Log in

View Full Version : FYI: A380 på TV2 N nå i kveld neste 20 min....

zico77
18-07-2006, 21:02
Ett eller anna i nyhetene.....

zico77
18-07-2006, 21:21
Jada, Airbus taper mot Boeing.....

Ikkje noko nytt med andre ord...

Someone
18-07-2006, 21:22
Ikke hverdag med flynyheter på TV:D

Selv om det ikke akkurat var veldig bra reklame for Airbus

LN-MOW
18-07-2006, 21:27
greit nok. De fokuserer framover og poengterte at det tross alt ikke var uvanlig med forsinkelser naar man innfoerer nye flytyper.

Saa fort kjerra er sertifisert, levert og har bevist sin berettigelse, saa vil nok salget ta seg opp igjen. Det er nok en del selskaper uten hastverk som sitter paa gjerdet.

AirbusTrond
18-07-2006, 21:35
Ekstraservice for dere som ikke så innslaget:

TV2 Nyhetene kl 2100

Tung takeoff for Airbus

Det som skulle bli Europas prestisjefly har i stedet blitt en real hodepine for Airbus. Flyprodusenten har utsatt leveransen gang på gang, og taper kraftig terreng til erkerivalen Boeing.

A380 er selve symbolet på Europas ambisjoner om å knuse USA når det gjelder teknologi. Men å bygge verdens største passasjerfly, med plass til over 550 passasjerer, har kostet Airbus lagt mer enn de har tjent. Leveransen ligger ett år etter skjema, erstatningskravene stiger og er på 16 mrd kr bare til nå.

Toppsjefen måtte gå i juni. Den nye sjefen vil ikke snakke om problemene. Adm.dir. Christian Streiff, Airbus. – Jeg bryr meg ikke om det, og det har jeg ikke tid til. Jeg synes ikke det er særlig nyttig for fremtiden, sier han.

Boeing har ingen tro på gigaflyet og har derfor utviklet 787, en lagt mindre maskin, men som vil frakte folk direkte fra punkt til punkt, uten å gå via oppsamlingsflypasser. Boeing har allerede solgt over dobbelt så mange av denne flytypen som Airbus har solgt superjumboer.

Direktør, 787, Mike Bair, sier salget har gått fantastisk. – Aktiviteten er dobbelt så høy som for den beste av de tidligere flytypene, sier han.

Det er kun en ting som gjelder for Airbus på Farnborough, å gjenskape tilliten overfor kundene. Men en ting kan ingen konkurrere med Airbus om – størrelsen. På innsiden av flyet er det lagt opp til all tenkelig luksus – i alle fall for de som har råd til å reise på førsteklasse. Og publikum har enorme forventninger til A380, som vekker oppsikt overalt. Men foreløpig er kun 159 eksemplarer solgt.

Produktdirektør, A380, viser til at dette ikke er det første flyet som har en forsinket produksjon. – Jeg tror det vil bli raskt glemt. Det er selvsagt pinlig nå.

Journalist: Øystein Løwer. Innslag.