Flyprat >
Flyforum > Finnair skal fly Helsingfors Lisboa - blir det den lengste ruta i Europa?
View Full Version : Finnair skal fly Helsingfors Lisboa - blir det den lengste ruta i Europa?
Boarding.no (http://boarding.no/art.asp?id=22427)
Finnair med direkte-rute Helsinki-Lisboa
Fra den 29. mars 2007 blir det igjen direktefly mellom Helsinki og Lisboa. Den nye Finnair-ruten vil få tre ukentlige avganger med en Airbus 320.
Finnair vender tilbake til Lisboa. Fra den 29. mars neste år - 2007, blir det igjen direktefly mellom Helsinki og den portugisiske hovedstaden.
Finnair - som vil åpne flere direkteruter det neste året, satser på tre ukentlige rundturer mellom Helsinki og Lisboa med en Airbus 320.
den lengste i Europa?? NIX!! HEL-LIS er 3361 km
OSL-LPA (SK) - 4102 km
OSL-TFS (NB) - 4133 km
ARN-LPA (NB) - 4331 km
Det forutsetter jo at du regner Kanariøyene for å være i Europa. Geografisk sett ligger de i Afrika, selv om de politisk sett tilhører Europa.
(Men prøv å si til en kanarier at han er afrikaner - det liker han ikke.)
Kanariøyene ligger helt klart ikke i Europa. De hører til Afrika!
The Ticketor
20-07-2006, 14:06
Men hva sier IATA? Noen som har sine gamle bøker liggende et sted?
ok, men Finnair har allikevel ikke den lengste ruten innen Europa.
FlyGlobespan flyr f.eks. Glasgow-Larnaca (Cypros) som er 3700 km, og hvis ikke Cypros heller er Europa så er f.eks. Moskva-Madrid (Aeroflot) 3419 km:wow:
Men for å svare selv, Iberia flyr Madrid-Moskva og det er visst 3438 km.
Noen regner ikke Russland med til Europa heller, men det er vel mer tvilsomt.
Kypros er Midt-Østen, som er Asia.
Da vinner Iberie - de flyr til Domodedovo som er lengre øst enn Sheremetyevo som Aeroflot bruker:exclamati
Trodde Finnair mente at det var den lengste europiske ruten Finnair hadde ^_^
Hvem som deltar i Eurovision song contest sier ingenting om en er med i Europa. Israel kan vel neppe kalles europeisk. Kypros er vel mer europisk enn Norge snart :cry:
Kypros er i Midt-Østen, og ligger inntil den asiatiske delen av Tyrkia. Når det gjelder sport er de med i UEFA, og konkurrer så vidt jeg skjønner i Europa. Men ved diverse googlinger plasseres det geografisk i Asia.
At et område er i EU betyr ikke at det er i Europa, Martinique og Guadeloupe er åpenbart i Amerika/Karibia, for eksempel.
Et kart fra Wikipedia (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c6/Europe_political_map.png) med alle svakheter det medfører, har en god definisjon, "Geographically in Asia, considered European for cultural and historical reasons."
ed: la til link til Wikipedia
The Ticketor
20-07-2006, 15:08
Kypros ligger i IATA TC2 Middle-East sub-area:
Bahrain, Cyprus, Egypt, Iran-Islamic Republic of, Iraq, Israel, Jordan, Kuwait, Lebanon, 0man, Qatar, Saudi Arabia, Sudan, Syrian Arab Republic, United Arab Emirates(UAE), Yemen-Republic of.
ok, ok - jeg regnet med at noen ville finne bevis for at LCA ikke var i Europa, så da kan vi være enige om at Iberias MAD-DME er den lengste flyruten i Europa? Wikipedia-kartet viser tydelig at Moskva ligger i den europeiske delen av Russland. case closed
Nesten som å følge med i en debatt om Finland er med i Skandinavia, eller Danmark egentlig med i Skandinavia.....hehe:colgate:
The Ticketor
20-07-2006, 15:15
Det finnes fullgode svar på det også, men jeg vet ikke om jeg tør... ^_^
Jeg prøver meg.
Norge Danmark og Sverige utgjør skandinavia, da historisk sett Danmark var sør-Sverige pluss det som er Danmark idag og deler av nord-Tyskland.
Den skandinaviske halvøy består av bare Sverige og Norge idag.
