PDA

View Full Version : Erfaringer og spørsmål om online reisebyråer


Discus
19-07-2016, 10:48
En generell tråd relatert til å kjøpe billetter eller pakkereiser gjennom forskjellige reisebyråer:

Ikke bestandig det billigste er det som lønner seg:
Til sammen 137.000 reisende skal være berørt etter at et av Englands største bookingfirma kollapset. Mange er nordmenn.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/reiseforsikring/reiseselskap-konkurs-nordmenn-rammet/a/23743129/

RescueMe
19-07-2016, 11:08
Kan vel være greit å bite seg merke i at i dagens onlineselskaper kan framstå som store, og for så vidt være bra seriøse, men de trenger ikke å være økonomisk solide av den grunn.

Skulle gjerne sagt at den eller den måten å booke på er tryggest, men det er vanskelig å gi en fasit. Eneste rådet kan vel være å booke mest mulig direkte, og alltid alltid bruke kredittkort!

FQTV
19-07-2016, 12:25
All online bruk av kort bør være med Kreditt-kort.

UtPåTur
22-11-2016, 21:12
Er det noen reisebyrå på nettet som tilbyr gebyrfri kjøp av tur med VISA kort?

akira
23-11-2016, 02:28
Noen med erfaring av Tripmonster.no?

MountainDew
23-11-2016, 02:38
Er det noen reisebyrå på nettet som tilbyr gebyrfri kjøp av tur med VISA kort?

De fleste tar ikke noe gebyr for VISA/debit.

Om du har VISA/credit kan du prøve å legge det inn som debit da mange betalingssystemer ikke klarer å oppdage forskjellen.

Penger spart :)

Balle Chlorin
26-11-2016, 22:26
Sitter og ser på sjakk og billetter til årets Thailandtur. Skal fly SAS/Thai. Ca 1500,- billigere å bestille på Tripmonster enn på Thai sin hjemmeside med nøyaktig samme fly. Er dette 1500,- kroner rett i lomma, eller er det tryggere å bestille med Thai siden det er et par korte connections? Har man samme rettigheter ved forsinkelser om man bestiller hos et online reisebyrå?

Balle Chlorin
01-12-2016, 14:56
Ingen?? :drunk:

FamilyGuy
02-12-2016, 19:52
Slik jeg har forstått det har du samme rettigheter, men dersom det skjer noe er det vel reisebyrået som har ansvaret, ikke flyselskapet. Bare undersøk om det er "beskyttede connections", eller connections på eget ansvar.
Hvis de er beskyttet er det 1500kr rett i lomma, og du er good to go.

Merk at du mest sannsynlig ikke tjener poeng på disse TG strekningene ved bestilling hos byrå.

SBT
04-12-2016, 15:29
Har du forsøkt å kontakte et online reisebyrå noen gang ? Det kan være du får svar fra en norsktalende bosatt i India eller lignende. Selv ,norske' online selskaper som Gotogate og Marcopolo med flere, har ikke kontor her i landet.
Men, jeg må innrømme at jeg fikk en bra pris til Frankfurt en gang med Gotogate, kr. 750 med SAS hele veien via ARN, hvor SAS bare oppga priser over kr. 2000 på sin hjemmeside. Men, det var jo småpenger ift hva man risikerer på long haul.

blazius
23-02-2017, 14:42
Familien på fem skal en rundtur i Europa i sommer, SK på alle seks legs. Helt kurante forbindelser (typisk 1-2 timer mellom ankomst/avgang på OSL, ARN og CPH). SK (og WF) skal ha rundt 2500 mer enn Tripmonster selger billettene for. Billettene er i alle fall Go Light uten baggasje, men 4 av 5 har sølvstatus slik at vi skal få med 4 kolli uansett.

Noen som helst grunn til å kjøpe rett fra selskapet? Vi har ingen behov for fleksibilitet med mindre det oppstår alvorlig sykdom og slikt, og det er vi uansett forsikret mot.

