View Full Version : KAPUTT DY !!
Har en kompis som venter på OSL på DY Split med avgang 16.30. Flyet står visst i Praha med teknisk ? Hvordan er situasjonen ? Tydeligvis uklart.
Fikk akkurat beskjed om om at de på OSL er innkvartert på Clarion.
Da er det vel i tillegg 140+ som venter i Praha pluss tilsvarnede i Split også. Dette koster flesk. Totalt ca. 500 som er i det uvisse .
Hvis noen trenger en 753 i morgen, gimme a call! Kjerra som gikk herfra til Gatwick er ledig i noen dager .. tror vi har crew ogsaa ..
sail4fun
15-07-2006, 21:03
Det kommer noe på tv2 nyhetene, noe med brann i motor
ENGM RAMP
15-07-2006, 21:10
Jammen da vet vi mere...
Den innleide tyrkiske maskinen også ja...Auda...kjedelig...
:wow:
En innleid Mad Dog fra et tyrkisk Selskap (WorldFocus???) som fikk motorstall eller lignende under avgang i følge TV2 nyhetene.
Gutta i cockpiten på denne har jo røykestopp INNE i cockpit når de står på gaten.. denne har flydd for DY siden Tirsdag..
Huff, dette er noe for LN-MOW. Send over kjerra. Nordmenn trenger den.
Spare penger med tyrkisk. Kompisen på OSL ble skjelven da han hørte dette. Jeg ringte ham opp etter TV2 nyhetene.
SK har vel en eller to 737-800 ledig i natt ( 150+179 pax ) for å redde situasjonen, men det er vel for dyrt ??
Ikke bare det, men i morgen tidlig er et vel opptil 148 flere som skal avgårde.
Originally posted by SQ 777
Huff, dette er noe for LN-MOW. Send over kjerra. Nordmenn trenger den.
Kjerra kan vaere paa OSL ved 8-tiden Zulu ... ;)
Hvor mye skal egentlig til før 753'ern til MOW/ATA kan plukke opp de strandede i Praha? Rent praktisk altså. Noen telefoner/faxer?
... + ett lite "OK" fra DY Ops på FBU.. :skep
Ring Kjoser'n omgående !!
Fra JP Airline Fleets 2006/07
WORLFOCUS: Founded 2004. Base IST.
Tre MD 83 produsert 1994, levert 2005, Y 165.
TC-AKL, AKM, AKN
Muligens ogsaa noe med at vi er US Operator .. selv om det er wetlease .. pluss $$ selvsagt .. :D
Men det er 247 deilige skinnseter ... :up:
Originally posted by LN-MOW
Muligens ogsaa noe med at vi er US Operator .. selv om det er wetlease .. pluss $$ selvsagt .. :D
Så denne maskinen står standby på LGW med crew liggende på hotell?
Nei, maskinen er paa vei til LGW naa med pax. Den er planlagt aa fly tom rett hjem og er ikke disponert de neste dagene ..
sail4fun
15-07-2006, 22:03
http://www.nettavisen.no/innenriks/article686290.ece
Under take-off på vei til Oslo tok det fyr i motoren på flyet. 400 Norwegian-passasjerer er rammet.
Originally posted by Thomas
Ops bekrefter at vi har crew og fly tilgjengelig paa Gatwick i morgen tidlig hvis DY er interessert .... men da maa noen ringe meg foer jeg gaar paa flyet om 45 mins.
Originally posted by P.A. VIKING
Oslo-Spitt i Kroatia og Splitt-Oslo.
nesten rett på andre forsøk... :p
Ops bekrefter at vi har crew og fly tilgjengelig paa Gatwick i morgen tidlig hvis DY er interessert .... men da maa noen ringe meg foer jeg gaar paa flyet om 45 mins.
Eller du ringer DY? :D :D :D
Kjell Arne så flammer som kom ut av "propellen" på flyet.......:up:
Propelldrevet MD 83??
norshuttle
15-07-2006, 23:02
Og hvor lett er det å se motoren på MD?
MountainDew
15-07-2006, 23:15
Hvis Pax har sett noe, må stikkflammene ha blitt kastet fremover og gjennom "propellen".
Nettavisen får seg til å skrive litt av hvert....:lol
KennethGS
15-07-2006, 23:30
Gutta i cockpiten på denne har jo røykestopp INNE i cockpit når de står på gaten..
