Hurum
21-07-2006, 12:18
Og avgangen til Düsseldorf med Norwegian er i formiddag innstilt.

Falcon
21-07-2006, 12:22
Feil har lett for å føre til flere feil når folk blir stresset. Det går nok unna i NAS om dagen.

CK
21-07-2006, 12:33
ser ut til at det var KKL som fikk smake i dag, den fløy til OSL som DY8845 (er 8xxx-serien posisjoneringsflights?)

Someone
21-07-2006, 12:55
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123671

Og så var det selvfølgelig endel, (nå blir sikkert endel fornærmet her), idioter som skulle videre med andre fly fra Oslo. Og noen av disse måtte ut med 9000kr for å komme seg til Paris, mens de som ikke hadde råd sitter igjen og gråter.

Jaja der ble de billige billettene ikke så billige allikevel. Skulle ha valgt enten SAS eller KLM der!:old

Skjønner ikke at folk velger å betale litt mer for gjennomgående billetter, men hva gjør man ikke for å spare 200kr.

Etter alle SAS sine problemer i vinter hadde nå Norwegian muligheten til å "score på åpent mål"......

fkrlf
21-07-2006, 12:59
Det skjønner ikke jeg heller. At folk tar sjansen på å reise med billigselskaper når de skal videre ut i verden er et sjansespill av dimensjoner.. Går vel til nød ann point to point uten at jeg hadde orka og sittet på en buss fra trondheim til oslo.. grøss...

Jack
21-07-2006, 13:03
Originally posted by Someone

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123671

Og så var det selvfølgelig endel, (nå blir sikkert endel fornærmet her), idioter som skulle videre med andre fly fra Oslo. Og noen av disse måtte ut med 9000kr for å komme seg til Paris, mens de som ikke hadde råd sitter igjen og gråter.

Jaja der ble de billige billettene ikke så billige allikevel. Skulle ha valgt enten SAS eller KLM der!:old

Skjønner ikke at folk velger å betale litt mer for gjennomgående billetter, men hva gjør man ikke for å spare 200kr.

Kanskje det er en del mennesker i Norge som ikke har like god råd som deg og dine? Et par hundre kroner per billett er kanskje mye for en del mennesker? Er ikke alle som er like bemidlet som en del andre…. :exclamati

Someone
21-07-2006, 13:04
Originally posted by Jack

Kanskje det er en del mennesker i Norge som ikke har like god råd som deg og dine? Et par hundre kroner per billett er kanskje mye for en del mennesker? Er ikke alle som er like bemidlet som en del andre…. :exclamati

Har du råd til å reise til Paris har du råd til å betale litt ekstra for billetten.

Jack
21-07-2006, 13:11

Har du råd til å reise til Paris har du råd til å betale litt ekstra for billetten.

Tull! Vet om mange blakke studenter som har vært innom Paris både en og to ganger på en ferietur... og de fikk lov til å være der.... :wink

Det er kanskje sånn for noen at et par hundre kroner per hode er mye å ta fra feriebudsjettet… men det er kanskje ikke så lett å forstå?:old

Thomas
21-07-2006, 13:12
Nå var det vel ikke snakk om blakke studenter i denne sammenhengen..

Tommy777
21-07-2006, 13:12
Her må jeg faktisk si meg enige med de som kaller disse folka for idioter. Kjøper du punkt til punkt og har connection videre, tar du en sjanse.

Man må ta høyde for at slike ting kan skje.

Tommy777
21-07-2006, 13:16

Tull! Vet om mange blakke studenter som har vært innom Paris både en og to ganger på en ferietur... og de fikk lov til å være der.... :wink

Det er kanskje sånn for noen at et par hundre kroner per hode er mye å ta fra feriebudsjettet… men det er kanskje ikke så lett å forstå?:old

Uforutsette ting kan skje på reisen, ikke bare flykanselleringer. Om du ikke har 200 spenn ekstra å bruke i tilfelle noe skjer på en tur fra Trondheim til Paris, vil jeg anbefale deg å bli hjemme.

sail4fun
21-07-2006, 13:27
Re http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123671 , ja skikkelig lurt å spare på den måten...., tror ikke jeg hadde tipset VG da gitt...

Jack
21-07-2006, 13:35
Originally posted by Tommy777

Uforutsette ting kan skje på reisen, ikke bare flykanselleringer. Om du ikke har 200 spenn ekstra å bruke i tilfelle noe skjer på en tur fra Trondheim til Paris, vil jeg anbefale deg å bli hjemme.