MCO-WDW
23-02-2017, 22:23
absolutt ingen grunn til å bestille direkte.
men hvist du ikke har gjort det,søk billettene gjennom momondo/kelko først.
da får du rabatt (ca 200kr pr 1000kr) hos de mest aktive byråene. (supersaver,ticket).
husk at de fleste tar et kredittkort gebyr.
ticket er det billigste på kredittkortgebyret (5%),og tripsta tar ingen gebyr med visa.
husk også at du på alle disse reisebyrående at du må gjennom 4 sider med tillegssalg som du MÅ svare NEI på,for å beholde den billige prisen (ca200kr pr1000kr),og du må også hoppe over "setevalg".
Dette er måten de tar igjen de 200kr på,og jeg tror 95% av bestillerne blir lurt der.

arneb
23-10-2017, 18:14
Noen som har erfaring med airngo. Ligger ca 1400 nok under Qatar OSL-MNL t/r om et par uker.

mcduck
24-10-2017, 13:34
Airngo er eid av Ticket Feriereiser, så de er nok trygge å handle med.

MD87
12-11-2017, 20:19
Noen som har bestilt flybiletter gjennom Kiwi.com før?
Lureri eller er det greit å booke med bare handbagasje

LN-MOW
12-11-2017, 20:51
'Går som regel bra' .. (famous last words). Vær imidlertid klar over at flyselskapet ikke får annen konaktinfo enn Kiwi's, så de har ingen mulighet til å få kontakt med deg i tilfelle f.eks. schedule change eller kansellering. Du er helt prisgitt Kiwi.

MD87
12-11-2017, 21:33
'Går som regel bra' .. (famous last words). Vær imidlertid klar over at flyselskapet ikke får annen konaktinfo enn Kiwi's, så de har ingen mulighet til å få kontakt med deg i tilfelle f.eks. schedule change eller kansellering. Du er helt prisgitt Kiwi.

Vet du noe om viss jeg bestiller, blir det da en booking eller får jeg to bookinger som jeg like gjerne kunne bestilt hver for seg selv?
Ser på en tur som går innom Gdansk, ankommer med LOT og skal videre med Wizz Air 1 time senere.

LN-MOW
12-11-2017, 21:57
All den tid LOT og Wizz Air ikke har noen interlineavtale, må det bli to bookinger. Har du bagasje blir det veeeeeeeeeeeeldig tight.

vbe86
13-11-2017, 00:33
Noen som har bestilt flybiletter gjennom Kiwi.com før?
Lureri eller er det greit å booke med bare handbagasje

Kiwi legger ikke inn din kontaktinfo når de bestiller fra flyselskapet og har lik null support når ting ikke stemmer så mitt råd er å holde seg langt unna. :old

Har feks ikke tall på hvor mange ganger det har dukket opp passasjerer ved Ryanair innsjekken som har bestilt via Kiwi og som ikke har sjekket inn på nett fordi de aldri har fått mail eller sms fra Ryanair, kun en epost fra Kiwi som sier at innsjekk åpner 2 timer før avgang. Har vært mye skriking og kjefting pga dette.

MountainDew
13-11-2017, 01:56
Kiwi tilbyr mange rare kombinasjoner. Spesielt mellom ulike lavkostselskaper. De er sikkert hyggelig å ha med å gjøre om du ikke rekker flyet videre :p

Bergern
13-11-2017, 08:26
Jeg har mer eller mindre gått over til Expedia når jeg ikke handler direkte.
Trumf gjennom ViaTrumf gir god valuta for hotell og leiebil, i tillegg til poeng i Expedias eget program. Ikke så mye å hente på fly, men bookingen kan, ihverfall for KLM sin del, håndteres som om den var gjort på selskapets hjemmesider, med bonusopptjening og det hele. Betalt med feks Shell Mastercard, blir det en fippeldipp; Trumf, Viatrumf, Expedia+ og Flying Blue. Ikke gæernt det :)

RedLine
13-11-2017, 08:34
Godt tips med ViaTrumf og Expedia er å booke flyreise og legge på en natt med hotell i slutten eller starten av reisen, da blir det plutselig 3% trumf i stedet for 0,5%

Bergern
13-11-2017, 09:16
Godt tips med ViaTrumf og Expedia er å booke flyreise og legge på en natt med hotell i slutten eller starten av reisen, da blir det plutselig 3% trumf i stedet for 0,5%

Litt delt, det der. Ofte får man gode tilbud på hotell etter at man har booket fly, samtidig som rene hotellbookinger gir betydelig bedre trumfavkastning enn de 3%ene du nevner. Det blir et regnestykke, men selv foretrekker jeg å gjøre bookingene separat.