Hehe... DET har da Ryanair, Spanair, MyTravel, og mange flere også.... :p
Originally posted by MountainDew
Hvis Pax har sett noe, må stikkflammene ha blitt kastet fremover og gjennom "propellen".
Det er vel strengt tatt ikke et ukjent fenomen ved "kompressor-stall"?
MountainDew
15-07-2006, 23:40
Husker de prøvde ut propell på MD-80 på slutten av 80 tallet. Det var et pusherpropell system som var effektivt på hastigheter mellom jet og turboprop. Ble ingen suksess og prosjektet ble avlyst. Undrer meg på om det finnes noen bilder på nettet av dette?
jaja nu hadde jo ikke dette noe med denne topic å gjøre....:skep
MountainDew
15-07-2006, 23:43
Originally posted by KennethGS
Gutta i cockpiten på denne har jo røykestopp INNE i cockpit når de står på gaten..
Hehe... DET har da Ryanair, Spanair, MyTravel, og mange flere også.... :p
Det er vel strengt tatt ikke et ukjent fenomen ved "kompressor-stall"?
Nei det er nok ikke umulig ved kompressor-stall, og det er det jeg sier at flammene må ha blitt kastet fremover siden pax har sett det (eller tror de har sett det..?)
Vel Nettavisen siterer Kjell Arne som også påstår at MD'en har propeller.
VG:
- Flymotor tok fyr
under take-off
Skulle fra Bulgaria til Oslo
... og:
Flyet var på vei fra Praha til Oslo,
---------------
Saa Praha er naa i Bulgaria!!
Journalister har sine egne atlas.....(det samme som Bush bruker!!):angry:
ENGM RAMP
16-07-2006, 02:57
dc-8-63....De har mail :)
:rolleyes:
Ble ingen suksess og prosjektet ble avlyst. Undrer meg på om det finnes noen bilder på nettet av dette?
http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=N980DC&distinct_entry=true
Dagbladet har ihvertfall fått med seg bilde av riktig flytype:
-Flyet så litt slitent ut. (http://www.dagbladet.no/dinside/2006/07/15/471545.html)
"- Vi stusset litt da vi så flyet. Det så litt slitent ut."
Ikke bra reklame for Norwegian dette.
SISTE:
Flyet er foreløpig satt opp kl 001.15 kommende natt. Pax'en er på Clarion. Min kmpis tar en tu til puben i Lilestrøm i dag ( "Skolen" ) istdenfor å være på hotellet hele dagen.
Pax'en i Split har visst overnattet på flyplassen uten mat og drikke siste natt.
Praha vet jeg ingenting
PRINTING ERROR: SKAL VÆRE 00.15 !!
sail4fun
16-07-2006, 09:54
Hvilken maskin skal fly disse 3 flightene ?
Regner med at det ikke ble LN-MOW's.
Vanskelig å si. Siden de ikke kommer avgårde tidligere mistenker jeg at det er et "nattledig" DY-fly. Kan vel gjøre rundturen på ca. 7 timer, og da er flyet klar for ny dyst i morgen.
MEN siden de har innleid fly vil de muliges fortsatt være short på et stk fly ??
Humøret er OK hos de på Clarion fikk jeg beskjed om. Kanskje de får en
Air Atlanta 747 !!:old ;)
Superhai
16-07-2006, 10:10
Jeg ser for meg Stavanger Aftenblad -- Norwegian med fangetransport. Norwegian har leid inn fly for å fly fra bulgaria (som vi nå vet at praha ligger) til Oslo Lufthavn. Kilder sier til aftenbladet at med flymaskinen følger flere som har blitt holdt igjen på flyplassen under mistenkelige omstendigheter. Maskinen drar direkte videre til USA etter oppholdet på Gardermoen.
:old
L1011 fra Euro Atlantic sies det..
Det er CS-TEB som kommer!
Hilsen,
Laurenz
uh.... *sjekker*
Ankomst fra Split er kl 20:45.
Hilsen,
Laurenz
Har DY tatt seg vann over hode med alle disse flygningene i sommer?
Originally posted by HMWK
Har DY tatt seg vann over hode med alle disse flygningene i sommer?
