Log in

View Full Version : Cebu Pacific GES-MNL m/r


eirikma
02-08-2016, 08:56
Som tittelen sier, skriver jeg om en tur jeg hadde til Manila fra General Santos. Måtte en tur til ambassaden for å få ordnet noen papirer, så da benyttet jeg anledningen til å få prøve et nytt selskap! Valget stod mellom Philippine Airlines eller Cebu Pacific, men siden PR har kun en avgang midt på dagen fra GES falt valget på 5J. Billetter ble bestilt, og vi var klare for hva enn et lavprisselskap for filippinere kunne by på! Når jeg sier vi, mener jeg undertegnede, min forlovede og hennes far. Faren hennes ble med, siden vi skulle bo hos søsteren hans.

28.07.2016 07:35 5J992 GES-MNL RP-C4107 A320-214W Seat 30B
Dagen etter ankomst med SQ fra CPH via SIN til DVO var jeg klar for en dag med avslapping og utnyttelse av et varmt klima. Men den gang ei. Her skulle man opp klokka 04:30 og friskes opp for en dag med pendling til en av verdens verste flyplasser knyttet til en storby tett med bolighus og trafikk, og ikke minst kriminalitet. Sistnevnte så vi for øvrig ikke noe til. Min kjære og hennes familie bor ca 45 minutters forsvarlig kjøring fra flyplassen. Vi brukte 35 minutter. Van var bestilt dagen i forveien og dukket opp kl 05:00 som avtalt. Vi kjørte av gårde kl 05:25 og var framme 06:00. På flyplassene her screenes man først ved ankomst terminalen. Innsjekk unnagjort på få minutter, og siden vi skulle bare være en dag, hadde vi ikke insjekket bagasje med oss. Så var det enda en runde med screening før man va inne i venteområdet. Terminalen var forholdsvis liten, med mange sitteplasser, to gates og en kiosk som ikke hadde åpnet for dagen. Filippinene er på mange måter et U-land, med mye fattigdom stort etterslep på vedlikehold av bygninger og veger, og dette merkes godt i terminalen. Den minte mye om gammelterminalen på KKN, bortsett fra at på KKN hadde de tre gates. Flyet parkerter i rute på skrå utfor terminalen, og trapper ble skjøvet på plass både foran og bak. Etter 15 minutter turnaround var det tid for boarding.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160802/537d38d8b1b4099a5856696b554eaddb.jpg
På tur ut mot flyet, en A320-214 levert ny til selskapet 20.01.2016; ca et halvt år gammelt med andre ord
Pitchen var etter filippinsk størrelse og knyttnevetesten ble IKKE bestått! Snarere tvert imot; det gjorde skikkelig vondt i knærne. Meget ubehagelig. Men heldigvis bare to timer med dette, så overleve skulle jeg. Dessuten var det enda en ikke-asiat ombord, og han var høyere enn meg. Tror han hadde det mer ubehagelig sånn sett.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160802/ce60bcc62e7244015170f9869e8b35f0.jpg
Helt full kabin, selv om de fleste er lavere enn nakkestøttene og ikke synes på bildet
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160802/5fc90e7363847dcdbd3bb13b496f25d2.jpg
Kjæresten hadde god plass
AC fikk kjørt seg på bakken. Med regn i lufta og tropisk klima var det mye kondensert luft som kom ut. Men temperaturen var upåklagelig. De bruker ikke GPU her, så APU var på for strøm og motorstart. Etter oppstart uten pushback var det en forholdsvis kort taxitur, og etter takeoff bar det rett nordover med oss.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160802/2f0e5b8a6d55cbb1887936efe4a0342f.jpg
Ut på banen for litt backtracking
Kjøpte en pose potetgull til den nette sum av 12 kroner. Den fikk dama spise. Var ikke så sulten. Ellers en hendelsesløs flight. Sov stort sett hele veien. Landet i rute, og var ute av flyplassen etter 5 minutter. 5J bruker terminal 3 ved MNL, og den var helt ok.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160802/d4deffcdd7b4410f0137d1f85ded4207.jpg
MNL
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160802/daca6a9824f8d45d3f8cb38eeedb0dea.jpg
Parkerte ved siden av denne. En A330-343 levert ny til selskapet 20.02.2014
Utenfor ventet min kjæres tante og hennes ektemann. De kjørte oss rett bort til ambassaden hvor det var levering av dokumenter. De var klare til avhenting etter 2 timer. Spiste lunch i mellomtiden.
Manila er en overbefolket by. Det ser man tydelig når man kommer til boligområdene. Leiligheten vi skulle overnatte i var ikke større enn 30 kvadratmeter. Det var stue/kjøkken/spisestue og et soverom, samt et bad. I tillegg var den inneklemt imellom flere andre leiligheter, så det var ingen luftemuligheter bortsett fra inngangsdøren og et ventilasjonssystem som nesten ikke fungerte. Det var ikke plass til kjøleskap, Der inne bodde det en familie på 4 altså. Og så kom vi i tillegg. Vi lå på madrassen foreldrene brukte , og barna deres sov i køysenga ved siden av. Det var ubeskrivelig varmt, og neste gang skal jeg ta inn på hotell!!!

