PDA

View Full Version : Spørsmål omkring vedlikehold av DY sin flåte


Tertit54
19-07-2006, 11:56
Det har vært endel skriving omkring de tekniske problemer DY har hatt i det siste.De har tydligvis hatt endel uforusette utgifter i det siste og endel ekstraordinært vedlikehold. Hvor utfører DY sitt vedlikehold ? På gardermoen har de ingen hangar og deres teknikere må altså jobbe utendørs hele året i motsetning til SasBraathens som har to hangarer til disposisjon. Dette borger vel ikke for gode arbeidsforhold ?
Selv om 737 er en solid maskin så er det helt nødvendig med vedlikehold,vedlikehold og litt mere vedlikehold. Jeg ser at SasBraathens har hatt mye tekniske problemer det siste året, selv med en vesentlig nyere flypark. Har DY vært ekstremt heldige eller har de "enklere" rutiner ved snags ?I tillegg så virker det som om de nesten ikke har noe reserver å gå på når de ikke kan fly,og må leie inn (dyre) erstatningsfly fra diverse mindre flyselskaper i Europa.
Et annen ting jeg lurer på er hvordan tilgangen på piloter er nå om dagen.? En tommelfinger regel er visst at det trengs 4-5 komplette crew for å operere et fly. Er det så mange piloter med jet-rating der ute klare til å begynne å jobbe i både DY og andre flyselskaper??:question:

intransfer
19-07-2006, 12:23
Så har de vel en liten hangar i Stavanger der fly på nattstopp får en liten sjekk.

LN-BRK
19-07-2006, 12:40
Originally posted by Tertit54
Et annen ting jeg lurer på er hvordan tilgangen på piloter er nå om dagen.? En tommelfinger regel er visst at det trengs 4-5 komplette crew for å operere et fly. Er det så mange piloter med jet-rating der ute klare til å begynne å jobbe i både DY og andre flyselskaper??:question:

Ja, det er fortsatt nok tilgang på piloter. Det er mange piloter med 737-rating som ikke har jobb. Problemet kan imidlertid være at dette er piloter med lite totaltimer slik at de ikke er aktuelle for DY, men jeg vet om flere med riktige kvalifikasjoner som venter på å slippe til på opptak/intervju. Og det er flere piloter som har fått jobb i DY og som skal på kurs utover høsten.

LN-REF
19-07-2006, 12:58
ATC Lasham (http://www.atclasham.co.uk/)

http://www.atclasham.co.uk/Resources/atclas1.jpeg

http://www.atclasham.co.uk/Resources/lnkkj1a.jpeg

laurenz
19-07-2006, 23:42
Ingen Hangar på Gardermoen??? Når ble den revet i så fall?

Norwegian har Hangar på Gardermoen, den ligger forbi GA terminalen den. ;)

Akkurat nå så har Norwegian ikke noe ledig kapasitet, rutenettet utvides like fort som flåten. Med KKT og KKY på plass burde tinge blir betydelig bedre. Det går litt opp og ned med snag, noen ganger er det mye andre ganger går alt som en drøm. Om DY har noen enklere rutiner ved snag vet jeg ikke men teknikerne på OSL er bestandig superraskt på stedet om det trengs. Men så blir vi da som regel varslet om behovet før flyet lander at det er noe de bør se på. Andre selskaper (KL, BA, AF, AY m.fl.) sier gjerne ifra først når flyet har parkert og paxen godt av. Men ringer man til SAS Teknisk er også de raskt på stedet. Men det kan jo være at det å ha en enhetsflåte av 733 gjør at feil kan bli rettet noe raskere fordi man er så godt kjent med flyene?

Hilsen,
Laurenz

Dag Viking
20-07-2006, 01:27
DY er lei av utenlandske piloter med rating men lite timer, som bruker selskapet som en stepping-stone og forsvinner rimelig kjapt. De ser derfor på løsninger der de kan ta inn folk for fremtiden som ikke tilfredsstiller de offisielle kravene!;)

LN-BRK
20-07-2006, 08:09
Luftfartsskolen og Norwegian ser på et samarbeid for å rekruttere piloter i fremtiden: http://www.luftfartsskolen.no/modules/nyhetsside.aweb?ID=1769&backurl=/modules/News.aweb