Nei, de har vel i grunn bare vært litt uheldige. Service som tar lang tid og motorbrann er sånt "som skjer"
De baserer seg iallfall veldig mye på utleie "herfra og derfra" for tiden, du vet aldri hva som dukker opp ved gate når du står der med en Norwegian-billett! :D
Har hørt om flere som tror de skal ut å fly med Norwegian, og blir noe overrasket når det dukker opp et fly fra et utenlandsk selskap de aldri har hørt om før.
Tertit54
16-07-2006, 16:03
Jeg vet ikke hvilke kriterier Norwegian har for å leie inn fly men en L-1011 fra et portugisisk selskap kan høres litt skummelt ut for noen. Trøsten for DY sine passasjerer er at de får en tur med en skikkelig wide-body klassiker. :cool:
Det hadde gledet mitt hjerte hvis jeg hadde sett en L1011 stå ved den gaten jeg skulle fra.
ENGM RAMP
16-07-2006, 16:56
hvilken destinasjon skal de til da HMWK ?
:cool:
Det var saa naer saa naer .. men Tristar'en var visst i boks da de hoerte om kjerra vaar.
GLEDET MITT HJERTE OGSÅ !! Portugisisk enda mer.
Hadde det vært en maskin fra et nystartet tyrkisk selskap hadde jeg vurdert å reise hjem !! Sannsynligvis gjort det. Er ikke redd, men det får være måte på av DY å spare penger.
Vi på forumet kan vel den tyrkiske statistikken !! :wink
Ser ut for at det er Dagbladet som følger opp denne saken mest i dag....
123 Norwegian-passasjerer i Praha må finne alternative reisemåter. (http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/07/16/471575.html)
"- Norwegians representant trodde de skulle få et fly som skal gå 1945 i kveld. I går fikk vi beskjed om at vi måtte legge ut for hotell selv og det er ikke alle som har råd til det på slutten av ferien. Jeg snakket med tre gutter som måtte ligge på flyplassen i natt, sier Julie Skaret Gulla til Dagbladet.no.
Passasjerene som venter på flyplassen i Split har ikke fått mat siden klokken ti i går kveld.
- Det er mange småbarnsforeldre og barn som begynner å bli slitne nå. ved halv tolv tiden i går kveld fikk vi beskjed om at vi skulle ta inn på hotell. Men hotellene rundt flyplassen er fulle, så vi måtte ringe rundt selv med våre egne telefoner, forklarer Skaret Gulla.
Jeg tar det for gitt at Norwegian dekker hotell og tapt arbeidsfortjeneste, hvis ikke blir jeg skikkelig forbanna, sier Skaret Gulla."
Har ikke Dagbladet fått med seg at en Tristar er på vei?
La oss håpe at ikke denne 1011'ern får tech også nå da.
Originally posted by Tertit54
Jeg vet ikke hvilke kriterier Norwegian har for å leie inn fly men en L-1011 fra et portugisisk selskap kan høres litt skummelt ut for noen. Trøsten for DY sine passasjerer er at de får en tur med en skikkelig wide-body klassiker. :cool:
Noen av passasjerene i Praha er iallfall blitt skeptiske til tykiske fly:
Fra Nettavisen: (http://www.nettavisen.no/verden/article686555.ece)
"Stemningen blant passasjerene i Praha begynner å bli svært amper.
-Kommer du til å fly Norwegian igjen etter dette?
- Jeg skal til Riga med Norwegian allerede på onsdag, Men er det et tyrkisk fly, så nekter jeg. Jeg går aldri om bord i et tyrkisk fly igjen etter gårsdagen. Den satte en støkker i meg, svarer Høviskeland."
Noen tid på L 1011 inn ?
Vil gjerne videreformidle til sliten kompis på OSL ??
Ser ut som den lander fra Split 23:35 med 00:05 ut igjen.. om det blir slik gjenstår vel å se. :angry:
I følge p4.no vurderer passasjerene som strandet et felles søksmål mot DY!!!
sakset fra p4.no (http://www.p4.no/story.asp?id=199819)
CS-TEB ble ifølge airfleets.net (http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-l10-1240.htm) levert nytt til TAP i 1983, og har brukt den registreringen hele tiden
untatt en periode da den fløy for Caribjet:
08/03/1983 TAP Air Portugal CS-TEB
06/07/1995 Tajikistan International Airlines CS-TEB
31/10/1995 TAP Air Portugal CS-TEB
13/03/1996 Caribjet V2-LEO
22/02/1997 TAP Air Portugal CS-TEB
06/06/1997 Air Madeira CS-TEB
22/11/1999 Air Zarco CS-TEB
19/06/2000 Euro Atlantic Airways CS-TEB
Er det DY som betaler for erstatningsflyet som erstatter det tyrkiske erstatningsflyet .. eller sitter tyrkerne med regningen for fly nr 2?
