PDA

View Full Version : Lukket plastpose fra Taxfree på Kastrup.

Norge Rundt På 14 Dager
01-07-2016, 12:31
Da jeg skulle hjem fra Kastrup for en liten stund siden så kjøpte jeg noe sjokolade i Taxfree butikken, disse ble lagt i en lukket pose med et ark oppi med streng beskjed om at ikke måtte åpnes før flyet hadde lettet.

Noen som vet årsaken til dette? For veldig upraktisk for meg ihvertfall, som har en liten sekk som håndbagasje og vil ha det jeg handler oppi den. Men den lukkede posen gjorde det nærmest umulig så veldig irriterende.

Martin
01-07-2016, 12:52
Da jeg skulle hjem fra Kastrup for en liten stund siden så kjøpte jeg noe sjokolade i Taxfree butikken, disse ble lagt i en lukket pose med et ark oppi med streng beskjed om at ikke måtte åpnes før flyet hadde lettet.

Noen som vet årsaken til dette? For veldig upraktisk for meg ihvertfall, som har en liten sekk som håndbagasje og vil ha det jeg handler oppi den. Men den lukkede posen gjorde det nærmest umulig så veldig irriterende.

Har vel med tollbestemmelser å gjøre?
Siden de var kjøpt uten moms til Danmark, kunne du ikke spise dem i Danmark.

Norge Rundt På 14 Dager
01-07-2016, 12:57
Har vel med tollbestemmelser å gjøre?
Siden de var kjøpt uten moms til Danmark, kunne du ikke spise dem i Danmark.

Hm ja mulig, men man er strengt tatt tollmessig ikke i Danmark så lenge man er airside internasjonal.

Har uansett aldri opplevd dette noe annet sted, heller ikke da jeg fløy fra Kastrup rett før jul ifjor.

mcduck
01-07-2016, 13:20
Hm ja mulig, men man er strengt tatt tollmessig ikke i Danmark så lenge man er airside internasjonal.

Har uansett aldri opplevd dette noe annet sted, heller ikke da jeg fløy fra Kastrup rett før jul ifjor.

EU har ikke taxfree mellom medlemslandene. Derfor kreves det inn avgifter også airside, med mindre du skal ut av EU. Da det er lite praktisk med egen sone for disse landene nå løser man dette med slike lapper.

Du kan se det på alkohol også, disse har avgiftsmerke på korken, men disse blir klistret over når du skal til Norge.

Norge Rundt På 14 Dager
01-07-2016, 13:59
EU har ikke taxfree mellom medlemslandene. Derfor kreves det inn avgifter også airside, med mindre du skal ut av EU. Da det er lite praktisk med egen sone for disse landene nå løser man dette med slike lapper.

Du kan se det på alkohol også, disse har avgiftsmerke på korken, men disse blir klistret over når du skal til Norge.

Okei ser den, men har aldri opplevd lukket pose slik før. Og i de senere år har jeg fløyet fra Kastrup, Arlanda og Heathrow. Kjøper altid sjokolade og aldri fått det i en lukket pose før nå.

Superhai
02-07-2016, 08:12
Kjøper altid sjokolade og aldri fått det i en lukket pose før nå.

Det er vel antageligvis vært problem med misbruk av systemet. Det er dessuten en forenkling å si at man er i internasjonalt område når man befinner seg på en flyplass, selv etter f.eks. Passkontroll eller andre avgrensinger. Det er fortsatt lover og regler for landet man befinner seg i som gjelder, og det er fram til man fysisk er utenfor landets grenser.

magnusant
02-07-2016, 10:54
Så lenge du ikke skulle ut av schengen, så er det ikke noe "airside international" på Kastrup. Man flyr til Ålborg, Århus osv fra akkurat samme sted som intra-schengen

Lumpen
02-07-2016, 11:45
Så lenge du ikke skulle ut av schengen, så er det ikke noe "airside international" på Kastrup. Man flyr til Ålborg, Århus osv fra akkurat samme sted som intra-schengen

Man må vel riktignok gjennom den gotiske katedralen og tollkontroll-upon-request (pax ringer toll) for å komme til T1 og innenriks.

Skulle tro dette løses rimelig greit med at destinasjonen på boardingkortet styrer hva du får kjøpe og til hvilken pris?

En blir vel uansett neppe bøtelagt om en bryter "forseglingen". Passende straff ville i så fall vært inndragning av godsakene og enveisbillett med FR til ødemarken CRL.