28.07.2016 10:00 5J989 MNL-GES RP-C3276 A320-214W Seat 12E

Hvis noen lurer på hvorfor jeg valgte midtsete, var det fordi dama ønsket å sitte ved vinduet, og jeg ønsket å sitte ved dama. Dermed ble det et kompromiss. Men det gikk bra, siden det var kjentfolk på begge sider av meg.
Samme prosedyre her med sikkerhet og innsjekk. Nettbrett og flytende lå i bagen under screening, og de brydde seg ikke om størrelse på flasker med innhold, eller at de ikke lå i egen zip - pose. Gate ble byttet underveis pga annet sent innkommende fly. Dermed ble det buss ut til flyet.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160802/a37e1194c02e35c89462b72d9925d444.jpg
Et stk motor på vårt fly for anledningen, en A320-214 levert ny til selskapet 22.12.2013; ca 3,5 år gammelt
Sete 12E var nødutgangssete, og dermed meget god pitch for undertegnede! Dama var lite fornøyd med at veska måtte opp i hylla. En ting jeg likte var at de håndhevet påbudet om en stk handbagasje rimelig strengt, og at folket var lydige til dette. Dette bidro til rikelig med hylleplass! Og for en køkultur! Et eksempel for oss nordmenn...
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160802/cf022565a3dd8ad9641fb1ba8c28a2b3.jpg
Me like
På MNL prioriteres større fly framfor de små lokale, så vi ble ca 10-15 min forsinket pga venting i køen. Men det gjorde ingenting for min del, for jeg fikk se både Cathay Pacific og China Airways ta av. Eksotiske selskaper jeg sjeldent får se.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160802/fe43e052a20b94197554edc859589464.jpg
Cathay Pacific A350 på takeoff roll. Fikk dessverre ikke registreringa med meg
Vel i lufta sovnet jeg av igjen. Frøkna gjorde det samme. Lite søvn på oss i varmen med andre ord. Våkna opp av en konkurranse de kjørte, hvor man skulle gjette et lands valuta, så kunne man vinne en Cebu Pacific toalettmappe. Klarte å få rett på Russlands valuta, så da ble det gave til dama. Hun ble glad for den.
Samme opplegg tilbake. Da vi landet i GES -for øvrig en av de beste landingene jeg har vært med på- ble det oppfordret til ikke å ta av seg beltet før flyet stoppet. Dette ble ikke fulgt. Det ble også oppfordret til å komme seg raskt inn i terminalen, slik at man ikke var i veien for bakkepersonalet. Heller ikke dette ble fulgt. Men på et vis skjønner jeg de. Det er sikkert mange som flyr for første gang, for den vanlige filippiner har ikke råd til å fly slik som oss.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160802/b2387c266ca0f3e599bca46536d77260.jpg
Innflygning til GES

KONKLUSJON:
5J er som andre billigselskap. Alt koster hvis du skal ha det inkludert. Men hyggelig betjening og firholdsvis nye fly gjorde dette til en grei tur. Bruker de gjerne igjen til innenlandsturer her i framtiden når jeg og dama skal på tur hit i framtiden!

Bizflyer
02-08-2016, 09:45
Artig å se en rapport fra 5J.
Var det ingen dansende flyvertinner å se som gjennomførte sikkerhetsdemo? Selskapet er jo kjent for det.

