PDA

View Full Version : Hvor bør en 15-åring dra hvis hun kunne reise "hvor som helst" med bestemora?

blazius
18-05-2016, 20:02
15-åringen min fikk en meget sjenerøs konfirmasjonsgave fra min svigermor (som er tidlig i 70-årene) - en reise sammen med bestemoren til "hvor som helst".

Kostnad er underordnet, men hverken giver eller mottaker er særlig interesserte i luksus og høyt forbruk. Helsen til bestemora er god, men veldig strabasiøse opplegg er nok ikke så veldig aktuelt. Varighet 1-2 uker.

Gavens mottaker har vært en del ute og reist fra før; mesteparten av Norge og store deler av vest/sentraleuropa, Tanzania (nasjonalparkene i nord, Zanzibar, Kilimanjaro), Tokyo m/ omland, Chicago m/ omland. Roma og Oxford står på lista for sommeren som er i vente.

Har noen gode tips til ting en 15-åring burde bruke en slik anledning til? "Sportsferier" og "strandferier" er ikke så interessant.

Sondbjo
18-05-2016, 20:13
15-åringen min fikk en meget sjenerøs konfirmasjonsgave fra min svigermor (som er tidlig i 70-årene) - en reise sammen med bestemoren til "hvor som helst".

Kostnad er underordnet, men hverken giver eller mottaker er særlig interesserte i luksus og høyt forbruk. Helsen til bestemora er god, men veldig strabasiøse opplegg er nok ikke så veldig aktuelt. Varighet 1-2 uker.

Gavens mottaker har vært en del ute og reist fra før; mesteparten av Norge og store deler av vest/sentraleuropa, Tanzania (nasjonalparkene i nord, Zanzibar, Kilimanjaro), Tokyo m/ omland, Chicago m/ omland. Roma og Oxford står på lista for sommeren som er i vente.

Har noen gode tips til ting en 15-åring burde bruke en slik anledning til? "Sportsferier" og "strandferier" er ikke så interessant.

Hva med Bangkok-Singapore og Hong Kong som en pakke ? Meget interessante byer alle tre og det er rimelig å komme seg dit + at man for god valutta for pengene på hotellene :)

Chr1st1an
18-05-2016, 22:05

Vietnam og Laos. Fokuser på øvre halvdel av Vietnam da det er enklest å komme inn til Laos derifra. (Sapa og Hanoi)
Om man har tid så kan man bevege seg sørover og kanskje ta en tur inn i Kambodsja . Lærerikt, billig, pent og hyggelige mennesker.

petter380
18-05-2016, 23:03
Myanmar skader heller ikke :)

LN-MOW
18-05-2016, 23:08
En 15-åring synes sikkert det er morsommere å hoppe fra park til park i Orlando .. ;)

Fnate
18-05-2016, 23:35
Hawaii?

Argentina?

Island?

Alaska?

Ellers kan det jo hende LN-MOW har et poeng. 15-åringer er nokså ulike på smak og jeg er vel nesten sikker på at vedkommende selv kommer opp med noe gøy.

Jeg hadde kjøpt han et Atlas og bedt han romstere i det. Det er jo hans gave :)

Bergern
19-05-2016, 00:37
London - Paris - Wien. Vekslepengenne på en tur til New York.

Nortacus
19-05-2016, 00:49
Når jeg var i tenårene stortrivdes jeg på reise rundt i Hong Kong, Filippinene og Thailand. Masse fint å se av strender og utflukter! I tillegg er maten svært spennende og man får my for pengene.

ToreD
19-05-2016, 08:07
Hawaii?

Argentina?

Island?

Alaska?

Ellers kan det jo hende LN-MOW har et poeng. 15-åringer er nokså ulike på smak og jeg er vel nesten sikker på at vedkommende selv kommer opp med noe gøy.

Jeg hadde kjøpt han et Atlas og bedt han romstere i det. Det er jo hans gave :)

Trur jenta blur sur om du kaller henne gutt;)

Tornerose
19-05-2016, 09:13
Los angeles! Der har du både parker og filmstudio å besøke. Drar du utenom sommer er det også mulighet til å se innspilling��

robertaas
19-05-2016, 10:42
Hun har garantert noe hun har lyst til å se eller oppleve og uten å vite hva det er vil det neppe komme brukelige forslag.

Skal man bare velge et sted det er vanskelig å komme seg for en overkommelig pris så er det kanskje Antarktis, men for noen er høydepunktet de får med seg pingviner og det kunne man jo like gjerne oppleve i det fri utenfor Cape Town hvor man til og med kan bade i sjøen sammen med dem ved Simon Town. Så det er vanskelig å gi tips uten å vite noe om preferanser.

Kanskje lokasjoner fra en film, tv-serie eller bok som hun liker?

RobertH
19-05-2016, 10:53
Hva med et av disse stedene som man bare tror eksisterer i Donald-historier: Eksempelvis Angkor Wat i Kambodsja. Forøvrig også et spennende land der man kan bo svært bra uten å bli ruinert - kan anbefale dette stedet http://cambana-suite.com/

jb1
19-05-2016, 11:41
Det hørtes ut som en kunnskapstørst 15-åring. Hva med Galapagos, eksotisk, mye å lære og helt sikkert en fin opplevelse.

eql1zr
19-05-2016, 15:39
Påskeøya? Interessant sted, verdens mest avsidesliggende flyplass og vanligvis ganske kostbart sted å dra til.

Someone
19-05-2016, 15:40
New York - Burde være endel av oppdragelsen

TGjr
19-05-2016, 19:15
PÅSKEØYA - lærerikt og eksotisk

Bergern
19-05-2016, 22:19
New York - Burde være endel av oppdragelsen

Veldig enig!
Og London. Kuleste byen i Europa :)

Discus
19-05-2016, 23:17
Vanskelig når man ikke kjenner interessene.

Mellom-Europa har mange fine byer, en god del museer og mye historie (både middelaldersk, verdenskrigersk og kalde krigen) hvis det er innenfor. Enkelt å komme fra sentrum til sentrum med tog i mange av landene der, og mange koselig familiehoteller/gjestehus. i tillegg får man sett en del. Det finnes interrail-varianter som dekker et eller flere land. De store flyplassene i Tyskland ligger jo greit til ifht. å starte togreisen, og ICE i Tyskland funker jo brillefint. Sving innom Alpene for en topptur med tog eller gondol. Det jo også en god del å se bare i Berlin og omegn også.