Så man skal ikke reise hvis man ikke har ok råd? Ekstra hundrelapper kan være mye for noen… sånn er det… Jeg er i og for seg enig i at man kanskje burde klare å hoste opp noen ekstra hundrelapper for en billett med et selskap som frakter pax ikke bare mellom A og B….. men for noen er det ikke så lett… noe som ikke ser ut til å være så lett å fatte for en del? :old

Jack
21-07-2006, 13:38
Originally posted by Thomas

Nå var det vel ikke snakk om blakke studenter i denne sammenhengen..

Næ dæven? Sier du det?
Jeg dro studenter inn i diskusjonen... når det hevdes at man ikke kan dra til Paris uten å være bemidlet... da prøvde jeg å forklare at man kan være "fattig" og i Paris uten at det er et problem....

Someone
21-07-2006, 13:42

Så man skal ikke reise hvis man ikke har ok råd? Ekstra hundrelapper kan være mye for noen… sånn er det… Jeg er i og for seg enig i at man kanskje burde klare å hoste opp noen ekstra hundrelapper for en billett med et selskap som frakter pax ikke bare mellom A og B….. men for noen er det ikke så lett… noe som ikke ser ut til å være så lett å fatte for en del? :old

Jeg forstår og fatter hva du sier, men det betyr ikke at jeg er enig siden jeg mener hvis man ikke har råd til å betale så må men enten ta risken (og da nytter det ikke løpe til VG) eller så får man bli hjemme.

CK
21-07-2006, 13:48
å kjøpe billetter som ikke er gjennomgående er ikke idioti - det er en kalkulert risiko (eller burde være det). Det er helt greit å ta sjansen på å kjøpe billetter hver for seg, men da må man innse at det er en risiko, og være klare til å ta smellen om noe skulle skje, og ikke sitte i caféen på Værnes og klage etterpå.

(og som småaksjonær i SAS AB sier jeg takk for de 9.000....)

Tommy777
21-07-2006, 14:01
Originally posted by CK

å kjøpe billetter som ikke er gjennomgående er ikke idioti - det er en kalkulert risiko (eller burde være det). Det er helt greit å ta sjansen på å kjøpe billetter hver for seg, men da må man innse at det er en risiko, og være klare til å ta smellen om noe skulle skje, og ikke sitte i caféen på Værnes og klage etterpå.

(og som småaksjonær i SAS AB sier jeg takk for de 9.000....)

Akkurat! Jeg gjør det av og til selv, men jeg hadde aldri gått til VG etterpå og sutra. Jeg hadde tenkt "dette er en del av gamet, slutt å sutre og betal det det koster og dropp et par, tre turer på byen".

Har faktisk kun misset en connection med 2 forskjellige itin. OSL-LHR med SAS ble 2 timer sen på morran og jeg misset connection så det holdt. UA booket meg om på neste fly uten noe kostnad.

BTW, tror familien Trønder Bart reiste med KL fra OSL til Paris, sånn at alle 9k fikk SAS ikke kloa i :-)

Tertit54
21-07-2006, 15:53
Og LN-KKT er i trafikk. Den kom som DY4563 FRA Stavanger og går nå til BGO som DY4602 ETD 1625 ETA 1700? Finn frem fotoutstyret i Bergen.!!

LN-MOW
21-07-2006, 16:32
.. og folk er gretne i Dusseldorf ogsaa .. men det ser ut som at kommunikasjonen er daarligere enn handlingen. Folk bookes om paa andre selskaper, men til stor grad maa de legge ut .. De som ikke kan/vil betale faar hjelp.

VG (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123697)

Hurum
21-07-2006, 16:57
Har selvsagt forståelse for at folk er gretne når flyet ikke går som det skal/planlagt. Men at flyet er blitt skadet og tatt ut av drift pga sikkerhet synes jeg egentlig er bra...hadde derimot vært "aksjoner" og surmulig fra de ansatte hadde jeg blitt mindre overbærende.
Det jeg ikke forstår er hvordan passasjerene skriker opp om at dem ikke har råd å legge ut for flybillettene med andre selsakper inntil dem kommer hjem. Norwegian har jo informert dem om at dem skal dekke utgiftene deres med de nye billettene. Er det bare jeg som har kredittkort/Mastercard/DIners/Eurocard/AmEx som gjør at jeg får regningen i posten 40-50 dager etter at jeg har brukt det?

Someone
21-07-2006, 17:21
I og for seg enig med deg her Hurum, men på meg kan det virke som det store problemet her er dårlig informasjon fra Norwegian sin side

LN-BRK
21-07-2006, 17:24
Synes det er ganske utrolig at saken blåses opp så raskt. Skulle tro passasjerene har ventet uten mat og drikke i mange dager! Alle som har ventet i Dølledorf kommer seg hjem til Norge i løpet av kvelden, noen få timer forsinket. Det er vel hverken dårligere eller bedre enn det andre selskaper som SAS, KLM etc ville ha greid dersom de fikk en uforutsett bakkeskade?