Meget godt spørsmål !! Men dette er vel kanskje advokatføde ??
Originally posted by LN-RKF
CS-TEB ble ifølge airfleets.net (http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-l10-1240.htm) levert nytt til TAP i 1983, og har brukt den registreringen hele tiden
untatt en periode da den fløy for Caribjet:
08/03/1983 TAP Air Portugal CS-TEB
06/07/1995 Tajikistan International Airlines CS-TEB
31/10/1995 TAP Air Portugal CS-TEB
13/03/1996 Caribjet V2-LEO
22/02/1997 TAP Air Portugal CS-TEB
06/06/1997 Air Madeira CS-TEB
22/11/1999 Air Zarco CS-TEB
19/06/2000 Euro Atlantic Airways CS-TEB
http://www.worldfocusair.com/eng/detay.asp?KatID=2&IcerikID=2&l=e
Kan ikke skjønne at DY passajerene synes at World Focus sine fly er spesielt gamle(bygd i 1994), Store deler av DY flåten er eldre.....
Originally posted by ENGM RAMP
hvilken destinasjon skal de til da HMWK ?
:cool:
Ingen, men jeg har aldri flydd L1011. Mangler den i loggboka!
ENGM RAMP
16-07-2006, 21:27
å sliiik ja!
sail4fun
16-07-2006, 21:41
Må komme seg hjem selv
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/07/16/471575.html
123 Norwegian-passasjerer i Praha må finne alternative reisemåter.
Tull.. PRG paxen er på vei hjem med Norwegian Air Shuttle avd. Polska!
MountainDew
17-07-2006, 00:03
Originally posted by SAJblue
I følge p4.no vurderer passasjerene som strandet et felles søksmål mot DY!!!
sakset fra p4.no (http://www.p4.no/story.asp?id=199819)
Vanlig å true med søksmål når folk er lei og sur, men blir som regel ingenting av når folk er kommet vel hjem!
Tommy777
17-07-2006, 00:17
Jeg så den tyrkiske mad dogen på fredag fra SAS loungen. Brannvesenet på OSL holdt på å rengjøre et rimelig stort fuel mess som hadde oppstått ved denne maskinen rett ved Gate 34. Det tok rimelig lang tid før de pushet maskinen så langt unna som mulig før den startet opp og tok av mot nord.
Trodde det var noe charter opplegg, visste ikke at DY leide inn fly/mannskap på denne måten.
så vit jeg vet finnes det enå ikke noe fly til OSL - MAD - OSL i dag. Mulig det blir leid inn et eller annet. Følg med, følg med. Dette må være gode tider for spottere.
Hilsen,
Laurenz
Hvor lenge skal DY holde på med å leie inn fly fra alle slags selskaper?
noen som vet hvilke maskiner DY for tiden har leid inn? Hva kan jeg vente meg å se på OSL i morgen ettermiddag?
Madrid blir ihvertfall kraftig forsinket..
Nå for tiden er kan den Turkiske maskinen som står i Praha leid inn ingen andre. Forsøk på å få leid inn fly i dag strandet i siste liten. Norwegian vil nå fly til Madrid selv noe som selvfølgelig betyr en kraftig forsinkelse. Flyet skal nå gå ved 10-tiden fra OSL.
Hilsen,
Laurenz
AirbusTrond
17-07-2006, 18:47
To av passasjerne står fram på TV2 Nyhetene nå kl 1830, bl.a. denne Høviskeland som tidligere har uttalt seg. Synes ikke noen av de som uttalte seg hadde spesielt faglig eller annen tyngde. Vedkommende skulle til Riga senere denne uka, og nekter å fly dersom det er et tyrkisk fly igjen. Får nå se på det da!
Anne Grete Ellingsen viser til at man kun dekker mat, drikke og hotell - slik EU-regelverket krever. Hun svarer som vanlig helt greit for seg.
Totalt sett etter å ha sett dette innslaget, synes jeg alt i alt at Norwegian kom bedre ut av det en passasjerene som uttalte seg !