Chriscross
19-10-2018, 09:13
Ser en må betale med Maestro for å åpne de beste prisene rundt om. Er det noen banker i Norge som utsteder Maestro enda?

Det er jo litt morsomt å lese noen av anmeldelsene av noen av disse byråene. Så litt på travellink som gir 80 kr trumf på flybookinger. En var misfornøyd med at han måtte betale ekstra på flyplassen da han hadde kjørt barnenillett til en som tydeligvis var mer enn 12 år. Det er greit å lese hvem som står bak, endel er jo Lastminute fra UK som vel er store. Et annet var fra Helleas, mulig jeg er fordomsfull men styrer unna den.

TG923
08-12-2018, 12:16
Bestilte tur med Thai i biz på Gotogate - ble ca 6000 billigere enn nettsiden til Thai.
Fikk også oppgitt referansekoden til Thai, så det var enkelt å gå inn på thai.com å legge inn min egen kontaktinfo.
Mulig jeg var dum som betalte ekstra for setereservasjon hos Gotogate, virket som det hadde vært fullt mulig å gjøre det på thai.com i etterkant.

Turen kommer også opp i SAS app, så sånn sett virker det uproblematisk så langt.

view
08-12-2018, 13:00
Bestilte tur med Thai i biz på Gotogate - ble ca 6000 billigere enn nettsiden til Thai.
Fikk også oppgitt referansekoden til Thai, så det var enkelt å gå inn på thai.com å legge inn min egen kontaktinfo.
Mulig jeg var dum som betalte ekstra for setereservasjon hos Gotogate, virket som det hadde vært fullt mulig å gjøre det på thai.com i etterkant.

Turen kommer også opp i SAS app, så sånn sett virker det uproblematisk så langt.

Jeg kjøpte Thai business på Travellink, de selger også seterreservasjoner som en tjeneste, men jeg droppet dette da jeg vet Thai har gratis setereservasjoner for businesskunder. Brukte også referansen til å booke seter selv påThai sine sider, dette kom også på omlag 6000 kr lavere pris enn direkte fra Thai. Problemet blir vel om man skal endre en slik billett via en OTA, da tipper jeg gebyrene fort baller på seg.

WF-380
06-01-2019, 11:15
Ticket selger rimelige enveisbilletter med British Airways som BA selv tar blodpris for. Er det noen som har erfaring med om det går an å reservere setene hos BA for billetter kjøpt hos Ticket?

WF-380
08-01-2019, 09:43
Ticket selger rimelige enveisbilletter med British Airways som BA selv tar blodpris for. Er det noen som har erfaring med om det går an å reservere setene hos BA for billetter kjøpt hos Ticket?

Jeg tok sjansen og booket billetter med BA hos Ticket. Etter bookingen sender Ticket en e-mail med link til siden hos BA der man kan reservere seter, legge inn APIS, telefon, og evt. medlemsnummer. Altså gikk det fint an, og det var temmelig enkelt også.

krølle
05-11-2019, 16:29
Noen som har erfaring med kiwi.com?
Planlegger en tur og ser de "tilbyr" connection garanti mellom f.eks Scoot/Tigerair.
Dog ble jeg litt usikker når jeg fikk opp denne, speiellt siden jeg søkte med SVG som start:8::lol:

Gunnar
05-11-2019, 19:27
Har ingen erfaring med kiwi.com som reisende, men har derimot rikelig erfaring fra innsjekk, gate og ankomst. Det var i forbindelse med håndtering av FR at jeg virkerlig ble oppmerksom på siden, bl.a. fordi den tekniske løsningen de brukte på tidspunktet gjorde det umulig for folk å sjekke inn på nett. Det ble, for å si det pent, mange sure miner, og mange "airport checkin fee". Det ser dog ut til at de siden har løst akkurat det problemet, ettersom mange senere har fått tilsent ombordstigningskort til FR fra kiwi.com-epost-adresser....

Det du skal være spesielt klar over med kiwi.com er at det er en "flight hack"-side. Dvs. at de kan finne på å sette opp reiser med selskap som ikke har interline, hvilket selvsagt medfører en ny runde på innsjekk ved bytte av selskaper. Eksempler på selskapskombinasjoner jeg har sett er bl.a:
SK-FR-VY, DY-FR-U2, AA-DY-FR.

