PDA

View Full Version : Ukjent selskap vil åpne Florø-Oslo/Bergen - DAT vil tilbake


OY-CIR
06-04-2016, 15:07
Torsdag i neste uke (14. april) kommer det et hittil ukjent flyselskap på årsmøtet til Flora Industri- og Næringsforening for å presentere et ruteopplegg med ruter til Oslo og Bergen. FRO ble tatt ut av FOT-rutenettet fra 1. april, og det har resultert i kutt i rutetilbudet til OSL og BGO.

Fram Flora har vore i kontakt med over 100 flyselskap. Dette har resultert i at eitt konkurrerande selskap no vurderer Florø.
http://www.firda.no/nyheiter/samferdsle/flora/ny-flyaktor-til-floro/s/5-15-200171

Er spent på hva som skjer videre. Firdaposten har tidligere nevnt at Sun-Air skal ha vært ett av flyselskapene som har blitt kontaktet.

roger
06-04-2016, 21:44
Dei får ha lykke til! Fundera litt på kvar dei har funne 100 selskap som faktisk kan flyge på FRO... WF vil vel stille sterkt med interlining for andre enn dei som skal direkte frå/til BGO og OSL. Er DAT heilt ute frå Florø no?

OY-CIR
06-04-2016, 22:13
DAT la ned FRO-SVG i 2013.

roger
06-04-2016, 22:16
Oi, så lenge sidan ja... Burde vel ha visst det sikkert.

Someone
07-04-2016, 08:29
FRO ble tatt ut av FOT-rutenettet fra 1. april, og det har resultert i kutt i rutetilbudet til OSL og BGO.


Tja, er vel ikke umulig at nedgangen innen oljen er en bakgrunn til disse kuttene også, og det blir feil og bare skylde på at det ikke lenger er en FOT rute, hvilket det tilsynelatende er gode grunner til at den ikke lenger er

Spørs uansett om det er plass til to aktører her? Og hvem skal sponse en eventuelt ny aktør?

roger
07-04-2016, 11:05
Tja, er vel ikke umulig at nedgangen innen oljen er en bakgrunn til disse kuttene også, og det blir feil og bare skylde på at det ikke lenger er en FOT rute, hvilket det tilsynelatende er gode grunner til at den ikke lenger er

Spørs uansett om det er plass til to aktører her? Og hvem skal sponse en eventuelt ny aktør?

Trur du treff spikaren på hauet så godt som det let seg gjere. Kutta kjem nok på grunn av oljenedgangen. Men då er det kanskje også eit poeng at WF neppe hadde levert null-anbud slik situasjonen er no. Så ein kan vel seie at alt av timing har vore forferdeleg dårleg for FRO... Og stemninga snur fort; det var jo ein del høgt ute i media og ville ha FRO ut av anbudssystemet for å få konkurranse til WF, men trur dei angrar seg no.

Plass til to aktørar? Tja er vel sikkert det. To aktørar med prisar til 399,- slik folket vil ha? Neppe.

OY-CIR
07-04-2016, 15:06
Firdaposten melder nå at det dreier seg om FlyViking. Artikkelen er dessverre bak betalingsmur.

EDIT: FlyViking er ikke det selskapet som kommer til Florø neste torsdag, de ønsker seg hit av eget iniativ.

LN-TIB
07-04-2016, 17:01
I følge en artikkel på Nord24.no (abb.tjeneste) så er det kun Florø-Oslo som er aktuell. Dog på et senere stadie.

OY-CIR
07-04-2016, 17:04
I følge en artikkel på Nord24.no (abb.tjeneste) så er det kun Florø-Oslo som er aktuell. Dog på et senere stadie.
I artikkelen i Firdaposten har Giæver blitt intervjuet, der han sier at både OSL og BGO er interessante.

Lowandslow
07-04-2016, 17:39
Skal visst fly TOS-HFT med dash også. Ganske interessant da Giæver tidligere har skrevet brev til luftfartstilsynet om hvor farlig han mener det er å bruke dash-8 på kortbane. Han har tydeligvis forandret mening, igjen.......

OY-CIR
14-04-2016, 21:45
Det er altså noe overraskende DAT som har vært på besøk hos næringslivet i Florø i dag. Med overraskende mener jeg at de etter at kommersialiseringsvedtaket ble kjent sa at de ikke ønsket å fly vinge mot vinge med WF på FRO.

http://www.nrk.no/sognogfjordane/dat-vil-tilbake-til-flora-1.12901429

roger
15-04-2016, 05:17
Uventa... Tja. Kor mange andre reelle alternativ er det? Dei har fly i landet, kjenner området ml. No står det jo klart at dei ikkje kjem uten forpliktande avtaler frå næringslivet. Så då blir det evnt på eit anna grunnlag enn berre vinge mot vinge.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

EB
15-04-2016, 05:41
Kommer FlyViking sørover?

