View Full Version : Tour du Mont Blanc
Hei!
Lurer litt på å ta en gåtur i sommer og kom over Tour du Mont Blanc, 170km gåtur rundt Mont Blanc. Finner flere forslag til reiselengder (alt fra 4 dager til 14 dager).
Tenke mest på å starte fra Chamonix, mest pga tilgangen med fly (Chamonix og Geneve). Har mest lyst til å telte langs ruten, evt ta bare ett par netter på hytter. Bør nok sikte mot 10 dager pga formen.
Har noen av dere gått denne og har noen erfaringer å dele?
Hei!
Lurer litt på å ta en gåtur i sommer og kom over Tour du Mont Blanc, 170km gåtur rundt Mont Blanc. Finner flere forslag til reiselengder (alt fra 4 dager til 14 dager).
Tenke mest på å starte fra Chamonix, mest pga tilgangen med fly (Chamonix og Geneve). Har mest lyst til å telte langs ruten, evt ta bare ett par netter på hytter. Bør nok sikte mot 10 dager pga formen.
Har noen av dere gått denne og har noen erfaringer å dele?
Gikk turen som en gruppetur med 12-15 personer og lå i telt på campingplasser rundt fjellet. Var bagasjetransport hele veien, så vi hadde bare dagstursekk på ryggen. Startet i Chamonix og tok Flegere heisen opp, hvor jeg også endte turen med heis ned. Vi gikk "med sola". Brukte 10 dager til å gå og så var det i tillegg 2 hviledager underveis. Var nøye med at jeg gikk hele veien og tok ikke buss selv om det på Italiasiden var noen km med asfalt.
Fantastisk natur hele veien. Mont Blanc og tindene rundt er som fluepapir for blikket mitt. Jeg gikk med trekkingsko alle dagene med pent vær. Og tok bare på fjellstøvler den dagen det regnet. Det høyeste vi nådde var ca 2500 moh og vi sov aldri over 2000 moh, så man blir ikke høydesyk på denne turen.
Skal du bruke 4 dager er du enten toppidrettsutøver eller så jukses det med ikke å gå hele runden.
Takk for flott svar :) Regner med de som bruker 4 dager er folk som løper (!) og ikke har noen bagasje overhodet. Har heller ikke tenkt å jukse med busstransport, her skal det gås hele veien rundt.
Når på året gikk du? Var det veldig mange andre i løypa? Ser jo at dette er en veldig populær tur.
Har lurt på å gå med bare ett par sko med litt ankelstøtte (Mine er Salomon X Ultra Mid 2 Gtx). "Campsko" er uansett et par slippers. Sekken er Osprey Atmos AG 50 eller 65. Har begge men tror det blir 50 literen. Telt er MSR Hubba Hubba NX. Ellers blir det jo litt ekstra vekt med medbrakt vann og mat.
VirreVapp
10-04-2016, 16:23
Vi var der i i starten av September, vi hadde base i chamonix og gikk turer ut derifra med en-to overnattinger underveis. Kjempetur, nydelig vær og forholdsvis lite folk. Anbefales👍
Takk for flott svar :)
Når på året gikk du? Var det veldig mange andre i løypa? Ser jo at dette er en veldig populær tur.
Jeg satt av de to siste ukene i juli for denne turen. Så lenge det var sol var det varmt og mener å huske at det var kortbukse mesteparten av turen. Det er 18 år siden, færre turister overalt den gangen, men det var ikke noe trengsel på stiene, tvert i mot. Var andre også ute og gikk, men du treffer nok flere folk på de mest populære ruten i Jotunheimen.
Stiene du går på er veldig mye godt opparbeidede grusstier. Jeg kan ikke huske at det var steinete slik det gjerne er i norske fjell. En del av turen går jo også i skogen.
Det med ankelstøtte er vel individuelt; jeg bruker fjellstøvler type Crispi Besseggen i norske fjell, men for runden rundt Mont Blanc trengte jeg ikke det og brukte trekkingsko, bortsett fra den dagen det regnet. Hadde jeg hatt en tung ryggsekk ville jeg likevel ha vurdert fjellstøvler også rundt Mont Blanc.
Turene mine til alpene etter Mont Blanc har aldri vært i slutten av juli eller i august. Jeg har heller vært der i begynnelsen av juli eller i september. August er "lyn og torden"-måneden i alpene har jeg hørt. Jeg er ikke noen ekspert, men skulle jeg ha tatt Mont Blanc turen om igjen ville jeg vurdert månedsskiftet juni/juli - mulig blomsterprakten er enda bedre da. Eller som nevnt første del av september. Dette er jo litt utenfor høysesongen, så hvis du reiser da bør du jo sjekke om campingplasser osv er åpne. Allemannsretten gjelder jo ikke der nede, så du kan ikke slå opp teltet hvor du vil. Når det gjelder telt ble det med den ene teltturen rundt Mont Blanc; både før og etter har jeg alltid ligget på hytter.