AirbusTrond
17-07-2006, 19:48
Ettersom jeg likevel har skrevet sammenfatningen for kunde, kan jeg like godt legge den ut her. Presiserer at dama i innslaget sa "motoren, der jeg satt, ute på vingen"... nuvel. Som dere skjønner, passasjerene hadde vel mer kropslig enn intelektuell tyngde, for å si det på den måten...
"Passasjerer mener ferien ble ødelagt
Norwegian-passasjerene som strandet i Praha pga feil med en motor på et fly mener ferien deres ble ødelagt. I natt klokken 01 kom vel 100 av passasjerene til Gardermoen. Flyet som skulle ta dem fra Gardermoen på lørdag var leid inn fra et tyrkisk selskap pga flymangel. Nå slaktes Norwegian for håndteringen av situasjonen.
Gerd Dalen forteller at det kom et smell og en blå flamme ut fra motoren ute på vingen, rett ved der hun satt. Kjell Arne Høviskeland mener det var manglende informasjon fra selskapets side. Vi ble godt mottatt på hotellet, men det var usikkerhet, sier Høviskeland. Han synes ferien ble ødelagt. - Mange av oss forlanger en kompensasjon for det vi har opplevd, sier han.
Norwegian vil kun gi passasjerene det de har krav på etter EUs regelverk. Informasjonsdirektør, Norwegian, Anne Grete Ellingsen, viser til at passasjerene har fått hotell, mat og drikke i tillegg til hjemreisen. - Det er hva EU-forordningen dekker. Hvis de mener de skal ha noe mer, må de ta kontakt med oss, uttaler hun.
Kjell Arne reiser til Riga onsdag. Stiller Norwegian også da med innleid fly, blir han hjemme. - De kan bare komme med et tyrkisk fly på Gardermoen, da nekter jeg å gå om bord, sier han.
Journalist: Birger Henriksen. Innslag.":cool:
AirbusTrond
17-07-2006, 19:49
Svarte søren, vet godt det heter KROPPSLIG og INTELLEKTUELL. Eh - skulle bare sjekke dere!!:cool:
sevenseas
17-07-2006, 20:38
hei
tenkte jeg skulle prøve meg igjen , ble hevet ut sist som 'hacker' med en brutal tilbakemelding fra admin , er vel noe dritt som
har sneket seg inn på pc'en selv om jeg har dobbel brannmur og diversen andre
coockies/adware program som alle sier jeg ikke har noe bad software.
til saken
Var på osl søndag og da fløy det en carpatair f-100 avgårde på morgensiden
rundt 8 tiden var det også en dy rute ?
SSEAS
Poenget her er jo faktisk at DY leier inn et ukjent flyselskap (for passasjerene) for å fly dem. Hvilket regelverk trår i kraft her? Kan SAS Braathens leie inn Aeroflot for å fly Oslo-Trondheim?!?! Kanskje litt usannsynlig...men har ikke passasjerene noen rettigheter her?:huh:
Uten innleie må de kansellere flygninger. Dette blir også feil i forhold til paxen!
sevenseas:
Tror de flyr for Air Baltic, har ihvertfall vært endel F100 av forskj. selskaper der oppe tidligere i sommer av den grunn..
Originally posted by LN-BIZ
Poenget her er jo faktisk at DY leier inn et ukjent flyselskap (for passasjerene) for å fly dem. Hvilket regelverk trår i kraft her? Kan SAS Braathens leie inn Aeroflot for å fly Oslo-Trondheim?!?! Kanskje litt usannsynlig...men har ikke passasjerene noen rettigheter her?:huh:
Rettigheten til passasjerene er å forsvarlig bli fraktet fra A-B. Det står ikke noe i vilkårene om at besetning og fly må være norsk
Originally posted by Someone
Rettigheten til passasjerene er å forsvarlig bli fraktet fra A-B. Det står ikke noe i vilkårene om at besetning og fly må være norsk
...og det med å bli fraktet "trygt" fra A-B gikk tydeligvis feil...denne gangen!!:old
Hvorfor kan ikke DY kansellere andre flyvninger for å prioritere passasjerer som har opplevd en så ubehagelig situasjon??
En kan undre på hva som er best for bunnlinjen i DY's regnskap. Lease som nå, (lo)slitte 737-300 med mye teknisk, høyere fuelkostnader, mye hotell, mat og leasing av 1011 etc :old , enn lease splitter nye 737-700 til en høyere leasingkostnad som sannsynligvis har svært lite teknisk etc.....