:old
Tertit54
20-07-2006, 19:57
Så prøv å si til en spanjol på Gran canaria at han er afrikaner !! Ikke mye lurt det:p
LPA/TFS/ACE osc er EUROPA. De tilhører jo spania og er erfor endel av Europa vil jeg hevde
Originally posted by Tertit54
Så prøv å si til en spanjol på Gran canaria at han er afrikaner !! Ikke mye lurt det:p
LPA/TFS/ACE osc er EUROPA. De tilhører jo spania og er erfor endel av Europa vil jeg hevde
Er ikke enig med deg der. Man kan ikke si at man er i Europa når man er helt øst i Russland heller. Kan man???:question:
Originally posted by Tertit54
Selvfølgelig blir kanarierne gretne, det antyder jeg jo også, men geografisk tilhører de Afrika, akkurat som Ceuta og Melilla.
Guadeloupe, Martinique, fransk Guyana og Réunion er franske fylker (departements) men ligger i hhv Amerika (Karibia og Søramerika) og ... tja - Asia eller Afrika?. De bruker Euro, spiser croissanter og får inn TF1 - uten at de ligger i Europa av den grunn. De produserer bananener til EUs indre marked (som tyskerne ikke vil ha for de er mindre og søtere enn de tyskerne er vant til).
Avstanden Paris - Fort de France, Martinique er 6839 km... så det er lenger enn ARN-LPA uansett.
Grønland er ikke i Europa selv om det er en del av Kongeriket Danmark, det er i Amerika.
Uff - du store verden så liten den er blitt :colgate:
Men lykke til Finnair med nok en nysatsing :D
Vil tro at London - Baku (Aserbajdsjan) er den lengste innen Europa med 3974km. Og nei, det er ingen tvil om at Aserbajdsjan ligger i Europa.
Landet er medlem av Europarådet (http://www.coe.int/T/E/Com/About_Coe/Member_states/default.asp) og norsk UD definerer det også som Europa se for eksempel her (http://www.norway.info/europe.htm)
Å si at Kanariøyene hører til Europa er som å si at Hong Kong lå i Europa mens det var under britisk styre og da blir Europabegrepet meningsløst.
jikswoboB
21-07-2006, 02:05
Azerbajdzjan är ett asiatiskt land (om än gränsfall). Om nu inte EU-medlemskap är tillräckligt för att räknas som europeiskt land kan knappast att vara medlem i Europarådet göra det heller.
Den här kartan lär oss var gränserna går:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Europa_politisk_karta.PNG
Superhai
21-07-2006, 03:22
Nuvel, hva med CPH-SFJ da?
Originally posted by turist
Men for å svare selv, Iberia flyr Madrid-Moskva og det er visst 3438 km.
CPH-Soendre Stromflord er 3440 km ...... Og Groenland ER en del av Europa.
Europa ligger mellom Island og Azorene i vest og Bosporusstredet og Uralfjellene i øst, Svalbard i nord og Gibraltarstredet i sør. Grønland er nordamarikansk.
sail4fun
21-07-2006, 23:17
Og da konkluderte vi med at
a) SAS Braathens faktisk flyr InterCont til LPA som ligger i Afrika ?
Eller at
b) SAS Braathens flyr en av de lengste rutene i Europa ? OSL-LPA (http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?PATH=osl-lpa%0D%0A&RANGE=&PATH-COLOR=red&PATH-UNITS=km&SPEED-GROUND=&SPEED-UNITS=kts&RANGE-STYLE=best&RANGE-COLOR=navy&MAP-STYLE=)
:question:
Kanariøyene ligger geografisk sett i Afrika. Det er kortere fra Oslo til Kairo, men ingen vil vel hevde at Cairo ligger i Europa av den grunn. Fra Oslo er det bare 80 miles lengre til St. John's i Canada enn det er til Las Palmas. Air Canada skal jo fly London - St. John's med A319 neste sommer.
Så jeg har vært i Afrika da, siden jeg har vært på LPA? :lol:
Originally posted by GFL
Nei. Jeg mener bestemt at man ikke kan skryte på seg at man har vært i Afrika når man har vært på LPA.
Det kan godt være at det geografisk ligger både her og der, men rent praktisk ligger det i Europa
Originally posted by GFL
Det har du, og Grønland er åpenbart i Nord-Amerika. Se på et kart da!
Azerbaidsjan er åpenbart i Asia, det ligger jo øst for Ural, øst for Tyrkia som er Asia og nord for Iran som er Asia.
Grunnen til at en del land i Kaukasus er med i OSSE og Europarådet er historisk - ønske om stabilitet i områdene.
