View Full Version : Oslo-Stockholm med SJ
God formiddag fra et av SJ sine X2000 togsett på vei til Stockholm.
Avgang fra Oslo S på tid 06:02 og allerede før Lillestrøm var frokosten servert ved mitt sete. Frokostpakken minnet mest om den man for mange år siden fikk ombord hos Braathens SAFE...med et lite morgendikt:-)
Stille og rolig på 1. klasse hvor setekonfigurasjonen er 1-2 - har en to-seter formet selv. Tipper 80% belegg på denne avgangen.
Etter frokosten har jeg fått tømt mailboksen og er nå klar for å rigge stand på en messe i Stockholm - på grunn av hva jeg har med til messen ble valget lett - tog med mye bagasje er definitivt å foretrekke.
Når prisen på 1. klasse er SEK 780 t/r sentrum til sentrum så er jo dette nesten bare morsomt.
Nå skal jeg la tankene fly de siste 50 minuttene inn mot Stockholm C.
Hvordan ble tidsbruken her, fra sentrum til sentrum?
God formiddag fra et av SJ sine X2000 togsett på vei til Stockholm.
Avgang fra Oslo S på tid 06:02 og allerede før Lillestrøm var frokosten servert ved mitt sete. Frokostpakken minnet mest om den man for mange år siden fikk ombord hos Braathens SAFE...med et lite morgendikt:-)
Stille og rolig på 1. klasse hvor setekonfigurasjonen er 1-2 - har en to-seter formet selv. Tipper 80% belegg på denne avgangen.
Etter frokosten har jeg fått tømt mailboksen og er nå klar for å rigge stand på en messe i Stockholm - på grunn av hva jeg har med til messen ble valget lett - tog med mye bagasje er definitivt å foretrekke.
Når prisen på 1. klasse er SEK 780 t/r sentrum til sentrum så er jo dette nesten bare morsomt.
Nå skal jeg la tankene fly de siste 50 minuttene inn mot Stockholm C.
Takk for rapport... Jeg kan så klart Gugle, men stopper de på verdens navle også?
Takk for rapport... Jeg kan så klart Gugle, men stopper de på verdens navle også?
Nei, de går nok ikke helt til Bergen.
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Veldig bra rapport EB!
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Nei, de går nok ikke helt til Bergen.
Ha ha ha, skroting :)
Nei, første stopp retning Stockholm er Kongsvinger, men du kan vinke til navlen når det kjører forbi. Blir kanskje merkelig å ta lokaltoget til Oslo S og så kjøre tilbake, men det er jo ikke lenger enn en gjennomsnittlig tur med T-banen.
SJ bruker 4,5-5 timer på turen. Det er ganske behagelig å reise med dem, men det tar litt lenger tid enn flyet ennå og skal man reise t/r samme dag er toget ikke aktuelt.
Fly med oss
20-04-2016, 16:03
Jeg reiser en del mellom Oslo og Stockholm, og har valgt toget på ca. 50% av turene det siste halvåret. Toget har alltid gått til oppsatt rutetid, men kommer som oftest 10-20 minutter for sent frem. Rekorden var i påsken da "hurtigtoget" brukte seks timer fra Stockholm til Oslo grunnet mange uheldige omstendigheter. Men når toget bruker rundt fire og en halv time er det helt greit. Blir det mer begynner jeg å angre på at jeg valgte tog...
Prismessig kommer toget som regel best ut, hvis man tar i betraktning at man med fly må komme seg til og fra både OSL og ARN for både ut- og hjemreise. Med billigste alternativ (lokaltog i Norge og flybuss i Sverige) så ender man da opp på nesten 400 kroner. Prisen for flybilletten kommer i tillegg.
Jeg reiser en del mellom Oslo og Stockholm, og har valgt toget på ca. 50% av turene det siste halvåret. Toget har alltid gått til oppsatt rutetid, men kommer som oftest 10-20 minutter for sent frem. Rekorden var i påsken da "hurtigtoget" brukte seks timer fra Stockholm til Oslo grunnet mange uheldige omstendigheter. Men når toget bruker rundt fire og en halv time er det helt greit. Blir det mer begynner jeg å angre på at jeg valgte tog...
Prismessig kommer toget som regel best ut, hvis man tar i betraktning at man med fly må komme seg til og fra både OSL og ARN for både ut- og hjemreise. Med billigste alternativ (lokaltog i Norge og flybuss i Sverige) så ender man da opp på nesten 400 kroner. Prisen for flybilletten kommer i tillegg.
Enig i den betraktningen om reisen og forsinkelsen, toget kommer gjerne litt sent frem. Jeg toget noen ganger før X2000 ble satt inn og 6 timer var i drøyeste laget. Toget er ikke alltid billigst, men 4,5 timer på 1. klasse er ofte verdt tillegget og en behagelig reise.
4 timer og 46 minutter til Stockholm og 7 minutter forsinkelse. Når hotellet ligger langs stasjonen så er dette et meget behagelig alternativ. Hjem i går er turen satt opp til å ta 5 timer og 3 minutter og vi var på Oslo S 1 minutt før rutetid. Når togturen t/r på 1. klasse koster omtrent det samme som kun tilbringertjenesten til/fra flyplassene blir jo økonomiavdelingen happy - at internett også funker på hele reisen gjør at sjefen også blir happy.
Internett funker stort sett bra ja. Om man ikke må jobbe er turen en glimrende mulighet til å se tv-serier/film, men bør være nedlastet på forhånd.
Skammelig å si det, eller kanskje ikke, men jeg synes tog er et gullfint alternativ til fly, men som kjent tar det litt tid.
LItt OT, men er det på norsk eller svensk side det henger mest for at denne turen skulle tatt f.eks. 3,5 timer eller aller helst 3(Godt mulig dette er utopisk)?
Skammelig å si det, eller kanskje ikke, men jeg synes tog er et gullfint alternativ til fly, men som kjent tar det litt tid.
LItt OT, men er det på norsk eller svensk side det henger mest for at denne turen skulle tatt f.eks. 3,5 timer eller aller helst 3(Godt mulig dette er utopisk)?
Det er absolutt ikke skammelig å si. Det er fint med konkurranse, og toget kan gjøre reisen riktig fin.
Begge sider av grensen kan trenge forbedringer etter det jeg skjønner. Det er bedre skinnegang på svensk side, men litt for lite kapasitet når man nærmer seg Stockholmsområdet. På norsk side bør det oppgraderes kraftig. Hele X2000 satsingen kom i fare p.g.a. behov for oppgradering av kontaktnettet på norsk side. Det ble utsatt, men toget går saktere på norsk side.
Skal det ta 3 timer bør det være dobbeltspor hele veien. Landskapsmessig burde det ikke være noe i veien for dette, da det er flatt det meste av veien. For at toget virkelig skal spise av flyets markedsandeler bør det være langt flere avganger også. En siste avgang kl. 19 med ankomst kl. 22 hadde vært noe. Flyet vil nok alltid finnes p.g.a. transfertrafikk samt at det vil ta lang tid å fikse infrastrukturen.
En kort stund fantes den såkalte Unionsexpressen som et privat mer luksuriøst alternativ, men den klarte seg ikke. I Sverige finnes idag Blå Tåget mellom Stockholm og Gøteborg med gamle vogner og en riktig fine bar- og restaurantvogner. Det går kun 4 t/r avganger i uken. Dette kunne kanskje vært noe for reisende på Oslo-Stockholm også om man vil nyte reisen og tiden ikke spiller så stor rolle. Unionsekspressen kjørte langsomt og to ganger om dagen, det ble for ofte. Unionsekspressen led også under at den kun kunne ha passasjerer som krysset grensen, innad i Sverige var det da monopol. Det er det som kjent ikke lenger.