Det er dyrt å være fattig ......... :cry:
Det er klart det koster, jeg tør nesten ikke tenke på hva det koster å leie en Tristar med besetning på 10. Det vil nok hjelpe mye å få KKT i trafikk, da har de nok fly til driften. Men man vil fremdeles være veldig utsatt så det burde komme nok et fly så fort som mulig. Jeg tror ikke problemene nå vil ha noe påvirkning på passasjerantallet. Luftfarten har fått et generelt dårlig rykte og folk ser vel at gresset ikke er noe grønnere på andre siden.
Hilsen,
Laurenz
Skal ikke DY ha et fly i backup?
Det ironiske er jo at DY har fly nok, det er bare det at de surrer rundt nede i Polen..
sail4fun
17-07-2006, 22:14
En kan undre på hva som er best for bunnlinjen i DY's regnskap. Lease som nå, (lo)slitte 737-300 med mye teknisk, høyere fuelkostnader, mye hotell, mat og leasing av 1011 etc :old , enn lease splitter nye 737-700 til en høyere leasingkostnad som sannsynligvis har svært lite teknisk etc.....
Det er dyrt å være fattig ......... :cry:
Ja man skal huske på at DY har et "akkumulert" underskudd på rundt 240.000.000,00 NOK siden oppstarten av 737 operasjonene.
Hvor mye had cash har de igjen ?? Det er jo foreløpig minus 35 mill i år ??
Skal man 'oppgradere' til NG, saa maa de ha kapital i banken. De skal gjoere veldig mye vedlikehold og ha veldig mye driftsuregelmessigheter for aa gjoere opp for forskjellen i pris.
DY's flaatevalg er helt greit. 733 er et velproevet og ekstremt driftssikkert fly. Alle har teknisk innimellom, ogsaa nye fly. Jeg banna 738 nord og ned mang en gang paa SEA. Det ble gaktisk langt bedre da vi gikk over til 752.
Det selskapet som IKKE har tekniske problemer vil jeg ikke fly med. De jukser.
DY's problem er at de er litt for ambisioese naa i hoeysesongen og i tillegg har faatt noen skader som har tatt fly ut av produksjon, Naa i fellesferien er det ikke lett aa finne ekstrakapasitet saa da blir det fort litt kroell.
Hvor mye had cash har de igjen ?? Det er jo foreløpig minus 35 mill i år ??
Husk du må skille mellom det finansielle resultatet og cash flow. Det finansielle resultatet kan nesten være hva som helst uten at det spiller veldig stor rolle, det viktigste for ett selskap er derimot å ha kontroll på cash flowen, siden det er mangel på cash som kan få ett selskap til å gå overende.
Så vidt jeg kan se har faktisk Norwegian en positiv akkumulert cash flow for 2006, og samtidig har de per 30 juni 535mill NOK i cash, så selve cash situasjonen i Norwegian er tilfredstillende. De har riktignok 900m NOK i gjeld men det er hverken mer eller mindre enn andre selskaper. De har også ca 250m Nok i utestående fordringer mot kunder.
Kan SAS Braathens leie inn Aeroflot for å fly Oslo-Trondheim?!?! Kanskje litt usannsynlig...men har ikke passasjerene noen rettigheter her?:huh:
PLEASE DO!!! :D Gjerne med en Tu-154!
De har også ca 250m Nok i utestående fordringer mot kunder.
Ja, jo, utestående og utestående, det dreier seg vel om betaling for flyvninger som ennå ikke er utført.
Tommy777
18-07-2006, 04:15
Vil påstå at DY ikke håndterte denne saken optimalt. Jeg driver ikke noe flyselskap, men jeg hadde nok kansellert en del flighter på lørdag der kanskje konkurrenten hadde ledig kapasitet, worst case, satt inn busser og brukt eget materiell til å hente hjem disse sjelene.
La meg si det sånn, hadde dette skjedd med SK, hadden paxen vært hjemme leeeeenge før......
Originally posted by LCH
De har også ca 250m Nok i utestående fordringer mot kunder.
Ja, jo, utestående og utestående, det dreier seg vel om betaling for flyvninger som ennå ikke er utført.
Nei utestående er penger inn og står på plus siden i balansen. Betalte flygninger som ennå ikke er utført står under kortsiktig gjeld og er på ca 800m NOK husker jeg rett.