SASBraathens flyr interkontinentalt til LPA - se på et kart!
Kypros er en øy i Middelhavet, 50 km syd for Tyrkia. Geografisk sett er Kypros en del av Tyrkia, men kulturelt har det vært europeisk siden første verdenskrig. Internasjonalt er Republikken Kypros anerkjent som stat, men den kontrollerer kun de sydlige to tredjedeler av øyen. Den nordlige tredjedelen ble okkupert av Tyrkia ved en invasjon i 1974, da de greske generalene hadde begynt å angripe tyrkiske landsbyer for å gjøre hele øya Kypros til en del av Hellas. Siden er Nord-Kypros (KKTC), den tyrkiske republikken nord på øya, blitt opprettet, selv om kun Tyrkia anerkjenner landet. I årtiene etter invasjonen er den nordlige delen blitt nesten utelukkende tyrkisk og de sydlige to tredjedeler nesten utelukkende gresk. Derfor omtaler man noen ganger de to områdene som «den greske delen» og «den tyrkiske delen» av Kypros.
I årevis har det vært forhandlinger om å gjenforene øya, men fremdeles uten større hell. Tyrkerne vil bli likestilt med grekerne slik verden hadde blitt enige om i 1960, mens grekerne på sin side mener at de har større krav på øya siden det er flere grekere som bor der. I 2004 fikk innbyggerne i både den sørlige og nordlige delen av Kypros sjansen til å avgjøre om de to delene skulle forenes eller ikke. Under folkeavstemmingen sa over 70 % av tyrkerne JA til FNs foreningsplan, mens over 70 % av innbyggerne i Sør-Kypros valgte å si NEI. Dermed ble bare den sørlige delen av Kypros medlem av EU, selv om Kypros ifølge tidligere avtaler ikke har rett til å bli medlem av en organisasjon som Tyrkia ikke er medlem av.
Storbritannia har også sitt Suverene Baseterritorium på øya. Disse små områdene er ikke en del av Republikken Kypros og utgjør kun 256,4 km².
Originally posted by P.A. VIKING
Eller at
b) SAS Braathens flyr en av de lengste rutene i Europa ? OSL-LPA (http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?PATH=osl-lpa%0D%0A&RANGE=&PATH-COLOR=red&PATH-UNITS=km&SPEED-GROUND=&SPEED-UNITS=kts&RANGE-STYLE=best&RANGE-COLOR=navy&MAP-STYLE=)
Denne diskusjone hadde vel ikke noe med SAS Braathens å gjøre? Sterling flyr forresten også OSL-LPA.
Og LPA må forresten enten være i Afrika eller ikke være det, betstem dere folkens! ;)
Hva da med Grønland? Er det en del av Canada?
Originally posted by LCH
Originally posted by P.A. VIKING
Eller at
Denne diskusjone hadde vel ikke noe med SAS Braathens å gjøre? Sterling flyr forresten også OSL-LPA.
Og LPA må forresten enten være i Afrika eller ikke være det, betstem dere folkens! ;)
Noen ser da alltid tingene gjennom "SAS-øyner"...ikke noe nytt det
Men skjønner hva P.A.Viking mener....SAS Braathens vil jo da pr definisjon fly intercontinentalt :colgate: ...og det med B737...
jikswoboB
22-07-2006, 17:42
Originally posted by EB
Hva da med Grønland? Er det en del av Canada?
Hmm, Nordamerika menar du? Ja, Grönland räknas som en del av Nordamerika.
Hva mener våre danske venner om det?
Hva med Dronning Mauds land? :p
Sikkert noen som mener at vi bør få en rute dit også...^_^
jikswoboB
23-07-2006, 12:29
Originally posted by EB
Hva mener våre danske venner om det?
Oavsett vad danskar anser om det, är och förblir Grönland en del av Nordamerika. Tror heller inte att man i Danmark bryr sig vad Grönland tillhör för kontinent. Det har ju liksom ingen betydelse.
Men Grønland er ikke medlem av den nord amerikanske handelsordningen...eller?
Grønland er en del av Nord Amerika, ikke noe Danmark kan gjøre med det og det er fullstendig urelevant hvem som eier det. Det blir som å se at Afrika var Europa den gang de var masse kolonier der. Geografi og politik er to helt forskjellige ting! Turkia er delvis Europa og delvis Asia, grensen går gjennom Istanbul.
Laurenz