PDA

View Full Version : Here we are and here we are and here we go....

Martin
12-07-2006, 22:25
I et håp om å kanskje få til en brukbar trip-report, liker jeg å begynne med planleggingen..

Etter at jeg ble ansatt i FedEx i desember i fjor, sier det seg at jeg ikke har så altfor mange feriedager spart opp, og heller ikke førsteprioritet på de beste ferieukene..
Allikevel, så jeg plutselig at det var en "ledig" uke i Juli. Så med mine to oppsparte dager, pluss tre til, spurte jeg pent: "Er det mulig og..." Og joda, jeg fikk fri i uke 30..

I tillegg til fly, er jeg også ivrig musikkinterresert, og det britiske bandet Status Quo ligger høyt oppe på favorittlista. Jeg var klar over at de turnerte Sverige i sommer, og det viste seg at de spilte i Gøteborg Søndag 23 Juli..

Et par kjappe søk resulterte i at jeg fikk ordnet både flybilletter og hotellrom.. Men hva med konsertbilletten?? Ticnet.se sender nemlig ikke til "utenlandske" adresser (i dette tilfellet, ikke svenske adresser..). Løsningen ble et annet forum (ja, det finnes flere..), på www.statusquo.co.uk. En annen fan, bosatt i Sverige, sa seg villig til å hjelpe.
Med litt betenkelighet, sendte jeg avgårde 500 SEK til en mann jeg aldri noensinne har møtt.. Og i dag, litt over en uke etter, lå billetten og en svensk hundrelapp i postkassa (De var utsolgt for de dyreste billettene..)

Så om litt over en uke, reiser jeg til Gøteborg med Widerøe, bor på Clarion Collection Odin Hotel, Og får oppleve The Refreshments, Smokie og Status Quo live i Trädgårdsforeningen i Gøteborg..

Håper på å komme med en trip-report etter hjemkomst, samt flere bilder (til og med kjøpt nytt kamera :D )

sail4fun
12-07-2006, 22:33
Hm ,Status Quo live Drammenshallen en gang på våren 1981 (?) mimmre , god tur !

Martin
05-09-2008, 02:02
Pokker :drunk: Denne skrev jeg visst aldri ferdig.. Satt og leste gjennom gamle trip-reporter, og snublet over denne, over to år gammel, men utrolig nok tror jeg at jeg husker mesteparten..

All right..

Skulle fly fra OSL en søndag.. Husker ikke i detalj hvordan jeg kom meg ut til OSL - buss eller bil, men jeg kom meg dit, mest sannsynlig i god tid.. Sjekket inn på en eller annen måte, og kom meg gjennom tryggleikskontrollen.. Husker forøvrig at jeg reiste med håndbagasje only - Dette var vel en av mine første turer før jeg ble ordentlig bitt av reisedilla, og koffert i håndbagasjestørrelse fantes ikke hos meg.. Klarte dog å finne fram en Kiwi-ryggsekk, som var litt for liten.. Heiv oppi et skift med klær, og mitt nyinnkjøpte Canon Powershot S3 IS-kamera..

På OSL husker jeg det var øl og mat, noe overpriset, og servert av en svensk, blond dame (godt en husker de viktige detaljene :D ). Etterhvert ble det tusling ned til en bussgate (30-etellerannet, heter de vel..), og etterhvert buss ut til en liten, grønn Dash 8 av 300-varianten..

Hadde vindusplass på høyre side, og egentlig skulle det sitte en mann ved siden av meg, men han spurte bestningen pent om han ikke kunne få sitte på en annen ledig to-seter (altså, jeg hadde dusja den dagen..).

Ankomst Landvetter, og nå var tiden knapp. WF hadde èn avgang til GOT den dagen, og den gikk akkurat litt for seint til at jeg følte at jeg hadde god tid.. Husker forøvrig jeg dev og utforsket hjemmesidene til Farmer, og fant alternativer via CPH, som gikk litt tidligere, men de lot seg av en eller annen grunn ikke booke..

