Flyprat >
TripReports > Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Belize)
View Full Version : Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Belize)
Sentral-Amerika ble valgt som destinasjon for årets utvidede påsketur på nesten tre uker. Ukonkret plan ble raskt å besøke de fem ganske små landene mellom Costa Rica og Mexico. På så lang tid burde det være overkommelig.
Endelig flyplan ble til slutt slik:
Dag 1: OSL-CPH-AMS (SK)
Dag 2: AMS-IAH-SAL (UA)
Dag 12: SAL-GUA (VU)
Dag 13: GUA-FRS (AV)
Dag 16: BZE-SPR (9N)
Dag 19: SPR-(9N) BZE-IAH-AMS (UA)
Dag 20: AMS-OSL (SK)
.. fordelt på seks ulike bookinger, alt i Economy eller Economy Plus
https://lh4.googleusercontent.com/J6dBi8IbNC5RjdnFimpK4UPTkVQ3k2LVzKvEZ0Wcmh0KltXPM4 QuVIikkOz3tS65MoobSJ07bKLszWdiP7123BF2WIw3xDhkD-FRwWGaifLDSelaEABymD1-uplO9FUl6yYWYQQE
Turen over Atlanterhavet ble bestilt fra United med reisekuponger fra påsken året før. Da disse kun kan brukes på flyvninger operert av UA og de har sluttet å fly fra OSL på den tiden av året, ble AMS utgangspunktet for den bookingen.
Turen til AMS gikk med SAS fredag kveld, med et stopp innom CPH som vi fikk for omtrent samme prisen som å fly direkte. Noen ekstra grunnpoeng kommer alltid bra med. Ikke så mye spennende å si om de flyturene. Mye folk og påskeutfart.
Folk i velkjent halvsirkel foran gaten på København lufthavn:
https://lh3.googleusercontent.com/mfXn4JAsgjbvHtMxbdEyt6sLkGu0-s57RlVAz6dGZo_Gd9XagZftVugxT6YOxIMh7pZON0q6sYVmWEa rhVVERGhbBfYV3TAfYZU-fUK0Dwojorb89YFewojoxn69YYMyLZPeCLeE
Natten ble tilbrakt på Van der Valk Hotel Schipol før turen videre neste morgen. Greit plassert 10-15 min med gratisbuss fra Schipol. Utsikt fra hotellområdet:
https://lh3.googleusercontent.com/qgh1FvexS3s6fffLpIldxvBOHNpkIs24jWe6AOkSiBfPVZoxM3 M300Jqkt9x3DqgPe-fVeCm4inaKFL87-KiL9iSyEWzIqe7WD4A1B0PLi_7YU9L7zrvttCFtHF-vmphi1I1jghd
Ankom flyplassen kl. 0815 dagen etter. Planlagt avgang mot Houston kl. 1000. United hadde fire innsjekkingsskranker åpne. To for Premier Access og to for resten. Ved sånne tilfeller er jeg glad EBG gir tilgang til Premier Access-køen, for den andre må ha tatt én time. Minst.
Flyet til IAH gikk fra gate G8 denne lørdagen. Etter en lang gåtur til lounge 41 for frokost, og en enda lengre tur, i motsatt retning til gate, kom vi omsider frem i det boarding startet 45 minutter før avgang.
Rakk et par raske bilder av flyet og kom oss om bord like før de slapp til gruppe 3. Klar for å prøve B789 for første gang:
https://lh5.googleusercontent.com/L8ReRndLXD3tQrJE5IEGuy18bFuzBOEJ_347UlIgxfeh8UKHhG zGjGatv0RCsuvLdMmiBJmfG57qJIBYetmZEy7QOYX6nG6WildE 7iAyItWNaaD0sPo7PPCoJWL3ExNPFaR__tbm
På grunn av store problemer med betalingen og reisekupongene, som tok timesvis med telefonsamtaler til UA support å ordne opp i, fikk jeg mast meg til Economy Plus for alle fire strekkene.
Economy Plus-setene til United har tre tommer ekstra mellom radene og seter forrest i kabinen. Utover det er det ingen forskjell fra vanlig Economy.
God plass på rad 16, første rad i Economy med Business i bakgrunnen:
https://lh6.googleusercontent.com/ruMbtuOTN1Uhk55iRx8q6eX2ADD_Db8DiaQOx5UsDoijkbfLU5 gcrjMRiw_vni35YmAtYvs1pqCGGL_0vyraSNBFdOk7CdDG4NCZ XrXpNh1XbUdOVh53dfu3Z6YMdoWLbeqiicNR
Middagen. Jeg valgte “kylling i gul curry”. Ellers kunne man velge pasta eller uspesifisert vegetar-rett. “Husets” rødvin og øl, samt alkoholfri drikke var gratis under hele flyturen.
https://lh4.googleusercontent.com/HbOylkngGyWBL8fjBQYdR7Hblk0ZKfkk5bgeHZ09Wa_x1EjOOq ZvvipPj41uhmEPPWkq0-fCV2ka-5iYzH75EfUA56mdDFjJXP2Lnm1TdWLpvAZASaaQeb4JYCuLJvh 23dxZIdcM
Siden dette var en dagflyvning hadde jeg ingen intensjoner om å sove. Crew tenkte tydeligvis annerledes og dimmet raskt vinduene etter avgang. Og enda mer etter matservering. I Dreamlinere kan vinduene dimmes fra sentralt hold. To timer før ankomst forsøkte jeg meg på å un-dimme vinduet. Jeg skjønner ikke greien med at vi skal sitte våkne i mørket i timesvis. Det tok ikke lang tid før en av flyvertinnene kom og ba meg om å dimme vinduet igjen. Angivelig fordi folk prøvde å sove. Jeg så absolutt ingen i min del av kabinen som prøvde å sove. Alle satt lys våkne, da klokken var omtrent 17 Amsterdam-tid og 11 Houston-tid. Så at folk prøvde å sove må ha vært ønsketenkning fra hennes side.
https://lh4.googleusercontent.com/Wo7vVbUKzXksssCcKU5zuNQZBfM0wz0GVbQyR86wcM3Qlt-7AnrGhcInFhgKF76fQ0RmSwRBsvGlb1YpZmxDtFsqYwqGX2Ee9 j7t21pxRn5pQRYpFi83gorH9ELy49rYTgyOV5Z9
Det var planlagt å lande en halvtime før tiden, men under nedstigning bestemte flygelederne seg for å “snu flyplassen rundt”, og vi måtte ta en 180-graders runde og lande fra motsatt side. Landet på rutetid.
Fremme i Houston. Jeg var spent på første reise til USA på et nylig anskaffet turistvisum, grunnet en fin helgetur til Teheran forrige høst. Ikke noe problem. Ingen spørsmål utover standardspørsmål, stempel og 180-dagers oppholdstillatelse! Veien videre gikk direkte via OneStop, snarveien forbi bagasjebåndene, til tollklarering, sikkerhetssjekk og lounge. Det var veldig lite kø den dagen, og vi ankom lounge rundt 20 minutter etter avstigning.
United Club i Terminal E. Pluss for to etasjer, utsikt og bar. Minus for mangel på alt annet (hovedsaklig mat):
https://lh3.googleusercontent.com/u5i68auML5cWzmbC-7C9np9F4OCoWahjHoE2JLf2seT5j8v3TH_cAFYyRzkUCBR71Dj 7e7TI6h_HCewRLemoBOHB3_v6c8jXfNRiEDf0o2x2HVuJtEU7b Wz92DHJAZ_UrWjiA0Q2
Etter et par timer i lounge med tørre rundstykker, ost og noe å drikke, var det på tide å gå bortover mot gate E10, to gater bortenfor.
Klar for boarding:
https://lh6.googleusercontent.com/9r3pqxaosQQZe5K-M5uUSJnM1jRR8GlC9CiVuBSjKHGY1SSjxn3guUT-ClE-sh_gAKNKvyswIezJ7DJnI_sunVgpFgREoUXuCX7UEtJqmgGmuz 6FLCMCsXbCGPc5-2qwKKFo2uyh
Boardet først. Ikke mange status-passasjerer på denne flyvningen. Det gikk etterhvert opp for oss, mens folk gikk forbi i midtgangen, at det ikke akkurat var et charterfly vi var på. Foruten om oss to, så vi én amerikaner. De resterende lokale. En bekreftelse på at det var en noe uvanlig turistdestinasjon vi skulle til.
