View Full Version : Sykkel på fly?
Dette har sikkert vært oppe tidligere, men jeg spør nå likevel:
Hvilke regler er det for transport av sykkel på fly (som baggasje)? Jeg mener å ha sett at man kan ta med sykkelen på baggasjekvoten på utenlandsreiser (dvs. om man er innenfor vektgrensen så betaler man ikke), mens man innenlands må betale en liten sum (noen hundrelapper). Stemmer dette? Og hvordan blir det i såfall om man starter sin reise i utlandet med påfølgende innenriksflygning? Gratis hvis innenfor vekt, eller betale for innenrikssegmentet..?
Edit: Gjelder flygninger med SAS/SAS Braathens
Spesialbagasje innenriks Norge
Spesialbagasje inkluderes ikke i tillatt bagasjevekt. Det vil bli enhetspriser på spesialbagasje pr. vei pr. billett, uavhengig av antall strekninger i billetten. Spesialbagasje er ski, snowboard, våpen, sykkel (husk å søke om plass på forhånd), kite-, golf-, dykker- og windsurferutstyr. Spesialbagasje må betales separat på flyplassen og inkluderes ikke i tillatte bagasjevekt – pris pr. vei.
Det vil være betalingsterminaler på innsjekkings og spesialbagasjeskrankene
Dykkerutstyr og sykkel: NOK 300,-
Spesialbagasje Utland
Sykler
Kan inkluderes i tillatt fribagasje, normal overvekt betales dersom det overstiger antall tillatte kilo.
Du må alltid søke plass på forhånd. Sykkelen pakkes forsvarlig i plast for å beskytte annen bagasje.
Unntak, SAS Braathens direkterute til Sør-Europa: EUR40/NOK315 pr sykkel.
http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/HelpTopic____235.aspx#237
Bicycles
Includes a single seat touring or racing non-motorized bike, or tandem bike.
The bicycle may be included in the free baggage allowance, always requires prior request.
Packaging required: In order to protect other pieces of baggage from damage, bicycles may only be accepted as baggage provided that the handlebar is turned lengthwise and the pedals are removed. Further packaging is not required, but recommended.
You have to contact your sales agent for acceptance of bicycle as baggage.
Please note: On SAS Q400 and F50 aircraft bicycles are accepted on a standby basis only.
Hei TG923,
det var denne informasjonen jeg også synes å ha sett. Jeg klarer ikke ut fra denne informasjonen å finne ut hva som er tilfellet når man har en miks av innland og utland (annet enn på direkterutene til sør-Europa). I mitt/vårt tilfelle gjelder det reise MAN-OSL-TOS, med godkjenning av sykkel som spesialbaggasje forut for reise. Vi ble ikke avkrevd penger i Manchester, men det skjedde altså i Oslo. Jeg har litt problemer med å se at dette er riktig praksis basert på regelverket. Noen ideer?
Superhai
14-07-2006, 18:57
SAS Braathens har igjen innført forenkling (?) av produktene sine. Man har egne regler for innenriks og andre regler for utenriks. Man har også brutt med Star Alliance reglene på inneriks konseptet. Etter at SAS Braathens gikk over til BU sitt AOC og konsepter er det så mye 'discrepancies' i manualer og skriv at vi (SGS) må få presiseringer til stadighet.
Men det står at man skal regne hele reisen, så om du har gjennomgående TOS-OSL-MAN eller vv, så skal du betale for syklene om du gå over frivekten. Har du kun TOS-OSL og så egen billett OSL-MAN så betaler du for syklene TOS-OSL uansett (NOK 300).
Og det er vel og bra, så kommer unntaket (?) hvis du skal til SAS Braathens direkteruter til sør-europa (ikke klart definert igjen) så kommer et nytt konsept igjen (jeg tror det er 40EUR).
Originally posted by Superhai
Men det står at man skal regne hele reisen, så om du har gjennomgående TOS-OSL-MAN eller vv, så skal du betale for syklene om du gå over frivekten.
Nå hadde fruen og barna gjennomgåemde billett fra MAN til TOS. Sykkelen + resten av innsjekket baggasje var innenfor 20 kg x 3. Slik jeg tolker det du skriver, Superhai, så ble fruen/barna lettet for 300 NOK uten at dette skulle gjøres...?
Jeg skal ta med meg min sykkel fra AES til GLA, på hjemmesidene til KLM:
You can take your bicycle or tandem (non-electric) with you in suitable packaging or a bike box
Hva legger de i suitable packing om jeg ikke vil kjøpe boks å ha sykkelen i?
Selvfølgelig må man snu styret i lengderetning og ta av pedalene...
Det beste er vel en solid plastpose. Jeg mener SAS hadde noen slike poser som passet for sykler.