Hurum
21-07-2006, 18:12

I og for seg enig med deg her Hurum, men på meg kan det virke som det store problemet her er dårlig informasjon fra Norwegian sin side

Jo informasjon kan en jo aldri få nok uansett tilfelle virker det som.
Avisartikkelen var lagt ut 1540, altså 3 timer etter at avgangen fra Düsseldorf skulle ha gått. Manglende mat, drikke, informasjon, og behandling som kveg blir litt komisk. Når en trekker fra tiden det tar å skrive artikkelen og legge den ut så er det altså maksimalt ca 2,5 t passasjerne har ventet...og de fleste hadde allerede da fått ordnet seg videre med fly etc. Dette er jo ikke mer enn hva som skjer på en vanlig hverdag på Gardermoen når et fly til f.eks Evenes eller Bardufoss med SAS skjer (valgte SAS fordi dem har flest avganger...og flyr til Bardufoss).

Det hele blir litt komisk, men kan forstå at en synes man får for lite informasjon. Hadde en bare hatt wap på mobilen og logget seg på wap.vg.no så hadde en ikke hatt noen vansker med info :D

laurenz
21-07-2006, 18:18
Originally posted by LN-BRK
Synes det er ganske utrolig at saken blåses opp så raskt. Skulle tro passasjerene har ventet uten mat og drikke i mange dager! Alle som har ventet i Dølledorf kommer seg hjem til Norge i løpet av kvelden, noen få timer forsinket. Det er vel hverken dårligere eller bedre enn det andre selskaper som SAS, KLM etc ville ha greid dersom de fikk en uforutsett bakkeskade?

Det er inn å bløse opp saker i luftfarten. Norwegian har klart seg ganske bra lenge så jeg trot at media nærmest er glad for at de endelig kan skrive noe stygt om andre en SAS. Er folk som reiser lavpris idioter? Syns det er litt idiot å kalle folk idioter bare fordi de er litt sure. Det er ikke særlig mange som forstår dette med gjennomgående billetter og det har ikke noe med lavpris å gjøre. Jeg har snakket med nok folk som kommer inn forsinket med SAS som ikke rakk flyet mitt (KL, BA, AY, whatever....) og som hadde seperate billetter. Dette er ikke noe folk flest kjenner til, uansett selskap.

Hilsen,
Laurenz

LCH
21-07-2006, 19:29
- Kvinnen i skranken sa at vi skulle være glad for at piloten oppdaget feilen.

- Det høres for tilfeldig ut. Jeg så selvsagt for meg at flyet ville ha styrtet. Hvis det er så tilfeldig bør ikke Norwegian få fortsette å fly, sier Heidi Ljøkjel.

Å herrejemini at det går an!!!

Tertit54
21-07-2006, 19:34
Originally posted by LCH

- Det høres for tilfeldig ut. Jeg så selvsagt for meg at flyet ville ha styrtet. Hvis det er så tilfeldig bør ikke Norwegian få fortsette å fly, sier Heidi Ljøkjel.

Gratis flyskrekkkurs til Heidi L (hvordan f.... uttaler man det etternavnet :question: )

AirbusTrond
21-07-2006, 19:37
Har ikke disse folka vært ute og reist før? De må vel vite at fly kan bli kansellert av forskjellige grunner, og at det naturlig nok med et billigselskap som NAS er kan ta lengre tid å ordne andre løsninger. Dessuten bør folk ha nok penger til å kunne f.eks. betale en ekstra hotellovernatting hvis det skulle bli nødvendig på en utenlandsreise. (Med unntak av kanksje studenter etc)

Synes infosjefen i Norwegian var litt ute å kjøre her, hvis hun er korrekt sitert i VG: -Düsseldorf er spesielt fordi vi bare har en daglig avgang herfra, sier Melbye.

sail4fun
21-07-2006, 19:39
Klart dette er en ny situasjon for Ola Dunk.
Selv i gode gammle dager da SK og BU var fiender så sendte de da egen pax til Fienden når man selv hadde problemer ?

folk kom frem.

Tertit54
21-07-2006, 20:20
Bra med litt fokus på dette her. "Problemet"er vel kjent fra feks Ryanair. De sier klart i fra at de kun transporter fra A til B. Skal du til C så er det DITT ansvar og komme deg frem tidsnok. Slik er også reglene i DY selv om de nok noen ganger strekker seg mye lenger en de egentlig behøver.Hvis folk har så dårlig råd at de MÅ fly billigselskapene så får de også lese det med liten skrift bak på biletten før de reiser.