Ok med plass i en av Uniteds Boeing 737-800, som skulle ta oss til Monseñor Óscar Arnulfo Romero International Airport:
https://lh6.googleusercontent.com/soXBSJ7z8EjVuSMGLEJ33refnt6R-weHYznbIBK2ScHkCZdufoM7wz84b7aLgn_u8W39uSmRaYVxW9h OSM_gYrQOn-DrusP3u4elN_i8yWhe0lKfUAXXY-0Tzpotf6zqsEQCrwar
Vel fremme kl. 1950, noen minutter etter rutetid. Nå var det bare å sette i vei mot immigrasjon. Hertz hadde allerede holdt åpent nesten en time utover ordinær åpningstid for å vente på oss.
Ved immigrasjon ble vi raskt sendt til venstre, mens resten fortsatte rett frem mot immigrasjon for lokale. Ikke noe kø, og etter noen spørsmål på spansk som jeg svarte på etter beste evne, kom vi oss til tollklarering. Jeg så bort på Hertz-skranken som lå like bak tollkøen, og agenten som satt og så på oss. Det var nok ikke vanskelig å skjønne hvem i folkemengden som skulle ha bilen. Fremme forrest i køen. Vente på grønt lys. Levere tolldeklerasjonsskjema. Trykke på knapp som gir grønt lys til nestemann, og ferdig.
Det var vel her ved Hertz-skranken jeg tenkte for tredje gang at det hadde vært greit å kunne spansk. Og vi var ikke kommet ut fra flyplassen en gang. Vi fikk etter mye peking og forklaringer på spansk ut bilen vår, og kunne begynne på den vel 30 minutter lange kjøreturen mot hotellet. Rommet vi bestilte mens vi sto og ventet på leiebilpapirene.
Vi booket første natten på hotell i La Libertad. Dette er en liten havneby som ligger en drøy halvtimes kjøretur fra San Salvador.
Det ser litt slitt ut, men området har for all del potensiale. Fin lavasand og hyggelige restauranter langs stranden:
https://lh6.googleusercontent.com/iab9L46YCRh2qIX-38HAROA-iJdNeLzzJt2U2CL7Q9-PkTBtI9Cen9pZN5HQwBenA1t4HdKKC1XxdtoPdBckUUXLc1ORY RD2LMxtDkLYXXheOVUOn_O5RSqWYHi0gec4z9n3lO10
La Libertad er en populær badedestinasjon for San Salvadorere og trafikken går tett ned mot byen hver morgen.
https://lh6.googleusercontent.com/rys3sRcD2m0ABLpN5Vg1WLcYeLc9oIEpfv26gG7ZLSE_spI36q 2kET4ZYm8IyYEa559jNLrE1hVmIbMDlbLSONTvfMtwLgmxfsGa m_HOcPyWaCGqdNB14nOjrlbW1D9mWjVtLzUs
Den egentlige planen var å kjøre mot Honduras første dagen, men leiebilselskapet hadde ikke klart å få på plass eksporttillatelsepapirer for leiebilen og det ble en ekstra dag i El Salvador.
Den ble brukt til en tur til Santa Ana, El Salvadors andre største by.
Catedral de la Señora Santa Ana:
https://lh5.googleusercontent.com/nqWBR9hpIPAQYli4ur-KPQCuQpqXeaiVYob0i13Bmo_maTcALGUMp0LkrujEu74NyonSZ U-5EJm81AZ2DE61K2ib3VINw93TUSrYw5fh_a4qGGfvyVlfSI88C Q-t4RIjlXmz7Nhk
Markedet i sentrum:
https://lh6.googleusercontent.com/OSfrKncvpneIkbMU5sGsNrIW7fDQ8wnZq_0QCD9aD-a5X5UGC5mthL71_TmFDE_i4WKM0Xi7QO15QI9BaR-EHFfLcXyDdynOgSREXX_DSME9ysg-2-H1CTnMMTdsDSx0QV0o-HQA
Dro innom en av El Salvadors Maya-ruiner på vei tilbake. Ikke like imponerende som andre, større Maya-områder. Sitio Arqueologico Tazumal:
https://lh3.googleusercontent.com/z6kwGOdDoswi3HHrLnnA2QjwvNtVU7i7_Gufb-e4CRgnaM6JiSc8D8FGmzKwE21X0AatM3IQkzDpIMkeUBp2k4gg ijtQ2tiVJB4EBnLfY1_N6Ewz36XwyV8KKYjD5cTsypdHq9Fc
Godt bevoktet:
https://lh4.googleusercontent.com/YSdDolYUpSRU7FVt11xw0pG4p8L8d45uIi109cHeoEdBe5ZCZ1 QXIEk5NO37hFX2L070Nohw23VQtOFm1vceftOolfyolfXvX6-yGGi7CFMr3NiNXZCRhcrTMH4MId57bEfKfhY4
De fleste hotell, bensinstasjoner og større butikker hadde bevæpnede vakter. I sentrumsområder og turiststeder var det mye politi og militære vakter.
Neste dag gikk turen mot Honduras. Fremme ved grensen:
https://lh5.googleusercontent.com/ooOjib1gX9eEUd61nV4GYMSXS_buUdApu0isDirnUGDh3GY5rr GWuPPLN6VMXyKaoziMgKOPxBBlX0goD4Do9ir-Eu1pj4sUljqgApjjBMrRBl3iWFpDtVnQtAM2hEz6Hf5oejwy
Honduras’ side av grensen:
https://lh6.googleusercontent.com/L8itZ9Rac9TjZOep_W-g-KyYhaxDVtEwUBKeyX8mLpEoOrZDWmDbLg6_cSh3hBRu9LdiJeE cuVWKTTb9EJmkqr8wVw-vgBysWiOFH0Aaw6dUnAwFYj6Z2pTHXDvhKAOgq0VtVFMK
Honduras krever 3 USD per person for innreise. Utreise fra El Salvador er gratis. En må huske på tolldeklarasjon ved innreise til Honduras. Det gjøres i eget vindu etter immigrasjon. Spør etter aduana. Har en med seg bil, må en også tolldeklarere ved utreise. En må vise førerkort, bilens registreringskort og bekreftelsesskjema fra leiebilselskap.
Fint område innerst i San Lorenzo-bukten i San Lorenzo, Honduras:
https://lh4.googleusercontent.com/kRmDWer5xg3dtAO6TcZvqWnYEXI1MuEJZiNCHJZVaOb6ZYBG5s 45qi2_GhXjVgEjcFquw3H5KwjS9KHLWwmQtF6fo-I3SedtTFUQ_6ZkeLcRv9vqKOPdxcBiBnInc-jA0SQjUGs4
https://lh3.googleusercontent.com/amDgkv5vnRRxD69AyL9xVVon4bOusrSX7dh9eq7NJ7zhrke1K4 sw_e8s1WOliI9xlBWZfHBnfqJ0yoRc7V0ysAGtX_hgU0GVFjKL XiZFlLn-rOmMlUgcbZuHwZ3hX_L34c4R8EY0
Neste dag fortsatte turen mot Nicaragua. Det kommer mer fra Honduras fra veien tilbake mot El Salvador.
Her fra grensen til Nicaragua hvor alle biler måtte desinfiseres:
https://lh3.googleusercontent.com/eUzHL0qzHdGsK8X2Tay9TTpbQoD5s43gpjwJYpsCv-sWGUFzgCxEhETAKfANYmLNQDIKV4elWxD4fjmXSI-oIC0YqRDMmDy9jCKlQgDnpU8Ak7M5W9l_jeZS76x4Q2XFQy0Mi CPc
Innreise til Nicaragua var litt mer problematisk enn innreise til Honduras. Her måtte en kjøpe egen forsikring til bilen (12 USD) før en dro til tolluken. Jeg sto lenge i tolluken mens inspektøren fylte ut skjema for bilen, som jeg etterhvert fikk stemplet og signert utskrift av. Dette skjema må innleveres ved utreise. Det håndskrevede forsikringsskjemaet må medbringes og vises ved eventuelle trafikkontroller. Som det er mange av. Jeg ble stoppet to ganger. Immigrasjon koster 10 USD per person + 90 NIO (ca 3 USD) i administrasjonskostnader. En får kvitteringer som en må vise ved utreise. Nicaraguan córdoba får en vekslet til seg av folk som går rundt med pengebunker ved grensen. Der er det viktig med valutakalkulator for å få en akseptabel kurs.
Vi bodde i hovedstaden Managua, og dro i tillegg innom León, Granada og badebyen Las Peñitas, utenfor León.