LN-MOW
15-04-2016, 08:58
Er nok bare ute og bruser med fjøra. Tre aktører i nedgangstid vil bare være idioti.

roger
15-04-2016, 09:39
http://www.nrk.no/sognogfjordane/slik-vil-dat-utkonkurrere-wideroe-1.12901791

– Dei er tydelege på at det eigentleg ikkje er plass til meir enn eitt selskap. Dei går inn i konkurransen for å bli det selskapet som skal vere i Florø framover, seier foreiningsleiar Bjørn Hollevik.

Vil tilby fleire avgangar

Dermed er målet å skvise Widerøe ut frå flyplassen, som vart kommersialisert frå 1. april. Nøkkelen til eventuell suksess ligg hos næringslivet.

(...)

DAT-direktør Rungholm la på bordet eit tilbod om tre daglege avgangar til og frå Oslo, på morgonen, midt på dagen og på kvelden. I tillegg vil dei tilby ein tur-retur til Bergen midt på dagen.



Så dei skal skvise ut WF med tre turar om dagen? Då må vel det vere divisjonsforskjel på prisane. Greitt at det begynner å bli riiiimeleg dyrt å flyge frå distriktet no, men om FRO er tent med at berre DAT igjen vert einerådane, potensielt ingen gjennomgåande billettar mm. Blir spennande å sjå!

raider66
15-04-2016, 16:38
DAT har etablert interline-avtaler med SAS og DY på andre ruter de flyr. Så gjennomgående reiser blir nok mulig hvis de begynner å fly på Florø også.

Espen

roger
15-04-2016, 17:50
DAT har etablert interline-avtaler med SAS og DY på andre ruter de flyr. Så gjennomgående reiser blir nok mulig hvis de begynner å fly på Florø også.

Espen

Ja, ser Finnair står nemnt i denne artikkelen også. http://www.nrk.no/sognogfjordane/wideroe-kjenner-seg-ikkje-truga-av-dat-1.12902506

OY-CIR
16-04-2016, 15:50
Ser ut som at planen er å øke fra 3x OSL og 1x BGO til 4x OSL og 5x BGO om det er god respons.

DAT planlegger å starte med 1 maskin i første omgang, som vil ha 3 daglige avganger til Oslo og 1 til Bergen. Dette vil øke til 2 maskiner umiddelbart dersom responsen er god, og de vil da ha 4 daglige avganger til Oslo og 5 til Bergen.

http://framflora.no/nyheiter/artiklar/dat-til-floro

Speedbird
16-04-2016, 19:44
Fem daglige til Bergen høres noe vel ambisiøst ut, men vi ønsker de selvsagt velkommen - selvom jeg har mer tro på fast med 2/3 daglige og da for fremtiden også (at de ikke flyr seg tom for kapital med å satse på fem daglige).

Nedgangen offshore har vi merket godt på Flesland, - da veldig sterkt på helikopter, men dette kan man omtrent sette en direkte linje over til passasjerer som skal videre.

roger
15-06-2016, 15:20
Då er det nok spikaren i kista for DAT i Florø i nærmaste framtid. https://www.nrk.no/sognogfjordane/mangel-pa-bindande-avtalar-med-naeringslivet-stogga-dat-i-floro-1.12998480

Det synst eg virkar fornuftig, av DAT. Florø var vel ned 12% forrige mnd. om eg hugsar trafikk-tråden rett. (Er offshore og ruteflyging rekna inn i same summen, forresten?). Blir litt spennande å sjå kva som skjer der ute framover.

OY-CIR
15-06-2016, 15:27
Då er det nok spikaren i kista for DAT i Florø i nærmaste framtid. https://www.nrk.no/sognogfjordane/mangel-pa-bindande-avtalar-med-naeringslivet-stogga-dat-i-floro-1.12998480

Det synst eg virkar fornuftig, av DAT. Florø var vel ned 12% forrige mnd. om eg hugsar trafikk-tråden rett. (Er offshore og ruteflyging rekna inn i same summen, forresten?). Blir litt spennande å sjå kva som skjer der ute framover.

Trafikken var, både med fly og helikopter, ned 21,0%. Med fly var det ned 21,3% og offshore ned 26,5%.

roger
15-06-2016, 18:07
Takk! Såpass ille...

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk