View Full Version : Europort lufthavn
Norge Rundt På 14 Dager
14-06-2016, 19:27
Hei til vinteren har jeg tenkt meg til Wengen i Sveits for å se verdenscupen i alpint. Det ser ut som muligens beste alternativ er å fly til Europort Basel. (Ja vet at det går direktefly fra Oslo til Zurich) men totalt sett går det raskere ser det ut til med å fly til Basel.
Og da er mitt spørsmål noen her som har vært på denne flyplassen, hvordan er det å komme seg til togstasjonen i Basel herifra? Er det grensepassering? (Flyplassen ligger vel i Frankrike) så vidt jeg kan se av kartet. Så bør man regne med at bussen til Basel tar ekstra tid grunnet det?
Du finner det meste her ..
http://www.baselairport.org/getting-to-basel-airport/basel-airport-trains.htm
Although the airport actually sits on French territory, it is jointly operated by Switzerland and France. Last year the airport was used by some 5 million passengers, as the area is a popular destination for both tourists and business travellers.
Its IATA code can be either BSL for Basel in Switzerland or MLH for Mulhouse in France, as well as the occasional EAP for Euro Airport, which is the international code. Basel Airport is well connected to roads and public transport.
Både Sveits og Frankrike er med i Schengen.
Hei til vinteren har jeg tenkt meg til Wengen i Sveits for å se verdenscupen i alpint. Det ser ut som muligens beste alternativ er å fly til Europort Basel. (Ja vet at det går direktefly fra Oslo til Zurich) men totalt sett går det raskere ser det ut til med å fly til Basel.
Og da er mitt spørsmål noen her som har vært på denne flyplassen, hvordan er det å komme seg til togstasjonen i Basel herifra? Er det grensepassering? (Flyplassen ligger vel i Frankrike) så vidt jeg kan se av kartet. Så bør man regne med at bussen til Basel tar ekstra tid grunnet det?
Naar du gaar ut av Ankomsthallen kan du velge mellom du vil gaa ut til Fransk Sektor eller Tysk / Sveitsisk Sektor, bussen til Basel HBF gaar fra den Sveitsiske / Tyske Sektoren. Saa du har "krysset" grensen.
Norge Rundt På 14 Dager
14-06-2016, 19:58
Naar du gaar ut av Ankomsthallen kan du velge mellom du vil gaa ut til Fransk Sektor eller Tysk / Sveitsisk Sektor, bussen til Basel HBF gaar fra den Sveitsiske / Tyske Sektoren. Saa du har "krysset" grensen.
Høres ut som det reneste Berlin under den kalde krigens dager hehe.
Men tusen takk skal du ha.
Tertit54
14-06-2016, 20:00
det tar ca 15 min til Basel men husk å dra til den riktige jernbanestasjon.
Basel har i hvert fall 2 og den en har bare tog til Tyskland(husker ikke hva den heter i farten)
Norge Rundt På 14 Dager
14-06-2016, 20:03
det tar ca 15 min til Basel men husk å dra til den riktige jernbanestasjon.
Basel har i hvert fall 2 og den en har bare tog til Tyskland(husker ikke hva den heter i farten)
Takk skal ha tog mot Interlaken isåfall.
Haha, bare færre murer. Det går buss rett til Basel Hauptbahnhof. Du merker knapt at du krysser grensen. Togsystemet er svært bra. Det kan lønne seg å kjøpe på forhånd, mindre populære avganger kan ofte kjøpes for halv pris på nett.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det var litt av tanken ;)
vstenhjem
14-06-2016, 23:11
Går lokalbuss til Basel SBB for tog til Sveits og Frankrike. Mener den koster chf 3 uansett og du kjøper på den grønne automaten. Sjekk sbb.ch for forbindelser. Dog ville jeg fortsatt tro direkte til Zrh var et bedre alternativ når du skal til interlaken. Skal du mellomlande kan du vel likegjerne fly via München til Bern...
(Andre togstasjonen heter forresten Badische Bahnhof (for baden würtemberg)
Norge Rundt På 14 Dager
15-06-2016, 12:03
Går lokalbuss til Basel SBB for tog til Sveits og Frankrike. Mener den koster chf 3 uansett og du kjøper på den grønne automaten. Sjekk sbb.ch for forbindelser. Dog ville jeg fortsatt tro direkte til Zrh var et bedre alternativ når du skal til interlaken. Skal du mellomlande kan du vel likegjerne fly via München til Bern...
(Andre togstasjonen heter forresten Badische Bahnhof (for baden würtemberg)
Var dårlig forbindelse så kommer sent frem til Bern. Ellers så er Bern kortest tog-messig ja.
Hvor er det dårlig forbindelse?
Det går stort sett tog hver halvtime mellom Zurich og Bern (noen med bytte).
I det hele tatt er Sveits et glimrende land å reise kollektivt i.
Var dårlig forbindelse så kommer sent frem til Bern. Ellers så er Bern kortest tog-messig ja.
Da er det vel like greit og fly til ZRH? Fra både Zürich og Basel er det jo sånn pluss-minus tre timer med tog uansett
Norge Rundt På 14 Dager
15-06-2016, 23:13
Hvor er det dårlig forbindelse?
Det går stort sett tog hver halvtime mellom Zurich og Bern (noen med bytte).
I det hele tatt er Sveits et glimrende land å reise kollektivt i.
Å fly fra Oslo til Bern var litt dårlig forbindelse, så derfor totalt sett ikke førstevalget. Selv om togdelen av turen er raskest fra Bern.
Det er og raskere å ta seg fra Basel til Grindwald (der jeg skal bo) enn fra Zurich faktisk. Fra Basel og Bern er det uansett kun 1 togbytte (Interlaken) mens fra Zurich må man og bytte i Bern ser det ut til.