Uansett står alt sammen i Q2 rapporten som ligger ute på hjemmesiden deres
Det virker på meg som hver gang DY får teknisk står de og lurer på hva de skal gjøre. SAS har iallefall prosedyrer,avtaler og rutiner på hvordan man skal sikre at passasjerene kommer seg hjem. Men så lenge DY knapt har "interline-avtale" med seg burde folk tenke seg to ganger om på Europa destinasjoner. Rutedefinisjon har fått en helt ny betydning etter at DY kom på banen. Vi har 200 ruter!!!! Men vi flyr dem hver 5 dag! Lenge å vente for passasjerer som har andre planer!!:(
Vil påstå at DY ikke håndterte denne saken optimalt. Jeg driver ikke noe flyselskap, men jeg hadde nok kansellert en del flighter på lørdag der kanskje konkurrenten hadde ledig kapasitet, worst case, satt inn busser og brukt eget materiell til å hente hjem disse sjelene.
Heraklion DY 1898 1425
Rhodos DY 1896 1435
Montpellier DY 7687 1455
Rijeka DY 1952 1515
Bourgas DY 1580 1530
Varna DY 1570 1545
Split DY 1992 1630
Dubrovnik DY 1906 1635
Hvem av disse ville du busset? - Hvem av de ville du kanselleret når alle som regel er fulle? Blir det ikke noe av det samme om det står 123 I PRG som ikke kommer seg hjem, eller om det står 148 på OSL som ikke kommer seg på ferie?
Neidu, saken er nok ikke riktig så enkel..
Alternativet er jo å kanselere en tur-retur til sydenrute eller 4-6 innenriksavganger. Jeg tror valget er enkelt men konsekvensen for de som skal til syden er ikke særlig hyggelige. Å rerute pax midt på sommeren med andre selskap er heller ikke enkelt når det er 148 av de. Det er så å si fult på alle fly, også andre selskap ville hatt store problemer med å få paxen fram.
Hilsen,
Laurenz
Under en krise som i helgen, er det å "banne i kjerka " å leie inn fra SK. De har noe kapasitet, ev, om natta ??:exclamati
The Ticketor
19-07-2006, 10:40
Det finnes vel et EU-direktiv som sier at paxen må informeres om hvem som opererer en flight dersom det ikke er flyselskapets egne fly, både ved code-share, wet lease osv? Skal se om jeg kan finne noe.
Tommy777
19-07-2006, 10:51
Heraklion DY 1898 1425
Rhodos DY 1896 1435
Montpellier DY 7687 1455
Rijeka DY 1952 1515
Bourgas DY 1580 1530
Varna DY 1570 1545
Split DY 1992 1630
Dubrovnik DY 1906 1635
Hvem av disse ville du busset? - Hvem av de ville du kanselleret når alle som regel er fulle? Blir det ikke noe av det samme om det står 123 I PRG som ikke kommer seg hjem, eller om det står 148 på OSL som ikke kommer seg på ferie?
Neidu, saken er nok ikke riktig så enkel..
Hva med å kansellere OSL-ARN og booke om til Fly Nordic, i verste fall SAS? En par TRD eller SVG avganger og booke om til SAS eller busse? Evt OSL-CPH og booke om til Sterling og SAS?
Billigere å kjøpe fullprisbilletter domestic/intra skandinavisk enn PRG-OSL..
Mange gode forslag, men vil anta at man har tenkt på dette allerede.
The Ticketor
19-07-2006, 12:47
Og her var den:
REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL (http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!DocNumber&lg=en&ty pe_doc=COMfinal&an_doc=2005&nu_doc=48)
Denne er vel vedtatt, ikke bare et forslag.
Les spesielt punkt 2.
Jarle Aaboe (NA24) har ogsaa hatt en daarlig opplevelse ...
http://jarleaabo.nettblogg.no/190706105411_bombe_i_norwegian.html
Men MAD-kjerra mandag gikk til slutt, gjorde den ikke?
men, MOW, da - det er jo den samme karen som her (http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=12878) - han som kjøpte billetter til 19.000 til familien for å komme seg til Spania...
Lurer på om Kjos stiller i helsidesannonse i VG og sier "Unnskyld"? ;)
Uansett, EU-regler og Terms & Conditions eller ikke, DY har rotet det skikkelig til for seg selv her. Kritikken de får er i stor grad berettiget, det er ikke godt nok - og omdømmet har fått seg en brukbar ripe i lakken (selv om man glemmer fort...). Og sånn som de roter nå blir jeg litt bekymret for min egen tur hjem fra CPH 4/8...
Det holder vel med EN link til samme side?
Originally posted by CK
men, MOW, da - det er jo den samme karen som her (http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=12878) - han som kjøpte billetter til 19.000 til familien for å komme seg til Spania...
Heh .. my bad .. morrakaffen virker ikke helt som den skal idag .. :angry:
The Ticketor
19-07-2006, 14:31
Den der Aabø får da en del "sterke" svar i bloggen sin...
Hva med å kansellere OSL-ARN og booke om til Fly Nordic, i verste fall SAS? En par TRD eller SVG avganger og booke om til SAS eller busse? Evt OSL-CPH og booke om til Sterling og SAS?
Norwegian har vel ikke akkurat mange slike flyvninger en lørdag ettermiddag...
Siste innland går vel i 14:00 tiden, og FlyNordic opererer ikke i det hele tatt..:rolleyes:
Originally posted by TG923
Neida , men Tommy777 vet hva han snakker om han........øhhh
"Det er bare å kansellere......" ^_^
Det ironiske er jo at DY har fly nok, det er bare det at de surrer rundt nede i Polen..
Så med andre ord har de ikke fly nok, ikke til driften i Polen og Norge. :rolleyes:
Men i morgen kommer KKT!! Reg'en er lagt inn så ENGM RAMP får den inn i systemet sitt, tok med KKY i samme slengen for den kommer vel om en liten stund den å.
Hilsen,
Laurenz
Tommy777
19-07-2006, 23:52
Originally posted by LN-FHU
Originally posted by TG923
Neida , men Tommy777 vet hva han snakker om han........øhhh
"Det er bare å kansellere......" ^_^
Beklager, det er greit at DY ikke flyr disse strekningene på lørdag, men hva med søndagen? Paxen var jo ikke hjemme før midnatt søndags kveld. Er en 36 timers forsinkelse er akseptabelt?
Mener du, LN-FHU, at DY gjorde det rette i denne situasjonen??
"Det er bare å la paxen vente i 36 timer og ikke bruke noe penger på å få dem hjem"
Tommy777
20-07-2006, 00:01
Originally posted by captaink
Hadde dette skjedd med SK hahahahahahaha.......................
hahahahahahh...................
hahahhahahh
Host opp et dokumentert eksempel der SAS har strandet passasjerer i 36 timer midt på sommeren uten arbeidskonflikt på en destinasjon som er under 2 timer unna.
Enig med deg der, 36 timer er ikke aksebtabelt. Ett og et halvt døgn altså. :exclamati
Når jeg tenker over det så kan jeg faktisk ikke huske å ha vært bort en lenge lang delay tidligere i mine 7,5 år på Gardermoen.
Hilsen,
Laurenz
Originally posted by Tommy777
Originally posted by captaink
Hadde dette skjedd med SK hahahahahahaha.......................
hahahahahahh...................
hahahhahahh
Host opp et dokumentert eksempel der SAS har strandet passasjerer i 36 timer midt på sommeren uten arbeidskonflikt på en destinasjon som er under 2 timer unna.
Er det ikke noe som heter at "latteren er idiotens eneste våpen når han går tom for argumenter"? :D
http://jarleaabo.nettblogg.no/190706105411_bombe_i_norwegian.html
Det har kommet rimelig mange svar på bloggen nå, og i tillegg har det kommet påstander om om DY-ansatte har blitt oppfordret til å svare på den... Uansett, den er fornøyelig lesning med lite fakta og mye tullete synsing. :)
The Ticketor
20-07-2006, 14:02
Trodde DY-ansatte ble oppfordret om å holde seg borte fra internett jeg...
Blitt oppfordret til å svare på bloggen hans....hehe...
Nå snakker en vel snart ikke bare om agurk, men agurk-salat
Originally posted by The Ticketor
Trodde DY-ansatte ble oppfordret om å holde seg borte fra internett jeg...
Kanskje de har fått et unntak i dette tilfellet? :cool:
Men DY hadde en punktlighet på kun 67% etter hva jeg kunne se, er det noe spesielt i dag eller er det kun noen 30-minuttere her og der?