Granada ligger ved Nicaraguas største innsjø, Lago Nicaragua:
https://lh4.googleusercontent.com/XB2LoNX6RkEOaulKwMzOgPcTTbZbv3hHkCWyC8WB6LTEqk8LG7 zvK7ALlo5_ps8VjVQrWONwo8IYImLJMa_Ui36RNpqJNkQVILI-5dHbaDBAGO3se2ElJtIPxObpjpf_M1EUpN0r
https://lh4.googleusercontent.com/CN1u_Wt0twdBnrmt_vJMbVqR8rbkf2EIf3gEgAqELEG9M3nfRA rH6o5CEBNB4Uq3d-8gmIhvnSNRNMMk-bWePOErcAX9fn3SBgmBZYiqZSOY0GGg112tnF9U4oVSPe0VdBG 2xMRo
Busskø i León for folk som skal til stranden i Las Peñitas:
https://lh3.googleusercontent.com/da_rCjQ9G2SxsG4OkJaZACodwlH9Iptio1i6VxVnzGfxgtssTp VXRpDZEh0fPCbEQr_5ZElBG-A79U6ihQMjwMRyAi0OhPwBhAc1PnjZ_ABm73Wpszg4n4pwbdqS u8C7D-dXgpDO
Las Peñitas:
https://lh6.googleusercontent.com/NJChVMyjvf7XizkzVecca664ctHcSACp1OT6BFL5uuhMmNCy5o foE-nHeag30x4oAkbsz31_I0JTUChjimiIeBI5YkHPF7tH7Lejp1s7 yzPOd0FUr7-j3QvC-CEox4VXefGj7dEM
Managua, her ved Catedral de Santiago de Managua og Palacio de Cultura:
https://lh6.googleusercontent.com/JICd_bP-rgmrV1Wu7faYEXC-Yowq5rchckvdD0VWPFfhAB6bcu64m3GX58j9JNYTwJfGNM-NxKViubQd29F7IjzfgRMeq4uXYTanl747BINs46w2My0rG4vdf Vl11berdDTtTis9
Fint område ved Lago Xolotlán. Innsjøen som har gitt navn til Managua, som betyr “grenser til vann”:
https://lh6.googleusercontent.com/wMOo_-61YwCDMuzPAiv564pmWWBS-_eB3mQQzpsAuQJxJ02Nw6AokKGi7kZj_o3msToUJEZH3FhzTBR FxYUghyufo5mt7yFfE7YfMnURmintH5TqRyRN6ZF537BWVLAGz pUDYg7M
Få kvartal unna var det ikke like fint:
https://lh3.googleusercontent.com/PrbMt-KMtq84RHqa8k-ppqHDo-TWkYIyJ3DGvVrn623ArXlrkAGqosCQxnVEszoXrr7myZ_RIiJo gIF7_frO8KBsR0sDIySh9nKcPMaxPE9bxLqvksgzXATZv-tl8KDjpd8e1A_z
Det var en del turister i Nicaragua, i motsetning til El Salvador og Honduras hvor det nærmest ikke fantes turister, som vi kunne se i alle fall. Det var hovedsaklig amerikanske backpackere, som stort sett holdt seg til León, Granada og strendene langs stillehavet. Turistene unngikk derimot i stor grad Managua.
Lago Xolotlán (eller Lago Managua):
https://lh5.googleusercontent.com/pIA7po-4BLXDsyy_lO_CEFOwV84sPheJjATqHKVCQSC4kTycVMvLV5zzp dLI5qMmo7rzgTm0k2BMKjYMjj4QUT3tBnIHl7E6YZ6IT2mzNo4 9hV5etT1OKpHlHSYU5FtA6fihETj5
Etter å ha sett Nicaragua, gikk turen tilbake mot Honduras og videre til El Salvador. Enveis billeie var ikke mulig på tvers av landegrenser, så leiebilen måtte leveres tilbake samme sted den ble leid fra.
Ny grensepassering fra Nicaragua og tilbake til Honduras, og et par bilder fra inne på grensestasjonen på Nicaguransk side.
Her ved tollavdelingen:
https://lh3.googleusercontent.com/S5DGRBLKQeinAJPa7jRdcWXywUG4AZVNPwrh-yoZOGF4PzV_V1WT5X7FB7hy-ZNSVPBbeVJ-SbZQ5NesYaddcxjKJnaCLO58fRXlQrla6-YyJRAk1EvnmcmQ-4tAsV2juOM7MJKM
Og immigrasjonsdelen:
https://lh4.googleusercontent.com/kYDq3vqKAy3w2crSvcWirq2jvaPj-VhOWprYDKEzjq6FePNMQWjUzhL32St5QH8LrR8luBH-5I2ebrpgixIBDGB8KE8TAV48_1y_EPIiRuNL8g60uLcIe0f0AZ x9vfwEVwMo_iGP
Litt finere bygg på Honduras’ side:
https://lh5.googleusercontent.com/KpIqREbUJ_LuDhrYTGa0woi74iZsETbwwhL2j0wv6-vPQaXWAiu4BBNuFH1LO0NVa8DqngZPoUpZIECRyLeU7mEjjY6K X8FONDTTtvqzYngtkv1IZ6_ImcQZNhzL-SEdqlhFe2AC
Hovedveiene er stort sett asfaltert, men en må se opp for hull og husdyr i veien:
https://lh5.googleusercontent.com/GXeJCxpysG1MVsp0A8EP8Ha4ywl4qMFHnVNJkc_rmTGQQ2IlrA TecK3TyHdJCyP4VOv3fQuzOv92HRtAenN9oF_T6j8-7qNNgUBasfM3naJU4GskVCTIH1Q8LnAoNbhQluRXVxy2
https://lh4.googleusercontent.com/2RP6HM3RttnlihRSFJYi-az97BqTXAYEx2KBn0TEt67Kn947b7aBfyYEMzSeCqasdKCk_ic xzrN7D6lKhPQAf5j_2IFn39sUMoXwUhcSAKISx3vSj7CIw-COWLhiMvzCMXhSCtbd
Samt veldig hyppige trafikkontroller utført av både politi og militæret:
https://lh6.googleusercontent.com/cyFGKpjfJRYHXFclqIfJ7ojVQLhwvVNJMBismyfuD3e7qARtsg zpbIWM7lAaXrtqD5KU_EGs01b5l52wacLGnTe2TuIdSODh_0yH VUnUuzLodcMpG6kMJN2kVszT71jubDOh1FaJ
Denne dagen gikk ferden mot Honduras’ hovedstad Tegucigalpa. Byen ligger på omtrent 1000 meters høyde over havet, og det var områder med fin utsikt over fjellandsskap på veien:
https://lh6.googleusercontent.com/kyEucpbqu8tZ5twAqmSyzRQfKtJKYYuAyU-SbXbP9_OqJz7uiO2E4wuqJ_pkGLQgoyVAR56SuvrDtzuF6ozom sNM2ogtcg09IyEPj5zAghUKAyJJJ_puaw-GyArpbWNRklLfn2IB
Velkommen til Tegucigalpa!
https://lh3.googleusercontent.com/nv3GT-V8jpLVbT8OsXsVWF99xDos56w7uNCUYhz4RoXjeu4Sv75HY_eP FoipmgyJBc2DZXoaqlKK2lgdqZVSRlmeK_t2TbTx00hBiH312C EFkbeRm8rkXQ5E4Zdsz6xLLbYqTWtx
Dette er en by preget av spesielt mye kriminalitet. Her bør en ta visse forhåndsregler, vite hvor en går og være oppmerksom på omgivelsene. Vi hadde imidlertid ingen problemer, verken her eller andre steder.
Iglesia de Santa María de los Dolores, i sentrum av Tegucigalpa:
https://lh5.googleusercontent.com/TCq57x6FkFS1P9RQiys4_0VA033Fsg78iEAEOnL68ZKUOV2XcN z_KgELv4_BNHY9JVSNOSXgWhcNFWwHjzkDFDH2Lx-xmun8DtmSYeW3MrjcYgpJAEahNfPZkyCJqjeXh6hDdcaX
Påskepynt? Vannflasker fylt med væske med ulike farger:
https://lh3.googleusercontent.com/GPAvJHe7f5z9v9a20DR6EX7cpOWu6N-oTlsh2_7UqIsISk8AhnH3PC8aIpIuFa5h8FoAxcLiBpwE9YdJ1 wOI_4kSA1WcqqMQpk9Z3E8Qv4VrLBEo-uls3VYO6BFfn8RJcOVDSKAR
Byens største severdighet er nok El Picacho, jesusstatuen på en fjelltopp med utsikt over byen.
https://lh4.googleusercontent.com/ThTDqL6oUTog2vjW29E3wyk2p3Yc2s6QLPyQUOVKMYQoucG0VZ JcAZ0wCjydABPenO-rqEbBXEfWZONGTRS-zhrnQyWRWzHS6Vqucsxj6wS-cT9jZ3dZD9GNyVXCdjkYa00igPkp
https://lh3.googleusercontent.com/erPnLNLsSpfmYv2iu2qb11U2iUSs5GLScxbQ_Tv4C2FLjRi8Jl N9uNtI8-6TOHLHGCYakIGFl-BUCjLHKKUBv1thmEBr3Qk3XPevsHUpJe3AcN0pIlHwkfW9rOg2 RjLZrfXUJ6j7
Å kjøre gjennom byen går veldig greit, takket være flere broer som går over sentrale områder:
https://lh6.googleusercontent.com/jTFTAdZQeH21hkMQLPvPnRISnOc-MfTFUou5Xe9cy_kArDJutYHFZOylldccxFk6BngNdwM6NAbixU KKA8nkw1VT_k_7zXYE5-lO-YacigiYt80v84uGpuiSKQsvsoDSDK09xy4Q
Trafikken i Tegucigalpa er beryktet, men her var vi heldig med tidspunktet under påskehelgen, hvor det var uvanlig lite trafikk.
