Flyprat >
Småprat > Bærbare datamaskin i håndbagasjen under avgang og landing
View Full Version : Bærbare datamaskin i håndbagasjen under avgang og landing
Hva er resonnementet bak kravet om at bærbar datamaskin skal plasseres i håndbagasjen under start og landing?
Jeg har en absolutt minimal PC som glir helt ned i stollommen foran meg, og lurer på hvorfor dette ikke er godt nok.
For at det skal være likt tenker jeg, og ikke "hvorfor trenger ikke personen med siden av meg å legge vekk sin når jeg må". Hvor skal man sette grensen? Skjermstørrelse? Tykkelse?
Det er jo et generelt problem: man får ha håndbagasje så lenge den er liten nok. Jeg kan legge en bok i lommen foran, men ikke hvis den er for stor. At jeg får ta en liten koffert ombord gir ikke naboen rett til å ta med en større.
Men er det størrelse det går på? Eller er det noe annet?
jameson82
30-05-2016, 11:19
Det er jo et generelt problem: man får ha håndbagasje så lenge den er liten nok. Jeg kan legge en bok i lommen foran, men ikke hvis den er for stor. At jeg får ta en liten koffert ombord gir ikke naboen rett til å ta med en større.
Men er det størrelse det går på? Eller er det noe annet?
En laptop som flakser igjennom kabinen ved en bråstopp vil med sine metallkanter gjør betydelig mere vondt i hodet på den som den treffer enn en bok
Men samtidig er nettbrett tillatt å ha fremme, f.eks i fanget eller hendene. Mange av dagens nettbrett veier jo mer enn de minste laptopene.
Ja, fornuftig. Men er det derfor? Er det andelen metall?
Men spørsmålet mitt er litt uredelig. Jeg stilte et åpent spørsmål for å høre om noen hadde et klart svar, men spørsmålet kunne vært stilt annerledes:
På en SAS-rute i dag, på nødutgang, fikk jeg beskjed om at pcen min måtte opp i hattehylla, fordi de hadde hatt tilfeller med brann i pcen. Det tenkte jeg var litt drøyt, for jeg er rimelig sikker på at han bak meg har lov til å ha sin PC rett under baken min (i sin håndbagasje-under-stolen-foran). Men er det sant, at denne regelen handler om brannfare, og at man på nødutgang ikke får ha PC-batterier i stollommen, mens man overalt ellers får lov å ha dem under stolen foran?
En laptop som flakser igjennom kabinen ved en bråstopp vil med sine metallkanter gjør betydelig mere vondt i hodet på den som den treffer enn en bok
Og på en del type seter så er lommen laget med borrelås som gjør at hvis det blir for tungt så detter ting på gulvet. Har sett PCer som har gått rett i dørken. Tipper det er en generell (SAS?)regel som ble satt en gang i tiden, og så har den forblitt sånn. Mener en del av de andre selskapene sier man kan putte den i stollommen.
Dag Viking
30-05-2016, 11:36
Helt grei regel, min pc veier 8 ganger mer enn nettbrettet mitt, tror jeg vet hva folk foretrekker å få i bakhodet
Det er fordi laptops generelt er tyngre og større enn det lommene er godkjent for - som brosjyrer og magasiner. Derfor er det enklere og mer praktisk med et generelt forbud enn å gjøre en haug med unntak.
Min PC veier 1209 gram, i følge Google. Han ved siden av har en vannflaske som i alle fall begynte dagen på ca 1500 gram.
Jeg sitter forsåvidt lykkelig og skriver på min iPad, men er nysgjerrig på regelen. Er det vekt/fare for skade ved bråstopp, slik alle her inne foreslår, eller er det faktisk brannrelatert, slik flyverter sier? Eller er det ingen som vet?
At det skulle være brannrelatert hvorvidt den skal være i håndbagasje eller kunne oppbevares i stollommen har jeg aldri hørt om.
Jeg trodde de fleste etterhvert bruker regelen at den må i hylla/håndbagasje hvis den ikke passer i lommen. Uvensentlig om det er et digert nettbrett, en stor laptop eller et leksikon du sitter med.
Crew har forøvrig alltid mulighet til å be om at man legger det i hattehyllen om man mener det er behov for det. Jeg ser ihvertfall ikke noe poeng i å krangle om saken.
Nei, her var det ikke noen krangling med noen flyvert. PC opp i hylla uten diskusjon.
Men når man er interessert nok i fly til å frekventere dette forum er man jo også interessert i å vite hvorfor ting er som de er.
Gjør man regelverket for komplisert, blir det umulig å håndheve. Derfor 'maler man med bred pensel'. Kunnskapen om hvorfor det er slik, er nok litt vekslende .. ;)
På en SAS-rute i dag, på nødutgang, fikk jeg beskjed om at pcen min måtte opp i hattehylla, fordi de hadde hatt tilfeller med brann i pcen.
Mulig flyverten hadde lest en briefing på batterier og blandet kortene.
Kortslutning som skaper brann i et moderne laptopbatteri er litt far–fetched.
Få laptoper har større batteri enn 100 Wh. Min vanlige ThinkPad på tur har 95 Wh totalt og jeg har med et ekstra 72 Wh batteri.
Tror du må opp i dobbelt kapasitet før lithiumbatteri regnes som DG (http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/LithiumBattery_PassengerFlyer.jpg).
Tror han/hun mente: Vi kan ikke ha noe snublebart, hektebart eller bremsebart ved nødutgangen. :)
SAS-Steward
30-05-2016, 16:02
PC og de störste nettbrett skal legges sammen med håndbagasjen enten under stolen foren (der det er mulig) eller i bagasjehyllen.
Årsaken er tildels alvorlige skader når slike saker har flydd ut og truffet folk ved turbulens under take off og landing.
Mindre nettbrett som classic i-pad etc flyr ikke like lett.
Men det er et resultat av dårlig erfaring, så enkelt er det.
PC og de störste nettbrett skal legges sammen med håndbagasjen enten under stolen foren (der det er mulig) eller i bagasjehyllen.
Årsaken er tildels alvorlige skader når slike saker har flydd ut og truffet folk ved turbulens under take off og landing.
Mindre nettbrett som classic i-pad etc flyr ikke like lett.
Men det er et resultat av dårlig erfaring, så enkelt er det.
Har ingen PhD i fysikk (og siden vi er detaljorienterte her) men:
At et objekt med større masse og større volum skal fly lettere rundt i kabinen enn et mindre ett er jeg ikke med på. Være seg om det ligger løst i setet eller i setelommen.
At høyere vekt kan gjøre større potensiell skade, den er jeg med på.
Trikset er jo å alltid legge laptopen under en avis eller pute, eller gjøre det enkleste; legge den under setet foran i 10 minutter.
skal legges sammen med håndbagasjen enten under stolen foren (der det er mulig)
, eller gjøre det enkleste; legge den under setet foran i 10 minutter.
Jammen da har du jo gjort det du skal! :cheers:
Jammen.. kabinpersonale og security må slutte å finne på dumme begrunnelser som ingen tror på og heller gå tilbake til:
Fordi jeg sier det (http://i0.wp.com/www.fowllanguagecomics.com/wp-content/uploads/2015/05/because-i-said-so.jpg?zoom=1.5&fit=600%2C749)! (ref. follow cabin crew instructions rule)
SAS-Steward
30-05-2016, 17:00
Jammen.. kabinpersonale og security må slutte å finne på dumme begrunnelser som ingen tror på og heller gå tilbake til:
Fordi jeg sier det (http://i0.wp.com/www.fowllanguagecomics.com/wp-content/uploads/2015/05/because-i-said-so.jpg?zoom=1.5&fit=600%2C749)! (ref. follow cabin crew instructions rule)
Hva er det man finner på her mener du?
At de som har fått alvorlige skader og dype kutt fra laptopper innbiller seg dette?
Skal si det dersom det skjer igjen jeg, "beklager men dette er bare noe jeg finner på, så slutt å tull".
Poenget er å enkelt kunne forbygge skader, og om det er å legge bort pc`en som jeg vet er livsviktig der og da, så får det väre.
Men jeg er enig i at det er enkelte ting som ikke alltid gir mening, men dette gjör virkelig det, jeg har sett det selv.
Det er altså ikke slikt at det er kabin crew som selv lager disse reglene, men vi er forpliktet til å håndheve dem. Så det er uansett ikke så mye å diskutere, i alle fall ikke ombord. Det skaper bare forsinkelser.
Refererer til tango som fikk begrunnelse om å legge bort laptopen grunnet brannfare og din kommentar om at en stor laptop flyr lettere rundt i kabinen ved turbulens enn en iPad.
No worries, jeg følger instructions.
SAS-Steward
30-05-2016, 17:16
Refererer til tango som fikk begrunnelse om å legge bort laptopen grunnet brannfare og din kommentar om at en stor laptop flyr lettere rundt i kabinen ved turbulens enn en iPad.
No worries, jeg følger instructions.
Det med brann er tull, ser den ;-)
Jeg har derimot aldri sagt at laptop flyr lettere. Derimot utgjör den en betydelig större fare en en plastflaske, bok eller andre ting man ofte plasserer i setet eller setelommen.
Det farligste er glassflasker etc, men disse plasseres oftest i bagasjehyllen, så ikke noe problem :-)
Men de fleste vil legge laptoppen og store brett i setelommen, ofte da med kanten på laptoppen flere sentimeter opp over bordet, da flyr de lett ut når det kommer en dump. Og det blir veldig stygt og blodig, og som regel er det ikke eieren selv som skades ;-)
Kjetil.L
30-05-2016, 17:49
Det dumme med regler er alle individuelle forklaringer som dukker opp etter hvert. Offshore ble det forbudt med mobil for noen år siden etter en episode der en eller annen passasjer skal ha skrudd på sin like før landing onshore og alle instrumenter i cockpit gikk i svart. Personlig stoler jeg ikke på instrumenter som tåler så lite, spesielt når jeg opplever at pilotene selv bruker sine mobiler mens de flyr. Jeg mistenker at bransjen har blitt enige om et forbud og en eller annen har fått beskjed om å komme opp med en forklaring, god eller dårlig.
SAS-Steward
30-05-2016, 18:04
Det dumme med regler er alle individuelle forklaringer som dukker opp etter hvert. Offshore ble det forbudt med mobil for noen år siden etter en episode der en eller annen passasjer skal ha skrudd på sin like før landing onshore og alle instrumenter i cockpit gikk i svart. Personlig stoler jeg ikke på instrumenter som tåler så lite, spesielt når jeg opplever at pilotene selv bruker sine mobiler mens de flyr. Jeg mistenker at bransjen har blitt enige om et forbud og en eller annen har fått beskjed om å komme opp med en forklaring, god eller dårlig.
Og i denne diskusjonen, hva er det vi "finner" på her?
1944vintage
30-05-2016, 18:13
Mobilforbudet offshore kom av andre grunner enn vandrehistorien som ble nevnt her. -
For å prøve å dra tråden litt videre.
Helt enig at sikkerhet kommer aller fremst og under turbulens vil jeg ha minst mulig løst i kabinen,
inkludert mennesker. (Hvor vanskelig kan det være å ha setebeltet løst på – hele tiden).
Har vore ute i kraftig turbulens før, flere ganger – inkludert der ting flyr i taket.
Selv om det ved takeoff og landing er statistisk flest hendelser/ulykker så er vel kraftig, uventet turbulens mest vanlig i cruise level?
Og det betyr også at flest skader pga. løse ting skjer i cruise?
Så da burde grunnen som gis for at ting skal ryddes bort ved landing/takeoff være at kabinen skal være clear
tilfelle evakuering, bråbrems, rottefelle eller go-around – oooooooog mulig bumpy ride.
#safetyfirst
#nomoreredwineinthislounge
#egentligheltenigmenikranglehumør
Disclaimer: Flyr mest wide-body og har lite peiling på utfordringer rundt værforhold i Noreg.
For å prøve å dra tråden litt videre.
Helt enig at sikkerhet kommer aller fremst og under turbulens vil jeg ha minst mulig løst i kabinen,
inkludert mennesker. (Hvor vanskelig kan det være å ha setebeltet løst på – hele tiden).
Har vore ute i kraftig turbulens før, flere ganger – inkludert der ting flyr i taket.
Selv om det ved takeoff og landing er statistisk flest hendelser/ulykker så er vel kraftig, uventet turbulens mest vanlig i cruise level?
Og det betyr også at flest skader pga. løse ting skjer i cruise?
Så da burde grunnen som gis for at ting skal ryddes bort ved landing/takeoff være at kabinen skal være clear
tilfelle evakuering, bråbrems, rottefelle eller go-around – oooooooog mulig bumpy ride.
#safetyfirst
#nomoreredwineinthislounge
#egentligheltenigmenikranglehumør
Disclaimer: Flyr mest wide-body og har lite peiling på utfordringer rundt værforhold i Noreg.
Jeg har vaert med paa en aborted Take-off som endte opp med full evakuering via slides (767-200) i loepet av sekunder endret kabinen seg totalt ! (flyet ble staaende paa betong underlag og det var ingen strukturelle skader i kabinen eller understell - det var skader paa belly og vingene (fralandings lysene som stod stoept i forsettelsen paa rullebanen) - som pendler med A330 har jeg sett og opplevd det SAS-Steward beskriver (og vaer messig er det Stillehavet jeg gir i kast med). Jeg kan ennaa klart "se" det som floey igjenom vaar kabin den tidlige morgenen i Denver. Saa den stilleste passasjeren paa rad 26 har pakket bort i foelge instruksene - jeg er ogsaa gift med en tdligere kabinansatt og hun gikk en toeff skole med 737-200 til fra Prudhoe Bay (Spesial Uniform) og hun har klare rutiner hver eneste gang vi flyr.
jeg ser jo for meg et "tilpasset" annonsering:
- Alle MacBook 11-13 Tommer kan ligge i stollommen - forutsatt at de er oppgradert til El Capiten.
- MacBook Pro maa i hattehyllen saalenge det er Retina Display.
- Alle Android Tablets Running Sol-IS OS fra DiplomIS kan ligge i stollommen.
- Dell uansett stoerrelse kan vi hjelpe med aa faa gjenvunnet (har maatte bruke Dell i 10aar).
- Surface i Stollommen
- Surface Pro 4 i Hattehyllen
- IBM Kulehode Skrivemaskin under stolen foran dem!
Tror han/hun mente: Vi kan ikke ha noe snublebart, hektebart eller bremsebart ved nødutgangen. :)
Men de fleste vil legge laptoppen og store brett i setelommen, ofte da med kanten på laptoppen flere sentimeter opp over bordet, da flyr de lett ut når det kommer en dump. Og det blir veldig stygt og blodig, og som regel er det ikke eieren selv som skades ;-)
I dette spesifikke tilfellet (denne stolen + denne laptopen) er prosedyren at jeg åpner bordet, setter inn PCen og lukker bordet igjen. PCen sitter helt fast, den, og er slett ikke iv veien. Flyverten var forøvrig helt fint i stand til å fortelle naboen at han ikke fikk ha jakken hengende på stolen foran, så jeg tror faktisk han mente det var brannfare som var problemet.
Det koster meg ikke all verdens å reise meg opp og plukke ned pcen etter avgang, så jeg argumenterer ikke med crew rundt dette.
Men noen har jo laget en egen regel om "pc skal legges i håndbagasje", og den kommer i tillegg til en generell regel om "ingenting løst ved nødutganger", så noen har tenkt noe. Jeg lurer bare på hva!
SAS-Steward
30-05-2016, 21:33
Generelt sett kan man si at alle regler og endringer som kommer/innföres er et resultat av noe som har skjedd, og som man har vurdert ulike måter å unngå problemet igjen.
Når det gjelder skader som er påfört i forhold til PC så var det endel skader som oppstod over en relativt kort periode i SAS og SAS som selskap valgte derfor å innföre den reglen om at laptoper/pc`er samt de störste brett skal ligge sammen med håndbagasje under stolen foran eller i hylla.
Når det gjelder löse ting ved nödutganger så sier vel det seg selv.^
Om en person snubler i noe som ligger der ved en evakuering så hoper ting seg fort opp, noe man igjen har sett ved flere ulykker og evakueringer.
Det er ingen ting av dette som er tilfeldig eller som gjöres for å irritere eller gjöre ting vanskelig. Det er et resultat av ting som har skjedd og tanken om hvordan man kan unngå dette i fremtiden. Da må endel retningslinjer fölges.
At noen kan "låse" fast sin laptop er ok, men det bryter altså mot et reglement som man skal håndheve.
