PDA

View Full Version : - Slaktar Fleslands Avinor


LN-SEK
12-07-2006, 10:41
Sakset fra bt.no:

100 flygeleiarar for lite. Ei ekstrarekning berre i år på 100 millionar kroner. Store forseinkingar som gjev store samfunnsøkonomiske tap. Dette er status eit halvt år etter at Avinor-sjefen, Randi Flesland, måtte gå frå jobben.

Mer her (http://www.bt.no/na24/article282118.ece)

GF1
12-07-2006, 11:19
Se siste utgave av Flygelederen. (http://www.natca.no/MediaLibrary/580QREY12006710213625750.pdf) :nor

Utflyttet
12-07-2006, 12:39
En leder som snakker omlangsiktig fornuft og fordømmer kortsiktig gevinst-uttak? Her må det ha gått noe rasende gale under ansettelsesprosessen, silingen av ledremner har jo gått helt feil? ;)

-A

atck
12-07-2006, 12:42
Originally posted by ph-ndr


En leder som snakker omlangsiktig fornuft og fordømmer kortsiktig gevinst-uttak? Her må det ha gått noe rasende gale under ansettelsesprosessen, silingen av ledremner har jo gått helt feil? ;)

-A

Spark han og sett inn militæret!

LN-KGL
12-07-2006, 12:44
Var det ironi atck?

Utflyttet
12-07-2006, 12:46
Originally posted by atck

Originally posted by ph-ndr

En leder som snakker omlangsiktig fornuft og fordømmer kortsiktig gevinst-uttak? Her må det ha gått noe rasende gale under ansettelsesprosessen, silingen av ledremner har jo gått helt feil? ;)

-A

Spark han og sett inn militæret!

Skulle likt å se millitæret erstatte meg. ;)

-A

atck
12-07-2006, 13:01
Originally posted by LN-KGL


Var det ironi atck?

:sarc

Det er min hevn over alle som har uttalt "Spark dem og sett inn militæret" gjennom verdenshistorien. :spin:

Det er ikke så mye mer å si om tingenenes tilstand i Avinor. Tror faktisk jeg vil benytte anledningen til å vise til diverse poster som ble skrevet høsten 2004, for halvannet år siden:

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=886

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=1058

Don't say we didn't say so.

Hurum
12-07-2006, 13:13
Synes det er helt utrolig at EN person kan klare å rote det så til som Flesland har gjort. Synes også styret i Avinor bør stilles til ansvar for dette, o gikek bare Flesland. Hele hurven burde jo vært sparket. Hvordan kan "alle" i styret sitte å se på dette uten å gjøre noe....er det virkelig kun fagmiljøet (flygelederne) som har reagert på dette.

Someone
12-07-2006, 13:15
Originally posted by Hurum


Synes det er helt utrolig at EN person kan klare å rote det så til som Flesland har gjort. Synes også styret i Avinor bør stilles til ansvar for dette, o gikek bare Flesland. Hele hurven burde jo vært sparket. Hvordan kan "alle" i styret sitte å se på dette uten å gjøre noe....er det virkelig kun fagmiljøet (flygelederne) som har reagert på dette.

Nå er jo faktisk også styret avsatt. Ihvertfall har styrelderen blitt byttet.

Hurum
12-07-2006, 13:16
Originally posted by Someone


Originally posted by Hurum


Synes det er helt utrolig at EN person kan klare å rote det så til som Flesland har gjort. Synes også styret i Avinor bør stilles til ansvar for dette, o gikek bare Flesland. Hele hurven burde jo vært sparket. Hvordan kan "alle" i styret sitte å se på dette uten å gjøre noe....er det virkelig kun fagmiljøet (flygelederne) som har reagert på dette.

Nå er jo faktisk også styret avsatt. Ihvertfall har styrelderen blitt byttet.


Ja til slutt så valgte han vel å gå etter press......
Utrolig at han ikke har gått for lenge siden. Spark hele hurven!:)

atck
12-07-2006, 14:42
Originally posted by Hurum


Synes det er helt utrolig at EN person kan klare å rote det så til som Flesland har gjort. Synes også styret i Avinor bør stilles til ansvar for dette, o gikek bare Flesland. Hele hurven burde jo vært sparket. Hvordan kan "alle" i styret sitte å se på dette uten å gjøre noe....er det virkelig kun fagmiljøet (flygelederne) som har reagert på dette.

Det er jo det som faktisk er litt spesielt her. Nesten hele fagmiljøet, ikke bare ATC, men teknikere, bakkemannskap og de fleste som gjør jobber i Avinor som man vanligvis ikke tenker på, stilte seg bak et skriv der man forklarte hvor galt det bar av sted. Og forlangte en ny ledelse man kunne ha tillit til. Så vidt jeg husker skjedde dette i 2004?

Det skulle selvsagt blitt tatt et oppgjør med mye og så mangt, men som jeg har poengtert tidligere så er det faktisk den politiske ledelsen som har hovedskylda, og så følger Tallerås, Flesland og ikke minst Anne Grette, sparkedirektøren som senere ble flysikringsdirektør, hakk i hæl.

Det som forsåvidt også er ganske skremmende er at da vi ble presentert for Takeoff 05 så ble nedgangen i flybransjen brukt som argument for å spare forferdelige summer med penger. Men med noen få måneders unntak så har det vel knapt vært noen direkte nedgang i flybransjen. Det er vel mer snakk om en kortvarig utflating før man aksellererer videre.
Det er akkurat som om noen trodde at verden kom til å slutte å fly på grunn av 911...

Forøvrig litt ironisk at man i rene penger taper ca 1 flygelederutdanning i uka ved at flyene flyr gjennom Sverige...

Hurum
12-07-2006, 14:46
Originally posted by atck

Forøvrig litt ironisk at man i rene penger taper ca 1 flygelederutdanning i uka ved at flyene flyr gjennom Sverige...

Look to Norway!:nor

MountainDew
12-07-2006, 19:59
Fru Flesland gjennomførte bare det som styret bestemte!

LN-ATC
12-07-2006, 20:20
Originally posted by MountainDew
Fru Flesland gjennomførte bare det som styret bestemte!
Jepp, og ellers var hun både snill og grei, og utstrålte gode lederkunnskaper.

DCHalvorsen
12-07-2006, 20:38
Det blir for enkelt å skylde på en person eller tillegg noen særskilt manglende kvalifikasjoner.

I andre halvdel av 90-tallet ble ble statlige etater omstilt til markedsøkonomisk tenkning, og budsjett og produktivitet ble satt i høysetet. Det førte til økonomens inntog der teknokratene tidligere hadde regjert nokså alene.


For skattebetalerne var dette isolert sett ingen dum ide, fordi en del sedate statlige etater måtte plutselig kunne dokumentere at de faktisk gjorde noe, produserte noe.


For noen etater gikk dette riktig bra, f.eks. Televerkets omforming til Telenor og børsnotering. Norges Statsbaner slet ettertrykkelig en del år, men gjør det bra nå. Utskillelsen av Jernbaneverket som infrastrukturansvarlig gikk også bra.

Luftfartsverket vei inn i Avinor har ikke vært like smertefri. Samtidig tror jeg at få for en del år siden i den etaten var i stand til å se for seg den enorme økningen i flytrafikken vi har fått de siste årene. Der ligger nok også en del av problemstillingen.

atck
12-07-2006, 20:42
Originally posted by MountainDew


Fru Flesland gjennomførte bare det som styret bestemte!

Nei.

Dette står på Avinors hjemmeside om Take Off 05:

Organisasjonsstrukturen sikrer en helhetlig ledelse av sikkerhetskritiske funksjoner og legger til rette for en videreutvikling og forbedring av sikkerhetsutøvelsen i selskapet. Styret i Avinor har hatt tre forutsetninger for sine vedtak for Take-Off-05:
- Sikkerheten skal ikke reduseres
- Det skal ikke føre til nedleggelse av flyplasser
- Kundene, flyselskapene og passasjerene, skal ikke rammes


Legg merke til det siste punktet. Vil du si at Mrs Randi har gjort det styret ba henne om?
En kan selvsagt også spørre om styret har gjort det styret har vedtatt...