Anyway, jeg hadde akkurat tiden av vegen til å komme meg på en flybuss, hvor forøvrig den vanlige bussen var byttet ut med en finere buss, som igjen ikke hadde billettmaskin, og alle fikk reise gratis.. Tok bussen ca. til endestasjonen, og begynte å lete etter hotellet.. Visste sånn ca hvor det lå, fant riktig gate, og gikk rundt kvartalet et par gangerfør jeg faktisk fant døra.. Forholdsvis anonym inngang, med resepsjon i andre etasje.. Var forøvrig et hotell som like mye satset på gjester som skulle bo litt lenger, for rommet hadde bl.a. kjøkken..

Inn på rommet, mener at jeg skiftet litt, flyttet litt på ting i sekken, og kom meg ut igjen, på leting etter Trädgårdsforeningen (en slags park i Gøteborg), hvor konserten fant sted.. Gikk rett på den, men ikke der hovedinngangen var.. Gikk rett bak et par andre mennesker, som skulle samme vei, så jeg valgte å følge etter de.

Vel inne, var det å finne seg en plass, og fant en rett utenfor "The Golden Circle", som var en inngjerding nærmest scenen, hvor billettene kostet litt mer (og var dessverre utsolgt når jeg bestemte meg for å dra..). Fikk allikevel stå ved gjerdet, og man ser nesten bedre litt unna scenen, samt at det ikke er så tett med folk rett foran deg, på innsiden..

Først, The Refreshments: Svenskt band, som hadde vært med status Quo på turne i Sverige den sommeren. De ser og hører omtrent sånn ut (Minus han med det lange hvite håret, som heter Albert Lee):

http://uk.youtube.com/watch?v=NJQnZ0Bu7Zo

Så var det dags for Smokie!

Jeg skal ærlig innrømme at jeg en gang var såkalt blodfan av de (stikkord: SVG-OSL i en 737, avgang fra SVG to timer før konsertstart på Kongsvinger. Min mest spontane flybillett noensinne).

De høres gjerne sånn ut (klippet er faktisk fra den konserten)

http://uk.youtube.com/watch?v=z5CkJURgj5U

Evt. kan man se dem litt tydeligere her :

http://uk.youtube.com/watch?v=77nEXLpDbXc

Til slutt: Gode gamle Status Quo, som så sånn ut da de besøkte Jessheim i sommer:

http://uk.youtube.com/watch?v=MUfvDBBTpjI

Etter konserten: Back to the hotel, up in the morning, og spiste en eggerøre som smakte plast, og kom meg ut av hotellet.

WF hadde to avganger den mandagen: En kjempetidlig, og en litt-for-seint. Nå kan dere gjette hvilken jeg var booket på ^_^. De som ikke ønsker å delta i gjettekonkurransen, kan lese svaret nedenfor..

Jeg hadde altså gooood tid i Gøteborg, og tuslet avgårde. Fant et kjøpesenter som jeg tittet innom, fant en gate som jeg tror var en slags handle/gågate, aka Karl Johan, som jeg trasket nedover.. Fant så Hard rock Cafe, og det passet bra, for da fikk jeg lyst på lunch!

Gikk inn, fikk et bord, spiste hamburger, drakk øl, betalte, kjøpte t-skjorte, og gikk..

Trasket mer i samme gata, gikk gjennom samme kjøpesenter en gang til (Jeg hadde som sagt goooooooooood tid i Gøteborg), og fant det som var bussterminalen, og en flybuss. Var ute på Landvetter en gang i god tid før avgang, og sjekket inn på en automat, og så gjennom pipemaskinen (husker strengt tatt ikke hvordan den låt), før det var tid til å vente en god stund på den lille grønne.. Ble og så et par øl her..

Klokken begynte etterhvert å nærme seg departure, og det bar ned en trapp, ut i en buss, og ombord i en Dash-8.. Er rimelig sikker på at jeg satt ved et vindu, men aner ikke nå om det var på høgre eller venstre, og om det satt noen ved siden av meg eller ikke, men kom meg hjem..

Kom forøvrig på, at jeg tok bussen til OSL, for nå kom jeg igjen på, at jeg etter ankomst tuslet innom jobben, med bl.a. litt kreftdannende tax-free-varer til en kollega som liker sånt.. EN kollega hadde nemlig lovt å kjøre meg hjem, men han var plutselig ikke på jobb den dagen, men hadde en annen kollega som var snill og svippet meg hjem..

..sånn hvis noen skulle ha noen interesse av å lese dette, altså, og ikke spør meg hvorfor jeg husker alt..

Discus
05-09-2008, 10:18
Utrolig hva hjernen husker når man først begynner å trigge den på de rette tingene. Takk for forsinket rapport - den var jo nesten lovet og den kom :up:

Tar vel ikke mye feil hvis omtrent alle dine trip-reports inneholder Hard Rock Cafe (der det er mulig å få det til)?

Hickok
05-09-2008, 10:30
Uff. Etter å ha vært på Hard Rock Cafe, og for første gang i mitt liv sendt maten i retur (bestillte rå biff og fikk den i hjel kokt med beskjed om at "dette er slik rå er i Norge"), så klarer ikke jeg i mine villeste fantasier se HRC som annet enn dyrt.

Forøvrig en fin fin rapport.

Martin
05-09-2008, 10:54
Utrolig hva hjernen husker når man først begynner å trigge den på de rette tingene. Takk for forsinket rapport - den var jo nesten lovet og den kom :up:

Tar vel ikke mye feil hvis omtrent alle dine trip-reports inneholder Hard Rock Cafe (der det er mulig å få det til)?

Bare hyggelig :)

Joda, har en tendens til å havne innom HRC hvis jeg er i en by der de har en jeg ikke har vært innom før (og stikker gjerne innom hvis jeg har vært der før og..)

Sånn apropos Status Quo og Hard Rock Cafe: Kvelden før konserten på Jessheim, var jeg, og en drøss med Quo-fans fra England/Finland/Danmark/Sverige på Hard Rock Cafe i Oslo. Det så sånn ut:

http://uk.youtube.com/watch?v=32QmBBs_cJs

Forøvrig er jeg klar for ny konsert i Desember. Skal for første gang se de på hjemmebane på Wembley Arena i London.. Kan bli gøy :)

JoeW
05-09-2008, 18:00
Uff. Etter å ha vært på Hard Rock Cafe, og for første gang i mitt liv sendt maten i retur (bestillte rå biff og fikk den i hjel kokt med beskjed om at "dette er slik rå er i Norge"), så klarer ikke jeg i mine villeste fantasier se HRC som annet enn dyrt.

Forøvrig en fin fin rapport.

Apropos biff, bestilte RARE på en turistfelle på Nyhavn, CPH. Tok forøvrig en time fra vi var ferdig med forretten til hovedretten kom - og ble tilbudt kaffe og dessert av en annen kelner...(!!) Viste biffen til kelneren, og sa noe sånn "this looks medium to well to me"... "Yes, its medium".

- "YEAH, I ordered rare!"
- "Oh, thats how rare is in Denmark..."

Bare sånn apropos biff....

Someone
05-09-2008, 18:02
Apropos biff, bestilte RARE på en turistfelle på Nyhavn, CPH.

Tabben å spise i Nyhavn gjør man bare en gang. Nå har du vært lenge nok i Køben til at du må kjøre Nyhavn den skikkelige måten. Kjøp en six-pack på nærmeste 7-11 eller butikk og sett deg på bryggekanten!

Martin
06-09-2008, 01:06
Jeg nevnte også over, at jeg var tidligere "blodfan" av Smokie, og noe om min mest spontane flybillet: Jeg slenger derfor på en liten bonus, sånn når jeg først er i mimrehjørnet..

Året var 2002, og unge Martin var ferdig med videregående.. Etter sommeren skulle han iføre seg kongens klær, og i mellomtiden, skulle et band han likte - Smokie - spille på Kongsvinger..Sånn i mellomtiden hadde Martin også søkt om lærlingplass hos de som går med klærne til kongen, siden han hadde gått en yrkesfaglig utdanning.. (Var vel forholdsvis lei alt som het utdanning, og slengt inn en søknad mest for å ha gjort det", samt at jeg hvertfall kunne få noe nyttig ut av tiden i klærne til kongen - men det er igjen en annen historie). Plutselig fikk Martin ja på søknaden, og måtte plutselig kle på seg klærne til Hans Majestet allerede midt på sommeren, i Juli! Husker jeg ikke helt feil, så skulle jeg inn rundt 23. September. Ble så lærling, og ble kalt inn 23. Juli.. Konserten tror jeg var den 24. August. Stemmer hvertfall med at både datoen og konserten var på en lørdag..