Er ganske kjedelig å flere ganger per dag måtte diskutere enkle sikkerhetsregler, så jeg er kommet dit at det gjör jeg ikke.
Jeg sier på en hyggelig å vennlig måte at slik er reglene hos oss, og de er udiskuterbare. Det er ikke noe jeg kan gjöre med de, ei heller väre fleksibel.
Mulig flyverten hadde lest en briefing på batterier og blandet kortene.
Tror han/hun mente: Vi kan ikke ha noe snublebart, hektebart eller bremsebart ved nødutgangen. :)
Min første tanke: OK, altså ingen trøndere ved nødutgang.
Helt sant altså.
Er ganske kjedelig å flere ganger per dag måtte diskutere enkle sikkerhetsregler, så jeg er kommet dit at det gjör jeg ikke.
Jepp, og bare for å presisere: I dette tilfellet hadde du sluppet å gjøre det (argumentere og diskutere), på samme måte som dagens flyvert også slapp det. Diskusjonen tas med andre som gjerne vil diskutere, på dette forum :-)
Men du skriver at dette skyldes erfaringer som SAS gjorde. Er ikke dette generelle regler som gjelder for alle flyselskap? Jeg er jo ikke sikker, men mener å ha hørt samme formulering hos både Norwegian og andre.
SAS-Steward
30-05-2016, 21:54
Jepp, og bare for å presisere: I dette tilfellet hadde du sluppet å gjøre det (argumentere og diskutere), på samme måte som dagens flyvert også slapp det. Diskusjonen tas med andre som gjerne vil diskutere, på dette forum :-)
Men du skriver at dette skyldes erfaringer som SAS gjorde. Er ikke dette generelle regler som gjelder for alle flyselskap? Jeg er jo ikke sikker, men mener å ha hørt samme formulering hos både Norwegian og andre.
Hva som gjelder hos andre er jeg usikker på, men jeg vet at dette ble innfört hos oss etter noen hendelser med skader.
Jeg var selv med på en av disse, ikke pent.
Er nok samme grunnregel, men noe forskjellige detaljer. For eksempel tillater Air Canada bare iPad mini under avgang og landing. Min normale iPad måtte pent pakkes bort.
Men ellers er det vanlig å skille på laptop, dvs clamshell formfaktor, versus tablet formfaktor. Dette gjør at jeg kan fortsette å jobbe på min Surface pro4 ved landing, mens gutta med Macbook Air får overhøvling hvis de prøver seg.
Superhai
31-05-2016, 10:41
Reglene er ikke SAS-spesifikke. Både EU og FAA har dette i gjeldene regelverk, helt sikkert tilsvarende ordlyd i andre lover og regler. EU reguleres av EU-OPS 1 Subpart D 1.270 og FAA 14 CFR part 121 121.589 samt FAA Order 8900.1 Vol3 Ch33 section 6 3-3547. http://fsims.faa.gov/PICDetail.aspx?docId=8900.1,Vol.3,Ch33,Sec6_SAS
Jeg trodde det hadde med at man skal være oppmerksom under take-off og landing. Da det er den mest farlige fasene av en flytur. En laptop på 2-3kg veier en del ved kraftig oppbremsing fra landings og take-off hastighet. Hvorfor ikke nettbrett også må legges bort synes jeg er merkelig.
Skal vel også være minst ting i veien for eventuell evakuering ut av flyet. Vinduskjermene skal være oppe slik at passasjerne ser ut og eventuelle redningsmannskaper kan se inn. Lyset skal være dempet slik at man ved flyvning har nattesynet klart for evakuering.
Synes i grunn alt det virker veldig logisk og fornuftig.
Jeg trodde det hadde med at man skal være oppmerksom under take-off og landing. Da det er den mest farlige fasene av en flytur. En laptop på 2-3kg veier en del ved kraftig oppbremsing fra landings og take-off hastighet. Hvorfor ikke nettbrett også må legges bort synes jeg er merkelig.
Du mener man ikke skal få lov til å sitte med et magasin eller en bok under avgang og landing? Å ta ut ørepropper er en god idé, men alt kan overdrives og.
Nå pleier vel en bok ofte av typen paperback å veie betydelig mindre og være laget av mykere materiale enn ett nettbrett. En bok, avis kan heller ikke knuses i skarpe fragmenter slik som ett nettbrett.