Flight Cancelled
21-05-2014, 22:21
Hadde med sykkel med Widerøe fra KSU til BGO i fjor høst, og skrudde jeg alt av hjul og slikt, vridde styre, tok ned sete, tapet alt godt før jeg trakk en sliken pose brukt for barnevogner over det hele. Det var helt greit for Widerøe. Antar at KLM ikke stiller noe særlig strengere krav. Å ta med seg en rull litt kraftig tape på flyplassen, kan uansett være en god idé.
Utflyttet
21-05-2014, 23:06
Hadde med sykkel med Widerøe fra KSU til BGO i fjor høst, og skrudde jeg alt av hjul og slikt, vridde styre, tok ned sete, tapet alt godt før jeg trakk en sliken pose brukt for barnevogner over det hele. Det var helt greit for Widerøe. Antar at KLM ikke stiller noe særlig strengere krav. Å ta med seg en rull litt kraftig tape på flyplassen, kan uansett være en god idé.
Kitt avhengig av hvilket type styre og hvor mye fintfølende mikkmakk som henger på det så har jeg hatt god erfaring med å bare løsne hele styret fra styrefremspringet og så tape det så det henger inni triangelet i rammen. Da er det langt mer beskyttet.
Tilsvarnde, girskifteren bak, ta med en gammel tskjort eller tilsvarende og så pakke den godt inn; det er mye fintfølende mekanikk der. Har du litt dyrere sykkel er det gjort på 30 sekunder å løsne selve girskifteren fra rammen, og pakke den tryggere inn, så slipper man potensielt å få bøyd øret girskfiteren er montert på, da blir det fort en j"¤/&¤ dyr tur om det skulle skje.
-A
KLM aksepteer ikke løse sykkler, ei heller sykkler i plastpose.
Du må hos KLM enten kjøpe en fargerik KLM eske på flyplassen (koster kr50), evt ha med egen "hard-case".
KLM aksepteer ikke løse sykkler, ei heller sykkler i plastpose.
Du må hos KLM enten kjøpe en fargerik KLM eske på flyplassen (koster kr50), evt ha med egen "hard-case".
Er dette noe Aviator kan ha liggende på Vigra, eller må de bestille fra AMS?
Hei!
Kan skyte inn hva kjæresten og jeg gjorde da vi skulle ha med en sykkel til Berlin i fjor: gå til butikken hvor du kjøpte sykkelen (eller muligens en hvilken som helst butikk som selger sykler). Der ber du om å få en eske av samme type som det sykkelen ble levert i, det har de helt sikkert liggende på lageret. Disse eskene har riktig størrelse, og den vi fikk hadde også gode håndtak, slik at den er lett å håndtere.
Vi fikk også med en del skumgummigreier som vi kunne bruke til å pakke inn sykkelen med, men det hadde sikkert fungert like bra med en t-skjorte som beskrevet over.
God tur! :-)
Takker så mye for tipsene :)
aircom77
28-05-2014, 14:01
Anbefaler alle som reiser med sykkel om å beregne GOD tid på flyplassen. Samt GOD tid på å reise til flyplassen. F.eks i Tyskland er det ikke alle ekspress tog som lar deg ta med sykkelen, og da kan fort en time gå. Og på flyplassene er det ikke alltid alle har erfaring med sykler uten koffert som spesialbagasje. Og da går det for en time ekstra der.
Nettopp tilbake fra to ukers sykkeltur langs den engelske kanalkysten. Fløy ned med SAS via Haterow og retur med Norwegian fra Galtvort, pga at det passet med start og sluttpunkt for turen.
SAS krever at du kontakter dem for å få bekreftet at det er plass på flyet til sykler. Det tok en evighet med ventemuzak og eurobonus-reklame-mas, men OK. På Galemoen gjorde jeg feilen å gå til en automat uten betalingsterminal for å sjekke inn. Der kom beskjeden om at tagene skrives ut ved bagdrop, og betaling for syklene der...men sykler er jo spesialbagasje, men de kunne ikke skrive ut eller ta i mot betaling, så da ble det først å stå i køøøøøøø for å snakke med en som måtte ta telefoner og kalle på sjefen sin for å finne ut prisen, før vi endelig fikk betalt og fikk tagger. Det virket rett og slett som SAS ikke hadde noe system for å håndtere sykler skikkelig.
Norwegian har det greiere: bestill og betal ved booking, som for annen bagasje. Men de skriver på sine nettsider at LGW krever at man må sende syklene i en hard eske, ellers avvises de på flyplassen. En sånn eske er jo lett å transportere til flyplassen... Mail til LGW fikk derimot som svar at dette ikke er et flyplasskrav. Telefon til Norwegian og ny dose ventemuzak før en medarbeider også måtte snakke med sjefen, før de fant ut at "hvis LGW sier det stemmer det sikkert", så de visste ikke helt hvorfor det sto på DYs nettsider. Vi endte med å gjøre som på nedturen; en diger rull bobleplast, og så "industrial grade" clingfilm rundt. Det fungerte, og LGW tok i mot syklene uten problem. Men vet fortsatt ikke hvor DY har ideen om harde bokser fra...