Vi spoler en måned fram til lørdag 24. August 2002 (la oss si det var den datoen): Tropp 4.2 på KNM Harald Hårfagre hadde dagen før kommet tilbake fra en skogstur hvor de hadde sovet omtrent oppå hverandre, lekt med sminke, og løpt rundt og ropt "Pang!! Du er død!!" Siden vi hadde vært ute i skogen fra en torsdag til en fredag, fikk vi ikke lov til å evt. reise hjem før på lørdag, da div. utstyr skulle pakkes/rengjøres/etc..

Anyway, på lørdagen, fikk vi fri. Jeg hadde søkt om perm, og fikk: I to-tiden på lørdag, stod jeg med den lille lappen som gav meg lov til å forlate leiren, og ikke trengte å komme tilbake før en gang før fuglene fes mandag morgen.. Det var bare timer igjen til konsertstart, og jeg vurderte frem og tilbake.. Ble et par telefoner, og mor lovte å spandere flybillett (man hadde selvsagt ikke råd til sånn luksus den gangen), og jeg pakket bagen, og tok bussen til Sola..

Husker jeg riktig, var jeg ute ved Sola rundt klokken 17.. Enda visste jeg ikke om det i det hele tatt gikk noe fly til mer sentrale strøk, men jeg tuslet nå bort til billettluken, og henvendte meg:

"Unnskyld, jeg skulle hatt en ungdomsbilletr, tur-retur Oslo, med retur i morgen. Går det noe fly?" Flaksen ville hade til, at det gikk ett eneste fly, to timer etterpå, og jeg fikk en billett (ah! Good old days. Da man kjøpte billetter i papirform, og man fikk de av et levende menneske").

Mat? Sikkert noe på andre siden av pipemaskinen. Tusler gjennom.. Mat? næh.. stengt her, gitt...

Satt og blomstret et par timer, og kom meg ombord. Mimres at jeg hadde en tre-seter alene, på venstre side.. Vi landet etterhvert, og jeg kom meg ut og møtte min far, og fikk nøklene til bilen, som jeg plukket opp på korttidsparkeringen (Min far måtte så ta bussen hjem.. Mener dog å huske at min mor og søster også var med, og at de "skeiet ut" med å spise ute, på Peppes i terminalen).

Hukser at jeg dro fra OSL halv åtte, og var på Kongsvinger halv ni.. Skal vi se.. Kongsvingerhallen?? Hadde ikke snøring på hvoor den var, så jeg kjørte rundt på måfå, til jeg plutselig fant et skilt, og en parkeringsplass utenfor en stor hall.. Nå hadde det gått ca. en og en halvtime siden pushback på SVG, og jeg stod nå på Kongsvinger...

Kom meg inn, så konserten (som inkluderte et oppvarmingsband, slik at Smokie allikevel ikke var på scenen før klokken 23 :rolleyes:)

Derdig 01:00, kjørte hjem, trøtt som en strømpe, og tror jeg sovnet godt. Dagen etter.. Kom meg opp, etterhvert ut til OSL, og tilbake til SVG...

Og sånn for å forsvare meg litt: Jeg er kanskje ikke noen voldsom fan lenger, og dagens utgave av bandet er langt i fra hve de en gang var.. Personlig foretrekker jeg perioden etter hitparaden på 70-tallet (Med Chinn/Chapman som låtskrivere, som skrev bl.a. "Alice", samt andre hits for band som "Sweet"), og frem til originalbesetningen ble oppløst tidlig på åttitallet, da de skrev låtene sjøl, og faktisk gav ut tre ganske så bra album, etter min smak..

(om noen i det hele tatt gidder å lese dette, skal jeg si meg fornøyd..)