Litt inspirert av dette, så skal dette prøves, i kombinasjon med fly den ene veien. 10 mai tar jeg toget til Stockholm også flyet tilbake til Oslo. Tenkte ta tiden hva dette tar dør til dør, men er litt usikker på hvordan jeg skal justere for tiden i loungen siden jeg har ganske god tid i Stockholm, men tenker gjøre det så billig så mulig og sitte der gomle laks. Noe man ikke hadde rukket på en vanlig forretningsreise. Ikke noe first eller pluss her, men 2. klasse på toget til 195 SEK og 500kr for flybilletten hjem
Du kan jo trekke fra den ekstra tiden du egentlig ikke hadde trengt på flyplassen for en rettferdig sammenligning. Skal du reise billigst mulig, tar du Flygbussarna til Arlanda, forhåndskjøpt billett på nett og i app koster 99 SEK og gir 99 EB poeng. Neste gang du reiser og gjør omvendt, samt legger på litt for 1. klasse får du lounge på Stockholm C også. Den er ganske bra. Min siste reise var som din, men i 1. Et enkeltsete der når man reiser alene er gull. Man kan forhåndbestille mat som serveres ved setet også.
Litt inspirert av dette, så skal dette prøves, i kombinasjon med fly den ene veien. 10 mai tar jeg toget til Stockholm også flyet tilbake til Oslo. Tenkte ta tiden hva dette tar dør til dør, men er litt usikker på hvordan jeg skal justere for tiden i loungen siden jeg har ganske god tid i Stockholm, men tenker gjøre det så billig så mulig og sitte der gomle laks. Noe man ikke hadde rukket på en vanlig forretningsreise. Ikke noe first eller pluss her, men 2. klasse på toget til 195 SEK og 500kr for flybilletten hjem
Var 1. klasse mye dyrere? Luften er mye, mye bedre på 1. klasse - nesten verdt mellomlegget alene etter min mening.
Var 1. klasse mye dyrere? Luften er mye, mye bedre på 1. klasse - nesten verdt mellomlegget alene etter min mening.
Var vel rundt 400kr hvis jeg husker rett. Frem til jeg skaffer meg ny jobb må jeg jo kjøre litt budsjett :p
Var vel rundt 400kr hvis jeg husker rett. Frem til jeg skaffer meg ny jobb må jeg jo kjøre litt budsjett :p
Pøh... "tæring etter næring" er banneord her i huset.
FlightDeck
25-04-2016, 10:52
Kjørte SJ Stockholm-Oslo i høst - kjørte i økonomi (kostet 700 kr. ca.), og synes det var helt greit. Men vi ble selvsagt nesten halvannen time sene inn til Oslo og måtte dessuten sitte feil vei hele turen fordi halvparten av setene er plassert feil vei i X2000. Dette var en privatreise, men skal prøve igjen på en jobbreise i mai. Like fullt absolutt et bra alternativ til fly - særlig fordi man slipper alt maset på flyplassen med reklame, salg og køer.
Stilledelen av 1. klasse er en liten oase...få folk og enda bedre luft!
Fly med oss
26-04-2016, 08:45
Stilledelen av 1. klasse er en liten oase...få folk og enda bedre luft!
Jeg har dessverre dårligere erfaringer enn deg... Stilledelen ligger mellom "bråkedelen" og toalettene, hvilket medfører mye gjennomgangstrafikk. I tillegg har jeg opplevd en del at folk prater i telefonen, og da må jeg være han sure mannen som går rundt og ber folk gå et annet sted. En gang ble det til og med opplyst over høyttaleranlegget at det er helt i orden at man bruker telefon i stillesonen så lenge man prater lavt(!). Det sistnevnte klaget jeg på, og fikk faktisk kompensasjon fra SJ.
Men når det er stille i stillesonen, ja, da er det et godt sted å være.