Den Kiwi.com-garantien har blitt missforstått av mange. Folk tror at garantien innebærer at neste flyselskap vet at de kommer, og muligens også venter. Men garantien innebærer kun at kiwi.com vil forsøke å hjelpe dersom forsinkelser e.l. forårsaker at du ikke når neste fly, og slik jeg leser den er det faktisk ikke usansynlig at du må betale en viss "egenandel" for å komme helt frem.

Så kiwi.com fungerer sikkert fint om du slipper mellomlandinger, får gjennomgående biletter ("airline guarantee"), og på en solskinnsdag hvor alle fly går i rute. Men for samtlige reiser som inkluderer "kiwi.com-garantien" ville jeg stillet meg selv følgende spørsmål:
- Hvor viktig er det at jeg kommer frem i tide?
- Hvilken risiko har jeg for at en forsinkelse medfører en tapt forbindelse?
- Hvilke ekstrakostnader risikerer jeg dersom noe går galt?

Såklart, om du flyr mye, og sparer mellom 500 og 1000 kroner på å bruke kiwi.com hver gang, så har du sikkert råd til å ta risikoen dersom 9 av 10 reiser er en suksess. Men som sagt, det kan være veldig lurt å vurdere risiko før du bestiller derfra...:old

KnutW
05-11-2019, 22:26
Gunnar oppsummerer kiwi.com -og alle andre liknende nettsider- ganske greit: Er det viktig å komme frem i tide, og har jeg (du) råd til både å tape pengene samt kjøpe ny billett hvis noe går ad undas? For i så tilfelle stiller du usedvanlig dårlig mtp «garantier», forbindelser og refusjoner.

Hvis svaret er hhv ja og nei bør du styre godt klar av kiwi, tripmonster osv.

Chriscross
06-11-2019, 01:03
Det som sies om Kiwi er sikkert korrekt. Når det gjelder Scoot og Tigerair mener jeg disse gar blitt slått sammenn og eies vel av SQ. Jeg ville forsøkt å booke reisen fra scoot sin hjemmeside.

krølle
06-11-2019, 13:44
Gunnar oppsummerer kiwi.com -og alle andre liknende nettsider- ganske greit: Er det viktig å komme frem i tide, og har jeg (du) råd til både å tape pengene samt kjøpe ny billett hvis noe går ad undas? For i så tilfelle stiller du usedvanlig dårlig mtp «garantier», forbindelser og refusjoner.

Hvis svaret er hhv ja og nei bør du styre godt klar av kiwi, tripmonster osv.

Nå blir jeg litt i villrede, skjønner tegningen, men ble anbefalt skyscanner.no eller ita matrix på forumet her inne, og de bruker vel samme parameter som det jeg fant hos kiwi.
Er klar over fallgruben ved 2 forskjellige selskap

Gunnar
06-11-2019, 18:39
Er klar over fallgruben ved 2 forskjellige selskap
Problemet er i hovedsak ikke "2 forskjellige selskap", men separate billetter på forskjellige selskaper. Gjerne i kombinasjon med at selskapene står helt uten noen form for interline seg imellom. Og til syvende og sist er det kiwi.com som må svare for "kiwi.com-garantien", for om du prøver å fortelle flyselskapene at reisen er omfattet av "kiwi.com garantien" trekker de bare på skuldrene og sier "da må du ta det med kiwi.com."

Someone
17-04-2022, 13:50
Forstår jeg det rett vil EU nå komme med en lovgivning som forbyr OTAene å ha prisklausuer som nekter hotell å selge rommene sine billigere på sine egne hjemmesider. Bør blir en smekk for bal t annet hotels.com og den type sider som i dag tar noen absurde fees fra hotellene

Someone
30-01-2024, 09:03
Ryanair virker ha vunnet det neste slaget i kampen mot OTAer, eller det som de på vanlig Ryanairsk kaller OTA Pirater. Dog er kriteriet for å havne på den listen av man ikke samarbeider med Ryanair, slik at blant annet booking.com, Opodo, med mange andre har havnet der. Dog der Ryanair reagerer mest på er både de ekstra avgiftene de tar, samt manglende mulighet for kontakt ved endringer.

Google flights er i det gode selskap, men Ryanair har også nylig inngått avtaler med f.eks Loveholidays og kiwi.com, slik at de nå selger Ryanairbilletter på Ryanairs vilkår