Etter Tegucigalpa kjørte vi tilbake mot San Salvador for å levere tilbake bilen og ta fly videre til Guatemala City.
Fredrik74
09-04-2016, 20:14
Mycket intressant. Jag har aldrig varit i Centralamerika så det är bra att se vad jag missat.
superduper og informativ rapport fra eksotiske strøk. Flott skrevet og med fine bilder.
Håper å få tatt meg et besøk til et par av byene senvinteren 2017 i forbindelse med cruise.
Takk for at du deler :)
SeatBelt
09-04-2016, 22:48
Fantastisk reise. Denne regionen frister meg veldig.
Ellers er jeg enig i din vurdering av United og mørke kabiner. Én ting er Dremlinerne, der man faktisk kan se noe selv om det er dimmet. I 777-en jeg fløy til New York i påsken krevde de å ha alle vindusskjermene nede gjennom hele turen, så det var bekmørkt. Jeg liker å se litt ut selv om det bare er hav og skyer, og synes det er en merkelig praksis. Opplevde det også med Finnair i fjor - også det på dagflight.
Takk for rapporten! Jeg håper det kommer mer også fra Guatemala?
Takk for tilbakemeldinger!
Fantastisk reise. Denne regionen frister meg veldig.
Ellers er jeg enig i din vurdering av United og mørke kabiner. Én ting er Dremlinerne, der man faktisk kan se noe selv om det er dimmet. I 777-en jeg fløy til New York i påsken krevde de å ha alle vindusskjermene nede gjennom hele turen, så det var bekmørkt. Jeg liker å se litt ut selv om det bare er hav og skyer, og synes det er en merkelig praksis. Opplevde det også med Finnair i fjor - også det på dagflight.
Takk for rapporten! Jeg håper det kommer mer også fra Guatemala?
Det var samme opplegg på flyet tilbake til Houston (777) - shades var nede da vi gikk om bord og ble værende nede til vi landet. Jeg trodde de måtte være oppe ved taxi/take-off/tanding, men tydeligvis ikke. Det har kanskje noe med at til flere pax som sover, til mindre er det å gjøre for crew. Selv med nattflyvninger synes jeg at shades kan være åpne frem til middagsservering er over, og åpnes igjen 1-2 timer før landing.
Fortsettelse fra Guatemala og Belize kommer så snart jeg har skrevet ferdig.
Spennede rapport! Ser frem til resten
Sent from my iPhone using Tapatalk
Veldig bra rapport så langt. Spenstig med leiebil og grensepasseringer i den delen av verden, men det så jo ut til å ha gått bra[emoji106] Har vært i et par av landene i regionen, og skulle gjerne besøkt fler. Ser frem til fortsettelsen!
Sent from my iPad using Tapatalk
The Viking
10-04-2016, 10:19
Bra, inspirerende og spennende rapport! Ser frem til fortsettelsen.
Fenomenal rapport. Dette er veldig eksotisk og spennende å lese om.
Du skriver at den ene byen var preget av kriminalitet. Hvordan føltes det generelt? Inntrykket man sitter med av regionen er jo at man blir skutt i rompa og ranet i det du går av flyet. Jeg har aldri turt tenke på å reise dit. Så litt om det hadde vært spennende å høre.
Ellers er jeg enig i din vurdering av United og mørke kabiner. Én ting er Dremlinerne, der man faktisk kan se noe selv om det er dimmet. I 777-en jeg fløy til New York i påsken krevde de å ha alle vindusskjermene nede gjennom hele turen, så det var bekmørkt. Jeg liker å se litt ut selv om det bare er hav og skyer, og synes det er en merkelig praksis. Opplevde det også med Finnair i fjor - også det på dagflight.
Vet det er delte meninger om dette, men jeg synes det er fantastisk å høre at de håndhever dette. Problemet er jo at en eneste shade oppe lyser opp hele kabinen med hvitt sollys. Selv om man tar på maske for øynene sniker det seg inn solstråler som gjør det forferdelig vanskelig å sove. Så selskapene må nesten gjøre et valg. Enten kan noen titte ut og ingen sove, eller så kan noen sove og ingen titte ut. Jeg fortrekker sistnevnte, og melder meg frivillig til å sende bilder av Cumulusskyer og "bølger sett på avstand" til alle som måtte ønske ;)
Fenomenal rapport. Dette er veldig eksotisk og spennende å lese om.
Du skriver at den ene byen var preget av kriminalitet. Hvordan føltes det generelt? Inntrykket man sitter med av regionen er jo at man blir skutt i rompa og ranet i det du går av flyet. Jeg har aldri turt tenke på å reise dit. Så litt om det hadde vært spennende å høre.
Det samme inntrykket satt jeg med i tiden før reisen. Det ble ikke bedre av å lese alt det negative som står om regionen på nettet. Regionen har et veldig dårlig rykte, og i følge de jeg snakket med av fastboende - et ufortjent dårlig rykte.
Ingen kan nekte for statistikken der nede, men mye er nok grunnet interne konflikter, og jeg fikk ikke inntrykk av at tilfeldig vold, ran og lignende er mye høyere enn andre storbyer med litt høy kriminalitet. Nå skal det sies at vi tok advarsler på alvor og var uvanlig forsiktige. Vi gikk ikke ute i sentrumsområder sen kveldstid og gikk kun i områder hvor det var andre folk.
Selve opplevelsen av byene og folkene var ganske god. Det er klart vi fikk mange blikk av folk på gaten, men folk smilte til oss og de vi snakket med var hyggelige. Det var også overraskende liten grad av tiggere og påtrengende selgere.
Nå skal det sies at jeg på ingen måte sier at det er "helt trygt" å dra dit selv om det var problemfritt for oss.
UD oppsumerer det fint:
I de aller fleste tilfeller går opphold i Honduras problemfritt. Men man må være på vakt for det som skjer rundt seg, og utvise aktsomhet i forhold til valg av bosted og hvor man ferdes, spesielt på kveldstid.
Tusen takk for strålende rapport til nå! Flotte bilder og gode skildringer. Gleder meg til fortsettelsen!
Men man må være på vakt for det som skjer rundt seg, og utvise aktsomhet i forhold til valg av bosted og hvor man ferdes
Jeg tenker jo at dette gjelder de fleste plassene man reiser, særlig tenker jeg litt ekstra på dette når jeg reiser alene rundt omkring.
Nå var det på tide å parkere bilen — neste etappe skulle flys. Valget av flyselskap sto mellom to selskap som flyr mellom San Salvador og Guatemala: Velkjente Avianca og det nokså ukjente VECA Airlines. VECA er et lite, salvadoransk flyselskap. Det ble startet i 2014 for å skape konkurranse i regionen atter at TACA ble kjøpt opp av Avianca. VECA flyr fra San Salvador til San José, Guatemala City og Managua.
Tilbake på El Salvadors hovedflyplass:
https://lh6.googleusercontent.com/LJoYFgp1TWV0sDe88WV879FJXCkQp_tAYnUAGvWWgTWwtxhcdI li9XG4LMCMXCBzOAb4awUo-vf4w-aGhGVPfxpO5zSKSoWx7nhAyPeoj2wc35O2_8sXBsbOn-SbFeWWgd6qQfi9
Kun avreise-passasjerer slapp inn til innsjekkingsområdet, og kun ankomne passasjerer fikk oppholde seg i ankomsthallen. Det var litt problematisk da Hertz-skranken lå der inne. En sikkerhetsvakt måtte hente Hertz-agenten som møtte oss ved en benk utenfor flyplassen, og gjorde opp papirarbeided og betaling der. Litt spesielt.
VECA-skranken innerst i innsjekkingshallen:
https://lh6.googleusercontent.com/qXKnv7CxjCou6Vq0QQ3J0Y-XrXB2CNU5mDDl7-z6ctfFzEhoC4ZiKgKgI2wbXhEdoBSoukdcvFjQNlQvThEmJ9AU rUqfFqreCSQ7jmEIKii0Ob3SyGBEVJUrh7-knjrWUffLvFn3
VECA har én innsjekket bag per person inkludert i vanlige økonomibilletter, noe vi valgte å benytte oss av denne gangen. Spurte om å få sete lengst mulig fremme, men det beste innsjekk-agenten kunne gi oss var på rad 21. Det hørtes veldig merkelig. Der sto vi, 45 minutter før boarding starter, det var ingen andre passasjerer å se, setevalg på nett var ikke mulig og de første ledige plassene var på rad 21 på en A319? Det virket mer som at vi skulle til et tomt fly enn et fullt fly. Boardingkort kom i kvitteringsformat. En kvittering med en strekkode og flight- og sete-informasjon.
Gikk gjennom sikkerhetskontroll og en ganske tom avgangshall og fant til slutt flyet parkert ved gate 9:
https://lh5.googleusercontent.com/xk4ksbDPHX4fg6tcR0V4ULKoRsAr1ViZ4D7KzXTHh7ZkA24DBE Ze8Lp_DtseEfFLeiuISQMBB6D5VLchYHxaSgK8TfL4IgkKq7Nb v4Xj2uHTpjrdX2VDxLwQv0c0PExEVW-HpxUT
Ny, grundig sjekk ved gate. Den omfattet sjekk av alt av bagasje, innsiden av skoene, og pat down av alle passasjerene:
https://lh4.googleusercontent.com/vaOeoCJscq9whN_5Af_mNmwItrDYVEJ48glE6aVY0RRIQ69ySe o6BQ4po0gJ2Q-CVBiR-ChmaaO8CqUWQm3BoMy_VUEyUgvz4waCNuA43TNrE1eUciVDIxK uWRPcdWdrfw7A2mPM
Inne i flyet kom det frem hvorfor det ikke var mulig å få sitte lengre frem. Tydeligvis seating bakfra hos VECA. Dette var etter “boarding completed”. Forøvrig veldig dårlig belegg, så om dette er standarden varer nok ikke det selskapet så lenge:
https://lh6.googleusercontent.com/rJ_ncNUNkaevZYVmQXs7TvoVbaV-FDAZfg9HX84eyjhudT5zjstm3ej-iW5RcqTkNM-vdNvkhi4KkpapG0uGIZPyBUGaFzbm93V5q5aLCpQxqxSaXyaqD isJDPhTDdniXPduMMwM
Nok et VECA-fly bak vingespissen. Dette bildet viser faktisk hele VECA-flåten på imponerende to stk. fly:
https://lh6.googleusercontent.com/7nJ2Ofa-hO5tuAe4vbIPjqA6sAscGpfGDohqaCAIVEZFCZvEnhTg8toF-Ob_W5Pq0On7dtNJcYsPb2Ffcg_HgBntZvBMtidSdY_nXRILSB_ s0zW-PZC3yN2OfP6hLHgSKIJDzkiU
Ankomst GUA gikk greit. Lite kø i effektiv immigrasjon. Fikk stempel uten noen spørsmål. Før utgangen måtte all bagasje røntgenscannes. Det har vel muligens sammenheng med den utstrakte smuglingen i regionen. Ved grensen fra Honduras til El Salvador måtte bilen gjennom røntgenscanneren.
Etter å ha fått ut bagasjen gikk veien videre til bilutleiefirmaet for å hente ny leiebil. Fint å ha når en skal få sett litt på kort tid.
Guatemala City er med sine over 4,5 millioner mennesker (metroarea) den største byen i Sentral-Amerika. Vi hadde et døgn i byen, før reisen fortsatte til Flores og Maya-ruinene ved Tikal.
Byen er delt opp i 16 soner. Vi valgte å sjekke ut “Zona 1” (sentrumskjernen) og “Zona 10” et moderne restaurant- og shoppingområde. Inntrykkene våre bar nok preg av nesten to uker i underutviklede områder, men sone 10 var overraskende moderne. Minnet om de stiligste områdene i amerikanske storbyer, med moderne restaurantlokaler, høyt under taket og store vindusflater.
Oakland Mall (det er ikke alltid så lett med bilder på kveldstid og kun mobilkamera):
https://lh6.googleusercontent.com/qL3lSehV56TXP4HsquJXvzisOkaqMXoAmwRQAnxE1C_6NJvgPE iaHgCKWwYxGx_Bn1QLCoYnq0OQynmrAjZ7kEhJnJ4C5xxShmZw D7ES5ZUAbzgLKcBet5kEovDkCVAKoUrtz-t9
Dagen etter i sone 1, her fra Palacio Nacional de Guatemala, Guatemalas nasjonalpalass:
https://lh6.googleusercontent.com/-C1jr38jVzWpogbQg14jP-YGvv3PypiuJjLXIWc8NUpS9O7tRmrdRrrqi_dbYczdL_Rhqch5 7T2IdclyJ64MCPOfFIU5osWWA1MwjhmWqQlaJwXvJPZYO23NBc 58-NrnW6KuCyre
Ble imponert over utsikten fra Puente el Incienso, en bro langs en av hovedveiene inn til byen:
https://lh3.googleusercontent.com/Oc1R_n295W56ojsKw-otMwrJenbCTjyaIMG-bd4uT6_f_URmsvaTWlmhODN1_FPNfeswvO5DImSFQgoISyXqGv uX756hAAomett-cBnrRqjqnbDb56endQVOGlwJJcFlRLXR-Alx
https://lh4.googleusercontent.com/6PDR-0QbWcscZ11eBOItw_spZNFG3axtjEaEZtoBe56eSZr73VKRdvK N4Vi5g5jgNzpnA62lo9DsGAXTOVMdwJWG09BbEiY5Dtck7CWL1-weHKOSCw5l0uVvoDKQP6xcMuCo_ED-
Oppdaget dette da jeg kom tilbake til bilen. Her kan man si det var kort avstand mellom latter og gråt:
https://lh6.googleusercontent.com/49UvEzJRFIAG8QhKhSeTOH8NjmjWVIbzYoH48SQGZe-quVBULa4iEIroVFqY4CaBRmp-LoQTC0sRAdUorksWB_fE701nvAU4uM2DzFWeqS6mO4QJwpCzaB oQVNK3af28CfxmN1Qo
“Alle” anbefaler å dra til Antigua, Guatemalas gamle hovedstad. Det var egentlig ikke planen å dra dit da jeg så for meg at det bare var en “liten koselig småby med fargerike hus”, og følte vi hadde fått nok av det allerede. Jeg synes og det er mer interessant å gå rundt i storbyer.
Men, det var tid og tok under en time å kjøre, så kunne vel ta en tur “innom”.
Antigua. En liten, koselig småby med fargerike hus og fullt av amerikanske turister:
https://lh5.googleusercontent.com/Fi9DVPCVMMPE76ECbZYjAvBg3WqA0HDQU7gBYI7L5mGg9h0__C HZrzZK-yTe3x9KsaUvj6TKyhGWLkbjE-Z2lKKLScaU55GZaHMtsBg_M18BchbMh3w_IiBC2FQNB2fsqTbR ZmkS
https://lh5.googleusercontent.com/SfwmdDWuCKjiEDQdDjNKlk0sUcBbmoMozUyGnPXbtEQ2wAHNM_ bvNXzI5FvSnUCozxTCw7jgdkoCKh-RzuhdRJZNxL0PVs6S8h0J6L9Kdi3wfVpyXULBNsjF7RlY2Z5BY kT0Q0EG
https://lh6.googleusercontent.com/8TGrC-4MO75wT5KbnlXXDvte4K8BE4N7P22WBx_iiX-GmL83mwVSTl-es0_YjWF9inxetw5Wa5_JCva3FyLsJE4KOAtJp55F4_nvO9iiW-1DEvUP--k0jTZSU1-wF2xf6qHF6b9y
Etter å ha sett oss litt rundt der, gikk turen tilbake til GUA.
Takk for interessant rapport og morsom lesning. Jeg bor for tiden i Guatemala City, to kvartaler fra Oakland Mall. Artig med et blikk "utenfra".
Norge Rundt På 14 Dager
11-04-2016, 15:26
Takk for tilbakemeldinger!
Det var samme opplegg på flyet tilbake til Houston (777) - shades var nede da vi gikk om bord og ble værende nede til vi landet. Jeg trodde de måtte være oppe ved taxi/take-off/tanding, men tydeligvis ikke. Det har kanskje noe med at til flere pax som sover, til mindre er det å gjøre for crew. Selv med nattflyvninger synes jeg at shades kan være åpne frem til middagsservering er over, og åpnes igjen 1-2 timer før landing.
Fortsettelse fra Guatemala og Belize kommer så snart jeg har skrevet ferdig.
Tusen takk for kjempeflott rapport.
Apropos shades, B777 har vel den gamle gardina? Eller har de og elektronisk styrt shade?
Og når shaden er på maks på dreamlineren er det ser du noe av det som er utenfor (Ved dagslys) eller blir det helt svart?
Kun 787 som har elektronisk, og ja - du ser fortsatt litt utenfor.
http://www.enfb.net//Flybilder/130613_trip/trip14.jpg
Kun 787 som har elektronisk, og ja - du ser fortsatt litt utenfor.
B777 har gamel typen, ja. Er det helt dimmet? Se bildet fra første post - vinduet til venstre har nivå 5/5 og det til høyre 4/5 om jeg husker riktig. Og der var det fullt dagslys utenfor
Norge Rundt På 14 Dager
11-04-2016, 17:55
B777 har gamel typen, ja. Er det helt dimmet? Se bildet fra første post - vinduet til venstre har nivå 5/5 og det til høyre 4/5 om jeg husker riktig. Og der var det fullt dagslys utenfor
Takk skal du ha.
Går ann å se ut hvis det er dagslys altså selv om de er blendet ned av CC. Ser mer enn gardina man drar ned på andre fly.
Desk pilot
14-04-2016, 21:42
Takk for fin rapport fra eksotiske reisemål! :up:
Tilbake på La Aurora internasjonale lufthavn etter ett døgn i Guatemala City, klar for fly videre til Flores. Ruten GUA-FRS er Guatemalas eneste innenriksrute og opereres av Avianca og TAG (Transportes Aéreos Guatemaltecos).
https://lh4.googleusercontent.com/QxRgLVxa3G3ZoVKblWyDBQ-PvT8pyXlWaPGDsKa3cNr5QyuYvl4cPisL1wDjc3t3F5fRXT0Ek wc833-AXdHxh9PWVTeMBB3uEpgtSNmEa2ax1XtHF9FrLVVb06uTqXvwG TOIk8HJ
Valget falt denne gangen på Avianca. Her fra innsjekkingsområdet. Jeg hadde helt glemt ut at ruten var satt opp med ATR 72 ved innsjekk på nett, og valgte av gammel vane seter lengst mulig fremme. Det var heldigvis seter ledig bakerst i flyet, som vi fikk byttet til da vi kom til flyplassen.
https://lh6.googleusercontent.com/3_8_7kQ2SgBZZwZSNSs-QN4-e4ZgiytZ7wp_raYtszE7Qc6uRvVARCnCr3Jr1XvIgczUfK2kLV sJFaZfyjxb0j-C8ca81sQTRv74qhlB0KglblyeV6Nj5115bPdFkZdXkVt3Jhle
Vi gikk rundt på flyplassen og lette etter gate-området. Det eneste vi fant var immigrasjon og veien til internasjonale gate-er, noe som ikke ga mening da vi skulle på innenlandsflyvning. Vi endte i alle fall opp med å gå bort dit. Ble spurt om destinasjon og ble bare vinket videre, uten at vi måtte vise verken pass eller boardingkort.
https://lh6.googleusercontent.com/kuDphNoDPyBJgc6r3Owa9Kb3G0brPpzDFspWO8ntlJvZlp7cAM UNgDdNSsz8PFsOSd-ZFp1byJcimr1WYW68uuzjixrV8U80Ri1BeGcudp3EmI5ntkPUb F0gSu6ENGsrvMHNNQ7O
Det var ikke mange folk på flyplassen denne onsdagskvelden.
https://lh5.googleusercontent.com/LV8HeP6rsbdRE439Y_aUo4nFXStzzH0LcJmpZBKkP-GjZOM8TM4TrPQIS2OeCxgbRwm1YIaUO4i8HhYOBifRd9BsT4yR LgOIiB_UDFD2q8JAAXKGKwsm3-jtQknDjIM92K80FqsR
Vi var de eneste gjestene i Copa-loungen.
https://lh5.googleusercontent.com/Si7BM1IblQRkOrhbnxkerAgYnzxp3uQc_qJoKRrWz_N1RqHUe3 oXTH2s25hakPZTfey1RL6RE7qH-yOveYaTuwnLyBwnl8sZUFLyL4BZMaDxby1ObqSzyr_AQe4MgR0 gEdZI0B2H
Etter noen tørre kjeks i loungen, gikk vi ut til gate rett utenfor. Her var det som ventet nesten utelukkende turister som også skulle se på Tikal-ruinene.
https://lh5.googleusercontent.com/Gz4gJYHgGcCFfxLwwA-hI9vY32F7wqLGGZI1iK5OOsTaVfenY8PAsBTqKkH4srj-bqHoo1esi5glD5Rs2ji6JL8XalgoUua0yCv5QFog5U3A9sSGza AT4L39qxc0kNVqdqtX4t1G
Gikk forbi en Saab 340 fra TAG på vei til ATR-en.
https://lh3.googleusercontent.com/DKktcsHgGrUBt3GpkCSfXpFQRJQlRhQv88E9vzwyUTygxlLJs6 S4HYb0_wPn5FPi_yD1G6h2lKoQu86Hhis5vybm4SqSE6tAhYYH tz0bZGFRz4I-dZtCR1AEXaYrRdUCbTHqluvR
https://lh4.googleusercontent.com/1LWL6Z9-f8LVODw2mn9dT0VlLuZ3Qw2SkRSZU3TI0x3mcXZ0EuEZlJ7Tja knyVc5iXWZ4RfwO2lvXklBMhMwyeOPxsjSEB20ncMl5Tj-qU5jy7bknq949u2RGg_KLD2VwrrOuN-O
ATR med boarding bak, og derfor mest praktisk med seter bakerst.
https://lh4.googleusercontent.com/6Hl1BAcT9Dv3GJ275B9YQ6A5ypqdjHQ1pAOGV8Q0vct2AB2kG-vWD1vsrWLs_UzI6M2lfQFhqnFawsMOU1OR8Jueh4W7_0KM-DN74szRKq1QWcl_9wfxY3l8HQEXKYWllH5PWUwm
Selv om det kun var en 45-minutters flytur, ble det delt ut mat og drikke på turen.
https://lh6.googleusercontent.com/je4t_OnqfgA70wcu7fsfAh9UPwXujwAfSQ7Aq3a7JLjyceb8-2MRJK_WerDPErE_RgtgGKY1_aRSi39NO9L89vgurYn7jkcwFAF 8t681HMdfDFyIimer5y_nT86ycrbtmmQ320pf
Fremme på Mundo Maya internasjonale lufthavn. Her, på Guatemalas andre største flyplass, er også fasilitetene delt mellom nasjonale og internasjonale flyvninger. Herfra kan en ta fly til Belize City i tillegg til Guatemala City. Små forhold, altså.
https://lh4.googleusercontent.com/KJdyk3f4X8hscxP5Tkw-xiwmpw2i3GlpFagfyusPdrXFUgPfa8tjqSvfk4cvOb3IHKAPKD Pg1Xe4tIvPmsFPYgExzm9UoC9CAdtelyr1b8Y8pejlJoMidaml _q8U1VZJj2i2b08i
Et kart over Guatemala og det som må være et av verdens korteste bagasjebånd.
https://lh4.googleusercontent.com/Z0D_bdlP3IrNdLUYZ15YRF9ubuPYj23KO9ZRYb9VrR-1dw9sfioCPDPCmZuksPj1pL9wqNGkslRCGP1VWgOzYowKTJJhj mIk9f7T8zLTdzGLIK-v2WqeFyYzi0VwL6hY-Zs0GQAx
Ankomsthallen.
https://lh4.googleusercontent.com/qzmKuG7mjZy_zpWjbh5KIIcwA-PvQWqkVhdI7kKhmp4tMF8YOuU7xKo2Tc9v6FJD35PSeb41nhsM wxn0MaFc6WPEpT5oQrKUwkfs1WMdHKgWWuu7jZRhS3pAHL3hJj w7fL_DTb4D
Omtrent en time nord for Flores ligger Maya-ruinene. Attraksjonen som er grunnen til at folk drar hit til Nord-Guatemala.
https://lh3.googleusercontent.com/_VsH6Bcj7EzlWmLypdYdXMbIALJsd4NiFRv83mH_YUVdHYVXju Kjqtd4pa-x2cRN91EwVVluwY-_v1wdstOJ1qaX1rNLp0pG5Bk2Rgmz43L7tyoP-3bbrDiwYkBZ1dIjyAzEH3U3
Her fra Flores som, sammen med Santa Elena og San Benito, er det største byområdet i nærheten av Tikal. Det er mest kjent for Isla de Flores, en liten befolket øy med broadgang, som ligger i innsjøen Lago Petén Itzá, like utenfor fastlandet.
https://lh5.googleusercontent.com/rusdxQX8afXH2ThaFCieSsTc32iREt40enkaXiyM99DzsWoPcg VpUVk8poeuZJ-Hc2mPB8PTkdvQpWN_YalkPpNUaCWB_EfkPC0rE5QAvfH8V655V h9K05ZI7LkV08Y9QaBW4E41
Neste etappe var fra Flores til grensebyen Melchor de Mencos, for deretter å passere grensen til fots for så å ta bussen videre inn i Belize. Det mest praktiske reisemiddelet ble i dette tilfellet buss. Turen skulle heldigvis ikke bli så lang, og det er da alltid gøy å prøve å reise som lokale når man er ute og reiser.
Busstasjonen var stort sett som forventet. Mye folk over alt og et jevnt tilsig av busser med tilsynelatende tilfeldige destinasjoner. Det tok ikke allikevel ikke lang tid før det dukket opp en minibuss som skulle til Melchor.
https://lh3.googleusercontent.com/axvVn23xwfa5KAs59Wlc4WfDK4gJp9gSZr5PwhM_6g3FjY8xUN hUzGN9JjX0aOpVuLnq9qWG5LhgyJ5OZC9x6HtgOA23Kwd6z64G lisMFNVYYcKJFZPQcQzrAcLdCUVoehIUaeID
Vi kom oss på bussen. Vi var ikke de eneste som skulle den veien, i den tidvis overfylte bussen. Turen tok en drøy halvannen time.
https://lh6.googleusercontent.com/myJPD2WAtWJm8KbpPO5l4JufNZDnao7tQQGWdZktAjXRJg-TPAuGyh07KSyS7NYOazyTKJQHOH51qHqnuwWJYhqQpdAy6w-yQzklb2C1FSR4jZA6axHwfQRLkH4oQDnfgH8Oi0Qu
Grenseelven mellom Guatemala og Belize. Det var altså ikke den mest bevoktede grensen i verden.
https://lh6.googleusercontent.com/mI4jArfu-9PcPTMoTfSVpAWu6CDsWrrdlDVKSzZiylIxn80ybAarkfJ9TNM uVi-ArXGR-fX_I00zWosGkIb-tbbLPmuk7ML6GNz1mEURslOeOWyUCaMX5_lAdXJU3IV3QM7KMf uh
https://lh3.googleusercontent.com/wTEiySeyiSY6v66iOvMJTaVMw3Gtb8MFBMpjTtvqwKkOAda01p hf5VU188PRnZ2r6TSiGI1pa9yPmelvbM2WdYa9yfwodKP3sqfN 9-Idz0_ezG5Z8X0dC4IaN6ZaZmBbixbxFOZK
På den andre siden av grensen var det en 3-4 kilometers taxitur til nærmeste busstasjon. Derfra gikk turen videre til hovedstaden Belmopan. Det var også en busstur på rundt halvannen time. Denne gangen i en litt større buss.
https://lh4.googleusercontent.com/htQThAVfNld7_4vEjlv9x8PntLIPjqdmqQaltl4mE6xF-AMxs19DtKp5G8JJ-BM_2Mgk3buKXoUOWibosaeuDEmJ1yNFh4DrA3DukRqDS8flRlV GdMrCplD68hxADYBSMCvoJ3TI
Belmopan er blant stedene som blir nevn blant steder verdt å besøke i Belize, byen blir stort sett omtalt som en kjedelig liten småby. Det er i og for seg sant. Byen med sine rundt 15 000 innbyggere var ikke særlig livlig. Allikevel synes jeg det er interessant å se hovedsteder, og da kanskje særlig oppkonstruerte hovedsteder som Belmopan.
https://lh3.googleusercontent.com/LFFMtzMV87sDhPXPD2PYo2xHEgyca6x0oGeDiU0aOPLd92QRBP OBQlxcHZOahWK5YV7XuBeEz4MFpaboPOXABjY2NXBPNF43z3jW 4zYbjyAzpTPG_x5gQLKIxqwQq_hh1Y2BSP73
Belize er et lite land, og mindre enn en to-timers busstur fra Belmopan ligger landets største by, Belize City. Byen var tidligere hovedstad, men på grunn av store ødeleggelser etter en orkan i 1961, ble hovedstaden flyttet til mer trygge omgivelser midt i landet.
https://lh3.googleusercontent.com/LQmWSwiEoyCHGYhi4IdGmEMx8mbfSAU_0gwfeQiOa5HhhTOAjv PRF8NEEVFVz1P_aTdx-vrXgPd540nDTEeUe0UEEaytq16K99GhqOZFQBJ7OmcwQwNGOh9 TZwCIGkClsesD-zfJ
https://lh4.googleusercontent.com/VkyES7t1buADXoGXDVzOsVFSZBhSvcbzPWScMNQgXUNmz_Nfh3 abNxbZB0mk7j483fYAblTPIzZZ0SGPnmnvf86RRmEhWMU82YJW Uyzen64ge_AVYbOz6TGInkIRoLeCh-of_u9c
Belize City er heller ingen by man som turist blir anbefalt å dra til. Det virker ikke som at den har et særlig godt rykte blant lokalbefolkningen. Ovenfor er et bilde fyrtårnet i Belize City, kanskje byens største severdighet.
https://lh4.googleusercontent.com/dXPPS7ka-QN45AT3AIQXcr8e3EVPDwN168tFMavY-_uya9wJWbbN5XQ93lVUnTCTw1BH1uHMbx5A886KoHoGqquosgo pgILgm8cmgvqgj0h9rfaKWxspJ61RXE4lI57fcraGslzG
Etter å ha sett et par av byene, var det på tide å ta turen ut til en av “Caye”-ene (øyene), uttales som “keys” som i Florida, nærmere bestemt Ambergris Caye. Dette var også min første Cessna-tur, så jeg gledet meg stort til den 15-minutters lange flyturen fra Belize (BZE) til San Pedro (SPR).
Vi ankom flyplassen ganske tidlig, og siden flyene ut til øyen går “hele tiden”, spurte vi om det var mulig å komme med et tidligere fly. Det var visst mulig, og vi fikk komme med et fly med avgang om seks minutter, og vi sto fortsatt ved innsjekkingsområdet! Sikkerhetskontrollen ble raskt unnagjort og vi rakk det uten problemer.
https://lh3.googleusercontent.com/PHN74CE3saVKodi8LU8634hc00XPFsOQSMvsFFJ5hea95_2U1O aX-fkelvxylO-3PNVaRS4yZItdEVA3xEhaPa0oTeZL_KwOh1I57hsit3RGR1JmW CIK1f5RbsMuetVIwGT4wEo0
https://lh5.googleusercontent.com/hI92-tjErDCQ2qgKPiRdtyio3OsN-9yQT3NVf6s1XIDB5VFDz5VtIZAhOjlN0CU70F_o8odmCde-qyFJqaWe11I8hiiOxdWhln_5CezA9cN-Q2Tbg7yQkOANeJseQOZClbOLgAg7
https://lh4.googleusercontent.com/kRYh_jTwTkNEI92mQ9rXrgtAr-Dqw4OJ5k74XQEsw26Pw0QaD1hmSWjhxBlihHUEB03fnbm6kW1u BfJ5v_GovGnyhexqp-PK1WnbtouPxURjTaU5R91qj0tL1-uhaN8omPKfIJtu
https://lh4.googleusercontent.com/PX2wY_sjiEbq9C-S7tqinQnj5PcEKBX3bE_0XG_SS6Vv7jUTSK6tvFMwbEV7PoBXx E71idujUGCityTAMBMuhchvuVZf4k8MX1OpbjmRYqyQZ8z970M tLHV3XaHPP0hE31QJn2Lj
https://lh5.googleusercontent.com/JEoq_SukxGf8tj8C4ezBQm4NZriwseN01_telVrHFZ0IVTueGw 7xymHl5VtzSc11tjgEoV2HOpv2sgeykukgKiSsaYV4vijdxPt1 hYKiP6flj_4MS0TBPywwHUt5SiseQ-h9rrsp
Det var veldig fint med noen avslappende dager i disse omgivelsene før hjemreisen!
https://lh6.googleusercontent.com/Arnvj74y2z0B6tR3KP6fJ0RvHMFNipRqAJHqiWyv2og_i9qT4Q nqLCeW7Qh1YXpjMWVfY-yMEX8IfO3by0Uos7vG4nagC4gvWtUs_pIywh-Upd174DNpV-BFgW7Ejiz-DHN0cJT5
Tropic Airs terminalbygg, omgitt av golfbiler som var innbyggerne på øyens hovedfremkostmiddel.
Den opprinnelige planen var egentlig å ha siste natten på fastlandet. Men, etter å ha sjekket inn og levert bagasje tenkte vi at det hadde vært likegreit å ta et tidlig fly tilbake dagen etter. Spurte om det, uten for mye håp. Det var ikke noe problem — vi fikk tilbake bagasje og ble booket gratis om til valgfri avgang neste dag!
https://lh4.googleusercontent.com/1mmomxE-grC2HvNXyLEFoExcGCLjPYL0f5UYqedHk_b6BhTEKE2hmgk2Dw H2JeBlweIZu1EGPvj9SPvCk9DOzqnCoMvDh3OW6caQnnRz5Wc6 JJYyNMg9zObrIZaXk1ZhQ-LHucQ3
https://lh6.googleusercontent.com/3gtdW9oH-OEthqr6ublqd_kNrRiFQ0nyjDXqnaJXKxwUrQLDksLGX-xRQIgLGUQhTMyIbFMiZqmzIWADOSNbudKan7T1sBABJdstDaKs IVTcJ1mQ8cPUrbk0UXef5p36C4j9Cnc1
Veldig spesielt boardingkort. Da det var klart for boarding ble alle med blått boardingkort bedt om å komme til gate!
https://lh4.googleusercontent.com/2G4j67AC5eqmkBX-UIQV94mQoVZGl0UBNRm0rshcwt04dB5owbcAkyS6LXJ8NLuCVc mq_cTZwcsjXkXofy09pSGB_TN62x7phop2QSL72iiSqXwYTshL WfcJP0gLYo0v0f2q16BS
https://lh4.googleusercontent.com/JPaEJgVVZ_RgvwyePlrRn5-F7ZmyFfyHSIxKZybm9M6JD1Ug3Lq4PX1ZbyR4z4XNSdd2h7Y0H H5jpYOw7W5CT0P8fOCY8XCdQ0nPv-sAGG-6bbJJGDs35-yUBYJoHkqy8DFZ4TPi
FIkk sete ganske langt fremme! Her ved landing på BZE.
https://lh3.googleusercontent.com/DspaBhPJxUC_0dFQj5j6OvFk5uUF9Qgj4GhZryIXDAoc2pR-JP5bHgVnePDremIi6NjuC9y3JEDBO39eSVQQ57IuaSoo_2yntK 5mwc85vQHg-X8v3OLAA3VCZK6-zs6OqcdOkBB5
Begynnelsen på hjemreisen med United. Her på vei til flyet som skulle ta oss fra BZE til IAH.
https://lh3.googleusercontent.com/vT1HiDTtg6F7c5OqtbM-ZOE81efvBm4TcCi3TG5N4325k5nd050DNr6iDh_olGrg_cu73M 6HlwGrFf7uCBJx5CTXMzs0K0Lpb4nXauVbLn1B5QLJAW29YNci j8ysQykltbd-3Ws_
Klar for avgang fra rullebane 07.
https://lh6.googleusercontent.com/TdSbKdkGMMnlPonFtwoSHlENJWaWRsaKftg3EOUsloeFwIqMQh eLNhQvoizmaHmvND5lMsq3LXP3sZmJyjiZ0RuZhlylAeMGwsex O6rRZ4ZNNec_AjtZam17tilifSy9ph_LYWZs
Rakk en liten tur innom United Club i Houston før flyet videre til Amsterdam.
https://lh4.googleusercontent.com/WdKJswUWllWMw07fe8SWRJ-tAawIJOHyuESkYKEWwgMfI4vGurhi8k7wvvqotIUvF3oNaOYvb GJV9JUzU1seSh_21GQz6r3HxM1RNwbu12C0ZKUvWH4uC6gGgLU oSz4UJavhn2Tt
United B772 i Star Alliance livery. Ser ganske så bra ut.
https://lh4.googleusercontent.com/BVxpRvgtCvm1K-qYQ4C8cgR3T406VXuqdFItHdh7QBtqLSXDEhyuIC0sTCwrGp6t SwXkoZW1cuk0HCtQFpB7IpVUNEoABXCL8liLOkmKGdsqBjkM60 KUfsytlbsJeJ4EGNIBtke5
Ikke like fin innredning som i Dreamlineren, men fortsatt god benplass på rad 16.
https://lh6.googleusercontent.com/CDpytAYIqVlu0qhe8gO6bIYB80zdBjA0FASt9rkBkTdbYa3Tyx wTUYjyhlkfNP0gjtWqJwwYe5-tstwpLjc_nlvv6UmPkxtFHGO1Mf9fYY1skYGpaBwVafh3T1Wg7 M4RrBO0dhuZ
Avslutter ferien med litt laks (!) på SK822 tilbake til Oslo. Rakk det fint 1 time og 25 minutter transfertid i Amsterdam. Vi hadde fleksible billetter til begge SAS-flyvningene AMS-OSL denne dagen, sånn i tilfelle, siden det ikke var sammenhengende bookinger.
Det var det — takk for at du leste!
Herlig rapport fra en fantastisk reise.
Jeg liker også å få med meg hovedsteder rundt omkring. Klarte å lure med meg tre kompiser på overnatting i Canberra på vei fra Melbourne til Sidney :D
Tusen takk! :)
Herlig rapport fra en fantastisk reise.
Jeg liker også å få med meg hovedsteder rundt omkring. Klarte å lure med meg tre kompiser på overnatting i Canberra på vei fra Melbourne til Sidney :D
Tusen takk! :)
Takk for tilbakemelding!
Jeg har selv tatt turen fra Sydney til Canberra for å se den byen, selv om hovedstaden der heller ikke er en by man blir anbefalt å dra til. Belmopan minnet meg mye om Canberra, selv om det er en mye mindre by. Begge byene gir veldig preg av å være planlagt fra bunn av, spesielt på måten regjeringsbygg er plassert i forhold til resten av byen.
Dette var bare kjempebra, og så morro å lese.
Jeg har attentionspan som en labrador, og jeg leste alt. Sugde det inn. Det skal dukke opp noe bra tøft om ikke denne vinner vårens beste tripreport.
Dette var bare kjempebra, og så morro å lese.
Jeg har attentionspan som en labrador, og jeg leste alt. Sugde det inn. Det skal dukke opp noe bra tøft om ikke denne vinner vårens beste tripreport.
Takk! Det er mange gode rapporter her inne, blant andre din, ;) men veldig hyggelig at denne rapporten faller i smak!
superduper og informativ rapport fra eksotiske strøk. Flott skrevet og med fine bilder.
Håper å få tatt meg et besøk til et par av byene senvinteren 2017 i forbindelse med cruise.
Takk for at du deler :)
på kaien i Belize city, er det enten rødt eller grønt skilt, som henviser til om det pt er risikabelt å forlate havnen og begi seg inn i byen på egenhånd.
MountainDew
05-05-2016, 19:59
Flott rapport :up: Ja til mørk kabin
Fin rapport og hatten av for være turist i Honduras. Det landet har vært på topp med flest mord per innbygger, nå har dog Venezuela tatt over med Caracas.
Vært ofte i Tegusigalpa men kun på flyplassen. Mye skummelt som foregår der, men det gikk jo bra så da så.
Fint i Central Amerika, men lovløst under overflaten. Costa Rica er det landet jeg trivdes best der. Stort sett går det ut på pene damer og god mat, deretter godt vær og billig å bo/feriere.
Statistikk på mord:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_by_murder_rate
Fin rapport og hatten av for være turist i Honduras. Det landet har vært på topp med flest mord per innbygger, nå har dog Venezuela tatt over med Caracas.
Vært ofte i Tegusigalpa men kun på flyplassen. Mye skummelt som foregår der, men det gikk jo bra så da så.
Fint i Central Amerika, men lovløst under overflaten. Costa Rica er det landet jeg trivdes best der. Stort sett går det ut på pene damer og god mat, deretter godt vær og billig å bo/feriere.
Statistikk på mord:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_by_murder_rate
Jeg er klar over statistikken, og var innom 2., 3. og 6. plass på den listen i løpet av turen. Det er stort sett et resultat av interne oppgjør og ikke spesielt rettet mot turister. Tok allikevel de forhåndsregler som var mulig å ta, som å unngå sentrumsområder på kveldstid.
Flyplassen i Tegucigalpa ligger veldig tett på byen. Satt på en bar en av kveldene som lå helt opp mot gjerdet til rullebanen.
Jeg synes det er noe med å se de landene i sentral-Amerika som ikke har blitt like turistvennlige som Costa Rica og Panama