Dessuten synes jeg du tok temmelig lett på dette med "levere papirer på ambassaden". Som om det var gjort i en håndvending liksom. Nå er det noen år siden jeg var der, og da innebar det flere timers venting, ikke en nordmann i sikte og de lokale som jobbet der oppførte seg som drittsekker. Manglet man kopi av et papir, som ikke engang sto i listen, var det bare "kom tilbake med det i morgen sammen med resten av søknaden" og "nei, du kan ikke sende den med post, fax, mail eller ordonans - du må komme selv". Aldri har jeg vel hatt mere lyst til å gå amok!

eirikma
02-08-2016, 10:33
Takk Bizflyer
Når det gjelder 5J var det ingen dansende flyvertinner denne gangen. Det var heller det motsatte på tur til MNL. Ganske sure noen av de. Nesten ikke et smil å se. Men returen var bedre, dog ikke så mye dansing da heller.
Når det gjelder papirarbeidet var det for å få lov å gifte meg her at jeg dro dit. Da trenger man å få validert prøveattesten (Certificate of No Impediment to Marriage). Eneste kravet er at den først er validert av UD her i Norge før den kan valideres av ambassaden. Menneskene var hyggelige, og det gikk greit å få ordnet med stempel og underskrifter. For å forklare prosessen: UD validerer dokumentet her i Norge for å bekrefte at saksbehandler hos Skatteetaten har myndighet til å utstede et slikt dokument. Deretter valideres dokumentet hos ambassaden å bekrefte at vedkommende validør hos UD har rett til å validere dokumentet. Dette kreves, siden at Filippinene ikke er under Haag-konvensjonen, og dermed er ikke et apostillestempel godt nok.
Når det gjelder visum for henne til Norge, er listen en del mer omfattende. Der har jeg sikret meg kopier av alle dokumenter de krever, og det blir nok krevd av hennes dokumenter også. Gleder meg allerede...!
Folka på ambassaden var da hyggelige, de! Kan hende du var uheldig med de du traff den dagen. Men det var litt Fort Knox over det hele, slik det var hos UD også.
Man må sjekke og dobbeltsjekke at alt av papirer er med. Det er alfa og omega, spesielt ved visum! Ellers sendes alt til UDI, og da tar det uendelig med tid før søknaden er ferdigbehandlet!

OttoL
02-08-2016, 15:22
Flott rapport :) Nå har vel aldri Cebu vært kjent som et selskap som tilbyr god benplass, men det er vel som du sier at kundene ikke er Langbein fra skandinavia.

Artig å lese en rapport om selskap man ikke hører så mye til :)

Bergern
08-08-2016, 18:17
Artig lesning fra eksotisk reise. :)

Skuggenheimer
14-08-2016, 12:37
Morro å høre fra Cebu Pacific og om en flyvning fra the "tuna capital". Har flydd 5J mange ganger. Jeg syns PR og 5J er rimelige "like dårlige el gode" og prisforskjell/flyopplevelse liten. Syns 5J i all hovedsak virker mer moderne. Flyr mest med de fra BKK pga bedre ankomsttid til MNL en PR(KU el TG). Det aller viktigste for meg er dog at 5J benytter NAIA's T3 og siden jeg alltid skal til Makati så blir denne terminalen klart nærmest. Hvis jeg av ulike grunner må benytte T2 el T1 kan dette være timesvis i forskjell hvis man er uheldig med trafikken(noe man som oftest er i MNL).
Velger man PR avgangen til og fra GES(til MNL)så får man imidlertid fly A330 og ved kjøp av Biz billett får man sitte i ordentlige biz seter. Jeg bestiller alltid nødutgang med 5J, for som du sier er det liten pitch på de vanlige setene.
Heldigvis har jeg aldri sett dansende cabin crew på 5J men har hørt på denne forferdelige "fun" konkurransen de tydeligvis er pålagt å avholde en rekke ganger. 5J "the fun airline", vel, jeg vet ikke? Skal bare frem jeg.
El er jeg spent på ambassaden. Får vel mitt første møte med den da det kommer en liten en i okt/nov som skal få seg norsk personnummer og pass etterhvert. Mor og barn(hvis alt går bra)skal så til Norge. Dog ikke noe giftemål her i gården:-)
Artig rapport.

eirikma
15-08-2016, 02:10
Morsomt å lese Skuggenheimer. T3 på NAIA ligger nærmest ambassaden også har jeg forstått. Ca 20 minutter med bil. Og det er en helt grei terminal å bruke også. Public wifi funket også brukbart, i motsetning til flere andre plasser. (KCC, SM City etc)
Snakker om tunfisk. Stoppet ved et fiskemarked på vei til en strand utfor GenSan her om dagen. Kjøpte en 6kg tunfisk til 90 pesos pr kg, eller ca 17 kroner. En hundrings for en så svær fisk er jo helt grei pris å betale. Hadde mange middager på den.

Skuggenheimer
18-08-2016, 12:33
Ja fra mitt Makati "HQ" er det ikke så langt biort til The Fort(BGC)hvor ambassaden har lokasjonen. Mulig jeg kommer til å administrere meg litt ut av prosessen da det meste av papir kan ordnes via NAV intl ift ungen og mammaen. Jeg hater kø, hehe.. El hvordan var det der?