Andrev
21-07-2006, 21:22
Jeg tror mange er dekket av reiseforsikringene sine her, min dekker i alle fall slike forsinkelser ("værforhold, teknisk feil eller trafikkuhell med det transportmiddel man sitter i eller skal reise med") om man har regnet 1t30m mellom ankomst og avgang.

Men ellers er jeg enig i at dette med separate billetter er dårlig forstått, Norwegian bør si veldig tydelig fra om når de har ansvar og ikke.

Jens W
21-07-2006, 21:59
For å snu litt på flisa som man sier
Av 148 passasjerer som skulle fra Trondheim til Oslo (mener å ha lest at flyet var fullt), og 136 fra Düsseldorf til Oslo, så er det vel maks ti som har vært i media og klaget.
De resterende pax tipper jeg er ganske happy for at de kommer seg fram :)

laurenz
21-07-2006, 23:25
Mitt inntrykk er at de allerfleste pax er fornøyde bare de får litt informasjon og til slutt kommer fram. Men det finnes stadig et lite antall personer som aldri vil bli fornøyd når det først oppstår forsinkelse. Noen av de tar kontakt med media. Og så finnes det selvfølgelig de som virkelig er uheldige og får dårlig service. Men som Cedling sier de fleste er ganske happy.

Hvis folk har så dårlig råd at de MÅ fly billigselskapene så får de også lese det med liten skrift bak på biletten før de reiser.

Det står mye rart i liten skrift bak på billettene til alle flyselskap det er vel de færeste som leser det. Om man har god eller dårlig råd har ikke noe med saken å gjøre. Noen handler på Rema andre på Meny. Jeg ser ikke poenget med å begynne å hakke på passasjerene, de er for det meste (u)lykkelig uvitende. Jeg tør påstå at de færeste her noen gang har satt seg inn i reglene som følger med din buss eller togbillett.

Hilsen,
Laurenz

LN-SSL
21-07-2006, 23:36
Originally posted by Tertit54

Originally posted by LCH

Gratis flyskrekkkurs til Heidi L (hvordan f.... uttaler man det etternavnet :question: )

Lj; på samme måte som det gamle redskapet man slår gress med
kj; på samme måte som kjole, kjele, kjøttkake, kjekse m.m. (men det er vel ikke annet å vente når folk snakker om sjole, sjøttkake, sjele, sjekse, sjino o.s.v.)

Altså uttales navnet [Jøkjel].

Det skjelettet som driver på med skihopp om vinteren, Ljøkelsøy, uttales [Jøkelsøy]
Vanskelig? Nei...., ikke for den som vil....:p ;)

laurenz
21-07-2006, 23:39
kj; på samme måte som kjole, kjele, kjøttkake, kjekse m.m. (men det er vel ikke annet å vente når folk snakker om sjole, sjøttkake, sjele, sjekse, sjino o.s.v.)

Her sliter jeg. Jeg får det bare ikke til. Kj og sj er det samme for meg, hører ikke noe forskjell. Skulle kanskje godt på Norskkurs for å få med den... :posty:

Hilsen,
Laurenz

LCH
22-07-2006, 16:06
Originally posted by LN-SSL

Originally posted by Tertit54

Originally posted by LCH

Lj; på samme måte som det gamle redskapet man slår gress med

Altså uttales navnet [Jøkjel].

Det skjelettet som driver på med skihopp om vinteren, Ljøkelsøy, uttales [Jøkelsøy]
Vanskelig? Nei...., ikke for den som vil....:p ;)

Tilhji meg min uvitenhet, men hva er "sjekse" (altså "kjekse"?)

Tommy777
22-07-2006, 16:16
Originally posted by Hurum

Norwegian har jo informert dem om at dem skal dekke utgiftene deres med de nye billettene. Er det bare jeg som har kredittkort/Mastercard/DIners/Eurocard/AmEx som gjør at jeg får regningen i posten 40-50 dager etter at jeg har brukt det?

Tenkte akkurat det samme....

LN-SSL
22-07-2006, 16:59
Tilhji meg min uvitenhet, men hva er "sjekse" (altså "kjekse"?)

Kjekse...., som i Marie-kjeks...., hunde-kjeks...., og andre typer kjekse man måtte finne på å stappe i kjeften/sjeften.....:huh:
(Å henge på en e på slutten er vel nordmørsk det da sikkert)

LN-SSL
22-07-2006, 17:01
Kj og sj er det samme for meg, hører ikke noe forskjell.

Så når du skal referere til f.eks. en flystasjon eller en togstasjon, sier du flystakjon og togstakjon du altså....? Har man ikke norsk på skolen lenger?:p ^_^

Edit: hva heter forresten sjefen/kjefen i Norwegian da? Bjørn Sjos eller Bjørn Kjos... Uten at du vet det, så er det forskjell på de to skjønner du....

laurenz
22-07-2006, 17:23
Originally posted by LN-SSL

Så når du skal referere til f.eks. en flystasjon eller en togstasjon, sier du flystakjon og togstakjon du altså....? Har man ikke norsk på skolen lenger?:p ^_^

Ikke i Nederland nei. :p

Hilsen,
Laurenz

laurenz
22-07-2006, 17:25

Norwegian har jo informert dem om at dem skal dekke utgiftene deres med de nye billettene. Er det bare jeg som har kredittkort/Mastercard/DIners/Eurocard/AmEx som gjør at jeg får regningen i posten 40-50 dager etter at jeg har brukt det?

Visa'n trekkes fra kontoen umiddelbart. Utenlandstraksjoner kan ta noen dager. Men det er faktisk ikke alle som har kredittkort.

Hilsen,
Laurenz

Hurum
22-07-2006, 17:30
Originally posted by laurenz

Visa'n trekkes fra kontoen umiddelbart. Utenlandstraksjoner kan ta noen dager. Men det er faktisk ikke alle som har kredittkort.

Hilsen,
Laurenz

...var derfor jeg ikke nevnte VISA i min posting ja.....

Tommy777
22-07-2006, 17:34

Hilsen,
Laurenz

...var derfor jeg ikke nevnte VISA i min posting ja.....

:colgate: he he.. Jeg har faktisk et UA MP Visa kredittkort, men det er amerikansk...

Hurum
22-07-2006, 17:36
Og det finnes også VISA-kort som er kredittkort og ikke belaster kontoen med en gang, men valgte ikke nevne VISA for å unngå misforståelser.

LN-BRK
22-07-2006, 17:47

Det står mye rart i liten skrift bak på billettene til alle flyselskap det er vel de færeste som leser det.

Med elektronisk billett er det vanskelig å lese det som står bak på billetten :) Husker jeg ikke feil så må man vel bekrefte å ha lest og akseptert DY sine betingelser når man kjøper billetter på nettet. Så DY burde bare henvise til at de klagende kunder at de faktisk har bekreftet betingelsene. Da burde kanskje tåta fått en annen lyd?

Folk betaler 500,- t/r for å fly hvor som helst i Europa, men de forlanger likevel å bli behandlet som om de har fullprisbilletter på business. Da har man vel i utgangspunktet gått glipp av et viktig poeng?

laurenz
23-07-2006, 00:21

Og det finnes også VISA-kort som er kredittkort og ikke belaster kontoen med en gang, men valgte ikke nevne VISA for å unngå misforståelser.

Mitt VISA er et kredittkort. Jeg vet at det utrolig nok finnes utrolig mange som blander bankkort og VISAkort/kredittkort. Det er typisk Norsk.... At jeg blir trukket umiddelbart skyldes at banken min har satt op en kredittkonto (eller hva de nå heter). Veldig greit, lett å holde oversikt over gjelda si :-p

LN-BRK: Du har selvfølgelig rett. Men det gjør man/vi hele tiden, det hjelper ikke. Bare se hva som har stått i avisene de siste dagene. "Vi følger de europeiske retningslinjer" har vel blitt sagt mange ganger nå. De får til å med kjeft for det. Jeg vet ikke hvor mange jeg har forklart at "slik er reglene" og fått sure kommentarer tilbake. Folk forlanger topp service, uansett hva de har betalt for billetten. Og til en vis grad så har de jo rett også. De har betalt for et produkt og når ikke de får produktet slik avtalt så har de rett på kompensasjon.

Hilsen,
Laurenz

Hurum
23-07-2006, 10:30

Mitt VISA er et kredittkort. Jeg vet at det utrolig nok finnes utrolig mange som blander bankkort og VISAkort/kredittkort. Det er typisk Norsk.... At jeg blir trukket umiddelbart skyldes at banken min har satt op en kredittkonto (eller hva de nå heter). Veldig greit, lett å holde oversikt over gjelda si :-p
Hilsen,
Laurenz

Ja det er mange som ikke helt forstår forskjellen på bankkort og kredittkort....og derfor nevnte jeg ikke VISA siden så mange ikke forstår forskjellen. :D

wf145
23-07-2006, 11:07
og dermed var vi laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt på viddene i forhold til topic gitt..:):old